Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεÏἈχαϊκός Κοντόσταυλος Τροποποιήθηκε πριν 8 χρόνια
1
ΚΟΙΝΩΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- Λάρισα 2016
2
Ορισμός Κοινωνική Ψυχολογία είναι ο κλάδος εκείνος που μελετά επιστημονικά την ανθρώπινη κοινωνική συμπεριφορά. Αυτός ο ορισμός υποδηλώνει την χρήση επιστημονικών μεθόδων για την μελέτη της κοινωνικής συμπεριφοράς.
3
Ο Allport δίνει έναν ευρύτερο ορισμό του αντικειμένου λέγοντας ότι « στόχος της Κοινωνικής Ψυχολογίας είναι να κατανοήσουμε και να ερμηνεύσουμε πώς η σκέψη, το συναίσθημα και η συμπεριφορά των ατόμων επηρεάζονται από την πραγματική, φανταστική ή υπονοούμενη παρουσία των άλλων ».
4
Θέματα Κοινωνικής Ψυχολογίας Αντίληψη προσώπων Κοινωνική απόδοση ( ερμηνεία συμπεριφοράς ) Στάσεις & Αλλαγή στάσεων Κοινωνική επιρροή ( συμμόρφωση, υποταγή, πλειοψηφική και μειονοτική επιρροή )
5
Ενδο - ομαδικές και δι - ομαδικές διαδικασίες Στερεότυπα Προκατάληψη Γλώσσα και Επικοινωνία
6
Υπάρχει μια ταύτιση ανάμεσα στα θέματα που μελετά η Κοινωνική Ψυχολογία και σε αυτά που μελετά η Κοινωνιολογία. Η διαφορά ανάμεσα στα 2 είναι ότι η κοινωνική Ψυχολογία εστιάζει στα άτομα που αποτελούν την ομάδα, ενώ η Κοινωνιολογία στην ομάδα ως σύνολο.
7
Στην κοινωνική ψυχολογία υπάρχει η διάσταση ανάμεσα στην βορειο - αμερικάνικη σκέψη που προσπαθεί να ερμηνεύσει την κοινωνική συμπεριφορά μέσω ατομικών γνωστικών διαδικασιών. Αντίθετα, στην ευρωπαϊκή σχολή συναντάμε συλλογικές θεωρίες, ερμηνεία δηλαδή μέσα στις ομάδες.
8
Επίπεδα ερμηνείας Ενδο - ατομικό Δι - ατομικό ( διαπροσωπική αλληλεπίδραση ) Δι - ομαδικό ( διαφορές θέσης που υπάρχουν σε διάφορες ομάδες ) Ιδεολογικό επίπεδο ( γενικές κοινωνικές πεποιθήσεις )
9
Διαμόρφωση εντυπώσεων Είναι η διαδικασία συναγωγής συμπερασμάτων για τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά ενός ατόμου από την συμπεριφορά του και από άλλα ήδη γνωστά χαρακτηριστικά, και η οργάνωση διαθέσιμων πληροφοριών σε μια συνολική εικόνα.
10
Υπάρχουν 3 αλγεβρικά μοντέλα που εξηγούν την διαδικασία διαμόρφωσης των εντυπώσεων. προσθετικό μοντέλο μέσου όρου σταθμισμένο μοντέλο μέσου όρου.
11
Φαινόμενο του Πρότερου Στα πειράματα του Asch για την διαμόρφωση των εντυπώσεων, έδειξαν ότι οι πληροφορίες που παρουσιάζονται πρώτες επηρεάζουν την τελική εντύπωση περισσότερο από τις πληροφορίες που παρουσιάζονται τελευταίες.
12
Φαινόμενο Ύστερου Το ακριβώς αντίστροφο φαινόμενο όπου φαίνεται να επηρεάζουν οι πληροφορίες που παρουσιάζονται τελευταίες αλλά εμφανίζεται πιο σπάνια από αυτό του πρότερου.
13
Κοινωνική απόδοση Αναφέρεται στην διαδικασία μέσω της οποίας ο ¨ μέσος άνθρωπος ¨ για να καταλήξει σε αιτιώδεις ερμηνείες τόσο για την δική του συμπεριφορά όσο και των άλλων. Οι πιο γνωστές θεωρίες πάνω στο θέμα είναι του Heider, των Jones & Davis και του Kelley.
14
Heider Υποστηρίζει ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη να κατανοήσουν το περιβάλλον, ώστε να μπορούν να προβλέψουν και τελικά να ελέγξουν την πραγματικότητα. Η έκβαση μιας πράξης αποτελεί συνδυασμός ατομικών ( εσωτερικών ) και περιβαλλοντικών ( εξωτερικών ) αιτιών. Τόνισε τον ρόλο της πρόθεσης γιατί τότε μόνο μπορώ να κάνω απόδοση σε εσωτερικά αίτια.
15
Jones & Davis Εισήγαγαν την θεωρία των επαγωγικών αντιστοιχιών που εξηγεί πώς οι άνθρωποι συμπεραίνουν ότι η συμπεριφορά αντιστοιχεί σε κάποιο χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς του. Η σημασία της πρόθεσης συναντάται κι εδώ αφού μόνο αυτή αποτελεί προϋπόθεση για να αντιστοιχίσουμε συμπεριφορά με χαρακτηριστικό του αυτουργού.
16
Η συγκεκριμένη θεωρία, στηρίζεται σε 3 βασικούς κανόνες για την εξαγωγή συμπερασμάτων : μη κοινά αιτιατά απόκλιση από το κοινωνικά επιθυμητό ρόλος κινήτρου του παρατηρητή.
17
Kelley O Kelley θεωρεί την άποψη του Heider για τον απλοϊκό ψυχολόγο, σημαντική για την δική του θεωρία. Ο παρατηρητής ακολουθεί κάποιους κανόνες για να καταλήξει σε συμπεράσματα.
18
Τα πιθανά αίτια σύμφωνα με τα οποία γίνεται απόδοση μιας πράξης είναι : το ερέθισμα το πρόσωπο οι συνθήκες
19
Θεμελιώδες σφάλμα απόδοσης Αναφέρεται στην τάση που έχουν τα άτομα να υπερεκτιμούν το ρόλο των προσωπικών χαρακτηριστικών ( εσωτερικά αίτια ) και να υποεκτιμούν τον ρόλο των περιστάσεων ( εξωτερικά αίτια ).
20
Υπάρχει μια δεδομένη τάση να αποδίδουμε την δική μας συμπεριφορά σε εξωτερικά αίτια, ενώ την συμπεριφορά των άλλων σε εσωτερικά αίτια. Υπάρχουν επίσης, δύο βασικές ερμηνείες για τις διαφορές που παρατηρούνται μεταξύ αυτουργού και παρατηρητή.
21
Πρώτον, ο αυτουργός έχει περισσότερες πληροφορίες συγκριτικά με το παρελθόν για τον εαυτό του, οπότε σωστά κάνει απόδοση σε εξωτερικά αίτια. Ο παρατηρητής εστιάζει σε μια μεμονωμένη συμπεριφορά.
22
Δεύτερον, ο αυτουργός με τον παρατηρητή έχουν διαφορετικές οπτικές γωνίες. Ο πρώτος εστιάζει στο περιβάλλον, ο δεύτερος στον αυτουργό.
23
Στάσεις Κατά τον Allport, στάση είναι μια νοητική και νευρική κατάσταση ετοιμότητας, οργανωμένη μέσω των εμπειριών, που ασκεί κατευθυντήρια ή δυναμική επίδραση στις αποκρίσεις του ατόμου προς όλα τα αντικείμενα και τις καταστάσεις που αυτός σχετίζεται.
24
Στον παραπάνω ορισμό, δίνεται σημασία σε 2 στοιχεία των στάσεων, το γνωστικό και το αξιολογικό. Σύμφωνα λοιπόν, με αυτόν, οι στάσεις είναι δυσδιάστατες.
25
Κατά τους Petty & Cacioppo, στάση είναι ένα γενικό και διαρκές, θετικό ή αρνητικό συναίσθημα για κάποιο πρόσωπο, αντικείμενο ή θέμα. Άλλος ορισμός θεωρεί ότι στάση είναι η αξιολόγηση που κάνει ένα άτομο για ένα αντικείμενο της σκέψης. Σύμφωνα με αυτούς οι στάσεις είναι μονοδιάστατες.
26
Τέλος, ένας ακόμη ορισμός θεωρεί ότι οι στάσεις είναι τρισδιάστατες καθώς, είναι προδιαθέσεις σε 3 είδη αποκρίσεων. Συναισθηματική διάσταση - αξιολόγηση Γνωστική διάσταση - γνωστική αναπαράσταση στάσης Συμπεριφορική διάσταση - τάσεις ή προθέσεις.
27
Πέρα από τους πολλούς ορισμούς διαφαίνεται ότι οι στάσεις έχουν ως βασικό άξονα την αξιολόγηση, αναπαρίστανται στην μνήμη, και έχουν γνωστικο - συμπεριφορικό - συναισθηματικές προϋποθέσεις και συνέπειες των στάσεων.
28
Λειτουργίες των στάσεων Οι στάσεις υπάρχουν τόσο για άτομα και καταστάσεις που ξέρουμε όσο και για άτομα και καταστάσεις που γνωρίζουμε ελάχιστα. Άρα υπάρχουν κίνητρα και λειτουργίες που οδηγούν τα άτομα στο να διαμορφώνουν στάσεις.
29
Λειτουργούν ως μηχανισμοί άμυνας του Εγώ. Εκφράσεις των αξιών του ατόμου Ωφελιμιστικός λόγος Γνωστικός λόγος - απλουστευμένα και πρακτικά εγχειρίδια για τα πάντα..
30
Διαμόρφωση στάσεων Οι στάσεις είναι προϊόν μάθησης. Ως εκ τούτου υπόκεινται στους κανόνες της μάθησης Η διαμόρφωση εξηγείται με το φαινόμενο της απλής έκθεσης, τις αρχές της κλασικής εξαρτημένης μάθησης, της συντελεστικής μάθησης, μάθησης μέσω προτύπου.
31
Σύμφωνα με το φαινόμενο της απλής έκθεσης, η επαναλαμβανόμενη έκθεση ενός ατόμου σε ένα ερέθισμα είναι ικανή να αναπτύξει θετική στάση προς αυτό.
32
Κλασική εξαρτημένη Ένα ουδέτερο ερέθισμα, αποκτά την ικανότητα να προκαλεί μια συγκεκριμένη απόκριση μέσω της συστηματικής του σύνδεσης με ένα ανεξάρτητο ερέθισμα που ήδη προκαλεί την συγκεκριμένη απόκριση. Η αρχή αυτή χρησιμοποιείται κατά κόρον στην διαφήμιση. Σύνδεση προϊόντων με μουσική που προκαλεί ευχάριστα συναισθήματα.
33
Συντελεστική εξάρτηση Βασίζεται στην αρχή ότι οι συμπεριφορές που έχουν θετικές συνέπειες, ενισχύονται. Αυτός ο τρόπος συμβαίνει από την παιδική μας ηλικία όπου συμπεριφορές ενισχύονται από τους γονείς.
34
Μάθηση μέσω προτύπου Η μάθηση μπορεί να συντελεστεί μέσα από την παρατήρηση των συνεπειών που έχουν οι πράξεις ενός προτύπου. Η αρχή αυτή χρησιμοποιείται έντονα στην διαφήμιση.
35
Στάσεις και συμπεριφορά Είναι πλέον αποδεκτό ότι οι στάσεις επηρεάζουν συμπεριφορές αλλά πότε και πως μπορούν να τις προβλέψουν ;; Οι επιστήμονες μελετούν ακριβώς αυτό και θεωρούν ότι οι μεταβλητές που εμπλέκονται πρέπει να μετρηθούν στο ίδιο επίπεδο συνάφειας. Αυτό σημαίνει αντιστοιχία ως προς την πράξη, το στόχο, τον χρόνο και το πλαίσιο.
36
Θεωρία Λογικής Πράξης Σύμφωνα με αυτήν, η συμπεριφορά εξαρτάται από την πρόθεση του ατόμου να εκτελεί την συγκεκριμένη πράξη. Η πρόθεση εξαρτάται από την στάση του ατόμου ως προς την εκτέλεση και από τους υποκειμενικούς κοινωνικούς κανόνες.
37
Η στάση ορίζεται από τα μοντέλα προσδοκίας - αξίας, ως συνάρτηση των πεποιθήσεων για τις συνέπειες της εκτέλεσης των πράξεων και της αξιολόγησης αυτών των συνεπειών. Ακόμη, ο υποκειμενικός κοινωνικός κανόνας αναφέρεται στην πεποίθηση του ατόμου να συντονιστεί με τις επιθυμίες των άλλων και κατά πόσο αυτή η συμμόρφωση αποτελεί κίνητρο του ατόμου.
38
Ευχαριστώ για την προσοχή σας !!!
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.