Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
5ο Λύκειο Περιστερίου Σχολ.Έτος 2011-2012 Project 5
1η ομάδα Αβραντά Διονυσία Γαλιατσάτου Ανατολή Καγιούλη Αλεξία Μίτοβα Μιχαέλα Στυλιανοπούλου Ευγενία 2η ομάδα Κακούσιου Βάλια Αγαπητού Μαριάννα Βαλλιάνου Φωτεινή Βέμη Ηλιάνα Ζουμπουλάκη Χριστίνα 3η ομάδα Βάγια Σταυρίνα Βίντσου Ελένη Ζώτου Σοφία Ρώσσιου Μαρίνα Σιαμάντη Εύα Ρότσιου Έλλη
2
Οι εποχeσ περνουν.. Η μοδα αλλαζει..
Ενότητα 1: Ενδυμασία & Μόδα Ενότητα 2: Πρότυπα Διαφήμιση Ανορεξία Ενότητα 3: Ενδυμασία στην αρχαία Ελλάδα Η παραδοσιακή ενδυμασία στην Ελληνική κουλτούρα Ενότητα 4: Η μόδα διαμέσου των δεκαετιών Ερωτηματολόγιο
3
ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ & ΜΟΔΑ Ενότητα 1
4
ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ Με τον όρο ενδυμασία εννοούμε το σύνολο των ενδυμάτων που απαρτίζουν την εξωτερική εμφάνιση του ανθρώπου, με σκοπό την προστασία, την εξυπηρέτηση, την άνεση, την αξιοποίηση και την αισθητική ομορφιά της ζωής του. Η ενδυμασία παρουσιάζεται με ποικίλους τρόπους, λαμβάνει πολλές μορφές και άπειρες διαστάσεις και δέχεται τις μεγαλύτερες και πλέον αλλαγές.
5
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΕΝΔΥΜΑΤΑ Τα πρώτα ενδύματα δημιουργήθηκαν κατά την Παλαιολιθική εποχή. Oι άνθρωποι τότε συνήθιζαν να διακοσμούν το δέρμα τους με σχέδια, χρώματα και τατουάζ. Κάλυπταν, επίσης, το σώμα τους χρησιμοποιώντας δέρματα ζώων, γούνες και φύλλα από δέντρα. Κατά τη Νεολιθική εποχή δημιουργήθηκε η υφαντική με την εφεύρεση του αργαλειού. Έτσι άρχισαν να κατασκευάζονται τα πρώτα υφάσματα.
6
ΤΥΠΟΙ ΕΝΔΥΣΗΣ Οι διαχωρισμοί των ρούχων γίνονται:
ανάλογα με το φύλο εκείνου που τα φορά(γυναικεία & αντρικά) ανάλογα με την ηλικία (βρεφικά, παιδικά, εφηβικά & ενηλίκων) ανάλογα με την εποχή του χρόνου που φοριούνται (φθινοπωρινά, χειμωνιάτικα, ανοιξιάτικα & καλοκαιρινά) ανάλογα με την ώρα που φοριούνται (πρωινά, τα οποία είναι συνήθως πιο απλά και πρακτικά, απογευματινά, λιγότερο απλά, και βραδινά, που είναι πιο επίσημα) ανάλογα με την περίσταση που φοριούνται (καθημερινά, γιορτινά, για ειδικές περιπτώσεις (π.χ. τα γαμπριάτικα ή τα νυφικά), ρούχα για το σπίτι και την εργασία)
7
ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ Υφαντικές ίνες και υφάσματα
Για την κατασκευή της ενδυμασίας χρησιμοποιούνται κυρίως οι υφαντικές ίνες, δηλαδή, πολύ λεπτά μικρά νήματα, από τα οποία φτιάχνονται τα υφάσματα. Oι υφαντικές ίνες, ανάλογα με την προέλευσή τους, διακρίνονται σε φυσικές και σε τεχνητές. Φυσικές υφαντικές ίνες ονομάζονται εκείνες που προέρχονται από τη φύση και είναι οι πρώτες που χρησιμοποίησε ο άνθρωπος. Αυτές χωρίζονται σε: α) φυτικές, που είναι κυρίως το βαμβάκι και το λινάρι, και β) ζωικές, που είναι το μαλλί των ζώων και το μετάξι, το οποίο προέρχεται από το κουκούλι που φτιάχνει ο μεταξοσκώληκας. Τεχνητές υφαντικές ίνες ονομάζονται εκείνες που κατασκευάζονται από διάφορες ύλες, όπως από την κυτταρίνη των δέντρων, από το πετρέλαιο ή από χημικές ουσίες. Από τεχνητές ίνες κατασκευάζονται, για παράδειγμα, τα νάιλον, τα ακριλικά και άλλα συνθετικά υφάσματα.
8
ΥΓΙΕΙΝΗ ΤΗΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑΣ
Η ενδυμασία πρέπει να είναι κυρίως καθαρή, ελαφριά και άνετη, για να μη δημιουργήσει προβλήματα στην υγεία μας. Πρέπει να προτιμάμε τα υφάσματα από φυσικές ίνες, γιατί επιτρέπουν στο δέρμα να αναπνέει και δεν προκαλούν ερεθισμούς. Σε κάθε εποχή εξάλλου είναι απαραίτητο να φοράμε ανάλογα ρούχα, δηλαδή ζεστά το χειμώνα και δροσερά το καλοκαίρι. Το ίδιο ισχύει και για τα χρώματα. Το χειμώνα είναι καλύτερα τα σκούρα χρώματα, γιατί ζεσταίνουν περισσότερο, επειδή απορροφούν πιο πολύ τις ακτίνες του ήλιου. Αντίθετα, το καλοκαίρι τα ανοιχτά χρώματα εξασφαλίζουν την απαραίτητη δροσιά. Τα παπούτσια χρειάζεται να είναι άνετα, μαλακά, και να ταιριάζουν σωστά στο μέγεθος των ποδιών μας. Είναι μάλιστα προτιμότερο να έχουν μέτρια τακούνια, γιατί τα πολύ ψηλά τακούνια βλάπτουν τη σπονδυλική στήλη, ενώ τα τελείως ίσια παπούτσια δε διευκολύνουν το βάδισμα.
9
ΜΟΔΑ <<Τι είναι η μόδα τελικά;>> έγραφε ο Οσκαρ Ουάιλντ. <<Συνήθως είναι μια μορφή ασχήμιας τόσο ανυπόφορη που πρέπει να την αλλάζουμε κάθε έξι μήνες>>. Βασικό χαρακτηριστικό της μόδας είναι να επιβάλλει ως νέο κανόνα ότι μέχρι χθες ήταν εξαίρεση και να το εγκαταλείπει και πάλι, όταν γίνει κτήμα των πολλών.
10
Μόδα: Μόδα είναι ο συρμός, ο νεωτερισμός, η επικρατούσα για ορισμένη χρονική περίοδο τάση στον τρόπο ένδυσης, συμπεριφοράς και σκέψης μεταξύ των μελών συγκεκριμένου κοινωνικού συνόλου. Έχει χαρακτήρα εφήμερο και διαρκώς μεταβαλλόμενο.
11
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΚΑΙ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Τα οικονομικά συμφέροντα μεγάλων εταιριών και οίκων μόδας. Όλες αυτές οι επιχειρήσεις επιβάλλουν συγκεκριμένα πρότυπα, για να αυξήσουν τις πωλήσεις των προϊόντων τους και κατά συνέπεια τα έσοδα τους. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει βελτιώσει την ελκυστικότητα των προϊόντων. Έτσι η μοντέρνα εμφάνιση τους δελεάζει και επηρεάζει την κατανάλωση. Τα Μ.Μ.Ε. με τα πρότυπα που προβάλλουν μέσω της διαφήμισης προωθούν τη μόδα και την καθιερώνουν. Οι σύγχρονες τάσεις της τέχνης διαμορφώνονται τις αισθητικές αντιλήψεις και τις συνήθειες μιας κοινωνίας.
12
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΩΘΟΥΝ ΤΟ ΑΤΟΜΟ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ ΤΗΝ ΜΟΔΑ
Η τάση για κοινωνική διάκριση και αποδοχή με την υιοθέτηση ενός συγκεκριμένου στιλ. Η διάθεση του να ανανεώνεται και να πρωτοτυπεί και η ικανοποίηση της φιλαρέσκειας του. Με τη μόδα επιδιώκει να αλλάξει την αισθητική του εικόνα, να αποσπάσει την προσοχή των άλλων και να τονώσει την αυτοπεποίθησή του.
13
ΘΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ
ΘΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ ΘΕΤΙΚΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ Εξουθενώνεται οικονομικά καθώς το άτομο υπερκαταναλώνει. Μιμείται άκριτα τα πρότυπα μόδας που κάθε φορά προβάλλονται και μαζοποιείται. Αλλοτριώνεται και υιοθετεί τρόπους ζωής που δεν τον εκφράζουν και που απέχουν απ τις πραγματικές του ανάγκες. Ενισχύει, έστω και παροδικά, την αυτοπεποίθηση του ατόμου. Αυξάνει τις πωλήσεις των προϊόντων, αναπτύσσεται το εμπόριο και κατά συνέπεια και η οικονομία της χώρας. Περιορίζεται η ανεργία, γιατί δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας από την αυξανόμενη εμπορική κίνηση και τη λειτουργία εργοστασίων και εμπορικών καταστημάτων.
14
προτυπα διαφημιση ανορεξια
προτυπα διαφημιση ανορεξια Ενότητα 2
15
προτυπα Πρότυπο: Το πρόσωπο στο οποίο κάποιος επιδιώκει να μοιάσει και να ακολουθήσει το παράδειγμα του.
16
ΑΠΟ ΠΟΥ ΑΝΤΛΟΥΝ ΟΙ ΝΕΟΙ ΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΤΟΥΣ
ΑΠΟ ΠΟΥ ΑΝΤΛΟΥΝ ΟΙ ΝΕΟΙ ΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΤΟΥΣ Την οικογένεια: τα παιδιά έχουν την τάση να μιμούνται τους μεγάλους και γι αυτό είναι φυσικό τα μεγαλύτερα μέλη μιας οικογένειας να αποτελούν τα πρώτα, θετικά ή αρνητικά, ανάλογα με την συμπεριφορά τους, πρότυπα για το παιδί. Σχολείο: οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αποτελέσουν και αυτοί με την συμπεριφορά τους ένα ζωντανό πρότυπο για τους μαθητές. Αλλά και το ίδιο το περιεχόμενο σπουδών μπορεί να διαμορφώσει στη σκέψη των μαθητών ένα φανταστικό-θεωρητικό πρότυπο. Το κοινωνικό περιβάλλον: είναι φυσικό διάφορα πρόσωπα(φίλοι, γείτονες..) που έρχονται σε συνεχή επαφή με έναν νέο, να την επηρεάζουν ή και ν’ αποτελούν τα πρότυπά του. Την πολιτική, τις επιστήμες, το θέατρο, τον κινηματογράφο, τον αθλητισμό: πολλές φορές, τα πρόσωπα αυτά συνδέονται με την εξουσία, την κοινωνική επιφάνεια και προβολή, τις γνώσεις, την ομορφιά και το χρήμα, στοιχεία που συνήθως θέλγουν ένα νέο.
17
ΟΙ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΠΡΟΤΥΠΩΝ
ΓΙΑ ΤΟ ΑΤΟΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ Περιορίζουν τον προσωπικό τρόπο έκφρασης και την ελευθερία επιλογής. Το άτομο απομακρύνεται από την αναζήτηση πνευματικών αγαθών με αποτέλεσμα να αποπροσανατολίζεται από ιδανικά και αξίες και να στρέφεται σε εφήμερους στόχους. Ενεργοποιούν πάθη, όπως η επιθετικότητα, η αλαζονεία, η προκατάληψη και ο φανατισμός. Οδηγούν σε αδιέξοδα, η ευτυχία φαίνεται ουτοπική και μερικές φορές τα άτομα καταλήγουν στη στείρα αμφισβήτησης και στην άρνηση της ζωής. Προκαλείται ανταγωνισμός μεταξύ των μελών της κοινωνίας, με αποτέλεσμα οι ανθρώπινες σχέσεις να διαταράσσονται. Εκτρέφονται άσχημα κοινωνικά φαινόμενα, όπως βία, έγκλημα, ναρκωτικά, τρομοκρατία. Παρατηρείται αντιπαράθεση ανάμεσα στις γενιές και το μεταξύ τους χάσμα μεγαλώνει. Υπονομεύεται η ελεύθερη και ποιοτική καλλιτεχνική δημιουργία από το μιμητισμό και το λαϊκισμό.
18
διαφημιση Η ΕΠΙΡΡΟΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΣΤΟ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΣΩΜΑ
Οι διαφημίσεις της μόδας εκτός από τη δημιουργία των καταναλωτικών προτύπων συμβάλλουν και στη διαμόρφωση της αντίληψης μας για το γυναικείο σώμα. Πολλά μοντέλα στην προσπάθεια τους να είναι αδύνατα πάσχουν από νευρική ανορεξία. Προκειμένου να παρουσιασθεί το γυναικείο σώμα όλο και περισσότερο αδύνατο έχει επιστρατευθεί και η τεχνολογία της επεξεργασίας της εικόνας. Το αποτέλεσμα είναι πολύ συχνά οι αναλογίες των μοντέλων στις φωτογραφήσεις μόδας να είναι αφύσικα παραμορφωμένες. Μια σειρά τέτοιων περιστατικών που παρουσιάσθηκαν στον τύπο προκάλεσε τέτοια αναστάτωση στην Αγγλία, ώστε η Βρετανική Βουλή πρόσφατα πρότεινε την απαγόρευση του ρετουσαρίσματος δια νόμου σε διαφημίσεις που απευθύνονται σε εφήβους. Στην Ελλάδα το φαινόμενο της νευρικής ανορεξίας δεν είναι άγνωστο.
19
Η ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΤΟΥ ΤΕΛΕΙΟΥ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΣΤΙΣ ΔΙΦΗΜΙΣΕΙΣ ΔΕΝ ΕΠΑΨΕ ΠΟΤΕ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ
1950 2011
20
ανορεξια τι ειναι ανορεξια;
Η ψυχογενής ανορεξία είναι μια σοβαρή και επικίνδυνη ασθένεια όπου οι πάσχοντες ασχολούνται με το τι τρώνε και αποστρέφονται από καθετί παχυντικό. Έστω και αν είναι σημαντικά ελλιποβαρείς επιμένουν ότι πρέπει να χάσουν κι άλλα κιλά. Η όλη κατάσταση οδηγεί σε επικίνδυνη απώλεια βάρους. Η νευρική ανορεξία είναι μια διαταραχή η οποία επηρεάζει συνήθως τα νεαρά κορίτσια και νεαρές γυναίκες. Αν δούμε όμως τα μοντέλα αυτά θα καταλάβουμε πως δεν είναι τίποτα άλλο παρά «κινούμενα κόκαλα»!
21
ΑΙΤΙΑ & ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ
ΑΙΤΙΑ & ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ ΑΙΤΙΑ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ Χαμηλή αυτοεκτίμηση Θλίψη ή θυμός Μοναξιά Άγχος Δυσκολίες στην έκφραση των συναισθημάτων Προβλήματα στις διαπροσωπικές σχέσεις ή στην οικογένεια Τραυματικά γεγονότα [σεξουαλική κακοποίηση] Αίσθημα ανεπάρκειας ή έλλειψης ελέγχου στην ζωή Ιστορικό χλευασμού λόγω σωματικού βάρους Απώλεια ηλεκτρολυτών που οδηγεί σε αρρυθμία, καρδιακή ανεπάρκεια λόγω των αυτοπροκαλούμενων εμετών. Γαστρορραγία κατά τη διάρκεια των επεισοδίων υπερφαγίας. Φλεγμονή και πιθανή ρήξη του οισοφάγου λόγω των συχνών εμετών. Φθορά και λέκιασμα των δοντιών από τα όξινα γαστρικά υγρά που εκρήγνυνται κατά τη διάρκεια των εμετών. Χρόνια, ακανόνιστη εντερική δραστηριότητα και δυσκοιλιότητα λόγω της κατάχρησης καθαρτικών. Πεπτικά έλκη και παγκρεατίτιδα.
22
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΠΡΟΣΛΗΨΗΣ τησ ΤΡΟΦΗΣ
Κοινωνικές πιέσεις που εξυμνούν το πρότυπο της ισχνότητας και προσδίδουν αξία στην απόκτηση του “τέλειου σώματος” Στενοί ορισμοί της ομορφιάς που περιλαμβάνουν αποκλειστικά και μόνο γυναίκες και άνδρες συγκεκριμένου σωματικού βάρους και διάπλασης. Αξιολόγηση των ατόμων βάσει της σωματικής τους εμφάνισης και όχι βάσει των προσωπικών αξιών και δυνατοτήτων.
23
ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΑΣΘΕΝΕΙΑΣ
Υπομονή και δέσμευση τόσο από τη θεραπευτική ομάδα όσο και από την θεραπευόμενη και την οικογένεια της είναι σημαντικά, διότι τα αποτελέσματα θα έρθουν μετά από μερικούς μήνες και όχι αμέσως. Η αντιμετώπιση της ψυχογενούς ανορεξίας είναι δύσκολη, απαιτεί προσέγγιση του προβλήματος από πολλούς ειδικούς και συνίσταται σε τακτικό ιατρικό έλεγχο, εφαρμογή προγράμματος σίτισης και σε ψυχολογική θεραπεία του ασθενούς και της οικογένειας.
24
Ενδυμασια στην αρχαια ελλαδα & η παραδοσιακη ενδυμασια στην ελληνικη κουλτουρα
Ενότητα 3
25
Ενδυμασια στην αρχαια ελλαδα Ενδυμασια αντρων & γυναικων
Ενδυμασια στην αρχαια ελλαδα Ενδυμασια αντρων & γυναικων Χρησιμοποιούσαν, ένα τετράγωνο κομμάτι υφάσματος που δε χρειαζόταν ιδιαίτερη δουλειά για να φτιαχτεί. Το πιο συνηθισμένο ένδυμα που φορούσαν λεγόταν χιτώνας(λινός). Πάνω απ’ αυτό φορούσαν περιβλήματα όπως το ιμάτιο(τετράγωνο ύφασμα, συνήθως μάλλινο). Οι γυναίκες φορούσαν πέπλο σε κλειστή ή ανοιχτή μορφή, περνώντας το κάτω από τη δεξιά μασχάλη ρίχνονταν πάνω από τον δεξί ώμο, αφήνοντας ακάλυπτο το μπροστινό μέρος του σώματος. Από τα μέσα του Ε’ αιώνα το ιμάτιο καθίσταται από τις γυναίκες στενότερο. Για τους άντρες προοριζόταν η χλαμύς και η χλαίνη για την κακοκαιρία. Το ιμάτιο ρίπτονταν επί του αριστερού ώμου λοξά, κάλυπτε την ράχη, πλην του δεξιού ώμου, διέρχονταν κάτω από την δεξιά μασχάλη και η άκρη αυτού κρατιόταν με το αριστερό χέρι.
26
Αντρικο ενδυμα Γυναικειο ενδυμα
27
Χρωματα ενδυματων Η ενδυμασία ήταν κατασκευασμένη από υφάσματα με ζωηρά χρώματα (ειδικότερα η ενδυμασία των νέων) : πορφυρό, κόκκινο, πράσινο και γαλάζιο. Τα λευκά ενδύματα στολίζονταν με μια λωρίδα χρωματιστή. Στους άντρες δεν άρεσε το κίτρινο χρώμα, το θεωρούσαν καλό μόνο για τις γυναίκες. Τα λευκά και τα πορφυρά υφάσματα συνηθίζονταν στις δημόσιες λατρευτικές τελετές ενώ το μαύρο χρώμα αποτελούσε ένδειξη πένθους.
28
υποδηματα Η υπόδηση ήταν το αντικείμενο όπου εκδηλωνόταν η φαντασία των κομψών Αθηναίων. Φορούσαν σανδάλια, που τα 'δεναν με δερμάτινους ιμάντες, αλλά υπήρχαν κι άλλοι τύποι υποδημάτων, όπως μπότες, άρβυλα και σκαρπίνια. Τα υποδήματα τα κατασκεύαζαν από δέρμα λευκό, μαύρο ή ερυθρό. Τα υποδήματα γίνονταν από δέρμα, αλλά κάποτε τα έφτιαχναν κι από πίλημα, όπως τα καλύμματα της κεφαλής. Στόλιζαν τα υποδήματά τους με χρυσό και ασήμι.
29
κομη Όσο αφορά την κόμη τους, οι Έλληνες είχαν πυκνά μαλλιά. Τα έκοβαν έτσι που να καλύπτουν το κεφάλι, αλλά να μη φτάνουν ως τους ώμους. Οι αθλητές, αντίθετα, έκοβαν τα μαλλιά τους πολύ κοντά. Εκτός απ' τους κομψευόμενους νέους, Βοστρύχους άφηναν και οι φιλόσοφοι, αυτό ήταν άλλωστε το διακριτικό τους γνώρισμα.
30
Η παραδοσιακη ενδυμασια στην ελληνικη κουλτουρα
Οι ελληνικές ενδυμασίες είναι πολλές και πλούσιες σε σχέδια και μας δίνουν μια πολύμορφη εικόνα από ιδιότυπα υποδείγματα. Κάθε τόπος και κάθε ελληνική περιφέρεια ξεχωριστά έχει τον δικό του τύπο γυναικείας κυρίως και ανδρικής ενδυμασίας.
31
Μέσα από τις φορεσιές μπορεί κανείς να "διαβάσει" τον τόπο καταγωγής καιθώς και τις διακρίσεις μεταξύ των κοινωνικών τάξεων και επαγγελμάτων. Αλλιώς ντύνονταν οι πλούσιοι από τους φτωχούς, οι βοσκοί από τους γεωργούς, οι νέοι από τους γέρους και οι χήρες από τις παντρεμένες. Οι παράγοντες που επέδρασαν στην διαμόρφωση των πολυάριθμων παραλλαγών της ελληνικής παραδοσιακής φορεσιάς είναι κυρίως ιστορικοί, κοινωνικοοικονομικοί, οι κλιματολογικές συνθήκες και η μορφολογία του εδάφους, τα τοπικά υλικά και το εμπόριο, καθώς επίσης οι παραδόσεις και οι επιδράσεις από τους κατακτητές. Σύμφωνα με τις ταξινομήσεις και κατά καιρούς κατατάξεις, τις ελληνικές φορεσιές μπορούμε να τις διακρίνουμε σε γιορτινές, καθημερινές και νυφιάτικες ή γαμπριάτικες. Με βάση το φύλο τις διακρίνουμε σε γυναικείες και σε ανδρικές. Με βάση τη γεωγραφική διαίρεση σε ορεινές, πεδινές, νησιώτικες και αστικές.
32
Γυναικειεσ τοπικεσ φορεσιεσ
Οι γυναικείες τοπικές φορεσιές είναι φτιαγμένες από βαριά υφάσματα, κεντημένα στο χέρι με έντονα χρώματα και πολλά στολίδια, ασημένια ή χρυσά (λίρες χρυσές, πεντόλιρα και φλουριά) και εντυπωσιάζουν, παρά αναδεικνύουν τη χάρη και την ομορφιά του κορμιού. Βασικό τμήμα της γυναικείας φορεσιάς είναι το πουκάμισο. Σαν ενδιάμεσο κομμάτι υπάρχει το φουστάνι με πολλές παραλλαγές στη μορφή και στην ονομασία, ενώ εξαιρετικό ένδυμα είναι το πανωφόρι (σιγκούνι, φλοκάτα, τζουμπές). Η φορεσιά συμπληρώνεται με γιλέκο, ζωνάρια και ποδιά. Αναπόσπαστο κομμάτι είναι ο κεφαλόδεσμος, τα κοσμήματα και φυσικά οι κάλτσες και τα υποδήματα (παπούτσια ή πασούμια).
33
Ανδρικεσ τοπικεσ φορεσιεσ
Οι ανδρικές φορεσιές είναι περισσότερο αυστηρές στο χρώμα και λιτές στη διακόσμηση. Χαρακτηριστικό ανδρικό ένδυμα στη νησιώτικη Ελλάδα είναι η βράκα. Στην υπόλοιπη φοριέται λευκό ή μαύρο παντελόνι, συνήθως μάλλινο (μπουραζάνα, σαλβάρι). Ο πιο διαδεδομένος τύπος ανδρικής φορεσιάς είναι η φουστανέλα. Όλες οι ανδρικές φορεσιές έχουν σαν βασικό ένδυμα το πουκάμισο, το γιλέκο ή πανωφόρι, ζωνάρια ή ζώνες, ενώ στο κεφάλι φοράνε φέσι (κόκκινο μαλακό σκούφο), μαύρο μαντήλι ή καλπάκι. Χαρακτηριστικά υποδήματα είναι τα τσαρούχια, φτιαγμένα από χοιρόδερμα, ενώ στη νησιώτικη φορεσιά συναντάμε ακόμα τις μπότες.
34
ΑΞΕΣΟΥΑΡ: Η γούνα αποτελεί αγαπημένο αξεσουάρ, ενώ ο Benito γίνεται γνωστός για τις όμορφες γούνες του από ερμίνα σε σχήμα σωλήνα. Τα καλσόν είναι από μετάξι σε τόνους του δέρματος. Τα παπούτσια είναι άνετα για να εξυπηρετούν στο χορό και τα χαρακτηρίζει μια μπαρέτα στο ύψος του αστραγάλου. Οι ταμπακιέρες και οι μακριές πίπες χρησιμοποιούνται ευρέως. Οι πέρλες είναι το αγαπημένο κόσμημα, ενώ τα καπέλα (κλος) εφαρμόζουν τέλεια στο κεφάλι, κατεβαίνουν μέχρι το ύψος των φρυδιών, αναδεικνύοντας τα κοντά κουρέματα. ΜΑΚΙΓΙΑΖ:Τα μάτια είναι πολύ τονισμένα, σχεδόν μουτζουρωμένα από σκούρες γκρι και μαύρες σκιές στο επάνω και στο κάτω βλέφαρο. Τα χείλη είναι σκούρα σε τόνους μπορντό και βυσσινί. ΜΑΛΛΙΑ:Το κοντό μαλλί, γνωστό και ως «a la garçonne», έχει αφέλειες ,άλλες φορές είναι ίσιο και άλλες κυματιστό.
35
ΔΕΚΑΕΤΙΑ: 1930 Μακριά φορέματα κομμένα στο λοξό, εξώπλατα που καταλήγουνε σε ουρά ή σε τετράγωνες πιέτες.Η λαιμόκοψη είναι άλλοτε ντραπέ, άλλοτε βαθύ V και άλλες φορές καταλήγει σε φιόγκο. Τα σακάκια χαρακτηρίζονται από τετράγωνες γραμμές και λεπτομέρεια στους γιακάδες. Τα ταγιέρ αποτελούνται κυρίως από σακάκια που τονίζουν τη μέση και μακριές φούστες εφαρμοστές στους γοφούς. Τα παλτό έχουν γούνινους γιακάδες , ενώ η καμπαρντίνα αναβιώνει. Οι μπλούζες έχουν φραμπαλάδες και τα μανίκια είναι φουσκωτά. Τα πουλόβερ είναι στενά και έχουν prints εμπνευσμένα από τη γραφιστική και την ArtDeco. Τα παντελόνια είναι φαρδιά με κουμπιά στο πλάι, ενώ τα σορτς συνδυάζονται με λευκά σοσόνια. Το 1933 ο οίκος Hermès λανσάρει το πρώτο του μεταξωτό μαντήλι γράφοντας τη δική του ιστορία. Το μαύρισμα γίνεται μανία, τα μονοκόμματα μαγιό με βαθιά ανοιχτή πλάτη συναρπάζουν, ενώ τα γυαλιά ηλίου είναι το απόλυτο αξεσουάρ.Το λευκό χρώμα και το σατέν κυριαρχούν.
36
ΑΞΕΣΟΥΑΡ: Τσάντες φάκελοι ή μικρά πουγκιά, γούνινες εσάρπες και ετόλ από ζώα. Καπέλα κλος, μπερέ και καπέλα με μεγάλο γείσο αλλά και τουρμπάνι. Γάντια, μικρά στρογγυλά γυαλιά ηλίου, καρφίτσες και αληθινά κοσμήματα που συνδυάζονται με ψεύτικα. Μυτερές γόβες, μπαλαρίνες, πέδιλα και οι πρώτες πλατφόρμες. ΜΑΚΙΓΙΑΖ:βγαλμένα έντονα φρύδια, ψεύτικες βλεφαρίδες και κόκκινα νύχια. Η Revlon και η Germaine Monteil λανσάρουν τα πρώτα καλλυντικά ΜΑΛΛΙΑ:Ξανθό πλατινέ, πολύ κοντές αφέλειες και κυματιστά μαλλιά.
37
ΔΕΚΑΕΤΙΑ: 1940 O Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος βάζει τη μόδα σε δεύτερη μοίρα.Οι πρώτες ύλες γίνονται δυσεύρετες , αφού χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο για τον εξοπλισμό πολέμου. Η μόδα παίρνει ένα πιο στρατιωτικό και επιβλητικό look.Οι ώμοι είναι τονισμένοι με ελαφριές βάτες, όχι μόνο στα ταγιέρ αλλά και στα φορέματα. Όλα αυτά μέχρι το 1947 όπου ο Christian Dior κάνει την επανάσταση και δημιουργεί το New Look. Η βασική σιλουέτα, γνωστή και σαν γραμμή Α, είναι κωνική, τονίζει τη μέση, έχοντας φυσικούς ώμους, ενώ το μήκος της φούστας παίζει από τα μέσα του γονάτου μέχρι τα μέσα της κνήμης. Τα υφάσματα που χρησιμοποιούνται είναι ο ταφτάς, το βελούδο, η μουσελίνα και το σατέν. Εμφανίζονται τα πατρόν και τα πρώτα prêt-à-porter.
38
ΑΞΕΣΟΥΑΡ Μεγάλες καπελίνες,καπέλα με voile από δίχτυ ή δαντέλα που σκιάζουν το πρόσωπο αλλά και μπερέδες.Γάντια και τσάντες που κρέμονται από τον ώμο.Τα παπούτσια είναι πέδιλα, με χοντρά τακούνια ή διπλές σόλες και φοριούνται με κοντά καλτσάκια.Καρφίτσες. ΜΑΚΙΓΙΑΖ Τα φρύδια είναι φυσικά αλλά τονισμένα, ελαφριά μάσκαρα, μολύβι και χείλη απαλά σε ροζ αποχρώσεις.Επίσης οι γυναίκες έβαφαν τα πόδια τους για να δώσουν την αίσθηση του καλσόν, δημιουργώντας ακόμα και τη ραφή πίσω με μαύρο μολύβι. ΜΑΛΛΙΑ Τα μαλλιά είναι μέχρι το μήκος των ώμων, σγουρωμένα λιτά η σε κότσο chignon.
39
ΔΕΚΑΕΤΙΑ: 1950 Ίσως η πιο κολακευτική δεκαετία για τη γυναίκα.Οι γραμμές ακολουθούν το κορμί τονίζοντας τα ωραιότερα σημεία του σώματος,το στήθος,τη μέση και την περιφέρεια.Πέρα από τις haute couture δημιουργίες το καθημερινό ρούχο γίνεται όλο και πιο εύκολο και πρακτικό. Το μάκρος ξεκινάει κάτω από το γόνατο και καταλήγει στη μέση της γάμπας.Τα χρώματα είναι παστέλ, ασπρόμαυρο, πουά αλλά και εμπριμέ με λουλούδια. Το 1957 η μόδα υιοθετεί τη γραμμή «σάκος» την οποία λανσάρει ο Yves Saint Laurent που δουλεύει για το Dior.Οι ώμοι είναι χαλαροί,κυριαρχεί η λαιμόκοψη bateau και συνδυάζεται με περίεργα γεωμετρικά καπέλα.Το 1958 η γραμμή πάλι αλλάζει και η σιλουέτα γίνεται τραπέζιο.Τα μανίκια είναι τρία τέταρτα και οι ώμοι φαρδαίνουν. Το τακούνι στιλέτο καθιερώνεται και ο Dupont ανακαλύπτει τη λύκρα κάνοντας επανάσταση στο γυναικείο εσώρουχο. Το φουρό φοριέται πάντα κάτω από φορέματα και τις φούστες δίνοντας όγκο.Στην Ελλάδα ο Ντίμης Κρίτσας ανοίγει το ατελιέ του δίνοντας μια νότα γαλλικής φινέτσας (είχε μαθητεύσει μόδα στο Παρίσι). Τον ακολουθούν ο Γιάννης Τσοπανέλλης ενώ κάνει την εμφάνιση του και ο Φιλήμονας.
40
ΑΞΕΣΟΥΑΡ Μεγάλες τσάντες ή μικρές κομψές, μαντήλια στο κεφάλι, πέρλες που αγκαλιάζουν το λαιμό και γυαλιά πεταλούδα. Απαραίτητα τα γάντια, τα οποία ταιριάζουν αυστηρά με το παπούτσι, τη τσάντα και το φόρεμα/ταγιέρ. Ζώνες που τονίζουν τη μέση. Κομψά πέδιλα ή λεπτά μυτερά με τακούνια. Βελούδινα καπέλα με ή χωρίς βέλος. ΜΑΚΙΓΙΑΖ:Τονισμένα φρύδια σε γραμμή τόξου, eye-liner και μάσκαρα. Τα χείλη βάφονται σε αποχρώσεις κόκκινου και πορτοκαλί. Η βάση για το πρόσωπο είναι σε φυσικό τόνο και το ρουζ πολύ απαλό. Μωβ μάσκαρα, μπλε eye-liner και μπλε του πάγου/ασημί σκιά ή μάσκαρα στο χρώμα χαλκού με απαλή πράσινη σκιά ήταν μερικοί από τους συνδυασμούς που επικρατούσαν. ΜΑΛΛΙΑ:Οι γυναίκες βάφουν τα μαλλιά τους, το ξανθό επικρατεί. Περιποιημένα μαλλιά σε vague ή σε κότσους μπανάνα ή μικρά σινιόν στην κορυφή του κεφαλιού.
41
ΔΕΚΑΕΤΙΑ: 1960 Η μόδα ανανεώνεται και εμφανίζονται νέοι σχεδιαστές που θέλουν να κάνουν τη δική τους επανάσταση. Η ροκ μουσική, τα ναρκωτικά και η σεξουαλική απελευθέρωση κάνει τη μόδα εκκεντρική. Η Mary Quant αλλά και ο André Courrèges κοντράρονται για την ανακάλυψη του μίνι. Το μίνι πάντως είναι γεγονός και αποτελεί σύμβολο της δεκαετίας. Ο Yves Saint Laurent λανσάρει το look Mondrianε εμπνευσμένος από τους γεωμετρικούς πίνακες του Ολλανδού ζωγράφου. Ο Courrèges κάνει πραγματική επανάσταση με τα διαστημικά του σύνολα από πλαστικό, πιστά στον ενθουσιασμό της εποχής με τις κοσμοναυτικές αποστολές στη σελήνη. Ο Paco nRabane παρουσιάζει ρούχα από μέταλλο, ανοίγοντας νέους δρόμους στην κατασκευή των ρούχων. Τα μικροσκοπικά μπικίνι λατρεύονται τόσο από άντρες όσο και από γυναίκες. Μοντέλα όπως η Twiggy και η Βερούσκα αποτελούν πρότυπα ομορφιάς. Στην Ελλάδα ο Γιάννης Βούρος, ο δημιουργός των μοναδικών τουαλετών του ελληνικού κινηματογράφου ανοίγει το πρώτο του ατελιέ, ενώ ο Γιάννης Τσεκλένης με τα ψυχεδελικά του prints κάνει επιτυχία και εκτός των ελληνικών συνόρων. Η Ελίζαμπεθ από την Ολλανδία και η Βανέσσα είναι η ελληνική απάντηση στα μοντέλα του εξωτερικού, αφού μονοπωλούν τις πασαρέλες και τα showrooms. Ήδη αρχίζει να δημιουργείται ένα θετικό κλίμα στην ελληνική μόδα, οι σχεδιαστές γίνονται πιο οικείοι στο ελληνικό κοινό και βάζουν τα θεμέλια για την άνθηση που πρόκειται να ακολουθήσει.
42
ΑΞΕΣΟΥΑΡ: Χρωματιστά καλσόν και κάλτσες μέχρι το γόνατο
ΑΞΕΣΟΥΑΡ: Χρωματιστά καλσόν και κάλτσες μέχρι το γόνατο. Τεράστια γυαλιά ηλίου, μπερέδες και κασκέτα, πλαστικά κοσμήματα, μαντήλια. Φλατ μπαλαρίνες, πλαστικές μπότες μέχρι το γόνατο, σανδάλια. ΜΑΚΙΓΙΑΖ:Το μακιγιάζ είναι έντονο με ψεύτικες τεράστιες βλεφαρίδες και μάσκαρα, ενώ οι σκιές είναι χρωματιστές (γαλάζιο, πράσινο, μωβ). Τα χείλη είναι απαλά σε αποχρώσεις ροδακινί και ροζ-περλέ. ΜΑΛΛΙΑ:Τα μαλλιά είναι είτε κοντά, είτε πολύ μακριά. Ο Vidal Sassoon λανσάρει μια νέα μορφή του bob με όγκο και συμμετρία.
43
ΔΕΚΑΕΤΙΑ: 1970 Το φολκλόρ μπερδεύεται με το ρετρό, το κιτς, το γκλίτερ και το πανκ. Ο διαλογισμός γίνεται μόδα από τους χίπις που διαδηλώνουν για αγάπη και ειρήνη. Το 1974 ανοίγει στη Νέα Υόρκη το περίφημο Studio 54΄ και μαζί του η εποχή της disco, του στρετς και της λύκρα. Η Gloria Vanderbilt κάνει δημοφιλή τα εφαρμοστά στρετς τζιν παντελόνια. Το 1977 το κίνημα του πανκ από τη Μεγάλη Βρετανία φέρνει δερματίνες, καρφιά, παραμάνες και ρούχα από βινύλ. Στην Ελλάδα ο Μιχάλης Ασλάνης ανοίγει στη Δημοχάρους το ατελιέ του για να γνωρίσει επιτυχία με τα έθνικ φορέματα του. Ο Βασίλης Κουρκουμέλης με το Μάκη Τσέλιο δημιουργούν τον οίκο Billy Bo που θα αποτελέσει σταθμό για την ελληνική μόδα και μάλιστα θα βγει και εκτός ελληνικών συνόρων. Αλλά και ο ελληνικός περιοδικός Τύπος αρχίζει να ασχολείται με τη μόδα και τους νέους Έλληνες δημιουργούς. Περιοδικά όπως ο Ταχυδρόμος και η Γυναίκα κάνουν editorial μόδας και ανταποκρίσεις από το εξωτερικό. Τάκης και Ντίνος Διαμαντόπουλος σε συνεργασία με τον image – maker Δημήτρη Ζουρντό δημιουργούν φωτογραφίσεις μόδας εφάμιλλες με εκείνες του εξωτερικού, ενώ νέες παρουσίες εμφανίζονται στο χώρο του μόντελινγκ: Μπέλα Αδαμοπούλου, Λάουρα Χατζηβαγγέλη, Υβέτ και Μιμή Ντενίση. Για πρώτη φορά καθιερώνεται ο ρόλος του στυλίστα και του make-up artist.
44
ΑΞΕΣΟΥΑΡ: Ζώνες με τεράστιες αγκράφες διακοσμούν τους γοφούς, κολιέ από χάντρες, παγιέτες, σατέν κολάν, τεράστιοι ασημένιοι κρίκοι στα αυτιά. Τα παπούτσια είναι χοντροκομμένα με υπερβολικούς πάτους-πλατφόρμες. Μπαντάνες, φουλάρια και πόντσο. ΜΑΚΙΓΙΑΖ:Οι ψεύτικες βλεφαρίδες συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται, ενώ η μπλε και η πράσινη σκιά στα μάτια αποτελούν το αγαπημένο χρώμα των γυναικών. Τα χείλη τονίζονται με λιπ-γκλος. Προς το τέλος της δεκαετίας, η εμφάνιση του punk δίνει έμφαση στο έντονο eye-liner, ενώ τα νύχια βάφονται μαύρα. ΜΑΛΛΙΑ:Τα μαλλιά είναι μακριά με χωρίστρα στη μέση, έχουν ανταύγειες ή είναι περμανάντ. Επίσης το χτένισμα της Farrah Fawcett υιοθετήθηκε από πολλές γυναίκες.
45
ΔΕΚΑΕΤΙΑ: 1980 Η δεκαετία της υπερβολής.
Οι ώμοι φαρδαίνουν, οι βάτες κυριαρχούν και η σειρά «Δυναστεία» κάνει την Alexis Colby πρότυπο μόδας. Η γυμναστική γίνεται μόδα και το αθλητικό look βγαίνει και εκτός γυμναστηρίου. Το τζιν αποκτά υπογραφή και τα logos κυριαρχούν παντού. Είναι η εποχή των super - models και του καταναλωτισμού. Η γυναίκα κυνηγάει την καριέρα και γίνεται οικονομικά ανεξάρτητη. Ο Lacroix φέρνει το μπαρόκ, ο Alaia με τα πλεκτά του αγκαλιάζει το γυναικείο σώμα τονίζοντας τα κατάλληλα σημεία του, η Donna Karan χρησιμοποιεί το στρετς στα καλσόν και στα πουκάμισα body διευκολύνοντας την εργαζόμενη γυναίκα, ενώ οι Manolo Blahnik και Christian Louboutin καθιερώνονται στο χώρο του υποδήματος. Στην Ελλάδα υπάρχει έκρηξη στα περιοδικά μόδας, με το ΚΛΙΚ, DIVA αλλά και το πρώτο αντρικό περιοδικό το ΜΕΝ. Η Λάουρα Ντε Νίγκρις αναλαμβάνει τη Γυναίκα και αναδεικνύει νέα δημιουργικά ταλέντα στο styling και τη φωτογραφία. Φούστες τύπου lambada, τουτού, μίνι φούστες, κολάν, τεράστια φαρδιά t-shirts, ξεβαμμένα τζιν, σκισμένα τζιν, μπουφάν τζιν, κοντά jackets, βάτες, φαρδιά τεράστια μπουφάν, τοπ από δίχτυ, τοπ και φορέματα με τον ένα ώμο έξω, φαρδιές παντελόνες, αθλητικές φόρμες και αθλητικά κορμάκια. Φούστες balloon, τεράστια μανίκια αλλά και μανίκια νυχτερίδα.
46
ΑΞΕΣΟΥΑΡ: Γκέτες, γάντια με κομμένα δάχτυλα, γάντια από δαντέλα, φιόγκοι στα μαλλιά, στέκες, πολύχρωμα γυαλιά, κονκάρδες, τεράστιες ζώνες, πλαστικά βραχιόλια, μακριά κολιέ, χρωματιστά καλσόν. Αγαπημένα παπούτσια είναι τα αθλητικά εταιρειών όπως η Reebok, Nike, L.A Gear και Keds. ΜΑΚΙΓΙΑΖ:Τα φρύδια είναι φυσικά και παχιά. Το πρόσωπο φαίνεται φρέσκο και υγιές με ρουζ , αλλά και πούδρα που δίνει την εντύπωση του ηλιοκαμένου δέρματος. Τα χείλη βάφονται σε έντονο κόκκινο, ενώ οι σκιές παίζουν από γήινους τόνους σε έντονα χρώματα. ΜΑΛΛΙΑ:Τα μαλλιά έχουν όγκο, οι φράντζες κρύβουν το πρόσωπο, ενώ η χρήση λακ και τζελ γίνεται καθημερινή συνήθεια.
47
ΔΕΚΑΕΤΙΑ: 1990 Μετά την υπερβολή έρχεται η απλότητα.
Η σιλουέτα ελευθερώνεται και δεν μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει ένα συγκεκριμένο στυλ. Νέοι σχεδιαστές κάνουν την εμφάνιση τους με την Βρετανία να κατέχει τα πρωτεία στην ανάδειξη δημιουργικών ανθρώπων. Ο John Galliano, ο Alexander McQueen και η Stella McCartney είναι το νέο αίμα. Ο Tom Ford αναλαμβάνει τον οίκο Gucci και τον απογειώνει, ενώ οι οίκοι Prada, D&G, Blumarine καθιερώνονται στο στερέωμα της μόδας. Η Kate Moss είναι αναμφισβήτητα το πρόσωπο της δεκαετίας. Ενσωματώνει την απλότητα, την ιδιαιτερότητα, τη μοναδικότητα και γίνεται μούσα πολλών σχεδιαστών, τραγουδιστών, ζωγράφων. Επειδή η μόδα έχει πολλά πρόσωπα και πολλές επιλογές , η μοναδικότητα και η προσωπικότητα είναι αυτά που χαρακτηρίζουν το στυλ του καθενός. Περιοδικά όπως The Face, Dazed&Confused, I-D, Ten, Another Magazine, Wallpaper εναλλάσσουν στιλ και φτιάχνουν μόδα. Την ίδια περίοδο μια Ελληνίδα, η Σοφία Κοκοσαλάκη, παίρνει διθυραμβικές κριτικές για τις συλλογές της με χρώμα και άρωμα από Ελλάδα .Τα περιοδικά μόδας αυξάνονται και εμφανίζονται και οι πρώτες εκπομπές μόδας στη τηλεόραση, που όμως δε θα κρατήσουν για πολύ.
48
ΑΞΕΣΟΥΑΡ: Θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα gadget της νέας τεχνολογίας είναι τα νέα αξεσουάρ. Επίσης διάσημες σταρ του εξωτερικού κάνουν μόδα αντικείμενα και ρούχα που φορούν χωρίς να είναι διαχρονικά, καθώς αλλάζουν πολύ γρήγορα. ΜΑΚΙΓΙΑΖ: Έχει επιρροές από πολλές δεκαετίες. Κάθε γυναίκα προσαρμόζει το make-up ανάλογα με τις ανάγκες και την προσωπικότητα της. Τα καλλυντικά από οίκους μόδας είναι πλέον γεγονός. ΜΑΛΛΙΑ: Κοντά ή μακριά, όλα τα στιλ μαλλιών είναι στη μόδα.
49
ΔΕΚΑΕΤΙΑ: 2000 Kολάν Έκαναν την εμφάνιση τους στην αρχή των 00s χωρίς να τα πάρουμε στα σοβαρά και μας έγιναν απαραίτητα! Τα έχουμε φορέσει μαζί με γκέτες για το γυμναστήριο, αλλά και για τον καφέ, αντί για καλσόν με φορέματα και φούστες, αλλά και σκέτα. Έχουν εδραιωθεί στην γκαρνταρόμπα μας και θα τα δούμε και τα επόμενα χρόνια με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Το lοοk του άστεγου Το boho-chic στιλ ανήκει επάξια στις αδερφές Olsen οι οποίες το υιοθέτησαν και το καθιέρωσαν. Ήταν τότε που η εφηβική τους περίοδο έφθανε στο τέλος και ανακάλυπταν την θηλυκή τους πλευρά. Έβαλαν ότι βρήκαν πάνω τους και το έκαναν μόδα. Σιγά σιγά όμως το προσάρμοσαν και το ανέδειξαν σε μια από τις πιο ισχυρές τάσεις της μόδας. Trucks, studs και πολύ hard rock αλληλούια! Τα trucks και τα studs κυριάρχησαν στα jeans, στις τσάντες, τα αξεσουάρ και στα παπούτσια. Αντικατέστησαν τα στρας και τις παγιέτες και έδωσαν πιο ροκ ύφος στις εμφανίσεις μας.
50
Ανδρικές φούστες Ένας ο Σάκης Ρουβάς και ένας ο Mark Jacobs
Ανδρικές φούστες Ένας ο Σάκης Ρουβάς και ένας ο Mark Jacobs. O Έλληνας σταρ έβαλε την φούστα Valentino για τις ανάγκες του βραδινού του και έγινε σάλος. Ο Marc Jacobs πάλι την έχει καταβολευτεί, αφού την προτιμά τόσο στις καθημερινές του βόλτες, όσο και στα fashion show του. έχει ιδιαίτερη αγάπη και στα κιλτς! Η τάση αυτή αναμένεται να απογειωθεί από το 2010 και μετά, μιας και τα H&M έχουν συμπεριλάβει στην ανοιξιάτικη συλλογή τους ανδρικές φούστες! Νεόν χρώμα. Τα αγαπήσαμε και τα λατρέψαμε! Τα έντονα φωσφοριζέ νέον χρώματα που θυμίζουν τα stabilo μαρκαδοράκια μας, κατέκλυσαν τις πασαρέλες στα 00s.Το φουτουριστικό στιλ με το μπλε ηλεκτρίκ, το φωσφοριζέ κίτρινο, το φούξια, το ανοιχτό κόκκινο και το έντονο ροζ Τα κατεστραμμένα τζίν Μας ζήτησαν να εκτονώσουμε τα νεύρα μας και το κάναμε. Πήραμε το ξυράφι και κόψαμε τις ίνες των αγαπημένων μας τζιν. Κι όχι απλά τα καταστρέψαμε, αλλά τα ξεσκίσαμε. Όσοι πάλι βαρέθηκαν να το κάνουν, πήγαν και τα πλήρωσαν! Από την άλλη, όμως σετάραμε τα skynni jean μας με κομψά, γλυκά και πολύχρωμα μίνι φορεματάκια.
51
ΔΕΚΑΕΤΙΑ: 2010 Η σεζόν Φθινόπωρο Χειμώνας 2011/12 έχει ενδιαφέρον από πολλές πλευρές και διατηρεί αρκετές τάσεις από την καλοκαιρινή σεζόν! Αυτά που θα ξαναδούμε είναι leopard prints, floral prints, πιέτες, δαντέλα, παγιέτες και μια πιο επίμονη αναφορά στο ανδρόγυνο στιλ! Αυτά που έρχονται ως η μόδα του 2012 και μάλιστα σε αφθονία είναι η γούνα σε κάθε μορφή της, κάθε είδους snake skin τόσο σε μορφή δέρματος όσο και σε print, γεωμετρία, φτερά, και μια τάση να μετατρέπονται πολλές συλλογές σε tribal είδωλα. Οι δεκαετίες που κυριαρχούν είναι του ’40, ’50, ’60 και μεγάλη έμφαση δίνεται στην δεκαετία των ’70s! Τα καπέλα κυριαρχούν των υπολοίπων αξεσουάρ και το πουά αποκτά την δυναμική που του αξίζει! Κυρίαρχες τάσεις της μόδας 2012 είναι το layering και το κολάζ που αποτελεί και το νέο «παιχνίδι» των σχεδιαστών! Το καρό κάνει δυναμικό come back και μάλιστα unisex γίνεται! με αρκετούς συνδυασμούς, το ενδιαφέρον πολλών σχεδιαστών στρέφεται προς τις κουλτούρες των Ανατολικών χωρών, το military γίνεται πιο «γυναικείο» και τα έντονα χρώματα αποτελούν αναπόσπαστο φετίχ της χειμερινής περιόδου! Αυτός είναι χειμώνας! Απλά απολαυστικός!
52
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΜΙΟΥ
Από τη δεκαετία του ’20 μέχρι και σήμερα, το κοστούμι αποτελεί το σήμα κατατεθέν του αντρικού ντυσίματος.
53
1930 1920 1940
54
1960 1970 1950
55
1990 1980 2000
56
2010
57
Συμπέρασμα…. Η ενδυμασία αντανακλά τις αξίες, την ηθική και τον τρόπο ζωής και σκέψης κάθε λαού. Αποτελεί σημαντικό στοιχείο της κουλτούρας της κάθε κοινωνίας. Η Coco Chanel είπε κάποτε «Η μόδα περνάει μόνο το στυλ μένει!»
58
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Οικιακή Οικονομία Α’ Γυμνασίου, ΟΕΔΒ
Πολιτική και κοινωνική οργάνωση στην αρχαία Ελλάδα Β’ Λυκείου Ενδυμασία διαμέσου των αιώνων, Λαγάκου Νέλλη, Δωδώνη Έκθεση έκφραση Λυκείου Α Λυκείου, Κέδρος Τα ρούχα μας αυτοί οι άγνωστοι.., Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.