Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφορία

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφορία"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφορία
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφορία Ευγενία Φλογαΐτη Καθηγήτρια ΕΚΠΑ

2 Αειφόρος Ανάπτυξη - Αειφορία
Βασικές έννοιες Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφορία Αειφόρο σχολείο Αειφόρος Ανάπτυξη - Αειφορία

3 Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση γεννήθηκε τη δεκαετία του 60 στο πλαίσιο του προβληματισμού που ανέπτυξε το περιβαλλοντικό κίνημα. Σταθμός σε μια εξελικτική πορεία που ξεκίνησε το 19ο αιώνα.

4 Τρεις βασικές έννοιες σηματοδοτούν την εξελικτική πορεία
Τρεις βασικές έννοιες σηματοδοτούν την εξελικτική πορεία αειφορία Ρυθμιστική έννοια φύση περιβάλλον φύση κοινωνία

5 Φύση Τέλη 19ου – 1960 Κίνημα για τη διατήρηση και προστασία της φύσης.
Εκπαιδευτικά Κινήματα για τη Μελέτη της Φύσης, Διατήρηση της Φύσης.

6 από τη φύση στο περιβάλλον.
Δεκαετία 1960 μετατόπιση από τη φύση στο περιβάλλον. νέα διευρυμένη έννοια που ενσωματώνει τη φύση και το κοινωνικό γίγνεσθαι. περιβάλλον

7 Περιβάλλον Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
Μετεξέλιξη των προηγούμενων εκπαιδευτικών κινημάτων . Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

8 Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ)
Εκπαιδευτικό κίνημα Γεννήθηκε τη δεκαετία του στους κόλπους των περιβαλλοντικών κινημάτων Έκτοτε, θεσμοθετήθηκε σταδιακά στα εκπαιδευτικά συστήματα με την υποστήριξη των Διεθνών Οργανισμών – UNESCO Σκοπός Διαμόρφωση πολιτών ικανών να επιλύουν περιβαλλοντικά ζητήματα

9 Στόχοι Ευαισθητοποίηση γύρω από το περιβάλλον και τα περιβαλλοντικά προβλήματα, Aνάπτυξη της σχετικής γνώσης και Tων απαραίτητων ικανοτήτων για τη διαχείριση και τη διευθέτηση των περιβαλλοντικών ζητημάτων. Καλλιέργεια θετικών στάσεων και συμπεριφορών και του συναισθήματος ευθύνης σε σχέση με το περιβάλλον Ανάπτυξη δράσης για την επίλυση των περιβαλλοντικών προβλημάτων.

10 Παιδαγωγικό πλαίσιο βασικά σημεία μεταξύ άλλων:
Η διεπιστημονική και συστημική προσέγγιση της πραγματικότητας, το άνοιγμα του σχολείου στην κοινότητα, η βιωματική και επικοινωνιακή προσέγγιση της γνώσης, η δράση στη μάθηση και την κοινωνία, η μάθηση μέσω ανακάλυψης και προσωπικής εμπειρίας, η μελέτη θεμάτων από το άμεσο περιβάλλον, η χρήση του περιβάλλοντος ως πηγής και χώρου μάθησης κ.α.

11 Ρητορική βασικά σημεία μεταξύ άλλων: το νέο ήθος, η ποιότητα ζωής,
η αλλαγή στις σχέσεις του ανθρώπου με τον άνθρωπο και με τη φύση, η κοινωνική και πολιτική ευθύνη, ο επαναπροσδιορισμός της έννοιας της οικονομικής ανάπτυξης κλπ.

12 Η Αειφόρος ανάπτυξη Εναλλακτική πρόταση στο ισχύον μοντέλο της οικονομικής ανάπτυξης Kαλλιεργήθηκε στους κόλπους της περιβαλλοντικής προβληματικής η οποία αμφισβήτησε την κυρίαρχη ιδεολογία της οικονομικής ανάπτυξης και Αναπτύχθηκε από τους διεθνείς οργανισμούς (ΟΗΕ)

13 Οικονομία θεμελιώδης ανθρώπινη δραστηριότητα
Συντελείται στο πλαίσιο του περιβάλλοντος Είναι παράγοντας διαμόρφωσης του περιβάλλοντος Αναπτύσσεται μέσω της αλληλεπίδρασης των κοινωνιών με το φυσικό περιβάλλον προκειμένου να παραχθούν τα αγαθά και οι υπηρεσίες που απαιτούνται για την ευημερία των ανθρώπων

14 Η οικονομική ανάπτυξη Οικονομία της Αγοράς
βασικός μηχανισμός που στηρίζει το σχήμα λειτουργίας της οικονομίας το σύστημα αυτορυθμίζεται μέσω του μηχανισμού των τιμών (με στόχο το κέρδος) και όχι μέσω συνειδητών κοινωνικών επιλογών ο βαθμός κοινωνικού ελέγχου μειώνεται  επιπτώσεις στην εργασία και το περιβάλλον την ιδεολογία τηςΟικονομικής Ανάπτυξης τροφοδότησε στηρίζεται Οικονομία Αγοράς στην Οικονομική Μεγέθυνση (συνεχής αύξηση ΑΕΠ) βιομηχανοποιημένες μέθοδοι παραγωγής εξέλιξη επιστήμης & τεχνολογίας συσσώρευση κεφαλαίου οργάνωση εργασίας

15 Η Οικονομική Ανάπτυξη Ανάπτυξη Πρόοδο Ευημερία Οικονομική Μεγέθυνση
ταύτιση με Βασική λογική Οικονομικής Ανάπτυξης αύξηση αγαθών & υπηρεσιών κατανομή σε όλο και περισσότερους ανθρώπους κάλυψη βασικών αναγκών συσσώρευση πλούτου εξασφάλιση ευμάρειας & πρόοδος περιορισμός φτώχειας, πείνας Ποια είναι η έννοια της ανάγκης; Ποιος και πώς προσδιορίζεται;

16 Αποσύνδεση της Οικονομίας από την Κοινωνία
Η προσδιορισμένη (ετεροκαθορισμένη) έννοια της ανάγκης κινεί την Οικονομία της Αγοράς  αύξηση κατανάλωσης  αύξηση παραγωγής - Φαύλος κύκλος - αυξημένο καταναλωτικό δέλεαρ αύξηση προϊόντων μεγαλύτερη κατανάλωση ανάγκη για περισσότερα χρήματα αύξηση παραγωγής περισσότερη εργασία Αύξηση παραγωγής περιβαλλοντικά προβλήματα  Αύξηση κατανάλωσης φυσικών πόρων υποβάθμιση Αύξηση αποβλήτων ρύπανση Αποσύνδεση της Οικονομίας από την Κοινωνία

17 Η οικονομική ανάπτυξη Καθόρισε τις οικονομικές και κοινωνικές δομές της εποχής επιταγές : βασικές αξίες: οικονομική ανάπτυξη οικονομική αύξηση παραγωγική μεγιστοποίηση καταναλωτική μεγιστοποίηση οικονομία της αγοράς ανταγωνισμός κέρδος κοινωνική ανάπτυξη, πρόοδος, ευημερία, ποιότητα ζωής

18 Η οικονομική ανάπτυξη Συσσώρευσε ασύλληπτο πλούτο Άγγιξε όρια
οικολογικά ( περιβαλλοντικά προβλήματα ) και κοινωνικά (ανισότητες, φτώχια, ασθένειες κλπ). Ανάγκη για μια άλλου τύπου ανάπτυξη που διασφαλίζει οικολογική ισορροπία, κοινωνική δικαιοσύνη και ευημερία συγχρονική και διαχρονική δικαιοσύνη και αλληλεγγύη (τωρινές και μελλοντικές γενιές) αειφόρος ανάπτυξη

19 Όρολογία Ο όρος αειφορία μεταφράζει στα Ελληνικά τον αγγλικό όρο sustainability και ο όρος αειφόρος ανάπτυξη τον όρο sustainable development. οι όροι αυτοί αποδίδονται επίσης με τις λέξεις βιωσιμότητα και βιώσιμη ανάπτυξη ή με τις λέξεις αειφορία και αειφορική ανάπτυξη ή ακόμη και με τη λέξη διατηρήσιμη, αυτοσυντηρούμενη ή και διαρκής ανάπτυξη. Όλες αυτές οι μεταφράσεις είναι ταυτόσημες. Επίσης μερικοί χρησιμοποιούν τον όρο αποανάπτυξη υποδεικνύοντας με τον όρο αυτό και έναν από τους τρόπους προκειμένου να προσεγγίσουμε την αειφόρο ανάπτυξη.

20 Αειφόρος ανάπτυξη - Αειφορία Ιστορική διαδρομή
Σε επίπεδο ρητορικής και ορισμών, η έννοια κυοφορείται την δεκαετία του 60 στο πλαίσιο των προβληματισμών που ανέδειξαν τα περιβαλλοντικά κινήματα ανιχνεύεται στη διεθνή διάσκεψη για το περιβάλλον στην Στοκχόλμη το 1972 συζητείται τη δεκαετία του 70 από διανοητές του περιβάλλοντος και τηςοικονομίας προτείνεται τη δεκαετία του 80 με την έκθεση Μπρούτλαντ εισβάλει σταδιακά στο χώρο της κοινωνίας και της πολιτικής την δεκαετία του 90 με τη Διάσκεψη του Ρίο για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη εδραιώνεται στη διεθνή πολιτική σκηνή μετά το 2000

21 Αειφορία – σχηματικές απεικονίσεις
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΘΕΣΜΟΙ

22

23 κοινωνία φύση οικονομία πολιτική
Αειφορία Ρυθμιστική έννοια των σχέσεων αλλαγή – νέο περιεχόμενο αναγκαίο για την αντιμετώπιση των πολλαπλών προβλημάτων στις σύγχρονες κοινωνίες τόσο της ανάπτυξης όσο και της υπανάπτυξης κοινωνία φύση οικονομία πολιτική

24 Αειφορία Ρυθμιστική έννοια Ενέχει ασάφειες, αβεβαιότητες,
πολυσημία, πλουραλισμό και αντιφάσεις Ρυθμιστική έννοια

25 Ο ορισμός της αειφορίας προϋποθέτει
Υποθέσεις, θεωρίες και παραδοχές σχετικά με Την οικονομία της αγοράς Την παγκοσμιοποίηση Την τεχνολογία Τη δημοκρατία Τη δημόσια συμμετοχή Την ποιότητα ζωής Την έννοια της ανάγκης Τις αξίες

26 Αειφορία Μια ανοικτή έννοια:
Η Αειφορία, ως πολιτική έννοια, αποκτά διαφορετικό περιεχόμενο ανάλογα με το ιδεολογικό υπόβαθρο όσων επιχειρούν να την ορίσουν, να την προσεγγίσουν, να την εφαρμόσουν. Ένα συνεχές φάσμα: ήπια «τεχνολογική» αειφορία ισχυρή «οικολογική» αειφορία

27 Ορισμοί Έκθεση Brundtland (Το Κοινό μας Μέλλον) – 1987
«Η ανάπτυξη είναι αειφόρος όταν ικανοποιεί τις σύγχρονες ανάγκες χωρίς να μειώνει τις δυνατότητες των μελλοντικών γενεών να καλύψουν τις δικές τους ανάγκες» IUCN-UNEP-WWF – 1991 «Η ανάπτυξη είναι αειφόρος όταν βελτιώνει την ποιότητα ζωής στο πλαίσιο των ορίων που θέτει η φέρουσα ικανότητα των οικοσυστημάτων που υποστηρίζουν τη ζωή» … και δεκάδες ερωτήματα – προβληματισμοί

28 Ορισμοί Δεν υπάρχει συναίνεση και ίσως δεν χρειάζεται.
Γιατί η αειφορία είναι μια διαδικασία αλλαγής και εξαρτάται από τοπικές ανάγκες, συμφέροντα και πλαίσια αναφοράς. Είναι αναδυόμενη έννοια αφενός γιατί είναι σχετικά νέα και σχηματίζεται καθώς μαθαίνουμε να τη διαχειριζόμαστε αφετέρου γιατί η σημασία της αναδύεται και εξελίσσεται σε σχέση με τον συγκεκριμένο τόπο

29 Αειφορία ρυθμιστική και αναδυόμενη ιδέα
νοηματοδοτείται μέσα από κοινωνικές διαδικασίες έρευνας και μάθησης επιτυγχάνεται με κοινωνική και πολιτική δράση δεν μπορεί να γίνει μια για πάντα λειτουργική αλλά πρέπει να επινοείται ξανά και ξανά μέσα στο ιστορικό της πλαίσιο Να φύγει

30 Εκπαίδευση για την αειφορία (EA)
Η εκπαίδευση Η νοηματοδότηση, η επινόηση και η επίτευξη της αειφορίας Εκπαίδευση για την αειφορία (EA)

31 Η ΕΑ Πρόταση για συνολικό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και γενικότερα της κοινωνίας προς την αειφορία

32 Περιβαλλοντική εκπαίδευση (ΠΕ) Εκπαίδευση για την Αειφορία (ΕΑ)
Η εξέλιξη Περιβαλλοντική εκπαίδευση (ΠΕ) Αειφορία Διευρύνει, κοινωνικοποιεί, εξελίσσει συνδέει και συμφύει τις καινοτόμες θεματικές εκπαιδεύσεις: Αγωγή Υγείας, Αγωγή του Καταναλωτή κλπ Εκπαίδευση για την Αειφορία (ΕΑ)

33 Διεθνείς Διασκέψεις ΟΗΕ
Περιβάλλον Εκπαίδευση Στοκχόλμη 1972 «Το Περιβάλλον του Ανθρώπου» Ρίο 1992 «Περιβάλλον και Ανάπτυξη» Γιοχάνεσμπουργκ «Αειφόρος Ανάπτυξη» Ρίο 2012 « Αειφόρος Ανάπτυξη» Τυφλίδα 1977, « Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Μόσχα 1987 « Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» Θεσσαλονίκη 1997 « Περιβάλλον και Κοινωνία. Εκπαίδευση και Ευαισθητοποίηση των Πολιτών για την Αειφορία» UNECE, Δεκαετία : Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη Βόννη, 2009 «Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη» Ναγκόγια 2014 «Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη»

34 Εκπαίδευση για την Αειφορία ερωτήματα - προκλήσεις
Εκπαίδευση για την Αειφορία ερωτήματα - προκλήσεις Πώς μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα την πολυπλοκότητα του κόσμου γύρω μας? Πώς διαπλέκονται τα προβλήματα γύρω μας και πως μπορούμε να τα λύσουμε? Ποιό κόσμο θέλουμε για μας και τα παιδιά μας στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που προσφέρουν τα φυσικά συστήματα? Πώς μπορούμε να συνδυάσουμε δημιουργικά τις κοινωνικές, οικολογικές και κοινωνικές διαστάσεις της ζωής? Πώς μπορούμε ως πολίτες συλλογικά και δημοκρατικά να δημιουργούμε συνθήκες αειφορίας?

35 Σκοπός της ΕΑ Ενδυναμώνει τους ανθρώπους ώστε να μετασχηματίσουν τον εαυτό τους και την κοινωνία στην κατεύθυνση της παγκόσμιας πολιτότητας της αντιμετώπισης των σύγχρονων περιβαλλοντικών και κοινωνικών προκλήσεων της διαμόρφωσης της αειφορίας Ναγκόγια, 2014 «Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη» ΟΗΕ

36 Η ΕΑ θεωρεί Η εννοιολογική κατανόηση πρέπει
να καλύπτει μέρος μόνο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και η βαρύτητα να δίδεται στην ανάπτυξη ικανοτήτων

37 ΕΑ: ικανότητες κλειδιά
η κριτική και η συστημική σκέψη, η επίλυση προβλήματος, η δημιουργικότητα, η συνεργατικότητα και η συλλογικότητα, η διαπραγμάτευση και η συναίνεση η ανεκτικότητα, η λήψη αποφάσεων σε συνθήκες αβεβαιότητας, η κατανόηση της αλληλοσύνδεσης των παγκόσμιων προβλημάτων, η ανάληψη της ευθύνης η δράση στη μάθηση και την κοινωνία.

38 ΕΑ: Προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση
ΕΑ: Προσεγγίσεις στη διδασκαλία και τη μάθηση βιωματικές, επικοινωνιακές, ενεργητικές και αλληλεπιδραστικές, δημοκρατικές, προσανατολισμένες στην ανάλυση και διασαφήνιση αξιών καθώς και στις αξίες της αειφορίας (κοινωνική και οικολογική αλληλεγγύη και δικαιοσύνη, ανεκτικότητα, δημοκρατία κλπ).

39 Η ΕΑ υιοθετεί και προωθεί
Η ΕΑ υιοθετεί και προωθεί τη διεπιστημονική, συστημική και διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, ώστε να συγκροτείται η περιβαλλοντική, η κοινωνικο- πολιτισμική και η οικονομική διάσταση της κοινωνίας και της εκπαίδευσης σε ένα ενιαίο πλαίσιο.

40 Η ΕΑ είναι Πολιτική εκπαίδευση γιατί τα ζητήματα της αειφορίας είναι κοινωνικά και πολιτικά εκπαίδευση για τη δημοκρατία Εκπαίδευση για την ιδιότητα του κριτικά σκεπτόμενου πολίτη - πολιτότητα καλλιέργεια ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΔΡΑΣΗΣ Ενεργός πολίτης Συμμετοχή

41 Η θεματολογία Στο γνωστικό αντικείμενο της ΠΕ/ΕΑ συναρθρώνονται περιβαλλοντικά και κοινωνικά ζητήματα που απασχολούν τις σύγχρονες κοινωνίες και χρειάζεται να επιλυθούν με γνώμονα την αειφορία.

42 Η θεματολογία ενδεικτικά
Η θεματολογία ενδεικτικά τα περιβαλλοντικά ζητήματα, τα παραγωγικά και καταναλωτικά πρότυπα, η μάχη για την εξάλειψη της φτώχειας, η διαχείριση των φυσικών πόρων, η ειρήνη, η δημοκρατία και η διακυβέρνηση, η κοινωνική και περιβαλλοντική δικαιοσύνη, η ασφάλεια, η μετανάστευση, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η υγεία (προσωπική και κοινοτική), η διατροφή, η ισότητα των φύλων, η διατήρηση της πολιτισμικής ποικιλότητας και κληρονομιάς,

43 Η ΕΑ προτείνει την μετακίνηση
από εκπαίδευση προς εκπαίδευση ιεραρχική χειραγώγησης συσσώρευσης γνώσεων κλειστών, συγκεντρωτικών Πρ.Σ. ανταγωνισμού παθητικότητας στασιμότητας δημοκρατική χειραφέτησης ανάπτυξης ικανοτήτων ανοικτών, ευέλικτων, αποκεντρωμένων Πρ.Σ συνεργατικότητας αυτενέργειας αλλαγής προς αειφορία

44 Η ΕΑ προτείνει τη μετακίνηση
Η ΕΑ προτείνει τη μετακίνηση Από την κυρίαρχη Τεχνοκρατική προσέγγιση (Κοινωνική και εκπαιδευτική αναπαραγωγή) προς μία Κοινωνικά κριτική προσέγγιση (Κοινωνική και εκπαιδευτική αλλαγή)

45 ΕΑ: Το αειφόρο σχολείο Το αειφόρο σχολείο
Στόχος και εργαλείο της ΕΑ τα αειφόρα εκπαιδευτικά ιδρύματα και οργανισμοί με αιχμή του δόρατος Το αειφόρο σχολείο Ανοικτό στην κοινωνία Πρόγραμμα και παραπρόγραμμα αναγνωρίζονται ως ένα Η καινοτομία γίνεται ο κανόνας Διεκδικεί ριζικές αλλαγές στο σχολείο, την εκπαίδευση, την κοινωνία, την πολιτική

46 Το αειφόρο σχολείο Το αειφόρο σχολείο, φορέας αλλαγών στην εκπαίδευση και στην κοινωνία. Μέσα από τη διδασκαλία και τη μάθηση, τη δομή, την οργάνωση, την πολιτική και τις καθημερινές πρακτικές, θα καταστήσει τους μαθητές ικανούς να διαμορφώνουν συνθήκες αειφορίας και να υιοθετούν αειφόρους τρόπους ζωής. Το ίδιο το σχολείο μοντέλο‐οργανισμού που προωθεί την αειφορία και την υιοθετεί στη σχολική ζωή.

47 Το αειφόρο σχολείο Αλλαγές πρώτης τάξης Αλλαγές δεύτερης τάξης
επιδιώκουν να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα ή την αποδοτικότητα των εκπαιδευτικών διαδικασιών μέσα από νέα τμήματα - μαθήματα ή εκπαιδευτικά υλικά χωρίς να διαταράξουν το βασικό οργανωτικό ή διδακτικό περιβάλλον της εκπαίδευσης Αλλαγές δεύτερης τάξης τροποποιούν τους βασικούς τρόπους με τους οποίους τα εκπαιδευτικά συστήματα και οι θεσμοί λειτουργούν, επηρεάζουν την κουλτούρα και τη δομή του σχολείου, αναθεωρούν τους ρόλους, τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις όλων των εμπλεκομένων στη σχολική διαδικασία.

48 Αειφόρο σχολείο Συνολική αναθεώρηση του σχολείου
παιδαγωγικό πεδίο (αλλαγή παιδαγωγικών και διδακτικών προσεγγίσεων) τεχνικό /οικονομικό πεδίο (αξιοποίηση του σχολείου ως παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού εργαλείου) κοινωνικό / οργανωσιακό πεδίο (ανάπτυξη εσωτερικών και εξωτερικών σχέσεων και δικτύων συνεργασίας)

49 Παιδαγωγικό πεδίο Πρόγραμμα σπουδών
Διεπιστημονικό Διαθεματικό Ανοικτό και ευέλικτο Τοποκεντρικό

50 παιδαγωγικό πεδίο αρχές διδασκαλίας και μάθησης
Βασικές αρχές Μαθητο κεντρική προσέγγιση Βιωματική μάθηση μέσω της ανακάλυψης Συνεργατική μάθηση Μάθηση προσανατολισμένη στην πράξη – σύνδεση εμπειρίας και θεωρίας Εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας ενεργούς συμμετοχής και συνεργασίας εκπαιδευτικών-εκπαιδευόμενων Έμφαση σε Κουλτούρα της πολυπλοκότητας Κριτική σκέψη Αξίες Δράση & συμμετοχή

51 Τεχνικό- οικονομικό πεδίο
Σχεδιασμός και κατασκευή κτιριακών και άλλων υποδομών με γνώμονα βασικές αρχές της αειφορίας (αντοχή στο χρόνο, χρήση ήπιων πηγών ενέργειας κ.α) Οικολογικά και οικονομικά συνετές διαχειριστικές πρακτικές σε σχέση με χώρο, χρόνο, μέσα, πόρους, απορρίμματα, ενέργεια Πολυ-λειτουργική αξιοποίηση και δημιουργική χρήση χώρων και πηγών της εκπαιδευτικής μονάδας. Εμπλοκή των μαθητών στο σχεδιασμό, την κατασκευή, τη λειτουργία και τη διαχείριση της μονάδας

52 Κοινωνικό οργανωσιακό πεδίο
Κοινωνικό οργανωσιακό πεδίο Καλλιέργεια κουλτούρας επικοινωνίας, συλλογικότητας, συνεργασίας και αλληλεγγύης Διασφάλιση δυνατοτήτων για επιμόρφωση και επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών Αξιολόγηση της λειτουργίας σύμφωνα με συναινετικά καθορισμένα κριτήρια Ανάπτυξη κοινωνικού κλίματος που να χαρακτηρίζεται από ενσυναίσθηση, αμοιβαία αναγνώριση και σεβασμό Ενεργός συμμετοχή των μαθητών στη διαπραγμάτευση των συνθηκών μάθησης Απόκτηση εμπειρίας σε συμμετοχικές δημοκρατικές διαδικασίες Συμμετοχή όλων, σε διαφορετικά επίπεδα, στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων

53 Το αειφόρο σχολείο Η εκπαιδευτική μονάδα:
οργανισμός μάθησης και μαθησιακό κέντρο της κοινότητας Συνεργασία σχολείου κοινότητας Δίκτυα - συμπράξεις

54 Χειραγώγηση ή χειραφέτηση
Το αειφόρο σχολείο Βασικός στόχος του αειφόρου σχολείου αειφορία Η αειφορία είναι μια δεδομένη έννοια την οποία θα πρέπει να μεταδώσουμε στους εκπαιδευόμενους για να την εφαρμόσουν; Ποια εκδοχή της αειφορίας; Την εκδοχή της κυρίαρχης εξουσίας (επίσημη εκδοχή); Την προσωπική μας εκδοχή; Ρόλος του σχολείου Χειραγώγηση ή χειραφέτηση

55 Το αειφόρο σχολείο σχολείο χειραφέτησης
Το σχολείο δεν θα πρέπει να είναι μηχανισμός επιβολής συγκεκριμένων ιδεών, απόψεων και ορισμών της αειφορίας από όπου και αν προέρχονται. Η αειφορία είναι αναδυόμενη έννοια - μια ιδέα, ένα όραμα, μια πρακτική που πρέπει να αναζητήσουμε, να διερευνήσουμε, να θέσουμε στόχους και προτεραιότητες μέσα από δημοκρατικές συνεργασίες, διαπραγματεύσεις και αποφάσεις

56 Ευχαριστώ πολύ


Κατέβασμα ppt "Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφορία"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google