Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΚAΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΚ)1467/1997 ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
Μάθημα: Οικονομική και Νομισματική Ένωση Επιμέλεια: Βασιλική Α. Χάντζου
2
ΣΥΜΦΩΝΟ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Το κατασταλτικό σκέλος του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης αποτελούσε ο Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1467/97 του Συμβουλίου της 7ης Ιουλίου 1997. «για την επιτάχυνση και τη διασαφήνιση της εφαρμογής της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος» με σκοπό την αποφυγή υπερβολικών δημοσίων ελλειμμάτων και, όταν προέκυπταν παρόμοια ελλείμματα, την ταχεία διόρθωσή τους.
3
ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
Η υπέρβαση της τιμής αναφοράς 3% για το δημοσιονομικό έλλειμμα θεωρείται «έκτακτη και προσωρινή», εάν οφείλεται σε ασυνήθεις περιστάσεις που εκφεύγουν του ελέγχου του συγκεκριμένου κράτους μέλους και έχουν σημαντική επίπτωση στη δημοσιονομική του κατάσταση ή εάν οφείλεται σε σοβαρή οικονομική ύφεση Προσωρινή : εάν οι δημοσιονομικές προβλέψεις της Επιτροπής εκτιμούν ότι το έλλειμμα θα μειωθεί κάτω από την τιμή αναφοράς μόλις εκλείψουν οι ασυνήθεις περιστάσεις ή τερματιστεί η σοβαρή οικονομική ύφεση
4
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ Η Επιτροπή απευθύνει → Συμβούλιο γνώμη και σύσταση.
Η Επιτροπή απευθύνει → Συμβούλιο γνώμη και σύσταση. Το Συμβούλιο αποφασίζει εάν υφίσταται υπερβολικό έλλειμμα εντός τριών μηνών. Εάν υφίσταται: απευθύνει → Συστάσεις και θέτει → Προθεσμία Δημόσια ανακοίνωση συστάσεων μετά από 4 μήνες Σε περίπτωση ΜΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ του κράτους – μέλους → το Συμβούλιο αποφασίζει την επιβολή κυρώσεων εντός το αργότερο δύο μηνών από την προηγούμενή του απόφαση με την οποία ειδοποίησε το συγκεκριμένο κράτος μέλος να λάβει μέτρα.
5
Εάν πάλι το εν λόγω κράτος μέλος δεν ενεργήσει σύμφωνα με τις αποφάσεις του, η απόφασή του περί επιβολής των κυρώσεων λαμβάνεται εντός δεκαμήνου από τις ημερομηνίες γνωστοποίησης. Σε περίπτωση εσκεμμένου ελλείμματος που κρίνεται υπερβολικό από το Συμβούλιο, εφαρμόζεται επισπευσμένη διαδικασία.
6
ΚΥΡΩΣΕΙΣ Οι κυρώσεις αυτές συνίστανται στο ότι το Συμβούλιο μπορεί ׃
Οι κυρώσεις αυτές συνίστανται στο ότι το Συμβούλιο μπορεί ׃ Να απαιτήσει να δημοσιεύει το εν λόγω κράτος μέλος πρόσθετες πληροφορίες τις οποίες ορίζει το Συμβούλιο, προτού εκδώσει ομολογίες και χρεώγραφα Να καλέσει την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να αναθεωρήσει την πολιτική δανεισμού που ασκεί έναντι του εν λόγω κράτους μέλους Να απαιτήσει από το εν λόγω κράτος μέλος να καταθέσει ατόκως στην Κοινότητα ποσό κατάλληλου ύψους, έως ότου, κατά τη γνώμη του Συμβουλίου, διορθωθεί το υπερβολικό έλλειμμα.
7
Κράτος μέλος δε συμμορφώνεται προς τις αποφάσεις του Συμβουλίου → ύψος της άτοκης κατάθεσης ανάλογα με το ύψος του δημοσιονομικού ελλείμματος. Το Συμβούλιο → εκτιμά κάθε έτος κατά πόσο το συγκεκριμένο κράτος μέλος έχει λάβει αποτελεσματικά μέτρα ανταποκρινόμενο στην ειδοποίηση του Συμβουλίου. → αποφασίζει να επιτείνει τις κυρώσεις, εκτός εάν διαπιστωθεί ότι το κράτος αυτό έχει συμμορφωθεί προς την ειδοποίηση του Συμβουλίου. Εάν αποφασισθεί να απαιτηθεί συμπληρωματική κατάθεση, η κατάθεση αυτή → 1/10 της διαφοράς μεταξύ του εκφρασμένου σε ποσοστό του ΑΕΠ ελλείμματος του προηγούμενου έτους και της τιμής αναφοράς του 3% του ΑΕΠ. Καμμιά από τις καταθέσεις για τις οποίες έγινε λόγος δεν υπερβαίνει το ανώτατο όριο του 0, 5% του ΑΕΠ.
8
ΟΙ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ Το Συμβούλιο μετατρέπει κατά κανόνα την κατάθεση σε πρόστιμο εάν μετά παρέλευση δύο ετών από την απόφαση με την οποία υποχρεώθηκε το συγκεκριμένο κράτος μέλος να προβεί σε κατάθεση, κρίνει ότι το υπερβολικό έλλειμμα δεν έχει διορθωθεί. Ανάλογα με την πρόοδο που σημείωσε το εν λόγω κράτος μέλος. Ειδικά όμως όσον αφορά τις άτοκες καταθέσεις, αυτές δεν επιστρέφονται αλλά παρακατατίθενται στην Επιτροπή. Οι τόκοι των καταθέσεων αυτών και τα πρόστιμα εμπίπτουν στην κατηγορία των «άλλων εσόδων» του προϋπολογισμού της Ένωσης και διανέμονται μεταξύ των κρατών μελών που δεν παρουσιάζουν υπερβολικό έλλειμμα.
9
ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΟΥ ΕΛΛΕΙΜΑΤΟΣ
Εάν το συγκεκριμένο κράτος μέλος ενεργήσει σύμφωνα με τις συστάσεις ή Εάν το συγκεκριμένο μέλος ενεργήσει σύμφωνα με την ειδοποίηση, ενώ, το διάστημα κατά το οποίο αναστέλλεται η διαδικασία δεν συμπεριλαμβάνεται στους δύο μήνες που μεσολαβούν μεταξύ της απόφασης του Συμβουλίου να ειδοποιήσει το κράτος μέλος και της απόφασής του να επιβάλει κυρώσεις. Το διάστημα όμως αυτό της αναστολής δεν συμπεριλαμβάνεται ούτε στους δέκα μήνες που μεσολαβούν μεταξύ των ημερομηνιών γνωστοποίησης και της απόφασης του Συμβουλίου να επιβάλει τις κυρώσεις.
10
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ – ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 1056/2005
Επέφερε αλλαγές στα κάτωθι ζητήματα: Ρήτρα των «εξαιρετικών» ή «ασυνήθων» καταστάσεων : ο ορισμός της έννοιας της «σοβαρής οικονομικής ύφεσης» έχει γίνει λιγότερο αυστηρός. Κάθε αρνητικός ετήσιος ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ ή κάθε σωρευτική μείωση της παραγωγής κατά τη διάρκεια παρατεταμένης περιόδου πολύ χαμηλής ετήσιας μεγέθυνσης του ΑΕΠ σε σχέση με τις δυνατότητές του, μπορεί να θεωρηθεί «ασυνήθης». «Σχετικοί παράγοντες» που πρέπει να λαμβάνει υπόψη του το Συμβούλιο όταν αξιολογεί κατά όσον ένα έλλειμμα άνω του 3% είναι υπερβολικό. Δε διευκρινιζόταν ποιοι μπορούσαν να είναι αυτοί οι σχετικοί παράγοντες → Άλλαξε.
11
Προθεσμίες για διόρθωση των υπερβολικών ελλειμμάτων
Προθεσμίες για διόρθωση των υπερβολικών ελλειμμάτων. Όλες οι προθεσμίες, όλα τα χρονικά διαστήματα που μεσολαβούν μεταξύ των επιμέρους σταδίων της διαδικασίας παρατείνονται.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.