Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεἸωήλ Δημητρίου Τροποποιήθηκε πριν 5 χρόνια
1
Δικαιοδοσία, ετεροδικία και ασυλίες Κρατικών αξιωματούχων
Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο,
2
Δικαιοδοσία όρια εξουσίας (νομικής αρμοδιότητας) του Κράτους να δημιουργεί, εφαρμόζει και να επιβάλλει κανόνες συμπεριφοράς σε πρόσωπα ή πράγματα/ όρια δικαιώματος Κράτους να ρυθμίζει συμπεριφορά ή τις συνέπειές της εκφανση Κρατικής κυριαρχίας περιορισμοί: κυρίαρχη ισότητα Κρατών + μη-επέμβαση
3
Τύποι Κρατικής Δικαιοδοσίας
Νομοθέτησης (prescriptive): εξουσία δημιουργίας δεσμευτικών κανόνων Δικαιοδοτικής διευθέτησης (adjudicative): εξουσία δικαστηρίων να επιβάλλουν την εφαρμογή των νόμων εξετάζοντας μια υπόθεση Εκτέλεσης (enforcement): εξουσία λήψης μέτρων αναγκαστικού χαρακτήρα προκειμένου να εφαρμοστούν νομικοί κανόνες
4
Σχεσεις Τύπων Δικαιοδοσίας
Δικαιοδοτική ακολουθεί την νομοθετική: δικαστήρια μπορούν να δικάσουν υποθέσεις που αφορούν τους κανόνες που δημιουργούνται με βάση τη νόμιμη άσκηση νομοθετικής εξουσίας Η εκτελεστική είναι ανεξάρτητη από τις άλλες δύο
5
Πεδία άσκησης Κρατικής δικαιοδοσίας
Αστικό: σχέσεις μεταξύ ιδιωτών (φυσικών και νομικών προσώπων) π.χ. ενοχικό/εμπορικό δίκαιο αλλοδαπότητα: Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο όχι πολλαπλή δικαιοδοσία- κανόνες Ποινικό: σχέσεις μεταξύ Κράτους-ιδιωτών όχι προτεραιότητα- δυνατότητα πολλαπλών δικαιοδοσιών Διοικητικό: ρυθμίζει την εσωτερική οργάνωση+ λειτουργία 1 Κράτους (αποκλειστική δικαιοδοσία)
6
Lotus (ΔΔΔΔ, 1927) Σύγκρουση Lotus (Γαλλία)-Boz-Kourt (Τουρκία), ανοιχτά της Μυτιλήνης στην ανοιχτή θάλασσα. 8 Τούρκοι νεκροί και βύθιση Boz-Kourt Ο φύλακας βάρδιας του Lotus (Demons) καταδικάζεται στην Τουρκία (80 μέρες+πρόστιμο) Πρέπει η Τουρκία να δικαιολογήσει την άσκηση δικαιοδοσίας χρησιμοποιώντας έναν ισχύοντα κανόνα του διεθνούς δικαίου ή η απουσία απαγόρευσης άσκησης δικαιοδοσίας αρκεί;
7
Lotus (ΔΔΔΔ, 1927) παρ 45: Ο πρώτος και βασικός περιορισμός που επιβάλλεται από το διεθνές δίκαιο σ’ ένα Κράτος είναι πως - αν δεν υπάρχει κάποιος κανόνας που να το επιτρέπει- το Κράτος δεν μπορεί να ασκήσει δικαιοδοσία σε οποιαδήποτε μορφή στην επικράτεια άλλου Κράτους. Μ’ αυτή την έννοια η δικαιοδοσία είναι σαφώς εδαφική, δεν μπορεί ν’ ασκηθεί από ένα Κράτος έξω-εδαφικά παρά μόνον σε εφαρμογή ενός επιτρεπτικού κανόνα που απορρέι από τις πηγές του διεθνούς δικαίου.
8
Lotus (ΔΔΔΔ, 1927) παρ. 46: “Το παραπάνω ΔΕΝ σημαίνει πως ένα Κράτος απαγορεύεται να ασκήσει δικαιοδοσία στην επικράτειά του σε σχέση με οποιαδήποτε υπόθεση που σχετίζεται με ενέργειες που έχουν λάβει χώρα εξω-εδαφικά […] Μια τέτοια άποψη θα ήταν υποστηρίξιμη μόνο εαν το διεθνές δίκαιο περιείχε μια γενική απαγόρευση επέκτασης της εφαρμογής των Κρατικών νόμων και της δικαιοδοσίας των Κρατικών δικαστηρίων σε πρόσωπα, περιουσία και ενέργειες εκτός της επικράτειας του Κράτους. [..]Τέτοια απαγόρευση δεν υπάρχει.” παρ. 47: “Σε τέτοιες περιπτώσεις, τα Κράτη έχουν ευρεία διακριτική ευχέρεια [στο πως θα ασκήσουν τη δικαιοδοσία τους] η οποία περιορίζεται μόνο από τα όρια που θέτει το διεθνές δίκαιο [στην άσκηση δικαιοδοσίας]. Εντός αυτών των ορίων, ο τίτλος άσκησης δικαιοδοσίας βασίζεται στην κυριαρχία.”
9
Δικαιοδοσία Νομοθέτησης-Δικαιοδοτικής Διευθέτησης
αρχή εδαφικότητας: Αρ. 5 (Ελληνικός Ποινικός Κώδικας) Εγκλήματα που τελέστηκαν στην ημεδαπή 1. Οι ελληνικοί ποινικοί νόμοι εφαρμόζονται σε όλες τις πράξεις που τελέστηκαν στο έδαφος της επικρατείας, ακόμη και από αλλοδαπούς. αρκεί ένα μέρος του εγκλήματος να τελέστηκε στην επικράτεια (π.χ. διασυνοριακή δολοφονία) Έξω-εδαφική δικαιοδοσία σε 2 περιπτώσεις: α. ύπαρξη κάποιου ‘σύνδεσμου’ με Κράτος β. χωρίς σύνδεσμο για ορισμένα ειδεχθή εγκλήματα
10
Σύνδεσμοι εξωεδαφικής νομοθετικής-δικαιοδοτικής δικαιοδοσίας
1. πλοίο ή αεροσκάφος: Αρ. 5 παρ. 2 (ΕΠΚ) Πλοία ή αεροσκάφη ελληνικά θεωρούνται έδαφος της επικρατείας οπουδήποτε και αν βρίσκονται, εκτός αν σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο υπόκεινται σε αλλοδαπό νόμο. 2. αρχή εθνικότητας: Αρ. 6 παρ. 1 (ΕΠΚ) Οι ελληνικοί ποινικοί νόμοι, εφαρμόζονται και για πράξη που χαρακτηρίζεται από αυτούς ως κακούργημα ή πλημμέλημα και που τελέστηκε στην αλλοδαπή από ημεδαπό, αν η πράξη αυτή είναι αξιόποινη και κατά τους νόμους της χώρας στην οποία τελέστηκε ή αν διαπράχθηκε σε πολιτειακά ασύνακτη χώρα. (αρχή ενεργούς εθνικότητας) Άρ. 7 παρ. 1. Οι ελληνικοί ποινικοί νόμοι εφαρμόζονται και κατά αλλοδαπού για πράξη που τελέστηκε στην αλλοδαπή και που χαρακτηρίζεται από αυτούς ως κακούργημα ή πλημμέλημα, αν η πράξη αυτή στρέφεται εναντίον Έλληνα πολίτη και αν είναι αξιόποινη και κατά τους νόμους της χώρας όπου τελέστηκε ή αν διαπράχθηκε σε πολιτειακά ασύνακτη χώρα. (αρχή παθητικής εθνικότητας)
11
Σύνδεσμοι εξωεδαφικής νομοθετικής-δικαιοδοτικής δικαιοδοσίας (2)
3. προστασία ουσιωδών συμφερόντων του Κράτους 4. θεωρία “αποτελεσμάτων” 5. ένοπλες δυνάμεις Άρ. 8 (ΕΠΚ) Οι ελληνικοί ποινικοί νόμοι εφαρμόζονται σε ημεδαπούς κι αλλοδαπούς ανεξάρτητα από τους νόμους του τόπου της τέλεσης, για τις εξής πράξεις που τελέστηκαν στην αλλοδαπή: α) έσχατη προδοσία και προδοσία της χώρας που στρέφεται κατά του ελληνικού κράτους β) εγκλήματα που αφορούν τη στρατιωτική υπηρεσία και την υποχρέωση στράτευσης […] ζ) εγκλήματα σχετικά με το νόμισμα […]
12
Δικαιοδοσία με βάση διεθνείς συνθήκες
θεμελίωση υποχρεωτικής δικαιοδοσίας για ορισμένα αδικήματα Σύμβαση απαγόρευσης βασανιστηρίων, 164 Κράτη μέλη Αρ 7 παρ. 1 Το Κράτος Μέρος, στην εδαφική περιοχή της δικαιοδοσίας του οποίου βρίσκεται το πρόσωπό που θεωρείται ότι έχει διαπράξει ένα έγκλημα απ' αυτά που αναφέρονται στο άρθρο 4, αν δεν το εκδώσει, διαβιβάζει την υπόθεση στις περιπτώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 5 στις αρμόδιες αρχές του με σκοπό την ποινική δίωξη. (‘aut dedere aut judicare’) Άρ. 8 (ΕΠΚ) Οι ελληνικοί ποινικοί νόμοι εφαρμόζονται σε ημεδαπούς κι αλλοδαπούς ανεξάρτητα από τους νόμους του τόπου της τέλεσης, για τις εξής πράξεις που τελέστηκαν στην αλλοδαπή: […] ια) κάθε άλλο έγκλημα, για το οποίο ειδικές διατάξεις ή διεθνείς συμβάσεις υπογραμμένες και επικυρωμένες από το ελληνικό κράτος προβλέπουν την εφαρμογή των ελληνικών ποινικών νόμων. επέκταση ποινικής δικαιοδοσίας
13
Βέλγιο vs. Σενεγάλη (ΔΔΧ, 2012)
Κος Habré, πρώην Πρόεδρος του Chad. Βρίσκεται με πολιτικό άσυλο στη Σενεγάλη από το 1990. 2000: γίνεται επίσημη καταγγελία με θεμελιωμένα πραγματικά περιστατικά για τέλεση πράξεων βασανισμού εκ μέρους του Habré. Η Σενεγάλη δεν εκκινεί κάποια δικαστική διαδικασία. 2009: το Βέλγιο ζητά από το ΔΔΧ να συμμορφωθεί με την υποχρέωση aut dedere aut judicare του Αρ. 7(1) της ΣυμβΑπαγΒασαν σε σχέση με τον Habré . 1. Τι πρέπει να αποφασίσει το Δικαστήριο; Η Σενεγάλη φέρει διεθνή ευθύνη. Επομένως οφείλει να παύσει την παραβίαση δηλ. ή να δικάσει ή να εκδώσει. 2. Μπορεί το Βέλγιο να ζητήσει τη συμμόρφωση; erga omnes partes οι υποχρεώσεις της ΣυμβΑπαγΒασαν. Όλα τα Κράτη έχουν κοινό συμφέρον να εξασφαλίσουν ότι πράξεις βασανιστηρίων δεν μένουν ατιμώρητες. Ζημιωθέν Κράτος με βάση το άρθρο 42 των Άρθρων για Ευθύνη Κρατών από ΔΑΕ
14
Οικουμενική δικαιοδοσία για ειδεχθή εγκλήματα
δικαιοδοσία χωρίς την απαίτηση ‘σύνδεσμου’ και χωρίς να το επιβάλλει κάποιος διεθνής κανόνας συνέχεται με την ποιότητα του εγκλήματος: εγκλήματα πολέμου, γενοκτονία, πειρατεία Άρ. 8 (ΕΠΚ) Οι ελληνικοί ποινικοί νόμοι εφαρμόζονται σε ημεδαπούς κι αλλοδαπούς ανεξάρτητα από τους νόμους του τόπου της τέλεσης, για τις εξής πράξεις που τελέστηκαν στην αλλοδαπή: […] στ) πειρατεία […] η) πράξη δουλεμπορίου ή σωματεμπορίας με σκοπό την ακολασία […]
15
Ένταλμα Σύλληψης (ΔΔΧ, 2002)
Βέλγικος νόμος 1993 οικουμενικής δικαιοδοσίας 11 Απριλίου 2000: έκδοση εντάλματος σύλληψης (και κυκλοφορία του σε όλα τα Κράτη) κατά εν ενεργεία υπουργού Εξωτερικών του Κονγκό (κος Yerodia) για σοβαρές παραβιάσεις ανθρωπιστικού δικαίου. σκοπός εντάλματος: δίκη του Yerodia στο Βέλγιο κατόπιν σύλληψης στο Βέλγιο ή έκδοσής του από τρίτο Κράτος Επιχείρημα Κονγκό: Η εφαρμογή της διάταξη του Βελγικού νόμου που δίνει στο Βέλγιο οικουμενική δικαιοδοσία για τέτοια εγκλήματα αποτελεί παραβίαση της αρχής μη- επέμβασης και της αρχής της κυρίαρχης ισότητας των Κρατών. Το ένταλμα παράγει καταρχήν έννομα αποτελέσματα, επομένως το Βέλγιο έχει εξουσία να το εκδώσει. Ακόμα και αν ο Yerodia δεν βρίσκεται εντός του εδάφους του Βελγίου
16
Οικουμενική δικαιοδοσία για ειδεχθή εγκλήματα
2002: ίδρυση Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου με δικαιοδοσία να εκδικάζει σοβαρά εγκλήματα βάση δικαιοδοσίας: διεθνή συνθήκη 2003: το Βέλγιο άλλαξε το νόμο και εγκατέλειψε την οικουμενική δικαιοδοσία
17
Δικαιοδοσία Εκτέλεσης
Κατά βάση εδαφική Εξω-εδαφική με 2 τρόπους: συναίνεση αλλοδαπού Κράτους επιτρεπτικό κανόνα διεθνούς δικαίου
18
Ετεροδικία και ασυλίες Κρατικών αξιωματούχων
εξαιρέσεις στην εφαρμογή Κρατικών εξουσιών περιπτώσεις που η δικαιοδοσία δεν μπορεί να ασκηθεί όταν αφορά το ίδιο το Κράτος: ετεροδικία όταν αφορά Κρατικούς αξιωματούχους: ασυλίες δικαιολογητική βάση: αναγνώριση κυριαρχίας αλλοδαπών Κρατών/αρχή κυρίαρχης ισότητας par in parem non habet jurisdictionem καλύπτει το Κράτος και όσους το εκπροσωπούν δυνατότητα παραίτησης από ετεροδικία/ασυλίες (πρέπει να είναι σαφής)
19
Σχέση ετεροδικίας-δικαιοδοσίας
Η κατάφαση δικαιοδοσίας δεν συνεπάγεται έλλειψη ετεροδικίας/ασυλιών, ενώ η έλλειψη ετεροδικίας/ασυλιών δεν συνεπάγεται δικαιοδοσία. Δύο ανεξάρτητα στάνταρ, το καθένα θεμελιώνεται αυτόνομα. δικαιοδοσία=η Κρατική εξουσία vs. ετεροδικία/ασυλίες=η έλλειψη τους προϋπόθεση άσκησης της εξουσίας
20
Σχέση δικαιοδοτικής-εκτελεστικής ετεροδικίας
Σύμβαση ΟΗΕ του 2004 για τις δικαιοδοτικές ασυλίες των κρατών και της περιουσίας τους: εθιμικό δίκαιο- ξεχωριστοί κανόνες για κάθε κατηγορία δικαιοδοτική ετεροδικία: σχετική εκτελεστική ετεροδικία: (σχεδόν) απόλυτη Η θεμελίωση δικαιοδοτικής δικαιοδοσίας εναντίον αλλοδαπού Κράτους δεν συνεπάγεται και εκτελεστική κατά της περιουσίας του. Αντίστοιχα, άρση της δικαιοδοτικής ασυλίας δεν συνεπάγεται και άρση της εκτελεστικής. Ύπαρξη δικαιοδοτικής ετεροδικίας/ασυλίας ΔΕΝ σημαίνει έλλειψη ευθύνης. Σημαίνει ότι η συγκεκριμένη πράξη δεν μπορεί να αξιολογηθεί στην παρούσα στιγμή από το συγκεκριμένο δικαστήριο.
21
α. αρχή σχετικής δικαιοδοτικής ετεροδικίας/ απόλυτης εκτελεστικής
β. κατά Κρ. Αξιωματούχου Εθνικά Δικαστήρια Διεθνή Δικαστήρια Αστικές Υποθέσεις α. αρχή σχετικής δικαιοδοτικής ετεροδικίας/ απόλυτης εκτελεστικής Ποινικές Υποθέσεις
22
Ιστορική εξέλιξη κανόνων δικαιοδοτικής ετεροδικίας
θεωρία Πράξης του Κράτους, απόλυτη ετεροδικία μέχρι 3/4 20ου αιώνα χώρες κοινοδικαίου μέχρι μεσοπόλεμο ηπειρωτικά νομικά συστήματα θεωρίας σχετικής/περιορισμένης ετεροδικίας τεκμήριο υπέρ ετεροδικίας, με εξαιρέσεις
23
Σχετική/Περιορισμένη δικαιοδοτική ετεροδικία
μεταβολή στις δραστηριότητες των κρατών κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα- εμπορικές κ’ οικονομικές συναλλαγές acta iure imperii: εκδήλωση δημόσιας εξουσίας/κρατικό προνόμιο acta iure gestionis: πράξεις διαχειρίσεως που μπορούν να τελεσθεί και από έναν ιδιώτη διάκριση με βάση σκοπό ή φύση πράξης; δικαιολογητική βάση: ίση μεταχείριση αντισυμβαλλομένων
24
Γερμανικές αποζημιώσεις- Δικαιοδοτική ετεροδικία
218 επιζώντες και κληρονόμοι των θυμάτων της καταστροφής του Διστόμου από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής τον Ιούνιο 1944 ζητούν αποζημίωση για αδικοπραξία από το Γερμανικό Δημόσιο Πρωτοδικείο Λιβαδειάς (137/1997): το αλλοδαπό Δημόσιο «δεν μπορούσε να επικαλεστεί το δικαίωμα της ετεροδικίας, το οποίο είχε έμμεσα αποποιηθεί, αφού οι πράξεις για τις οποίες ενάγεται είχαν τελεστεί από τα όργανά του κατά παραβίαση κανόνων του διεθνούς αναγκαστικού δικαίου και δεν είχαν το χαρακτήρα πράξεων κυριαρχικής εξουσίας»/ αποζημιώσεις: 9,5 δις δραχμές Άρειος Πάγος (11/2000): η διάκριση μεταξύ πράξεων κρατικής εξουσίας (iure imperii) και πράξεων διαχείρισης (iure gestionis) δεν μπορεί να ισχύσει, καθώς πρόκειται για «ανθρωποκτονίες που συνιστούν ταυτόχρονα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας» Ίδιο σκεπτικό Ferrini vs. Germany (Ιταλικό Ακυρωτικό Δικαστήριο, 5044/2004)
25
Γερμανία κ. Ιταλίας (ΔΔΧ, 2012)- Δικαιοδοτική ετεροδικία
Ιταλία: 2 εξαιρέσεις στον κανόνα της δικαιοδοτικής ετεροδικίας α. παραβιάσεις jus cogens που μένουν χωρίς δικαστική αποκατάσταση ΔΔΧ: κινούνται σε διαφορετικά επίπεδα οι κανόνες (διαδικαστικό vs. ουσιαστικό), δεν υπάρχει σύγκρουση. ΔΔΧ παρ 104: ‘Το Δικαστήριο γνωρίζει πως η δικαιοδοτική ετεροδικία της Γερμανίας με βάση το διεθνές δίκαιο, ενδέχεται να αποκλείει τη δικαστική αποκατάσταση για τους ζημιωθέντες.’ β. αδικοπραξίες διαπραχθείσες στο έδαφος του Κράτους από υπήκοο του εναγόμενου Κράτους (Άρθρο 12 Σύμβασης ΟΗΕ) ΔΔΧ: στον εθιμικό κανόνα υπάρχει αναίρεση της αδικοπρακτικής εξαίρεσης για πράξεις σχετικές με τη δράση των ενόπλων δυνάμεων
26
Γερμανικές αποζημιώσεις- Εκτελεστική ετεροδικία
Αναγκαστική εκτέλεση κατά αλλοδαπού δημοσίου δεν μπορεί να γίνει χωρίς προηγούμενη άδεια του Υπουργού της Δικαιοσύνης (Αρ. 923 Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας) Εκτέλεση στην Ιταλία αίτημα για εγγραφή υποθήκης
27
Γερμανία κ. Ιταλίας (ΔΔΧ, 2012)- Εκτελεστική ετεροδικία
Σύμβαση ΟΗΕ του 2004, Άρθρο 19: Μέτρα εκτέλεσης κατά περιουσίας αλλοδαπού δημοσίου επιτρέπονται μονο α) αν το αλλοδαπό δημόσιο συναινεί ρητά ή β) αν το αλλοδαπό δημόσιο έχει ορίσει συγκεκριμένη περιουσία για την ικανοποίηση του συγκεκριμένου αιτήματος ή γ) η περιουσία χρησιμοποιείται αποκλειστικά για εμπορικούς σκοπούς, βρίσκεται εντός του ημεδαπού Κράτους και συνέχεται με το όργανο κατά του οποίου γίνεται η δικαστική διαδικασία. Villa Vigoni: έδρα πολιτιστικού κέντρου για την προώθηση πολιτιστικών σχέσεων Ιταλίας-Γερμανίας
28
Γερμανία κ. Ιταλίας (ΔΔΧ, 2012)
παρ. 58 ’Το δίκαιο της ετεροδικίας έχει διαδικαστικό χαρακτήρα. Αφορά την άσκηση δικαιοδοσίας σε σχέση με ορισμένη συμπεριφορά και είναι συνεπώς εντελώς διαφορετικό από το ουσιαστικό δίκαιο που καθορίζει τη νομιμότητα της συμπεριφοράς.’ οι επίδικες πράξεις αποτελούν ξεκάθαρα acta iure imperii (η παρανομία δεν τις αποχαρακτηρίζει ως πράξεις κυριαρχίας) παρ. 91: Το Δικαστήριο ασχολείται μόνο με την ετεροδικία Κράτους από την δικαιοδοτική και εκτελεστική δικαιοδοσία άλλων Κρατών. Το ζήτημα του εαν, και σε ποιό βαθμό, ετεροδικία εφαρμόζεται σε σχέση με ποινικές διαδικασίες εναντίων Κρατικών αξιωματούχων δεν απασχολεί το Δικαστήριο στην παρούσα υπόθεση.
29
α. αρχή σχετικής δικαιοδοτικής ετεροδικίας/απόλυτης εκτελεστικής
β. κατά Κρ. Αξιωματούχου Εθνικά Δικαστήρια Διεθνή Δικαστήρια Αστικές Υποθέσεις α. αρχή σχετικής δικαιοδοτικής ετεροδικίας/απόλυτης εκτελεστικής (επόμενη εβδομάδα Καθ. Παζαρτζή) Ποινικές Υποθέσεις α.-
30
β. προσωπική vs. λειτουργική ασυλία (επόμενη εβδομάδα Καθ. Παζαρτζή)
β. κατά Κρ. Αξιωματούχου Εθνικά Δικαστήρια Διεθνή Δικαστήρια Αστικές Υποθέσεις β. προσωπική vs. λειτουργική ασυλία (επόμενη εβδομάδα Καθ. Παζαρτζή) Ποινικές Υποθέσεις β. προσωπική vs. λειτουργική ασυλία β.
31
Ασυλίες κρατικών αξιωματούχων
είδος ασυλίας Προσωπική Λειτουργική Ποιός? τρόικα:Αρχηγός Κράτους, Αρχηγός Κυβέρνησης, ΥπΕξ όλοι οι κρατικοί λειτουργοί Για πόσο? διάρκεια θητείας εις το διηνεκές Τι πράξεις καλύπτει? όλες, ανεξαρτήτως του πότε διαπράχθηκαν κ’ με ποιά ιδιότητα μόνο τις επίσημες όσο ο αξιωματούχος ασκεί το λειτούργημα Από τι είδος δικαιοδοσίας προστατεύει? δικαιοδοτική (ποινικές και αστικές υποθέσεις ενώπιον εσωτερικών δικαστ.) εκτελεστική Δικαιολογητική βάση προσωποποίηση Κράτους-ομαλότητα διεθνών σχέσεων αποκλεισμός παράκαμψης Κρατικής ετεροδικίας
32
Προσωπικές ασυλίες- εσωτερικά δικαστήρια- ποινική διαδικασία
Κατά τη διάρκεια της θητείας Ένταλμα Σύλληψης (ΔΔΧ, 2002) παρ. 58: Το γεγονός πως ο Υπουργός Εξωτερικών κατηγορείται για παραβιάσεις κανόνων αναγκαστικού δικαίου, δεν στερεί το Κονγκό από το δικαίωμα να επικαλεστεί την ασυλία του με βάση το διεθνές εθιμικό δίκαιο. Μετά την περάτωση της θητείας η προσωπική ασυλία γίνεται λειτουργική π.χ. Υπόθεση Pinochet ενώπιον Αγγλικών δικαστ. Καλύπτει και διεθνή εγκλήματα? Αν ναι, η ασυλία (immunity) οδηγεί σε ατιμωρησία (impunity).
33
Λειτουργικές ασυλίες- εσωτερικά δικαστήρια- αστική διαδικασία
Jones κατά Σαουδικής Αραβίας (Βουλή των Λόρδων, 2006): αποζημίωση λόγω βασανιστηρίων στην Σαουδική Αραβία Οι αστικές υποθέσεις κατά Κρατικών αξιωματούχων αποτελούν -όπως και οι ποινικές- μομφή κατά του Κράτους. Αφού το Κράτος ετεροδικεί, πρέπει να ετεροδικήσουν και οι Κρατικοί αξιωματούχοι.
34
β. προσωπική vs. λειτουργική ασυλία β.-
β. κατά Κρ. Αξιωματούχου Εθνικά Δικαστήρια Διεθνή Δικαστήρια Αστικές Υποθέσεις β. προσωπική vs. λειτουργική ασυλία β.- Ποινικές Υποθέσεις β. προσωπική vs. λειτουργική ασυλία β. δεν ισχύουν ασυλίες
35
Προσωπικές/Λειτουργικές ασυλίες-Διεθνή ποινικά δικαστήρια
Άρθρο 27, Καταστατικό Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου: Το παρόν Καταστατικό έχει την ίδια εφαρμογή έναντι όλων χωρίς διάκριση επί τη βάσει της υπηρεσιακής ιδιότητας. Ιδίως, η επίσημη ιδιότητα κάποιου ως Αρχηγού Κράτους η Κυβέρνησης, μέλους της Κυβέρνησης ή του Κοινοβουλίου, εκλεγμένου αντιπροσώπου ή κυβερνητικού υπαλλήλου, σε καμία περίπτωση δεν τον εξαιρεί από την ποινική ευθύνη κατά το παρόν Καταστατικό, ούτε συνιστά, αυτό καθεαυτό, λόγο μείωσης της ποινής. 2. Ασυλίες η ειδικοί δικονομικοί κανόνες που συναρτώνται με την επίσημη ιδιότητα προσώπου, είτε κατά το εθνικό είτε κατά το διεθνές δίκαιο, δεν αποκλείουν το Δικαστήριο από την άσκηση της δικαιοδοσίας του επί των προσώπων αυτών.
36
Προσωπικές/Λειτουργικές ασυλίες-Διεθνή ποινικά δικαστήρια (2)
37
Το τέλος της ατιμωρησίας;
3 περιπτώσεις άσκησης δικαιοδοτικής δικαιοδοσίας κατά Κρατικών αξιωματούχων: Εσωτερικά δικαστήρια Κράτους εθνικότητας Εσωτερικά δικαστήρια άλλων Κρατών μέσω άρσης ασυλίας Ενώπιον διεθνών ποινικών δικαστηρίων
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.