Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΟὐλιξεύς Κοντολέων Τροποποιήθηκε πριν 7 χρόνια
1
Νεοελληνική μεταπολεμική ποίηση: α΄ και β΄ μεταπολεμική γενιά
Δρ. Δέσποινα Παπαστάθη Τμήμα Φιλολογίας Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ακαδημαϊκό έτος: Νεοελληνική μεταπολεμική ποίηση: α΄ και β΄ μεταπολεμική γενιά ΕΥ, VIII Ποιητική του πένθους
2
Παραδοσιακή ποίηση του πένθους
Χαρακτηριστικά: Προορισμός της παραδοσιακής ποίησης του πένθους ήταν η παρηγοριά των ζώντων για την απώλεια των αγαπημένων τους προσώπων είτε μέσω της πίστης στα θρησκευτικά ιδεώδη και την ανάσταση των νεκρών, είτε αντικαθιστώντας τους νεκρούς με τα επιτεύγματά τους, τα οποία ως απώτερο στόχο είχαν την αποθέωση των τελευταίων. O Peter M. Sacks προσδιορίζει συγκεκριμένες συμβάσεις που σχετίζονται με το είδος της ελεγείας, όπως: (1) τον μύθο του θεού της βλάστησης και τη σχέση του με τον θάνατο και την αναγέννηση της φύσης, (2) τη χρήση των επαναλήψεων και των επωδών, (3) το μοτίβο των επαναλαμβανόμενων ερωτήσεων, (4) τον κατάλογο των λουλουδιών που συνοδεύουν τον νεκρό, (5) τη διατύπωση ευχών και αντευχών, (6) την πορεία των μοιρολογητών ως πορεία από τον θρήνο στην παρηγοριά, (7) τις παραδοσιακές απεικονίσεις της ανάστασης.
3
Μοντέρνα ποίηση του πένθους
Η ποίηση του πένθους εκφράζει κατά τον 20ό αι. μια έντονη οργή, θυμό και σκεπτικισμό, εσωτερική σύγκρουση και άγχος, όσο ποτέ άλλοτε. Στα κυριότερα χαρακτηριστικά που διακρίνουν τη μοντέρνα ελεγεία ο Clifton R. Spargo προτείνει τα εξής: (1) ο σκεπτικισμός του δημιουργού για την παρηγοριά που μπορεί να προσφέρει η θρησκεία στον πενθούντα∙ (2) αμφιβολίες για τους λόγους που οφείλουμε να διατηρήσουμε ζωντανή τη μνήμη του νεκρού μέσα στο πολιτιστικό σύστημα∙ (3) προβληματισμός για τη δύναμη που μπορεί να έχει η ποίηση και μάλιστα αυτή του πένθους μέσα στη σύγχρονη κοινωνία∙ (4) διαφοροποίηση, άρνηση ακόμα και εχθρική αντιμετώπιση απέναντι στα καθιερωμένα από την κάθε κοινωνία έθιμα και τελετουργικά που σχετίζονται με τον θάνατο∙ (5) έκφραση συναισθημάτων - τα οποία ο Spargo αποκαλεί ανάρμοστα αφού αντιτίθενται έντονα στον παρηγορητικό ρόλο και περιεχόμενο του είδους - όπως οργή, θυμός, μίσος, ως στοιχείο της έντονης θλίψης που προκαλεί η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου. (6) Ο David Kennedy επισημαίνει τη συνέχεια της σχέσης ανάμεσα στους ζωντανούς και τους νεκρούς, την αδυναμία των ζωντανών να εγκαταλείψουν τους νεκρούς παρά μόνο όταν οδηγηθούν και οι ίδιοι στον θάνατο, αλλά και την έντονα μελαγχολική φύση της ελεγείας.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.