Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΣΦΥΓΜΟΣ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
2
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Σφυγμός Με το σφυγμό μετράμε τον καρδιακό ρυθμό δηλαδή τον αριθμό των καρδιακών παλμών ανά λεπτό.Στα παιδιά ηλικίας 5-12 ο φυσιολογικός καρδιακός παλμός είναι σφύξεις ανά λεπτό και σε ηλικίας άνω των 12 ετών σφύξεις ανά λεπτό. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
3
Λόγοι που προκαλούν αύξηση του καρδιακού ρυθμού στα παιδιά
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Λόγοι που προκαλούν αύξηση του καρδιακού ρυθμού στα παιδιά Πυρετός,ανησυχία Αν το παιδί είναι τραυματισμένο η αυξημένη συχνότητα μας προβληματίζει λόγω πιθανής απώλειας αίματος Αν η συχνότητα είναι μικρότερη από τη φυσιολογική υποδηλώνει ότι το παιδί κινδυνεύει λόγω έλλειψης οξυγόνου και ότι σύντομα η καρδιά μπορεί να παύσει να χτυπάει. Η αρρυθμία υποδηλώνει την ύπαρξη ιατρικού προβλήματος που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
4
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Πώς μετράμε το σφυγμό Στα μικρά παιδιά ο σφυγμός γίνεται αισθητός στην βραχιόνια αρτηρία (στην εσωτερική επιφάνεια της καμπής του αγκώνα) ενώ σε μεγαλύτερα παιδιά γίνεται αισθητός στην καρωτίδα (στα πλάγια του λαιμού). Σε ένα υγιές παιδί μπορούμε να ψηλαφίσουμε τον σφυγμό της κερκιδικής αρτηρίας ( στην εσωτερική επιφάνεια του καρπού). Ο ρυθμός των καρδιακών παλμών θα πρέπει να είναι φυσιολογικός και αρκετά δυνατός ώστε να γίνεται εύκολα αισθητός. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
5
ΠΥΡΕΤΟΣ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
6
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Πυρετός H παροχή πρώτων βοηθειών κύριο σκοπό έχει να ανακουφίσει τον ασθενή, να προλάβει την αφυδάτωση και να μειώσει τις πιθανότητες των σπασμών στα μικρά παιδιά. H κανονική θερμοκρασία ποικίλει ελαφρά από άτομο σε άτομο. Μεταβάλλεται με τη σωματική άσκηση και είναι χαμηλότερη το πρωί και υψηλότερη το βράδυ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
7
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Γενική θεραπεία Θερμομετρούμε τον ασθενή. Χρησιμοποιούμε το στοματικό θερμόμετρο που έχει λεπτό, μακρύ, μεταλλικό βολβό στο άκρο για ταχύτερη θερμοκρασία. Ένα άτομο έχει πυρετό όταν η θερμοκρασία του σώματος του είναι πάνω από 38 βαθμούς Κελσίου. Αν η θερμοκρασία έχει ανέβει αφαιρούμε τα παραπανήσια ρούχα. Δίνουμε στον άρρωστο άφθονα υγρά ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
8
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Σε μια λεκάνη βρέχουμε με χλιαρό προς κρύο ( όχι παγωμένο, όχι κρύα κομπρέσα) μια πετσέτα ή σφουγγάρι και το περνάμε στο σώμα του ασθενούς. Δεν το σκουπίζουμε και αφήνουμε το νερό να εξατμιστεί από το δέρμα. Αποφεύγουμε τα ρεύματα. Συνεχίζουμε για λεπτά και έπειτα ελέγχουμε τη θερμοκρασία. Αν η θερμοκρασία εξακολουθεί να παραμένει πάνω από 38 βαθμούς Κελσίου στην μασχάλη συνεχίζουμε ακόμη για 15 λεπτά και ελέγχουμε ξανά. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
9
Πώς χρησιμοποιούμε το θερμόμετρο
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Πώς χρησιμοποιούμε το θερμόμετρο Όλα τα θερμόμετρα έχουν μια λεπτή ασημένια ή κόκκινη στήλη υδραργύρου στο κέντρο. Κρατάμε το ένα άκρο ανάμεσα στον αντίχειρα και τον δείκτη με τα γράμματα και τις γραμμές προς το μέρος μας. Περιστρέφουμε ελαφρά μπρός πίσω μέχρι να δούμε την γραμμή. Η άκρη της στήλης του υδραργύρου δείχνει την θερμοκρασία. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
10
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Κάθε βαθμός σημειώνεται με μια γραμμή ενώ οι κοντύτερες γραμμές μεταξύ των βαθμών σημειώνουν τα δέκατα. Κάθε φορά πριν πάρουμε τη θερμοκρασία τινάζουμε το θερμόμετρο ώσπου η στήλη του υδραργύρου να κατεβεί πολύ πιο κάτω από τους 37 βαθμούς κελσίου. Κρατάμε το θερμόμετρο από την αντίθετη προς το βολβό άκρη και τινάζουμε με απότομες κινήσεις του καρπού ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
11
Τοποθετούμε το βολβό του θερμομέτρου κάτω από τη μασχάλη για 5 λεπτά.
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Τοποθετούμε το βολβό του θερμομέτρου κάτω από τη μασχάλη για 5 λεπτά. Μπορούμε να πάρουμε τη θερμοκρασία και από το στόμα. Στην περίπτωση αυτή τοποθετούμε το βολβό του θερμομέτρου κάτω από τη γλώσσα του ασθενούς και του λέμε να κρατήσει τα χείλη του κλειστά, να μη μιλά και να μη δαγκώνει. Αφήνουμε το θερμόμετρο στο στόμα για 3 λεπτά. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
12
ΠΥΡΕΤΙΚΟΙ ΣΠΑΣΜΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
13
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Πυρετικοί σπασμοί Οι σπασμοί είναι αποτέλεσμα μιας ανώμαλης ηλεκτρικής φόρτισης του εγκεφάλου που συνήθως οφείλεται σε αιφνίδια αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος. Το παιδί ξαφνικά λιποθυμά , εμφανίζει συσπάσεις των άκρων ενώ τα μάτια του εμφανίζουν στραβισμό ή στροφή προς τα επάνω. Τα περισσότερα επεισόδια διαρκούν μόνο λίγα λεπτά. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
14
Παραμένουμε ψύχραιμοι και καλούμε βοήθεια
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Παραμένουμε ψύχραιμοι και καλούμε βοήθεια Βεβαιωνόμαστε ότι το παιδί αναπνέει και ότι δεν θα χτυπήσει σε σκληρά αντικείμενα. Δεν κουνάμε το παιδί ούτε το χτυπάμε για να συνέλθει. Δεν τοποθετούμε τίποτα στο στόμα του για να το εμποδίσουμε να δαγκώσει τη γλώσσα του Αφαιρούμε τα ρούχα του και το τρίβουμε με ένα σφουγγάρι που το έχουμε βρέξει με χλιαρό νερό ξεκινώντας από το κεφάλι. Όταν τελειώσει το επεισόδιο τοποθετούμε το παιδί πλάγια και το σκεπάζουμε με μια ελαφριά κουβέρτα ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
15
ΕΠΙΛΗΨΙΑ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
16
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Επιληψία Είναι η τάση (μερικές φορές κληρονομική) για εμφάνιση επαναλαμβανόμενων σπασμών. Θα πρέπει να συμβουλευόμαστε ειδικό για τη διάγνωση του αιτίου και τη φύση των επαναλαμβανόμενων σπασμών. Ένα επεισόδιο επιληψίας διαρκεί συνήθως μόνο λίγα λεπτά. Ακολουθούμε τις οδηγίες για τους σπασμούς. Δεν προσπαθούμε να σταματήσουμε τους σπασμούς. Όταν ξεκινήσουν δεν μπορούν να σταματήσουν Οι γονείς παιδιών με επιληψία πρέπει να ενημερώνουν και να επισημαίνουν τη φύση του προβλήματος ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
17
Επεισόδια κατακράτησης της αναπνοής
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Επεισόδια κατακράτησης της αναπνοής Μερικά παιδιά έχουν την τάση όταν κλαίνε να κρατούν την αναπνοή τους στην εκπνευστική φάση με αποτέλεσμα να μην μπορούν στη συνέχεια να εισπνεύσουν. Τα πρόσωπά τους γίνονται κόκκινα και μπορεί να λιποθυμήσουν για μερικά δευτερόλεπτα. Έπειτα ηρεμούν και η φυσιολογική αναπνοή επανέρχεται. Αυτά τα επεισόδια είναι αβλαβή. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
18
ΛΙΠΟΘΥΜΙΑ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
19
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Λιποθυμία Πρόκειται για αιφνίδια απώλεια της συνείδησης και οφείλεται σε καταστάσεις όπως άδειο στομάχι, σε συνδυασμό με αποπνικτική ατμόσφαιρα, παραμονή σε θερμό περιβάλλον ή αιφνίδιος φόβος. Η λιποθυμία μπορεί να συμβεί ξαφνικά ή να προηγούνται προειδοποιητικά σημάδια όπως η ζάλη, η ναυτία, το χλόμιασμα κ . α ΔΕΝ ΡΙΧΝΟΥΜΕ ΝΕΡΟ ΣΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΛΙΠΟΘΥΜΙΣΜΕΝΟΥ ΑΤΟΜΟΥ. ΔΕΝ ΤΟΥ ΔΙΝΟΥΜΕ ΝΑ ΠΙΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΣΥΝΕΛΘΕΙ ΤΕΛΕΙΩΣ. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
20
Όταν κάποιος φαίνεται έτοιμος να λιποθυμήσει
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Όταν κάποιος φαίνεται έτοιμος να λιποθυμήσει Ενεργούμε γρήγορα και τον συγκρατούμε για να μην πέσει Χαλαρώνουμε τα ρούχα και απομακρύνουμε όλους όσους βρίσκονται γύρω Τον ξαπλώνουμε ανάσκελα και ανασηκώνουμε τα πόδια του εκ. Ακόμα και αν δεν προλάβουμε να αποτρέψουμε τη λιποθυμία τοποθετούμε τον παθόντα στη παραπάνω στάση. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
21
Βρέχουμε ένα πανί και σκουπίζουμε το μέτωπο και το πρόσωπό του.
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Μετά την τοποθέτηση του ασθενούς στην παραπάνω στάση πριν ή μετά την λιποθυμία Αν ο ασθενής αρχίσει και κάνει εμετό ενώ θα είναι ξαπλωμένος τον γυρίζουμε στο πλάι για να μπορεί να αναπνέει ελεύθερα. Βάζουμε στο κεφάλι του ένα μαξιλάρι ή το ίδιο του το χέρι. Βρέχουμε ένα πανί και σκουπίζουμε το μέτωπο και το πρόσωπό του. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
22
Όταν ο λιπόθυμος αρχίσει να συνέρχεται
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Όταν ο λιπόθυμος αρχίσει να συνέρχεται Τον ηρεμούμε και τον καθησυχάζουμε. Δεν τον αφήνουμε να σηκωθεί μέχρι που να συνέλθει τελείως. Απομακρύνουμε όλους από δίπλα του για να μην αισθανθεί άσχημα. Όταν ο ασθενής συνέλθει εντελώς του δίνουμε να πιεί κάτι, κατά προτίμηση με ζάχαρη. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
23
ΕΜΕΤΟΣ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
24
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Εμετός σε παιδιά Μερικά παιδιά είναι πιο επιρρεπή στον εμετό από άλλα. Συνήθη και αβλαβή αίτια ενός μεμονωμένου επεισοδίου είναι η υπερβολική λήψη τροφής, η μεγάλη συγκίνηση και η αδιαθεσία από κίνηση. Σε άλλες περιπτώσεις ο εμετός μπορεί να αποτελεί το πρώτο σημείο μιας λοίμωξης. Μερικές φορές μολυσμένη τροφή μπορεί να προκαλέσει εμετό. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
25
Αντιμετώπιση κατάστασης
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Αντιμετώπιση κατάστασης Κρατάμε το παιδί πάνω από ένα δοχείο ή από μια λεκάνη. Στηρίζουμε το πάνω μέρος του κορμιού του με το ελεύθερο χέρι σας την ώρα που κάνει εμετό. Το καθησυχάζουμε Μόλις σταματήσει να κάνει εμετό σκουπίζουμε το πρόσωπο του και γύρω από το στόμα με ένα καθαρό πανί, αφού προηγουμένως το έχουμε μουσκέψει σε χλιαρό νερό. Καθαρίστε το καλά. Του δίνουμε να πιεί νερό για να αναπληρώσει την απώλεια υγρών έτσι ώστε να μην αφυδατωθεί και να μην έχει πια δυσάρεστη αναπνοή. Το ενθαρρύνουμε να πίνει υγρά γουλιά-γουλιά. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
26
Καθησυχάζουμε το παιδί και το αφήνουμε να ηρεμήσει και να ξεκουραστεί.
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Καθησυχάζουμε το παιδί και το αφήνουμε να ηρεμήσει και να ξεκουραστεί. Σιγουρευόμαστε πως η λεκανίτσα του είναι πάντα πρόχειρη σε περίπτωση που θέλει να ξανακάνει εμετό. Του δίνουμε δίπλα του ένα ποτήρι φρέσκο νερό. Αν το παιδί σταματήσει να κάνει εμετό αυξάνουμε σταθερά τη λήψη υγρών και του δίνουμε στερεή τροφή μετά από λίγες ώρες. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
27
ΔΙΑΡΡΟΙΑ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
28
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Διάρροια Η διάρροια είναι συχνές και μη φυσιολογικές κενώσεις, είναι σύνηθες σύμπτωμα στα παιδιά και οφείλεται συχνότερα σε γαστρεντερίτιδα δηλαδή σε βακτηριακή ή ιογενή λοίμωξη του εντέρου. Η διάρροια μπορεί να οφείλεται και σε κατάποση δηλητηριωδών ουσιών κατά λάθος, στο άγχος κ . α. Ο κύριος κίνδυνος είναι ότι το παιδί μπορεί να αφυδατωθεί αν η διάρροια είναι έντονη. Αντικαθιστάμε τα υγρά που χάθηκαν με επιπλέον νερό και ζάχαρη. Συνεχίζουμε τα κανονικά γεύματα του παιδιού σε μικρές ποσότητες ανά τακτά χρονικά διαστήματα και δίνουμε περισσότερα υγρά. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
29
ΚΟΙΛΙΑΚΟΣ ΠΟΝΟΣ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
30
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Κοιλιακός πόνος Αν το παιδί εμφανίζει αιφνίδια κοιλιακό πόνο είναι δύσκολο να διακρίνουμε αν πρόκειται για παροδική ενόχληση ή για κάτι πιο σοβαρό. Δεν δίνουμε στο παιδί τροφή ή υγρά. Μια θερμοφόρα ή μία υγρή καθαρή πετσέτα εμποτισμένη σε ζεστό νερό θα το ανακουφίσουν. Είναι πιο συχνός στην ηλικία των 7-12 ετών και δύσκολα μπορεί να ανευρεθεί το αίτιό του. Ο πόνος είναι γενικά αόριστος και συνήθως εντοπίζεται στο κέντρο της κοιλιάς. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
31
ΔΥΣΚΟΙΛΙΟΤΗΤΑ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
32
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Δυσκοιλιότητα Είναι η κατάσταση στην οποία οι κενώσεις χρονικά απέχουν πολύ μεταξύ τους, απαιτούν προσπάθεια και προκαλούν ενόχληση. Για να ανακουφίσουμε τη δυσκοιλιότητα σε παιδιά: - φροντίζουμε να λαμβάνουν άφθονα υγρά - προσθέτουμε στη διατροφή τους δημητριακά, μαύρο ψωμί, δημητριακά και φρούτα - μαθαίνουμε τα παιδιά κάθε πρωί να πηγαίνουν στην τουαλέτα χωρίς να τα πιέζουμε ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
33
ΠΝΙΓΜΟΣ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
34
Πνιγμός Πώς καταλαβαίνουμε ότι κάποιος πνίγεται: Δεν μπορεί να μιλήσει
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Πνιγμός Πώς καταλαβαίνουμε ότι κάποιος πνίγεται: Δεν μπορεί να μιλήσει Αναπνέει με δυσκολία Προσπαθεί με χειρονομίες να μας δείξει ότι πνίγεται (πιάνει το λαιμό του) Όταν ένα άτομό τρώει και ξαφνικά καταρρέει ή πιάνει το λαιμό του ή βήχει ή λαχανιάζει ή βήχει πρέπει αμέσως να συμπεράνουμε ότι πρόκειται για πνιγμό. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
35
Αντιμετώπιση κατάστασης
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Αντιμετώπιση κατάστασης Αν το άτομο μπορεί να αναπνεύσει και να βήχει δυνατά ετοιμαστείτε να βοηθήσετε αλλά μη δώσετε ακόμα πρώτες βοήθειες. Ο ίδιος ο βήχας είναι πιο αποτελεσματικός από οποιαδήποτε άλλη δουλειά. Αν κάποιος που δείχνει ότι πνίγεται δεν βήχει δυνατά ρωτήστε του αν μπορεί να μιλήσει. Αν μπορεί να μιλήσει δεν υπάρχει κίνδυνος Αν δεν μπορεί να μιλήσει του προσφέρουμε αμέσως τις πρώτες βοήθειες. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
36
Πρώτες βοήθειες για πνιγμό
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Πρώτες βοήθειες για πνιγμό Στεκόμαστε πίσω από τον άνθρωπο που πνίγεται. Στηρίζουμε το στήθος του με το ένα χέρι και τον αναγκάζουμε να σκύψει προς τα εμπρός, έτσι ώστε το κεφάλι του να είναι χαμηλότερα από το στήθος του. Του δίνουμε 4 χτυπήματα στη ράχη ανάμεσα στις πλάτες με τη βάση της παλάμης μας και χτυπάμε γρήγορα και αρκετά δυνατά για να πεταχτεί το αντικείμενο προς τα έξω. Αν δεν τα καταφέρουμε εφαρμόζουμε το χειρισμό Heimlich. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
37
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ «Χειρισμός Heimlich» Αγκαλιάζουμε το άτομο γύρω από το στήθος και με τα δυο μας χέρια. Κάνουμε το ένα μας χέρι γροθιά Σφίγγουμε τη γροθιά μεταξύ κοιλιάς και στήθους. Πιάνουμε τη γροθιά με το άλλο χέρι και δίνουμε 4 γρήγορα και βίαια χτυπήματα- ωθήσεις προς τα μέσα και προς τα έξω. Προσέχουμε η δύναμή των χτυπημάτων αυτών να είναι ανάλογη με το συγκεκριμένο άτομο όπως ηλικία, βάρος. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
38
Αν το άτομο αρχίσει να βήχει βίαια σταματάμε τις πρώτες βοήθειες.
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Επαναλαμβάνουμε τα 4 χτυπήματα στην πλάτη και έπειτα ξανά 4 χτυπήματα- ωθήσεις μεταξύ στήθους και κοιλιάς. Αν το άτομο αρχίσει να βήχει βίαια σταματάμε τις πρώτες βοήθειες. Λέμε σε κάποιον να καλέσει ιατρική βοήθεια Αν τα χτυπήματα ωθήσεις δεν αποδίδουν δεν παραιτούμαστε. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
39
Αν είμαστε μόνοι και πνιγόμαστε:
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Αν είμαστε μόνοι και πνιγόμαστε: Εφαρμόζουμε το χειρισμό Heimlich χτυπώντας με μία γροθιά ανάμεσα στο στήθος και την κοιλιά. ή Στηρίζουμε το κάτω μέρος του στήθους μας στην άκρη μιας καρέκλας ή σε άλλο αντικείμενο και εκτελούμε τα χτυπήματα- ωθήσεις, όπως θα μας τα έδινε κάποιος άλλος με τη γροθιά του. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
40
ΔΑΓΚΩΜΑΤΑ-ΤΣΙΜΠΗΜΑΤΑ
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ ΔΑΓΚΩΜΑΤΑ-ΤΣΙΜΠΗΜΑΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
41
Δαγκώματα από ζώα και ανθρώπους
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Ελέγχουμε κάθε σοβαρή αιμορραγία. Παίρνουμε γρήγορα τη διεύθυνση του ιδιοκτήτη του ζώου ώστε να ελεγχθεί για λύσσα. Το δάγκωμα από ανθρώπους και ζώα (ιδιαίτερα από γάτες και σκύλους) είναι επικίνδυνα κυρίως εξαιτίας των μολύνσεων από τα βακτήρια του στόματος. Το πλύσιμο της πληγής πρέπει να είναι σχολαστικό. Δεν χρησιμοποιούμε αλοιφές ή σπρέι. Πλένουμε καλά την πληγή με σαπούνι και νερό για να καθαρίσει καλά από τα σάλια τις άλλες μολυσματικές ουσίες. Συνεχίζουμε το πλύσιμο της πληγής επί 5 λεπτά. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
42
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Αν το δάγκωμα έχει προκαλέσει σοβαρή αιμορραγία τη σταματάμε αμέσως καλύπτοντας την επιφάνεια της πληγής με χοντρό επίδεσμο (αφού έχουμε πλύνει τα χέρια μας) και πιέζουμε σταθερά την πληγή επί 10 λεπτά φροντίζοντας το τραυματισμένο μέλος να βρίσκεται ψηλότερα από το επίπεδο της καρδιάς. Για να σταματήσει η αιμορραγία και να ελαττωθεί το πρήξιμο χρησιμοποιούμε πάγο ή κρύο νερό στον επίδεσμο.( ποτέ απευθείας πάγο πάνω στο δέρμα ) Αν η αιμορραγία συνεχίζεται πιέζουμε λίγο περισσότερο. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
43
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Όταν σταματήσει η αιμορραγία καλύπτουμε τη δαγκωνιά με αποστειρωμένο επίδεσμο ή καθαρό πανί και το δένουμε, στερεώνοντας το με λευκοπλάστη.( Αν δεν ακούμε το σφυγμό χαλαρώνουμε λίγο τον επίδεσμο). ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
44
Πρώτες βοήθειες για τσιμπήματα μελισσών και σφηκών
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Πρώτες βοήθειες για τσιμπήματα μελισσών και σφηκών Μόνο οι μέλισσες αφήνουν το κεντρί τους στο δέρμα. Έτσι αν το κεντρί είναι ορατό το αφαιρούμε προσεκτικά με την κόψη ενός ξυραφιού, μαχαιριού ή με το νύχι μας. Δεν πιέζουμε το κεντρί γιατί θα βγάλει περισσότερο δηλητήριο. Πλένουμε την περιοχή που τσιμπήθηκε με νερό και σαπούνι. Αν το άτομο είναι αλλεργικό στα τσιμπήματα αυτά βάζουμε πάγο τυλιγμένο σε ύφασμα ή κρύα κομπρέσα στο κεντρισμένο σημείο για να ελαττωθεί ο πόνος και η απορρόφηση δηλητηρίου. Δεν βάζουμε πάγο απευθείας στο γυμνό δέρμα. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
45
Ανακουφίζουμε τον πόνο με αμμωνία
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Ανακουφίζουμε τον πόνο με αμμωνία Αν ξέρουμε ότι το άτομο είναι αλλεργικό στα τσιμπήματα των μελισσών και των σφηκών ζητάμε αμέσως ιατρική βοήθεια. Προηγουμένως αφαιρούμε ο κεντρί. Αν εμφανιστούν συμπτώματα αλλεργικής αντίδρασης και αν τα κεντρίσματα είναι στο πόδι ή στο χέρι: Βάζουμε το άτομο να ξαπλώσει με το κεντρισμένο μέρος ακίνητο και σε επίπεδο χαμηλότερο από την καρδιά. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
46
Αν το πρήξιμο φτάσει στον επίδεσμο δένουμε άλλον 5-10 εκ. ψηλότερα.
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Δένουμε με πλατύ επίδεσμο ή πανί ή ζώνη το τσιμπημένο χέρι ή πόδι 5-10 εκ πάνω από το τσίμπημα. Δένουμε σφιχτά ( προσέχουμε κάτω από τον επίδεσμο θα πρέπει να μπορεί να εισχωρήσει ένα δάχτυλο πράγμα που σημαίνει ότι δεν εμποδίζεται η κυκλοφορία του αίματος στο δεμένο μέλος) Ελέγχουμε πότε-πότε τον επίδεσμο και χαλαρώνουμε αν χρειαστεί αλλά δεν τον αφαιρούμε. Αν το πρήξιμο φτάσει στον επίδεσμο δένουμε άλλον 5-10 εκ. ψηλότερα. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
47
Δαγκώματα από τσιμπούρια, κουνούπια και άλλα έντομα
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Δαγκώματα από τσιμπούρια, κουνούπια και άλλα έντομα Τα τσιμπούρια πρέπει να αφαιρούνται αμέσως και με κατάλληλο τρόπο για να προληφθεί ενδεχόμενη αρρώστια. Τα τσιμπήματα από κουνούπια και άλλα έντομα σπάνια είναι σοβαρά κάποτε όμως χρειάζεται θεραπεία για να ανακουφιστεί η ενόχληση. Τα τσιμπήματα από κουνούπια μπορούν να μεταδώσουν σειρά από σοβαρές ασθένειες. Οι ασθένειες αυτές συνήθως αρχίζουν με πυρετό. Αν σας τσιμπήσει τσιμπούρι ή κουνούπι και παρουσιάσετε πυρετό επισκεφτείτε αμέσως γιατρό. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
48
Πρώτες βοήθειες για δαγκώματα από τσιμπούρια
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Πρώτες βοήθειες για δαγκώματα από τσιμπούρια Αφαιρούμε το τσιμπούρι με τα δάχτυλά μας, αν δεν έχει κολλήσει γερά στο δέρμα. Αν δεν βγαίνει εύκολα δεν το τραβάμε. Για να ξεκολλήσει καλύπτουμε το μέρος με λίγο λάδι ή βαζελίνη και έπειτα το τραβάμε προσεκτικά με τσιμπιδάκι. Πλένουμε καλά τη δαγκωνιά με νερό και σαπούνι. Σημάδια μόλυνσης εμφανίζονται ύστερα από ώρες ή μέρες (ευαισθησία της περιοχής, πρήξιμο γύρω από το δάγκωμα, πόνος στο άγγιγμα, κοκκίνισμα, πύο, διόγκωση αδένων, πυρετό κ . α) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
49
ΠΡΟΛΗΨΗ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
50
Πρόληψη Ατυχημάτων δεν σημαίνει Σημαίνει: «σκέφτομαι πριν κάνω κάτι,
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ ΟΡΙΣΜΟΣ Πρόληψη Ατυχημάτων δεν σημαίνει «φοβάμαι τα πάντα». Σημαίνει: «σκέφτομαι πριν κάνω κάτι, για να αποφύγω ένα ατύχημα». ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
51
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Πρόληψη: κάνω κάτι για να αποφύγω κάτι άλλο που συνήθως είναι δυσάρεστο. ΚΑΝΟΝΕΣ : Εάν δεν προσέξω, μπορεί κάτι που κάνω, ακόμα και για αστείο, να καταλήξει σε τραυματισμό άλλου. • Αποφεύγω να αντιδρώ, όταν είμαι θυμωμένος, για να μην προκαλέσω τραυματισμό. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
52
• Δεν παίζω ποτέ έξω, κοντά σε μπαλκονόπορτες.
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Δεν σκαρφαλώνω σε κάγκελα μπαλκονιού ή ταράτσας γιατί μπορεί εύκολα να χάσω την ισορροπία μου και να τραυματιστώ σοβαρά. Για τον ίδιο λόγο, δε σκύβω από μπαλκόνι, ταράτσα ή παράθυρο. • Δεν παίζω ποτέ έξω, κοντά σε μπαλκονόπορτες. Τοποθετώ αυτοκόλλητα στις μπαλκονόπορτες για να είναι ορατές και να μη πέσω κατά λάθος πάνω τους. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
53
• Δεν τρέχω και δε σπρώχνω στις σκάλες.
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ • Δεν τρέχω και δε σπρώχνω στις σκάλες. • Δεν κάνω τσουλήθρα στην κουπαστή της σκάλας, διότι μπορεί εύκολα να τραυματιστώ. • Προσέχω να είναι δεμένα τα κορδόνια των παπουτσιών μου, ιδιαίτερα όταν κατεβαίνω τις σκάλες. • Δεν αφήνω ποτέ αντικείμενα στις σκάλες γιατί μπορεί κάποιος πολύ εύκολα να σκοντάψει και να τραυματιστεί. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
54
• Δεν σκαρφαλώνω σε δέντρα του προαύλιου χώρου.
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ • Αποφεύγω να χρησιμοποιώ τα όργανα της Παιδικής Χαράς που δεν είναι σταθερά και σε καλή κατάσταση. • Χρησιμοποιώ τα όργανα σωστά (π.χ. κατεβαίνω πάντα την τσουλήθρα καθιστός ή καθιστή, κοιτάζοντας προς τα εμπρός). • Δεν περνάω κοντά σε αυτούς που κάνουν κούνια, γιατί μπορεί να χτυπήσω άσχημα. • Όταν παίζω στην παιδική χαρά, δεν βιάζομαι και δε σπρώχνω τους άλλους. • Δεν σκαρφαλώνω σε δέντρα του προαύλιου χώρου. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
55
• Προσέχω τι τρώω, να μην έχει λήξει ή χαλάσει.
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ • Προσέχω τι τρώω, να μην έχει λήξει ή χαλάσει. • Δεν τρώω ποτέ κάτι που έχει ξεπαγώσει και ξαναπαγώσει, όπως το παγωτό, γιατί μπορεί να πάθω σοβαρή δηλητηρίαση. • Πλένω καλά τα φρούτα και λαχανικά πριν τα φάω και προσέχω να μην έχουν μπει μυρμήγκια στο φαγητό. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
56
• Προσέχω πάντα να μην υπάρχουν φάρμακα κοντά σε πολύ μικρά παιδιά
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ • Τα φάρμακα δεν είναι καραμέλες. Εάν τα πάρω σε λάθος ποσότητα ή όταν δεν τα χρειάζομαι, μπορούν να μου προκαλέσουν σοβαρή δηλητηρίαση. • Προσέχω πάντα να μην υπάρχουν φάρμακα κοντά σε πολύ μικρά παιδιά ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
57
• Δεν παίζω ποτέ με αναπτήρες και σπίρτα.
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ • Δεν παίζω ποτέ με αναπτήρες και σπίρτα. • Εάν δε χρησιμοποιηθεί σωστά και με προσοχή, το γκαζάκι μπορεί να προκαλέσει σοβαρό τραυματισμό, για αυτό καλό είναι να το χρησιμοποιώ μόνο με τη βοήθεια κάποιου ενήλικα ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
58
Πρόληψη για τραύματα στα μάτια
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ Πρόληψη για τραύματα στα μάτια Από όλες τις αισθήσεις η όραση είναι η πιο πολύτιμη. Κρατάμε τα παιδιά μακριά από πιθανούς κινδύνους Αποθηκεύουμε τοξικά χημικά ή χημικά σε σημεία που κλειδώνουν μακριά από παιδιά. Επισημαίνουμε τα παιδιά να προσέχουν τα αιχμηρά αντικείμενα π. χ μολύβι, ξύστρες και να αποφεύγουν επικίνδυνα παιχνίδια π.χ με πέτρες, με χώματα, γροθιές ή χτυπήματα κατά την διάρκεια της άθλησης. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
59
ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ 2013-14
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Ε’ – ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : ΡΑΦΤΟΠΟΥΛΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.