Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Πολυφωνική φωνητική μουσική στον Μεσαίωνα

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Πολυφωνική φωνητική μουσική στον Μεσαίωνα"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Πολυφωνική φωνητική μουσική στον Μεσαίωνα
Μουσικά Σύνολα Πολυφωνική φωνητική μουσική στον Μεσαίωνα

2 Πολυφωνική μουσική στον Μεσαίωνα
Πειραματισμοί για τη δημιουργία πολυφωνικής μουσικής (organum): Το Γρηγοριανό μέλος ήταν η δοσμένη φωνή (cantus firmus) και προσέθεταν μία δεύτερη φωνή αρχικά από κάτω έπειτα από πάνω. Αυτό γινόταν με δύο τρόπους: Οι δύο φωνές ξεκινούν από ταυτοφωνία η δεύτερη απομακρύνεται έως το διάστημα 4ης συνεχίζουν σε αυτή την απόσταση και η δεύτερη στο τέλος. επιστρέφει με τον ίδιο τρόπο σε ταυτοφωνία. Οι δύο φωνές βαίνουν σε παράλληλες 4ες. Οι δύο φωνές βαίνουν σε παράλληλες 5ες.

3 Φωνητική μουσική στον Μεσαίωνα
Φωνές: Cantus (firmus) Vox organalis Τεχνικές: Ισοκράτη: κρατημένη μεγάλη νότα του cantus που αντιστοιχεί σε μέλισμα της vox organalis. Discantus: κάθε νότα αντιστοιχεί σε μία άλλη συλλαβικά ή μελισματικά. Hoquetus: εναλλαγή των επάνω φωνών με πολύ γρήγορο τρόπο, ώστε να ακούγεται πάντα μία.

4 Φωνητική μουσική στον Μεσαίωνα
Άλλα είδη: Discantus Παρουσιάζεται τον 12ο αιώνα στην Γαλλία. Η δεύτερη φωνή είναι αυτοσχεδιαστική. Εγκαταλείπεται η παράλληλη κίνηση. Καθιερώνεται η αντίθετη με τη φωνή να τραγουδά εναλλάξ σε διάστημα 5η και 8ης . Ψεύτικο βάσιμο (Faux-bourdon) Χαρακτηριστικό είναι οι παράλληλες τρίτες. Γραφόταν διαφορετικά από ότι ακουγόταν. Ο τραγουδιστής σκεφτόταν την κάτω τρίτη αλλά την τραγουδούσε οκτάβα πάνω σχηματίζοντας διάστημα 6ης . Υπήρχε άλλη μία φωνή σε διάστημα 3ης από την κύρια.

5 Φωνητική μουσική στον Μεσαίωνα
Conductus Η κύρια φωνή δεν είναι δεδομένη (cantus firmus), αλλά δημιουργία του συνθέτη. Το cantus firmus γίνεται πιο ευέλικτο. Μοτέτο Προέρχεται από την τοποθέτηση κειμένου στις καταλήξεις (clausulae) του discantus. Αρχικά θρησκευτικό κομμάτι που εκτελείται εκτός τυπικού. Αργότερα γίνεται κοσμικό (συνήθως ερωτικό).

6 Φωνητική μουσική στον Μεσαίωνα
Το μοτέτο διακρίνεται στα εξής είδη: Απλό, δίφωνο (tenor, duplum ή motetus). Διπλό, τρίφωνο (tenor, motetus, triplum) δύο διαφορετικά κείμενα. Τριπλό, τετράφωνο (tenor, motetus, triplum quadruplum) με τρία διαφορετικά κείμενα. Μοτέτο – Conductus τετράφωνο. Οι επάνω φωνές ίδιο κείμενο.

7 Φωνητική μουσική στον Μεσαίωνα
Οι πρώτοι συνθέτες φωνητικής μουσικής: Perotin Leonin Petrus de Cruce Ο τελευταίος εξελίσσει το μοτέτο και ιδιαίτερα την φωνή triplum η οποία χαρακτηρίζεται πλέον από γρηγορότερες και αρκετά διαφοροποιημένες νότες.


Κατέβασμα ppt "Πολυφωνική φωνητική μουσική στον Μεσαίωνα"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google