Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΥπουργεΙο ΔικαιοσΥνηΣ ΚΑΙ ΔημοσΙαΣ ΤΑξεωΣ
Παρουσίαση προτάσεων καθηγητή κυρίου Καπαρδή αναφορικά με τις ποινές για τροχαίες παραβάσεις Παράλληλη παράθεση υφιστάμενου καθεστώτος σε Κύπρο- Ηνωμένο Βασίλειο- Ελλάδα Σκέψεις για προβληματισμό Φεβρουάριος 2017
2
Ο μέγιστος αριθμός βαθμών ποινής να μειωθεί από 12 σε 6.
1η ΠΡΟΤΑΣΗ Μέγιστος αριθμός βαθμών ποινής: 12 Ο μέγιστος αριθμός βαθμών ποινής να μειωθεί από 12 σε 6. Μέγιστος αριθμός βαθμών ποινής: 12 Μέγιστος αριθμός βαθμών ποινής: 25
3
1η ΠΡΟΤΑΣΗ Η εισήγηση μπορεί να εξεταστεί στα πλαίσια ευρύτερης μελέτης των βαθμών ποινής. Ο μέγιστος αριθμός βαθμών ποινής να μειωθεί από 12 σε 6.
4
2η ΠΡΟΤΑΣΗ Στην περίπτωση που ένας οδηγός συγκεντρώσει 12 βαθμούς ποινής, το Δικαστήριο αποφασίζει κατά την διακριτική του ευχέρεια για το ζήτημα της στέρησης της άδειάς του. Oι βαθμοί ποινής που συσσωρεύει ένας οδηγός για να ακυρωθεί από το Δικαστήριο η άδεια οδήγησης του να μειωθούν από 12 σε 6. Εάν συμπληρωθούν 12 βαθμοί ποινής σε τρία χρόνια. Η κατηγορία των νέων οδηγών, 6 βαθμούς ποινής σε 2 χρόνια. Η άδεια οδήγησης αφαιρείται, ως διοικητικό μέτρο και όχι με απόφαση Δικαστηρίου, με τη συμπλήρωση στο μητρώο του παραβάτη−οδηγού είκοσι πέντε (25) βαθμών.
5
2η ΠΡΟΤΑΣΗ Για πρώτη φορά θα μπορούσε να ρυθμιστεί ότι σε περίπτωση που οδηγός συγκεντρώσει 12 βαθμούς ποινής, σε διάστημα τριών χρόνων, στερείται υποχρεωτικά της άδειας οδήγησης για χρονική περίοδο 3 μηνών και το δικαστήριο δύναται να επιβάλει στέρηση για περίοδο μέχρι δώδεκα μήνες. Σε περίπτωση που στα επόμενα δύο χρόνια συγκεντρώσει 6 βαθμούς σε διάστημα δύο χρόνων υποχρεωτικά να στερείται της άδειας οδήγησης για περίοδο έξι μηνών και το δικαστήριο να μπορεί να επιβάλει στέρηση για περίοδο μέχρι δύο χρόνια. Κάθε νέος οδηγός στερείται της άδειας οδήγησης του, για τις πιο πάνω χρονικές περιόδους, αν συμπληρώσει έξι βαθμούς σε διάστημα δύο χρόνων. Περαιτέρω σε περίπτωση που η στέρηση της αδείας επιβάλλεται από άλλη νομοθετική διάταξη οι βαθμοί ποινής δεν διαγράφονται. Oι βαθμοί ποινής που συσσωρεύει ένας οδηγός για να ακυρωθεί από το Δικαστήριο η άδεια οδήγησης του να μειωθούν από 12 σε 6.
6
3η ΠΡΟΤΑΣΗ Ανώτατο όριο ταχύτητας: 100ΧΑΩ Ελάχιστο όριο ταχύτητας: 65ΧΑΩ. Αύξηση της μέγιστης και ελάχιστης ταχύτητας σε αυτοκινητόδρομους. Το ανώτατο όριο ταχύτητας να είναι 120 ΧΑΩ και το ελάχιστο 60 ΧΑΩ. Ισχύουν δύο όρια ανάλογα με τον τύπο του οχήματος: α) Ανώτατο όριο 112ΧΑΩ και ελάχιστο 70ΧΑΩ, β) Ανώτατο όριο 96ΧΑΩ και ελάχιστο 60ΧΑΩ Ισχύουν πέντε ανώτατα όρια ανάλογα με τον τύπο του οχήματος: α) 130ΧΑΩ, β) 100ΧΑΩ, γ) 90ΧΑΩ, δ) 85ΧΑΩ και ε) 80ΧΑΩ.
7
3η ΠΡΟΤΑΣΗ Η εισήγηση θα πρέπει να εξεταστεί στα πλαίσιά μελέτης που θα περιλαμβάνει την αξιολόγηση της πρακτικής εφαρμογής για ανοχή στην επιβολή του νόμου. Η μελέτη να εξετάσει τα οφέλη και τις αρνητικές συνέπειες από μια τέτοια πρακτική όπως είναι οι επιδράσεις στην ψυχολογία και την απαίτηση για συμμόρφωση του οδηγού με το καθορισμένο όριο ταχύτητας Με την κατάργηση της επιδεικνυόμενης ανοχής στην υπέρβαση του ορίου ταχύτητας να εξεταστεί το ενδεχόμενο διαφοροποίησης του ορίου ταχύτητας σε κάθε περίπτωση, ακολουθώντας τα πρότυπα άλλων χωρών. Περαιτέρω η μελέτη να εξετάσει τους διαφορετικούς τύπους οχημάτων και να καθορίσει διαφορετικά όρια ταχύτητας. Αύξηση της μέγιστης και ελάχιστης ταχύτητας σε αυτοκινητόδρομους. Το ανώτατο όριο ταχύτητας να είναι 120 ΧΑΩ και το ελάχιστο 60 ΧΑΩ.
8
4η ΠΡΟΤΑΣΗ Ανώτατο όριο ταχύτητας: 100ΧΑΩ Ελάχιστο όριο ταχύτητας: 65ΧΑΩ. Όταν ένα πρόσωπο οδηγεί στον αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα 161ΧΑΩ ή περισσότερο από 30% της επιτρεπόμενης ταχύτητας, να μην εκδίδεται εξώδικο αλλά να οδηγείται στο Δικαστήριο για στέρηση της άδειας οδήγησης και την επιβολή χρηματικής ποινής ή και ποινής φυλάκισης μέχρι 6 μήνες. Ισχύουν δύο όρια ανάλογα με τον τύπο του οχήματος: α) Ανώτατο όριο 112ΧΑΩ και ελάχιστο 70ΧΑΩ, β) Ανώτατο όριο 96ΧΑΩ και ελάχιστο 60ΧΑΩ Ισχύουν πέντε ανώτατα όρια ανάλογα με τον τύπο του οχήματος: α) 130ΧΑΩ, β) 100ΧΑΩ, γ) 90ΧΑΩ, δ) 85ΧΑΩ και ε) 80ΧΑΩ.
9
4η ΠΡΟΤΑΣΗ Να ρυθμιστεί ότι οδηγός που οδηγεί σε αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα που υπερβαίνει κατά 40% του καθορισμένου ορίου ταχύτητας (δηλαδή 140 ΧΑΩ αντί 100), εξωδίκως να στερείται άμεσα της άδειας οδήγησης για περίοδο 30 ημερών και να του επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο 200 ευρώ. Σε περίπτωση που οδηγός οδηγεί σε αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα που υπερβαίνει κατά 60% το καθορισμένο όριο ταχύτητας (δηλαδή είναι μεγαλύτερο των 161 ΧΑΩ) να παραπέμπεται στο δικαστήριο και να στερείται της άδειας για περίοδο από 3 έως 12 μήνες, πέραν από την οποιαδήποτε άλλη ποινή θα επιβάλει το δικαστήριο από τις προβλεπόμενες ποινές στον Κανονισμό 72. Σε περίπτωση που οδηγός οδηγεί σε αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα που υπερβαίνει κατά 80% του ορίου ταχύτητας (δηλαδή είναι μεγαλύτερο των 181 ΧΑΩ) να παραπέμπεται στο δικαστήριο και να στερείται της άδειας για περίοδο από 9 μήνες έως 2 χρόνια, πέραν από την οποιαδήποτε άλλη ποινή. Σε κάθε περίπτωση άμεσης ή αυτόματης στέρησης της αδείας αυτή θα γίνεται από τον Έφορο νοουμένου ότι θα διασφαλιστεί ικανοποιητικά η άμεση ενημέρωση του από την Αστυνομία, εντός 24 ωρών από της τέλεσης του αδικήματος Όταν ένα πρόσωπο οδηγεί στον αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα 161ΧΑΩ ή περισσότερο από 30% της επιτρεπόμενης ταχύτητας, να μην εκδίδεται εξώδικο αλλά να οδηγείται στο Δικαστήριο για στέρηση της άδειας οδήγησης και την επιβολή χρηματικής ποινής ή και ποινής φυλάκισης μέχρι 6 μήνες.
10
5η ΠΡΟΤΑΣΗ Δεν υφίσταται νομοθετικό πλαίσιο.
Να θεσμοθετηθεί κατηγορία οδηγών υπό επιτήρηση. Για περίοδο τριών ετών από την ημερομηνία απόκτησης ή επανάκτησης της Άδειας Οδήγησης το άτομο αυτό: (α) Να οδηγεί όχημα (αυτοκίνητο ή μοτοσυκλέτα το οποίο θα φέρει σε ευδιάκριτο μέρος πινακίδα με το γράμματα P (Probationary)/ΥΕ (Υπό Επιτήρηση), αν συσσωρεύσει 6 βαθμούς ποινής ή/και καταδικαστεί ότι (i) οδηγούσε υπό την επήρεια αλκοόλης ή ναρκωτικών, ή ότι (ii) υπερέβηκε το επιτρεπτό όριο ταχύτητας οδηγώντας με 70 ΧΑΩ όταν το επιτρεπτό όριο είναι 35ΧΑΩ, ή με ταχύτητα 80ΧΑΩ όταν το επιτρεπτό όριο είναι 50ΧΑΩ, ή με ταχύτητα 90ΧΑΩ όταν το επιτρεπτό όριο είναι 65ΧΑΩ ή με ταχύτητα 150ΧΑΩ όταν το επιτρεπτό όριο είναι 120 ΧΑΩ και (β) ακυρώνεται η άδεια του και επίσης τιμωρείται με βαθμούς ποινής όπως το Δικαστήριο κρίνει σκόπιμο να επιβάλει στην συγκεκριμένη περίπτωση. Δύο χρόνια από την ημερομηνία απόκτησης της άδειας οδήγησης ή από την ημέρα διάπραξης αδικήματος που είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια της άδειας οδήγησης, ο οδηγός θεωρείται «νέος οδηγός» και σε αυτόν εφαρμόζονται πιο αυστηρές πρόνοιες, όσο αφορά την οδική του συμπεριφορά. Δεν αναγνωρίζεται αυτή η κατηγορία οδηγού ή κάποια άλλη συναφή.
11
5η ΠΡΟΤΑΣΗ Να αξιολογηθεί η δυνατότητα επέκτασης της εισήγησης του κ. Καπαρδή σε κάθε περίπτωση που οδηγός στερείται της άδειας οδήγησης λόγω παράβασης του Κ.Ο.Κ., περιλαμβανομένης και της περίπτωσης που στερείται της άδειας λόγω συγκέντρωσης βαθμών ποινής. Δηλαδή σε κάθε μια από τις περιπτώσεις αυτές, εκτός από την στέρηση της άδειας οδήγησης να εντάσσεται στην κατηγορία των οδηγών υπό επιτήρηση και να εφαρμόζονται οι αυστηρότητες ποινές ή όρια που ρυθμίζονται για τους νέους οδηγούς. Ως «υπό επιτήρηση οδηγοί» να θεωρούνται οδηγοί που κατέχουν άδεια οδήγησης για περίοδο τριών ετών από της ημερομηνίας απόκτησης της ή από της ημερομηνίας συμπλήρωσης του χρόνου στέρησης της άδειας λόγω διάπραξης αδικήματος του Κ.Ο.Κ. ή λόγω συμπλήρωσης των βαθμών ποινής. Διευκρινίζεται ότι θα μπορούσε να εφαρμοστεί και για τις περιπτώσεις που οδηγός στερείται της άδειας οδήγησης λόγω υπέρβασης του ορίου ταχύτητας είτε αυτή επιβλήθηκε εξωδίκως είτε μετά από απόφαση του Δικαστηρίου. Όταν ένα πρόσωπο οδηγεί στον αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα 161ΧΑΩ ή περισσότερο από 30% της επιτρεπόμενης ταχύτητας, να μην εκδίδεται εξώδικο αλλά να οδηγείται στο Δικαστήριο για στέρηση της άδειας οδήγησης και την επιβολή χρηματικής ποινής ή και ποινής φυλάκισης μέχρι 6 μήνες.
12
6η ΠΡΟΤΑΣΗ Σχετικός είναι ο Ν. 56(Ι)/2015 Ο οδηγός υπό επιτήρηση να προστεθεί ως ακόμη μία κατηγορία οδηγών στον Ν. 56(1)/2015 που υπάγονται σε χαμηλότερο όριο επιτρεπτής αλκοόλης. Οι νέοι οδηγοί δεν υπόκεινται σε μειωμένα όρια αλκοόλης. Όμως το ανώτατο όριο βαθμών ποινής οι 6 αντί στο 12, για τα δύο χρόνια από την απόκτηση διπλώματος οδήγησης. Δεν αναγνωρίζεται αυτή η κατηγορία οδηγού ή κάποια άλλη συναφή, επομένως δεν προβλέπονται και τα αντίστοιχα χαμηλά όρια.
13
6η ΠΡΟΤΑΣΗ Ο οδηγός υπό επιτήρηση θα υπάγεται σε χαμηλότερο όριο αλκοόλης και το ανώτατο όριο βαθμών ποινής να είναι 6 αντί 12 βαθμών, όπως ισχύει και για τους νέους οδηγούς. Ο οδηγός υπό επιτήρηση να προστεθεί ως ακόμη μία κατηγορία οδηγών στον Ν. 56(1)/2015 που υπάγονται σε χαμηλότερο όριο επιτρεπτής αλκοόλης.
14
7η ΠΡΟΤΑΣΗ Αρθρο 210 του Ποινικού Κώδικα Κεφ. 154 Αύξηση της ποινής για την πρόκληση θανάτου με αλόγιστη, απερίσκεπτη ή επικίνδυνη πράξη. Το άρθρο 210 του Ποινικού Κώδικα Κεφ. 154 να τροποποιηθεί ώστε η μέγιστη προβλεπόμενη ποινή να είναι δέκα (10) χρόνια. Η ποινή μπορεί να φτάσει τα 14 έτη και το πρόστιμο που μπορεί να επιβληθεί είναι απεριόριστο. Η πράξη αυτή όμως για να επιφέρει την ποινή αυτή θα πρέπει ο παραβάτης να την έχει διαπράξει ενώσω οδηγούσε επικίνδυνα ή ενώσω βρισκόταν υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ή να έχει αρνηθεί να υποβληθεί σε σχετικές εξετάσεις. Το αδίκημα διαβαθμίζεται, στον Road Traffic Act 1988, α) σε επικίνδυνη οδήγηση που επιφέρει θάνατο, β) σε απρόσεκτη ή απερίσκεπτη οδήγηση που επιφέρει θάνατο , γ) θάνατο που επήλθε από οδηγό χωρίς άδεια ή χωρίς ασφάλεια έναντι τρίτου και δ) σε θάνατο που προκλήθηκε από απρόσεκτη οδήγηση οδηγού που βρισκόταν υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών. Η ποινή μπορεί να κυμανθεί από 3 μήνες μέχρι 5 χρόνια.
15
7η ΠΡΟΤΑΣΗ Κατά τη συζήτηση της τροποποίησης του άρθρου 210 του Κεφ 154 ο Γενικός Εισαγγελέας εισηγήθηκε να αναμένεται η εξέταση του θέματος από το Δικαστήριο και αναλόγως της απόφασης του θα καθόριζε την θέση του επί της πρότασης νόμου. Σε κάθε περίπτωση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης ή ναρκωτικών ή ενώσω οδηγούσε επικίνδυνα, που περιλαμβάνει και την οδήγηση με υπερβολική ταχύτητα, θα πρέπει να συνιστούν παράγοντες για τους οποίους είτε θα προβλεφθεί αυξημένη ποινή είτε θα επιβαρύνουν την επιβολή της ποινής. Αύξηση της ποινής για την πρόκληση θανάτου με αλόγιστη, απερίσκεπτη ή επικίνδυνη πράξη. Το άρθρο 210 του Ποινικού Κώδικα Κεφ. 154 να τροποποιηθεί ώστε η μέγιστη προβλεπόμενη ποινή να είναι δέκα (10) χρόνια.
16
8η ΠΡΟΤΑΣΗ Άρθρο 235Α του Ποινικού Κώδικα Κεφ. 154
Αύξηση της ποινής για την εγκατάλειψη τόπου ατυχήματος χωρίς παροχή βοήθειας. Το άρθρο 235Α του Ποινικού Κώδικα Κεφ. 154 (Εγκατάλειψη τόπου ατυχήματος χωρίς παροχή βοήθειας) να τροποποιηθεί ώστε να προβλέπει τα εξής: Όποιος, αφού εμπλακεί σε ατύχημα το οποίο προκαλεί το θάνατο άλλου προσώπου ή σωματική βλάβη σε άλλο πρόσωπο, εγκαταλείπει τον τόπο του ατυχήματος χωρίς παροχή βοήθειας, είναι ένοχος κακουργήματος και υπόκειται σε φυλάκιση τριών χρόνων ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις 5,000 ευρώ ή και στις δύο αυτές ποινές. Όποιος, αφού εμπλακεί σε ατύχημα το οποίο προκαλεί ζημιά σε περιουσία, εγκαταλείπει τον τόπο του ατυχήματος χωρίς παροχή βοήθειας, είναι ένοχος πλημμελήματος και υπόκειται σε φυλάκιση ενός χρόνου ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τα 1500 ευρώ ή και στις δύο αυτές ποινές. Εκτός αν το Δικαστήριο για ειδικούς λόγους διατάξει διαφορετικά, αφού λάβει υπόψη όλες τις συνθήκες της υπόθεσης, πρόσωπο το οποίο καταδικάζεται δυνάμει του εδαφίου (1) στερείται του δικαιώματος κατοχής άδειας οδηγού για περίοδο που δεν είναι μικρότερη των δύο ετών από της ημερομηνίας της καταδίκης, όπως το Δικαστήριο κρίνει σκόπιμο. Εκτός αν το Δικαστήριο για ειδικούς λόγους διατάξει διαφορετικά, αφού λάβει υπόψη όλες τις συνθήκες της υπόθεσης, πρόσωπο το οποίο καταδικάζεται δυνάμει του εδαφίου (2) στερείται του δικαιώματος κατοχής άδειας οδηγού για περίοδο που δεν είναι μικρότερη του ενός έτους από της ημερομηνίας της καταδίκης, όπως το Δικαστήριο κρίνει σκόπιμο. Στο νομικό σύστημα της Αγγλίας δεν αποδίδεται –γενικά- ποινική ευθύνη εάν ένα πρόσωπο δεν βοηθήσει κάποιον που βρίσκεται σε κίνδυνο. Εν τούτοις, στο άρθρο 170(1)(α) του Road Traffic Act 1988, υποχρεώνει τον οδηγό που έχει εμπλακεί σε ατύχημα να σταματήσει και να ενημερώσει τις αρχές. Η παράληψη συμμόρφωσης μπορεί να επιβαρύνει τον οδηγό με 5-10 βαθμούς ποινής. Σύμφωνα με το άρθρο 43 Κ.Ο.Κ. η πράξη αυτή μπορεί να επιφέρει ποινή φυλάκισης από 1 μήνα μέχρι 6 χρόνια. Η πράξη αυτή κωδικοποιείται και στο άρθρο 306 του Ποιν. Κωδ. Η ποινή είναι από 6 μήνες μέχρι 5 χρόνια εάν απλά έχει εγκαταλειφθεί αβοήθητο το θύμα από τον δράστη και αν έχει επέλθει ο θάνατος του θύματος τότε η ποινή κυμαίνεται από χρόνια. Οι νόμοι αυτοί συρρέουν και από τα πραγματικά γεγονότα θα εφαρμοστεί η κατάλληλη διάταξη με βάση τους νομικούς κανόνες συρροής νόμων (εδώ ισχύει η ρήτρα του άρθρου 43 παρ. 4 όπου «…Aν από τη συμπεριφορά του o παθών περιήλθε σε κίνδυνο ζωής ή επήλθε θάνατος ή βαριά σωματική βλάβη αυτού, o υπαίτιος τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών εφόσον η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα με άλλη διάταξη…»)
17
8η ΠΡΟΤΑΣΗ Το αδίκημα έχει ρυθμιστεί στο Κεφ. 154 το 1989 και έκτοτε δεν έχει αναθεωρηθεί. Θα ήταν χρήσιμη η κατηγοριοποίηση των συνεπειών από την εγκατάλειψη αβοήθητου του θύματος από τον δράση του δυστυχήματος από την περίπτωση που συνεπεία αυτής έχει επέλθει ο θάνατος του θύματος. Η εγκατάλειψη του θύματος στις περιπτώσεις σωματικής βλάβης να τιμωρείται με ποινή φυλάκισης μέχρι 3 ετών και χρηματικό πρόστιμο μέχρι 15000, ενώ στις περιπτώσεις που επέλθει ο θάνατος του θύματος η ποινή να είναι φυλάκιση μέχρι 20 χρόνια. Σε κάθε περίπτωση ο οδηγός θα στερείται άμεσα της άδειας οδήγησης του για χρονική περίοδο 6 μηνών, εκτός αν το δικαστήριο αποφασίσει την περαιτέρω στέρηση της άδειας οδηγήσεις για χρονική περίοδο μέχρι ενός έτους. Αύξηση της ποινής για την εγκατάλειψη τόπου ατυχήματος χωρίς παροχή βοήθειας. Το άρθρο 235Α του Ποινικού Κώδικα Κεφ. 154 (Εγκατάλειψη τόπου ατυχήματος χωρίς παροχή βοήθειας) να τροποποιηθεί ώστε να προβλέπει τα εξής: Όποιος, αφού εμπλακεί σε ατύχημα το οποίο προκαλεί το θάνατο άλλου προσώπου ή σωματική βλάβη σε άλλο πρόσωπο, εγκαταλείπει τον τόπο του ατυχήματος χωρίς παροχή βοήθειας, είναι ένοχος κακουργήματος και υπόκειται σε φυλάκιση τριών χρόνων ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τις 5,000 ευρώ ή και στις δύο αυτές ποινές. Όποιος, αφού εμπλακεί σε ατύχημα το οποίο προκαλεί ζημιά σε περιουσία, εγκαταλείπει τον τόπο του ατυχήματος χωρίς παροχή βοήθειας, είναι ένοχος πλημμελήματος και υπόκειται σε φυλάκιση ενός χρόνου ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τα 1500 ευρώ ή και στις δύο αυτές ποινές. Εκτός αν το Δικαστήριο για ειδικούς λόγους διατάξει διαφορετικά, αφού λάβει υπόψη όλες τις συνθήκες της υπόθεσης, πρόσωπο το οποίο καταδικάζεται δυνάμει του εδαφίου (1) στερείται του δικαιώματος κατοχής άδειας οδηγού για περίοδο που δεν είναι μικρότερη των δύο ετών από της ημερομηνίας της καταδίκης, όπως το Δικαστήριο κρίνει σκόπιμο. Εκτός αν το Δικαστήριο για ειδικούς λόγους διατάξει διαφορετικά, αφού λάβει υπόψη όλες τις συνθήκες της υπόθεσης, πρόσωπο το οποίο καταδικάζεται δυνάμει του εδαφίου (2) στερείται του δικαιώματος κατοχής άδειας οδηγού για περίοδο που δεν είναι μικρότερη του ενός έτους από της ημερομηνίας της καταδίκης, όπως το Δικαστήριο κρίνει σκόπιμο.
18
9η ΠΡΟΤΑΣΗ Σύμφωνα με το άρθρο 6 (1) του Ν. 86/1972 η ποινή είναι φυλάκιση που δεν ξεπερνά τα δύο χρόνια ή πρόστιμο μέχρι €5000 ή και οι δύο ποινές μαζί. Η ποινή φυλάκισης για οδήγηση που θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινη ζωή ή δύναται να προκαλέσει ζημιά ή βλάβη σε οποιοδήποτε πρόσωπο ή σε περιουσιακό στοιχείο να αυξηθεί από ένα (1) σε δύο (2) χρόνια και να προστεθεί πρόνοια για κατακράτηση του οχήματος για ένα μήνα και πληρωμή του οικονομικού κόστους της κατακράτησης. Όταν ένας οδηγός οδηγεί απρόσεκτα ή απερίσκεπτα ή όταν ένας οδηγός οδηγεί ένα μηχανοκίνητο όχημα εκτός δρόμου, μπορεί να αντιμετωπίσει το μέτρο της κατακράτησης του οχήματός του. Αυτό σύμφωνα με την σχετική νομοθετική διάταξη βρίσκεται στη διακριτική ευχέρεια του αστυνομικού οργάνου, το οποίο θα κρίνει επί τόπου κατά πόσο τηρούνται οι προϋποθέσεις του νόμου Δεν βρίσκεται σε ισχύει αυτό το μέτρο. Μόνο η ρυμούλκηση οχημάτων, στην παράνομη για παράδειγμα στάθμευση, όπου απλά μετακινείται το όχημα και ο παραβάτης καλείται να πληρώσει τα έξοδα μεταφοράς του ρυμουλκού, όπως επίσης και η επιβολή ακινητοποίησης του οχήματος.
19
9η ΠΡΟΤΑΣΗ Αύξηση των ποινών από δύο χρόνια που προβλέπονται στο άρθρο 6(1) του Ν. 86/72 σε τρία χρόνια και του χρηματικού προστίμου από 5000 σε Εάν η κατακράτηση του οχήματος αφεθεί να επιβάλλεται από το δικαστήριο, ο χρόνος εκδίκασης και οι δυσκολίες με τις οποίες επιβάλλονται τέτοιες ποινές θα οδηγήσουν το μέτρο σε αχρησία. Η εξωδικαστική επιβολή της κατακράτησης θα ήταν επιτρεπτή μόνο στις περιπτώσεις που το αδίκημα είναι σαφές και η διάπραξη του αυταπόδεικτη και δεν θα χρειαστεί να ακουστεί οποιαδήποτε μαρτυρία για να στοιχειοθετηθεί το αδίκημα, εκτός βέβαια αν η αρμοδιότητα να κρίνει αν συντρέχει στοιχειοθέτηση του αδικήματος αφεθεί στον αστυνομικό. Η ποινή φυλάκισης για οδήγηση που θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινη ζωή ή δύναται προκαλέσει ζημιά ή βλάβη σε οποιοδήποτε πρόσωπο ή περιουσιακό στοιχείο να αυξηθεί από ένα (1) σε δύο (2) χρόνια και να προστεθεί πρόνοια για κατακράτηση του οχήματος για ένα μήνα και πληρωμή του οικονομικού κόστους της κατακράτησης.
20
10η ΠΡΟΤΑΣΗ Σύμφωνα με το άρθρο 7 (1) Ν. 86/1972 η ποινή είναι φυλάκιση μέχρι 2 έτη ή €5000 ή και οι δύο αυτές ποινές. Είναι άγνωστος ο θεσμός της κατακράτησης οχημάτων στο δίκαιό μας. Στο άρθρο 7 (1) για την οδήγηση αλόγιστα, απερίσκεπτα ή επικίνδυνα δια το κοινό η προβλεπόμενη ποινή φυλάκισης να αυξηθεί από δύο (2) σε τρία (3) έτη και η χρηματική ποινή από 200 λίρες ( ευρώ) σε 700 ευρώ. Να τροποποιηθεί η σχετική εγκύκλιος του Αρχηγείου Αστυνομίας προσθέτοντας «Στη συνέχεια το όχημα να μεταφέρεται άμεσα εκτός του αστυνομικού σταθμού (από ιδιωτική εταιρία μετά από διαδικασία προσφορών) για κατακράτηση για περίοδο ένα μήνα σε εγκεκριμένο από τον Αρχηγό Αστυνομίας χώρο για ασφαλή φύλαξη και ο παρανομών οδηγός του οχήματος να επωμίζεται το συνολικό οικονομικό κόστος ρυμούλκησης, μεταφοράς και φύλαξης του οχήματος, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες.» Η ποινή που μπορεί να αντιμετωπίσει ο παραβάτης είναι μέχρι 2 χρόνια φυλάκισης, απεριόριστο πρόστιμο και υποχρεωτική στέρηση της άδειας οδήγησης. Η κατακράτηση του οχήματος μπορεί να λάβει χώρα, μόνο όμως εάν τηρούνται οι προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος (π.χ. οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ). Άρθρο 43 παράγραφος 2 Κ.Ο.Κ.: αφαίρεση 3 έως 6 μηνών ΑΟ (επιβάλλεται από δικαστήριο εάν από την συμπεριφορά του οδηγού ο παθών περιήλθε σε κίνδυνο ζωής, επήλθε θάνατος ή βαριά σωματική βλάβη) - Φυλάκιση τουλάχιστον 3 μηνών ή 6 μηνών εάν από τη συμπεριφορά του οδηγού ο παθών περιήλθε σε κίνδυνο ζωής (βαριές σωματικές βλάβες ή θάνατος). Νέο σχέδιο Ποινικού Κώδικα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση, με το οποίο προτείνονται στο νέο άρθρο 255 «Επικίνδυνη Οδήγηση», πολύ αυστηρές ποινές που μπορεί να φτάσουν και τα 15 χρόνια κάθειρξης.
21
10η ΠΡΟΤΑΣΗ Η ρύθμιση είναι του 1972, δηλαδή πριν 45 χρόνια, και χρειάζεται αναθεώρηση τόσο σε σχέση με την ποινή όσο και με την ουσία του αδικήματος. Στα πλαίσια της αναθεώρησης της διάταξης του άρθρου 7 οι ποινές θα μπορούσαν να διαφοροποιούνται ανάλογα με τις συνέπειες του αδικήματος ή οι συνέπειες να καθορίζονται ως επιβαρυντικός παράγοντας που λαμβάνεται υπόψη κατά την προσμέτρηση του ύψους της ποινής. Ακολουθώντας το Αγγλικό πρότυπο η ποινή φυλάκισης θα μπορούσε να καθοριστεί μέχρι 3 χρόνια και το χρηματικό πρόστιμο μέχρι Όμως δεν μπορούμε να παραγνωριστεί η ρύθμιση στο ελληνικό δίκαιο όπου το ύψος των προβλεπόμενων ποινών είναι ανάλογο των συνεπειών του αδικήματος (φτάνει μέχρι και 15 χρόνια φυλάκιση) και είναι πολύ μεγαλύτερες από την ποινή που ρυθμίζεται στο αγγλικό δίκαιο. Περαιτέρω, θα ήταν χρήσιμο να ρυθμιστεί η δυνατότητα κατακράτησης του οχήματος για τις περιπτώσεις που οδηγός οδηγεί υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών ή αλκοόλης. Σε αυτή την περίπτωση η κατακράτηση του οχήματος να είναι άμεση και ο χρόνος να καθορίζεται από την επίδραση της παράβασης. Δηλαδή η κατακράτηση του οχήματος θα συνδέεται με την κατάσταση του οδηγού και όχι σαν αποτέλεσμα της αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης οδήγησης. Περαιτέρω ο δικαστής αν το κρίνει σκόπιμο να επιβάλει στέρηση της αδείας οδήγησης από ένα μήνα μέχρι έξι μήνες, δηλαδή η καταδίκη να επισύρει αυτόματη στέρηση της αδείας για περίοδο 30 ημερών και το δικαστήριο να μπορεί να την αυξήσει μέχρι έξι μήνες. Σε περίπτωση επιβολής ποινής φυλάκισης η στέρηση της αδείας θα είναι για την περίοδο που δεν θα βρίσκεται στη φυλακή. Στο άρθρο 7 (1) για την οδήγηση αλόγιστα, απερίσκεπτα ή επικίνδυνα δια το κοινό η προβλεπόμενη ποινή φυλάκισης να αυξηθεί από δύο (2) σε τρία (3) έτη και η χρηματική ποινή από 200 λίρες ( ευρώ) 700 ευρώ. Να τροποποιηθεί η σχετική εγκύκλιος του αρχηγείου αστυνομίας προσθέτοντας «Στη συνέχεια το όχημα να μεταφέρεται άμεσα εκτός του αστυνομικού σταθμού (από ιδιωτική εταιρία μετά από διαδικασία προσφορών) για κατακράτηση για περίοδο ένα μήνα σε εγκεκριμένο από τον Αρχηγό Αστυνομίας χώρο για ασφαλή φύλαξη και ο παρανομών οδηγός του οχήματος να επωμίζεται το συνολικό οικονομικό κόστος ρυμούλκησης, μεταφοράς και φύλαξης του οχήματος, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες.»
22
11η ΠΡΟΤΑΣΗ Ν. 86/1972 Η προβλεπόμενη ποινή φυλάκισης μέχρι ένα έτος να αυξηθεί σε δύο και η χρηματική ποινή από ευρώ να αυξηθεί σε 500 στο άρθρο 8 για αμελή οδήγηση, στο άρθρο 9 για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, ναρκωτικών ή φαρμάκων και στο άρθρο 10 όταν ο οδηγός είναι κουρασμένος. Να προστεθεί πρόνοια για κατακράτηση του οχήματος για ένα μήνα σε αστυνομικό σταθμό ή σε άλλο χώρο που έχει εγκρίνει ο Αρχηγός Αστυνομίας για τον σκοπό αυτό και ο παρανομών οδηγός να επωμίζεται το συνολικό οικονομικό κόστος της ρυμούλκησης, μεταφοράς και φύλαξης του οχήματος για την περίοδο κατακράτησης. Αμελή Οδήγηση: α) πρόστιμο μέχρι €2936, β) 3-9 βαθμούς ποινής, γ) στέρηση άδειας οδήγησης κατά την διακριτική ευχέρεια του δικαστηρίου Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, ναρκωτικών ή φαρμάκων: α) 6 μήνες φυλάκιση, β) επιβολή προστίμου, χωρίς περιορισμό στο ανώτατο ποσό, γ) στέρηση άδειας οδήγησης κατά την διακριτική ευχέρεια του δικαστηρίου και δ) βαθμοί ποινής (εάν δεν επιβλήθηκε στέρηση της άδειας οδήγησης) Οδήγηση κουρασμένος: Δεν κωδικοποιείται Αμελή Οδήγηση: Δεν κωδικοποιείται στον Κ.Ο.Κ. Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, ναρκωτικών ή φαρμάκων: α) πρόστιμο μέχρι €1.200 (€2000 εάν μέσα σε 2 χρόνια διαπραχθεί νέο αδίκημα), β) μέχρι 180 ημέρες στέρηση της άδειας οδήγησης (5 χρόνια από τη λήξη της προηγούμενης στέρησης στην περίπτωση της υποτροπής), γ) έως 6 μήνες αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας και δ) φυλάκιση 2- 5 χρόνια [για τις περιπτώσεις όπου η ποσότητα αλκοόλ είναι άνω του 1,10 g/l (> 0,60mg/l )] η οποία συνοδεύεται με ακινητοποίηση του οχήματος. Οδήγηση κουρασμένος: Δεν κωδικοποιείται
23
11η ΠΡΟΤΑΣΗ Αμελή οδήγηση άρθρο 8. Η προβλεπόμενη ποινή φυλάκιση να αυξηθεί από ένα σε δύο έτη και το χρηματικό πρόστιμο να αυξηθεί σε 5000, ώστε το δικαστήριο να μπορεί να επιβάλλει πρόστιμα μεγαλύτερα των 500 – 700. Περαιτέρω να ρυθμιστεί δυνατότητα στέρησης της αδείας οδήγησης μέχρι 6 μήνες και σε περίπτωση που δεν επιβληθεί στέρηση της άδειας να επιβάλλονται από 4 έως 9 βαθμοί ποινής. Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, ναρκωτικών ή φαρμάκων άρθρο 9. Η προβλεπόμενη ποινή φυλάκιση να αυξηθεί από ένα σε δύο έτη και το χρηματικό πρόστιμο να αυξηθεί σε 5000, ώστε το δικαστήριο να μπορεί να επιβάλλει πρόστιμα μεγαλύτερα των 500 – 700. Περαιτέρω να ρυθμιστεί δυνατότητα στέρησης της αδείας οδήγησης μέχρι 12 μήνες και σε περίπτωση που δεν επιβληθεί στέρηση της άδειας να επιβάλλονται από 6 έως 11 βαθμοί ποινής. Σε περίπτωση που διαπραχθεί νέο αδίκημα σε περίοδο τριών χρόνων από την διάπραξη του προηγούμενου αδικήματος να θεωρείται επιβαρυντικός παράγοντας στην επιμέτρηση της ποινής. Περαιτέρω το αδίκημα να τυγχάνει εξώδικης ρύθμισης με χρηματικό πρόστιμο και στέρηση της αδείας ανάλογα με την περιεκτικότητα της αλκοόλης στο αίμα του οδηγού, που δυνατό να φτάνει μέχρι τα 400 ευρώ και τις 90 μέρες, στέρηση της αδείας οδήγησης. Σε περίπτωση που διαπραχθεί νέο αδίκημα σε διάστημα τριών ετών τότε το χρηματικό πρόστιμο και ο χρόνος στέρησης της άδειας οδήγησης θα διπλασιάζεται. Σε κάθε περίπτωση να προβλεφθεί πρόνοια για άμεση κατακράτηση του οχήματος του για χρονική περίοδο 30 ημερών, ανεξαρτήτως αν αποδέχεται την εξώδικη ρύθμιση ή την στέρηση της αδείας οδήγησης. Οδήγηση κουρασμένος άρθρο 10. Η προβλεπόμενη ποινή φυλάκιση να αυξηθεί σε δύο έτη και το χρηματικό πρόστιμο σε 5000, ώστε το δικαστήριο να μπορεί να επιβάλλει πρόστιμα μεγαλύτερα των 500 – 700. Σε περίπτωση εξώδικης ρύθμισης και συνεπώς αποδοχής του αδικήματος από τον υπαίτιο οδηγό, το χρηματικό πρόστιμο της εξώδικης ρύθμισης να είναι τουλάχιστο 500 και επιβολή 6 βαθμών ποινής. Η προβλεπόμενη ποινή φυλάκισης μέχρι ένα έτος να αυξηθεί σε δύο και η χρηματική ποινή από ευρώ να αυξηθεί σε 500 στο άρθρο 8 για αμελή οδήγηση, στο άρθρο 9 για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, ναρκωτικών ή φαρμάκων και στο άρθρο 10 για οδήγηση κουρασμένος. Να προστεθεί πρόνοια για κατακράτηση του οχήματος για ένα μήνα σε αστυνομικό σταθμό ή σε άλλο χώρο που έχει εγκρίνει ο Αρχηγός Αστυνομίας για τον σκοπό αυτό και ο παρανομών οδηγός να επωμίζεται το συνολικό οικονομικό κόστος της ρυμούλκησης, μεταφοράς και φύλαξης του οχήματος για την περίοδο κατακράτησης.
24
12η ΠΡΟΤΑΣΗ Εξώδικη επιβολή προστίμου €85. Να ρυθμίζεται εξωδίκως η χρήση κινητού τηλεφώνου η οποία σύμφωνα με το άρθρο 20Α του Περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Νόμοι του 1972 έως (Αρ. 3) του 2016 τιμωρείται μόνο από το Δικαστήριο με κατώτατο βαθμό ποινής δύο (2) και ανώτατο τέσσερεις (4). Οι ποινές που μπορεί να αντιμετωπίσει ο παραβάτης είναι α) τρεις βαθμοί ποινής και β) 100 λίρες Αγγλίας (€117 περίπου). Όμως εάν η παράβαση παραπεμφθεί στο Δικαστήριο το πρόστιμο μπορεί να φτάσει τις 1000 λίρες Αγγλίας (€1174 περίπου) το οποίο μπορεί να συνοδευτεί από στέρηση της άδειας. Οι οδηγοί των λεωφορείων και των εμπορικών φορτηγών μπορεί να αντιμετωπίσουν πρόστιμο μέχρι 2500 λίρες Αγγλίας (€2935 περίπου). Μέγιστες τιμές ποινών α) €100 πρόστιμο, β) αφαίρεση άδειας οδήγησης για 30 ημέρες και γ) 3 βαθμοί ποινής.
25
12η ΠΡΟΤΑΣΗ Να ρυθμιστεί ως ποινικό αδίκημα η οδήγηση με «μη ελεύθερα χέρια» και η προβλεπόμενη χρηματική ποινή να καθοριστεί μέχρι 3000, ώστε το δικαστήριο να μπορεί να επιβάλλει πρόστιμα μεγαλύτερα των 400. Οι οδηγοί των λεωφορείων και των εμπορικών φορτηγών μπορεί να αντιμετωπίσουν πρόστιμο μέχρι 5000. Περαιτέρω να ρυθμιστεί δυνατότητα στέρησης της αδείας οδήγησης μέχρι 12 μήνες και σε περίπτωση που δεν επιβληθεί στέρηση της άδειας να επιβάλλονται από 6 έως 11 βαθμοί ποινής. Η εξώδικη ρύθμιση του αδικήματος οδήγηση με «μη ελεύθερα χέρια» έχει ρυθμιστεί πριν επτά χρόνια. Η εξώδικη ρύθμιση να αυξηθεί από 85 σε 300, ώστε η εξώδικη ρύθμιση να επιφέρει σοβαρή οικονομική επιβάρυνση για παραβάτη. Περαιτέρω προτείνεται η επιβολή 4 βαθμών ποινής κατά την εξώδικη ρύθμιση και η στέρηση της αδείας οδήγησης για χρονική περίοδο 30 ημερών Να ρυθμίζεται εξωδίκως η χρήση κινητού τηλεφώνου η οποία σύμφωνα με το άρθρο 20Α του Περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Νόμοι του 1972 έως (Αρ. 3) του 2016 τιμωρείται μόνο από το Δικαστήριο με κατώτατο βαθμό ποινής δύο (2) και ανώτατο τέσσερεις (4).
26
13η ΠΡΟΤΑΣΗ Η χρηματική ποινή που επιβάλλεται μέσω εξώδικης ρύθμισης είναι €65, ενώ το Δικαστήριο δύναται να επιβάλει χρηματική ποινή μέχρι και €1708 ή ποινή φυλάκισης μέχρι ένα έτος ή και τις δύο ποινές μαζί. Η προβλεπόμενη χρηματική ποινή μέχρι 25 λίρες (42.75 ευρώ) για εγκατάλειψη οχήματος σε επικίνδυνη θέση να αυξηθεί σε 150 ευρώ. 3 βαθμοί ποινής και μέχρι 1000 λίρες Αγγλίας (€1174 περίπου) €400 πρόστιμο.
27
13η ΠΡΟΤΑΣΗ Η εξώδικη ρύθμιση να αυξηθεί από 65 σε 150 ευρώ και να προβλεφθεί η επιβολή 2 βαθμών ποινής. Περαιτέρω να αυξηθεί η χρηματική ποινή που επιβάλλεται από το δικαστήριο από 1708 σε 2000, ώστε η δικαστική ποινή να είναι τουλάχιστο 250 ευρώ, και η δυνατότητα επιβολής από 3 μέχρι 6 βαθμούς ποινής. Η προβλεπόμενη χρηματική ποινή μέχρι 25 λίρες (42.75 ευρώ) για εγκατάλειψη οχήματος σε επικίνδυνη θέση να αυξηθεί σε 150 ευρώ.
28
14η ΠΡΟΤΑΣΗ Πρόκειται για αδίκημα που ρυθμίζεται εξωδίκως με το ποσό των €85. Η στάθμευση οχήματος στο αντίθετο ρεύμα να τιμωρείται με 2 βαθμούς ποινής και μία εβδομάδα κατακράτηση του οχήματος και πληρωμή του οικονομικού κόστους της κατακράτησης για την πρώτη παράβαση. Τη 2η και 3η κλπ παράβαση η περίοδος κατακράτησης να αυξάνεται κατά μία βδομάδα με την συνεπακόλουθη αύξηση του οικονομικού κόστους. Το ζήτημα αυτό ρυθμίζεται από τον Κανονισμό 239 του Highway Code σε συνδιασμό με το άρθρο 42 του Road Traffic Act 1988 και η πράξη αυτή θεωρείται αδίκημα. Δεν έχουν εντοπιστεί οι σχετικές πληροφορίες για τις επιπτώσεις παραβίασης του εν λόγω Κανονισμού. α) €40 πρόστιμο και β) αφαίρεση της άδειας οδήγησης ή των στοιχείων κυκλοφορίας για 10 ημέρες. Το όχημα μετακινείται εάν διαπραχθεί το ίδιο αδίκημα μετά από 3 ώρες, άμεσα εάν παρεμποδίζεται η κυκλοφορία. Για μοτοσυκλέτες και μοτοποδήλατα το πρόστιμο μειώνεται στο ήμισυ.
29
14η ΠΡΟΤΑΣΗ Αύξηση της εξώδικης ρύθμισης από 85 σε 200 ευρώ, σε επιβολή 3 βαθμών ποινής και κατακράτηση του οχήματος για μια βδομάδα, περιλαμβανομένης της εξελικτικής αύξησης ανάλογα με τις παραβάσεις. Περαιτέρω, η χρηματική ποινή στο προβλεπόμενο ποινικό να αυξηθεί σε 3000, ώστε η επιβαλλόμενη από το δικαστήριο χρηματική ποινή να είναι τουλάχιστο 350 με 400 ευρώ και οι βαθμοί ποινής να είναι από 4 έως 6 Η στάθμευση οχήματος στο αντίθετο ρεύμα να τιμωρείται με 2 βαθμούς ποινής και μία εβδομάδα κατακράτηση του οχήματος και πληρωμή του οικονομικού κόστους της κατακράτησης για την πρώτη παράβαση. Τη 2η και 3η κλπ παράβαση η περίοδος κατακράτησης να αυξάνεται κατά μία βδομάδα με την συνεπακόλουθη αύξηση του οικονομικού κόστους.
30
15η ΠΡΟΤΑΣΗ Ήδη η χρήση ζωνών ασφαλείας είναι υποχρεωτική για όλους τους οδηγούς οχημάτων, σύμφωνα με τον περί Οδικής Ασφάλειας Νόμο (Ν. 174/1986). Η Νομοθεσία εξαιρεί μόνο κάποιες κατηγορίες μηχανοκινήτων οχημάτων από την υποχρέωση εγκατάστασης και χρήσης ζωνών ασφαλείας. Αυτή η εξαίρεση αφορά μόνο τους επιβάτες στα πισινά καθίσματα παλαιών οχημάτων και όχι τους οδηγούς. Να τροποποιηθεί το άρθρο 20Α του Ν. 86/1972, ώστε: (α) η ζώνη ασφάλειας να είναι υποχρεωτική για όλους τους οδηγούς. (β) να απαλειφθεί η αναφορά σε «εντός» και «εκτός» «κατοικημένων περιοχών». (γ) για τη μη χρήση προστατευτικού κράνους οι Βαθμοί Ποινής που δύναται να επιβάλει εξωδίκως η Αστυνομία να αυξηθούν από 2 σε 3 (δ) για τη μη χρήση ζώνης ασφάλειας οι Β.Π. που δύναται να επιβάλει η Αστυνομία εξωδίκως να αυξηθεί από 2 σε 3 και ο ανώτατος αριθμός βαθμών ποινής που δύναται να επιβάλει ένα Δικαστήριο να είναι 4 (ε) το εξώδικο πρόστιμο για τη μη χρήση κράνους και τη μη χρήση ζώνης ασφάλειας να αυξηθεί για το κάθε ένα ξεχωριστά από 85 σε 200 ευρώ και (στ) αν μία από τις δύο παραβάσεις συνοδεύεται και από παράβαση του ορίου ταχύτητας με 50% ή περισσότερο του επιτρεπτού ορίου ταχύτητας, η υπόθεση να προσάγεται σε δίκη και ένα Δικαστήριο να δύναται επιπρόσθετα να ακυρώσει την άδεια κυκλοφορίας. (α) Η χρήση της ζώνης ασφαλείας είναι υποχρεωτική αλλά αναγνωρίζονται εξαιρέσεις από τον Νόμο, (β) Ο νόμος δεν κάνει διάκριση σε εντός και εκτός κατοικημένων περιοχών υποχρέωση χρήσης της ζώνης ασφαλείας. (γ) Σύμφωνα με τον Κανονισμό 83 του Highway Code οι οδηγοί αλλά και οι επιβάτες μίας μοτοσυκλέτας, μοτοποδηλάτου και σκούτερ πρέπει πάντα να φέρουν προστατευτικό κράνος (που πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές). Μόνο τα μέλη της θρησκείας Sikh και ενόσω φέρουν στο κεφάλι τους turban εξαιρούνται από την υποχρέωση αυτή. Δεν επιβάλλονται βαθμοί ποινής. (δ) Δεν επιβάλλονται βαθμοί ποινής. (ε) Η παράβαση για τη μη χρήση ζώνης επιφέρει πρόστιμο μέχρι €585 και για τη μη χρήση προστατευτικού κράνους μέχρι €620. (στ) Δεν κωδικοποιείται αυτός ο συνδυασμός αδικημάτων. (α) Η χρήση των ζωνών ασφαλείας είναι υποχρεωτική τόσο για τους οδηγούς όσο και για τους επιβάτες. (β) Ο νόμος δεν κάνει διάκριση σε εντός και εκτός κατοικημένων περιοχών υποχρέωση χρήσης της ζώνης ασφαλείας. (γ) Επιβάλλονται 5 βαθμοί ποινής. (δ) Επιβάλλονται 5 βαθμοί ποινής. (ε) Επιβάλλεται πρόστιμο €350. (στ) Δεν κωδικοποιείται αυτός ο συνδυασμός αδικημάτων.
31
15η ΠΡΟΤΑΣΗ α) Η ζώνη ασφαλείας να είναι υποχρεωτική τόσο για τους οδηγούς όσο και για τους επιβάτες. Η διατήρηση της εξαίρεσης για παλαιά οχήματα δυνατό να επανεξεταστεί, υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι εφαρμόσιμη. Ορθές οι εισηγήσεις (β) για διαγραφή της φράσης, (γ) και (δ) για αύξηση των βαθμών ποινής από 2 σε 3 και των επιβαλλόμενων από το δικαστήριο σε 5 έως 8 βαθμούς. (ε) Να αυξηθεί η εξώδικη ρύθμιση για μη χρήση του κράνους ή ζώνης ασφάλειας από 85 σε 300 ευρώ (στ) Να μελετηθεί αντί της ακύρωσης της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος, να κατακρατείται το όχημα για συγκεκριμένη περίοδο. Να εξεταστεί η αναγκαιότητα αύξησης της ποινής του αδικήματος ώστε να προβλέπεται χρηματικό πρόστιμο μέχρι 3000 και το δικαστήριο να επιβάλλει πρόστιμο τουλάχιστο 350 με 400 ευρώ Να τροποποιηθεί το άρθρο 20Α του Ν. 86/1972, ώστε: (α) η ζώνη ασφάλειας να είναι υποχρεωτική για όλους τους οδηγούς. (β) να απαλειφθεί η αναφορά σε «εντός» και «εκτός» «κατοικημένων περιοχών». (γ) για τη μη χρήση προστατευτικού κράνους οι Βαθμοί Ποινής που δύναται να επιβάλει εξωδίκως η Αστυνομία να αυξηθούν από 2 σε 3 (δ) για τη μη χρήση ζώνης ασφάλειας οι Β.Π. που δύναται να επιβάλει η Αστυνομία εξωδίκως να αυξηθεί από 2 σε 3 και ο ανώτατος αριθμός βαθμών ποινής που δύναται να επιβάλει ένα Δικαστήριο να είναι 4 (ε) το εξώδικο πρόστιμο για τη μη χρήση κράνους και τη μη χρήση ζώνης ασφάλειας να αυξηθεί για το κάθε ένα ξεχωριστά από 85 σε 200 ευρώ και (στ) αν μία από τις δύο παραβάσεις συνοδεύεται και από παράβαση του ορίου ταχύτητας με 50% ή περισσότερο του επιτρεπτού ορίου ταχύτητας, η υπόθεση να προσάγεται σε δίκη και ένα Δικαστήριο να δύναται επιπρόσθετα να ακυρώσει την άδεια κυκλοφορίας.
32
16η ΠΡΟΤΑΣΗ Στο παρόν στάδιο δεν προβλέπεται ειδική ποινή σε αυτές τις περιπτώσεις. Να θεσμοθετηθεί ποινικό αδίκημα που να επιφέρει ποινή φυλάκισης μέχρι δεκαοκτώ (18) μήνες για πρώτη καταδίκη και τέσσερα (4) χρόνια για δεύτερη καταδίκη στην περίπτωση που κάποιο πρόσωπο οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλης και ταυτόχρονα υπερβαίνει το ανώτατο όριο ταχύτητας. Δεν κωδικοποιείται αυτός ο συνδυασμός αδικημάτων. Δεν κωδικοποιείται αυτός ο συνδυασμός αδικημάτων.
33
16η ΠΡΟΤΑΣΗ Ο συνδυασμός των αδικημάτων αυτών συνιστά σύνηθες φαινόμενο και διαφοροποιείται ανάλογα με την περιεκτικότητα της αλκοόλης στο αίμα και το μέγεθος της υπέρβασης του ορίου ταχύτητας. Ο καθορισμός ενός τέτοιου αδικήματος δυνατό να είναι χρήσιμος για σκοπούς πάταξης του φαινομένου. Ένα τέτοιο αδίκημα θα πρέπει να τιμωρείται με αυστηρότερες ποινές από ότι τιμωρούνται ξεχωριστά τα αδικήματα και μια τέτοια ποινή να επιτρέπει την επιβολή ποινή φυλάκισης για σημαντική χρονική περίοδο, έτσι η προβλεπόμενη ποινή να είναι μέχρι 4 χρόνια, η δε χρηματική ποινή μέχρι Σε περίπτωση που οδηγός διαπράξει εκ νέου το ίδιο αδίκημα εντός χρονικού διαστήματος 3 ετών, η μόνη αρμόζουσα ποινή να είναι η ποινή φυλάκισης. Προσοχή στις εξώδικες ρυθμίσεις, οι οποίες θα πρέπει να αυξηθούν σημαντικά όπως και οι βαθμοί ποινής. Περαιτέρω γίνεται εισήγηση στις εξώδικες ρυθμίσεις να προβλεφθεί στέρηση της άδειας οδήγησης για χρονική περίοδο ανάλογα με τις χρήση αλκοόλης Να θεσμοθετηθεί ποινικό αδίκημα που να επιφέρει ποινή φυλάκισης μέχρι δεκαοκτώ (18) μήνες για πρώτη καταδίκη και τέσσερα (4) χρόνια για δεύτερη καταδίκη στην περίπτωση που κάποιο πρόσωπο οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλης και ταυτόχρονα υπερβαίνει το ανώτατο όριο ταχύτητας.
34
17η ΠΡΟΤΑΣΗ Ήδη προβλέπεται σχετικό αδίκημα, σύμφωνα με το άρθρο 49 (τελευταία τροποποίηση το 2012), του περί Άδειας Οδήγησης Νόμου (Ν. 94(Ι)2001). Σε περίπτωση καταδίκης, ο ένοχος υπόκειται σε φυλάκιση για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τον ένα χρόνο ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τα €1708, ή και στις δυο ποινές, της φυλάκισης και της χρηματικής. Να θεσμοθετηθεί ποινικό αδίκημα για την οδήγηση οχήματος χωρίς άδεια οδήγησης το οποίο να επισύρει εξλωδικη χρηματική ποινή 200 ευρώ και κατακράτηση του οχήματος για ένα μήνα. Να επωμίζεται ο παρανομών το οικονομικό κόστος ρυμούλκησης, μεταφοράς και φύλαξης του οχήματος για ένα μήνα. Δεν κωδικοποιείται αυτός ο συνδυασμός αδικημάτων. Η κάθε μία ποινικά κολάσιμη πράξη υπόκειται στους δικούς της κανόνες αντιμετώπισης. Κωδικοποιείται μόνο η οδήγηση οχήματος χωρίς άδεια οδήγησης.
35
17η ΠΡΟΤΑΣΗ Πρόκειται για αδίκημα που θα μπορούσε να ρυθμιστεί εξωδίκως, ώστε να καταστεί δυνατή η άμεση επιβολή ποινής. Το αδίκημα της οδήγησης χωρίς άδεια έχει ως συνέπεια να καθιστά άκυρη και την ασφάλιση του οχήματος. Συνεπώς η εξώδικη ρύθμιση πρέπει να είναι αυξημένη και το πρόστιμο να καθοριστεί σε 300, ενώ το χρηματικό πρόστιμο του αδικήματος να αυξηθεί μέχρι 3000 ευρώ. Περαιτέρω, σημαντική είναι και η κατακράτηση του οχήματος για περίοδο ενός μηνός, ρύθμιση που θα πρέπει να περιληφθεί και στο ποινικό αδίκημα. Να θεσμοθετηθεί ποινικό αδίκημα για την οδήγηση οχήματος χωρίς άδεια οδήγησης το οποίο να επισύρει χρηματική ποινή 200 ευρώ και κατακράτηση του οχήματος για ένα μήνα. Να επωμίζεται ο παρανομών το οικονομικό κόστος ρυμούλκησης, μεταφοράς και φύλαξης του οχήματος για ένα μήνα.
36
18η ΠΡΟΤΑΣΗ Άρθρο 49(τελευταία τροποποίηση το 2012), του περί Άδειας Οδήγησης Νόμου (Ν. 94(Ι)2001). Σε περίπτωση καταδίκης, ο ένοχος υπόκειται σε φυλάκιση για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τον ένα χρόνο ή σε χρηματική ποινή που δεν υπερβαίνει τα €1708, ή και στις δυο ποινές, της φυλάκισης και της χρηματικής. Να γίνει τροποποίηση του N. 96(I)/2000 που ρυθμίζει την Υποχρεωτική Ασφάλιση Έναντι Τρίτου, ώστε όταν γίνεται μεταβίβαση οχήματος ο αγοραστής να τιμωρείται με εξώδικο (400 ευρώ) αν παραλείψει να το κάνει εντός 72 εργάσιμων ωρών, χρόνος αρκετός αν ακόμη ένα όχημα αλλάξει ιδιοκτήτη Παρασκευή ή Σάββατο. Η υιοθέτηση αυστηρότερων ποινών (εξώδικου προστίμου ύψους 400 ευρώ και εξώδικων αποτρεπτικών βαθμών ποινής (δηλαδή 6 βαθμοί σε μέγιστο δυνατό σύνολο 12 βαθμών και για νέους οδηγούς 3 βαθμοί σε μέγιστο δυνατό σύνολο 6 βαθμών) θα συμβάλει αναμφίβολα στη μείωση του προβλήματος καθώς, επίσης, και η επιτόπου αφαίρεση των πινακίδων σε περίπτωση ατυχήματος και η εισαγωγή πρόνοιας για πληρωμή του κόστους μεταφοράς και φύλαξης για ένα μήνα του ακινητοποιημένου οχήματος από τον ιδιοκτήτη του οχήματος. Δεν βρίσκεται σε ισχύ ένα τέτοιο μέτρο. Αντιθέτως, εάν το όχημα έχει καταχωρηθεί στο σύστημα της Αρχής Οδηγών και Αδιοδότησης Οχημάτων (Driver and Vehicle Licensing Agency (DVLA)) ως «όχημα προς συναλλαγή» (‘in trade’), υπάρχει εξαίρεση από τον κανόνα της επιβολής συνεχόμενης ασφάλισης (continuous insurance enforcement). Δεν βρίσκεται σε ισχύ ένα τέτοιο μέτρο. Ισχύουν οι γενικοί κανόνες ασφάλισης οχημάτων.
37
Είναι ίσως χρήσιμη η αύξηση του χρηματικού προστίμου μέχρι 3000.
18η ΠΡΟΤΑΣΗ Το πρόβλημα που παρατηρείται αφορά τη πώληση και παράλειψη μεταβίβασης μεταχειρισμένων οχημάτων, κυρίως σε αλλοδαπούς αγοραστές οι οποίοι δεν είναι κάτοχοι άδειας οδήγησης. Η οποιαδήποτε ρύθμιση ποινικού αδικήματος θα πρέπει να τιμωρεί την παράλειψη του πωλητή να μεταβιβάσει το όχημα στο νέο αγοραστή όταν αυτό παύση να βρίσκεται υπό τον έλεγχο του. Συνεπώς η ρύθμιση θα πρέπει να υποχρεώνει τον πωλητή να μεταβιβάσει το όχημα στον αγοραστή όταν το όχημα δεν θα βρίσκεται υπό τον έλεγχο του. Το αδίκημα ρυθμίζεται στο άρθρο 49 του Νόμου και η επιβολή ,σε κάθε περίπτωση, υποχρέωσης για μεταβίβαση του οχήματος εντός συγκεκριμένης περιόδου δυνατό να κριθεί ως αντισυνταγματική καθότι παραβιάζει το δικαίωμα των συμβάσεων. Είναι ίσως χρήσιμη η αύξηση του χρηματικού προστίμου μέχρι 3000. Η εξώδικη ρύθμιση του αδικήματος και η επιβολή βαθμών ποινής, πέραν από την ποινή του αδικήματος που διαπράττει ο οδηγός, θα συμβάλει στην άμεση επιβολή ποινής και θα διευκολύνει την τιμωρία του πωλητή. Περαιτέρω σημαντική είναι και η κατακράτηση του οχήματος για χρονική περίοδο 30 ημερών, τα έξοδα της οποίας θα επιβαρύνεται ο πωλητής του οχήματος, και ή για όσο χρόνο μέχρι να εκδοθεί ασφάλεια έναντι τρίτου. Να γίνει τροποποίηση του N. 96(I)/2000 Νόμου που Προνοεί για την Υποχρεωτική Ασφάλιση Έναντι Τρίτου, ώστε όταν γίνεται μεταβίβαση οχήματος ο αγοραστής να τιμωρείται με εξώδικο (400 ευρώ) αν παραλείψει να το κάνει εντός 72 εργάσιμων ωρών, χρόνος αρκετός αν ακόμη ένα όχημα αλλάξει ιδιοκτήτη Παρασκευή ή Σάββατο. Η υιοθέτηση αυστηρότερων ποινών (εξώδικου προστίμου ύψους 400 ευρώ και εξώδικων αποτρεπτικών βαθμών ποινής (δηλαδή 6 βαθμοί σε μέγιστο δυνατό σύνολο 12 βαθμών και για νέους οδηγούς 3 βαθμοί σε μέγιστο δυνατό σύνολο 6 βαθμών) θα συμβάλει αναμφίβολα στη μείωση του προβλήματος καθώς, επίσης, και η επιτόπου αφαίρεση των πινακίδων σε περίπτωση ατυχήματος και η εισαγωγή πρόνοιας για πληρωμή του κόστους μεταφοράς και φύλαξης για ένα μήνα του ακινητοποιημένου οχήματος από τον ιδιοκτήτη του οχήματος.
38
19η ΠΡΟΤΑΣΗ Η δυνατότητα για επιβολή επανεξέτασης προκύπτει από το άρθρο 30, εδάφιο (2), του περί Άδειας Οδήγησης Νόμου (Ν. 94(Ι)/2001) στο πρόσωπο του Έφορου Μηχανοκίνητων Οχημάτων. Οδηγός ο οποίος έχει στερηθεί την άδεια του έχοντας συσσωρεύσει το σύνολο των βαθμών ποινής ή μετά από δικαστική απόφαση, να χρειάζεται νέο τεστ απόκτησης άδειας οδήγησης ως ένας μαθητευόμενος οδηγός και να θεωρείται «νέος οδηγός» για τα επόμενα 3 χρόνια. Είναι νομοθετημένη αυτή η δυνατότητα. Η συσσώρευση του ανώτατου αριθμού βαθμών ποινής (12) δεν επιφέρει αυτομάτως αυτή την συνέπεια για τον παραβάτη. Θα πρέπει στο διατακτικό της απόφασης να ενυπάρχει αυτή η υποχρέωση. Ακολούθως με βάση τον Νόμο οδηγός που του έχει στερηθεί την άδεια θεωρείται «νέος οδηγός» για 2 χρόνια. Δεν είναι θεσμοθετημένη μία τέτοιου είδους διαδικασία.
39
19η ΠΡΟΤΑΣΗ Η εισήγηση του κ. Καπαρδή είναι ριζοσπαστική και σύμφωνα με την νομοθεσία μας μπορεί να εφαρμοστεί με απόφαση του Εφόρου, γι’ αυτό είναι χρήσιμο να καθοριστούν κριτήρια εφαρμογής της διάταξης. Περαιτέρω στις δύο περιπτώσεις που προτείνονται να ρυθμιστεί η υποχρέωση παρακολούθησης μαθημάτων, 25 διαλέξεων, στη Σχολή Επιμόρφωσης Οδηγών σε χρονική περίοδο 6 μηνών και σε περίπτωση παράλειψης να τιμωρείται με 6 βαθμούς ποινή. Σε περίπτωση που, για οποιοδήποτε λόγο, οδηγός στερηθεί δεύτερη φορά την άδεια οδήγησης, εντός χρονικής περιόδου πέντε ετών, να υποχρεούται να παρακαθήσει νέο τεστ απόκτησης αδείας οδήγησης. Σε κάθε περίπτωση που οδηγός στερείται της άδειας οδήγησης να θεωρείται «ως νέος οδηγός» για τα επόμενα τρία χρόνια Οδηγός ο οποίος έχει στερηθεί την άδεια του έχοντας συσσωρεύσει το σύνολο των βαθμών ποινής ή μετά από δικαστική απόφαση, να χρειάζεται νέο τεστ απόκτησης άδειας οδήγησης ως ένας μαθητευόμενος οδηγός και να θεωρείται ‘νέος οδηγός για τα επόμενα 3 χρόνια.
40
20η ΠΡΟΤΑΣΗ Δεν υφίσταται νομοθετικό πλαίσιο.
Παρακολούθηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων και ευαισθητοποίηση για τις συνέπειες σοβαρών οδικών συγκρούσεων: Για υπότροπους παραβάτες του ΚΟΚ (οδηγούς οι οποίοι έχουν συσσωρεύσει τόσους βαθμούς ποινής με εξώδικα ή/και λόγω καταδίκης από Δικαστήριο έχουν στερηθεί την άδεια οδήγησης ή/και έχει ακυρωθεί η άδεια οδήγησης τους από Δικαστήριο) να θεσμοθετηθεί η παρακολούθηση υποχρεωτικών εξειδικευμένων εκπαιδευτικών σεμιναρίων. Να θεσμοθετηθεί και η αξιοποίηση του δικαστικού διατάγματος κηδεμόνευσης με όρους κοινωνικής εργασίας σε χώρους αποκατάστασης αναπήρων από οδικά δυστυχήματα σε συνεργασία με τους συναφείς φορείς. Δεν προνοείται η παρακολούθηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων. Όμως στις περιπτώσεις των «οδηγών υψηλού κινδύνου» (εκείνων που έχουν συλληφθεί να οδηγούν με υψηλή ποσότητα αλκοόλ στην αναπνοή ή στο αίμα τους), υπάρχει η υποχρέωση να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα ιατρικών εξετάσεων, με τα οποία να επιβεβαιώνεται ότι είναι σωματικά ικανός να οδηγήσει (αναφορικά πάντα με την κατανάλωση αλκοόλ) Απουσιάζει μία τέτοια πρόβλεψη από την νομοθεσία.
41
20η ΠΡΟΤΑΣΗ Η υποχρεωτική παρακολούθηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων είναι ωφέλιμο μέτρο το οποίο μπορεί να εισαχθεί στη νομοθεσία μας για οδηγούς υψηλού κινδύνου. Τέτοιοι οδηγοί θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν οδηγοί που συλλαμβάνονται να οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλης ή με υπερβολική ταχύτητα, όταν η επίδραση στην ικανότητα οδήγησης του υπερβαίνει συγκεκριμένο ποσοστό περιεκτικότητας στο αίμα ή καθορισμένο όριο ταχύτητας ή όταν συλλαμβάνεται για δεύτερη φορά να οδηγεί υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών, καθώς επίσης για οδηγούς που στερούνται για οποιοδήποτε λόγο της άδειας οδήγησης. Περαιτέρω η παρακολούθηση εξειδικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως εναλλακτική ποινή. Παρακολούθηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων και ευαισθητοποίηση για τις συνέπειες σοβαρών οδικών συγκρούσεων: Για υπότροπους παραβάτες του ΚΟΚ (οδηγούς οι οποίοι έχουν συσσωρεύσει τόσους βαθμούς ποινής με εξώδικα ή/και λόγω καταδίκης από Δικαστήριο έχουν στερηθεί την άδεια οδήγησης ή/και έχει ακυρωθεί η άδεια οδήγησης τους από Δικαστήριο) να θεσμοθετηθεί η παρακολούθηση υποχρεωτικών εξειδικευμένων εκπαιδευτικών σεμιναρίων. Να θεσμοθετηθεί και η αξιοποίηση του δικαστικού διατάγματος κηδεμόνευσης με όρους κοινωνικής εργασίας σε χώρους αποκατάστασης αναπήρων από οδικά δυστυχήματα σε συνεργασία με τους συναφείς φορείς.
42
21η ΠΡΟΤΑΣΗ Η εξώδικη ρύθμιση της ταχύτητας και της αλκοόλης να ρυθμιστεί σύμφωνα με τους Πίνακες όπου φαίνονται οι προτεινόμενες και οι υφιστάμενες ποινές σε παρένθεση. Η προτεινόμενη εξώδικη ρύθμιση της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλης πέραν του επιτρεπτού ορίου δεν περιλαμβάνει το όριο αλκοόλης για τις κατηγορίες οδηγών που αναφέρονται στον Περί Οδικής Ασφάλειας (Τροποποιητικό) (Αρ. 2) Νόμο του 2015 (Ν. 56(Ι)/2015) αλλά δεν μπορούν ακόμη να ρυθμίζονται εξώδικα.» --- ---
43
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.