Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Ριζοσπαστικοποίηση στις Ευρωπαϊκές Κοινωνίες
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Π.M.Σ. Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Σπουδές Μάθημα: Σύγχρονα ζητήματα διεθνούς ασφάλειας Επιβλέπων καθηγητής: Τσάκωνας Παναγιώτης Επιμέλεια παρουσίασης: Αθανασίου Παναγιώτης Ασαρίδου Νικολέτα Αθήνα, 1 1 1 1
2
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ
Φαινόμενο Ριζοσπαστικοποίησης-Χαρακτηριστικά του φαινομένου (τάσεις, μηχανισμοί -διαδικασίες , χώρες) Φάσεις Χώροι -Πηγές Αλλοδαποί μαχητές Ριζοσπαστικοποίηση και προσφυγικό -μεταναστευτικό Πολιτικές και μέτρα στα πλαίσια της ΕΕ για το φαινόμενο της ριζοσπαστικοποίηση και της ισλαμιστικής τρομοκρατίας Δράσεις και στόχοι στη Ελλάδα 2 2 2
3
ΠΡΩΤΕΣ ΠΑΡΑΔΟΧΕΣ Κρίση του Ισλάμ –Μπέρναρτ Λιούις
Εξέγερση κατά της αποικιοκρατίας Επαναπροσδιορισμός της ταυτότητας μας -θρησκευτικό κύμα – στρατιώτες του Θεού Το Ισλάμ είναι η απάντηση –Σαγίντ Κούτμπ Αμπτουλάχ Αζαζ –Αφγανικό τζιχάντ Διάσταση μεταξύ των μορφών του ισλάμ Τζιχαντισμός –Σαρία 3 3 3
4
ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ ΩΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΠΕΙΛΗ ΚΑΙ ΑΠΕΙΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΕ
Επιθέσεις στο Σιδηροδρομικό Δίκτυο της Μαδρίτης (Μάρτιος του νεκροί και τραυματίες. Βομβιστικές επιθέσεις στο δίκτυο μεταφορών του Λονδίνου (Ιούλιος του νεκροί και 700 τραυματίες). Επιθέσεις ενόπλων ισλαμιστών στα γραφεία του σατιρικού περιοδικού Charlie Hebdo στο Παρίσι και σε ένα super market (Ιανουάριος του πολίτες νεκροί). Σοκ και δέος στην ευρωπαϊκή κοινωνία για πρώτη φορά πολίτες που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στις χώρες μέλη στρέφονται κατά της πατρίδας τους. 5 5 5
5
Επίθεση ενός άντρα με το αυτοκίνητο του σε τέσσερις στρατιωτικούς που εκτελούσαν υπηρεσία μπροστά από το Μεγάλο Τέμενος του Βαλανς στη Νοτιοανατολική Γαλλία (1 Ιανουαρίου 2016) Επίθεση από έναν άνδρα την ημέρα επετείου της επίθεση στο Charlie Hebdo (7 Ιανουαρίου 2016) κατά του αστυνομικού τμήματος του Παρισιού Επίθεση από έναν άνδρα μαζί με το φορτηγό του κατά την ημέρα εορτασμού της ημέρας της Βαστίλης (26 Ιουλίου 2016) με τραυματίες 86 άτομα 6 6 6
6
ΤΖΙΧΑΝΤΙΣΤΕΣ ΜΑΧΗΤΕΣ ΠΡΟΦΙΛ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΔΥΣΗΣ
Έχουν λάβει υψηλού επιπέδου μόρφωση Έχουν κατά κανόνα εργασία Έχουν οικογένειες -κατά κανόνα μουσουλμανικές- οι οποίες είναι κοινωνικά ενταγμένες Ευρωπαίοι Τζιχαντιστές Συνήθως όχι μονολιθική ομάδα Τζιχαντιστές ξένοι μαχητές σε Συρία και Ιράκ ( ) Αν και ορισμένοι προέρχονται από οικονομικά και κοινωνικά καταπιεσμένα κομμάτια της κοινωνία οι περισσότερες αναλύσεις ομιλούν για << κανονικότητα>> των ριζοσπαστικοιποιημένων ατόμων Γερμανία και Σκανδιναβία δύσκολες συνθήκες διαβίωσης χωρίς απολυτήριο γυμνασίου, ούτε προοπτική για εργασία , 90% αυτών είχε ήδη ποινικό μητρώο 8 8 8
7
ΤΡΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΞΕΝΩΝ ΜΑΧΗΤΩΝ
Στην Μεγάλη Βρετανία οι περισσότεροι πριν φύγουν σπούδαζαν ή είχαν ολοκληρώσει τις σπουδές τους Ένωση ούτε δημογραφική ούτε κοινωνική – οικονομική με τις κοινωνίες που είχαν γεννηθεί και ανατραφεί ΤΡΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΞΕΝΩΝ ΜΑΧΗΤΩΝ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΕΣ (πρώτη γενιά μαχητών-διένεξη ανάμεσα στο καθεστώς Ασαντ και στην σουνιτική αντιπολίτευση) Πχ Ιφτχεκάρ Ταμάν 22 χρόνων από το Πορτσμουθ της Αγγλίας – Προσχώρησε στο Ισλ. Κράτος - όχι ιδιαίτερα ευφυής Ριζοσπαστικοποιήθηκε στον πόλεμο στην Συρία – σαλαφιστής Internet γεμάτο ισλαμικές fatwas (γνωμοδοτήσεις μουφτήδων) Ο Ασαντ ψευτομουσουλμάνος - κάλεσμα σε Τζιχάντ 9 9 9
8
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΝΟΗΜΑΤΟΣ -Κανένα πολιτικό ή θρησκευτικό κίνητρο
«Σκέψου ένα παιδί που σκοτώθηκε και φαντάσου ότι το παιδί αυτό είναι δικό σου , ότι το κορίτσι είναι αδελφή σου ότι η γυναίκα είναι μητέρα σου και η γέρος Σείχης πατέρας σου , Νιώσε τον πόνο τους τις πληγές τους , τον φόβο τους .... Οι πιστοί είναι αδέλφια έλεγε το ιερό Κοράνι .... Αυτή η αδελφοσύνη δεν έχει καμιά πρακτική σημασία ?» Μοχάμεντ Αλ Αρίφ Το μήνυμα είναι σαφές για άτομα όπως ο Ιφτχεκαρ χωρίς δηλ, καμία στρατιωτική εκπαίδευση ΔΕΥΤΕΡΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΝΟΗΜΑΤΟΣ -Κανένα πολιτικό ή θρησκευτικό κίνητρο Μέλη ανθηρής τζιχαντιστικής κουλτούρας Ανάγκη μιας κάποιας ταυτότητας-Το να ανήκεις κάπου -Εξασφάλιση δύναμης, ανδρισμού Ανάρτηση φωτογραφιών από τους ίδιους στο internet Mε το ισλαμικό κράτος αποκτούν δύναμη- αυτοπεποίθηση Έχουν να διεκπεραιώσουν σημαντική αποστολή Αδιαφορία για το παρελθόν τους -την ζωή τους -το χρώμα τους Πίστη και πιστή τήρηση των κανόνων οδηγεί στην ένταξη Πράττεις και ζεις επικινδύνως για πρώτη φορά -περιφρονημένοι στην Δύση 10 10 10
9
ΟΙ ΣΥΝΟΔΟΙΠΟΡΟΙ Προερχόμενοι από προβληματικό κοινωνικό περιβάλλον
Ανάρτηση φωτογραφιών του στο Internet «Είμαστε η Eurodisney των μουτζαχεντίν» - «Το τζιχάντ είναι καθήκον» - «Προσφέρουμε σκλάβους, πίτσες και τον θάνατο μάρτυρα» Ανάρτηση στο twiter χαρών για την σταδιακή επέκταση του χαλιφάτου -Μόνο το χαλιφάτο μπορεί να προστατεύσει τους μουσουλμάνους -Απόλυτη ταυτιση με την νέα πατρίδα Αντίληψη του εαυτού ως πολίτη του ισλαμικού κράτους ΤΡΙΤΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΟΙ ΣΥΝΟΔΟΙΠΟΡΟΙ Προερχόμενοι από προβληματικό κοινωνικό περιβάλλον Αναζήτηση νοήματος ζωής; Σύνδεση τους ο ισχυρός κοινωνικός δεσμός με την (μικρή) ομάδα και τον αρχηγό της Οι συνοδοιπόροι στην Συρία ή τον Ιράκ λόγω του αρχηγού τους Πατρίδα όπου η ομάδα τους ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ το κίνητρο 'ξτπο η ανευ όρων ικανοποίηση του αρχηγού τους Συναισθηματικές σχέσεις μεταξύ τους 12 12
10
Πχ η πόλη της Βρέμης -Πολιτιστική και Οικογενειακή ένωση ( μίνι τζαμί)-Ξένοι μαχητές της Βρέμης ( Ιανουάριος 2014) -Βρέμη -Κωνσταντινούπολη Επίσης πόλη του Βόλφσμπουργκ , κάτρω Σαξωνία με κύριο εκφραστή τον Εμπραχίμ Β. Ύπαρξη ιστοσελίδων προς βοήθεια (Askfm ) Κυκλοφορία ηλεκτρονικού φυλλαδίου *Hijra to the Islamic state – Μετανάστευση στο Ισλαμικό κράτος ) 27/05/18 13 13
11
ΙΣΛΑΜΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ -ΟΧΙ ΚΡΑΤΟΣ – ΜΑΧΟΜΕΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ -ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ
Τάσεις Ισλαμιστικής τρομοκρατίας…. Μοντέλο «ακέφαλης αντίστασης jihad» Ριζοσπαστικοποίηση ώστε τοπικά τρομοκρατικά δίκτυα θα διεξάγουν επιθέσεις χωρίς κεντρική καθοδήγηση. Ύπαρξη πολλών καναλιών για διάδοση της στρατηγική του ΙΚ ( εγγραφές και διαλέξεις του σε βιντεοκασέτες , αργότερα σε DVD και στο τέλος στο Youtube , Κατοχή δικού του μπλοκ, μονίμως διαθέσιμο μέσω καθώς και δημοσιεύσεις μέσω του ηλεκτρονικού περιοδικού Inspire της Αλ -Καιντα που δίδονται οδηγίες για την δημιουργία βομβών στην κουζίνα της μαμάς 14 14
12
Κοινό πρόθυμο να ακούσει - ο Αλ Λαουλακί με οπαδούς εκατομμύρια
Διάχυση του τρόμου χωρίς κεντρικό συντονισμό τουλάχιστον κατά τα πρώτα χρόνια Ο προπαγανδιστικός λόγος των ηγετών στοχεύει σε «μεταφορά» των επιθέσεων σε έδαφος εκτός «Χαλιφάτου». «Παγκοσμιοποιημένο ή απεδαφοποιημένο Ισλάμ». Μετά την 9/11 δημιουργία παγκόσμιων ισλαμικών δυκτίων – Παγκοσμιοποίηση Τα διακρατικά ισλαμικά δίκτυα είναι οριζόντιες δομές αποτελούμενες από πολλαπλές οντότητες που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους με σκοπό την προώθηση ενός πολιτικού ατζέντα που βασίζεται στο Ισλάμ ( Ανεπτυγμένα δύκτια στην Σομαλία το Αφγανιστάν και την Συρία ) Κοινό πρόθυμο να ακούσει - ο Αλ Λαουλακί με οπαδούς εκατομμύρια Αξιοποίηση ριζοσπαστικοποιημένων «μοναχικών λύκων». Πάγια τακτική τζιχαντιστικών οργανώσεων. Εφαρμογή και από Al Qaeda. Ιδιαίτερη επιτυχία από το ISIS. Εξτρεμιστικος πειστικός λόγος μέσω διαδικτύου (73 οπαδούς μέσω διαδυκτύου για κτυπήματα εκτός Συρίας (Επίθεση στο Charkie Hebdo) Όχι θύματα τρομοκράτες. 15 15
13
Εστίαση στηνεξτρεμιστική ιδεολογία
ISIS επενδύει στην αξιοποίηση ριζοσπαστικοποιημένων ιδιωτών και πυρήνων τρομοκρατών παρά στην αποστολή μαχητών για την πραγματοποίηση των επιθέσεων Βασικό στοιχείο της εγχώριας ισλαμιστικής τρομοκρατίας στην Ευρώπη είναι η αλλαγή από την μακρόχρονη διαδικασία ριζοσπαστικοποίησης στην άμεση στρατολόγηση. (fast-track recruitment). Εστίαση στηνεξτρεμιστική ιδεολογία Προτίμηση σε soft targets παρά σε hard targets. Η φύση και η δομή της εκπαίδευσης για τη διεξαγωγή τρομοκρατικών επιθέσεων εστιάζει στην πραγματοποίηση επιθέσεων υπό καθεστώς συναισθηματικής φόρτισης. Σημερινή τάση είναι το Fast track recruitment σε άτομα με εγκληματικό παρελθόν. Εκμετάλλευση επαφών για τρoμοκρατικούς σκοπούς. 17 17 17 17 17
14
ΠΡΩΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ-ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Απλουστευτική η ανάλυση πως ριζοσπαστικοποιούνται οι περιθωριοποιημένοι-μη ενσωματωμένοι απόγονοι μεταναστών. Πολλοί είναι γόνοι μεσοαστικών οικογενειών πλήρως ενσωματωμένοι στον δυτικό τρόπο ζωής Άνθρωποι ηττημένοι που σπαταλούσαν την ζωή τους σε πράξεις που κανείς δεν θυμάται Τζιχάντι Τζων όχι μοναχικός λύκος Βαθύτερη κοινωνική και πολιτισμική διαδικασία που τους οδήγησε σε απάρνηση και αλλαγή του τρόπου ζωής/ Παγκοσμιοποίηση . 19 19 19 19
15
ΠΡΟΦΙΛ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΔΥΣΗΣ
Έχουν λάβει υψηλού επιπέδου εκπαίδευση Εργάζονται Έχουν οικογένειες Σε πολλές περιπτώσεις ήταν ενεργοί σε τοπικές κοινωνίες Αν και ορισμένοι προέρχονται από κοινωνικά ή οικονομικά καταπιεσμένα μέρη της κοινωνίας, οι περισσότεροι ειδικοί ομιλούν για «κανονικότητα» των ριζοσπαστικοποιημένων τρομοκρατών Έντονη θρησκευτική πίστη αλλά όχι παράμετρος μόνο η θρησκεία -Εναντίωση στο δυτικό μοντέλο Ενώ κατά τη διαδικασία της ριζοσπαστικοποίησης παρουσίασαν: Μίσος για τη Δύση Αίσθηση απομάκρυνσης και αποκοπής από τις κοινωνίες τους Συνολική αποδοχή βίαιης ιδεολογίας Επιρροή προερχόμενη κυρίως από ριζοσπαστική προπαγάνδα που διακινείται μέσω διαδικτύου (όχι φυσική επαφή με πηγή ριζοσπαστικής προπαγάνδας) 20 20 20 20
16
ΑΙΤΙΑ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ
Δεν πρέπει να μένουμε μόνο στον παράγοντα της θρησκείας για τους νεαρούς Ευρωπαίους μουσουλμάνους. Σύνολο παραγόντων και αιτιών. Συνήθως αποτέλεσμα απογοήτευσης από τη ζωή, από τη θέση στην κοινωνία ή από την πολιτική της Κυβέρνησης της Χώρας που διαμένει. Σύνδεση με πολυπολιτισμικότητα (Καλλιεργούμενος φόβος για το Ισλάμ κυρίως από φωνές λαϊκισμού στην Ευρώπη). Στη εξέλιξη της διαδικασίας συνάντηση ατόμων με ίδια άποψη, όπου μέσα από μια σειρά γεγονότων οδηγούνται στα τελευταία βίαια στάδια και την τρομοκρατία. Η ιστορία πίσω από το πώς και το γιατί κάθε άτομο μπορεί να είναι βίαια ριζοσπαστικοποιημένος ισλαμιστής είναι τόσο μοναδική όπως το δακτυλικό αποτύπωμα» Jonathan Githens-Mazer 21 21 21 21 21
17
Συνέχεια…. (Κοινωνικές Θεωρίες Ριζοσπαστικοποίησης)
Στρατολόγηση γιατί οι άνθρωποι θέλουν να ενταχθούν ( Segeman) Η ριζοσπαστικοποίηση είναι μια προσωπική διαδικασία στην οποία υιοθετούνται ακραία πολιτικά, κοινωνικά ή θρησκευτικά ιδανικά (Wilner & Dubouloz ) H αναζήτηση γενικής θεωρίας για ριζοσπαστικοποίηση/τρομοκρατία είναι λανθασμένη (Walter L aquer) Ύπαρξη πολλαπλών μοντέλων και πλαισίων ανάλυσης της διαδικασίας (Walsh Warland) Θεωρία της κοινωνικής κίνησης ( SMT) - Strain Theory θεωρία Δυσαρέσκειας /Επιβίωση οργάνωσης (κονστρουκτιβισμός) /Συλλογικό κίνημα
18
Δημιουργία Δικτύων προσλήψεως Ευθυγράμμιση πλαισίου (διαμόρφωση συναισθημάτων και πεποιθήσεων /ομάδα ίσον πόλωση /Ανταγωνισμός και αλληλεξάρτηση (Outbidding) ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΤΑ ΣΤΑΔΙΩΝ (Lewis Rambo) 1) Πλαίσιο 2) Κρίση 3) Αναζήτηση 4) Συνάντηση 5) Αλληλεπίδραση 6) Δέσμευση 7) Συνέπειες
19
ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΒΙΑΙΗΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ - Ανάπτυξη αντιπάθειας προς ομάδα στόχο - Δημιουργία δικαιολογιών για βίαιη δράση - Εξάλειψη κοινωνικών και ψυχολογικών φραγμών ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΣ - Ενδογενή κίνητρα οδηγούν σε εσωτερική απογοήτευση - Μετατροπή διαμαρτυρίας - Αποδοχή αναζήτησης ( αναζήτηση ταυτότητας και αποδοχής) αυτοακυρώσεις - Απόφαση - δέσμευση - Ύπαρξη και ανάδυση μοντέλου μίσους - Αποδέσμευση ή εξουδετέρωση της ηθικής αναστολής
20
ΚΥΡΙΟΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ
(ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ-ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΑΠΟ MCCAULEY & MOSKALENKO) Μηχανισμός: Πρόκειται για ασυνείδητη κατεύθυνση μιας διανοητικής διαδικασίας στην οποία το αίσθημα ή το συναίσθημα παίζουν σημαντικό ρόλο. Κοινοί μηχανισμοί ριζοσπαστικοποίησης παρόλο που η διαδικασία δεν είναι ίδια για κάθε ιδιώτη (θεωρία McCauley & Moskalenko) Σύμφωνα με τον Εμμανουήλ Καραγιάννη: Η θεωρία των μηχανισμών προσφέρει πληθώρα ερμηνειών και εξηγήσεων για τις αιτίες της ατομικής ριζοσπαστικοποίησης, από προσωπικές εμπειρίες μέχρι ομαδικούς παράγοντες. Πιθανό μερικές φορές να έχουν ενεργοποιηθεί περισσότεροι του ενός μηχανισμοί. 25 25 25 25 25
21
ΑΤΟΜΙΚΗ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΛΟΓΩ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΘΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Μεγάλος αριθμός δυτικών Είχαν θυματοποιηθεί ή είχαν την πεποίθηση ότι θυματοποιήθηκαν Richard Reid: Βρετανός Αγγλο-Τζαμαϊκανικής καταγωγής. Είχε μια περιπετειώδη νεαρή ηλικία και είχε φυλακιστεί για διάφορα αδικήματα. Στην ηλικία των 25 ετών και ενώ ήταν φυλακή ριζοσπαστικοποιήθηκε. Ο Reid κατηγορούσε τον ρατσισμό για τα μπλεξίματά του με το Νόμο. Ο πατέρας του έλεγε ότι ο γιος του απεχθανόταν να ακούει να τον φωνάζουν νέγρο. Ως άτομο με διπλή φυλή αισθανόταν ότι δεν ανήκε σε καμία από τις δύο. Ξεκίνησε να πηγαίνει σε τζαμί στο Βόρειο Λονδίνο (Finsbury) σε περίοδο που ένας ακραίας ιδεολογίας ιμάμης κήρυττε. Τα έτη επισκέφθηκε το Αφγανιστάν όπου πιθανολογείται ότι έλαβε εκπαίδευση από την Al Qaeda. Στα δίκτυα των τζιχαντιστών τον συμπεριφέρονταν ως ίσο. Βρήκε ένα νέο ρόλο για τη ζωή του και απέκτησε αυτοεκτίμηση. Την επιβιβάσθηκε στην πτήση 63 των Αμερικανικών αερογραμμών από το Παρίσι για το Μαϊάμι φορώντας παπούτσια γεμάτα με εκρηκτικά. Προσπάθησε να τα ενεργοποιήσει αλλά απέτυχε και τον ακινητοποίησαν οι επιβάτες. Καταδικάσθηκε σε τρις ισόβια και 110 έτη χωρίς αναστολή. 26 26 26 26 26
22
ΑΤΟΜΙΚΗ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΛΟΓΩ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗΣ ΠΑΡΑΠΟΝΟΥ
Άτομο κινείται προς μια ριζοσπαστική δράση και βία ως απάντηση σε πολιτικές τάσεις και βία Το διαδίκτυο φέρει πλήθος μηνυμάτων θυματοποίησης του Ισλάμ από πολιτική δυτικών (Τσετσενία, Κασμίρ, Βοσνία, Ιράκ κ.α.). Συνδυασμός με έντονη Ισλαμοφοβία δυτικών κοινωνιών μετά τις επιθέσεις της 9/11. Ισλαμιστές που έχουν την αίσθηση του «ανήκειν» σε μια ευρύτερη Μουσουλμανική Κοινότητα ενσωματώθηκαν σε ομάδες της Τζιχάντ. (νέα αποστολή στο όνομα της Ummah) Περίπτωση Ισπανού Luis Jose Galan Gonzales (Yusuf Galan)0 Luis Jose Galan Gonzales (Yusuf Galan): Συνελήφθη στην Ισπανία για συμμετοχή στις βομβιστικές επιθέσεις στην Μαδρίτη το Επρόκειτο για ένα συμπαθούντα της τ.ο. ΕΤΑ και εργαζόταν για το βάσκικο εθνικιστικό κόμμα Herri Batasuna στα τέλη του Μετά τη μεταστροφή του στο Ισλάμ έγινε πρόεδρος πολιτιστικής οργάνωσης που υποστήριζε την δεύτερη Παλαιστινιακή εξέγερση του Σεπτεμβρίου Ο θάνατος πολλών Παλαιστινίων άλλαξε την στάση του και επομένως ριζοσπαστικοποιήθηκε περαιτέρω. Αλλά και τα γεγονότα της 9/11 είχαν αντίκτυπο στον ίδιο΄. Πραγματοποιούσε λόγους εναντίον της εισβολής των Η.Π.Α. στο Αφγανιστάν. 27 27 27 27 27
23
ΑΤΟΜΙΚΗ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΕ ΤΖΙΧΑΝΤΙΣΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ-Η ΔΙΟΛΙΣΘΗΣΗ
Άτομο έρχεται σε επαφή με ριζοσπαστική ομάδα Αρχικά λειτουργεί υποστηρικτικά (δευτερεύων ρόλος) Σταδιακή απομόνωση από κοινωνία Μεγαλύτερο «δέσιμο» με την ομάδα λόγω της καθημερινής τριβής με τα άτομα Αλλαγή θρησκευτικής ταυτότητας και συμπεριφοράς «Αναβάθμιση» - Συμμετοχή σε βίαιες δράσεις Υπόθεση Γάλλου David Courtallier -αδέλφια Σερίφ και Σαιντ Κουασί David Courtallier: Μεγάλωσε ως Καθολικός στην μικρή πόλη St Pierre en Faucigny της Γαλλίας. Μετά το χωρισμό των γονιών του είχε προβλήματα με τα ναρκωτικά και το ποτό. Το 1996 μετακινήθηκε στην Αγγλία όπου ήρθε κοντά με την τοπική Ισλαμική κοινότητα. Πήγε στο τέμενος με μουσουλμάνους φίλους του και του άρεσε η διαδικασία της προσευχής και η ηρεμία που επικρατούσε. Μετά ήρθε η μεταστροφή. Έμαθε Αράβικα και από φίλους του έμαθε για το Αφγανιστάν και το Πακιστάν. Τελικά ταξίδεψε για το Αφγανιστάν, όπου παρακολούθησε εκπαίδευση σε camp και έλαβε οδηγίες για να υποστηρίξει πυρήνες τζιχαντιστών στην Ευρώπη. Το Μάιο του 2004 καταδικάστηκε στη Γαλλία σε τέσσερα έτη φυλάκισης για συνωμοσία με τρομοκράτες. 28 28 28 28 28
24
Αποφ ΑΤΟΜΙΚΗ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΕ ΜΙΑ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ-Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ Μεταστροφή και ένταξη λόγω συναισθηματικής πρόσδεσης με ηγετικό στέλεχος ή απλό μέλος. Οι τρομοκρατικές ομάδες «προτιμούν» τη στρατολόγηση συμπαθούντων από οικογενειακό και αισθηματικό περιβάλλον. Περισσότερη συνοχή στην ομάδα. Αποφυγή ανεπιθύμητων-καλύτερο «φιλτράρισμα». Θρησκευτική εκκαθάριση με συμμετοχή στην ομάδα Περίπτωση Βελγίδας Mouriel Deguaque. Mouriel Deguaque: Πρώτη ευρωπαία γυναίκα βομβιστής αυτοκτονίας στο Ιράκ. Γεννήθηκε στο Βέλγιο και μεγάλωσε ως Ρωμαιοκαθολική. Μετά το θάνατο του αδερφού της σε ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα είχε μια προβληματική ζωή με ναρκωτικά και αλκοόλ. Χώρισε με τον Τούρκο μετανάστη άντρα της και παντρεύτηκε έναν Βελγο-Μαροκινό που ήταν γνωστός στις αστυνομικές Αρχές ως ακραίος ισλαμιστής. Στο Μαρόκο όπου ζήσαν για κάποια χρόνια έμαθε Αραβικά και διδάχθηκε το Κοράνι. Όταν επέστρεψαν στο Βέλγιο ασπάστηκε την Σαλαφιστική ερμηνεία του ισλάμ και προσάρμοσε την ενδυμασία της σε αυτό. Δεν μιλούσε σε αγνώστους. Το ζευγάρι ταξίδεψε για Ιράκ μέσω Συρίας όπου και έδρασε με πολεμιστές τζιχαντιστές και έγινε βομβιστής αυτοκτονίας το Νοέμβριο του 2005. 29 29 29 29 29
25
ΤΟ ΕΜΠΝΕΥΣΜΕΝΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΩΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ
Λειτουργεί ως κινητήρια δύναμη Αντλεί «νομιμοποίηση» από το Κοράνι Για να επηρεάσει εξαρτάται από εμπειρίες και γνώσεις του δέκτη Δεν μπορεί να αγνοηθεί ως παράγοντας <<Στρατηγική επικοινωνία-Δύναμη του λόγου -εξωστρέφεια στην επικοινωνία>> Δυνητική πολλαπάσιαστική απειλή Περίπτωση του μεγαλωμένου στη Βρετανία Τζαμαϊκανού Germaine Maurice Lindsay (Abdullah Shaheed Jamal)-7/7 Bomber Germaine Maurice Lindsay (Abdullah Shaheed Jamal): Γεννήθηκε στην Τζαμάικα το 1985 αλλά από βρεφική ηλικία ήρθε στην Μεγάλη Βρετανία με την μητέρα του. 15 ετών ασπάστηκε το ισλάμ μαζί με την μητέρα του. Το 2003 παντρεύτηκε μία «λευκή» από Βόρεια Ιρλανδία που είχε ασπαστεί το ισλάμ. Ζούσε μια ήρεμη ζωή χωρίς να συμμετέχει σε ακραίες ισλαμιστικές δραστηριότητες, δεν είχε επισκεφθεί ποτέ τις πολεμικές ζώνες και σύμφωνα με τις ενδείξεις είχε ριζοσπαστικοποιηθεί πριν την ενσωμάτωσή του στην ομάδα των τριών Βρετανών πακιστανικής καταγωγής που συμμετείχαν στην επίθεση την 7/7 στη Μεγάλη Βρετανία. Σύμφωνα με τη σύζυγό του η συμπεριφορά του άρχισε να αλλάζει όταν άρχισε να επισκέπτεται τεμένη στο Λονδίνο και το Λούτον. Σημαντικό ρόλο στην ριζοσπαστικοποίησή του φαίνεται ότι είχε ένας ακραίος Μουσουλμάνος τζαμαϊκανικής καταγωγής ιμάμης, ο Sheik Abdullah El-Faisal. 30 30 30 30 30
26
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ (ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΤΡΙΩΝ ΣΤΑΔΙΩΝ)
Το αίσθημα της αδικίας ή του παραπόνου (Grievance) -αίσθηση μη αποδοχήσ στην κοινωνία -αίσθηση απόρριψης -αναζήτηση τιυ βαθύτεροιυ νοιήματοις Ιδεολογία/Αφήγημα (Ideology/Narrative) Κινητοποίηση (Mobility) 31 31 31 31
27
1. ΑΙΣΘΗΜΑ ΤΗΣ ΑΔΙΚΙΑΣ Η ΤΟΥ ΠΑΡΑΠΟΝΟΥ (GRIEVANCE)
Πεποίθηση για τη δίωξη των «αδερφών» μουσουλμάνων Αποσύνδεση από την κοινωνία Το αίσθημα μη αποδοχής και διάκρισης (ιδιαίτερα για μετανάστες δεύτερης και τρίτης γενιάς) Γενικότερη αναζήτηση ταυτότητας (ιδιαίτερα μετά το αίσθημα απόρριψης για άτομα που βρίσκονται στην εφηβική ηλικία) Υπαρξιακή απειλή απο τους μη πιστούς άλλους 32 32 32 32
28
2. ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ/ΑΦΗΓΗΜΑ (IDEOLOGY/NARRATIVE)
Εκμετάλλευση αισθήματος δυσαρέσκειας Καθοδήγηση σε συγκεκριμένη ιδεολογική κατεύθυνση /ενταξη σε υπερεθνική κοινότητα Ιδέα υπεράσπισης του «Εμείς» έναντι των απίστων (Το Ισλάμ αμυνόμενο)/αποδοχή ψευδοιδεολογίας 4 βασικά σημεία του Κορανίου τα οποία στρεβλώνονται από την προπαγάνδα των τζιχαντιστών: Jahiliyya ( άγνοια /οι δυτικές κοινωνίες είναι jihali ( αμαθείς ) /νέα κοινωνία βάσει της Sharia) Jihad ( βιαιη πράξη απο ριζοσπαστικοποιημένο μουσουλμάνο) Takfir( αφορισμός των άλλων και των μουσυουλμάνων <<άπιστων>> Ummah ( έθνος /δημιουργία του χαλιφάτου) Jahiliyya: Κυριολεκτικά σημαίνει άγνοια. Το Κοράνι αναφέρεται σε αυτή ως την «Προ Ισλάμ περίοδο άγνοιας της Αραβίας». Από την προπαγάνδα των τζιχαντιστών, ο μόνος τρόπος για να απελευθερωθεί κάποιος από την Jahiliyya «άγνοια» είναι η διεξαγωγή της Jihad. Jihad: Αιτίες ισλαμικής Jihad πρέπει να αναζητηθούν στην ίδια τη φύση του Ισλάμ ως ένα αμυντικό κίνημα που στοχεύει στην εγκαθίδρυση του νόμου του Κυρίου στη Γη. Ο αγώνας κατά του πειρασμού και του εγωισμού. Ο Abdullah Yusuf Azzam γνωστός και ως νονός της Jihad ανανέωσε τον όρο ώστε να μπορεί να βρει απήχηση σε ένα ευρύτερο κοινό. Ως βασική αιτία για διεξαγωγή της Jihad διατύπωσε την κατοχή των εδαφών των μουσουλμάνων από τους ξένους. Προώθησε αυτήν την ιδέα και προσέλκυσε μουσουλμάνους απ’ όλο τον κόσμο για την διεξαγωγή της Jihad. Θεωρείται βασικός οδηγός για τη δημιουργία κινήτρων σε ιδιώτες για χρήση βίας κατά τη ριζοσπαστικοποίησή τους. Takfir: Αφορισμός των Μουσουλμάνων που απέτυχαν να Κυβερνήσουν σύμφωνα με τη Sharia. Διαχωρίζει τον κόσμο σε καλούς και κακούς. Η βία γίνεται μέσο για την αντιμετώπιση τόσο των δυτικών εχθρών όσο και των διεφθαρμένων αραβικών κυβερνήσεων. Ummah: Όρος που έχει έντονη απήχηση στην πλειονότητα των Μουσουλμάνων. Σημαίνει έθνος. Είναι όρος που δεν προϋποθέτει συνοριακά όρια. Η απειλή της Δύσης για το χωρίς σύνορα έθνος κινητοποιεί και άλλους Μουσουλμάνους προς την ριζοσπαστικοποίηση και τη βία. 33 33 33 33 33
29
3. ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ (MOBILITY)
Αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους κοινών πεποιθήσεων. Αμοιβαίοι μηχανισμοί καταφυγής στη βίας Προπαγανδιστική αξιοποίηση της επικοινωνίας (προβολή εικόνων βίας κατά των μουσουλμάνων και παράλληλα προβολή «ένδοξων» τρομοκρατικών ενεργειών των «μαχητών») Μεταδοση και προπαγάνδα , τροφοδότηση κινήτρων αποφυγής Θεωρία της γνωστικής ασυμφωνίας Ι cognitive dissonance )( Τα ασυνεπή γνωστικά στοιχεία δημιουργούν μια δυσάρεστη ψυχολογική κατάσταση, που οδηγεί σε συμπεριφορές σχεδιασμένες για την επίτευξη συνέπειας, η οποία είναι ψυχολογικά ευχάριστη.) 34 34 34 34
30
ΦΑΣΕΙΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ
Προ-ριζοσπαστικοποίησης αισθηση αδικίας /κρίση μουσουλμανικής ταυτότητας Προσηλυτισμού και της Αναγνώρισης αποδοχή ιδεολογίας Φάση της Καταδίκης και της Κατήχησης Φάση της Δράσης,βιαιος εξτρεμισμός Ανάληψη δράσης (Βλέπε και πρότυπο της Αστυνομίας της Νέας Υόρκης) Προ-ριζοσπαστικοποίηση: σειρά παραγόντων που καθιστούν τους ιδιώτες δεκτικούς στον εξτρεμισμό Προσηλυτισμού και Αναγνώρισης: αλλαγή θρησκευτικής ταυτότητας και συμπεριφοράς του ιδιώτη Φάση της Καταδίκης και της Κατήχησης: Απομόνωση από προηγούμενες ζωές τους-σύνδεση με τη ριζοσπαστική πίστη στο Ισλάμ Φάση της Δράσης: έμφαση στην προετοιμασία και την εφαρμογή σχεδίων, αποδοχή υποχρέωσης να πραγματοποιηθεί επίθεση Μοντέλο-πρότυπο Αστυνομίας Νέας Υόρκης: Προριζοσπαστικοποίηση-Ταύτιση-Κατήχηση-Τζιχαντοποίηση Indicators μετάβασης σε ριζοσπαστικοποίηση Αλλαγές στην συμπεριφορά / στην καθημερινότητα και αυξημένη μυστικοπάθεια. Αυξημένο ενδιαφέρον για το Ισλάμ/ την αραβική γλώσσα και ισλαμικές περιοχές σύγκρουσης (internet). Απομόνωση από σχολείο, φίλους, οικογένεια, παραμονή –κατήχηση από ομοϊδεάτες της ομάδας στο ίδιο σπίτι Τρόπος ένδυσης – αλλαγή ονόματος Αλλαγής στις τακτικές εκτέλεσης θρησκευτικών καθηκόντων- συχνότερη παρουσία σε χώρο προσευχής Αλλαγή στάσης απέναντι στις γυναίκες Αλλαγή στάσης απέναντι σε ομόθρησκους (μετριοπαθείς κλπ) Παρουσία βετεράνων του Ισλάμ που επιδρούν ως role models. 35 35 35 35 35
31
ΠΡΟ-ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΕ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΠΡΟ-ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΕ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Κομβικές παράμετροι Η εξωτερική πολιτική των δυτικών χωρών και η εσκεμμένη απομόνωση γεγονότων Η παρουσία ενός χαρισματικού ηγέτη πολιτικού και πνευματικού (χειραγώγηση) Ο δοξασμός της Jihad και του βίαιου ακτιβισμού και η κατεύθυνση του θυμού στις πράξεις των δυτικών χωρών (σημαντικός ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και γενικότερα διαδικτύου )Μετάβαση σε ένα πρωνειτερικό στάδιο Σημαντικό γεγονός η επέμβαση των Η.Π.Α. στο Ιράκ το 2003 και η στάση της Ε.Ε. όπως αποφασίστηκε την περίοδο της ελληνικής Προεδρίας. Οι «αλλοδαποί μαχητές» ως προϊόν της απόφασης της Ε.Ε. 36 36 36 36 36
32
«Χώροι» που αποτελούν δυνητικά πεδία ριζοσπαστικοποίησης
Διαδίκτυο π.χ. Deep, Dark Web Φυλακές Κατά τη διάρκεια της κράτησης Μετά την αποφυλάκισή του Κοινωνικά δίκτυα Τζαμιά 37 37
33
«Αλλοδαποί Μαχητές» «τα άτομα τα οποία δεν είναι υπήκοοι των κρατών των συγκρούσεων αλλά μεταβαίνουν και συμμετέχουν στις εξεγέρσεις κατά τη διάρκεια πολέμου» D. Malet « “Ξένοι Τρομοκρατικοί Αγωνιστές” (FTF), υπήκοοι που ταξιδεύουν ή επιχειρούν να ταξιδέψουν σε κράτος άλλο από το κράτος κατοικίας ή ιθαγένειάς τους με απώτερο στόχο τη διάπραξη, τον σχεδιασμό, την προετοιμασία ή τη συμμετοχή σε τρομοκρατική πράξη, όπως επίσης και την παροχή ή την παραλαβή τρομοκρατικής εκπαίδευσης» UNSC … η απογοήτευση του ατόμου με την εθνική και διεθνή πολιτική της χώρας του, Διάθεση για «τουρισμό περιπέτειας» η αναζήτηση της θρησκευτικής πνευματικότητας κοινωνική περιθωριοποίηση 38 38
34
δυσκολία προσδιορισμού του ακριβή αριθμού ξένων μαχητών
Ιούλιος 2014-Μάρτιος 2015 Αύξηση 70% κυρίως από χώρες της Δυτικής Ευρώπης (Βέλγιο, Κάτω Χώρες, Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο) Ιανουάριος 2015, 1/5 του συνόλου των FTF στη Συρία και το Ιράκ Οκτώβριος 2017, FTF προσχώρησαν στη Da'esh 30% των Ευρωπαίων FTF έχουν επιστρέψει στην Ευρώπη 39 39
35
Κύκλος ζωής του φαινομένου των «αλλοδαπών μαχητών»
40 40
36
Εξέλιξη του φαινομένου των ισλαμιστών «αλλοδαπών μαχητών»
Τομείς ανάλυσης….. Ιεραρχική θέση/ επιχειρησιακοί ρόλοι Η αξιοποίηση τους ως τρομοκρατών και σχεδιαστών τρομοκρατικών επιθέσεων Η αξιοποίησή τους ως μεταφορέων γνώσης Η αξιοποίησή τους για τη στρατολόγηση της νέας γενιάς Η αξιοποίησή τους για την ενίσχυση και προώθηση της προβολής του Ισλαμικού Κράτους μέσω των Μ.Μ.Ε. 41 41
37
Κίνδυνοι από τη προσφυγική κρίση
Δεν υφίστανται σαφείς ενδείξεις σύνδεσης της τρομοκρατίας και των ροών των προσφύγων/ μεταναστών 42 42
38
Ατομικό επίπεδο εξέτασης - προφίλ:
Καταστασιακοί πρόσφυγες - π.χ. Κονγκό - λιγότερο επιρρεπείς στον εξτρεμισμό Καταδιωκόμενοι πρόσφυγες - π.χ. Γιαζίντι, χριστιανοί, Σουνίτες - ενδέχεται να ρέπουν στον εξτρεμισμό Πρόσφυγες εξόριστοι - η πιο επιρρεπής κατηγορία σε ριζοσπαστικοποίηση - ένοπλη βία 43 43
39
Πολιτικές της ΕΕ Στρατηγική της Ε.Ε. για την καταπολέμηση της ριζοσπαστικοποίησης και της στρατολόγησης τρομοκρατών (2005) ανταλλαγή πληροφοριών και τη βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ των κυβερνήσεων των κρατών μελών ευθυγράμμιση των εσωτερικών και εξωτερικών ενεργειών που σχετίζονται με την αντιμετώπιση της ριζοσπαστικοποίησης, προώθηση μηνυμάτων που αντίκειται στον εξτρεμιστικό λόγο (ασφάλεια, δικαιοσύνη, δημοκρατία, ευκαιρίες για όλους - αντιμετώπιση των «διαρθρωτικών» παραγόντων που δημιουργούν το κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον το οποίο καθιστά ελκυστικό το ριζοσπαστικό μήνυμα). 44 44
40
Στρατηγική της Ε.Ε. για την Καταπολέμηση της Τρομοκρατίας (ECTS), (2005)
45 45
41
Συντονιστής Αντιτρομοκρατικής Δράσης της ΕΕ
Κορυφαία προτεραιότητα για την Ε.Ε. η καταπολέμηση της τρομοκρατίας και της ριζοσπαστικοποίησης Το 2007, με σχετική δήλωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου (μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της στη Μαδρίτη) Ο κ. Gilles de Kerchove ορίζεται ως συντονιστής αντιτρομοκρατικής δράσης από τον Ύπατο Εκπρόσωπο της Ε.Ε. για την εξωτερική πολιτική και την πολιτική ασφάλειας, Javier Solana. 46 46
42
Αναθεωρημένη Στρατηγική της ΕΕ για την καταπολέμηση της ριζοσπαστικοποίησης και της στρατολόγησης τρομοκρατών (2014) Βασίστηκε στο Communication της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Βρυξέλλες, Ιανουάριος 2014) προσπάθεια αποτροπής πιθανής ριζοσπαστικοποίησης και στρατολόγησης πολιτών της Ένωσης, συνεχής εξέλιξη των μέσων και προτύπων ριζοσπαστικοποίησης και τρομοκρατίας, έξαρση της αξιοποίησης των μέσων επικοινωνίας για τη διάδοση της ιδεολογίας του εξτρεμισμού, αναγνωρίζει το σημαντικό κίνδυνο που πηγάζει από τους ξένους μαχητές, τους μοναχικούς λύκους και οποιαδήποτε άλλη μορφή τρομοκρατίας. 47 47
43
Ευρωπαϊκό Δίκτυο για την Ριζοσπαστικοποίηση (Radicalisation Awareness Network)
Ιδρύεται το 2011 Δίκτυο επαγγελματιών από όλη την Ευρώπη: αρχές της αστυνομίας και των σωφρονιστικών ιδρυμάτων, κοινωνικούς λειτουργούς, εκπαιδευτικό προσωπικό, εκπρόσωποι της κοινωνίας των πολιτών, Μ.Κ.Ο., ομάδες θυμάτων, ακαδημαϊκούς, τοπικές αρχές κ.α. για την πρόληψη της ριζοσπαστικοποίησης και του βίαιου εξτρεμισμού σε όλη την Ευρώπη. 2015: Αναβάθμιση σε Κέντρο Αριστείας (RAN CoE) 48 48
44
Εννέα working groups Communication and Narratives working group (RAN C&N) Education working group (RAN EDU) EXIT working group (RAN EXIT) Youth, Families and Communities working group (RAN YF&C) Local authorities working group (RAN LOCAL) Prison and Probation working group (RAN P&P) Police and law enforcement working group (RAN POL) Remembrance of Victims of Terrorism working group (RAN RVT) Health and Social Care working group (RAN H&SC) 49 49
45
Ευρωπαϊκού Κέντρο Καταπολέμησης της Τρομοκρατίας (ECTC) της Europol κέντρο εμπειρογνωμοσύνης για την αντιμετώπιση των ξένων μαχητών ανταλλαγή πληροφοριών και εμπειρογνωμοσύνης σχετικά με τη χρηματοδότηση της τρομοκρατίας, τη διαδικτυακή τρομοκρατική προπαγάνδα και τον εξτρεμισμό Ύπατη Εκπρόσωπος, κα. Federica Mogherini, προβαίνει στην αναγνώριση των ξένων μαχητών ως παγκόσμια απειλή και ανακοινώνει την οικονομική στήριξη της Ε.Ε. στις χώρες εταίρους – έργα οικοδόμησης ικανοτήτων με χώρες στρατηγικής σημασίας 50 50
46
Υλοποίηση ΚΕ.ΜΕ.Α. + Ελληνική Αστυνομία + R.A.N. CoE
Δράσεις της Ελλάδας στο τομέα καταπολέμησης της ριζοσπαστικοποίησης και της τρομοκρατίας Η εσφαλμένη πεποίθηση ασφαλείας ως απόρροια της αμέτοχης στάσης της απέναντι στις προσπάθειες καταστολής του ισλαμικού κράτους, μπορεί να επιφέρει δραματικές επιπτώσεις. Αναγκαιότητα εκπόνησης εθνικής στρατηγικής Θέσπιση αρμόδιου οργάνου εποπτικό και συντονιστικό ρόλο Εκπαίδευση προσωπικού των υπηρεσιών πρώτης γραμμής «Δράσεις κατά της Ριζοσπαστικοποίησης και του Εξτρεμισμού»…. …χαρακτηριστικό παράδειγμα δραστηριοποίησης προς τις ανωτέρω κατευθύνσεις Υλοποίηση ΚΕ.ΜΕ.Α. + Ελληνική Αστυνομία + R.A.N. CoE 51 51
47
Ενδεικτική βιβλιογραφία
1) Acharya . Arabinda. ISIS Chemical weapons , Foreign Affairs, 29Φεβρουαρίου 2016 , Διαθέσμιμο στο: https// www. Foreignaffairs , com /articles / /isis-chemical-weapons 2) Mironova, V., Understanding the changing tactics of so-called Islamic State, s.l.: s.n. Winter, C., ICSR Insight: The ISIS Propaganda Decline. ICSR 3)Ρούσος Σ «Ισλαμικό Χαλιφάτο -Η αρχή του τέλους ή το τέλος της αρχής» 4)Berger, J.M. (2015). “The Metronome of Apocalyptic Time: Social Media as Carrier Wave for Millenarian Contagion”. Perspectives on Terrorism, Vol. 9, No.4 (2015). Terrorism Research Initiative and the Center for Terrorism and Security Studies, )Berger, J.M. and Morgan, J. (2015). “The ISIS Twitter Census – Defining and Describing the Population of ISIS Supporters on Twitter”. Analysis Paper No. 20, March 2015, Center for Middle East Policy Brookings 6)Bernstein, J.M. (2004). “Bare life, bearing witness: Auschwitz and the pornography of horror”. Parallax, 10, p )Boyle, M. (2013). "Lone Wolf Terrorism and the Influence of the Internet in France". Toor Cummings Center for the International Studies and Liberal Arts – CISLA, Senior Integrative Projects, Paper 1 8)Neumann, P., Οι νέοι Τζιχαντιστές: Ισλαμικό Κράτος, Ευρώπη και το επόμενο κύμα τρομοκρατίας. s.l.: Διάμετρος. 9) Alex P. Schmid (2013) Radicalisation, De-Radicalisation, Counter-Radicalisation: A Conceptual Discussion and Literature Review ICCT Research Paper 10) Christina Schori Liang (2015) Cyber Jihad: Understanding and Countering Islamic State Propaganda GCSP Policy Paper 2015/1 11) Karagiannis, E. (2013)Transnational Islamist Networks: Western Fighters in Afghanistan, Somali and SyriaThe International Spectator, Vol. 48, No. 4, December 2013, 119– ) Καρατράντος, Τ. (2016) Σφάξε με Αγά μου να Αγιάσω. Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Επίκεντρο 13)Europol review
48
Σας ευχαριστούμε.. 53 53
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.