Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΖένα Σπηλιωτόπουλος Τροποποιήθηκε πριν 7 χρόνια
1
Η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο με βάση τις νέες οδηγίες 13-09-2016/148083/Δ2
2
Για κάθε τάξη αντίστοιχο εγχειρίδιο «Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας». Αξιοποιούνται παράλληλα τα διαδραστικά σχολικά εγχειρίδια. Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να εμπλουτίζουν το υλικό των σχολικών εγχειριδίων με κείμενα και δραστηριότητες (με βάση τους στόχους: βλ. ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ (ΦΕΚ/303, τ. β΄/ ) Σε όλες τις τάξεις οι μαθητές/τριες ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν ως βιβλία αναφοράς την «Ιστορία Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» και το «Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων».
3
Το μάθημα της Λογοτεχνίας νοείται ως μάθημα κειμενοκεντρικό και μαθητοκεντρικό. • Η ανάγνωση των κειμένων αποτελεί το κεντρικό σημείο της διδακτικής διαδικασίας, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει δραστηριότητες πριν και μετά την ανάγνωση των κειμένων. • Η ανάγνωση δεν περιορίζεται σε μεμονωμένα κείμενα, αλλά οργανώνεται σε ομάδες κειμένων με βάση κριτήρια όπως το θέμα, το είδος, την ιστορική περίοδο κ.ά. Δεν είναι υποχρεωτική η γραμμική ιστορική παρακολούθηση στη Γ΄ τάξη.
4
Η διδασκαλία της λογοτεχνίας
Νοείται Οχι ως άθροισμα κειμένων και γνώσεων που πρέπει να δοθούν για απομνημόνευση, αλλά ως ένα σύνολο στόχων που αποβλέπουν σε: ανάγνωση, ακρόαση/κατανόηση /χρήση γλώσσας ως μέσο προσωπικής και καλλιτεχνικής έκφρασης κριτική, συγκριτική εξέταση κειμένων δημιουργική σχέση με το κείμενο: συγγραφή, θεατρική αναπαράσταση, μετουσίωση και μεταφορά συναισθημάτων σε νέο κείμενο
5
Πόσα κείμενα; …η ανάγνωση, η εμβάθυνση, η παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου, οι ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες πάνω σε δέκα (10) τουλάχιστον κείμενα είναι στόχος εφικτός. Για κάθε κείμενο αντιστοιχούν πέντε περίπου διδακτικές ώρες.
6
Η ανάγνωση των κειμένων ως τη βάση πάνω στην οποία στηρίζεται η οργάνωση του μαθήματος.
Τι σημαίνει οργανώνω το μάθημα ακολουθώντας την πορεία: Πριν Κατά την ανάγνωση Μετά
7
Πριν από την ανάγνωση οι δραστηριότητες μπορούν:
α) να εξοικειώνουν τους μαθητές με έννοιες και ζητήματα που πραγματεύεται το κείμενο, β) να σκιαγραφούν το ιστορικοκοινωνικό πλαίσιο στο οποίο αυτό εγγράφεται, γ) να προετοιμάζουν τους μαθητές για ερωτήματα που θα απευθύνουν στα κείμενα που θα διαβάσουν. Χρήση βίντεο, κείμενα, εικόνες,
8
Μέσα από την ανάγνωση, οι μαθητές/τριες μπορούν :
να κατανοήσουν το κείμενο και να μιλήσουν για αυτό να συνειδητοποιήσουν βαθύτερα τη σχέση της λογοτεχνίας με την ανθρώπινη εμπειρία (πτυχές του κόσμου στον οποίο ζούμε, του εαυτού μας, των ανθρώπινων σχέσεων, των χαρακτήρων, των πολιτισμών του παρελθόντος), βιώνοντας παράλληλα τη λογοτεχνία ως πηγή συναισθημάτων, εμπειριών, καλλιτεχνικών και διανοητικών ερεθισμάτων.
9
Μετά την ανάγνωση, μπορούν
να αναζητούν άλλα κείμενα του ίδιου συγγραφέα και παρουσιάζουν εν συντομία το περιεχόμενό τους ή παρουσιάζουν άλλα κείμενα που διάβασαν με παρόμοια θεματική. να δίνουν ένα άλλο τέλος ή έναν άλλο τίτλο στο κείμενο. να γράφουν ένα κείμενο όπου εκφράζουν την ευαρέσκεια ή την απαρέσκεια τους για το κείμενο που διάβασαν, αιτιολογώντας την απάντηση τους παραπέμποντας στο κείμενο (τους άρεσε ή δεν τους άρεσε επειδή ταυτίστηκαν με τον ήρωα, επειδή διαφοροποιήθηκαν να δραματοποιούν αποσπάσματα….
10
Γ΄Γυμνασίου Η ανάδειξη της ιστορικότητας ενός θέματος ή η ιστορικότητα των λογοτεχνικών ειδών)…. δίνει νέες δυνατότητες για τη μεθόδευση του μαθήματος, με την ιστορία πάντοτε παρούσα. π.χ. Με βάση τα θέματα «Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα», «Χιούμορ και σάτιρα», «Άτομο και κοινωνία»), μπορούμε να επιλέξουμε κείμενα από κάθε ιστορική περίοδο κατάλληλα για τις τρεις αυτές ενότητες (εστίαση στο θέμα, στην ιστορική περίοδο, στα χαρακτηριστικά γραφής και στη σύγκριση με κείμενα άλλων περιόδων)
11
Πχ. ο ρόλος της γυναίκας (του γιοφυριού της Αρτας/Αυτοβιογραφία/Ελεύθεροι πολιορκημένοι/Τ΄αγνάντεμα/Γιατί μ αγάπησες/Η μεταμφίεση) Χιούμορ και σάτιρα (Τα υαλοπωλεία/κακός μαθητής/κι έχουμε πόλεμο) Άτομο και κοινωνία (Πάργα/Ερωτόκριτος/θούριος/λήθη/δουλειά χωρίς ελπίδα/ οσο μπορείς/Μπολιβαρ/Ρωμιοσύνη/στο παιδί μου
12
Ή μια άλλη διάταξη… Ενδεικτικά :
Πχ. παραδοσιακές αξίες και μορφές ζωής που σχετίζονται με την κοινωνία της υπαίθρου--- Δημοτικά τραγούδια. Η ηρωική αντίληψη της ζωής, η αγάπη για την ελευθερία, η εξιδανίκευση του έρωτα και της γυναίκας ---Κρητική λογοτεχνία Ο πόθος της ελευθερίας ---Απομνημονεύματα, επτανησιακή Σχολή, Νεοελληνικός διαφωτισμός Φαναριώτες και η συμβολή τους – Ρομαντική σχολή των Αθηνών Νέα Αθηναική Σχολή Νεότερη Λογοτεχνία Ξένη Λογοτεχνία
13
Ωστόσο η συνεξέταση κειμένων ενδείκνυται τόσο κατά την παραδοσιακή διδασκαλία μέσα από τη σύγκριση κειμένων του σχολικού εγχειριδίου με ίδια θεματική, όσο και κατά την περίπτωση που ο διδάσκων επιλέγει περισσότερα κείμενα του σχολικού εγχειριδίου και τη διδασκαλία στο πλαίσιο μίας θεματικής ενότητας. Εδώ η μεθόδευση εργασίας μπορεί να ακολουθήσει τη μεθόδευση ενός project. (Πιλοτικό Πρόγραμμα Σπουδών για τη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση. ( και το οποίο προτείνεται ως συμπληρωματικό προς το ισχύον ΠΣ.
14
Φυσικά, η παραδοσιακή γραμμική παρακολούθηση της ιστορικής εξέλιξης της λογοτεχνικής παραγωγής δεν αποκλείεται σε καμία περίπτωση.
15
Ανάγνωση λογοτεχνικού βιβλίου Προώθηση φιλαναγνωσίας
Α΄ φάση: Πριν από την ανάγνωση (ενδεικτικός χρόνος: 1 – 2 διδακτικές ώρες) Στόχος: Η εισαγωγή στο θέμα και η εξοικείωση των μαθητών/τριών πχ. Ακρόαση ενός τραγουδιού σχετικού με το θέμα. Απόσπασμα από ένα κινηματογραφικό ή τηλεοπτικό έργο. Ανάγνωση ενός μικρού χαρακτηριστικού αποσπάσματος από το μυθιστόρημα με στόχο να εξάψουμε την περιέργεια των μαθητών/τριών.
16
Β΄ φάση: Προσεκτική ανάγνωση του κειμένου (ενδεικτικός χρόνος: 3 – 4 διδακτικές ώρες) Η τάξη περνά στην ανάγνωση του κειμένου. Όλοι οι μαθητές/τριες διαβάζουν κείμενο(ή αποσπάσματα, καθώς θα έχουν διαβάσει στο σπίτι τις υπόλοιπες σχετικές σελίδες) με την καθοδήγηση του/της φιλολόγου, όπως γίνεται σε κάθε παραδοσιακή διδασκαλία με ποικίλες δραστηριότητες* σ.45-47 Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και καλούνται να συζητήσουν μέσα στην ομάδα τους σημεία που θέλουμε να ορίσουμε …
17
Στο διάστημα αυτό μπορούμε να αναθέσουμε στους μαθητές/τριες ποικίλες δραστηριότητες* που οδηγούν σε παραγωγή κειμένου/ων ενταγμένων σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο. Ενδεικτικά, αναφέρονται οι εξής: Αναδιήγηση τμήματος της ιστορίας από την οπτική γωνία ενός άλλου ήρωα. Δημιουργία μίας σκηνής, στην οποία ο αναγνώστης συναντιέται με τον ήρωα (π.χ. με μορφή συνέντευξης ή αφήγησης). Γραφή ανάλογου κειμένου με προσωπικές παρατηρήσεις από την καθημερινή ζωή για το προσωπικό ημερολόγιο. Δραματοποίηση κομβικών σκηνών που παρουσιάζουν εσωτερικές ή εξωτερικές συγκρούσεις χαρακτήρων, διλήμματα των ηρώων, κ.λπ.
18
Γ΄ φάση: Μετά την ανάγνωση (3 διδακτικές ώρες)
Αναζητούν άλλα κείμενα του ίδιου συγγραφέα και παρουσιάζουν εν συντομία το περιεχόμενό τους ή Παρουσιάζουν άλλα κείμενα που διάβασαν με παρόμοια θεματική. Δίνουν ένα άλλο τέλος ή έναν άλλο τίτλο στο κείμενο. Γράφουν ένα κείμενο όπου εκφράζουν την ευαρέσκεια ή την απαρέσκεια τους
19
Αξιολόγηση Οι μαθητές/τριες αξιολογούνται σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς για τη γενικότερη συμμετοχή τους στο μάθημα, για τις ατομικές ή/και ομαδικές εργασίες τους. Η αξιολόγηση του μαθήματος της λογοτεχνίας πρέπει να εκτιμά την παραγωγή προσωπικών εργασιών πάνω στο κείμενο και να απομακρύνεται σταδιακά από τη λογική της αναπαραγωγής έτοιμων απαντήσεων.
20
Ένα παράδειγμα: Α΄Γυμν. Θεματικές ενότητες 8,12
Η παρουσίαση βασίζεται στο σενάριο της Αλεξάνδρας Γερακίνη «Εικόνες από τη ζωή ενός ξενιτεμένου», χωρίς την χρήση εργαστηρίου ΤΠΕ
21
Ένα παράδειγμα: Η ΞΕΝΙΤΙΑ
Ένα παράδειγμα: Η ΞΕΝΙΤΙΑ Α΄ φάση: Πριν την ανάγνωση (2 διδακτικές ώρες) Οι μαθητές βρίσκονται στην αίθουσα διδασκαλίας σε μετωπική διάταξη και ο εκπαιδευτικός τούς ενημερώνει ότι το σχολείο τους, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ανεκτικότητας που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 16 Νοεμβρίου, θα διοργανώσει μια εκδήλωση. Κάθε τμήμα του σχολείου θα παρουσιάσει ένα θέμα και το θέμα του δικού τους τμήματος θα είναι η ξενιτιά. θα μελετήσουν κείμενα/ θα παρακολουθήσουν βίντεο που πραγματεύονται το θέμα της ξενιτιάς και όλες οι δραστηριότητες με τις οποίες θα ασχοληθούν θα παρουσιαστούν στη διάρκεια αυτής της εκδήλωσης.
22
Προβολή αποσπασμάτων ταινίας : Οι Νύφες
1η δραστηριότητα «Ας παρακολουθήσουμε, λοιπόν, τι σκέφτονται λίγο πριν την αναχώρηση τους και ας προσπαθήσουμε να μπούμε στη θέση τους καταγράφοντας τις σκέψεις τους και τα συναισθήματα τους σε α΄ ενικό πρόσωπο σε μια ημερολογιακή σελίδα» Εργαστείτε στις ομάδες σας και συμπληρώστε το παρακάτω κείμενο:
24
2η δραστηριότητα Μήπως η ταινία που παρακολουθήσατε σας προβλημάτισε και σας οδήγησε σε κάποιες σκέψεις; Καταγράψτε τις λέξεις και τις φράσεις που αυθόρμητα έρχονται στο μυαλό σας και έχουν σχέση με το θέμα της ξενιτιάς. Συμπληρώστε το παρακάτω πλαίσιο με αυτές τις λέξεις και φράσεις. …………….. ……………… ………………. ……………….. ………………. ……………….
25
Πριν ολοκληρωθεί η Α΄ φάση, ο διδάσκων ενημερώνει τους μαθητές ότι τα κείμενα με τα οποία θα ασχοληθούν στη Β΄ φάση είναι τα εξής: Μαρούλα Κλιάφα, «Ο δρόμος για τον παράδεισο είναι μακρύς»· Ελένη Σαραντίτη, «Όπως τα βλέπει κανείς»· Ιωάννης Βηλαράς, «Πουλάκι»· Γεώργιος Βιζυηνός, «Αποχωρισμός»· Κώστας Κρυστάλλης, «Το τραγούδι της ξενιτιάς»· «Θέλω να πα στην ξενιτιά» (δημοτικό τραγούδι της ξενιτιάς). Οι τρεις ομάδες θα ασχοληθούν με τα δύο πρώτα κείμενα που είναι πεζά και οι άλλες τρεις ομάδες θα ασχοληθούν με τα άλλα τέσσερα κείμενα που είναι ποιητικά Ή ΜΠΟΡΟΎΝ ΝΑ ΤΑ ΔΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ: ΠΡΩΤΑ ΤΑ ΠΕΖΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΑ ΠΟΙΗΤΙΚΑ
26
Β΄ φάση: Κατά την ανάγνωση (7 ώρες)
ανάγνωση όλων των κειμένων από τον διδάσκοντα (καλό είναι όλοι οι μαθητές να έχουν μια πρώτη επαφή με όλα τα κείμενα) λεξιλογική και γλωσσική εξομάλυνση
27
Μπόρούμε να δουλέψουμε
- με ομάδα αφηγηματικού κειμένου και ομάδα ποιημάτων ή - με όλη την τάξη πρώτα με τα αφηγηματικά κείμενα και μετά με τα ποιητικά
29
Εργασίες για το σπίτι / ή να συμπληρωθούν στην τάξη με υλικό που θα δοθεί από τον εκπαιδευτικό
30
Παρουσιάστε την προσωπικότητα των δύο κοριτσιών
31
Επιλέξτε 2 εικόνες νέων κοριτσιών: θα είναι η Βερόνικα και η Ευριδίκη
Επιλέξτε 2 εικόνες νέων κοριτσιών: θα είναι η Βερόνικα και η Ευριδίκη. Περιγράψτε τα χαρακτηριστικά τους. Γιατί επιλέξατε τις συγκεκριμένες εικόνες;
33
Και τώρα τα ποιητικά κείμενα…
41
Γ΄ φάση (Μετά την ανάγνωση/1ώρα)
Αποστολή των ομάδων είναι να ετοιμάσουν δύο διαδραστικές αφίσες οι οποίες θα αναρτηθούν στο ιστολόγιο της τάξης και στην ιστοσελίδα του σχολείου. Οι ομάδες που μελέτησαν τα πεζά κείμενα ετοιμάζουν μια αφίσα με τίτλο «Οι ξένοι/μετανάστες στην Ελλάδα» (αναζήτηση εικόνων) και οι άλλες ομάδες που μελέτησαν τα ποιητικά κείμενα ετοιμάζουν μια αφίσα με τίτλο «Ο Έλληνας ξενιτεμένος» (πχ. αναζήτηση εικόνων μεταναστών στην Αμερική 1960)
42
«Ο ξένος/μετανάστης στην Ελλάδα»
Στο κέντρο της αφίσας θα γράψετε σε α΄ ενικό πρόσωπο, μιμούμενοι τη φωνή του, το μήνυμα που θα ήθελε να στείλει ένας ξένος που ζει στην Ελλάδα. Το κείμενό σας θα πλαισιωθεί από υλικό σχετικό με το θέμα σας (εικόνες, τραγούδια, βίντεο).
44
«Ο Έλληνας ξενιτεμένος».
Στο κέντρο της αφίσας θα γράψετε σε α΄ ενικό πρόσωπο, μιμούμενοι τη φωνή του, το μήνυμα που θα ήθελε να στείλει ένας έλληνας που ζει στο εξωτερικό. Το κείμενό σας θα πλαισιωθεί από υλικό σχετικό με το θέμα σας (εικόνες, τραγούδια, βίντεο).
46
Παρατηρήστε τις δύο αφίσες και τα μηνύματα που στέλνουν οι δύο ξενιτεμένοι και γράψτε ένα σύντομο σχόλιο, αφού σκεφτείτε τα ακόλουθα ερωτήματα: Υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα στις δύο αφίσες και στα δύο μηνύματα; Είναι κοινά ή διαφορετικά τα προβλήματα και τα συναισθήματα των δύο ξενιτεμένων; Με τις εργασίες σας παρουσιάσατε δύο διαφορετικές όψεις του ίδιου νομίσματος ή όχι;
47
Υλικό-προτάσεις διδασκαλίας για την Γ΄ Γυμνασίου
Υλικό-προτάσεις διδασκαλίας για την Γ΄ Γυμνασίου Διδακτικές προτάσεις για το μάθημα της λογοτεχνίας:
49
Πχ. ΑΤΟΜΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ «Στάσεις ζωής» Κείμενο: Όσο μπορείς
Πχ. ΑΤΟΜΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ «Στάσεις ζωής» Κείμενο: Όσο μπορείς
50
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ!
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.