Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Σχεδιασμός και Υλοποίηση Πολιτιστικών Προγραμμάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Σχ. Έτους 2014-2015 Ιωάννα Δεκατρή Υπεύθυνη Π.Θ. Γ΄ Δ.Δ.Ε. Αθήνας.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Σχεδιασμός και Υλοποίηση Πολιτιστικών Προγραμμάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Σχ. Έτους 2014-2015 Ιωάννα Δεκατρή Υπεύθυνη Π.Θ. Γ΄ Δ.Δ.Ε. Αθήνας."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Σχεδιασμός και Υλοποίηση Πολιτιστικών Προγραμμάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Σχ. Έτους 2014-2015
Ιωάννα Δεκατρή Υπεύθυνη Π.Θ. Γ΄ Δ.Δ.Ε. Αθήνας

2 Βασικοί Στόχοι Επιμορφωτικής Συνάντησης
Βασικοί Στόχοι Επιμορφωτικής Συνάντησης Α)Εισαγωγική επιμόρφωση εκπαιδευτικών που θα αναλάβουν για πρώτη φορά την υποβολή και την υλοποίηση πολιτιστικού προγράμματος κατά το τρέχον σχολ. έτος Β)Γνωριμία, επικοινωνία και προσπάθεια συνεργασίας εκπαιδευτικών που δραστηριοποιούνται στα πολιτιστικά προγράμματα στη Β/θμια Εκπαίδευση => σχεδιασμός & υλοποίηση από κοινού πολιτιστικών δράσεων των σχολείων της Γ΄ ΔΔΕ Αθήνας.

3 Ενημέρωση για Δράσεις/ Σεμινάρια/ Υλικό Γραφείου Πολιτιστικών Γ΄ΔΔΕ Αθήνας σχετικά Έγγραφα ΥΠΑΙΘ κ.ά φορέων ή Δράσεις/Πολιτιστικά/ Κλειστή ομάδα στο FB: West Side Culture… Γραφείο: Πελοπίδα & Αγ. Πολυκάρπου(εντός κτηρίου 13ου Γ/σίου Περιστερίου-1ος Όροφος) Τηλ.: ,

4 Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων : Καινοτόμες Δράσεις
Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων : Καινοτόμες Δράσεις Τα Πολιτιστικά Προγράμματα, η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, η Αγωγή Υγείας και Καταναλωτή η Αγωγή Σταδιοδρομίας είναι Θεσμοθετημένες Προαιρετικές Οργανωμένες Σχολικές Δραστηριότητες που ορίζονται ως Καινοτόμες Δράσεις.

5 Τι δεν είναι ένα Πολιτιστικό Πρόγραμμα;
Τι δεν είναι ένα Πολιτιστικό Πρόγραμμα; Δεν είναι μια ακόμη υποχρέωση για καθηγητές & μαθητές…..

6 Τι είναι ένα Πολιτιστικό Πρόγραμμα;
Τι είναι ένα Πολιτιστικό Πρόγραμμα; Πολιτιστικό Πρόγραμμα = προαιρετική ολοκληρωμένη συλλογική δημιουργική διαδικασία από εθελοντική ομάδα μαθητών και εκπαιδευτικών με στόχο: την προώθηση του πολιτισμού & την καλλιέργεια της αισθητικής μέσα από την έρευνα, τη μελέτη και τη δημιουργία (Εγκύκλιος : Γ7/167127/ )ΥΠΑΙΘ

7 ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΗΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΣΜΟΣ Η Γνώση υπάρχει ερήμην του υποκειμένου της μάθησης ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ Η Γνώση οικοδομείται από τα άτομα ή τις ομάδες ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΣΜΟΣ Προθετική- Παθητική Μάθηση(αυξάνεται βαθμιαία) ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΣΜΟΣ Ενεργητική- Συμμετοχική Μάθηση(αναδιοργανώνει το νοητικό οικοδόμημα)

8 Φιλοσοφία Πολιτιστικών Προγραμμάτων
Στηρίζονται στις Παιδαγωγικές Αρχές: Ολιστική Αντίληψη και Πρόσληψη της Γνώσης Διεπιστημονική-Διαθεματική Προσέγγιση Ανακαλυπτικός Τρόπος Μάθησης Βιωματική Προσέγγιση Ερευνητική και Συνεργατική Μάθηση Ενθάρρυνση Μαθητικής Πρωτοβουλίας Ανάπτυξη Δημοκρατικού Διαλόγου Καλλιέργεια Κριτικής Σκέψης Άνοιγμα του Σχολείου στην Κοινωνία… (Εγκύκλιος : Γ7/167127/ )ΥΠΑΙΘ

9 Ολόπλευρη Ψυχοβιολογική Ανάπτυξη Παιδιού-Εφήβου
ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ Ολόπλευρη Ψυχοβιολογική Ανάπτυξη Παιδιού-Εφήβου

10 Τα Πολιτιστικά Προγράμματα…
Ενεργοποιούν την Πολλαπλή Νοημοσύνη (Gardner, 1983), καθώς εστιάζουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών μέσα από δράσεις καλλιέργειας όλων των πτυχών της ανθρώπινης νοημοσύνης Νοημοσύνη Κιναισθητική Παραστατική/ Χώρου Λογική/ Μαθηματική Λεκτική/Γλωσσική Ενδοπροσωπική Διαπροσωπική/ Συνεργατική Μουσική/Ρυθμική

11 Βασικοί Στόχοι Πολιτιστικών Προγραμμάτων
Βασικοί Στόχοι Πολιτιστικών Προγραμμάτων Ενδυνάμωση των Κοινωνικών Γραμματισμών Ανάπτυξη της Δημιουργικότητας Καλλιέργεια της Κριτικής Σκέψης Γνωριμία με τον Πολιτισμό και τις ποικίλες εκφάνσεις του Επαφή με την Πολιτισμική Κληρονομιά Σεβασμός και Κατανόηση του Πολιτισμικά Διαφορετικού Ισότιμη Ανάδειξη Πολιτισμικού Κεφαλαίου κάθε Μαθητή Ικανότητα επικοινωνίας και αποτελεσματικής λειτουργίας σε διαφορετικά κοινωνικά περιβάλλοντα

12 Τα Πολιτιστικά Προγράμματα…
Θέτουν το μαθητή στο προσκήνιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς… Παρέχουν τη χαρά της εξερεύνησης και της ανακάλυψης μέσα από συνεργατικές διαδικασίες Δίνουν αφορμές έμπνευσης και δημιουργικής έκφρασης Υποστηρίζουν τη Μάθηση μέσα από τον Πολιτισμό

13 Χαρακτηριστικά Πολιτιστικών Προγραμμάτων
Προαιρετικά για μαθητές και καθηγητές Θεματολογία ευρεία και οικεία στους μαθητές με ελεύθερη επιλογή θέματος. Παιδαγωγικές Αρχές και Προσεγγίσεις Ενεργητική Μάθηση Βιωματική Προσέγγιση Πολλαπλή Νοημοσύνη

14 …και τα διαδικαστικά…. Δράσεις εκτός ωρών διδασκαλίας με χρονική διάρκεια -τουλάχιστον- πεντάμηνη (5μηνη) Για κάθε πρόγραμμα διατίθεται: 2ωρο/εβδομάδα, το οποίο ορίζεται συγκεκριμένα στο Πρακτικό του Συυλόγου διδασκόντων του σχολείου, που εγκρίνει το πρόγραμμα. Το πρακτικό αυτό συνοδεύει το Σχέδιο Υποβολής Προγράμματος (Σ.Υ.Π.). Συμλήρωση ωραρίου :2 διδακτικές ώρες max. Σχ. Έτος: => Εξαιρεση οι ειδικότητες: ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04 : όχι συμπλήρωση ωραρίου/ μόνο δυνατότητα υπερωριακής απασχόλησης…

15 …και άλλα διαδικαστικά….
Η συμπλήρωση ωραρίου (2h) αφορά: στον/στην εκπ/κό που αναλαμβάνει το πρόγραμμα, κατανέμεται σε (02) δύο εκπ/κούς του προγράμματος (1+1 ώρα) Ανώτατο όριο συμπλήρωσης ωραρίου για κάθε εκπ/κό: 2 ώρες Δυνατότητα υλοποίησης έως 2 προγράμματα/ εκπαιδευτικό,εκ των οποίων μόνο το 1 ως αναλαμβάνων. Παιδαγωγική ομάδα : 1-4 εκπαιδευτικοί

16 Για συνεργασίες με άλλους φορείς και παρακολούθηση θεαμάτων…
Για παρακολούθηση θεαμάτων εντός σχολικού ωραρίου ισχύει η εγκύκλιος: /Γ , ΥΠΑΙΘ Υπάρχει κατάλογος κιν/κών ταινιών και θεατρικών έργων των οποίων οι θίασοι έχουν καταθέσει νόμιμα παραστατικά στο ΥΠΑΙΘ=> e-yliko => πεδία: «Κατάλογος θεαμάτων» & «Εκπαιδευτικές επισκέψεις» Οι Δ/ντές θα πρέπει να ζητούν άδεια λειτουργίας των χώρων για λόγους ασφάλειας, πυροπροστασίας, εξόδων κινδύνου κλπ, πριν την επίσκεψη των μαθητών. Για οποιαδήποτε συνεργασία με φορείς ή φυσικά πρόσωπα μέσα στις σχολικές μονάδες: Σύμφωνη γνώμη Δ/ντή Σχολείου Έγκριση του φορέα από τη Δ/νση ΣΕΠΕΔ

17 …και…. στο τέλος …. Ολοκλήρωση Προγράμματος – Βεβαιώσεις
Έγγραφη Βεβαίωση Διευθυντή Σχολείου για την ολοκλήρωση ή όχι του προγράμματος σύμφωνα με το εγκεκριμένο ΣΥΠ. στην υπεύθυνη Π.Θ. Κατάθεση παραδοτέων από κάθε σχολική μονάδα στην υπεύθυνη Π.Θ.

18 Διαδικασία Υποβολής Πολιτιστικού Προγράμματος
Διαδικασία Υποβολής Πολιτιστικού Προγράμματος 1. Συμπλήρωση Σχεδίου Υποβολής Προγράμματος σφραγίδα σχολείου + υπογραφές Δ/ντή-ντριας + εκπαιδευτικών προγράμματος 2. Φωτοαντίγραφο Πράξης Συλλόγου Διδασκόντων, όπου ανατίθεται το πρόγραμμα με αναφορά τίτλου, ονομάτων εκπαιδευτικών & αριθμό ωρών συμπλήρωσης/υπερωρίας. 3. Κατάλογος ονομάτων/τάξης μαθητών που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα. 1+2+3=> Κατάθεση στο Πρωτόκολλο Γ΄ΔΔΕ Αθήνας , ως Παρασκευή 24/10/2014 Συμπλήρωση ηλεκτρονικής φόρμας:

19 Στοιχεία για συμπλήρωση του Σχεδίου Υποβολής Προγράμματος
Στοιχεία Σχολείου Τίτλος Προγράμματος (Παρακαλώ μικρούς τίτλους!!! Όχι 5 σειρές τίτλο…) Εντάσσεται στη θεματολογία: Δείτε θεματολογία εγκυκλίου, π.χ. θέατρο, κινηματογράφος, λαογραφία, Τοπική Ιστορία, Λέσχη Ανάγνωσης, κ.ά) Αρ. Πράξης Συλλόγου…….. Ονόματα Εκπαιδευτικών: Συντονιστή κ.ά, αν υπάρχουν Αριθμός μαθητών (αμιγές τμήμα/μεικτή ομάδα) Ορισμός ημέρας/ώρας/τόπου συναντήσεων)

20 Σχέδιο Υποβολής Προγράμματος Παιδαγωγική Διαδικασία
Καταγραφή Υποθεμάτων-διαστάσεων/όψεων θέματος Καθορισμός γενικού Σκοπού- επιμέρους Στόχων Περιεχόμενο Μεθοδολογία- ενδεχόμενες Συνεργασίες με άλλους φορείς Πεδία Σύνδεσης με Α.Π. Γνωστικών Αντικειμένων Χρονοδιάγραμμα Ανάπτυξης Προγράμματος/ Ημερολόγιο Προγραμματισμού Δραστηριοτήτων: ( ωρα: Διερεύνηση θέματος, επεξεργασία, υλοποίηση δράσεων, επισκέψεων, παρουσίαση κλπ) Καταγραφή αριθμού προβλεπόμενων επισκέψεων:…….. Ονοματεπώνυμα Εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στην Π.Ο.

21 Στάδια Ανάπτυξης Πολιτιστικού Προγράμματος
Στάδια Ανάπτυξης Πολιτιστικού Προγράμματος 1ο Στάδιο- Εισαγωγικό: Συγκρότηση ομάδας- ευαισθητοποίηση Επιλογή θέματος- καθορισμός στόχων 2ο Στάδιο – Διερεύνηση του θέματος Προσδιορισμός διαστάσεων του θέματος Διάκριση θεματικών περιοχών 3ο Στάδιο- Διαμόρφωση σχεδίου δράσης Οργάνωση ομάδων-υποομάδων εργασίας Προσδιορισμός πηγών άντλησης πληροφόρησης (βιβλιοθήκες, διαδικτυακές πηγές, υπηρεσίες, φορείς, πολίτες, περιβάλλον) Επιλογή μεθοδολογίας (μέθοδος project, μελέτη πεδίου, βιβλιογραφική/διαδικτυακή έρευνα, επισκόπηση, παιχνίδια κ.ά. Τεχνικές, αυτόνομα ή σε συνδυασμό)

22 Στάδια Ανάπτυξης Πολιτιστικού Προγράμματος
Στάδια Ανάπτυξης Πολιτιστικού Προγράμματος 4ο Στάδιο- Εφαρμογή της δράσης Συλλογή πληροφοριών (με επισκέψεις σε μουσεία, υπηρεσίες, φορείς, συνεντεύξεις, διακίνηση ερωτηματολογιόυ, σημειώσεις, ηχογραφήσεις, βιντεοσκοπήσεις, φωτογράφηση κ.ά.) Αλληλοενημέρωση των ομάδων σε καθορισμένες συναντήσεις, στην ολομέλεια, για την πορεία της δουλειάς τους, τα προβλήματα, τη λειτουργία της ομάδας τους- Επαναπροσδιορισμός δράσεων. 5ο Στάδιο- Επεξεργασία πληροφοριών & Σύνθεση Επεξεργασία και ταξινόμηση υλικού Συζήτηση με βάση την αποκτηθείσα εμπειρία Αξιολόγηση δεδομένων με βάση τους αρχικούς στόχους Συνολική εκτίμηση- Συμπεράσματα.

23 Στάδια Ανάπτυξης Πολιτιστικού Προγράμματος
Στάδια Ανάπτυξης Πολιτιστικού Προγράμματος 6ο Στάδιο- Παρουσίαση & Δράση Επιλογή τρόπου παρουσίασης της εργασίας της ομάδας στη σχολική ή την τοπική κοινότητα Αναζήτηση τρόπων δράσης/παρέμβασης με δική της πρωτοβουλία 7ο Στάδιο- Αξιολόγηση Διαμορφωτική(κατά τη διάρκεια του προγράμματος) Τελική Ανατροφοδότηση

24 Συγκρότηση ομάδας Μέλη ομάδας: «Ισότιμα και συνυπεύθυνα πρόσωπα, που προσπαθούν μέσα από τη συνεργασία και αλληλοβοήθεια να πετύχουν κοινούς στόχους» (Καμαρινού, 2000) Λειτουργία ομάδας δύο σχήματα : Ολομέλεια & υποομάδες 4-5 ατόμων Συνεργατική διάταξη χώρου (κύκλος= ασφαλής χώρος, κλίμα αποδοχής & ελεύθερης έκφρασης) Καταμερισμός ρόλων μελών Αναζήτηση ταυτότητας & στόχων ομάδας Συμβόλαιο δέσμευσης μελών με κανόνες κοινά αποδεκτούς για τη λειτουργία της – Κώδικας δεοντολογίας μελών Ο ρόλος του εκπαιδευτικού Τεχνικές συνοχής της ομάδας, παιχνίδια πρώτης γνωριμίας κλπ.

25

26 Επιλογή θέματος Αποτέλεσμα συνεργασίας μελών ομάδας και Διέγερσης ενδιαφέροντος μαθητών Κριτήρια: ηλικία, ενδιαφέροντα, δυνατότητες μαθητών δυνατότητες σχολείου- ομάδας- περιβάλλοντος προσδοκώμενη παιδαγωγική ωφελιμότητα σύνδεση με γνωστικά αντικείμενα Α.Π. δυνατότητες διερευνητικής μάθησης, ανάπτυξης δεξιοτήτων, διαθεματικής/διεπιστημονικής προσέγγισης, εκπαιδευτικές προτεραιότητες κ.ά.

27 Θεματολογία Πολιτιστικών Προγραμμάτων
Θέατρικο Εργαστήριο: ανάπτυξη παραστατικών δεξιοτήτων μαθητών, προετοιμασία παράστασης έργου, δημιουργία πρωτότυπης παράστασης μαθητών, θεατρικό αναλόγιο, κ.λ.π. Μουσικό/Χορευτικό Εργαστήριο: Μουσικά, χορευτικά σύνολα, αλλά…με θεωρητική, διερευνητική και πρακτική προσέγγιση θέματος(σύνδεση με ιστορικά, κοινωνικά, οικονομικά στοιχεία που επηρέασαν, φορεσιές παραδοσιακών χορών κ.ά.) Εικαστικό Εργαστήριο: πρακτική και θεωρητική προσέγγιση συγκεκριμένης μορφής τέχνης (π.χ. κεραμική, κόσμημα ψηφιδωτό, αγιογραφία, κ.ά) , μελέτη κινημάτων και τεχνοτροπιών, ομάδα αισθητικής παρέμβασης στο χώρο του σχολείου, κλπ)

28

29 Θεματολογία Πολιτιστικών Προγραμμάτων
Λογοτεχνικό Εργαστήριο: μελέτη λογοτεχνικών ρευμάτων, δημιουργών έργων και δημιουργική γραφή… Προγράμματα προώθησης της Ανάγνωσης Μαθητικός Τύπος: Έντυπος ή Ηλεκτρονικός: Προϋπόθεση: συγκεκριμένη συντακτική ομάδα μαθητών με ευθύνη συγκέντρωσης, επιλογής, σύνταξης & παρουσίασης της ύλης. Παρακολουθεί την επικαιρότητα, τοπική και διεθνή, περιλαμβάνει συνεντεύξεις, ανταποκρίσεις, ανακοινώσεις, κ.ά) (Εγκύκλιος : Γ7/167127/ )ΥΠΑΙΘ

30 Παιδί και παιχνίδι…

31

32

33 Θεματολογία Πολιτιστικών Προγραμμάτων
Λέσχη Φωτογραφίας: γνωριμία με τέχνη και τεχνική της φωτογραφίας, πρακτική άσκηση με θεματικούς άξονες, συνδυασμός θεωρίας και πράξης. Κινηματογραφική Λέσχη: γνωριμία με τέχνη και τεχνική της κινηματογράφου, μέσα από προβολές ταινιών,αφιερώματα σε σκηνοθέτες, πρακτική άσκηση δημιουργίας κινηματογραφικού/διαφημιστικού σποτ, κλπ, συνδυασμός θεωρίας και πράξης. Δημιουργία Ντοκυμαντέρ (σχετικά με προσωπικότητες, τοπική ιστορία, καθημερινή ζωή, κ.ά.) Παιδί και παιχνίδι (Εγκύκλιος : Γ7/167127/ )ΥΠΑΙΘ

34 Αφιέρωμα στο Νίκο Καββαδία…

35 Θεματολογία Πολιτιστικών Προγραμμάτων
Θέματα Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Τοπικής Ιστορίας και Μυθολογίας (αρχιτεκτονική κληρονομιά μιας περιοχής, μνημεία, μουσεία κλπ) Θέματα Κοινωνικά/Ιστορικά μέσα από τις τέχνες (π.χ. η μετανάστευση κι η προσφυγιά μέσα από τα τραγούδια, τα ήθη, τα έθιμα, ας υποθέσουμε των μικρασιατών προσφύγων, ή των Ελλήνων μεταναστών στην Αμερική, Ευρώπη, το β΄μισό του 19ου αι. και το α΄μισό του 20ου ) Θέματα Λαογραφικά (ήθη, παραδόσεις, παιχνίδια κ.ά.) Ανθρώπινα Δικαιώματα μέσα από τον πολιτισμό και τις τέχνες Και άλλα καινοτόμα προγράμματα: π.χ. Εργαστήρια Ρητορικής Τέχνης, Πολιτισμός και ΤΠΕ, κλπ.

36 Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

37 Επισκέψεις στην Ακρόπολη και στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο με φύλλα παρατήρησης εντός Π.Π.

38 Εικόνες Παιδιών στην Τέχνη
Εικόνες Παιδιών στην Τέχνη

39 Εικόνες Παιδιών στην Τέχνη
Εικόνες Παιδιών στην Τέχνη

40 Χωρίς σχόλια….

41 Μετά την επιλογή θέματος
Προσδιορισμός γνωστικών αντικειμένων εξακτίνωσης προγράμματος Καθορισμός στόχων (γνωστικών, συναισθηματικών, ψυχοκινητικών, κ.ά)προγράμματος Αναζήτηση απαραίτητης υποδομής, υλικών, μέσων… Προσδιορισμός Διαστάσεων θέματος (τεχνικές: καταιγισμός ιδεών, θεματικός ιστός..)

42 Δεν αποτελούν πολιτιστικά προγράμματα:
Εκπαιδευτικές εκδρομές/επισκέψεις… από μόνες τους… Χορευτικές ή μουσικές ομάδες χωρίς θεωρητική και διερευνητική πλαισίωση θέματος Έκδοση τεύχους που συγκεντρώνει τις εργασίες των μαθητών κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς ή παρουσιάζει μόνο τις δραστηριότητες της σχολικής μονάδας. Πολιτιστική δράση με διάρκεια λιγότερο από 5 μήνες….

43 Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις Βασικές Μέθοδοι- Τεχνικές: Μέθοδος Σχεδιού Εργασίας (Project) Έρευνα Πεδίου Βιβλιογραφική /Διαδικτυακή Έρευνα Ανάλυση Περιεχομένου Επισκόπηση/ Διερεύνηση Στάσεων (Εργαλεία: Ερωτηματολόγιο, Συνέντευξη) Αισθητοποίηση Αφηρημένων Εννοιών μέσα από υλικά τεκμήρια Ανάλυση Εικόνας-Φωτογραφίας-Αντικειμένου-Έργου Τέχνης :Οπτικός Γραμματισμός Ομαδικά Παιχνίδια, Παιχνίδια Ρόλων, Παιχνίδια Προσομοίωσης Εργασία σε ομάδες με δυνατότητες πολλαπλών συνεργασιών Διαμορφωτική Αξιολόγηση

44 Σχέδιο Εργασίας (Project)
Επιλογή Θέματος Αυτό-οργάνωση ομάδας/υποομάδων – σχεδιασμός δραστηριοτήτων- συμβόλαιο – κατανομή ρόλων Α. Πραγματοποίηση προβλεπόμενων δράσεων Β. Επεξεργασία Δεδομένων (ταξινόμηση, ανάλυση, σύνθεση) Αυτό- αξιολόγηση με βάση τα κριτήρια που είχε θέσει η ομάδα, τις παραμετρους και τη διαδικασία Αξιοποίηση- Διάχυση Αποτελεσμάτων

45 Μελέτη Πεδίου Πριν την Κατά την Επίσκεψη: Μετά την Επίσκεψη Επίσκεψη
Α. Προετοιμασία Εκπαιδευτικού Επίσκεψη Β. Προετοιμασία Μαθητών Κατά την Επίσκεψη: Εργασία στο πεδίο Μετά την Επίσκεψη Εργασία στο σχολείο

46 Βιβλιογραφική/Διαδικτυακή Έρευνα
Βασική Βιβλιογραφία/ Δικτυογραφία Διάκριση- Κριτική Α/γενών & Β/γενών Πηγών Τήρηση Σημειώσεων Υποσημειώσεις Παραπομπές πηγών αναφοράς Τρόπος αναφοράς στη Βιβλιογραφία/ Δικτυογραφία

47 Αντικείμενα καθημερινής ζωής:
Έργα Τέχνης Υιοθέτηση στοιχείων μεθόδων Ιστορίας της Τέχνης Μνημεία- Αντικείμενα καθημερινής ζωής: Ερωτήματα που οδηγούν από την Παρατήρηση Εξωτερικών Χαρακτηριστικών(σχέδιο, διαστάσεις, υλικά,φθορές, επιγραφές κ.λ.π.) στα χαρακτηριστικά του δημιουργού, τα αίτια κατασκευής, τους πιθανούς χρήστες, την κοινωνική- οικονομική τους θέση, με στόχο τη σκιαγράφηση της εποχής. Πιθανές συνδέσεις σε διαπολιτισμικό ή διαχρονικό επίπεδο.

48 Πρόταση Ερμηνευτικής Προσέγγισης Αντικειμένου
Πρόταση Ερμηνευτικής Προσέγγισης Αντικειμένου Για το δημιουργό/ παραγωγή Για τον ιδιοκτήτη/χρήση Σε Εθνικό /κοινοτικο/διαπολιτισμικό επίπεδο Για μένα Σήμερα Αντικείμενο Έννοια Χρήση Υλικά Συσχετισμοί Προεκτάσεις Μορφή Παραγωγή Πως Πότε Γιατί Που Από ποιόν Για ποιόν Από ποιόν Ιδιωτικό Δημόσιο Γιατί Πότε Διαφορές σήμερα Σχέδιο Σχήμα Υλικά Διακόσμηση Λειτουργία Κόστος Από τι Γιατί Από πού Φυσικό Χειροποίτο Βιομηχανικό Κοινό ιδιαιτερότητες/ ηλικία/ανάγκες/ Α.Π. /Διδακτικοί Στόχοι Διαχρονική Διαπολιτισμική Θεώρηση Αλλές πηγές Βιβλία,διαδίκτυο, φωτογραφίες, αντικείμενα,ταινίες, κόμικς,κ.α.

49 Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις Έργων Τέχνης
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις Έργων Τέχνης α)Φαινομενολογική Μέθοδος: Προσπάθεια εξουδετέρωσης του υποκειμενικού παράγοντα, ώστε να αποκαλυφθεί το ίδιο το αντικείμενο. Έμφαση στην περιγραφή. β)Ερμηνευτική Μέθοδος: Διαδικασία ερμηνείας μηνύματος έργου με βάση τις γνώσεις του υποκειμένου και την ιστορικότητα του έργου: συνθήκες παραγωγής & δημιουργός (ερμηνευτικός κύκλος: Διατύπωση υποθέσεων, Πληροφορίες,Έλεγχος υποθέσεων,). Έκθεση & κατανόηση έργου. γ)Διαλεκτική Μέθοδος: Η εναλλαγή λόγου- αντόλογου, θέσης- αντίθεσης για την εύρεση της αλήθειας -σύνθεσης. Κριτικός έλεγχος. (Βρεττός,1994:55-100)

50 Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις Έργων Τέχνης
Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις Έργων Τέχνης Δομική ανάλυση: Στοχεύει στον εντοπισμό του καθοριστικού στοιχείου κάθε εικαστικού έργου (σύνθεση, αλληγορικό νόημα, μυστικό νόημα) Στυλιστική μέθοδος: Θεωρεί την τεχνοτροπία ως έκφραση των αντιλήψεων ενός λαού, μιας εποχής ( H. Wolfflin). Σημειωτική μέθοδος: Αντιμετωπίζει την εικόνα ως σύνολο σημείων- φορέων πληροφοριών. Απαραίτητη η συστηματοποίηση του κοινωνικού πλαισίου, αντιλήψεων, στερεοτύπων, κ.α. Περιορίζει τις πολλαπλές αναγνώσεις του έργου. Εικονολογική μέθοδος: Εξετάζει το εικαστικό έργο ως πολιτιστικό φαινόμενο και ως συμβολική αξία. Το εντάσσει στο πολιτιστικό περιβάλλον και επιχειρεί πολύπλευρη θεώρησή του. (E.Panofsky)(Δάλκος,2000: )

51 Τήρηση ημερολογίου συναντήσεων
Μαθητές (διαδοχικά) Εκπαιδευτικός Περιγράφεται συνοπτικά το περιεχόμενο κάθε συνάντησης, προβλήματα, λύσεις, δυσκολίες, διατύπωση προτάσεων για μεταβολές ή βελτιώσεις.

52 Θέατρο για πρώτη φορά; Έργο μικρής έκτασης (!)
που να αρέσει σε μας και στα παιδιά… Προτιμότερο: ένα έργο με παραδοσιακή εσωτερική δομή και, αν έχουμε χρόνο, μπορούμε να περάσουμε σε πιο σύγχρονα θεατρικά είδη (π.χ. επικό θέατρο, θέατρο του παραλόγου κτλ). Πιθανό Κριτήριο επιλογής η δυνατότητα παρακολούθησης της παράστασής του ή της ακρόασής του (π.χ. από το αρχείο της ΔΤ, Εθνικού Θεάτρου, Εργασία σε δύο ομάδες: μια για το υποκριτικό μέρος της παράστασης(αν προκύψει) και μια που θα αναλάβει όλα τα εικαστικά-ηχητικά-υποστηρικτικά στοιχεία(κοστούμια, σκηνικά, φωτισμό, ήχο, προσκλήσεις, αφίσες, κ.ά) Σκηνικά- Κοστούμια=> Ήθος Έργου: Λιτότητα (…και από άποψη), ευρηματικότητα, συμβολικός ρόλος αντικειμένων…

53 To do or not to do…this is the question!
Στο σχολείο ΔΕΝ κάνουμε: Ψυχόδραμα… Πειραματικό Θέατρο… Ελεύθερο Θέατρο… Όχι στο Διδακτισμό , στη Φλυαρία και στα Μηνύματα του έργου…που λέγονται…

54 Κάνουμε…. Σχολικό Θέατρο για Εφήβους

55 Λαμβάνουμε υπόψη… Την ηλικία των παιδιών…
Το ιστορικό παιδιών με ιδιαίτερες ευαισθησίες κοινωνικές, οικογενειακές, ψυχοβιολογικές…. Το κοινωνικό περιβάλλον της σχολικής μονάδας…

56 ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: «Το νόμισμα στη ζωή μας» Διαθεματική- Διεπιστημονική Προσέγγιση ΝΟΜΙΣΜΑ ΓΛΩΣΣΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΧΗΜΕΙΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

57 «Το νόμισμα στη ζωή μας»: Ενδεικτικές Δραστηριότητες Διαθεματική- Διεπιστημονική Προσέγγιση
Ενδεικτικές Δραστηριότητες: Αποδελτίωση κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (π.χ. «Ανάθεμά τα τα τάλαρα…») Κατάρτιση Γλωσσαρίου Αξιοποίηση συνεργατικών ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων (π.χ. Wiki, blog, google docs, titanpad, κ.ά.) Επίσκεψη στο Νομισματικό Μουσείο Διερεύνηση Ιστορίας του νομίσματος, γεωγραφικής διασποράς, κοινωνικού και πολιτικού του ρόλου, ως όργανο μέτρησης αξίας αγαθών,τις υποδιαιρέσεις του ,ως έργο τέχνης, τα υλικά συστατικά του, νόθευση, παραχάραξη,ως τεκμήριο σημαντικών γεγονότων, αθλητικών αγώνων, κ.α. (Κυρκίνη-Κούτουλα, 2001)

58 Άνοιγμα Σχολείου στην Κοινωνία: Σύνδεση με την Πραγματικότητα
Άνοιγμα Σχολείου στην Κοινωνία: Σύνδεση με την Πραγματικότητα . Τρόποι Διασύνδεσης: Συνεργασία μαθητών και εκπαιδευτικών με ποικίλους φορείς και πρόσωπα… Ευαισθητοποίηση πάνω σε θέματα κοινωνικά μέσα από τις τέχνες… Δυνατότητα δημόσιας παρουσίασης του Πολιτιστικού Προγράμματος.…

59 Τέλος- The End!!!


Κατέβασμα ppt "Σχεδιασμός και Υλοποίηση Πολιτιστικών Προγραμμάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Σχ. Έτους 2014-2015 Ιωάννα Δεκατρή Υπεύθυνη Π.Θ. Γ΄ Δ.Δ.Ε. Αθήνας."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google