Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Εκπαίδευση και μειονότητες
Εθνικές-Μεταναστευτικές-Προσφυγικές
2
Περιεχόμενα Αποσαφήνιση όρων «μειονότητα», «πρόσφυγας» και «μετανάστης». Δυσκολίες προσαρμογής μειονοτήτων στην εκπαίδευση Μοντέλα ένταξης μειονοτικών ομάδων στο σχολείο Ρόλος εκπαιδευτικού - επίλογος
3
Εισαγωγή Η Ελλάδα, όπως και οι άλλες χώρες της Νότιας Ευρώπης, μετατράπηκε από χώρα αποστολής σε χώρα υποδοχής μεταναστών και προσφύγων, σε διάστημα μόλις δεκαπέντε ετών, και, απ’ ό,τι διαφαίνεται, ένας μόνιμος προορισμός μετανάστευσης για αρκετούς από αυτούς. Η Ελλάδα σε σύντομο χρονικό διάστημα έπρεπε όχι μόνο να αντιμετωπίσει τα ζητήματα που σχετίζονται με την παρουσία των αλλοδαπών αλλά και εκείνα που συνδέονται με τη δεύτερη γενιά καθώς και την εκπαίδευσή της. Η αυξανόμενη φοίτηση παιδιών μεταναστών στο ελληνικό σχολείο δημιουργεί νέες εκπαιδευτικές πραγματικότητες και θέτει κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τόσο στη διαχείριση της ετερότητας όσο και στην εξασφάλιση ίσων ευκαιριών για τα παιδιά των μεταναστών.
4
Όρος μειονότητα Ο όρος μειονότητα απέκτησε τον εννοιολογικό προσδιορισμό του στα πλαίσια της εξέλιξης του έθνους- κράτους. Αυτός εκφράστηκε με διάφορους ορισμούς. Ο Α.Dworkin μας δίνει τρείς διαστάσεις για τον ορισμό: Τα μέλη να έχουν ταυτότητα Να υπάρχει ομαδική συνείδηση Να έχουν διαφοροποιημένη κοινωνική ισχύ
5
Όρος πρόσφυγας Πρόσφυγας ονομάζεται, σύμφωνα με τη Σύμβαση της Γενεύης, κάθε άνθρωπος που βρίσκεται έξω από το κράτος του οποίου είναι πολίτης εξαιτίας του φόβου ότι εκεί θα υποστεί διωγμούς λόγω της φυλής, της θρησκείας ή της εθνικότητάς του, ή ακόμα εξαιτίας της ιδιότητας του μέλους μιας ιδιαίτερης κοινωνικής ομάδας ή των πολιτικών του απόψεων (πολιτικός πρόσφυγας), και επιπλέον τού είναι αδύνατο να εξασφαλίσει προστασία από τη χώρα του.
6
Μετανάστης Μετανάστες είναι όσοι εγκαταλείπουν τη χώρα τους προσπαθώντας να βρουν εργασία και καλύτερες συνθήκες διαβίωσης. Συχνά υποχρεώνονται να φύγουν λόγω περιβαλλοντικών συνθηκών και απόλυτης φτώχειας.
7
Δυσκολίες προσαρμογής
Τα παιδιά μειονοτικών ομάδων αντιμετωπίζουν δυσκολίες: Στην μαθησιακή διαδικασία Σοβαρό πρόβλημα αποτελεί η ξαφνική διακοπή της μητρικής τους γλώσσας η οποία προκαλεί προβλήματα και στην εκμάθηση της γλώσσας της χώρας υποδοχής
8
Στην σχολική επίδοση Λόγω του ότι προέρχονται από πολιτισμικά διαφορετικό περιβάλλον και έχουν διαφορετική μητρική γλώσσα από τους υπόλοιπους μαθητές , αντιμετωπίζουν δυσκολίες όσον αναφορά την επίδοση τους στα μαθήματα. Ακόμα και οι εκπαιδευτικοί πέφτουν στην παγίδα προκαταλήψεων και αποδίδουν την κακή σχολική επίδοση σε έλλειψη ενδιαφέροντος.
9
Μετέπειτα ανάπτυξη και εξέλιξη
Υπάρχουν μειωμένες ή ανύπαρκτες προσδοκίες από το οικογενειακό περιβάλλον και από το σχολείο με αποτέλεσμα να υπάρχουν μειωμένες ευκαιρίες εξέλιξης. Έτσι, τα παιδία στην ενήλικη ζωή τους στρέφονται σε χειρονακτικά ή υποβιβασμένα επαγγέλματα.
10
Μοντέλα ένταξης Αφομοιωτικό μοντέλο
Η προσέγγιση αυτή έχει ως βάση ότι στο σύγχρονο εθνικό κράτος δεν υπάρχουν μειονότητες και οι διάφορες εθνικές ή μεταναστευτικές ομάδες θα πρέπει να ενταχθούν στο εθνικό σύνολο για την εξασφάλιση συνοχής του κράτους. Μοντέλο ενσωμάτωσης Τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά μιας εθνικής ομάδας ως στοιχείο της νέας ταυτότητας και αποδοχή των ιδιαιτεροτήτων. Πολυπολιτισμικό μοντέλο Η κοινωνία δεν είναι πολιτισμικά ομοιογενής αλλά αποτελείται από διαφορετικές και με ιδιαιτερότητες ομάδες, ενθαρρύνοντας την διατήρηση των πολιτισμικών παραδόσεων και ιστορικών στοιχείων.
11
Αντιρατσιστικό μοντέλο
Βασικοί στόχοι είναι η εξασφάλιση της ισότητας στην εκπαίδευση, με προϋπόθεση τον μετασχηματισμό των δομών που ευνοούν την ανισότητα, η δικαιοσύνη του κράτους προς όλους και η απελευθέρωση από ρατσιστικά πρότυπα. Διαπολιτισμικό μοντέλο Βασικές αρχές είναι η εκπαίδευση για συναίσθηση, αλληλεγγύη, για διαπολιτισμικό σεβασμό και εναντίον του εθνικιστικού τρόπου σκέψης.
12
Ρόλος εκπαιδευτικού-Επίλογος
Σε ένα πλαίσιο πολυπολιτισμικών τάξεων ο εκπαιδευτικός καλείται να επικεντρωθεί: Στη διαπολιτισμοποίηση των περιεχομένων διδασκαλίας και στη συσχέτιση των περιεχομένων με τους διαφορετικούς πολιτισμούς. Στη μείωση των προκαταλήψεων μέσω εναλλακτικών μοντέλων διδασκαλίας που επιτρέπουν τη συνεργασία, την αυτοέκφραση και την πολύπλευρη ενεργοποίηση του μαθητή. Στη δίκαιη εκπαιδευτική διαδικασία με διευκόλυνση της επίδοσης των μαθητών διαφορετικής πολιτισμικής προέλευσης.
13
Βιβλιογραφία
14
Σας ευχαριστούμε πολύ! Κωνσταντίνα Κολιού ID : 1563201600078
Μαρία Κουκούλη ID :
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.