Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
Δημοσίευσεθάλασσα Αποστόλου Τροποποιήθηκε πριν 6 χρόνια
1
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Παρακολούθηση και Αξιολόγηση των ΣΒΑΚ
Καθ. Tom Rye | Πανεπιστήμιο Napier Εδιμβούργου
2
Εισαγωγή Ποιος είναι ποιος;
Ποιες είναι οι προσδοκίες των συμμετεχόντων σχετικά με αυτή την εκπαίδευση; Ποιος είναι ο στόχος αυτής της εκπαίδευσης και τι θέλουμε να επιτύχουμε; Τι θα πραγματοποιηθεί σε αυτή την εκπαίδευση;
3
Δομή Συνεδρίας Βασικός ορισμός της Παρακολούθησης και Αξιολόγησης (Π&Α) Σε ποιο βήμα της διαδικασίας του ΣΒΑΚ εντάσσεται; Γιατί υπάρχουν στόχοι στα ΣΒΑΚ; Διαφορετικοί τύποι στόχων Ορισμός στόχων Μέτρηση στόχων Παραδείγματα
4
Μέρος Πρώτο Βασικός ορισμός της Παρακολούθησης και Αξιολόγησης (Π&Α)
Σε ποιο βήμα της διαδικασίας του ΣΒΑΚ εντάσσεται
5
Γιατί πρέπει να γίνεται παρακολούθηση, αξιολόγηση και εκτίμηση;
Παρακολούθηση - Τι συνέβη; Αξιολόγηση - Γιατί συνέβη; Εκτίμηση - Τι θα συμβεί; Αξίζει τον κόπο; Οφέλη από την παρακολούθηση και αξιολόγηση: Βελτιωμένη διαχείριση έργων και παρακολούθηση της επίτευξης των στόχων Μας βοηθά να μαθαίνουμε Περισσότερες γνώσεις σχετικά με τις σχέσεις αιτίου και αποτελέσματος Στοιχεία για καλύτερη καθοδήγηση μελλοντικών αποφάσεων και επενδύσεων SMART στόχοι Σενάρια = εκ των προτέρων αξιολόγηση μέτρα παρακολούθηση Αξιολόγηση = εκ των υστέρων αξιολόγηση σχεδιασμός αξιολόγηση Η παρακολούθηση και η αξιολόγηση μπορούν να γίνουν εξαιρετικά περίπλοκες, αλλά δε χρειάζεται να είναι έτσι. Αυτή η διαφάνεια ορίζει μερικούς βασικούς όρους και παρουσιάζει ορισμένα οφέλη από την παρακολούθηση και την αξιολόγηση. Από την άποψη του ΣΒΑΚ, με την Π&Α μπορούμε να καταλάβουμε εάν επιτυγχάνουμε τους στόχους και τους σκοπούς του ΣΒΑΚ μας. Ωστόσο, εξετάζοντας τη διαδικασία αξιολόγησης ενός μέτρου, μπορούμε επίσης να μάθουμε πώς να το εφαρμόσουμε καλύτερα την επόμενη φορά - χρήσιμο για την πόλη μας, αλλά και για άλλες πόλεις. Οι υπεύθυνοι σχεδιασμού των μεταφορών ήταν ιστορικά πολύ κακοί στην παρακολούθηση των επιπτώσεων όσων έχουν τεθεί σε εφαρμογή. Υπάρχει πάντα μια τάση απλά να θέλουν να προχωρήσουν στο επόμενο έργο. Εντούτοις, η καλύτερη Π&Α μπορεί να εξοικονομήσει χρόνο και χρήμα σε μελλοντικά έργα, άρα αξίζει να γίνεται. Είναι χρήσιμο να τους ζητήσετε αν μπορούν να σκεφτούν περαιτέρω οφέλη της αξιολόγησης Είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι οι έννοιες της παρακολούθησης, της αξιολόγησης και της εκτίμησης είναι σαφείς σε όλους. παρακολούθηση Διαδικασία Παρακολούθησης και Aξιολόγησης του ΣΒΑΚ Πηγή Εικόνας: Δήμος Δρέσδης, CH4LLENGE
6
Σχέση με τη διαδικασία του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ)
Για εκπαιδευτικό υλικό σχετικά με όλες τις πτυχές του ΣΒΑΚ: Η έννοια του ΣΒΑΚ Οδηγίες και εκπαιδευτικό υλικό Διαδικτυακό Σεμινάριο SOLUTIONS: Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (Διάρκεια: 64 λεπτά) Αξίζει μια σύντομη συζήτηση με την ομάδα: Πρέπει να επιμείνουμε σε αυτόν τον κύκλο; Εάν δεν το κάνουμε, τι θα συμβεί; Είναι η παρακολούθηση και ο καθορισμός στόχων στη σωστή θέση; Είναι οι σωστές δραστηριότητες μαζί; Έχω την αίσθηση ότι η Π&Α θα πρέπει να εμφανίζεται και νωρίτερα στον κύκλο, και όχι μόνο όπου εμφανίζεται ήδη.
7
Σε αυτό το σημείο παρουσιάζουμε ένα βίντεο σχετικά με τα ΣΒΑΚ ώστε να δείξουμε πού εντάσσεται η Π&Α
Π&Α Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Παρατηρητήριο ELTIS της ΕΕ για την Αστική Κινητικότητα Διάρκεια: 7:27 λεπτά Προτείνετέ τους να παρακολουθήσουν το μεγαλύτερο βίντεο ως υλικό αυτοδιδασκαλίας. Δείξτε το μικρότερο βίντεο κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης. Διάρκεια: 1:23 λεπτά Πηγή:
8
Άλλοι διαθέσιμοι πόροι της ΕΕ για Π&Α
Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα CH4LLENGE - Διαδικτυακό Μάθημα: "Παρακολούθηση και Αξιολόγηση για τον σχεδιασμό βιώσιμης αστικής κινητικότητας" Το CH4LLENGE διαθέτει ένα βασικό πακέτο παρακολούθησης και αξιολόγησης ΣΒΑΚ για την υποστήριξη των απασχολούμενων με την κινητικότητα, στην προετοιμασία και την παράδοση του ΣΒΑΚ. Αποτελείται από ένα ενημερωτικό φυλλάδιο με σύντομες πληροφορίες, ένα εγχειρίδιο ΣΒΑΚ και ένα διαδικτυακό μάθημα. Τα φυλλάδια παρουσιάζουν περιληπτικά τις προκλήσεις σε θέματα Π&Α, ενώ τα εγχειρίδια αποσκοπούν στην παροχή λεπτομερών συμβουλών βασισμένων σε παραδείγματα πόλεων. Τα φυλλάδια και τα εγχειρίδια διατίθενται σε εννέα γλώσσες *: Κροατικά, Τσέχικα, Ολλανδικά, Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ουγγρικά, Πολωνικά και Ρουμανικά. Το διαδικτυακό μάθημα σας δίνει τη δυνατότητα να μάθετε περισσότερα σχετικά με την Παρακολούθηση και Αξιολόγηση με τον δικό σας ρυθμό και από οπουδήποτε στον κόσμο. Διαθέσιμο σε 9 γλώσσες*: Κροατικά, Τσέχικα, Ολλανδικά, Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ουγγρικά, Πολωνικά και Ρουμάνικα
9
Πράγματα που μπορούμε να παρακολουθήσουμε, να αξιολογήσουμε και να εκτιμήσουμε
Παρακολούθηση: Τι Αλλαγές στην ευαισθητοποίηση, τις στάσεις, τις αντιλήψεις, τη συμπεριφορά ή αν κάτι συμβαίνει / υπάρχει ως αποτέλεσμα του ΣΒΑΚ (μέτρο) Αξιολόγηση: Γιατί / Πώς Γιατί κανείς δεν χρησιμοποίησε το μέτρο μας (κάτι που κάναμε / κατασκευάσαμε); Πόσο καλά εφαρμόσαμε τα νέα μέτρα; Θα μπορούσαμε να το είχαμε κάνει καλύτερα; Γιατί χρησιμοποιεί αυτό το μέτρο μεγαλύτερος αριθμός ατόμων από αυτόν που προβλέψαμε; Εκτίμηση: Τι θα γίνει αν Πόσα άτομα θα χρησιμοποιήσουν τον νέο σταθμό; Τι οφέλη περιμένουμε να αποκομίσουμε - και συνεπώς αξίζει να κατασκευαστεί; Αυτή η διαφάνεια ορίζει μερικούς περαιτέρω βασικούς όρους. Η παρακολούθηση θα πρέπει να καθορίζει εάν η εφαρμογή ενός μέτρου ακολουθείται από αλλαγή συμπεριφορών (για παράδειγμα, μετά τη διεύρυνση της διασταύρωσης, μειώθηκε η συμφόρηση;). Θα πρέπει επίσης να παρακολουθεί εάν τα σχέδια υλοποιήθηκαν όπως προβλέπεται - σε πολλές περιπτώσεις αυτό δεν συμβαίνει, και γίνεται κάτι διαφορετικό από αυτό που αρχικά σχεδιάστηκε. Το ζήτημα του ΓΙΑΤΙ έγινε μια αλλαγή είναι επίσης πολύ σημαντικό. Ίσως η συμφόρηση να μειωθεί σε μια διασταύρωση μετά τη διεύρυνσή της, αλλά εάν υπάρχει μια ταυτόχρονη οικονομική ύφεση και η συμφόρηση σε όλες τις διασταυρώσεις μειωθεί με τον ίδιο ρυθμό, τότε η αιτία της μείωσης στη διευρυμένη διασταύρωση είναι απίθανο να είναι το μέτρο που εφαρμόσαμε, αλλά η ευρύτερη οικονομική κατάσταση. Οι άνθρωποι συχνά αλλάζουν την ταξιδιωτική συμπεριφορά τους επειδή αλλάζει η προσωπική τους κατάσταση (αλλαγή θέσης εργασίας, απέκτησαν παιδιά ή παντρεύτηκαν κ.ο.κ.) και έτσι είναι σημαντικό (αν και δύσκολο) να προσπαθήσουμε να ξεδιαλύνουμε αυτά τα αποτελέσματα.
10
Βασικές απαιτήσεις Π&Α των ΣΒΑΚ
Πρέπει να αναφέρεται σε σκοπούς Π.χ. Βελτίωση της ποιότητας του αέρα σε τοπικό επίπεδο Πρέπει να περιλαμβάνει δείκτες Ποσοτικοποιημένη μεταβολή της ποιότητας του αέρα σε τοπικό επίπεδο Πρέπει να αφορά στόχους για ορισμένους σκοπούς Εκροή: Μετατρέψτε το 100% του τοπικού στόλου λεωφορείων σε πεπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) έως το 2015 Αποτέλεσμα: Να επιτευχθεί ο στόχος της ΕΕ για την ποιότητα του αέρα σε υπάρχοντα βασικά σημεία έως το 2015 Σημειώστε, όμως, ότι δεν είναι απαραίτητο να έχουν όλοι οι σκοποί στόχους Πρέπει να καλύπτει διαδικασίες Πώς εργαστήκαμε για την επίτευξη αυτού του σκοπού; Τι πήγε καλά και τι όχι; Πώς θα μπορούσαμε να βελτιωθούμε στο μέλλον; Οι ορισμοί της διαφάνειας αυτής είναι σχετικά απλοί, αλλά είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι δεν είναι υποχρεωτικό όλοι οι σκοποί να περιλαμβάνουν στόχους. Ορισμένα ΣΒΑΚ δεν έχουν στόχο για κάποιο σκοπό, έχουν απλώς ένα δείκτη μέτρησης της προόδου.
11
Άσκηση 1 για την παρακολούθηση, αξιολόγηση και εκτίμηση
(30 λεπτά συν παρουσίαση) <Event> • <Date> • <Location> • <Speaker>
12
Άσκηση 1 - Οδηγίες Ομαδική άσκηση (3-4 άτομα σε κάθε ομάδα)
Παρακολούθηση: Σκεφτείτε 2 μέτρα που θα εφαρμόζατε σε ένα ΣΒΑΚ. Τι θα θέλατε να παρακολουθήσετε όσον αφορά αλλαγές στην ευαισθητοποίηση, τις στάσεις, τις αντιλήψεις και τις συμπεριφορές που σχετίζονται με αυτό το μέτρο. Πώς θα συγκεντρώνατε τα δεδομένα; Αξιολόγηση: Σκεφτείτε 2 διαφορετικά μέτρα. Με ποιο τρόπο θα μαθαίνατε (δηλ. ποια στοιχεία θα συλλέγατε και πώς): Γιατί κανείς δεν χρησιμοποίησε το μέτρο; Πόσο καλά εφαρμόσατε τα νέα μέτρα και εάν θα μπορούσατε να το έχετε κάνει καλύτερα; Γιατί περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν το μέτρο από όσους προβλέψατε; Εκτίμηση: Σκεφτείτε ένα ακόμα μέτρο που δεν έχετε εφαρμόσει ακόμη. Τι οφέλη περιμένετε να αποκομίσετε; Είναι αρκετά ώστε να αξίζει να εφαρμοσθεί; Τέλος - στο δικό σας ΣΒΑΚ ή σχέδιο μεταφορών - τι παρακολουθείτε και αξιολογείτε αυτή τη στιγμή και γιατί τα επιλέξατε; Θα μπορούσε να δημιουργηθεί μια άσκηση από αυτό – και πιθανότατα πρέπει Αυτή η διαφάνεια ορίζει μερικούς περαιτέρω βασικούς όρους. Η παρακολούθηση θα πρέπει να καθορίζει εάν η εφαρμογή ενός μέτρου ακολουθείται από αλλαγή συμπεριφορών (για παράδειγμα, μετά τη διεύρυνση της διασταύρωσης, μειώθηκε η συμφόρηση;). Θα πρέπει επίσης να παρακολουθεί απλώς εάν τα σχέδια υλοποιήθηκαν όπως προβλέπεται - σε πολλές περιπτώσεις αυτό δεν συμβαίνει, ενώ στην πραγματικότητα γίνεται κάτι διαφορετικό από αυτό που σχεδιάστηκε. Το θέμα του ΓΙΑΤΙ έγινε μια αλλαγή είναι επίσης πολύ σημαντικό. Ίσως η συμφόρηση να μειωθεί σε μια διασταύρωση μετά τη διεύρυνσή της, αλλά εάν υπάρχει μια ταυτόχρονη οικονομική ύφεση και η συμφόρηση σε όλες τις διασταυρώσεις μειωθεί με τον ίδιο ρυθμό, τότε η αιτία της μείωσης στη διευρυμένη διασταύρωση είναι απίθανο να είναι το μέτρο που εφαρμόσαμε, αλλά η ευρύτερη οικονομική κατάσταση. Οι άνθρωποι συχνά αλλάζουν την ταξιδιωτική συμπεριφορά τους επειδή αλλάζει η προσωπική τους κατάσταση (αλλαγή θέσης εργασίας, απέκτησαν παιδιά ή παντρεύτηκαν κ.ο.κ.) και έτσι είναι σημαντικό (αν και δύσκολο) να προσπαθήσουμε να ξεδιαλύνουμε αυτά τα αποτελέσματα.
13
Μέρος Δεύτερο Γιατί να υπάρχουν στόχοι στα ΣΒΑΚ;
Διαφορετικοί τύποι στόχων Ορισμός στόχων Μέτρηση στόχων
14
Γιατί να υπάρχουν στόχοι;
Σκοπός – Τι πρέπει να επιτύχει το ΣΒΑΚ Συνήθης σκοπός: Το ΣΒΑΚ πρέπει να μειώσει την τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση Πώς κρίνουμε εάν ο σκοπός επιτυγχάνεται; Θέτουμε έναν στόχο. Θέτουμε στόχους για: Να πληρούνται οι νομικές απαιτήσεις π.χ. Στόχοι της ΕΕ για την τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση – έως το 2015 να διατηρηθούν οι ετήσιες μέσες συγκεντρώσεις PM2.5 <= 25 µg/μ3 Να κάνουμε διαφορετικούς φορείς να συνεργαστούν, π.χ. Όραμα Μηδέν για την οδική ασφάλεια Κάτι που θέλουμε να πετύχουμε π.χ. 10% μετακινήσεις με ποδήλατο στη Σκωτία έως το 2020 Επειδή είναι αυτό που μπορούμε να επιτύχουμε (ρεαλιστικός στόχος) Είναι αυτονόητο, αλλά πάντα θα βλέπετε ότι οι συμβουλές σχετικά με τον καθορισμό των στόχων αναφέρουν ότι αυτοί πρέπει να είναι συγκεκριμένοι, μετρήσιμοι, επιτεύξιμοι, ρεαλιστικοί και χρονικά οριοθετημένοι. Μπορείτε να δείτε ότι ο στόχος σε αυτή τη διαφάνεια σχετικά με την τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση, είναι συγκεκριμένος (μπορείτε να πείτε ακριβώς με τι έχει να κάνει), είναι μετρήσιμος, χρονικά οριοθετημένος, ρεαλιστικός, αλλά δεν είναι απολύτως βέβαιο ότι είναι εφικτός, δεδομένου ότι για πολλούς δήμους υπάρχουν εθνικά ή περιφερειακά ζητήματα που επηρεάζουν την ατμοσφαιρική ρύπανση αλλά δεν έχουν άμεσο έλεγχο. Για οποιονδήποτε μετρήσιμο στόχο όπως είναι αυτός, είναι καθοριστικής σημασίας ο καθορισμός μιας γραμμής βάσης, δηλαδή η μέτρηση της υπάρχουσας κατάστασης, καθώς χωρίς αυτή είναι αδύνατον να τεθεί ένας στόχος και συνεπώς να μετρηθεί η πρόοδος προς την κατεύθυνση αυτή. Σε ορισμένες πόλεις, η μέτρηση της ατμοσφαιρικής ποιότητας μπορεί να είναι πολύ δύσκολη λόγω έλλειψης εξειδικευμένου εξοπλισμού. Εντός της ΕΕ, λόγω της ρύθμισης σχετικά με δύο ρύπους, οι πόλεις αναγκάστηκαν να αγοράσουν τον εξοπλισμό μέτρησης, αλλά αυτό δεν συμβαίνει εκτός της ΕΕ. Ωστόσο, υπάρχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες που μπορούν να προμηθεύσουν τον εξοπλισμό μέτρησης. Δε χρειάζεται να έχουν όλοι οι σκοποί ένα στόχο. Άλλοι λόγοι για την ύπαρξη ενός στόχου: οι στόχοι οδικής ασφάλειας στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι πολύ αποτελεσματικοί στο να προωθούν τη συνεργασία των διάφορων φορέων (π.χ. Αστυνομία, υγειονομική υπηρεσία σε εθνικό και τοπικό επίπεδο) ενώ πριν από την εισαγωγή των εθνικών στόχων δεν συνεργάζονταν τόσο καλά. Μερικές φορές θέτουμε έναν στόχο τον οποίο γνωρίζουμε ότι δεν μπορούμε να επιτύχουμε (μετακινήσεις με ποδήλατο στη Σκωτία 1% σήμερα) μόνο για πολιτικούς λόγους και ώστε να προσπαθήσουμε να ενθαρρύνουμε της αύξηση της προσπάθειας. Ένας ρεαλιστικός στόχος δεν μπορεί εξ ορισμού να είναι παρατραβηγμένος - μπορεί παρόλα αυτά να είναι χρήσιμος;
15
Δύο βασικοί τύποι στόχων
Στόχοι εκροών Στόχοι αποτελεσμάτων Π.χ. έως το 2019, θα έχουμε εγκαταστήσει 30 χλμ. ποδηλατολωρίδων Θα έχουμε επιτύχει αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας σε 50 χλμ. δρόμων Έως το 2019 το μερίδιο της ποδηλασίας θα έχει διπλασιαστεί Έως το 2019, θα έχουμε μειώσει τον αριθμό των θανόντων ή σοβαρά τραυματιών κατά 40% σε σχέση με το 2010 Εδώ τίθεται ένα σημαντικό ζήτημα: Ότι μια πόλη θα έχει πολύ μεγαλύτερο έλεγχο στην επίτευξη ενός στόχου εκροής, σε σύγκριση με έναν στόχο αποτελέσματος. Πολλοί παράγοντες πέρα από τις δραστηριότητες της πόλης στον τομέα της οδικής ασφάλειας μπορούν να επηρεάσουν τον αριθμό των ανθρώπων που πεθαίνουν ή τραυματίζονται (οι νέοι εθνικοί κανονισμοί για τα όρια ταχύτητας ή οι κανονισμοί της ΕΕ για τις ασφάλειες των αυτοκινήτων θα μπορούσαν να σημειώσουν μεγάλη διαφορά), ενώ η πόλη ασκεί άμεσο έλεγχο, γιατί υπόκειται σε δημόσια / πολιτική έγκριση, σχετικά με το πόσα χιλιόμετρα νέων ποδηλατολωρίδων εγκαθιστά στους δρόμους της.
16
Άσκηση 2 σχετικά με τη δική σας παρακολούθηση, αξιολόγηση και εκτίμηση
(25 λεπτά συμπεριλαμβανομένης της παρουσίασης)
17
Άσκηση 2 - Οδηγίες Ομαδική άσκηση (3-4 άτομα σε κάθε ομάδα)
Στο ΣΒΑΚ ή σχέδιο μεταφορών της πόλης σας – Τι παρακολουθείτε και τι αξιολογείτε αυτή την περίοδο; Πως καταλήξατε σε αυτά; Ποια δεδομένα υποχρεούστε να συγκεντρώσετε από την εθνική κυβέρνηση ή την ΕΕ; Πώς τα συγκεντρώνετε και τα αναφέρετε; Αν έχετε συμβούλους που εργάζονται στο ΣΒΑΚ σας – Τι στοιχεία Π&Α συγκεντρώνουν; Θα συνεχιστεί αυτό όταν ολοκληρωθεί η εργασία τους;
18
Μερικοί τυπικοί σκοποί του ΣΒΑΚ και πιθανοί στόχοι – με σχόλια
Σε αυτή την ενότητα εξετάζονται ορισμένοι πολύ συνηθισμένοι σκοποί του ΣΒΑΚ και στη συνέχεια αναφέρονται κάποιες προτάσεις για στόχους που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη μέτρηση της προόδου προς αυτούς.
19
Σκοπός: Βελτίωση προσβασιμότητας για ΑμΕΑ
Εκροή Το 100% των σηματοδοτημένων διαβάσεων πεζών θα είναι πλήρως προσβάσιμο σε άτομα με ειδικές ανάγκες έως το 2019 Σχόλια Ορισμός στόχων ανάλογων με τον προϋπολογισμό Μετρήσεις σχετικά με την υπάρχουσα κατάσταση Αποτέλεσμα Αύξηση του ποσοστού των ατόμων με ειδικές ανάγκες που αντιλαμβάνονται τη βελτίωση της προσβασιμότητας κατά 3% ετησίως Σχόλια Χρήση ερευνών μικρής κλίμακας(100 ατόμων) για τη μέτρηση της υπάρχουσας κατάστασης και μελλοντικά σε ετήσια βάση Με αυτό το σκοπό, ο στόχος των εκροών είναι αρκετά εύκολο να καθοριστεί - η φυσική προσβασιμότητα των διαβάσεων πεζών. Είναι προφανές ότι αυτό απαιτεί μια μέτρηση της υπάρχουσας κατάστασης, ώστε να δούμε πόσες από αυτές τις διαβάσεις είναι επί του παρόντος προσβάσιμες και πόσες πρέπει να γίνουν και ότι ο στόχος για βελτίωση πρέπει να είναι ανάλογος με τον διαθέσιμο προϋπολογισμό για τέτοιου είδους έργα. Ο στόχος των αποτελεσμάτων έχει να κάνει περισσότερο με την ικανοποίηση των χρηστών, η οποία είναι βέβαια πολύ πιο δύσκολο να μετρηθεί και να επηρεαστεί, καθώς οι αντιλήψεις των ανθρώπων αυτών μπορεί να επηρεαστούν από άλλα εθνικά ή περιφερειακά ζητήματα (π.χ. Δημοσιογραφική κάλυψη σχετικά με τους οδηγούς λεωφορείων που είναι εχθρικοί σε άτομα με ειδικές ανάγκες), ακόμα κι αν αντικειμενικά, η προσβασιμότητα του περιβάλλοντος έχει βελτιωθεί. Και στις δύο περιπτώσεις, των εκροών και των αποτελεσμάτων, απαιτούνται έρευνες μικρής κλίμακας για τον καθορισμό μιας γραμμής βάσης, αλλά αυτές δεν πρέπει να υπερβαίνουν τις 100 απαντήσεις.
20
Σκοπός – Βελτίωση της οικονομίας στο κέντρο της πόλης
Εκροή Το 100% τον ελεγχόμενων χώρων στάθμευσης της πόλης να τιμολογείτε με στόχο να ενθαρρύνεται η βραχυπρόθεσμη παραμονή (καταναλωτές) Να δημιουργηθούν 2 νέοι χώροι για συστήματα Park & Ride μέσα σε 4 χρόνια Αποτέλεσμα % των πολιτών που είναι ικανοποιημένοι με την ποιότητα των δρόμων αυξάνεται κατά 3% ετησίως % των άδειων καταστημάτων στο κέντρο της πόλης μειώνεται κατά 5% ετησίως Αυτοί οι στόχοι επικεντρώνονται στη σχέση μεταξύ στάθμευσης και αγορών και επομένως της τοπικής οικονομίας. Ο στόχος εκροών εξετάζει το χώρο στάθμευσης που παρέχεται στους αγοραστές (βραχυπρόθεσμα και Park & Ride). Τα αποτελέσματα εξετάζουν την ικανοποίηση των χρηστών καθώς και την αποδοτικότητα του λιανικού εμπορίου. Φυσικά, η αποδοτικότητα των λιανικών πωλήσεων μπορεί να είναι χαμηλή ακόμα και αν δεν βελτιωθούν οι χώροι στάθμευσης και αντιστρόφως, αλλά είναι χρήσιμο να παρακολουθήσουμε και τα δύο μαζί για να δούμε αν υπάρχει κάποια σύνδεση και είναι φυσιολογικό να έχουμε έναν στόχο στο ΣΒΑΚ που να σχετίζεται με την οικονομία.
21
Σκοπός – Βελτίωση της ποιότητας ζωής
Εκροή Πεζοδρόμηση 4 βασικών δρόμων του κέντρου της πόλης μέσα σε 4 χρόνια 50% των δρόμων της πόλης – ζώνες με ανώτατο όριο 30 χλμ./ώρα μέσα σε 4 χρόνια Ο στόχος για τη στάθμευση είναι επίσης σχετικός και σημαντικός Αποτέλεσμα % των κατοίκων που είναι ικανοποιημένοι με την ποιότητα των δρόμων αυξάνεται κατά 3% ετησίως Σχόλιο Με βάση ετήσιες έρευνες μικρής κλίμακας (200 ατόμων) Τέλος, εδώ, ο στόχος της ποιότητας ζωής μετριέται σε σχέση με τους χώρους για τους πεζούς και τη διαχείριση της ταχύτητας. Αυτό είναι βέβαια αμφισβητήσιμο και ίσως θελήσετε να καθορίσετε άλλα μέτρα και ως εκ τούτου στόχους εκροών για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Η ικανοποίηση των χρηστών αποτελεί ένα μέσο μέτρησης του αποτελέσματος του σκοπού σχετικά με την ποιότητα ζωής. Ένα άλλο μπορεί να είναι ο αριθμός των ατόμων στους δημόσιους χώρους και για πόσο διάστημα παραμένουν εκεί.
22
Πρόβλημα 1 – “Δεν ξέρουμε τι πετυχαίνουν τα μέτρα”
Πώς μπορείτε να θέσετε στόχους αν δεν ξέρετε τι θα επιτύχουν τα μέτρα; Ορίστε στόχους εκροών Σκεφτείτε τους σκοπούς σας! Εξετάστε τις εμπειρίες από τα μέτρα που εφαρμόζονται αλλού Χρησιμοποιείστε το εργαλείο Roadmap Κατασκευάστε ένα μοντέλο (καλή πρακτική για ορισμένα μέτρα) Λάβετε υπόψη – Με τον συνδυασμό πολλών μέτρων μαζί επιτυγχάνονται λιγότερα από ότι με το άθροισμα των μεμονωμένων μέτρων Όταν καλούνται να ορίσουν στόχους, οι πόλεις συχνά ανησυχούν ότι είναι πολύ δύσκολη διαδικασία, επειδή δεν έχουν ιδέα τι θα μπορούσαν να επιτύχουν τα μέτρα τους. Αυτή η διαφάνεια δείχνει μερικούς τρόπους για να αντιμετωπιστεί αυτό το θέμα. Το σημείο 2 σημαίνει ότι, σε κάποιο βαθμό, δεν πειράζει να καθορίσετε έναν στόχο που δεν είστε σίγουροι ότι μπορείτε να επιτύχετε, αλλά που θα θέλατε να επιτύχετε, για να δράσετε ώστε τουλάχιστον να το προσπαθήσετε. Αυτό ήταν πολύ σημαντικό στο Ηνωμένο Βασίλειο για τους εθνικούς στόχους οδικής ασφάλειας, οι οποίοι ήταν πολύ φιλόδοξοι, αλλά χρησιμοποιήθηκαν για να συσπειρώσουν όλους τους βασικούς φορείς προκειμένου να συμμετάσχουν σε μια πραγματικά συντονισμένη δράση για την επίτευξη των στόχων. Τελικά, υπερκαλύφθηκαν. Ένα μοντέλο είναι ένας τρόπος αξιολόγησης του τι μπορεί να επιτευχθεί, για ορισμένα είδη μέτρων - περισσότερα σχετικά με αυτό σε μια άλλη συνάντηση. Ο καθορισμός στόχων εκροών είναι πολύ ευκολότερος, διότι βασικά εξαρτάται από το πόσα χρήματα πρέπει να δαπανήσετε για διαφορετικούς τύπους μέτρων. Στο σημείο 3 θα ήταν χρήσιμο να εξεταστούν αυτές τις δύο βάσεις δεδομένων.
23
Πρόβλημα 2 – “Δεν έχουμε δεδομένα”
Να καθορίζετε απλούς στόχους Να έχετε λίγους στόχους Συνδυασμός στόχων εκροών και στόχων αποτελεσμάτων Χρησιμοποιείστε απλές μεθόδους συλλογής δεδομένων - παραδείγματα: Μικρά μεγέθη δείγματος στις έρευνες Οδικές μετρήσεις για το μερίδιο των μεταφορικών μέσων μία ή δύο φορές το χρόνο γύρω από το κέντρο της πόλης Μετρήσεις σχετικά με τη συμφόρηση σε βασικές διασταυρώσεις μία ή δύο φορές το χρόνο Εάν δεν έχετε δεδομένα - χρειάζεστε λιγότερα από όσα νομίζετε. Αυτό φαίνεται καλύτερα από τα πραγματικά παραδείγματα στις επόμενες διαφάνειες. Συχνά δεν απαιτούνται μεγάλες έρευνες νοικοκυριών ή μαζικές έρευνες με χρήση συνεντεύξεων. Αξίζει να συζητήσουμε με τους συμμετέχοντες εάν αντιλαμβάνονται αυτό το πρόβλημα στην πόλη τους. Νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα συνηθισμένο σε πόλεις με μικρή εμπειρία στα ΣΒΑΚ, καθώς υπάρχει μια τάση να θέλουμε να έχουμε δεδομένα για τα πάντα.
24
Άσκηση 3 – Το ΣΒΑΚ του Βελιγραδίου
(30 λεπτά συμπεριλαμβανομένης της παρουσίασης)
25
Άσκηση 3 – Οι σκοποί του ΣΒΑΚ του Βελιγραδίου
Σκοποί του ΣΒΑΚ του Βελιγραδίου Αποσύνδεση της οικονομικής ανάπτυξης και της διαχείρισης της ζήτησης, με στόχο τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων Μείωση κατά το ήμισυ, σε σχέση με το 2000, των θανάτων από τροχαία έως το 2015 Μείωση του θορύβου από τις μεταφορές τόσο στην πηγή όσο και μέσω μέτρων μετριασμού για να διασφαλιστεί ότι τα συνολικά επίπεδα έκθεσης ελαχιστοποιούν τις επιπτώσεις στην υγεία Ισορροπημένη μετάβαση προς φιλικά προς το περιβάλλον μεταφορικά μέσα για την επίτευξη ενός βιώσιμου συστήματος μεταφορών και κινητικότητας Μείωση των εκπομπών ρύπων από τις μεταφορές σε επίπεδα που ελαχιστοποιούν τις επιπτώσεις για την υγεία ή/και το περιβάλλον Επίτευξη βιώσιμων επιπέδων χρήσης ενέργειας και μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τις μεταφορές Παρουσιάζεται μια λίστα έξι σκοπών από το ΣΒΑΚ του Βελιγραδίου Source: TIS.pt, 2012
26
Άσκηση 3 - Οδηγίες Κάθε πενταμελής ομάδα θα λάβει ένα σκοπό από αυτούς που περιλαμβάνει το ΣΒΑΚ του Βελιγραδίου Αναπτύξτε έναν στόχο εκροής και έναν στόχο αποτελέσματος για τον σκοπό σας, χωρίς να καθορίσετε βασική γραμμή ή απόλυτο αποτέλεσμα, αλλά μια % πρόοδο ετησίως προς την επίτευξή του Συζητήστε πώς θα μπορούσατε να διαπιστώσετε αν αυτοί οι στόχοι ήταν ρεαλιστικοί. Διαλέξτε δύο δείκτες για τη μέτρηση της προόδου κάθε στόχου σας και τι τρόπο συλλογής δεδομένων θα επιλέγατε, υποθέτοντας ότι στο παρόν δεν συλλέγονται τέτοια δεδομένα. Βρείτε μια ισορροπία μεταξύ της ελαχιστοποίησης του κόστους συλλογής δεδομένων και της αξιοπιστίας τους. Αν έχετε ΣΒΑΚ στην πόλη σας, ποιοι είναι οι στόχοι σας και πώς καταλήξατε σε αυτούς; Ελπίζω ότι αυτή η άσκηση είναι σαφής.
27
Διάλειμμα
28
Μέρος Τρίτο Εμπειρίες από δείκτες και στόχους σε πραγματικά ΣΒΑΚ
29
Το ΣΒΑΚ του Εδιμβούργου
Το ΣΒΑΚ (LTS) έχει στόχο να: Υποστηρίξει μια βιώσιμη και αναπτυσσόμενη τοπική και περιφερειακή οικονομία Βελτιώσει την ασφάλεια για όλους τους χρήστες των οδικού δικτύου και των μεταφορικών μέσων Μειώσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των μεταφορών Προωθήσει την καλύτερη υγεία και φυσική κατάσταση Μειώσει τον κοινωνικό αποκλεισμό Πρόκειται για ένα τυπικό σύνολο σκοπών για ένα ΣΒΑΚ. Τα μέτρα που λαμβάνονται στο πλαίσιο του ΣΒΑΚ πρέπει να συμβάλουν στην επίτευξη αυτών των σκοπών.
30
Οι στόχοι του ΣΒΑΚ του Εδιμβούργου
Σκοπός Στόχος Δείκτης Υποστήριξη μιας βιώσιμης και αναπτυσσόμενης τοπικής και περιφερειακής οικονομίας Κανένας στόχος Συμφόρηση Όγκος κυκλοφορίας Σιδηροδρομική και αεροπορική σύνδεση με άλλες πόλεις Βελτίωση της ασφάλειας για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου και των μεταφορικών μέσων 40-50% μείωση όλων των ατυχημάτων, ατυχήματα πεζών και ποδηλατιστών στα επίπεδα του έως το 2010 Αντιλήψεις για την ασφάλεια των δημόσιων συγκοινωνιών Αριθμός θανόντων και σοβαρά τραυματιών στους δρόμους Μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των μεταφορών Τήρηση των προτύπων της ΕΕ για NOX και PM10 έως το 2010 Βελτιωμένα πρότυπα εκπομπών λεωφορείων και ταξί Προώθηση καλύτερης υγείας και φυσικής κατάστασης Στόχος σχετικός με το μερίδιο της πεζής μετακίνησης και της ποδηλασίας % μετακινήσεων με διαφορετικά μέσα μεταφοράς για διαφορετικούς σκοπούς Μείωση κοινωνικού αποκλεισμού Αύξηση προσβασιμότητας ΜΜΜ σε μεγάλες υπηρεσίες και κέντρα απασχόλησης Αύξηση της χρήσης εξειδικευμένων υπηρεσιών μεταφορών Αύξηση διαθεσιμότητας χαμηλών λεωφορείων και στάσεων Αυτή η διαφάνεια δείχνει ότι δεν υπάρχουν στόχοι για κάθε σκοπό. Ωστόσο, υπάρχουν δείκτες για όλους τους σκοπούς. Είναι σαφές ότι ένας σκοπός δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο με αλλαγές στο σύστημα μεταφορών, αλλά έχει γίνει η παραδοχή ότι οι μεταφορές μπορούν να συμβάλουν. Η διατήρηση του όγκου της κυκλοφορίας σε σταθερά επίπεδα και η μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης υποδεικνύουν ένα πιο οικονομικά αποτελεσματικό σύστημα μεταφορών (υψηλότερα επίπεδα κοινωνικής ευημερίας από οικονομικής άποψης, δεδομένου ότι τα κόστη των χρηστών μειώνονται). Συνεπώς, υπάρχει μια σύνδεση με μια βιωσιμότερη οικονομία. Εδώ περιλαμβάνονται επίσης και συνδέσεις μεγαλύτερων αποστάσεων. Η ασφάλεια γίνεται αντιληπτή και εκδηλώνεται σύμφωνα με τον πραγματικό αριθμό ατυχημάτων. Η ποιότητα του αέρα αποτελεί έναν διεθνή στόχο, αλλά η πρόοδος προς αυτόν μετριέται σύμφωνα με τα πρότυπα εκπομπών των λεωφορείων και των ταξί, δεδομένου ότι αυτά τα οχήματα (με κινητήρες ντίζελ στην προκειμένη περίπτωση) συμβάλλουν περισσότερο στους ρύπους που υπόκεινται στον διεθνή στόχο. Η υγεία και η φυσική κατάσταση σχετίζονται με πολλούς παράγοντες, αλλά τα επίπεδα πεζών μετακινήσεων και ποδηλασίας συμβάλλουν στη σωματική άσκηση και συνεπώς στην υγεία. Εδώ χρησιμοποιούνται δεδομένα μεριδίων μεταφορικών μέσων. Κοινωνική ένταξη σημαίνει ότι όλοι οι άνθρωποι μπορούν να συμμετάσχουν πλήρως στην «τυπική» κοινωνία. Οι μεταφορές μπορούν να είναι ένας παράγοντας που συνεισφέρει, καθώς επιτρέπει στους ανθρώπους να έχουν πρόσβαση στις δραστηριότητες που χρειάζονται. Εδώ χρησιμοποιούνται διάφοροι δείκτες για τη μέτρησή της, τόσο όσον αφορά την πρόσβαση στις υπηρεσίες (χρόνος μετακίνησης σε ορισμένες βασικές υπηρεσίες με τα ΜΜΜ) όσο και την προσβασιμότητα του συστήματος μεταφορών σε άτομα με κινητικά προβλήματα.
31
Πώς το Εδιμβούργο συλλέγει τα δεδομένα αυτά
Δείκτης Με τι τρόπο μετριέται Συμφόρηση Όγκος κυκλοφορίας Σιδηροδρομική και αεροπορική σύνδεση με άλλες πόλεις Οι μετρητές κυκλοφορίας μετρούν τις ουρές σε βασικές διασταυρώσεις Μετρητές κυκλοφορίας Διάρκεια μετακινήσεων και υπηρεσίες σε πόλεις-κλειδιά Αντιλήψεις για την ασφάλεια στις δημόσιες συγκοινωνίες Εθνικές έρευνες, στοιχεία της αστυνομίας για τα ατυχήματα Βελτιωμένα πρότυπα εκπομπών λεωφορείων και ταξί Στοιχεία επιχειρήσεων λεωφορείων και αδειών ταξί Αύξηση προσβασιμότητας ΜΜΜ σε μεγάλες υπηρεσίες και κέντρα απασχόλησης Αύξηση της χρήσης εξειδικευμένων υπηρεσιών μεταφορών Αύξηση διαθεσιμότητας χαμηλών λεωφορείων και στάσεων % ταξιδιών με διαφορετικά μέσα μεταφοράς για διαφορετικούς σκοπούς Συχνότητα των λεωφορείων σε θέσεις-κλειδιά Δημόσια αρχεία μεταφερόμενων επιβατών Αρχεία της πόλης για τις στάσεις των λεωφορείων, δεδομένα επιχειρήσεων λεωφορείων για το στόλο τους Εθνική έρευνα νοικοκυριών Αυτή η διαφάνεια δείχνει τον τρόπο συλλογής δεδομένων για τη μέτρηση των διάφορων δεικτών που επισημαίνονται. Οι περισσότεροι είναι απλοί και δεν απαιτούν μεγάλες επενδύσεις χρόνου ή τεχνολογίας για τη συγκέντρωσή τους. Πολλοί βασίζονται σε απλές μετρήσεις ή αρχεία, τα οποία οι διαχειριστικοί φορείς της πόλης ή των λεωφορείων συγκεντρώνουν ούτως ή άλλως. Εξαιρέσεις αποτελούν οι εθνικές έρευνες για την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν τα λεωφορεία και οι έρευνες νοικοκυριών. Ωστόσο, εάν δεν υπάρχουν, μπορούν να αντικατασταθούν από τοπικές έρευνες μικρής κλίμακας που μπορούν να αποτελέσουν ένδειξη προόδου κάθε δείκτη.
32
Πραγματικοί στόχοι - Λιουτομέρ, Σλοβενία
Μείωση της μετανάστευσης σε μηδενικά επίπεδα μέχρι το 2020 Ισορροπημένη κατανομή μεταξύ των μέσων μεταφοράς έως το 2020 (βάση της εκτιμώμενης αρχικής τιμής) Μηδενικός αριθμός θανάτων και μείωση κατά το ήμισυ του αριθμού των τραυματιών το 2020 σε σύγκριση με το 2010 10% μετακινήσεις με δημόσιες συγκοινωνίες έως το 2020 Διπλασιασμός της χρήσης ποδηλάτων για μετακινήσεις προς την εργασία σε 20% μέχρι το 2020 Το Λιουτομέρ είναι μια πόλη ατόμων και έχει ένα βραβευμένο ΣΒΑΚ. Αυτοί είναι όλοι οι στόχοι του ΣΒΑΚ του. Όπως φαίνεται, είναι πολύ βασικοί, αλλά σχετίζονται με τους σκοπούς του ΣΒΑΚ.
33
Άλλα παραδείγματα Τα βραβεία της εκστρατείας για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα Do the Right Mix της Ευρωπαϊκής Ένωσης για "τη βελτίωση της παρακολούθησης και εφαρμογής των ΣΒΑΚ", το 2014. Βρέμη (Γερμανία) - Νικήτρια! Η Βρέμη ήταν νικήτρια λόγω της έγκαιρης παροχής εργαλείων παρακολούθησης και αξιολόγησης, της ισχυρής συμμετοχής των ενδιαφερομένων φορέων κατά την αξιολόγηση, καθώς και της συνεργασίας με άλλες πόλεις και των διεθνών συνεργασιών. Δρέσδη (Γερμανία) Η Δρέσδη είναι ένας άλλος ηγέτης λόγω της υψηλής ποιότητας του συστηματικού πλαισίου για την παρακολούθηση και την αξιολόγηση του ΣΒΑΚ της, της προσεκτικής επιλογής δεικτών και της παροχής των εργαλείων που χρησιμοποιήθηκαν. Ανέλαβε μόνη της την αξιολόγηση των μέτρων του ΣΒΑΚ και την ίδια τη διαδικασία σχεδιασμού. Παρέχεται καθοδήγηση και διαβούλευση με όλους τους φορείς και εταίρους του ΣΒΑΚ κατά τη διάρκεια της διαδικασίας. Γάνδη (Βέλγιο) Η Γάνδη έχει μια αξιόπιστη πρακτική για τα ΣΒΑΚ τα τελευταία 30 χρόνια. Η διαδικασία παρακολούθησης και αξιολόγησης ενημερώθηκε από την αξιόλογη συλλογή δεδομένων της. Τα αποτελέσματα της παρακολούθησης και της αξιολόγησης διοχετεύθηκαν στη διαδικασία σχεδιασμού ώστε να γίνει αναπροσαρμογή των μέτρων. Αυτή η διαφάνεια παρουσιάζει άλλα παραδείγματα που οι εκπαιδευόμενοι θα μπορούσαν να κοιτάξουν στον προσωπικό τους χρόνο.
34
Gdynia, Πολωνία, πρώτο ΣΒΑΚ – εδώ εμφανίζεται το 25% των δεικτών του – πάρα πολλοί;
Δείκτης Μονάδα μέτρησης Περιγραφή Κατηγορία Αρχική τιμή(2015) Τιμή-Στόχος (2018) Μέθοδος μέτρησης/ Πηγή δεδομένων Σχέση με συγκεκρ. σκοπό Ποσοστό μετακινήσεων με αυτοκίνητο στην Gdynia Επιβατικά Ι.Χ./ 1,000 άτομα Αριθμός επιβατικών αυτοκινήτων / 1,000 κατοίκους ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ 542 550 Δημαρχείο Σενάρια, Σκοπός 1, 2 και 3. Κινητικότητα των κατοίκων της Gdynia Αριθμός μετακινήσεων ανά εργάσιμη ημέρα Μέσος αριθμός μετακινήσεων ανά κάτοικο ανά εργάσιμη ημέρα, εξαιρουμένων των πεζών μετακινήσεων 1.65 Σταθερή ή ελάχιστη αύξηση ZKM Gdynia (Διοικ. Συμβ. Διαχείρισης Μεταφορών) Ατυχήματα πεζών περίπτωση Αριθμός πεζών που τραυματίστηκαν σε ατύχημα βασικός 53 μείωση Αστυνομία 1.1. Μερίδιο πεζών μετακινήσεων % Αριθμός πεζών μετακινήσεων σε αποστάσεις > 500 μ./ Σύνολο μη πεζών μετακινήσεων την ημέρα πριν την έρευνα 10.9% αύξηση Μερίδιο μετακινήσεων με ποδήλατο Αριθμός μετακινήσεων με ποδήλατο μια ημέρα πριν την έρευνα/ Σύνολο μη πεζών μετακινήσεων μια ημέρα πριν την έρευνα 1.8% 3% 1.3 Πυκνότητα ποδηλατοδρόμων χλμ / χλμ2 Μήκος ποδηλατοδρόμων σε σχέση με την επιφάνεια της Gdynia βοηθητικός 0.42 Έκθεση ZDiZ 1.3. Παχυσαρκία μαθητών γυμνασίου Ποσοστό υπέρβαρων ή παχύσαρκων μαθητών γυμνασίου [στοιχεία μόνο για τα γυμνάσια] Υγειονομικό Τμήμα 1.1., 1.3. Αποσυμφόρηση κυκλοφορίας Μήκος δρόμων ζωνών 30 χλμ/ώρα / Συνολικό μήκος δρόμων στην Gdynia 15.4% 20% 1.3., 1.4. Βελτίωση οδικής ασφάλειας πλησίον εκπαιδευτικών εγκαταστάσεων Αριθμός σχολείων και νηπιαγωγείων κοντά σε ζώνες περιορισμένης ταχύτητας 19 24 1.4. Διαχείριση στάθμευσης στο κέντρο της πόλης Αριθμός θέσεων στάθμευσης στην περιοχή Śródmieście και στην Kamienna Góra 5966 Διατήρηση ή ελάχιστη μείωση Ουσιαστικά, αυτό που θέλουμε να επισημάνουμε εδώ είναι ότι υπάρχουν πάρα πολλοί δείκτες και στόχοι, γεγονός που θα οδηγήσει στη συγκέντρωση τεράστιου όγκου δεδομένων.
35
Στόχοι του ΣΒΑΚ της Λιουμπλιάνα – Πολύ αυστηροί – φιλόδοξοι;
Αυτοί οι στόχοι διατρέχουν τον κίνδυνο να μην είναι εφικτοί. Η επιλογή τους ήταν κατά βάση πολιτική απόφαση.
36
Πραγματικοί στόχοι – Νότιγχαμ (Ηνωμένο Βασίλειο) ΣΒΑΚ 2006-11
Σκοπός Στόχος Μετριέται με Μείωση συμφόρησης Τουλάχιστον 5 λεωφορειακές γραμμές στην πόλη για μείωση κατά 5 λεπτά της διάρκειας των μετακινήσεων (βάση 2004). Χρονοδιάγραμμα λεωφορείων Βελτίωση προσβασιμότητας 7 λεωφορειακές γραμμές πλήρως προσβάσιμες έως το 2011 (βάση 2005). Έρευνα σχετικά με τα λεωφορεία και τις στάσεις Τοπική οικονομία Το 85% των νέων κατοικιών να χτιστούν σε επαναχρησιμοποιήσιμες εκτάσεις έως το 2011 (βάση 2004). Παρακολούθηση του συστήματος σχεδιασμού Ποιότητα ζωής Το 67% των ατόμων που χρησιμοποιούν λεωφορεία το βράδυ να νιώθουν ασφαλή σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής μέχρι το 2011 (βάση 2004). Ετήσια έρευνα σε 600 επιβάτες λεωφορείων Στη διαφάνεια αυτή τονίζεται ο πολύ περιορισμένος αριθμός στόχων και οι εξαιρετικά απλές μεθοδολογίες συλλογής των δεδομένων. Μείωση συμφόρησης – Εάν υπάρξει μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, τότε το χρονοδιάγραμμα των λεωφορείων θα επανεξεταστεί ώστε να κινούνται ταχύτερα Προσβασιμότητα – Απλός στόχος εκροής Τοπική οικονομία – Στο Νότιγχαμ οι μεταφορές χρησιμοποιούνται ως εργαλείο για την υποστήριξη της ανάπλασης (παλαιών βιομηχανικών) τοποθεσιών των οποίων η επαναχρησιμοποίηση περιπλέκεται λόγω διαφόρων ζητημάτων, οπότε εάν το ΣΒΑΚ λειτουργεί, θα πρέπει να σημειωθεί μεγαλύτερη ανάπτυξη στις περιοχές αυτές. Ποιότητα ζωής – Απλή έρευνα
37
Ανασκόπηση των επιτευγμάτων: Γιόρκ
Επιτεύγματα : Αύξηση κατά 45% της επιχορήγησης λεωφορείων Αστική κυκλοφορία τις ώρες αιχμής χαμηλότερη από τα επίπεδα του 1999 Υπηρεσίες Park & Ride υψηλής ποιότητας 10% αύξηση της χρήσης μέσων εκτός αυτοκινήτου για μετακινήσεις στο κέντρο της πόλης σε ώρες αιχμής Πάνω από 20% μείωση των τροχαίων ατυχημάτων Αύξηση επιχορήγησης λεωφορείων Εκτίμηση Πραγματική Τάση % αύξηση Γιορκ - Iστορική πανεπιστημιούπολη ατόμων Πολύ επιτυχημένη πόλη για εργασία, τουρισμό και λιανικό εμπόριο Ως μέρος του ΣΒΑΚ: Αυστηρή πολιτική στάθμευσης Park & Ride Λεωφορεία υψηλής ποιότητας σε απλοποιημένο δίκτυο με απλή δομή των κομίστρων Το κέντρο της πόλης: Πεζοδρομημένο, υψηλής ποιότητας Μείωση της χωρητικότητας των δρόμων στο κέντρο της πόλης Τα βασικά επιτεύγματα του ΣΒΑΚ ήταν: Πάνω από £15 εκ. σε επενδύσεις ιδιωτικού τομέα για στόλους αντικατάστασης λεωφορείων Υψηλής ποιότητας υπηρεσία Park & Ride, η οποία έχει επιτύχει αύξηση των επιβατών από 1,1 έως 2,6 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως Αύξηση επιχορήγησης λεωφορείων κατά 45% Αστική κυκλοφορία τις ώρες αιχμής χαμηλότερη από τα επίπεδα του 1999 Αύξηση κατά 10% στις μετακινήσεις χωρίς αυτοκίνητο στο κέντρο της πόλης σε ώρες αιχμής Επίτευξη της κατάστασης της κορυφαίας πόλης ποδηλασίας του Ηνωμένου Βασιλείου (Αξιολόγηση ERCDT 2004) με επίπεδα ποδηλασίας αρκετά πάνω από τον εθνικό μέσο όρο Ένα σύγχρονο σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας με τα πρωτοποριακά συστήματα διαχείρισης κυκλοφοριακής συμφόρησης (TCMS) και υποσύστημα πληροφοριών τοποθεσίας λεωφορέιων (BLISS) Πάνω από 20% μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, σε εξέλιξη για την επίτευξη των κυβερνητικών στόχων μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων για το 2010 Διπλασιασμός του αριθμού των παιδιών που ποδηλατούν από/προς το σχολείο (σε 11%) Σημαντικές βελτιώσεις στην κατάσταση των δρόμων και πεζοδρομίων Έτος Γιόρκ Πηγή: Δημοτικό Συμβούλιο του Γιόρκ,
38
Γνωστοποίηση της προόδου στο κοινό
Αποσπάσματα από την έκθεση "Copenhagen Green Accounts 2012". Πηγή εικόνας: Δήμος Κοπεγχάγης Κοπεγχάγη ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ Κοινωνικό όφελος ανά επιπλέον χλμ. με ποδήλατο στην Κοπεγχάγη Κοινωνικό κόστος ανά επιπλέον χλμ. με αυτοκίνητο στην Κοπεγχάγη ΟΦΕΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΠΟΔΗΛΑΣΙΑ Μείωση θνησιμότητας ενηλ. που ποδηλατούν από/προς την εργασία Αξία των ωφελειών υγείας από την ποδηλασία στην Κοπεγχάγη (DKK) Όλοι οι κάτοικοι της Κοπεγχάγης έχουν πρόσβαση σε ποδήλατο 2012: Η Κοπεγχάγη διέθετε περίπου ποδήλατα και αυτοκίνητα, που αντιστοιχούν σε 5.2 ποδήλατα για κάθε αυτοκίνητο Κύριο μέσο μεταφοράς για ταξίδια από/προς εργασία ή εκπαίδευση στην Κοπεγχάγη, Τα γραφικά αυτά προέρχονται από την ετήσια έκθεση “Cycle Monitoring and Green Accounts” του Δήμου της Κοπεγχάγης. Δείχνουν πώς τα δεδομένα μπορούν να παρουσιαστούν με ελκυστικό και προσβάσιμο τρόπο.
39
Μέρος Τέταρτο Προκλήσεις της Π&Α των ΣΒΑΚ
40
Προκλήσεις της Π&Α των ΣΒΑΚ
Να πείσετε τους ανθρώπους ότι αξίζει να το κάνετε Πόροι ώστε να γίνει αυτό – άνθρωποι και χρήματα Υπερβολικά μεγάλος αριθμός δεικτών και στόχων Σωστή ισορροπία μεταξύ στόχων εκροών και αποτελεσμάτων Διαθεσιμότητα δεδομένων Αυστηρότητα στη συλλογή δεδομένων Πώς να προβείτε σε αξιολόγηση της διαδικασίας; Όσο αυξάνεται η Π&Α, προκαλείται αύξηση του όγκου της δουλειάς που πρέπει να γίνει Η διεξαγωγή παρακολούθησης και αξιολόγησης αποτελεί μόνιμη πρόκληση. Φαίνεται συνήθως ότι η εφαρμογή μέτρων είναι πιο ενδιαφέρουσα από την παρακολούθηση και αξιολόγησή τους. Όσοι εμπλέκονται στην εφαρμογή των μέτρων, θα πρέπει να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στο σχεδιασμό της συλλογής δεδομένων για την Π&Α, και θα είναι και οι ίδιοι σημαντικές πηγές δεδομένων για την αξιολόγηση της διαδικασίας. Δε θα πειστούν όλοι να το κάνουν, αλλά το να βλέπουν αποδείξεις από άλλα θετικά αξιολογημένα μέτρα, και πώς αυτό μπορεί να τους βοηθήσει να βελτιώσουν το σχεδιασμό και την εφαρμογή των δικών τους μέτρων, μπορεί να τους πείσει ότι αξίζει να κάνουν Π&Α. Το να υπάρχουν πάρα πολλοί δείκτες και στόχοι είναι δελεαστικό. Δύο έως τρεις δείκτες ανά σκοπό κανονικά επαρκούν, εκτός εάν πρόκειται για έναν ιδιαίτερα σημαντικό σκοπό του ΣΒΑΚ σας. Ένας έως δύο στόχοι ανά σκοπό πρέπει να είναι αρκετοί. Οι στόχοι αποτελεσμάτων είναι πιο σημαντικοί από τους στόχους εκροών, αλλά οι εκροές δεν πρέπει να ξεχαστούν, ειδικά αν το ΣΒΑΚ είναι το πρώτο στην πόλη, αφού ένα σημαντικό τεστ του ΣΒΑΚ θα είναι εάν τα νέα (και συχνά ασυνήθιστα για την πόλη) μέτρα που έχουν σχεδιαστεί εφαρμοσθούν στην πραγματικότητα. Η διαθεσιμότητα, ο τρόπος και η αυστηρότητα συλλογής των δεδομένων καλύπτονται στο τμήμα σχετικά με τον καθορισμό στόχων. Το βασικό είναι ότι η απόκτηση ορισμένων δεδομένων είναι καλύτερη από το να μην υπάρχουν δεδομένα εάν η πόλη σας βρίσκεται σε κατάσταση που δεν έχει προηγουμένως πραγματοποιήσει καμία παρακολούθηση και αξιολόγηση. Με το πέρασμα του χρόνου και εάν διατίθενται πόροι, μπορεί να γίνει περαιτέρω συλλογή δεδομένων ώστε να βελτιωθεί η αξιοπιστία των δεικτών. Ωστόσο, ακόμη και ένας μικρός αριθμός δεδομένων μπορεί να δώσει μια ένδειξη της κατεύθυνσης στην οποία κινείται ένας δείκτης και συμβάλλει στην υποστήριξη των επιχειρημάτων για την περαιτέρω εφαρμογή του ΣΒΑΚ.
41
Άσκηση 4 για τις προκλήσεις της Π&Α
(20 λεπτά συν παρουσίαση)
42
Άσκηση 4 - Οδηγίες Λαμβάνοντας υπόψη όσα μάθατε σήμερα, συζητήστε σχετικά με αυτές τις προκλήσεις σε ομάδες για 20 λεπτά και αποφασίστε πώς θα τις λύνατε. Παρουσίαση 3 λεπτών/ομάδα. Να πείσετε τους ανθρώπους ότι αξίζει να το κάνετε Πόροι ώστε να γίνει αυτό – άνθρωποι και χρήματα Υπερβολικά μεγάλος αριθμός δεικτών και στόχων Σωστή ισορροπία μεταξύ στόχων εκροών και αποτελεσμάτων Διαθεσιμότητα δεδομένων Αυστηρότητα στη συλλογή δεδομένων Πώς να προβείτε σε αξιολόγηση της διαδικασίας; Όσο αυξάνεται η Π&Α, προκαλείται αύξηση του όγκου της δουλειάς που πρέπει να γίνει Ελπίζω ότι αυτή η άσκηση είναι σαφής.
43
Μέρος Πέμπτο Συμπεράσματα, Αξιολόγηση
44
Ώρα για ανακεφαλαίωση Συμπεράσματα
Μην αγχωθείτε υπερβολικά με την παρακολούθηση και την αξιολόγηση Κρατήστε το ΣΒΑΚ απλό – ειδικά το πρώτο Είναι σημαντικό να έχετε ορισμένους στόχους, ΑΛΛΑ Μην προσπαθήσετε να έχετε πάρα πολλούς Μην ανησυχείτε αν δεν βασίζονται σε απολύτως ισχυρά δεδομένα Συλλογή δεδομένων - δεν είναι τόσο περίπλοκη διαδικασία όσο πιστεύετε Ώρα για ανακεφαλαίωση
45
Αξιολόγηση Η εκπαίδευση ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες σας;
Τι σας ενέπνευσε περισσότερο; Οι γνώσεις που αποκτήσατε θα σας βοηθήσουν στις δραστηριότητες Π&Α;
46
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ Έργα | Πρωτοβουλίες | Εγχειρίδια
<Event> • <Date> • <Location> • <Speaker>
47
Υπάρχουν πολλοί διαθέσιμοι πόροι
Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα για τα ΣΒΑΚ | CIVITAS PROSPERITY | CIVITAS SUITS | CIVITAS SUMPs-Up | ADVANCE | eu-advance.eu CH4LLENGE | sump-challenges.eu ENDURANCE | epomm.eu/endurance EVIDENCE | evidence-project.eu Poly-SUMP | poly-sump.eu Urban Transport Roadmaps | urban-transport-roadmaps.eu CIVITAS e-μάθημα για τη δημόσια συμμετοχή | <Event> • <Date> • <Location> • <Speaker>
48
H δική σας «υπηρεσία ενιαίας εξυπηρέτησης»
Το CIVITAS PROSPERITY είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Πλατφόρμας για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και παράγει μια σειρά τεχνικών εκθέσεων και άλλων στρατηγικών για την παροχή πληροφοριών σχετικά με τα ΣΒΑΚ. Μάθετε περισσότερα στο eltis.org/mobility-plans και Ελάτε σε επαφή με το CIVITAS PROSPERITY
49
Καθ. Tom Rye Ινστιτούτο Έρευνας Μεταφορών Πανεπιστήμιο Napier Εδιμβούργου 5 Colinton Rd | ΣΚΩΤΙΑ |
50
Συγγραφή: Καθ. Tom RYE (Πανεπιστήμιο Napier Εδιμβούργου) Επεξεργασία: Δρ. Nazan Kocak (Πανεπιστήμιο Napier Εδιμβούργου) Έκδοση: CIVITAS PROSPERITY Όροι Χρήσης: Η αποκλειστική ευθύνη για το περιεχόμενο αυτής της δημοσίευσης ανήκει στους συγγραφείς. Δεν αντικατοπτρίζει απαραίτητα τη γνώμη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν ευθύνεται για οποιαδήποτε πιθανή χρήση των πληροφοριών που περιέχονται σε αυτό το φυλλάδιο. Όλες οι εικόνες παρέχονται από τους αντίστοιχους συνεργάτες (εκτός εάν σημειώνεται διαφορετικά) και έχουν εγκριθεί για αναπαραγωγή σε αυτή τη δημοσίευση. Η πρωτοβουλία CIVITAS PROSPERITY έλαβε χρηματοδότηση από το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας Ορίζοντας 2020 της Ευρωπαϊκής Ένωσης βάσει της συμφωνίας επιχορήγησης αριθ
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.