Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Παρουσίαση των υπηρεσιών του ΠΣΔ
ΕΠ ΚτΠ – Μέτρο 1.2 «Εισαγωγή και Αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση» Πράξη «Δράσεις Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πληροφορικής» Ανάδοχος: Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών Παρουσίαση των υπηρεσιών του ΠΣΔ ΕΑΙΤΥ Πάτρα, Μάρτιος 2008
2
Τι θα πούμε σήμερα Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο Αρχιτεκτονική δικτύου
Παρεχόμενες τηλεματικές υπηρεσίες ΠΣΔ Η δομή υποστήριξης του ΠΣΔ και οι διαδικασίες συνεργασίες – επικοινωνίας
3
Βασικά στοιχεία για το σχολικό δίκτυο
Το μεγαλύτερο σε λειτουργία δημόσιο δίκτυο σε έκταση και πλήθος χρηστών στη χώρα Διασυνδέει σχολεία, ~7.500 σχολικά LANs, διοικητικές μονάδες, 494 σχολικές, 71 δημόσιες και 29 δημοτικές βιβλιοθήκες, 60 γενικά αρχεία του κράτους Προσωποποιημένη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς και μαθητές (νέα δράση) Δικτυακές υποδομές: συμπληρωματικές με ΕΔΕΤ (πάροχος Internet) Κλειστό εκπαιδευτικό ενδοδίκτυο – Η Ασφάλεια μαθητών πρωταρχικός στόχος Πακέτο παρεχόμενων υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας ειδικά σχεδιασμένες για την Εκπαίδευση Κατάρτιση και υποστήριξη χρηστών στις παρεχόμενες υπηρεσίες Ανάπτυξη με λογισμικό ανοικτού κώδικα (open source) - Σημαντική συνεισφορά στην κοινότητα του OSS Ευρυζωνικότητα: κεντρικός στόχος για βελτίωση ποιότητας υπηρεσιών και μείωση λειτουργικού κόστους
4
Αρχιτεκτονική Δικτύου (1)
Δίκτυο Κορμού ΕΔΕΤ - Εθνικό Δίκτυο Έρευνας & Τεχνολογίας Συνέργια και συμπληρωματικότητα Ελαχιστοποίηση κόστους λειτουργίας Δίκτυο Διανομής 51 ιδιόκτητοι κόμβοι Gigabit διασυνδέσεις με ΕΔΕΤ-2 σε 10 σημεία: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Λάρισα, Ιωάννινα, Ξάνθη, Σύρος, Χανιά, Σέρρες
5
Αρχιτεκτονική Δικτύου (2)
6
Παρεχόμενες υπηρεσίες
Βασικές Υπηρεσίες (Σύνδεση στο δίκτυο, Ελεγχόμενη πρόσβαση στο web, Δικτυακή πύλη, Δικτυακή πύλη μαθητών, Αυτόματη εγγραφή εκπαιδευτικών και μαθητών) Υπηρεσίες Επικοινωνίας (Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο με εξελιγμένη προστασία από ιούς και spam, Ηλεκτρονικές λίστες επικοινωνίας, Χώροι συζήτησης, Instant Messaging, Τηλεδιάσκεψη, Νέα) Φιλοξενία Ιστοσελίδων (Φιλοξενία ιστοσελίδων για σχολεία και εκπαιδευτικούς, Οδηγοί αυτόματης δημιουργίας ιστοσελίδων, Δυναμικές ιστοσελίδες php - δυναμικές ιστοσελίδες και βάση δεδομένων) Προηγμένες Υπηρεσίες (Βίντεο κατ’ απαίτηση, Ζωντανές μεταδόσεις εκδηλώσεων, Σύγχρονη και ασύγχρονη τηλεκπαίδευση, Ηλεκτρονική διαχείριση τάξης) Συμπληρωματικές Υπηρεσίες (Ηλεκτρονικές κάρτες, Ηλεκτρονικό περιοδικό, Ημερολόγιο, Βιβλίο διευθύνσεων, Λίστα εργασιών, Σημειώσεις, Virtual drives) Κεντρικές Υπηρεσίες Υποδομής (Υπηρεσία ονοματολογίας (DNS), Υπηρεσία καταλόγου (LDAP), Κατανεμημένο helpdesk, Online στατιστικά, Σύστημα GIS σχολείων) Υπηρεσίες Διαχείρισης (Διαχείριση χρηστών, Τεκμηρίωση διαχειριστών δικτύου, Παρακολούθηση λειτουργίας δικτύου, Ασφάλεια δικτύου (CERT), Απομακρυσμένη διαχείριση σχολικών δρομολογητών)
7
Βασικές Τηλεματικές Υπηρεσίες
Σύνδεση στο δίκτυο (Connectivity & Dial-up) Διακομιστής διαμεσολάβησης για ελεγχόμενη πρόσβαση στον παγκόσμιο ιστό ( Δικτυακή πύλη ( Κόμβος ενημέρωσης και σημείο πρόσβασης στις υπηρεσίες του ΠΣΔ Απλή διαδικασία εγγραφής εκπαιδευτικών ( και μαθητών (
8
Υπηρεσίες Επικοινωνίας
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ( με εξελιγμένη προστασία από: - ιούς ( και - spam ( Ηλεκτρονικές λίστες επικοινωνίας ( Χώροι συζήτησης ( Instant Messaging ( Τηλεδιάσκεψη ( Νέα (
9
Φιλοξενία Ιστοσελίδων
Φιλοξενία ιστοσελίδων για σχολεία και εκπαιδευτικούς Οδηγοί αυτόματης δημιουργίας ιστοσελίδων Δυναμικές ιστοσελίδες php - δυναμικές ιστοσελίδες και βάση δεδομένων
10
Προηγμένες Υπηρεσίες Βίντεο κατ’ απαίτηση (Video on Demand – ( Ζωντανές μεταδόσεις εκδηλώσεων ( Ασύγχρονη τηλεκπαίδευση ( Ηλεκτρονική διαχείριση τάξης (eclass.sch.gr) Σύγχρονη τηλεκπαίδευση ( Voice over IP (για διοικητική χρήση)
11
Συμπληρωματικές Υπηρεσίες
Ηλεκτρονικές κάρτες ( Ηλεκτρονικό περιοδικό ( Ημερολόγιο, Βιβλίο διευθύνσεων, Λίστα εργασιών, Σημειώσεις Web file folders – Virtual drives
12
Κεντρικές Υπηρεσίες Υπηρεσία αρωγής χρηστών ( (8.30 – 18.00) Υπηρεσία ασφάλειας δικτύου (CERT) Online στατιστικά ( Υπηρεσία καταλόγου (LDAP) Υπηρεσία ονοματολογίας (DNS) Σύστημα GIS σχολείων
13
Υπηρεσίες Διαχείρισης
Υπηρεσία τεκμηρίωσης διαχειριστών δικτύου Υπηρεσία διαχείρισης χρηστών Παρακολούθηση λειτουργίας δικτύου ( Απομακρυσμένη διαχείριση σχολικών δρομολογητών
14
Καινοτόμες Υπηρεσίες Απομακρυσμένη διαχείριση σχολικών εργαστηρίων - Remote Management Ενεργοποίηση πρωτοκόλλου IPv6 Υπηρεσία QoS (εγγυημένη ποιότητα υπηρεσιών) Ψηφιακές υπογραφές (PKI/CA) Υπηρεσία φιλοξενίας εφαρμογών (ASP)
15
Βασικές Υπηρεσίες
16
Δικτυακός τόπος www.sch.gr Χρήση του Portal του ΠΣΔ
Οι χρήστες που έχουν λογαριασμό χρήσης στις υπηρεσίες του ΠΣΔ μπορούν μετά από σύνδεση (login) στο Portal να έχουν πρόσβαση σε προσωποποιημένες υπηρεσίες.
17
Εγγραφή εκπαιδευτικών για την παροχή υπηρεσιών
Υπηρεσίες: Σύνδεση στο δίκτυο, επαναφορά κωδικού Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο και Οργάνωση Ομάδες Συζητήσεων, Βίντεο, Άμεσο Μήνυμα Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση, Νέα και Ενημέρωση Τηλεδιάσκεψη, Λίστες Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου
18
Μαθητική Δικτυακή Πύλη
students.sch.gr Προσωποποιημένες υπηρεσίες ΠΣΔ σε μαθητές της Γ’ Γυμνασίου (Νοε 06) Λειτουργία μαθητικής πύλης (Σεπ.06) Προσβάσιμη από ΑΜΕΑ σύμφωνα με: CSS / W3C WCAG 1.0 W3C (τύπος Α) XHTML 1.0 Transitional πρότυπο
19
Μαθητική Δικτυακή Πύλη
students.sch.gr Περιοχές περιεχομένου Ενημέρωση Μαθητικά νέα, εκδηλώσεις, μαθητικό περιοδικό κ.α. Εξετάσεις Νέα και σύνδεσμοι πανεπιστημίων, Θέματα εξετάσεων, κλπ Ψυχαγωγία Παιχνίδια, ανέκδοτα για ευχάριστα διαλείμματα
20
Μαθητική Δικτυακή Πύλη
students.sch.gr Περιοχές περιεχομένου Εκπαίδευση Εκπαιδευτικό περιεχόμενο και εφαρμογές σε συνεργασία με: Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία Εθνικό Αστεροσκοπείο Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού
21
Μαθητική Δικτυακή Πύλη
students.sch.gr Υπηρεσίες Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο Προσωπικοί λογαριασμοί ΠΣΔ στους μαθητές Γ’ Γυμνασίου τη σχολική χρονιά ( μαθητές) Ιδιαίτερη μέριμνα στην ασφαλή χρήση: Επίπεδα λογαριασμών Αρχείο αποσταλμένων Εξελιγμένη προστασία από ιούς Εξελιγμένη προστασία από spam
22
Υπηρεσίες Επικοινωνίας
23
Υπηρεσία Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου http://www.sch.gr/mail
Υπηρεσία Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου Βασικά χαρακτηριστικά: Ενιαίο όνομα εξυπηρετητή (διακομιστή) εισερχόμενης και εξερχόμενης αλληλογραφίας για όλους τους διακομιστές, mail.sch.gr Λήψη αλληλογραφίας με POP3 αλλά και IMAP Πρόσβαση στην αλληλογραφία μέσω web ( Αποστολή μηνύματος από όποιο δίκτυο και αν συνδέεται ο χρήστης με έλεγχο ταυτότητας (SMTP authentication) Ασφαλής αποστολή και λήψη αλληλογραφίας με κρυπτογράφηση (SSL) Εναλλακτική διεύθυνση Προώθηση αλληλογραφίας σε άλλη διεύθυνση Προστασία από τους ιούς (antivirus) ( Προστασία από την ενοχλητική αλληλογραφία (antispamming) και
24
Υπηρεσία Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου
Υποστηριζόμενοι χρήστες: Εκπαιδευτικές και Διοικητικές Μονάδες Διαθέσιμος χώρος μηνυμάτων 400ΜΒ Οντότητες μονάδων (Βιβλιοθήκη, ΓραΣΕΠ, κ.α.) Εκπαιδευτικοί Προστασία ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στο ΠΣΔ Προστασία από τους ιούς υπολογιστών ( Προστασία από την απρόκλητη ηλεκτρονική αλληλογραφία (
25
Υπηρεσία Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου Προστασία από τους ιούς υπολογιστών
Πολιτική Προστασίας: Έλεγχος χαρακτηριστικών του μηνύματος και επισυναπτόμενων ακολουθίες χαρακτήρων σε συγκεκριμένες επικεφαλίδες του μηνύματος (headers) οι καταλήξεις των επισυναπτόμενων αρχείων (.vbs, .lnk, .scr, .wsh, .hta, .pif, .exe, .bat,.com, .cmd) άρνηση παραλαβής του μηνύματος από το αποστολέα σε περίπτωση μη επιτρεπτών χαρακτηριστικών Χρήση λογισμικού antivirus Άρνηση παραλαβής μηνυμάτων με ιούς
26
Υπηρεσία Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου Έλεγχος δραστηριότητας
Εντοπισμός των λογαριασμών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αποκλίνουν από τα φυσιολογικά πλαίσια χρήσης της υπηρεσίας Αυτόματη ανάληψη δράσης (RBL) για τη φραγή των διευθύνσεων των σχολικών εργαστηρίων στην παραπάνω περίπτωση. Τοποθέτηση στην RBL του ΠΣΔ Εντοπισμός χρηστών που συνδέονται μέσω επιλεγόμενων γραμμών (απλές τηλεφωνικές και ISDN) και dynamic PPP.
27
Υπηρεσία Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου Προστασία από το spam
Άρνηση παραλαβής μηνυμάτων από εξυπηρετητές με βάση RBL λίστες zen.spamhaus.org: list-dsbl-org.sch.gr bl.spamcop.net: Η RBL του ΠΣΔ : bl-mail-abuse.sch.gr Χαρακτηρισμός μηνυμάτων με βάση RBL λίστες multihop-dsbl-org.sch.gr dul.dnsbl.sorbs.net: Χρήση εξελιγμένου φίλτρου (spamAssassign) Μετακίνηση μηνυμάτων στο φάκελο spam με βαθμολογία μεγαλύτερη του 7 Επιλογές του Χρήστη
28
Προστασία από το SPAM Οι επιλογές του Χρήστη
Χειρισμό των μηνυμάτων με βάση τις RBL χαρακτηρισμού ή τη βαθμολογία από το spamassassign. Μετακίνηση στο φάκελο SPAM ή διαγραφή Διάρκεια παραμονής στο φάκελο SPAM Λίστες ανεπιθύμητης αλληλογραφίας του Χρήστη (black list) Αποδεκτές διευθύνσεις αποστολής (Whitelist)
29
Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο Μαθητών
Σκοπός Εκπαιδευτική αξιοποίηση των επενδύσεων για ΤΠΕ στην Εκπαίδευση Ενίσχυση διαπολιτισμικού διαλόγου Συμβολή στην ψηφιακή σύγκλιση της χώρας Στόχοι Εξοικείωση των μαθητών με τις ΤΠΕ στα πλαίσια των γνωστικών αντικειμένων που διδάσκονται στα σχολεία Ανανέωση εκπαιδευτικών μεθόδων - Υποστήριξη της διαδικασίας μάθησης με χρήση των ΤΠΕ Επικοινωνία μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών στα πλαίσια της μαθησιακής διαδικασίας Συνεργασία ομάδων ή σχολείων στα πλαίσια ελληνικών ή ευρωπαϊκών προγραμμάτων Παρέχεται Σήμερα: Σε όλους τους μαθητές της Γ’ Γυμνασίου Μελλοντικά: Σε όλους τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Πλήθος λογαριασμών (3/5/2007)
30
Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο Μαθητών
Λειτουργικά χαρακτηριστικά Λογαριασμός της μορφής : Τύποι λογαριασμών: «Εκπαιδευτικός». Επικοινωνία μόνο με χρήστες του ΠΣΔ «Πλήρης»: Δίνεται μετά από έγκριση του κηδεμόνα και επιτρέπει επικοινωνία και με χρήστες άλλων δικτύων Ασφαλής χρήση: Εφαρμογή φίλτρων για απόρριψη μηνυμάτων από δίκτυα που δεν πιστοποιούν την ταυτότητα των χρηστών τους Διατήρηση ιστορικού μηνυμάτων για τη δυνατότητα ελέγχου από τον κηδεμόνα Γνωστοποίηση στοιχείων λογαριασμού σε κηδεμόνα Προστασία από ιούς (antivirus) Προστασία από απρόκλητη αλληλογραφία (antispamming) Μέγεθος γραμματοκιβωτίου: 20 ΜΒ Αποκεντρωμένη και απλοποιημένη διαδικασία εγγραφής και διαχείρισης χρηστών
31
Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο Μαθητών
Τρόπος παροχής Το σχολείο δημιουργεί και διαχειρίζεται τους λογαριασμούς των μαθητών του μέσω web εφαρμογής ( Εναλλακτικά, το σχολείο μπορεί να επιτρέψει στους μαθητές του την καταχώρηση στοιχείων από τους ίδιους από το Ο εκπαιδευτικός ελέγχει και πιστοποιεί την ορθότητα των στοιχείων εγγραφής Πρόσβαση Μέσω της μαθητικής πύλης (Ενότητα: Υπηρεσίες / Αλληλογραφία και Οργάνωση) Μέσω του URL: Με τη χρήση προγραμμάτων διαχείρισης ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, π.χ. Outlook Express Περισσότερες Πληροφορίες Μέσω της πύλης του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Ενότητα: mySch / Οι υπηρεσίες μας / «Υπηρεσίες για το Μαθητή») Ανάπτυξη – υποστήριξη ΕΑΙΤΥ – Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών
32
Υπηρεσία Web Mail http://webmail.sch.gr
Διαχειριστής ΔΟ-Τ.Ε.Ι.Α. Σημεία Παρουσίας 9 εξυπηρετητές στα κύρια σημεία παρουσίας του Δικτύου Διανομής
33
Υπηρεσία Web Mail http://webmail.sch.gr
Βασικά χαρακτηριστικά: Υλοποίηση με προσαρμογή του ελεύθερου λογισμικού ανοιχτού κώδικα «Horde» Ενιαίο όνομα εξυπηρετητή webmail.sch.gr Υποστήριξη πρωτοκόλλων SMTP, POP3 και IMAP Πρόσβαση μέσω Internet Explorer, Mozilla Firefox Απευθείας διαχείριση της θυρίδας ηλεκτρονικού ταχυδρομείου Δεν απαιτείται αποθήκευση δεδομένων (μηνύματα) στον τοπικό Η/Υ
34
Υπηρεσία Web Mail http://webmail.sch.gr
Υπηρεσίες και λειτουργίες: Διαχείριση Αλληλογραφίας Διαχείριση ηλεκτρονικών διευθύνσεων Ημερολόγιο Διαχείριση εργασιών (ToDo list) Διαχείριση σημειώσεων (Σημειωματάριο) Δυνατότητες εφαρμογής : Περιληπτική κατάσταση , γεγονότων ημερολογίου, σημειώσεων και εργασιών Πλήρως παραμετροποιημένη εφαρμογή (επιλογές εφαρμογής) Online help, εγχειρίδιο με συχνές ερωτήσεις χρηστών (FAQ)
35
Υπηρεσία Λιστών Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου http://www.sch.gr/lists
Υπηρεσία Λιστών Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου Βασικά χαρακτηριστικά: Δημιουργία και συντήρηση ηλεκτρονικών λιστών Πρόσβαση στις λίστες για τους πιστοποιημένους χρήστες μέσω της πύλης του ΠΣΔ ( Ιστορικό μηνυμάτων που έχουν διακινηθεί μέσω της λίστας. Εξελιγμένο περιβάλλον για τους μεσολαβητές και διαχειριστές των λιστών.
36
Υπηρεσία Λιστών Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου
Δύο τρόποι Λειτουργίας της Λίστας Ελεύθερη λίστα Μπορεί να στείλει μηνύματα ο καθένας, τα οποία διανέμονται κατ’ ευθείαν στα μέλη της λίστας. Ανοικτή λίστα με έλεγχο από τον μεσολαβητή (Message Moderation) Η λίστα δέχεται μηνύματα από οποιονδήποτε, αλλά πριν διανεμηθούν στα μέλη της πρέπει να γίνουν αποδεκτά από τον μεσολαβητή (moderator).
37
Υπηρεσία Λιστών Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου
Περιορισμοί λίστας: Υπάρχουν περιορισμοί που μπορούν να τεθούν στην αποστολή μηνυμάτων σε επίπεδο: Μελών της Λίστας ΝΑΙ, ΟΧΙ, με έλεγχο από τον μεσολαβητή. Άλλων Χρηστών Ορισμός χρηστών Με αυτόματη αποδοχή των μηνυμάτων τους. Επιβεβαίωση αποστολής Για τον περιορισμό αποστολής ψευδών μηνυμάτων.
38
Υπηρεσία Λιστών Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου
Κεντρικές Λίστες Τοπικές Λίστές Τοπικές Διαχειριστικού χαρακτήρα
39
Υπηρεσία Συζητήσεων (Forums) http://www.sch.gr/forums
Διαχειριστής EAITY Στόχος της υπηρεσίας είναι η δημιουργία ενός περιβάλλοντος που θα φέρει σε επικοινωνία ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα και προβληματισμούς και θα επιτρέψει τη δημιουργία μιας διαδικτυακής κοινότητας για την ενημέρωση και την ψυχαγωγία των χρηστών της.
40
Υπηρεσία NEWS http://www.sch.gr/news ή http://news.sch.gr
Βασικά χαρακτηριστικά Διαθέτει web περιβάλλον στην ίδια διεύθυνση για την περιήγηση στις ομάδες συζητήσεων. Είναι δυνατή η πρόσβαση στο διακομιστή και με οποιοδήποτε λογισμικό πρόσβασης σε υπηρεσία news (news client) Παρέχει πρόσβαση σε μηνύματα ταξινομημένα σε ομάδες ενδιαφερόντων. (π.χ grk.sch.gimnasio, grk.sch.ekdiloseis, grk.sch.aggelies)
41
Instant Messaging http://www.sch.gr/im ή http://im.sch.gr
Βασικά χαρακτηριστικά: Η υπηρεσία Άμεσων Μηνυμάτων στο ΠΣΔ παρέχει ένα υποσύνολο από τις υπηρεσίες που είναι προτυποποιημένες στα πλαίσια του πρωτοκόλλου Jabber. Παρουσία (presence) - Η υπηρεσία αυτή επιτρέπει σε κάποιο χρήστη να γνωρίζει αν ένας άλλος χρήστης είναι "online". Ανταλλαγή γραπτών μηνυμάτων - Πρόκειται για μηνύματα κειμένου, εμπλουτισμένα με emoticons. Συζήτηση μεταξύ δύο χρηστών (chat)- Λαμβάνει χώρα μεταξύ δύο χρηστών και προαπαιτεί τη σύνδεσή τους με τον Jabber εξυπηρετητή. Οι δυνατότητες που παρέχονται στους χρήστες είναι ίδιες με αυτές που ισχύουν στην περίπτωση των μηνυμάτων.
42
Συμπληρωματικές Υπηρεσίες
43
Ηλεκτρονικό Περιοδικό e-emphasis
44
Ηλεκτρονικό Περιοδικό e-emphasis
Μηνιαία ηλεκτρονική έκδοση του ΠΣΔ/ΥΠΕΠΘ με σκοπό την ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας σχετικά με: Αξιόλογες δραστηριότητες σχολείων και εκπαιδευτικών Διακρίσεις μαθητών Δραστηριότητες Υπ.Ε.Π.Θ. Δραστηριότητες Π.Σ.Δ. Κυκλοφορία νέου τεύχους: 14/3/2008 Αποδέκτες: σχολεία 2.683 διοικητικές μονάδες εκπαιδευτικοί με λογαριασμό πρόσβασης στο ΠΣΔ Περιεχόμενο: Κείμενα – φωτογραφίες Πολυμεσικό υλικό (μουσική, βίντεο) Στατιστικά (από 17/9 έως 2/10): 5.779 διαφορετικοί επισκέπτες σελίδες που προβλήθηκαν
45
Δικτυακή πύλη για το εκπαιδευτικό ΕΛ/ΛΑΚ http://opensoft.sch.gr
Στόχοι Ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας για το ΕΛ/ΛΑΚ στην εκπαίδευση και τη δυνατότητα αξιοποίησής του Παρουσίαση ανάλογων δράσεων σε διεθνές επίπεδο Παροχή βήματος ανταλλαγής ιδεών και προτάσεων από τους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς Περιεχόμενα Βιβλιοθήκη λογισμικού Νέα Σχετικοί σύνδεσμοι Forum Στατιστικά Ανακοινώσεις εκδηλώσεων Newsletter - RSS opensoft.sch.gr Ανάπτυξη - υποστήριξη Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής
46
Στατιστικά Χρήσης Επισκέπτες Συνολικός αριθμός επισκεπτών 45.910
Συνολικός αριθμός επισκεπτών Επισκέψεις σελίδων Επισκέψεις μέσω της δικτυακής πύλης ΠΣΔ Εγγεγραμμένοι χρήστες ΠΣΔ Δημοφιλέστερες εφαρμογές (αριθμός επισκέψεων) 3D Planetarium Schoolsplay Electric Elxis ePresence Atlantida C.A.R GCompris
47
Τα αρχεία μου http://myfiles.sch.gr ή www.sch.gr/wfm
Απομακρυσμένη ασφαλής διαχείριση αρχείων μέσω Web Interface Διαθεσιμότητα σημειώσεων / υλικού μαθήματος Πρόσβαση στην προσωπική ιστοσελίδα
48
Web File Manager Αποθήκευση/ανάκτηση αρχείων
Οργάνωση αρχείων σε καταλόγους Αποσυμπίεση αρχείων zip, tar, bz2 Λειτουργίες αντιγραφής/αποκοπής/επικόλλησης Ρύθμιση διαθέσιμου χώρου ανά χρήστη Δυνατότητα ελέγχου και περιορισμού πρόσβασης σε καταλόγους
49
Ηλεκτρονικές Κάρτες www.sch.gr/e-cards
Βασικά χαρακτηριστικά: Δυνατότητα επιλογής και αποστολής ηλεκτρονικών καρτών σε διευθύνσεις. Θεματικός κατάλογος χωρισμένος σε ενότητες Οι ηλεκτρονικές κάρτες περιέχουν κάποιες έτοιμες εικονογραφήσεις, στις οποίες υπάρχει δυνατότητα να προστεθεί κείμενο και/ή μια μουσική/ηχητική συνοδεία.
50
Υπηρεσία Φιλοξενίας Ιστοσελίδων
51
Υπηρεσία Φιλοξενίας Ιστοσελίδων Web Hosting
Διαχειριστής ΔΟ-Π.Θ Διαθέσιμοι Πόροι περισσότερο από 2 TB διαθέσιμος αποθηκευτικός χώρος Βασικά χαρακτηριστικά Υλοποίηση με χρήση λογισμικού ανοικτού κώδικα Χρήση Apache, PhP, mySQL Παροχή χώρου φιλοξενίας ιστοσελίδων στους χρήστες του ΠΣΔ Εργαλεία αυτόματης κατασκευής ιστοσελίδων Προβολή των ιστοσελίδων από το ευρετήριο και τον θεματικό κατάλογο του ΠΣΔ
52
Υπηρεσία Φιλοξενίας Ιστοσελίδων Web Hosting
Υποστηριζόμενοι χρήστες: Διοικητικές/Εκπαιδευτικές μονάδες DNS Μονάδας: ή Διαθέσιμος χώρος : 400 ΜΒ Πρόσβαση στο χώρο φιλοξενίας ιστοσελίδων ftp://dide.eyv.sch.gr ftp://1lyk-petroup.att.sch.gr Οντότητες μονάδων (βιβλιοθήκη, ΓραΣΕΠ, κ.α) DNS Μονάδας: DNS Μονάδας/<user id οντοτητας>: Διαθέσιμος χώρος: 400 ΜΒ ftp://2lyk-chaid.att.sch.gr Εκπαιδευτικοί Δικτυακοί τόποι χρηστών:users.sch.gr/<userid εκπαιδευτικού>: Πρόσβαση στον διακομιστή δημοσίευσης ιστοσελίδων με ftp
53
Αυτόματη δημιουργία ιστοσελίδων
Δημιουργία ιστοσελίδων που φιλοξενούνται σε εξυπηρετητές του Π.Σ.Δ. 3 διαφορετικοί τρόποι δημιουργίας Άμεση δημοσίευση Αναλυτικές οδηγίες για την δημιουργία των ιστοσελίδων
54
Απλός Οδηγός ιστοσελίδων
Δημιουργία με χρήση έτοιμων προτύπων ή εισαγωγή στοιχείων
55
Ιστοσελίδες Iware Σύνταξη και διαχείριση περιεχομένου με απλό τρόπο
Χρήση του συντάκτη για την επεξεργασία του περιεχομένου των ιστοσελίδων Ο συντάκτης παρέχει τις βασικές λειτουργίες ενός επεξεργαστή κειμένου Σε κάθε βήμα υπάρχουν οδηγίες χρήσης Δυνατότητα εισαγωγής αρχείων και εικόνων
56
Δυναμικές Ιστοσελίδες
Χρήση Συστημάτων Διαχείρισης Περιεχομένου (Joomla, mambo,drupal κ.τ.λ.) που βασίζονται σε php και mysql, για την δημιουργία δυναμικών ιστοσελίδων Εύκολη διαχείριση περιεχομένου Δεν απαιτεί γνώση προγραμματισμού του χρήστη
57
Προηγμένες Υπηρεσίες
58
Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση
Ασύγχρονη τηλεκπαίδευση υλοποιεί μια διαδικασία ανταλλαγής μάθησης μεταξύ εκπαιδευτή – εκπαιδευομένων, που πραγματοποιείται ανεξάρτητα χρόνου και τόπου Έχει ιδιαίτερη αξία για όσους μαθαίνουν καλύτερα σκεπτόμενοι για το περιεχόμενο επιθυμούν να δουλέψουν στο δικό τους χρόνο μπορούν να ακολουθήσουν οδηγίες από τον εκπαιδευτή τους Λόγοι χρήσης ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης Οι εκπαιδευόμενοι: εξετάζουν το εκπαιδευτικό υλικό σύμφωνα με το πρόγραμμά τους μπορούν να ιεραρχήσουν τα θέματα του εκπαιδευτικού υλικού έχουν το χρόνο να σκεφτούν για το περιεχόμενο μπορούν να επιλέξουν το μαθησιακό στυλ που προτιμούν Υλοποίηση βασισμένη στην παιδαγωγική θεωρία του κοινωνικού εποικοδομητισμού αξιοποίηση του open source λογισμικού moodle ( πρόσβαση μέσω web : ή e-learning.sch.gr
59
Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση
60
Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση
Πολλαπλές μορφές οργάνωσης μαθημάτων: Θεματική Ημερολογιακή Κοινωνική Εύχρηστος οδηγός δημιουργίας και διαχείρισης μαθήματος Υποστήριξη πολλαπλών ρόλων χρηστών Διαχειριστής Δημιουργός μαθήματος Απλός εκπαιδευτής (χωρίς δικαιώματα προσθήκης εκπαιδευτικού υλικού) Μαθητής Επισκέπτης Ταξινόμηση μαθημάτων σε θεματικές ενότητες Πιστοποίηση των χρηστών και μέσω LDAP ΠΣΔ Δυνατότητα περιορισμού της πρόσβασης στο μάθημα σε συγκεκριμένους χρήστες (με την χρήση κλειδιού)
61
Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση
Υποστήριξη διαφόρων τρόπων παρουσίασης του εκπαιδευτικού υλικού (πηγές πληροφοριών): Βιβλίο (Book) – Το εκπαιδευτικό υλικό παρουσιάζεται σε μορφή βιβλίου Απλό κείμενο μέσω ενσωματωμένου editor Εξωτερικές Ιστοσελίδες Υποστήριξη αρχείων πολυμέσων (εικόνας, ήχου κλπ.) Wiki Πακέτα τύπου Scorm Λεξικό όρων του μαθήματος (Γλωσσάρι) Οργάνωση δραστηριοτήτων – Ημερολόγιο Παρουσιολόγιο μαθητών
62
Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση
Εργαλεία επικοινωνία Ομάδες συζητήσεων (Forum) Chat Διάλογοι – Προσωπικά μηνύματα
63
Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση
Δραστηριότητες αξιολόγησης Quiz διαφόρων τύπων Πολλαπλής επιλογής Σύντομης απάντησης True/False Αριθμητική ερώτηση Eργασίες (Assignments): Υποβολή ασκήσεων, εκθέσεων κλπ. Εργαστήριο (Workshop): Δημιουργία εργασίας με βάση το πρότυπο του εκπαιδευτή και Δυνατότητα αξιολόγησης των εργασιών των μαθητών από τους συναδέλφους τους Έρευνα (Survey): Αξιολόγηση του μαθήματος από τον μαθητή
64
Στατιστικά Χρήσης Γενικά στατιστικά χρήσης Ομάδες συζήτησης Αξιολόγηση
Ενότητες μαθημάτων Αριθμός μαθημάτων Χρήστες ΠΣΔ που χρησιμοποίησαν την υπηρεσία Δημιουργοί μαθημάτων – εκπαιδευτές Χρήστες ΠΣΔ που εγγράφηκαν σε κάποιο μάθημα Ομάδες συζήτησης Πλήθος ομάδων συζητήσεων Πλήθος συζητήσεων Αξιολόγηση Πλήθος quiz Πλήθος μαθημάτων με quiz Πλήθος χρηστών που επιχείρησαν επίλυση Πλήθος προσπαθειών Ανάπτυξη – υποστήριξη Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής Προστιθέμενη αξία από ΠΣΔ στη βασική διανομή του moodle
65
Σύγχρονη Τηλεκπαίδευση
Λειτουργικά Χαρακτηριστικά «Εικονικής Αίθουσας»: Αμφίδρομη οπτικοακουστική επικοινωνία με υποστήριξη πολλαπλών πρωτοκόλλων (ευρυζωνικές αλλά και χαμηλής ταχύτητας συνδέσεις) Διαμοιρασμός εφαρμογών, χρήση ασπροπίνακα, ταυτόχρονη πλοήγηση συμμετεχόντων στο Διαδίκτυο Προχωρημένες δυνατότητες ελέγχου της αλληλεπίδρασης εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενων 10 άδειες ταυτόχρονης χρήσης Χρήση για τηλεδιασκέψεις ΥΠΕΠΘ – σχολείων και άλλων φορέων Χρήση από εκπαιδευτικούς για επιμόρφωση σε συνδυασμό με άλλες υπηρεσίες ΠΣΔ Συνέργια με αίθουσες τηλε- εκπαίδευσης στην περιφέρεια Υποστήριξη ΕΑΙΤΥ - Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών
66
Εκπαιδευτικά Ιστολόγια
Ένα ιστολόγιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως: μέσο ανάρτησης οδηγιών, εξηγήσεων, επιπλέον παραδειγμάτων τόπος δημοσιότητας των εργασιών μίας σχολικής τάξης μέσο προβληματισμού και διάλογου πίνακας ανακοινώσεων του μαθήματός σας συνεργατικό εργαλείο (ομαδοσυνεργατική – αθροιστική μάθηση) Γιατί να τα χρησιμοποιήσω; Εξαιρετικά απλός τρόπος απόκτησης Δεν απαιτεί γνώσεις προγραμματισμού, ούτε εγκατάσταση νέων στοιχείων στο δικτυακό σας τόπο Ασφαλής λειτουργία Ανάπτυξη – υποστήριξη ΕΑΙΤΥ – Τομέας Δικτυακών Τεχνολογιών blogs.sch.gr
67
Βίντεο κατ’ Απαίτηση - Ζωντανές Μεταδόσεις
Δυνατότητες Ψηφιοποίηση βίντεο & ήχου και κωδικοποίηση για τη μετάδοση μέσω δικτύου Διάθεση πολυμεσικού υλικού για κάθε τύπο σύνδεσης (ISDN, DSL, κλπ) Ταξινόμηση υλικού ανά κατηγορία Περιβάλλον αναζήτησης βίντεο Ζωντανές αναμεταδόσεις Προέλευση υλικού Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση Δραστηριότητες σχολείων Εκδηλώσεις που αφορούν την εκπαίδευση Από εκπαιδευτικούς Ανάπτυξη – υποστήριξη Πανεπιστήμιο Κρήτης Κέντρο Διαχείρισης Δικτύου vod.sch.gr
68
Υπηρεσία Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Τάξης http://eclass.sch.gr
69
Βασικά Χαρακτηριστικά
Αποτελεί ένα ολοκληρωμένο εργαλείο για την ηλεκτρονική διαχείριση των μαθημάτων που διδάσκονται μέσα στο σχολείο, βασισμένο στα πρότυπα του Παγκόσμιου Ιστού. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, καθώς ενισχύει την κλασσική εκπαιδευτική πρακτική που λαμβάνει χώρα μέσα στη σχολική τάξη. Εστιάζει στο δίπτυχο: ωρολόγιο πρόγραμμα και διδακτικό προσωπικό κάθε σχολικής μονάδας Δεν επιχειρεί να αντικαταστήσει την παραδοσιακή διδασκαλία με εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, αλλά να στηρίξει και να εμπλουτίσει την υπάρχουσα εκπαιδευτική διαδικασία με νέες δυνατότητες (βασισμένες στις ΤΠΕ), κάνοντας εποικοδομητική χρήση των υποδομών. Πρόσβαση μέσω του λογαριασμού των εκπαιδευτικών στο ΠΣΔ.
70
Στατιστικά Χρήσης Περιεχόμενο – χρήστες (3/10/2007)
Σχολικό Έτος 2006 – 2007 2.065 ηλεκτρονικά μαθήματα 1.058 συμμετέχοντα σχολεία Σχολικό Έτος 482 ηλεκτρονικά μαθήματα 209 συμμετέχοντα σχολεία Συνολικά: 3.582 εγγεγραμμένοι εκπαιδευτικοί Στατιστικά επισκεψιμότητας (ανά μήνα) μέσος όρος επισκέψεων: 5.087 Ανάπτυξη – υποστήριξη: Ομάδα Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης του Πανεπιστήμιου Αθηνών
71
Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
72
Ατζέντα Βασικοί στόχοι και αρχές για ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Ελεγχόμενη πρόσβαση στο web μέσω ΠΣΔ Οδηγίες προστασίας μαθητών Πρακτικές καλής χρήσης υπηρεσιών Διαδικτύου Υπηρεσία ασφάλειας ΠΣΔ (CERT)
73
Ατζέντα Βασικοί στόχοι και αρχές για ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Ελεγχόμενη πρόσβαση στο web μέσω ΠΣΔ Οδηγίες προστασίας μαθητών Πρακτικές καλής χρήσης υπηρεσιών Διαδικτύου Υπηρεσία ασφάλειας ΠΣΔ (CERT)
74
Βασικοί στόχοι Αρχικός Στόχος: Εισαγωγή των υπηρεσιών του Διαδικτύου στην Εκπαίδευση και σε άλλες πτυχές της κοινωνίας. Σημερινός Στόχος: Η θέσπιση ενός ασφαλούς περιβάλλοντος εργασίας που θα αποθαρρύνει ή θα αποτρέπει την πρόσβαση σε περιεχόμενο που συγκρούεται με θεμελιώδεις αρχές της κοινωνικής οργάνωσης και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Προσοχή! Όχι λογοκρισία και ασφυκτικοί περιορισμοί, αλλά εύρεση τρόπων διασφάλισης της αποκλειστικής χρήσης του Διαδικτύου στα σχολεία για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Στόχος: Να αποτραπεί η πρόσβαση σε ακατάλληλο υλικό, χωρίς όμως να αχρηστευτούν οι δυνατότητες του Διαδικτύου που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να διευκολύνουν την επικοινωνία, την ανταλλαγή απόψεων, την συνεργατικότητα και τη μαθησιακή διαδικασία.
75
Βασικές Αρχές Θεμελιώδεις Αρχές (αναφορικά με τους μαθητές):
Οι ανήλικοι έχουν το δικαίωμα της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητάς τους. Αποτελεί υποχρέωση της οικογένειας και του σχολείου η προστασία των ανήλικων από την έκθεσή τους σε επιβλαβές περιεχόμενο στο Διαδίκτυο. Η Διαδικτυακή κοινωνία αποτελεί αντανάκλαση της πραγματικής κοινωνίας. Σε χρόνια το ~70% των συναλλαγών θα πραγματοποιείται με ψηφιακό τρόπο. Όχι παραπληροφόρηση και υπερβολή! Όχι στη «δαιμονοποίηση» του Διαδικτύου! Το Διαδίκτυο είναι ένα αγαθό για όλους ! Για την αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων του Διαδικτύου απαιτείται η συνεργασία: Κυβερνήσεων Σχολείων Σχολικών δικτύων Χρηστών Διαδικτύου Γονέων Εταιρειών παροχής Διαδικτύου Δημιουργών σελίδων περιεχομένου Δικαιοσύνης και αστυνομίας
76
Ειδικά χαρακτηριστικά Διαδικτύου
Καθένας μπορεί να «ανεβάσει» υλικό (κείμενα, εικόνες, μουσική, βίντεο, κλπ) στο Διαδίκτυο Δεν υπάρχει επίπεδο ελέγχου του περιεχομένου που δημοσιεύεται στο Διαδίκτυο στο επίπεδο του πρωτογενούς υλικού. Δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι τώρα σε γενικευμένη μορφή ένα σύστημα που να προειδοποιεί για το είδος του περιεχομένου. Τα παιδιά έχουν πρόσβαση σε μεγάλες ποσότητες πληροφορίας από διεθνείς πηγές, που πριν δεν ήταν διαθέσιμες σε αυτά. Τα παιδιά μπορούν να επικοινωνούν και να συζητούν με ένα διεθνές και κατά το μεγαλύτερο βαθμό άγνωστο ακροατήριο. Το Διαδίκτυο δεν περικλείεται στα όρια των χωρών. Όλα αυτά δημιουργούν αγωνία στην κοινωνία και ειδικά στους γονείς.
77
Δυνητικά επιβλαβές περιεχόμενο (για ανήλικους)
Δυνητικά επιβλαβές περιεχόμενο (για ανήλικους) Δικτυακοί τόποι και εφαρμογές του Διαδικτύου που περιέχουν: Πορνογραφία και ειδικά παιδική Τυχερά παιχνίδια Προπαγάνδα ναρκωτικών και αλκοόλ Προπαγάνδα υπέρ του ρατσισμού Προπαγάνδα βίας, μίσους και επιθετικής συμπεριφοράς Προπαγάνδα προμήθειας και χρήσης όπλων Διαφημιστικό υλικό Πληροφορίες για παραβιάσεις ασφαλείας υπολογιστικών συστημάτων και για κωδικούς πρόσβασης σε προγράμματα χωρίς νόμιμη άδεια Ανεξέλεγκτη επαφή με ενήλικους (που συνήθως υποδύονται ότι είναι ανήλικοι)
78
Πηγές ακατάλληλου περιεχομένου
Οι πιθανοί τρόποι έκθεσης των ανήλικων σε επιβλαβές ή/και παράνομο περιεχόμενο είναι πολλοί: Υπηρεσίες πρόσβασης σε περιεχόμενο (web): Εμπορικές και προσωπικές ιστοσελίδες Υπηρεσίες επικοινωνίας: Newsgroups, Chat, FTP και Bulletin boards (spam mail, viruses) Instant Messaging (π.χ. ICQ, MSN, Skype, κλπ) Υπηρεσίες «Κοινωνικής Δικτύωσης» MySpace, Hi5, Facebook, κλπ Ηλεκτρονικό Εμπόριο: Υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου Ηλεκτρονική διαφήμιση Κινητή τηλεφωνία
79
Τι κάνει το ΠΣΔ για την Ασφάλεια;
Θέσπιση πλαισίου πολιτικής ασφάλειας (Security Policy) Ορισμός Επιτροπής Δεοντολογίας & Περιεχομένου (ΕΔΠ) Λειτουργία Υπηρεσίας ελέγχου web περιεχομένου Οργάνωση Ομάδας Αντιμετώπισης Περιστατικών Ασφάλειας (CERT) Διαρκής ενημέρωση
80
Πλαίσιο Πολιτικής Ασφάλειας ΠΣΔ
Ορισμός πολιτικών Αποδεκτής Χρήσης Διαδικτύου. Ανάπτυξη και λειτουργία φίλτρων, που αποτρέπουν την πρόσβαση σε ιστοσελίδες (web) : με πορνογραφικό περιεχόμενο, με τυχερά παιχνίδια, που προωθούν τα ναρκωτικά και το αλκοόλ, τη βία, το μίσος, την επιθετική συμπεριφορά και τον ρατσισμό. Διαρκής ενημέρωση ( και ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας και των γονέων (ηλεκτρονικό περιοδικό, ημερίδες, κλπ). Δημιουργία θετικής αντιπρότασης – αξιόλογο περιεχόμενο – καλές πρακτικές. Συνεργασία με ειδικές δράσεις για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο (DART [Χανιά, Θεσ/νίκη], Safeline, SaferInternet). Συνεργασία με τις αρχές ασφάλειας .
81
Ατζέντα Βασικοί στόχοι και αρχές για ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Ελεγχόμενη πρόσβαση στο web μέσω ΠΣΔ Οδηγίες προστασίας μαθητών Πρακτικές καλής χρήσης υπηρεσιών Διαδικτύου Υπηρεσία ασφάλειας ΠΣΔ (CERT)
82
Τεχνικές Ελέγχου Περιεχομένου
Με λέξεις κλειδιά σε διευθύνσεις URL (Blocking keywords) Απαγόρευση πρόσβασης σε σελίδες που περιέχουν συγκεκριμένες λέξεις Αδυναμία ελέγχου εικόνων, ήχων, κλπ. Αρνητικές και θετικές λίστες (Negative & Positive Lists) Χρήση προκαθορισμένων λιστών αποδεκτών ή απαράδεκτων σελίδων Μεγάλο διαχειριστικό βάρος Κατηγοριοποίηση και ταξινόμηση περιεχομένου (Content labeling & rating) Απόδοση ετικετών σε κάθε σελίδα Internet Κατηγοριοποίηση από τον δημιουργό της σελίδας Κατηγοριοποίηση από ανεξάρτητους φορείς Συνδυασμός των παραπάνω
83
Υλοποίηση φίλτρων στο ΠΣΔ
Χρήση διαφανούς διακομιστή διαμεσολάβησης (Transparent Proxy). Λογισμικό Squid, το οποίο χρησιμοποιείται στα μεγαλύτερα εκπαιδευτικά δίκτυα διεθνώς: JANET (Αγγλία), GARR (Ιταλία), DFN (Γερμανία), SWITCH (Ελβετία), SURFnet (Δανία), NLANR (ΗΠΑ). Παραμετρικός έλεγχος σε διάφορα επίπεδα. Ορισμός πολλαπλών κανόνων ανά χρήστη, ομάδα χρηστών, κλπ. Αποκλεισμός πρόσβασης. Επιβολή περιορισμών σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας. Καταγραφή κίνησης και δημιουργία αναφορών. Δημιουργία blacklist από «αυτόματα ρομπότ» (dummy robots). Περιορισμένη επιτυχία (ψευδώς θετικές και ψευδώς αρνητικές απαντήσεις). Δυνατότητα επικοινωνίας πιστοποιημένων χρηστών με τον διαχειριστή (μέσω web form)
84
Περιγραφή blacklist ΠΣΔ
Η blacklist προέρχεται από τη λίστα ακατάλληλων δικτυακών τόπων και σελίδων που δημιουργήθηκε και συντηρείται από τους δημιουργούς του SquidGuard Οι εγγραφές της βάσης είναι τριών τύπων: domains, IP space π.χ. sex.com, που αποκλείουν την πρόσβαση σε ολόκληρες δικτυακές περιοχές που έχουν ακατάλληλο περιεχόμενο ( εγγραφές) urls, π.χ. bearportal.com/adults, που αποκλείουν την πρόσβαση σε συγκεκριμένες σελίδες δικτυακών τόπων ( εγγραφές) expressions, που περιέχουν λέξεις κλειδιά, βάσει των οποίων αποκλείεται η πρόσβαση σε δικτυακούς τόπους ή σελίδες (μερικές δεκάδες τέτοιες λέξεις κλειδιά). Προσφέρουν σημαντική ευελιξία καθώς δεν είναι αποδοτικό ούτε δυνατόν να καταχωρηθούν όλοι οι δικτυακοί τόποι ή σελίδες στις δύο προηγούμενες κατηγορίες
85
Το αποτέλεσμα
86
Το αποτέλεσμα Μέσος διακινούμενος όγκος δεδομένων 273,1 GBytes/day
Μέσος αριθμός αιτημάτων / ημέρα requests/day Μέσος αριθμός αιτημάτων / ώρα requests/hour Μέσος αριθμός αιτημάτων / λεπτό 14.389 requests/minute Αριθμός αιχμής αιτημάτων / ώρα Αριθμός αιχμής αιτημάτων / λεπτό 60.474 Ποσοστό text/html requests που αποκόπτονται 2.56 % Αιτήματα που δέχεται ο cachemaster 137 requests/month Sites που μας ζητούν να ανοίξουμε 123 Sites που μας ζητούν να αποκλείσουμε 10 Αιτήματα που ικανοποιούνται 90 Αιτήματα που απορρίπτονται 43
87
Ατζέντα Βασικοί στόχοι και αρχές για ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Ελεγχόμενη πρόσβαση στο web μέσω ΠΣΔ Οδηγίες προστασίας μαθητών Πρακτικές καλής χρήσης υπηρεσιών Διαδικτύου Υπηρεσία ασφάλειας ΠΣΔ (CERT)
88
Η παρέμβαση των καθηγητών
Να διδάξουν στους μαθητές τους πως το Διαδίκτυο εξελίσσεται σε (μερικές φορές παραμορφωτικό) καθρέπτη της κοινωνίας μας. Να εξηγήσουν στους μαθητές τους γιατί είναι φρόνιμο να μην δίνουν ποτέ προσωπικά στοιχεία και πληροφορίες στο Διαδίκτυο. Να ενημερώσουν για τους κινδύνους που κρύβονται στο Διαδίκτυο Να διδάξουν τις βασικές αρχές στις οποίες «χτίστηκε» το Διαδίκτυο (ανωνυμία, ισότιμη επικοινωνία όλων-με-όλους) και να επισημάνουν τις πιθανές επιπτώσεις τη σημερινή εποχή Να ενημερώσουν και να ευαισθητοποιήσουν τους γονείς για τον δικό τους ρόλο.
89
Η παρέμβαση των γονέων Να ενημερωθούν για το Διαδίκτυο και τι κάνουν τα παιδιά τους εκεί. Να δημιουργήσουν μια συμφωνία σε οικογενειακό επίπεδο για την χρήση του Διαδικτύου. Να συνοδεύουν τα μικρότερα παιδιά όταν συνδέονται στο Διαδίκτυο, ειδικά την πρώτη φορά. Να δημιουργήσουν τη δική τους λίστα με τις προτεινόμενες παιδικές σελίδες και να συμπεριλάβουν μηχανές αναζήτησης φιλικές στη χρήση τους για παιδιά. Να διδάξουν και αυτοί τα παιδιά τους να μην δίνουν ποτέ προσωπικά στοιχεία και πληροφορίες στο Διαδίκτυο. Να βάζουν τους υπολογιστές με σύνδεση στο Διαδίκτυο σε ένα συχνά χρησιμοποιούμενο χώρο του σπιτιού. Να ενημερωθούν για τα τεχνολογικά εργαλεία τα οποία είναι διαθέσιμα για τον έλεγχο του περιεχομένου.
90
Προτάσεις - Συμβουλές Έλεγχος περιεχομένου για σχολικό περιβάλλον και όχι για ενήλικες. Όχι στη «δαιμονοποίηση» του Διαδικτύου. Το Διαδίκτυο είναι ένα σύγχρονο αγαθό. Το πρόβλημα που μας απασχολεί είναι εξαιρετικά σύνθετο. Για την αντιμετώπισή του απαιτείται η συστράτευση Πολιτείας, βιομηχανίας Διαδικτύου, ακαδημαϊκού κόσμου, χρηστών Διαδικτύου, οργανώσεων πολιτών – γονέων. Οι ακολουθούμενες πρακτικές είναι περίπου ίδιες σε όλο τον κόσμο. Τα φίλτρα δεν μπορούν να εφαρμοστούν ενιαία και δεν μπορούν να εγγυηθούν επιτυχία 100%. Ευαισθητοποίηση και υπεύθυνη ενημέρωση των γονέων και των σχολείων. Θετική αντιπρόταση: ανάπτυξη αξιόλογου εκπαιδευτικού περιεχομένου και διάχυση καλών πρακτικών. Αυτορύθμιση των παρόχων περιεχομένου.
91
Ατζέντα Βασικοί στόχοι και αρχές για ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Ελεγχόμενη πρόσβαση στο web μέσω ΠΣΔ Οδηγίες προστασίας μαθητών Πρακτικές καλής χρήσης υπηρεσιών Διαδικτύου Υπηρεσία ασφάλειας ΠΣΔ (CERT)
92
Πρακτικές καλής χρήσης υπηρεσιών Διαδικτύου (Κανονιστικά θέματα)
Σε κάθε περίπτωση να τηρείται ο Κανονισμός λειτουργίας κάθε υπηρεσίας ΠΡΟΣΟΧΗ στην παράνομη διάθεση περιεχόμενου (που ήταν ήδη σε ψηφιακή μορφή ή ψηφιοποιήθηκε από χρήστη) χωρίς τη συγκατάθεση του κατόχου των πνευματικών δικαιωμάτων για το εν λόγω περιεχόμενο. ΠΡΟΣΟΧΗ με τη χρήση προγραμμάτων peer-to-peer (P2P) (torrent, gnutella, skype) διότι μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα υπέρμετρης κατανάλωσης πόρων δικτύου (κυρίως bandwidth). Ρυθμίστε κατάλληλα αυτά τα προγράμματα. Οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα (προβολή εμπορικών προϊόντων, εταιρειών ή υπηρεσιών) είναι ασύμβατη με το χαρακτήρα του ΠΣΔ, συνεπώς απαγορεύεται η χρήση των υποδομών του ΠΣΔ για τέτοιους σκοπούς Η διάθεση/δημοσίευση περιεχόμενου με πορνογραφικό, υβριστικό ή ρατσιστικό χαρακτήρα είναι παράνομη
93
Πρακτικές καλής χρήσης υπηρεσιών Διαδικτύου (2)
Ο Κωδικός Πρόσβασης του ΠΣΔ είναι απολύτως προσωπικός Η αποκάλυψή του σε τρίτους εγκυμονεί κινδύνους καθώς μπορεί να γίνει σύνδεση συγκεκριμένων πράξεων με συγκεκριμένο φυσικό πρόσωπο Logout και απαλοιφή προσωπικών δεδομένων σε κοινόχρηστους Η/Υ πριν την αποχώρηση του χρήστη Περιοδικός έλεγχος και εγκατάσταση: Ενημερωμένων εκδόσεων ΛΣ (Windows update) Ενημερωμένων εκδόσεων ιών (Antivirus update) Ενημερωμένων εκδόσεων «κατασκοπευτικών» προγραμμάτων (Antispyware update)
94
Πρακτικές καλής χρήσης υπηρεσιών Διαδικτύου (3)
Να εξετάζονται όλα τα μηνύματα με δυσπιστία, κυρίως όσα προέρχονται από άγνωστους παραλήπτες ΜΗΝ ανοίγετε συνημμένα αρχεία στα s χωρίς έλεγχο antivirus ΜΗΝ στέλνετε μηνύματα σε πολύ μεγάλο αριθμό παραληπτών (>20). Εναλλακτικά προτείνεται η χρήση της υπηρεσίας λιστών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: ( «αλληλογραφία και οργάνωση» «Λίστες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου») Μη στέλνετε μηνύματα με μεγάλα συνημμένα αρχεία (>5ΜΒ). Εναλλακτικά προτείνεται: αποθήκευση του αρχείου σε κάποιο ιστοχώρο (πχ users.ach.sch.gr\username\myfile.zip αποστολή του συνδέσμου του αρχείου μέσα στο
95
Ατζέντα Βασικοί στόχοι και αρχές για ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Ελεγχόμενη πρόσβαση στο web μέσω ΠΣΔ Οδηγίες προστασίας μαθητών Πρακτικές καλής χρήσης υπηρεσιών Διαδικτύου Υπηρεσία ασφάλειας ΠΣΔ (CERT)
96
Υπηρεσία Ασφάλειας ΠΣΔ (CERT)
Βασικές αρμοδιότητες: Διαχείριση αναφορών και διαμαρτυριών για Η/Υ εντός και εκτός του χώρου ευθύνης του ΠΣΔ Αναγνώριση-ανίχνευση προβλημάτων ασφάλειας συστημάτων Παρακολούθηση δικτυακής κίνησης και προστασία μονάδων ΠΣΔ από δικτυακές ανωμαλίες Παροχή συμβουλευτικής υποστήριξης για: Προφύλαξη και προστασία υπολογιστικών συστημάτων Ανίχνευση και προφύλαξη υπολογιστικών συστημάτων από επιθέσεις δικτυακής μορφής Μελέτες ασφάλειας συστημάτων
97
Υπηρεσία Ασφάλειας ΠΣΔ (CERT)
Βασικός ιστοχώρος: Ανοικτή λίστα ηλεκτρονικού: ταχυδρομείου επικοινωνίας:
98
Το αποτέλεσμα της ομάδας CERT
99
Κεντρικές Υπηρεσίες Υποδομής του Π.Σ.Δ.
100
Ονοματολογία – Υπηρεσία DNS (Domain Name System)
Διαχειριστής ΔΟ-Ε.Α.Ι.Τ.Υ. Δομικά στοιχεία του DNS: DNS Server Είναι υπεύθυνος για την επίλυση του ονόματος και την επιστροφή της πληροφορίας που αντιστοιχεί σ’ αυτό. Resolvers ο ρόλος τους είναι η ερώτηση των name servers. Είναι ένα τμήμα του λογισμικού που εκτελείται στον υπολογιστή του χρήστη Το DNS περιεχόμενο Αντιστοίχηση των DNS ονομάτων σε IP-Διευθύνσεις. Ο resolver αιτείται την IP Διεύθυνση που αντιστοιχεί στο δεδομένο όνομα Δρομολόγηση του Το DNS δηλώνει που θα παραδοθεί (σε ποίο server) το
101
Ονοματολογία – Υπηρεσία DNS (Domain Name System)
DNS Server: Κύριος Name Server (Primary, Master) Λαμβάνει πληροφορίες από αρχεία, που δημιουργεί ο διαχειριστής της ζώνης Εφεδρικός Name Server (Secondary, Slave) Αντίγραφα των αρχείων του πρωτεύοντος Μπορεί ο ίδιος Name server να είναι κύριος για ορισμένες ζώνες και εφεδρικός για κάποιες άλλες. Μπορούν να υπάρχουν περισσότεροι εφεδρικοί για μία ζώνη
102
Ονοματολογία – Υπηρεσία DNS (Domain Name System)
Ονοματολογία - Βασικά χαρακτηριστικά και απαιτήσεις: Περιλαμβάνει ονόματα μικρά, κατανοητά και εύχρηστα για τους χρήστες Στηρίζεται σε ιεραρχικό σχήμα και εξασφαλίζει την εύκολη διαχείριση του δικτύου (υπηρεσίες DNS, , WWW κ.α.) Είναι συμβατή με την τρέχουσα ιεραρχία στο Internet και τις τρέχουσες οδηγίες του hostmaster για το domain gr
103
Υπηρεσία Καταλόγου (Directory)
Διαχειριστής ΔΟ - Ε.Α.Ι.Τ.Υ. Σημεία παρουσίας 4 εξυπηρετητές καταλόγου (LDAP Directory Server) Κεντρικός εξυπηρετητής (write master Directory Server) 1 Εξυπηρετητές Multimaster Replicas 2 Εξυπηρετητής read only Replicas
104
Υπηρεσία Καταλόγου (Directory)
Βασικά χαρακτηριστικά: Ενδιάμεσο λογισμικό (middleware) Υποστηρίζει την λειτουργία όλων σχεδόν των υπηρεσιών του ΠΣΔ (authentication / authorization) Κεντρική αποθηκευτική δομή (repository) όπου φυλάσσονται τα profiles των χρηστών και των δικτυακών συσκευών. Ευρετήριο (Κατάλογος χρηστών) του ΠΣΔ Ευκολία διαχείρισης/ενημέρωσης Ασφάλεια δεδομένων Εφαρμογή διαχείρισης LDAP Περιβάλλον Διαχείρισης Χρηστών
105
Υπηρεσία Καταλόγου (Directory)
Οντότητα Περιγραφή Νομοί Οργανωτικοί δομή με τους νομούς κάτω από τους οποίους εντάσσονται οι σχολικές και διοικητικές μονάδες Μονάδες Σχολικές και διοικητικές μονάδες Groups Ομάδες χρηστών Mail enabled Groups Mail enabled Groups Ομάδες με δυνατότητα αποστολής σ’ αυτές Dynamic Groups Ομάδες των οποίων τα μέλη προκύπτουν με ερωτήματα στον κατάλογο. Λογαριασμός Μονάδας Λογαριασμός εκπαιδευτικής ή διοικητικής μονάδας. Εκπαιδευτικός Λογαριασμός εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Μαθητής Λογαριασμός μαθητής Προσωπικό Λογαριασμοί προσωπικού Προσωπικό ΤΣ Λογαριασμοί προσωπικού της Τεχνικής Στήριξης Router Profile για λειτουργίες authentication των συνδεομένων με δρομολογητή μονάδων. Router ADSL Profile για λειτουργίες authentication των συνδεομένων με δρομολογητή και συνδέσεις ADSL μονάδων LSD Routes Large Scale Dialout Profiles.περιέχουν εγγραφές routes με τις οποίες ενημερώνουν τους δρομολογητές του ΠΣΔ
106
Υπηρεσία Καταλόγου (Directory)
Περιβάλλον διαχείρισης χρηστών (ΠΔΧ)
107
Διαδικασία Υποστήριξης Υπηρεσιών του Π.Σ.Δ.
108
Σύστημα μέτρησης διαθεσιμότητας υπηρεσιών ΠΣΔ www.sch.gr/netmon
Πλατφόρμα παρακολούθησης υπηρεσιών Nagios Το Nagios είναι μία εφαρμογή για παρακολούθηση συστημάτων και δικτύων. Παρακολουθεί τα μηχανήματα και τις υπηρεσίες που καθορίζει ο διαχειριστής, αποθηκεύει στοιχεία για τη διαθεσιμότητα τους και ειδοποιεί τις κατάλληλες ομάδες χρηστών όταν συμβαίνει κάποιο event. Open source εργαλείο
109
Σύστημα μέτρησης SLA υπηρεσιών ΠΣΔ
Κεντρική σελίδα Nagios στον netmon.thess.sch.gr
110
Monitoring Tools – Εργαλεία Διαχείρισης Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
Τα εργαλεία διαχείρισης που παρέχονται είναι: Openview Για τη σύνδεση με το OpenView απαιτείται η πιστοποίηση χρήστη με λογαριασμό που χαρακτηρίζεται ως netadmin Διαχείριση χρηστών Dialup Admin Στατιστικά χρήσης Στατιστικά μολυσμένων Διαχείριση Servers Έλεγχος Υπηρεσιών Υπηρεσία Τηλεδιάσκεψης ΚΕΔΟ
111
Σας ευχαριστούμε.. Ερωτήσεις ; &
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.