Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
ΕΙΔΙΚΟ ΜΕΡΟΣ: ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ Αλεξία Τροκούδη, Διευθύντρια Νομικής Υποστήριξης Ρυθμιστικού και Κανονιστικού Πλαισίου Ενέργειας Μάρτιος 2019

2 ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΕΣ ΝΟΜΕ (Nouvelle Organisation du marché de l’ électricité)
Ι. ΝΟΜΙΚΗ ΒΑΣΗ Ν. 4336/2015 (3ο Μνημόνιο) Σκοπός: (α) σταδιακή μείωση του μεριδίου της αγοράς της ΔΕΗ < 50% έως το (β) επίτευξη συμβατότητας μοντέλου χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (mandatory pool, ΗΕΠ) με Target Model Ρυθμιζόμενος Μηχανισμός Ειδικού Σκοπού δίκαιη πρόσβαση Εναλλακτικών Προμηθευτών στο εγχώριο μείγμα καυσίμων, ήτοι και στο λιγνίτη και τον υδροηλεκτρισμό, που μέχρι Διπλός στόχος μέτρων πρότινος εκμεταλλευόταν αποκλειστικά η ΔΕΗ, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό βελτίωση παροχής υπηρεσιών ηλεκτρισμού και τιμών στους τελικούς καταναλωτές Ο μηχανισμός ΝΟΜΕ πρέπει να είναι συμβατός τόσο με το “mandatory pool” όσο και με το “Target Model” , άρα θα πρέπει να λειτουργήσει ως ένας Ρυθμιζόμενος Μηχανισμός Ειδικού Σκοπού για μεταβατική περίοδο με λήξη την εφαρμογή του “Target Model” Οι ετήσιοι στόχοι απομείωσης του μεριδίου της ΔΕΗ είχαν προσδιοριστεί ως ακολούθως : (α) για το έτος 2016  ποσοστό οκτώ τοις εκατό (-8%), (β) για το έτος 2017  ποσοστό δώδεκα τοις εκατό (-12%) (γ) για το έτος 2018  ποσοστό δεκατρία τοις εκατό (-13%) (δ) για το έτος 2019  ποσοστό δεκατρία τοις εκατό (-13%)

3 ΙΙ. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΘΕΣΜΟΥ Μηχανισμός πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας από τη ΔΕΗ, μέσω δημοπρασιών προθεσμιακών προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας με φυσική παράδοση από τη ΔΕΗ προς τους Επιλέξιμους Προμηθευτές μέσω του ΗΕΠ, με ρυθμιστικά καθοριζόμενη τιμή εκκίνησης. Συμμετοχή είτε μέσω του ΗΕΠ στις δημοπρασίες, είτε σε δεύτερη φάση, στη δευτερογενή αγορά. Ορισμός «Επιλέξιμου Προμηθευτή»: «προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας που είναι εγγεγραμμένος στο Μητρώο ΗΕΠ και στο Μητρώο Επιλέξιμων Προμηθευτών στις Δημοπρασίες Προθεσμιακών Προϊόντων Η/Ε που τηρεί ο Λειτουργός της Αγοράς και διατηρεί ή αναπτύσσει δραστηριότητα προμήθειας σε τρίτους στη λιανική αγορά και έχει δικαίωμα συμμετοχής στις δημοπρασίες και απόκτησης δημοπρατούμενων προθεσμιακών προϊόντων.» ΔEN συμμετέχουν ως αγοραστές: - οι βιομηχανικοί καταναλωτές με άδεια προμήθειας ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι βιομηχανικοί καταναλωτές, κάτοχοι άδειας προμήθειας, που διατηρούν ή αναπτύσσουν διακριτή δραστηριότητα προμήθειας έχουν δικαίωμα συμμετοχής στις δημοπρασίες, γεγονός που ελέγχεται από τη ΡΑΕ και το ΛΑΓΗΕ - οι Επιλέγοντες Πελάτες που αυτοπρομηθεύονται - η ΔΕΗ Ο νόμος, προς επίτευξη του στόχου του θεσμού, προβλέπει τα κριτήρια συμμετοχής στις δημοπρασίες. Προς τούτο η ΡΑΕ και το Χρηματιστήριο Ενέργειας θέτουν σε ισχύ ελεγκτικούς μηχανισμούς προκειμένου να διασφαλίζεται ότι πληρούνται τα κριτήρια συμμετοχής και παράλληλα ότι διατηρείται ή αναπτύσσεται η δραστηριότητα των συμμετεχόντων στη λιανική αγορά

4 Οι Επιλέξιμοι Προμηθευτές υποβάλλουν ηλεκτρονική Δήλωση Αγοράς.
Η ετήσια προς δημοπράτηση ποσότητα η/ε πρέπει να ισούται ετησίως με τα ακόλουθα ποσοστά επί του συνολικού όγκου η/ε του διασυνδεδεμένου συστήματος του προηγούμενου έτους, ώστε το 2019 το μερίδιο της ΔΕΗ να είναι μικρότερο του 50%: 2016: 8% 2017: 16% 2018: 19% 2019: 22% Υποχρέωση της ΔΕΗ για φυσική παράδοση των ποσοτήτων ενέργειας που αντιστοιχούν σε προϊόντα Δημοπρασίας Μεθοδολογία προσδιορισμού κατώτατης τιμής προσφοράς με ΚΥΑ Οικονομικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας - λαμβάνει υπόψη και τα μεταβλητά κόστη των λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ - καθορίζει την αναλογία του μίγματος λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής Τιμή εκκίνησης στα 36,34 €/MWh (ΚΥΑ υπ’ αριθμ. ΗΛ/Α/Φ1/οικ ), και αναθεωρείται κάθε Ιούνιο βάσει των δημοσιευμένων οικονομικών καταστάσεων της ΔΕΗ και του αναθεωρημένου κόστους CO2

5 Έλεγχος εφαρμογής μηχανισμού δημοπρασιών ΝΟΜΕ από τη ΡΑΕ
Ο νόμος, για την περίπτωση αποτυχίας του μέτρου, προβλέπει τη λήψη εναλλακτικών δομικών μέτρων σε περίπτωση μη απορρόφησης των αναπροσαρμοσμένων ποσοτήτων από την αγορά Έλεγχος εφαρμογής μηχανισμού δημοπρασιών ΝΟΜΕ από τη ΡΑΕ Έκθεση Επιπτώσεων που υποβάλλεται από τη ΡΑΕ στο ΥΠΕΝ και εξετάζει: - την αποτελεσματικότητα δημοπρασιών βάσει των μεριδίων των Προμηθευτών στη λιανική αγορά - τις επιπτώσεις στις λιανικές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας - τον βαθμό σύγκλισης με την προοπτική μετάβασης στο Target Model ΑΠΟΜΕΙΩΣΗ ΜΕΡΙΔΙΟΥ ΔΕΗ ΣΤΗ ΛΙΑΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΤΟΥ ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ANA 6ΜΗΝΟ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΤΟΧΟ ΑΠΟΦΑΣΗ ΡΑΕ μείωση των προς δημοπράτηση ποσοτήτων των δύο επόμενων δημοπρασιών από την έκδοση της απόφασής της με ισοδύναμη απομείωση των προς δημοπράτηση ποσοτήτων των δημοπρασιών αυτών >2% αύξηση των προς δημοπράτηση ποσοτήτων των δύο επόμενων δημοπρασιών από την έκδοση της απόφασής της με ισοδύναμη αύξηση των προς δημοπράτηση ποσοτήτων του δημοπρασιών αυτών < 2%

6 Διενέργεια δημοπρασιών βάσει του Κώδικα Συναλλαγών Δημοπρασιών Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΚΣΔΠΠΗΕ), ο οποίος εκδίδεται από τη ΡΑΕ (υπ’ αριθμ. 329/2016 απόφαση της ΡΑΕ ως έχει τροποποιηθεί και ισχύει): καθορίζονται οι όροι και οι προδιαγραφές για την οργάνωση και διεξαγωγή των δημοπρασιών και τη συμμετοχή σε αυτές Το Χρηματιστήριο Ενέργειας ορίζεται αρμόδιος για την οργάνωση και διεξαγωγή των δημοπρασιών. Η συμμετοχή στο Σύστημα Συναλλαγών Δημοπρασιών Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΣΣΔΠΠΗΕ) γίνεται με την εγγραφή στο Μητρώο Συμμετεχόντων ΣΣΔΠΠΗΕ. Κώδικας Συναλλαγών Δημοπρασιών Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΚΣΔΠΠΗΕ) Για το 2019 η ετήσια προς δημοπράτηση ποσότητα ορίστηκε στα 1972 MWh/h και επιμερίστηκε σε τμήματα. ΆΡΑ, θα διεξαχθούν 4 δημοπρασίες  (350 MWh/h), (355 MWh/h), ( MWh/h) και (767 MWh/h) Μέχρι σήμερα έχουν διεξαχθεί 10 δημοπρασίες, με την τελευταία στις 8/2/2019.

7 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΩΝ ΝΟΜΕ
Οκτώβριος Απρίλιος Οκτώβριος 2017 Σημείωση: ΗΡΩΝ + PROTERGIA + ELPEDISON = 310 MWh/h Ιανουάριος Ιούλιος Φεβρουάριος 2018 Αριθμός Συμμετεχόντων 12 Τελικός αριθμός αγοραστών 11 Ποσότητα 460 MWh/h Εύρος τιμής 37,37 έως 37,5 €/MWh Αριθμός Συμμετεχόντων 11 Τελικός αριθμός αγοραστών Ποσότητα 145 MWh/h Εύρος τιμής 37,37 έως 40,02 €/MWh Αριθμός Συμμετεχόντων 19 Τελικός αριθμός αγοραστών 16 Ποσότητα 718 MWh/h Εύρος τιμής 45,15 έως 45.2 €/MWh Αριθμός Συμμετεχόντων 14 Τελικός αριθμός αγοραστών 12 Ποσότητα 145 MWh/h Εύρος τιμής 41,05 έως 41,14 €/MWh Αριθμός Συμμετεχόντων 18 Τελικός αριθμός αγοραστών 14 Ποσότητα 145 MWh/h Εύρος τιμής 43 έως 43,05 €/MWh Αριθμός Συμμετεχόντων 17 Τελικός αριθμός αγοραστών 16 Ποσότητα 400 MWh/h Εύρος τιμής 41,15 έως 41,45 €/MWh

8 Απρίλιος 2018 Ιούλιος 2018 Οκτώβριος 2018 Φεβρουάριος 2019
Αριθμός Συμμετεχόντων 16 Τελικός αριθμός αγοραστών Ποσότητα 400 MWh/h Εύρος Τιμής 41,95 έως 42,05 €/MWh Αριθμός Συμμετεχόντων 14 Τελικός αριθμός αγοραστών 12 Ποσότητα 400 ΜWh/h Εύρος Τιμής 48,74 έως 48,84 €/MWh Αριθμός Συμμετεχόντων 18 Τελικός αριθμός αγοραστών 15 Ποσότητα 683 ΜWh/h Εύρος Τιμής 54,64 έως 54,74 €/MWh Αριθμός Συμμετεχόντων 17 Τελικός αριθμός αγοραστών 16 Ποσότητα 350 MWh/h Εύρος Τιμής 53,94 έως 54,04 €/MWh

9 ΜΕΡΙΔΙΑ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΩΝ ΣΤΗ ΛΙΑΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ Ιανουάριος 2019
ΜΕΡΙΔΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΣΥΜΒΑΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ Ιανουάριος 2019 ΔΕΗ 79,76% MYTILINEOS 4,17% HΡΩΝ 4,09% ELPEDISON 3,39% WATT+VOLT 1,91% NRG TRADING 1,36% VOLTERA 1,28% KEN 0,9% EΛΤΑ 0,88% VOLTON 0,43% Άλλοι Πάροχοι 1,83% ΔΕΗ 52,53% ΔΑΠΕΕΠ 18,04% MYTILINEOS 6,76% ELPEDISON 6,29% KORINTHOS POWER 4,55% ΛΙΓ. ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ 4,27% ΗΡΩΝ ΙΙ ΒΟΙΩΤΙΑΣ 4,19% 3,37% ΛΙΓ. ΜΕΛΙΤΗΣ

10 ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ ΕΥΕΛΙΞΙΑΣ
Ο ΑΡΧΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ Ν. 4389/2016 «Επείγουσες διατάξεις για την εφαρμογή της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» ( ) Άρθρο 150 : αναθεώρηση Ν. 4001/2011 διασφάλιση μακρόχρονης διαθεσιμότητας επαρκούς ευέλικτης ισχύος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας διαφύλαξη της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας Μηχανισμός που αποζημιώνει τις μονάδες που παρέχουν υπηρεσίες ευελιξίας, κάθε φορά που το Σύστημα καλείται να αντιμετωπίσει (κυρίως) το ζήτημα στοχαστικότητας των ανανεώσιμων πηγών: “SUNSET EFFECT” Ως επιλέξιμες μονάδες ορίζονται αυτές που διαθέτουν την τεχνική ικανότητα και την ευελιξία να ανταποκρίνονται εντός σύντομου χρονικού διαστήματος (3 ώρες) από την έκδοση σχετικής Εντολής Κατανομής του Διαχειριστή και για τουλάχιστον 3 συνεχόμενες ώρες. - Μονάδες φυσικού αερίου - Υδροηλεκτρικές μονάδες - Μονάδες ΣΗΘ (εξαιρουμένων αυτών που αποζημιώνονται με το προνομιακό καθεστώς αποζημίωσης των ΑΠΕ) Συμβατός με τις «Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους Τομείς Περιβάλλοντος και Ενέργειας » (EEAG )  κριτήρια συμβατότητας ενίσχυσης με την εσωτερική αγορά (107§3 στοιχ. γ’ ΣΛΕΕ) – Απαιτήθηκε εκτενής διαβούλευση μεταξύ ΥΠΕΝ, ΡΑΕ και DG Comp ΣΤΟΧΟΣ

11 Εκπροσώπους Φορτίου  ΑΔΜΗΕ  Παραγωγούς
Έπρεπε να διασφαλιστεί ότι ο Μηχανισμός είναι συμβατός με τους ως άνω κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις και συνεπώς να διασφαλιστεί ότι δεν θα επιβληθεί υποχρέωση ανάκτησης ποσών ενίσχυσης που καταβλήθηκαν στο παρελθόν: Απόφαση EE C(2016)1791final/ H υιοθέτηση του εν λόγω Μηχανισμού σήμανε: - την αναστολή ισχύος του «Μηχανισμού Διασφάλισης Επαρκούς Ισχύος» (άρθρο 180 ΚΔΕΣΜΗΕ) - τη διακοπή του «Μεταβατικού Μηχανισμού Διασφάλισης Ισχύος» (άρθρα 288 επ. ΚΔΕΣΜΗΕ) «Μελέτη Επάρκειας Ισχύος του Ελληνικού Διασυνδεδεμένου Συστήματος για τα έτη » του ΑΔΜΗΕ Η ισχύς του ορίστηκε την 1η με διάρκεια για 12 μήνες, ήτοι μέχρι Βασική επιδίωξη του μηχανισμού είναι η διασφάλιση της ομαλούς μετάβασης σε ένα μόνιμο σχήμα ενίσχυσης της εγχώριας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Καταβολή αποζημίωσης σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής ως αντάλλαγμα για τη διαθεσιμότητά τους προς παροχή της «υπηρεσίας ευελιξίας» στο Σύστημα Ηλεκτρικής Ενέργειας. «Υπηρεσία Ευελιξίας»: ταχεία αύξηση ή μείωση της κατανεμόμενης ισχύος της μονάδας, ώστε να καλύπτει τη ζήτηση, σύμφωνα με τις Εντολές Κατανομής του Διαχειριστή H αποζημίωση, το «Μοναδιαίο Τίμημα Πληρωμής Ισχύος» ορίζεται στα 45 €/kW και το όριο αποζημίωσης ορίζεται μικρότερο από € ανά μονάδα παραγωγής, καταβάλλεται από τον ΑΔΜΗΕ ανάλογα με τη πραγματική διαθεσιμότητα των Μονάδων Μέγιστο συνολικό κόστος μηχανισμού που έληξε: € Τον Σεπτέμβριο του 2017 τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ ο νέος Μεταβατικός Μηχανισμός Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος και αργότερα κοινοποιήθηκε στη Ε.Ε.. Επιμερισμός κόστους: Εκπροσώπους Φορτίου  ΑΔΜΗΕ  Παραγωγούς

12 η απουσία βραχυπρόθεσμης αγοράς και ιδίως της αγοράς εξισορρόπησης
Ο ΙΣΧΥΩΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ Η Επιτροπή έκρινε ότι ο νέος μηχανισμός είναι συμβατός με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς περιβάλλοντος και ενέργειας Έγκριση του μηχανισμού από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την με την απόφαση C (2018) 4947 final (άρα για 15 μήνες οι διαθέσιμες μονάδες παρότι στήριξαν την επάρκεια του Συστήματος δεν αποζημιώθηκαν) Το κύρια ζητήματα: ο υφιστάμενος σχεδιασμός της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας δεν επιτρέπει στις μονάδες που παρέχουν ευελιξία να αμειφθούν για τις υπηρεσία αυτή η μελέτη επάρκειας ισχύος που υπέβαλλαν οι ελληνικές αρχές αποκάλυψε τις μεγάλες ανάγκες ευελιξίας του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας λόγω της μεταβλητότητας της καμπύλης φορτίου από τις μονάδες ΑΠΕ η απουσία βραχυπρόθεσμης αγοράς και ιδίως της αγοράς εξισορρόπησης Πάροχοι ευελιξίας (όπως και στον προηγούμενο μηχανισμό): α) Μονάδες Φ.Α., β) Υδροηλεκτρικές Μονάδες και γ) Μονάδες ΣΗΘΥΑ Η λειτουργία του Target Model αναμένεται να λύσει οριστικά το θέμα. Οι ανάγκες ευελιξίας υπολογίστηκαν σε 4263 MW για το έτος 2018 και σε 4754 MW για το έτος 2019 Η ανώτατη τιμή αποζημίωσης για την διαθεσιμότητα ορίστηκε στις €/MW και η αποζημίωση κάθε παρόχου ευελιξίας προκύπτει ύστερα από δημοπρασίες.

13 Ο ετήσιος προϋπολογισμός του μηχανισμού ανέρχεται σε 175,5 εκ. €
Η διάρκεια ισχύος του νέου μηχανισμού θα είναι έως τις Ο μηχανισμός αφορά δύο χρονικές περιόδους: η 1η έως την και 2η από έως Σε κάθε μία περίοδο προβλέπεται να διεξαχθεί τουλάχιστον μία δημοπρασία. Δυνάμει της απόφασης 780/2018 της ΡΑΕ: o ΑΔΜΗΕ διενέργεια δημοπρασίες για την ανάδειξη των παρόχων ευελιξίας και καταβάλλει την αποζημίωση Η αποζημίωση των παρόχων ευελιξίας βαρύνει τους Εκπροσώπους Φορτίου Η συνολική δημοπρατούμενη ισχύς για κάθε δημοπρασία ορίζεται στα MW. Ο ΑΔΜΗΕ καταβάλλει Αρχική Αποζημίωση ανά μήνα και Τελική Αποζημίωση μετά το πέρας του Μηχανισμού, όταν εκκαθαρίζεται η πραγματική διαθεσιμότητα των παρόχων ευελιξίας. Μη συμμόρφωση των παρόχων στις υποχρεώσεις τους από την συμμετοχή στον μηχανισμό συνεπάγεται κυρώσεις επιστροφή αποζημίωσης από 10% έως 100% Εγκρίθηκε με την απόφαση 780/2018 της ΡΑΕ ο σχετικός Κανονισμός Δημοπρασιών Έχουν λάβει χώρα 3 δημοπρασίες: α) στις για την περίοδο – , β) στις για την περίοδο και γ) στις για την περίοδο Ματαιώθηκε, με παρέμβαση της ΕΕ, η δημοπρασία της 20/3/2019

14 ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΩΝ ΑΠΕ
Σύμφωνα με την Οδηγία 77/2001, η Ελλάδα όρισε ως στόχο διείσδυσης των ΑΠΕ στο 20,1%. Έχουμε πετύχει το 22%. Ν. 4414/2016: Ομαλή μετάβαση από τις σταθερές τιμές πώλησης διοικητικά οριζόμενες (Feed-in-Tariffs) στην ενίσχυση με διαφορική προσαύξηση (Feed-in-Premium) Το νέο καθεστώς στήριξης (operating aid) προβλέπει προσαύξηση (Premium) επιπλέον της τιμής που διαμορφώνεται στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας για το διάστημα ισχύος της στήριξης. Ο νέος τύπος ενίσχυσης των σταθμών ΑΠΕ ονομάζεται Λειτουργική Ενίσχυση. Για την αποφυγή φαινομένων υποαποζημίωσης και υπεραποζημίωσης: υιοθετείται η Διαφορική Προσαύξηση σε επίπεδο κατηγορίας σταθμών (Sliding Premium) και όχι η σταθερή προσαύξηση (Fixed Premium), ούτως ώστε ο μηχανισμός οικονομικής στήριξης να μην επηρεάζεται από μελλοντικές διαφοροποιήσεις της ΟΤΣ στη χονδρεμπορική αγορά. Η Διαφορική Προσαύξηση υπολογίζεται σε μηνιαία βάση ως η διαφορά της Ειδικής Τιμής Αγοράς (Ε.Τ.Α.), η οποία είναι η αξία της εγχεόμενης ηλεκτρικής ενέργειας της συγκεκριμένης τεχνολογίας ΑΠΕ ή ΣΗΘΥΑ, από την Τιμή Αναφοράς (Τ.Α.), η οποία ορίζεται ανά τεχνολογία ή και ανά κατηγορία σταθμών ΑΠΕ ή ανά έργο αν αυτή προκύπτει από διενέργεια ανταγωνιστικών διαδικασιών. Οι σταθμοί ΑΠΕ που τίθενται σε λειτουργία από συμμετέχουν στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και συνάπτουν Συμβάσεις Λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης (ΣΕΔΠ) με τον ΔΑΠΕΕΠ. Δίδεται η δυνατότητα η συμμετοχής τους να γίνεται μέσω Φορέων Σωρευτικής Εκπροσώπησης, των λεγόμενων Φο.Σ.Ε., με τους οποίους οι κάτοχοι των σταθμών ΑΠΕ θα συνάπτουν σύμβαση εκπροσώπησης.

15 α) οι αιολικοί σταθμοί εγκατεστημένης ή μέγιστης ισχύος μέχρι 3MW,
Κατ΄Εξαίρεση: Aμείβονται με λειτουργική ενίσχυση με την μορφή σταθερής τιμής που ταυτίζεται με την Τιμή Αναφοράς: α) οι αιολικοί σταθμοί εγκατεστημένης ή μέγιστης ισχύος μέχρι 3MW, β) οι λοιποί σταθμοί ΑΠΕ/ΣΗΘΥΑ εγκατεστημένης ή μέγιστης ισχύος 500 kW , γ) τα καινοτόμα έργα που εγκαθίστανται από το ΚΑΠΕ ή πανεπιστημιακά ιδρύματα και δ) μεταβατικά και οι σταθμοί ΑΠΕ/ΣΗΘΥΑ που από τίθενται σε λειτουργία στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά. Από τίθεται σε ισχύ καθεστώς στήριξης με τη μορφή λειτουργικής ενίσχυσης για τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών. Με αποφάσεις του ΥΠΕΝ, ύστερα από γνώμη της ΡΑΕ: α) καθορίζονται οι τεχνολογίες ή και οι κατηγορίες σταθμών παραγωγής ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που εντάσσονται στην ανταγωνιστική διαδικασία και β) καθορίζεται η εγκατεστημένη ισχύς ανά τεχνολογία ή/και κατηγορία σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, η οποία δημοπρατείται μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών. Οι ανταγωνιστικές διαδικασίες προκηρύσσονται με απόφαση της ΡΑΕ. Οι σταθμοί ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που επιλέγονται, υπογράφουν Συμβάσεις Λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης και Συμβάσεις Λειτουργικής Ενίσχυσης Σταθερής Τιμής. Η πρώτη πιλοτική ανταγωνιστική διαδικασία διεξήχθη στις και αφορούσε φ/β εγκαταστάσεις. Η δημοπρατούμενη ισχύς ήταν 40 MW

16 Στην δημοπρασία της 2.7.2018 δημοπρατήθηκαν:
Έκτοτε διενεργήθηκαν ακόμη έξι (6) ανταγωνιστικές διαδικασίες στα πλαίσια δύο (2) δημοπρασιών: Στην δημοπρασία της δημοπρατήθηκαν: για φ/β ισχύος έως 1 ΜW, 53,52 MW ισχύος για φ/β ισχύος 1-20 MW, 53,40 MW ισχύος για αιολικά ισχύος 3-50 MW, 176,39 MW ισχύος Στην δημοπρασία της δημοπρατήθηκαν: για φ/β ισχύος έως 1 MW, 61,94 MW ισχύος για φ/β ισχύος 1-20 MW, 86,47 MW ισχύος για αιολικά ισχύος 3-50 MW, 160,94 MW ισχύος Σημειώνεται: Η ΡΑΕ ματαίωση την ανταγωνιστική διαδικασία στα μεγάλα φ/β (κατηγορία 1-20MW) για λόγους δημοσίου συμφέροντος Για το 2019, η ΡΑΕ προκήρυξε κοινή δημοπρασία για αιολικές και φ/β εγκαταστάσεις μέγιστης ισχύος 600 MW, που θα λάβει χώρα την με τη συμμετοχή: α) αιολικών ισχύος άνω των 50 MW, β) φ/β ισχύος άνω των 20 MW και γ) συγκροτημάτων: i) 2 ή περισσοτέρων φ/β ισχύος άνω των 20 MW, ii) 2 ή περισσοτέρων αιολικών άνω των 50 MW, iii) φ/β και αιολικών ισχύος άνω των 50 MW.

17 Η νέα Οδηγία για τις ΑΠΕ 2018/2001
Αποτελεί ένα από τα νομοθετήματα του νέου ενεργειακού πακέτου για την Καθαρή Ενέργεια (Clean Energy Package) και εξεδόθη στην επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ την Επιδιωκόμενοι στόχοι της Οδηγίας από την αυξημένη ανάπτυξη των ΑΠΕ: Θετικό αντίκτυπο σε απασχόληση και περιφερειακή ανάπτυξη Ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού Προώθηση της βιώσιμης ενέργειας σε προσιτές τιμές Τεχνολογική ανάπτυξη και καινοτομία Μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου Προβλέπει επιτάχυνση διοικητικών διαδικασιών, και ως εκ τούτου αναμένονται σημαντικές επενδύσεις στον τομέα των ΑΠΕ την επόμενη δεκαετία Στόχος 32% το μερίδιο της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας της Ένωσης το Ο στόχος πρέπει να επιτευχθεί συλλογικά από τα Κράτη Μέλη. Κάθε Κράτος Μέλος καθορίζει τη δική του εθνική συνεισφορά στα ενοποιημένα εθνικά σχέδια για την ενέργεια και το κλίμα, τα οποία προβλέπονται στον Κανονισμό για τη Διακυβέρνηση της Ενεργειακής Ένωσης και της Δράσης για το Κλίμα (επίσης μέρος του Clean Energy Package). Προβλέπεται η επανεξέταση του στόχου έως το 2023 με σκοπό τη διασφάλιση της αύξησής του στόχου Το μερίδιο κάθε Κράτους Μέλους δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο από τον υποχρεωτικό εθνικό στόχο του 2020 (20,1% για την Ελλάδα).

18 Τα καθεστώτα στήριξης των ΑΠΕ χρησιμοποιούνται από τα Κράτη Μέλη για την επίτευξη ή την υπέρβαση του στόχου της Ένωση και των εθνικών τους συνεισφορών Στόχος της στήριξης: Η μεγιστοποίηση της ένταξης της ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και η ανταπόκριση των παραγωγών ΑΠΕ στα σήματα της αγοράς, και αποφυγή περιττών στρεβλώσεων στην αγορά Η στήριξη θα πρέπει να γίνεται πλέον με την μορφή της Προσαύξησης (Διαφορικής ή Σταθερής) Ανταγωνιστικός, αμερόληπτος και οικονομικά αποδοτικός ο τρόπος στήριξης των ΑΠΕ σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις. Εξαιρέσεις μόνο σε πολύ μικρά έργα ή επιστημονικού σκοπού. Απαγορεύεται καταρχήν η αναθεώρηση του καθεστώτος στήριξης που παρέχεται στου ταΑΠΕ κατά τρόπο που να επηρρεάζει αρνητικά τα δικαιώματα και την οικονομική τους βιωσιμότητα Πρόβλεψη για δυνητική στήριξη των ΑΠΕ που παράγονται και σε άλλο Κράτος Μέλος Η διαδικασία χορήγησης των διοικητικών αδειών για τις ΑΠΕ πρέπει να επιταχυνθεί, να απλουστευθεί και να γίνει κατάλληλη. Επιβάλλεται να διασφαλιστεί η δυνατότητα των υποψηφίων επενδυτών να απευθύνονται σε ένα μόνο σημείο επαφής (one stop shop) Τα Κράτη Μέλη θα πρέπει να θεσπίσουν το νομοθετικό πλαίσιο που να επιτρέπει στους καταναλωτές να καταστούν αυτοκαταναλωτές ενέργειας από ΑΠΕ (Prosumers).

19 Σύμφωνα με τη νέα Οδηγία, οι αυτοκαταναλωτές ενέργειας από ΑΠΕ δικαιούνται:
μεμονωμένα ή από κοινού με άλλους, να παράγουν ανανεώσιμη ενέργεια, μεταξύ άλλων και για τη δική τους κατανάλωση, και να αποθηκεύουν και να πωλούν την πλεονάζουσα παραγωγή τους, χωρίς να υπόκεινται σε αθέμιτες επιβαρύνσεις να εγκαταστήσουν και να λειτουργήσουν συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας σε συνδυασμό με εγκαταστάσεις που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές για αυτοκατανάλωση, χωρίς ευθύνη για τυχόν διπλή επιβάρυνση να διατηρούν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους ως τελικοί καταναλωτές και να λαμβάνουν αμοιβή, επίσης μέσω καθεστώτων στήριξης, για την αυτοπαραγόμενη ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια Προς θέσπιση νομικό πλαίσιο που θα άρει τα εμπόδια χρηματοδότησης και θα εξασφαλίζει την ανεμπόδιστη προσβασιμότητα και στα καθεστώτα στήριξης. Οι καταναλωτές θα πρέπει να μπορούν να συμμετέχουν σε Κοινότητες Ανανεώσιμής Ενέργειας. Για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις η συμμετοχή σε Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας δεν θα πρέπει να είναι η κύρια εμπορική τους δραστηριότητα. Οι Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας θα δικαιούνται: να παράγουν, να καταναλώνουν, να αποθηκεύουν και να πωλούν ανανεώσιμη ενέργεια να επιμερίζουν εντός της κοινότητας ανανεώσιμης ενέργειας την ανανεώσιμη ενέργεια που παράγεται από τις μονάδες της κοινότητας σε πρόσβαση σε όλες τις κατάλληλες αγορές ενέργειας Προς θέσπιση νομικό πλαίσιο που θα άρει ρυθμιστικά και διοικητικά εμπόδια και θα διασφαλίζει τις κατάλληλες διαδικασίες αδειοδότησης και την προσβασιμότητα σε όλους καταναλωτές και στα καθεστώτα στήριξης. Τα ως άνω να περιλαμβάνονται στα Εθνικά Σχέδια Δράσης των ΚΜ

20 Ο ανωτέρω στόχος δύναται να αυξηθεί μετά από αξιολόγηση της Επιτροπής.
Λαμβάνεται μέριμνα και για την συμβολή του τομέα μεταφορών στην ανανεώσιμη ενέργεια. Η Οδηγία προβλέπει την υποχρέωση των προμηθευτών καυσίμων να εξασφαλίζουν ότι το μερίδιο της ανανεώσιμης ενέργειας στην τελική κατανάλωση ενέργειας στον τομέα των μεταφορών είναι τουλάχιστον 14% έως το 2030. Ο ανωτέρω στόχος δύναται να αυξηθεί μετά από αξιολόγηση της Επιτροπής. Συμπερασματικά: H πρόοδος που έχει σημειωθεί σε κάθε ΚΜ είναι το ελάχιστο για την επόμενη δεκαετία Συνεχίζει να παρέχεται η δυνατότητα να θεσπίζονται καθεστώτα στήριξης Οι θεσμοί των κοινοτήτων ανανεώσιμης ενέργειας και των αυτοκαταναλωτών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στοχεύουν τη δημιουργία επιχειρηματικών ευκαιριών και την μείωση του ενεργειακού κόστους για τις οικιακούς καταναλωτές και τις επιχειρήσεις Μειώνεται η γραφειοκρατία στην έκδοση των απαραίτητων αδειών

21 Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας!
Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας!


Κατέβασμα ppt "ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google