Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η νέα οικονομική διακυβέρνηση στην Ε. Ε

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η νέα οικονομική διακυβέρνηση στην Ε. Ε"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η νέα οικονομική διακυβέρνηση στην Ε. Ε
Η νέα οικονομική διακυβέρνηση στην Ε.Ε.: Το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΣΣΑ) Εργασία στο πλαίσιο του μαθήματος Οικονομικό Δίκαιο της Ε.Ε. Υπεύθυνες καθηγήτριες: Κουσκουνά Μεταξία Παπαδοπούλου Εμ. Ρεβέκκα Ανδριοπούλου Σπυριδούλα Αντωνιάδη Μαρία Ασημέλη Μαρία

2 Περιεχόμενα Νομική Βάση Εξάπτυχο Δίπτυχο
Προληπτικό σκέλος του ΣΣΑ - Μεσοπρόθεσμος Δημοσιονομικός Στόχος Ευρωπαϊκό Εξάμηνο Διαδικασία Μακροοικονομικών Ανισορροπιών Διορθωτικό σκέλος – Διαδικασία Υπερβολικού Ελλείματος Κυρώσεις Αξιολόγηση Συμπέρασμα Προβληματισμοί Γλωσσάρι Βιβλιογραφία

3 Η Ανάγκη για Αναθεώρηση του Συστήματος
"Le pacte de stabilité est stupide, comme toutes les décisions qui sont rigides". Romano Prodi Συνέντευξη στη Le Monde,17/10/2002

4 Αποτελείτο αρχικά από:
Θεσπίστηκε στο πλαίσιο της τρίτης φάσης της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης (ΟΝΕ). Σχεδιάστηκε για να διασφαλίσει ότι η προσπάθεια για υγιή δημοσιονομικά των χωρών της ΕΕ θα συνεχιστεί μετά την εισαγωγή του ενιαίου νομίσματος. Αποτελείτο αρχικά από: Ένα ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου (εγκρίθηκε το 1997) και Δύο κανονισμούς του Συμβουλίου της 7ης Ιουλίου 1997 που προσδιορίζουν τις τεχνικές λεπτομέρειες Οι κανονισμοί τροποποιήθηκαν το 2005. Ανεπαρκής εφαρμογή σημαντικές δημοσιονομικές ανισορροπίες σε ορισμένες χώρες της ΕΕ - οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση το 2008. Από την κρίση και μετά: ενίσχυση των κανόνων οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ μέσω : του Εξάπτυχου του Δίπτυχου της Συνθήκης για τη σταθερότητα, τον συντονισμό και τη διακυβέρνηση (δημοσιονομικό σύμφωνο) του 2012 η οποία θεσπίζει αυστηρότερες δημοσιονομικές διατάξεις από το ΣΣΑ. (ο ένας για την επίβλεψη των δημοσιονομικών θέσεων και του συντονισμού των οικονομικών πολιτικών και ο άλλος για την εφαρμογή της διαδικασίας που αφορά τα υπερβολικά ελλείμματα).

5 Ι. Νομική Βάση Πρωτογενές δίκαιο: Παράγωγο δίκαιο:
Τα άρθρα 121 και 126 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ). Το πρωτόκολλο 12 της Συνθήκης (παρέχει περαιτέρω λεπτομέρειες σχετικά με τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, συμπεριλαμβανομένων των τιμών αναφοράς για το έλλειμμα και το χρέος) Το άρθρο 136 της ΣΛΕΕ προβλέπει τη θέσπιση ειδικών διατάξεων για τη ζώνη του ευρώ. Παράγωγο δίκαιο: Εξάπτυχο (six pack) Δίπτυχο (two pack) και η Συνθήκη για το Συντονισμό τη Σταθερότητα και τη Διακυβέρνηση στην ΟΝΕ (ΣΣΣΔ).

6 ΙΙ. Εξάπτυχο (six pack) 13 Δεκεμβρίου 2011
Στόχος η αναθεώρηση του ΣΣΑ με μια νέα σειρά κανόνων οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας. Πέντε κανονισμούς και μια οδηγία. Ενισχύουν το προληπτικό σκέλος του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης Στοχεύουν στην μεσοπρόθεσμη εξισορρόπηση του συνόλου των εθνικών προϋπολογισμών Εισάγουν νέο σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης για υπερβολικές ανισορροπίες και Στηρίζουν το διορθωτικό σκέλος με την ενίσχυση και επέκταση της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος (ΔΥΕ).

7 1. Κανονισμός 1175/2011 Τροποποιεί τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1466/97 του Συμβουλίου για την ενίσχυση της εποπτείας της δημοσιονομικής κατάστασης και την εποπτεία και τον συντονισμό των οικονομικών πολιτικών. Εκδόθηκε βάσει του άρθρου 126 παρ. 6 ΣΛΕΕ Κανόνες που διέπουν το περιεχόμενο, την υποβολή, την εξέταση και την παρακολούθηση των προγραμμάτων σταθερότητας και των προγραμμάτων σύγκλισης (ΠΣΣ) στο πλαίσιο της πολυμερούς εποπτείας από το Συμβούλιο και την Επιτροπή Στόχος: αποτροπή εγκαίρως της εμφάνισης υπερβολικών δημόσιων ελλειμμάτων και να ενισχύεται η εποπτεία και ο συντονισμός των οικονομικών πολιτικών. Συστηματοποιείται το πλαίσιο συντονισμού και πολυμερούς εποπτείας των κρατών μελών υπό την ονομασία «Ευρωπαϊκό Εξάμηνο» (European Semester) Προληπτικό σκέλος

8 Προγράμματα Σταθερότητας και Σύγκλησης (ΠΣΣ)
Κράτος-μέλος της ευρωζώνης πρόγραμμα σταθερότητας Κράτος-μέλος που δεν συμμετέχουν στην ευρωζώνη προγράμματα σύγκλισης Μεσοπρόθεσμες δημοσιονομικές εκθέσεις προβολή των μακροοικονομικών της χώρας και όλα τα σχεδιασμένα δημοσιονομικά μέτρα για τα τρία επόμενα έτη. Αξιολογούνται από την Επιτροπή Γνώμη Συμβουλίου για: την ικανότητα του προγράμματος να οδηγήσει στην αποφυγή υπερβολικών ελλειμμάτων και να φθάσει μεσοπρόθεσμα σε ισοσκελισμένη ή πλεονασματική δημοσιονομική θέση. Το Συμβούλιο δύναται να απευθύνει σύσταση σε μια συγκεκριμένο κράτος-μέλος για αλλαγές στο πρόγραμμα σταθερότητάς της. Μετά από εισήγηση της Επιτροπής, το Συμβούλιο ενδέχεται να απευθύνει συστάσεις στο ενδιαφερόμενο κράτος-μέλος, αν ο κυβερνητικός δανεισμός απομακρύνεται από την ισορροπία ή πλησιάζει το 3% του ΑΕΠ. Εφόσον η Επιτροπή θεωρεί το έλλειμμα υπερβάλλον, εξετάζεται η άποψή της στο Συμβούλιο. Αν το κράτος-μέλος δεν εφαρμόσει τα απαραίτητα μέτρα, πιθανόν να πληρώσει πρόστιμα, υπό τη μορφή άτοκων καταθέσεων στην ΕΚΤ που φθάνουν μέχρι και 0.5% του ΑΕΠ της. (δυνατό να μην πληρώσει σε περίπτωση «εξαιρετικής κατάστασης»)

9 2. Κανονισμός 1177/2011 του Συμβουλίου
Τροποποιεί τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1467/97 για την επιτάχυνση και τη διασαφήνιση της εφαρμογής της ΔΥΕ, Εκδόθηκε δυνάμει του άρθρου 126 παρ. 14 ΣΛΕΕ Συνιστά το λεγόμενο «διορθωτικό σκέλος» του ΣΣΑ: προβλέπει κυρώσεις για τη μη τήρηση των δημοσιονομικών δεσμεύσεων για το ύψος των ελλειμμάτων της γενικής κυβέρνησης και του δημοσίου χρέους.

10 3. Κανονισμός 1173/2011 «Για την αποτελεσματική επιβολή της δημοσιονομικής εποπτείας στη ζώνη του ευρώ» Νομική βάση το άρθρο 136 ΣΛΕΕ Προβλέπει ενισχυμένες κυρώσεις για τη συμμόρφωση των κρατών της Ευρωζώνης με το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης Τόσο στο προληπτικό, όσο και στο διορθωτικό σκέλος.

11 4. Κανονισμός 1174/2011 5. Κανονισμός 1176/2011
του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου Δυνάμει του άρθρου 136 ΣΛΕΕ «Σχετικά με κατασταλτικά μέτρα για τη διόρθωση των υπερβολικών μακροοικονομικών ανισορροπιών στην ευρωζώνη». 5. Κανονισμός 1176/2011 «Σχετικά με την πρόληψη και τη διόρθωση των υπερβολικών μακροοικονομικών ανισορροπιών» ένα προληπτικό (μηχανισμός επαγρύπνησης ανισορροπιών) και ένα διορθωτικό σκέλος με στόχο τη διόρθωση των υπερβολικών ανισορροπιών των κρατών μελών με βάση τους οικονομικούς δείκτες. προβλέπονται κυρώσεις για τα κράτη της Ευρωζώνης που δεν ακολουθούν τις συστάσεις για τη διόρθωση των υπερβολικών ανισορροπιών τους (ΔΥΑ).

12 6. Οδηγία 2011/85/Ε.Ε. του Συμβουλίου
«Σχετικά με τις απαιτήσεις για τα δημοσιονομικά πλαίσια των κρατών μελών» Εκδόθηκε δυνάμει του άρθρου 126 παρ. 14 (3) της ΣΛΕΕ, Υποχρέωση των κρατών μελών να καταρτίζουν Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Σχέδιο με πρόβλεψη δημοσιονομικού σχεδιασμού τριετούς διαρκείας (άρθρο 9) Οι προβλέψεις εσόδων και δαπανών και οι προτεραιότητες που καθορίζονται στο μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο αποτελούν τη βάση για την κατάρτιση του ετήσιου προϋπολογισμού, οι δε αποκλίσεις πρέπει να εξηγούνται ρητά.

13 ΙΙΙ. Δίπτυχο (two pack) Θέση σε ισχύ στις 30 Μαΐου 2013
Ενδυνάμωση της Δημοσιονομικής Εποπτείας της ΟΝΕ Δύο κανονισμούς Συμπληρώνουν και ενισχύουν τις μεταρρυθμίσεις του « Εξάπτυχου», του ευρωπαϊκού πλαισίου δημοσιονομικής Εποπτείας και του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου για τον συντονισμό των οικονομικών Πολιτικών. Αποβλέπει κυρίως στην ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωζώνης με στόχο Την αύξηση της διαφάνειας Τη βελτίωση του συντονισμού των οικονομικών πολιτικών Την αναγνώριση των ειδικών αναγκών των κρατών μελών της Ευρωζώνης που υφίστανται σοβαρή χρηματοπιστωτική πίεση

14 1. Ο Κανονισμός αρ. 472/2013 Του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 136 ΣΛΕΕ και 121 παρ. 6 ΣΛΕΕ «Σχετικά με την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ, τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται με σοβαρές δυσκολίες αναφορικά με τη χρηματοοικονομική τους σταθερότητα» Εφαρμόζεται στα κράτη μέλη της Ευρωζώνης: που αντιμετωπίζουν ή απειλούνται με σοβαρές δυσκολίες όσον αφορά την χρηματοοικονομική τους σταθερότητα που ζητούν ή λαμβάνουν χρηματοδοτική συνδρομή είτε προληπτικά είτε στο πλαίσιο ενός πλήρους μακροοικονομικού προγράμματος ΥΠΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑ: Γίνεται μετά από απόφαση της Επιτροπής, η οποία μελετά τις συστάσεις/προειδοποιήσεις δυνάμει του Κανονισμού 1176/2011, καθώς και τους όρους δανεισμού, την πορεία του δημοσίου χρέους και τα δημοσιονομικά μεγέθη του κράτους μέλους.

15 Προβλέπει κυρίως: Διαβάθμιση των διατάξεων ανάλογα τη σοβαρότητα της κατάστασης της ενδιαφερόμενης χώρας Υιοθέτηση μέτρων από τα κράτη μέλη για την αντιμετώπιση των αδυναμιών σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα) Τα κράτη μέλη που αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες ή και κείνα που λαμβάνουν χρηματοοικονομική βοήθεια  Ενισχυμένη εποπτεία από την Επιτροπή και την ΕΚΤ (stress tests, λεπτομερή δεδομένα σχετικά με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και αξιολόγηση των εποπτικών ικανοτήτων) Το Συμβούλιο μπορεί να συστήσει (μετά από πρόταση της Επιτροπής) στο κράτος μέλος να λάβει προληπτικά διορθωτικά μέτρα ή να προετοιμάσει ένα σχέδιο προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής. Ειδικές προβλέψεις για την περίοδο μετά το πρόγραμμα, κατά την οποία τα κράτη παραμένουν υπό την αυξημένη εποπτεία μέχρι να επιστραφεί το 75 % των κεφαλαίων

16 Εξορθολογισμός των απαιτήσεων του ΣΣΑ για τις χώρες στο πλαίσιο προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής. Έτσι τα κράτη της ευρωζώνης που υπάγονται σε ένα μακροοικονομικό πρόγραμμα προσαρμογής: Απαλλαγή από την υποβολή προγράμματος σταθερότητας, δεδομένου ότι το περιεχόμενο που θα αποτελέσει το πρόγραμμα σταθερότητας πρέπει να ενσωματωθεί στο πρόγραμμα μακροοικονομικής προσαρμογής - τα εν λόγω κράτη μέλη απαλλάσσονται από τη γενική παρακολούθηση και αξιολόγηση στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Απαλλαγή από την υποβολή των εκθέσεων για τις ενέργειες που έχουν αναληφθεί για την πρώτη αξιολόγηση μετά την έκδοση των συστάσεων κατά το άρθρο 126 § 7 ή της ανακοίνωσης βάσει του άρθρου 126 § 9 της ΣΛΕΕ όταν υπάγονται στην ΔΥΕ και από την τακτική παρακολούθηση που προβλέπεται από τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1467/97 Απαλλαγή από την ενισχυμένη τακτική εποπτεία όταν βρίσκονται υπό το καθεστώς ΔΥΕ και από την υποβολή προγραμμάτων εταιρικής οικονομικής σχέσης Απαλλαγή από την υποβολή των σχεδίων προϋπολογισμού τους το φθινόπωρο.

17 2. Ο Κανονισμός 473/2013 Του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 136 ΣΛΕΕ και 121 παρ. 6 ΣΛΕΕ «Σχετικά με κοινές διατάξεις για την παρακολούθηση και την εκτίμηση των σχεδίων δημοσιονομικών προγραμμάτων και τη διασφάλιση της διόρθωσης του υπερβολικού ελλείμματος των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ» Εφαρμόζεται σε όλα τα κράτη-Μέλη της Ευρωζώνης, με ειδικές προβλέψεις για αυτές υπό το καθεστώς ΔΥΕ

18 Προβλέπει κυρίως: Υποβολή στην Επιτροπή σχεδίων δημοσιονομικών προγραμμάτων έως τις 15 Οκτωβρίου. Η Επιτροπή εκφέρει γνώμη σχετικά με το σχέδιο για να ενημερώσει το κράτος- μέλος - μπορεί να ζητήσει αναθεωρημένο σχέδιο, εάν είναι ιδιαίτερα σοβαρή παραβίαση του ΣΣΑ. Οι εθνικοί ανεξάρτητοι φορείς να παρακολουθούν τους εθνικούς δημοσιονομικούς κανόνες, συμπεριλαμβανομένου και του κανόνα για την ενσωμάτωση του ΜΔΣ σε εθνικό επίπεδο. Πρέπει να παρέχουν επίσης αξιολογήσεις που συνδέονται με ένα αυτόματο μηχανισμό διόρθωσης. Στενότερη παρακολούθηση για τα κράτη υπό το καθεστώς του ΔΥΕ

19 IV. Προληπτικό σκέλος του ΣΣΑ
Το σύγχρονο προληπτικό σκέλος του ΣΣΑ, διαμορφώνεται από τον Κανονισμό 1175/2011 του «Εξάπτυχου» και στοχεύει στην εφαρμογή «συνετής δημοσιονομικής πολιτικής», η οποία διαρθρώνεται βάσει πέντε αξόνων: Περιορισμός Διαρθρωτικών Ελλειμμάτων Έλεγχος Δημοσίων Δαπανών Συντονισμός Δημοσιονομικής Πολιτικής Περιορισμός Δημοσίου Χρέους Προστασία έναντι μελλοντικών υποχρεώσεων Η παραπάνω λογική εισάγει δύο κομβικής σημασίας στόχους για τα κράτη μέλη κατά την εφαρμογή του προληπτικού σκέλους του ΣΣΑ: Μεσοπρόθεσμος Δημοσιονομικός Στόχος (ΜΔΣ) Ανώτατο Όριο Δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης

20 Μεσοπρόθεσμος Δημοσιονομικός Στόχος
Ο ΜΔΣ θα πρέπει να διασφαλίζει ότι το Κράτος - Μέλος: Διατηρεί αποστάσεις ασφαλείας από την υπέρβαση του ορίου του 3% για το συνολικό έλλειμμα Βρίσκεται σε βιώσιμη πορεία προσαρμογής του δημόσιου χρέους του Διαθέτει ευελιξία στην άσκηση της δημοσιονομικής του πολιτικής, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες για δημόσιες επενδύσεις ουσιαστικής δράσης και υποβάλλει σχετική Έκθεση στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Αν συντρέχουν κατάλληλοι λόγοι, όπως αντικειμενική αδυναμία του κράτους να αναλάβει δράση κατά την περίοδο των πέντε μηνών, η Επιτροπή μπορεί να συστήσει στο Συμβούλιο να εγκρίνει αναθεωρημένες συστάσεις.

21 Το Συμβούλιο (με βάση τις εκτιμήσεις της Επιτροπής και της Οικονομικής και Δημοσιονομικής Επιτροπής) : Εξετάζει το ΜΔΣ που παρουσιάζει το κράτος μέλος στο οικείο ΠΣΣ του. Εκτιμά εάν οι οικονομικές παραδοχές του προγράμματος είναι ρεαλιστικές, Εξετάζει την παράλληλη πορεία του δείκτη χρέους και εάν τα μέτρα τήρησης της πορείας προσαρμογής επαρκούν για την επίτευξη του ΜΔΣ. Κατά την εκτίμηση της πορείας προσαρμογής θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη: η καταβολή μεγαλύτερης προσπάθειας προσαρμογής σε περιόδους ανόδου του οικονομικού κύκλου, ενώ η προσπάθεια μπορεί να είναι πιο περιορισμένη σε καθοδικές περιόδους.

22 Αν κράτος μέλος της ΟΝΕ:
-1% του ΑΕΠ < ΜΔΣ >του ισοσκελισμού ή της ύπαρξης πλεονάσματος λαμβάνοντας υπόψη τις κυκλικές διακυμάνσεις και την εφαρμογή προσωρινών και εφάπαξ μέτρων προσαρμογής. Τα κράτη μέλη της ΟΝΕ που έχουν υπογράψει το ΣΣΣΔ υποχρεωτική εφαρμογή ΜΔΣ με κατώτατο όριο ισοζυγίου -0,5% του ΑΕΠ, εκτός αν ο λόγος Χρέος/ΑΕΠ υπολείπεται σημαντικά του 60% του ΑΕΠ και δεν υφίστανται κίνδυνοι αποσταθεροποίησης της δημοσιονομικής τους κατάστασης. Αν σημαντική απόκλιση από την πορεία προσαρμογής: για την επίτευξη του ΜΔΣ και για αποφυγή εμφάνισης υπερβολικού ελλείμματος Προειδοποίηση Επιτροπής στο οικείο κράτος μέλος Έκδοση σύστασης της Επιτροπής προς το Συμβούλιο. Η σύσταση θέτει συγκεκριμένη προθεσμία για την αντιμετώπιση της απόκλισης, εκτός αν η περίπτωση κριθεί ιδιαιτέρως σοβαρή, οπότε η προθεσμία μειώνεται.

23 Το κράτος μέλος προβαίνει στην υποβολή έκθεσης στο Συμβούλιο σχετικά με τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί για τη διόρθωση της απόκλισης. Αν το κράτος μέλος δεν αναλάβει κατάλληλη δράση εντός της προθεσμίας, τότε το Συμβούλιο, μετά από σύσταση της Επιτροπής, εκδίδει Απόφαση στην οποία διαπιστώνεται η μη ανάληψη

24 Η Επιτροπή ασκεί και ex post αξιολόγηση: διαπιστώνεται αν το κράτος μέλος έχει σημειώσει πρόοδο προς την υλοποίηση του ΜΔΣ του, τηρώντας την ετήσια βελτίωση του διαρθρωτικού του ισοζυγίου κατά 0,5% του ΑΕΠ. Αυτή η αξιολόγηση θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη και το ορισμένο ανώτατο όριο δαπανών για τη Γενική Κυβέρνηση. Αν σημαντική η απόκλιση από τους στόχους: προειδοποίηση της Επιτροπής προς το κράτος μέλος, η οποία συνοδεύεται από έκδοση σύστασης του Συμβουλίου. Αν δεν υπάρξει συμμόρφωση από την πλευρά του κράτους μέλους, θα ακολουθήσει εφαρμογή κύρωσης (κατάθεση τοκοφόρου λογαριασμού ύψους 0,2% του ΑΕΠ). Εκτός από τις παραπάνω ex ante διαδικασίες

25 V. Ευρωπαϊκό Εξάμηνο Συντονιστικός μηχανισμός συντονισμού της οικονομικής πολιτικής της Ε.Ε Τροφοδοτεί το προληπτικό και διορθωτικό(με την μορφή κυρώσεων) σκέλος του ΣΣΑ Δημιουργία στο πλαίσιο αναμόρφωσης διαδικασιών συντονισμού και αυστηροποίησης των διαδικασιών Μέτρο για την εξυπηρέτηση ετήσιου κύκλου πολυμερούς εποπτείας με αυστηρότερα χρονοδιαγράμματα Προληπτική λειτουργία Καν.1175/2011 Σύνδεση οικονομικής πολιτικής με απασχόληση-ίδιες κατευθυντήριες γραμμές βάσει 148 παρ.2 ΣΛΕΕ για ευρύτερο συντονισμό

26 Αλληλουχία σταδίων ανάμεσα στα κράτη μέλη και στα θεσμικά όργανα
 Αλληλουχία σταδίων ανάμεσα στα κράτη μέλη και στα θεσμικά όργανα Συγκεκριμενοποίηση διαδικασιών ως προς χρονικό πλαίσιο, αντικέιμενο και αποτελέσματα Σκοπός: η αποτελεσματική ολοκλήρωση εποπτείας στο αυστηρό χρονικό πλαίσιο του πρώτου εξαμήνου κάθε έτους ώστε να υπάρχει αρκετό χρονικό διάστημα για τα κράτη μέλη να λάβουν υπ’ όψιν τις συστάσεις του Συμβουλίου κατά την εκπόνηση προϋπολογισμών, την οικονομία (121 παρ.2 ΣΛΕΕ) και την απασχόληση (148 παρ.1 ΣΛΕΕ), και την πρόληψη και διόρθωση μακροοικονομικών ανισορροπιών στο δεύτερο εξάμηνο Ένταξη σε 3 πυλώνες συντονισμού: διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για ανάπτυξη και απασχόληση στο πλαίσιο της στρατηγικής «Ευρώπη 2020», δημοσιονομικές πολιτικές για τα οικονομικά, πρόληψη μακροοικονομικών ανισορροπιών Υποχρέωση συμμόρφωσης με τις συστάσεις, άλλως λήψη μέτρων κύρωσης

27 Οργάνωση δημοσιονομικών κανόνων της Ε
Οργάνωση δημοσιονομικών κανόνων της Ε.Ε σε ετήσιο κύκλο: Ευρωπαϊκό Εξάμηνο και Εθνικό Εξάμηνο. Ευρωπαϊκό Εξάμηνο: η πρώτη φάση του κύκλου κατά την οποία υποβάλλονται από κράτη μέλη σχέδια προϋπολογισμού, ελέγχονται από την Επιτροπή με την μορφή συστάσεων Εθνικό Εξάμηνο: εφαρμογή από κράτη μέλη των πολιτικών σχεδίων που συμφωνήθηκαν από Συμβούλιο και Επιτροπή

28 i. Διαδικασία Οκτώβρης: τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ υποβάλλουν σχέδια προϋπολογισμών για το επόμενο έτος στην Επιτροπή(αν δεν ευθυγραμμίζονται με τους Μεσοπρόθεσμους Δημοσιονομικούς στόχους η Επιτροπή ζητάει τροποποιήσεις) Νοέμβρης: η Επιτροπή εκδίδει γνώμη για τα ανωτέρω σχέδια και ελέγχει κατά πόσο πληρούν τις απαιτήσεις του ΣΣΑ (προτού εγκριθούν από τα εθνικά κοινοβούλια) Νοέμβρης: έκδοση Ετήσιας Επισκόπησης της Ανάπτυξης (ΕΕΑ) βάσει καθορισμού προτεραιοτήτων της Ε.Ε-δημοσίευση Έκθεσης Μηχανισμού Επαγρύπνησης Δεκέμβρης: τα κράτη μέλη εγκρίνουν τους ετήσιους προϋπολογισμούς τους λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις συμβουλές της Επιτροπής και των υπουργών Οικονομικών Ιανουάριος-Μάρτιος: Επιτροπή δημοσιεύει ανάλυση για την ετήσια ανάπτυξη της ΕΕΑ Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Συμβούλιο συζητούν ΕΕΑ Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υιοθετεί προτεραιότητες με την μορφή συμβουλών Επιτροπή δημοσιεύει εμπεριστατωμένες επισκοπήσεις κρατών με δυνητικές ανισορροπίες

29 Απρίλιος: τα κράτη μέλη υποβάλλουν προγράμματα σύγκλησης και σταθερότητας(μεσοπρόθεσμα σχέδια προϋπολογισμού) και εθνικά προγράμματα μεταρρύθμισης (οικονομικά σχέδια) ευθυγραμμισμένα με τις συστάσεις της Ε.Ε. Απρίλιος: Eurostat δημοσιεύει επαληθευμένα στοιχεία προηγούμενου έτους για χρέος και έλλειμα ώστε να ελεγχθεί αν τα κράτη μέλη εκπληρώνουν τους δημοσιονομικούς στόχους τους Μάιος: Επιτροπή προτείνει Ειδικές ανά Χώρα Συστάσεις (ΕΧΣ) με προσαρμοσμένες συμβουλές πολιτικής βάσει προτεραιοτήτων ΕΕΑ- δημοσιεύει εαρινές οικονομικές προβλέψεις Ιούλιος: Ευρωπαϊκό Συμβούλιο προσυπογράφει τις ΕΧΣ και το Συμβούλιο τις εγκρίνει

30 ii. Πλεονεκτήματα Προληπτική επαλήθευση εθνικών στρατηγικών με τις αρχές της «Ευρώπης 2020» και του ΣΣΑ( η Επιτροπή διατυπώνει συστάσεις προτού εγκριθούν τα σχέδια των προϋπολογισμών από τα ίδια τα κράτη μέλη) Ευθυγράμμιση δημοσιονομικών στόχων και επίτευξη κοινών επιδιώξεων σε ευωπαϊκό επίπεδο Εκφορά γνώμης από την Επιτροπή για κάθε σχέδιο εθνικού προϋπολογισμόυ μέχρι 30 Νοεμβρίου διότι γνωρίζει καλύτερα κινδύνους υπερβολικού ελλείματος Χρονικά σωστή τοποθέτηση του ευρωπαϊκού εξαμήνου καθώς η κυρίως εποπτεία λαμβάνει χώρα το φθινόπωρο προλαμβάνοντας τις διαδικασίες της άνοιξης του επόμενου εξαμήνου και αποτελώντας ταυτόχρονα συνέχεια των συστάσεων του προηγούμενου Συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενεργά με δική του πρωτοβουλία σε κάθε σημείο της διαδικασίας παρά τον περιορισμένο ρόλο του από την ΣΛΕΕ

31 iii. Κριτική Επιτυχής προσπάθεια κρατών να ενσωματώσουν Ετήσια Επισκόπηση Ανάπτυξης στους εθνικούς στόχους Περιπλοκότητα και αοριστία Δυσκολία λόγω περιορισμού ελευθερίας δράσης κρατών μελών και ανάγκης επαρκούς χρόνου Επιτροπής για εκτίμηση προγραμμάτων Αναβάθμιση ρόλου Επιτροπής: εκκινεί το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο με την Επισκόπηση Ανάπτυξης - αξιολόγηση προγραμμάτων σύγκλησης και σταθερότητας-συστάσεις προς Συμβούλιο ώστε να τις απευθύνει στα κράτη μέλη-δυνατότητα δημοσίευσης συστάσεων (δημόσιος «ψόγος» για κράτη που δεν συμμορφώθηκαν) Συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου: αύξηση διαφάνειας, αποδοχής, λογοδοσίας αποφάσεων-διαβούλευση με άλλα όργανα-θεσμική διεύρυνση Εποπτείας

32 Βαρύνων ρόλος Συμβουλίου:
έκδοση πράξεων ή παρακολούθηση συστάσεων Επιτροπής άλλως εξήγηση δημόσια της θέσης του με αιτιολογημένη διαφοροποίηση αυστηρή οριοθέτηση της διακριτικής ευχέρειας του Συμβουλίου και περιορισμός θεσμικών επιλογών του Νομική πράξη-έκδοση Απόφασης περί μη συμμόρφωση: σύνδεση μηχανισμού εποπτείας και πειθαρχίας-νομική δεσμευτικότητα στους αποδέκτες-κυρώσεις και υποχρεωτικότητα Συμβουλίου Μετακίνηση πολυμερούς εποπτείας στη νομική δεσμευτικότητα με επιφύλαξη διαπιστωτικού χαρακτήρα της απόφασης

33

34 VI. Διαδικασία Μακροοικονομικών Ανισορροπιών
Έγκειται πέραν της δημοσιονομικής εποπτείας για πρόληψη μακροοικονομικών ανισορροπιών και κατάρτιση διορθωτικού σχεδίου προτού εκείνες παγιωθούν Προληπτικό σκέλος Εξισορρόπηση δημοσιονομικής και μακροικονομικής πολιτικής των κρατών μελών Ορίζεται ως οποιαδήποτε τάση προκαλεί μακροοικονομικη εξέλιξη που επηρεάζει δυσμενώς την εύρυθμη λειτουργία της οικονομίας (ποσοτικά και ποιοτικά) Χρήση μηχανισμού επαγρύπνησης για διαπίστωση ύπαρξης ανισορροπίας Πίνακας αποτελεσμάτων με μακροοικονομικούς και χρηματοπιστωτικούς δείκτες συναφείς, πρακτικούς, απλούς, μετρήσιμους για επιδόσεις κρατών

35 1.Επιτροπή παρακολουθεί ετησίως την κατάσταση των κρατών βάσει δεικτών και συντάσσει έκθεση προς Συμβούλιο για κράτη με κίνδυνο ανισορροπίας 2.Συντάσσει Εμπεριστατωμένη Επισκόπηση στα κράτη μέλη με κίνδυνο ανισορροπιών για να διαπιστώσει αν είναι υπερβολικές 3. α)προληπτική δράση: σύσταση Συμβουλίου ύστερα από πρόταση Επιτροπής με δημοσίευση-μη δεσμευτικότητα ή β)υπερβολές ανισορροπίες: σύσταση Συμβουλίου ύστερα από πρόταση της Επιτροπής-δέσμη διορθωτικών ενεργειών και προθεσμία για υποβολή σχεδίων δράσης κρατών-2 μήνες μετά αξιολόγηση σχεδίου από Συμβούλιο και νέα σύσταση Έλλειψη διάταξης για δυνατότητα Συμβουλίου να αποκλίνει από πρόταση της Επιτροπής με δημόσια αιτιολογία Σύσταση Επιτροπής λογίζεται εγκριθείσα εκτός αν το Συμβούλιο την απορρίψει εντός 10 ημερών με ειδική πλειοψηφία

36 VII. Διορθωτικό σκέλος– Διαδικασία Υπερβολικού Ελλείματος
Σκοπός η αποφυγή υπερβολικών ελλειμμάτων ή η ταχεία διόρθωση τους. Κάθε κράτος-μέλος, που κατά τη διάρκεια του έτους, ξεπερνά ή κινδυνεύει να ξεπεράσει τις οροφές του δημοσιονομικού ελλείμματος ή του δημόσιου χρέους εντάσσεται σε ΔΥΕ. Προθεσμία έξι μηνών για εφαρμογή μέτρων πολιτικής που συνιστά το Συμβούλιο βάσει σχετικής πρότασης της Επιτροπής - προβλέπουν συγκεκριμένο τρόπο και χρονοδιάγραμμα διόρθωσης του ελλείμματος Μετά τη λήξη της προθεσμίας το Συμβούλιο και η Επιτροπή αξιολογούν κατά πόσο η συγκεκριμένη χώρα έχει αναλάβει αποτελεσματική δράση. Αν είναι θετική η διαδικασία ορίζεται να ολοκληρωθεί στην προβλεπόμενη προθεσμία και με την υποχρέωση υποβολής έκθεσης εκτέλεσης του προϋπολογισμού σε τακτική βάση από το κ-μ. Αν είναι αρνητική νέα μέτρα πολιτικής και προθεσμία διόρθωσης του ελλείμματος.

37 Αν η χώρα αυτή είναι κράτος-μέλος του Ευρώ μπορεί να της επιβληθεί η ποινή της μη-έντοκης δέσμευσης κατάθεσης ύψους 0,2% του ΑΕΠ. Η διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος απενεργοποιείται, όταν ολοκληρωθεί με επιτυχία και βιώσιμο τρόπο η διόρθωση του ελλείμματος. Σημειώνεται ότι τα κράτη μέλη επιτυγχάνουν την ικανοποιητική μείωση, όταν η διαφορά ανάμεσα στο ποσό του χρέους και της τιμής αναφοράς έχει ελαττωθεί κατά ποσοστό τουλάχιστον 1/20 ετησίως για μία τριετία.

38 Οι Κανονισμοί του «Δίπτυχου» ειδικές διατάξεις για την παρακολούθηση των κρατών μελών υπό ΔΥΕ.
Στόχος: η διασφάλιση της έγκαιρης και αποτελεσματικής δράσης από τα κράτη μέλη μέσω της περιοδικής αποστολής (κάθε τρεις ή έξι μήνες) εκτενών στατιστικών πληροφοριών στο Συμβούλιο και την Επιτροπή, η οποία εκδίδει συστάσεις στα κράτη μέλη σχετικά με τις απαραίτητες δράσεις που πρέπει να ληφθούν. Υποβολή σχεδίων προϋπολογισμού και προγραμμάτων οικονομικής εταιρικής σχέσης τα οποία περιλαμβάνουν λεπτομερείς δημοσιονομικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για να διορθώσουν τον ΔΥΕ και να υποβάλλουν τακτικά εκθέσεις σχετικά με την εκτέλεση του προϋπολογισμού και συναφή μέτρα

39 Προγράμματα Οικονομικής Εταιρικής Σχέσης
Κανονισμός 473/2013 (αρθρ. 9) Διαδικασία η οποία πλαισιώνει και αυστηροποιεί την ΔΥΕ. Έτσι, όταν το Συμβούλιο διαπιστώνει την ύπαρξη υπερβολικού ελλείμματος, το κράτος δεν υποβάλλει σποραδικά μέτρα, αλλά οφείλει να παρουσιάσει ένα συνολικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει μέτρα πολιτικής και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, επί του οποίου το Συμβούλιο διατυπώνει γνώμη

40 VIII. Κυρώσεις Συμμόρφωση αποδέκτη ως στοιχείο νομικής δεσμευτικότητας
Θέσπιση με ν.1173/2011 για την αποτελεσματική επιβολή δημοσιονομικής εποπτείας μόνο στην ζώνη του ευρώ σε προληπτικό και διορθωτικό σκέλος Μόνο για σκέλος πολυμερούς εποπτείας λόγω 121 παρ.6 και 136ΣΛΕΕ Διοικητικής φύσης, πέραν του «ψόγου» της δημόσιας ανακοίνωσης των συστάσεων του Συμβουλίου, δεν είναι πολιτικές κυρώσεις Επιτροπή: διαχειριστής - δυνατότητα ελάφρυνσης κύρωσης μετά από αιτιολογημένο αίτημα του κράτους-έκδοση κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων Συμβούλιο: περιορισμένος ρόλος - καθεστώς αντίστροφο της ειδικής πλειοψηφίας Διαδικασία: λήψη απόφασης από Συμβούλιο που διαπιστώνει την μη συμμόρφωση κράτους μέλους με σύσταση - εντός 20 ημερών δίνει συστάσεις η Επιτροπή για επιβολή κυρώσεων (οιονεί αυτοπαμτοποιημένη διαδικασία)

41 Περιεχόμενο: επιβολή τοκοφόρου κατάθεσης στην Επιτροπή, ίση με 0,2% ΑΕΠ του κράτους κατά το προηγούμενο έτος σε περίπτωση διαπίστωσης υπερβολικού ελλείματος σε κράτος που επιβάλλεται τοκοφόρος κατάθεση, τότε άτοκη κατάθεση ίδιου ύψους αν δεν λειτουργήσει, αυτόματα πρόστιμο 0,2% ΑΕΠ προηγούμενου έτους(σταθερή συνιστώσα) και μεταβλητή που δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,5% ΑΕΠ Επιβολή κυρώσεων και ως συνέπεια παραποίησης στατιστικών στοιχείων για έλλειμα χρέους από πρόθεση ή βαριά αμέλεια: όχι αυτόματα, βάσει ευχέρειας του Συμβουλίου αποτελεσματική, αποτρεπτική, ανάλογα την φύση/σοβαρότητα/βάρη παράβασης, με ανώτατο όριο 0,2 % και έλεγχος πλήρους δικαιοδοσίας ΔΕΕ για απόφαση επιβολής προστίμου Επιτροπή: έκδοση κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων, ενδελεχή κριτήρια και διαδικαστικοί κανόνες Στις διαδικασίες μακροοικονομικής ανισορροπίας: ίδια διαδικασία με διαφοροποίηση στο ΑΕΠ έως 0,1%

42 IX. Αξιολόγηση ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑ
ΠΡΟΟΔΟΣ σχετικά με τη δημοσιονομική εξυγίανση – μ.ο. του δημοσιονομικού ελλείμματος από 4,5%  3% ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟ – Τα περισσότερα κράτη που εμπίπτουν σημειώνεται επιτυχία ή πρόοδος των μεσοπρόθεσμων στόχων ΔΙΟΡΘΩΤΙΚΟ : 23 από τα 27 κ-μ της ΕΕ υπό ΔΥΕ ενώ το 2014 μόλις 11 από τα 28 ΜΗ ΕΠΙΒΟΛΗ ΚΥΡΩΣΕΩΝ ΑΚΟΜΑ  αδυναμία αξιολόγησης επίτευξης στόχου για αποτελεσματικότερη δημοσιονομική εποπτεία ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΑΙΣΙΩΝ στα κ-μ της ΟΝΕ – αναβάθμιση της ετήσιας κατάρτισης του προϋπολογισμού και ΜΔΣ ΕΞΙΣΟΡΡΟΠΗΣΗ των απαιτήσεων βιωσιμότητας και κυκλικής Σταθεροποίησης

43 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΑΝΙΣΟΡΡΟΠΙΩΝ
Ο πίνακας αποτελεσμάτων  χρήσιμο εργαλείο για εκτίμηση των κινδύνων και διόρθωση των ανισορροπιών Οι Εμπεριστατωμένες Επισκοπήσεις  καίρια Διαδικασία της ΔΜΑ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΖΩΝΗΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ Σημαντική Πρόοδος στη μείωση δημοσιονομικών ελλειμμάτων σε χώρες σε πρόγραμμα και σταθεροποίηση δημοσίου χρέους Η ολοκληρωμένη δέσμη κανόνων φανερά αυξάνει τη διαφάνεια, την προβλεψιμότητα, την πρακτικότητα και την αποδοτικότητα της μεμονωμένης εποπτείας και παρακολούθησης των κρατών μελών τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται με σοβαρές οικονομικές δυσκολίες.

44 X. Συμπέρασμα Διττότητα της νέας οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ - με την παράλληλη ύπαρξη δύο ουσιαστικά συστημάτων: Ενός που αφορά τα υγιή ή σχετικώς υγιή κράτη μέλη - λειτουργεί επί της βάσεως της κοινοτικής μεθόδου και Ενός που αφορά τα κράτη-μέρη που παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα ανισορροπιών και χρηματοδότησης, όπως η Ελλάδα. Το δεύτερο αυτό σύστημα εισάγει ένα καθεστώς «ενισχυμένης εποπτείας» των κρατών μελών - υπερβαίνει την καθιερωμένη διάκριση ανάμεσα στις εθνικές και τις μη εθνικές αρμοδιότητες στον τομέα της οικονομικής πολιτικής. Η διαμόρφωσή του οφείλεται στην εξέλιξη και τα ειδικά χαρακτηριστικά της Ελληνικής κρίσης, Το σύγχρονο πλαίσιο άσκησης δημοσιονομικής πολιτικής, αν και αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου συστήματος, έχει αποκτήσει αποτελεσματικότερα χαρακτηριστικά αναφορικά με την επιβολή της δημοσιονομικής πειθαρχίας στα κράτη μέλη. Η Ελλάδα, όταν βρεθεί εκτός των περιορισμών που της έχουν επιβληθεί εντός του καθεστώτος ενισχυμένης εποπτείας, θα αποτελέσει πλήρες μέλος ενός συστήματος διακυβέρνησης

45 XI. Προβληματισμοί Δυσκολία εφαρμογής συστήματος δημοσιονομικής διακυβέρνησης σε Ευρωπαϊκό επίπεδο λόγω έλλειψης εναρμόνισης των οικονομικών πολιτικών των κρατών μελών που αποτελεί και προϋπόθεση για την τήρηση αυτών των δεσμεύσεων. Η απειλή των κυρώσεων είναι δύσκολο να λειτουργήσει αποτρεπτικά στο βαθμό που τα κράτη μέλη θα αντιμετωπίζουν σημαντικό πολιτικό κόστος για την εφαρμογή των δημοσιονομικών κανόνων.

46 XII. Γλωσσάρι Γενική Κυβέρνηση: Αποτελείται από την κεντρική Κυβέρνηση, τους ΟΤΑ και τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης. Υποτομέας της αποτελούν τα ΝΠΔΔ και τα ΝΠΙΔ Περίπτωση «εξαιρετικής κατάστασης»: έκτακτη και προσωρινή υπέρβαση, το έλλειμμα να προήλθε από ασυνήθιστο γεγονός εκτός ελέγχου των εθνικών αρχών ή όταν ο λόγος ελλείμματος προς ΑΕΠ μειώνεται περισσότερο από 2% ετησίως. Αν ο λόγος μειώνεται μεταξύ 0.75% και 2%, τότε, για τη μη επιβολή προστίμου απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των Υπουργών Οικονομικών των χωρών- μελών της ΕΕ. Σχέδιο τριών σταδίων: Η Έκθεση Delors (1989) προέβλεπε ένα σχέδιο τριών σταδίων για την υλοποίηση της ΟΝΕ: Στάδιο Ι: Εισαγωγή της ελεύθερης κίνησης κεφαλαίου και αρχή του μακροοικονομικού συντονισμού μεταξύ των κυβερνήσεων των κρατών μελών (μέχρι την 1η Ιουλίου 1990) Στάδιο ΙΙ: Μεταρρύθμιση των συνθηκών για τη δημιουργία της θεσμικής δομής της ΟΝΕ, η οποία θα περιλάμβανε ένα ευρωπαϊκό σύστημα κεντρικών τραπεζών και στενά περιθώρια διακυμάνσεων για τα εθνικά νομίσματα. 60 Στάδιο ΙΙΙ: Καθορισμός των συναλλαγματικών ισοτιμιών και ίδρυση μιας ανεξάρτητης Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, με μοναδικό στόχο τη διατήρηση της σταθερότητας των τιμών. ΣΣΣΔ: Η συνθήκη για τη σταθερότητα, το συντονισμό και τη διακυβέρνηση στο πλαίσιο της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης Υπερβάλλοντα ελλείμματα: αυτά που ξεφεύγουν από το 3% του ΑΕΠ

47 Ετήσια επισκόπηση της ανάπτυξης (ΕΕΑ) της Επιτροπής: Καθορίζει τις γενικές οικονομικές προτεραιότητες της ΕΕ και παρέχει στα κράτη μέλη της Ένωσης κατευθύνσεις πολιτικής για το επόμενο έτος που βασίζονται σε 3 αλληλένδετους άξονες: επενδύσεις, διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και δημοσιονομική εξυγίανση. Έκθεση του μηχανισμού επαγρύπνησης (ΕΜΕ): Πρόκειται για ένα μέσο ελέγχου, που βασίζεται σε πίνακα αποτελεσμάτων βάσει δεικτών, το οποίο προσδιορίζει τις χώρες που ενδεχομένως πλήττονται από οικονομικές ανισορροπίες και για τις οποίες η Επιτροπή πρέπει να πραγματοποιήσει περαιτέρω εμπεριστατωμένες επισκοπήσεις. Η έκθεση αυτή σηματοδοτεί την έναρξη της διαδικασίας μακροοικονομικών ανισορροπιών (ΔΜΑ), που αποσκοπεί στην πρόληψη ή τη διόρθωση των ανισορροπιών που εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία των εθνικών οικονομιών, της ζώνης του ευρώ και της ΕΕ στο σύνολό της.  Σύσταση για τη ζώνη του ευρώ: Αναλύει ζητήματα καθοριστικής σημασίας για τη λειτουργία της ζώνης του ενιαίου νομίσματος και προτείνει συγκεκριμένα μέτρα που μπορούν να εφαρμόσουν οι εθνικές κυβερνήσεις. Γνώμη της Επιτροπής για τα σχέδια δημοσιονομικών προγραμμάτων των χωρών της ζώνης του ευρώ: Εξετάζεται ο τρόπος με τον οποίο τα εθνικά δημοσιονομικά σχέδια για το επόμενο έτος συνάδουν με τις απαιτήσεις του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΣΣΑ). Εκθέσεις ανά χώρα: Οι εκθέσεις καλύπτουν όλους τους τομείς μακροοικονομικής και κοινωνικής σημασίας και αναλύουν τη δημοσιονομική κατάσταση κάθε χώρας. Αξιολογούν την πρόοδο κάθε χώρα όσον αφορά την αντιμετώπιση των ζητημάτων που είχαν εντοπιστεί στις συστάσεις της ΕΕ του προηγούμενου έτους. Εμπεριστατωμένες επισκοπήσεις: (μόνο για τις χώρες που προσδιορίζονται στην έκθεση του μηχανισμού επαγρύπνησης)  Στις επισκοπήσεις εξετάζεται κατά πόσον υφίστανται ανισορροπίες ή υπερβολικές ανισορροπίες στη συγκεκριμένη χώρα, με βάση παραμέτρους όπως: η βιωσιμότητα των εξωτερικών λογαριασμών, οι αποταμιεύσεις και οι επενδύσεις, οι πραγματικές σταθμισμένες συναλλαγματικές ισοτιμίες

48 ΧΙΙΙ. Βιβλιογραφία Α. Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, «Το σύμφωνο σταθερότητας και ανάπτυξης και η οικονομική κρίση», Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Αθήνα, 2015 Β. ΣΙΟΚΟΡΕΛΗΣ, «Το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης στη ζώνη του Ευρώ: Μήπως έφτασε η ώρα για την αναθεώρηση του;», εκδ. Αγορά χωρίς Σύνορα, 2007 Μ. ΧΡΥΣΟΜΑΛΛΗΣ, «Ευρωπαϊκή Οικονομική Διακυβέρνηση», εκδ. Νομική Βιβλιοθήκη, Αθήνα, 2018 Ν. Καραλέκας, «Διεθνείς θεσμοί συνεργασίας, σύγκλισης πολιτικών και οικονομικές επιδόσεις : η περίπτωση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Περιπτωσιολογική μελέτη», Αθήνα, 2007 Ρ. Εμ. Γ. Παπαδοπούλου, «Ο συντονισμός των οικονομικών πολιτικών στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η οικονομική κρίση: Ανατροπές και μετατοπίσεις στη θεσμική αρχιτεκτονική της ΟΝΕ», εκδ. Νομική Βιβλιοθήκη, Αθήνα, 2017 Χρ. Γκόρτσος, «Εισαγωγή στο Δίκαιο της Οικονομικής Ένωσης», εκδ. Νομική Βιβλιοθήκη, Αθήνα, 2014

49 Μ. DAWSON, «The Legal and Political Accountability Structure of ‘Post-Crisis’ EU Economic Governance.», JCMS: Journal of Common Market Studies, 2015 Μ. HEIPERTZ, «Ruling Europe : the politics of the stability and growth pact», Cambridge University Press , 2011 NUGENT, NEILL, «Πολιτική και διακυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση», εκδ. Σαββάλας, Αθήνα, 2012 Vade Mecum on the Stability and Growth Pact – 2018 Edition, Economic and Financial Affairs Ανακοίνωση Της Επιτροπής Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Το Συμβούλιο, Την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, Την Ευρωπαϊκή Οικονομική Και Κοινωνική Επιτροπή Και Την Επιτροπή Των Περιφερειών, ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ, Βρυξέλλες, , COM(2014) 905 final Ιστότοποι:

50 ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ 


Κατέβασμα ppt "Η νέα οικονομική διακυβέρνηση στην Ε. Ε"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google