Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΟΝΤΙΑΚΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ Νεοελληνική Λογοτεχνία Δεκέμβριος 2013.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΟΝΤΙΑΚΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ Νεοελληνική Λογοτεχνία Δεκέμβριος 2013."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΟΝΤΙΑΚΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ Νεοελληνική Λογοτεχνία Δεκέμβριος 2013

2 ΚΑΛΑΝΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ  Χριστός γεννέθεν χαράν σον κόσμον χα ! καλή ώρα, καλή σ΄ μέρα χα ! καλόν παιδίν οψέ γεννέθεν οψέ γεννέθεν ουρανοστάθεν τον εγέννεσεν η Παναγία τον ενέστεσεν αε παρθένος Εκαβάλκεψεν χρυσόν πουλάρι κι εκατήβεν σο στραυροδρόμι σταυροδρόμι και μυροδρόμι. Ερπαξάν ατόν οι χιλ Εβραίοι χιλ Εβραίοι και μύρι Εβραίοι χιλ Εβραίοι και μύρι Εβραίοι.  Α σ ακροντικά κι α σην καρδίαν αίμα έσταξεν χολήν κι εφάνθεν ούμπαν έσταξεν και μύρος έτον μύρος έτον και μυρωδία. Εμυρίστεν ατό ο κόσμος όλον για μυρίστ ατό κι εσύ αφένταμ συ αφένταμ καλέμ αφένταμ. Ερθαν τη Χριστού τα παλικάρια και θυμίζνε τον νοικοκύρην νοικοκύρην και βασιλέαν. Δέβα σο ταρέζ κι έλα σην πόρταν δος μας ούβας και λεφτοκάρα κι αν ανιοιείς μας χαρά σην πόρτα σ

3 Μωμόγεροι

4  Οι Μωμόγεροι ( γνωστό και ως Μωμόεροι ή Μωμοέρια ) είν αι ένα ποντιακό λαϊκό δρώμενο το οποίο λαμβάνει χώρα το 12 ήμερο Χριστούγεννα - Πρωτοχρονιά - Θεοφάνια με ευχετηριακό χαρακτήρα. Παραλλαγή μπορεί να θεωρηθεί το έθιμο Ραγκουτσάρια που συναντάται στην περιοχή της Κοζάνης και της Καστοριάς, Οι ρίζες του εθίμου βρίσκονται στους προ - χριστιανικούς χρόνους αλλά οι Πόντιοι έδωσαν αργότερα χριστιανικό χαρακτήρα.  Στο δρώμενο αυτό παρουσιάζεται η αναγέννηση της φύσης με την αλλαγή του νέου έτους και έχει σκοπό σάτιρας. Στο δρώμενο αναπαρίσταται η ιστορία του Κιτί Γοτσά. Στο έθιμο αυτό, παραδοσιακά μέρος των συμμετεχόντων φοράνε τομάρια ζώων όπως λύκων και τράγων ενώ άλλοι ντύνονται με στολές ανθρώπων οπλισμένων με σπαθιά και έχουν την μορφή γεροντικών προσώπων.  Το δρώμενο λαμβάνει χώρα το όπου ο θίασος παραδοσιακά τριγυρνά στις αυλές των σπιτιών. Στο δρώμενο οι πρωταγωνιστές είναι τρεις, ο γέρος Κιτί Γοτσά, η νύφη και ο " αράπης ". Η αλλαγή του χρόνου και η αναγέννηση της φύσης συμβολίζεται με τη νύφη η οποία φλερτάρει με τον νέο ( ο νέος είναι ο χαρακτήρας " αράπης "). Στο δρώμενο εναλλάσσεται η απαγωγή της νύφης από τον νέο " αράπη " με τον γέρο Κιτί Γοτσά.

5 Οι πίτες και τα γλυκά των ημερών.  Για τα Χριστούγεννα, στον Πόντο, οι νοικοκυρές συνήθιζαν να παρασκευάζουν πίτες και γλυκά, όπως αλευροχαλβά, κατμέρια και πουρμά, ένα σιροπιαστό γλυκό που θύμιζε το σαραϊγλί.  Στην Τραπεζούντα τις παραμονές των Χριστουγέννων οι νοικοκυρές απαραιτήτως ζύμωναν κουλούρια για το σπίτι και τα ζώα.  Επίσης ζύμωναν τα χριστόψωμα τα οποία περιείχαν καρύδια και όταν ψήνονταν τα περίχυναν με μέλι. Πάνω στο χριστόψωμο κεντούσαν με αμύγδαλα τη γέννηση του Χριστού.  Στην Ινέπολη του νομού Κασταμονής, οι νοικοκυρές ετοίμαζαν για τα Χριστούγεννα τα παραδοσιακά γλυκά « κετέ » και « ιτσλί ».  Στην Αμάσεια, τα βασικά γιορτινά εδέσματα ήταν το κεσκέκι, το σουμπορεγί και το τζεβιζλί τσορέκ.

6 Το Τραπέζι της Παναγίας. Παραμονή Χριστουγέννων και στην Πατρίδα οι νοικοκυρές στόλιζαν ένα τραπέζι δίπλα στο Χριστουγεννιάτικο δένδρο, με διάφορα γιορτινά καλούδια κι ένα εικόνισμα, αφιερωμένο στην Παναγία, το λεγόμενο « Τραπέζ της Παναΐας » δείχνοντας έτσι την εκτίμηση και τη αγάπη τους στην Μεγάλη Βοηθό τους στις δύσκολες στιγμές τους.

7 Τα Καλαντόφωτα.  Καλαντόφωτ οι παππούδες µ ας έλεγαν την εορταστική περίοδο από τα Χριστούγεννα µ έχρι και την η µ έρα των Φώτων. Αυτό που σε μας είναι γνωστό ως Δωδεκαήμερο. Με χαρά ετοι µ αζόντουσαν να δεχτούν τη γέννηση του Θεανθρώπου μιας και τα Χριστούγεννα θεωρούνταν η μεγαλύτερη της Χριστιανοσύνης γιορτή. Περισσότερο όμως επερί µ εναν τα Καλαντόφωτα για να κάμουν τα διάφορα µ υστήρια, βαφτίσια, αρραβώνες, γά µ ους καθώς και άλλες τις άλλες γιορτές τους γιατί τότε ήσαν όλοι μαζεμένοι στο χωριό και ερχόντουσαν " ασά μακρά " οι ξενιτεμένοι.

8 Το Χριστοκούρ.  Την Παραμονή των Χριστουγέννων έβαζαν στο τζάκι ένα κούτσουρο, το λεγόμενο Χριστοκούρ ', που ήταν αλλού από µ ηλιά, αλλού από αχλαδιά, κι αλλού από το κυρίαρχο δέντρο της περιοχής. Αυτό το « κουρίν » ήταν κο µµ ένο ειδικά για τα Χριστούγεννα και αυτό θα άναβε στο τζάκι συνέχεια ΚΑΙ τις τρεις µ έρες των Χριστουγέννων, που τις έλεγαν, Χριστού η µ έρα. Από αυτό το κούτσουρο κρατούσαν φωτιά και για τις δώδεκα ημέρες αντικαθιστώντας το με άλλο πριν σβήσει.

9 Το Χριστουγεννιάτικο δένδρο.  Το Χριστουγεννιάτικο δέντρο υπήρχε ως έθιμο στον Πόντο και µ άλιστα στην Αργυρούπολη και στα περίχωρα της, αλλά και αλλού. Από την Παρα µ ονή των Χριστουγέννων κρεμνούσαν στο εικονοστάσι σταυρωτά κλαδιά φουντουκιάς ή καρυδιάς ή µ όνο καρπούς. Αλλού το δέντρο ήταν από πεύκο ή έλατο και το στόλιζαν εκτός από νωπούς καρπούς και µ ε κλαδάκια ελιάς στα φύλλα της οποίας σφήνωναν « λεφτοκάρια » = φουντούκια. Αλλού έβαζαν « τσι µ σίρ » = πυξάρι το οποίο είναι αειθαλής θά µ νος.

10 Τρέβλας Χρήστος ΤΕΛΟΣ


Κατέβασμα ppt "ΠΟΝΤΙΑΚΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ Νεοελληνική Λογοτεχνία Δεκέμβριος 2013."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google