Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Cores | Ευρωπαϊκή Ένωση & Πολιτισμός. Δέσποινα Χριστοφορίδου, Αναπτυξιολόγος, Director, Cores.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Cores | Ευρωπαϊκή Ένωση & Πολιτισμός. Δέσποινα Χριστοφορίδου, Αναπτυξιολόγος, Director, Cores."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Cores | www.cores.gr Ευρωπαϊκή Ένωση & Πολιτισμός. Δέσποινα Χριστοφορίδου, Αναπτυξιολόγος, Director, Cores.

2 Ευρωπαϊκή Ένωση & Πολιτισμός

3 Σχεδιάγραμμα & Στόχοι Παρουσίασης Εισαγωγικά στοιχεία-Ανάλυση Εννοιών. Στόχος : Εκλογίκευση μακρινών σε εμάς εννοιών. Κατανόηση των εννοιών αυτών. Διευκόλυνση στην αναζήτηση πληροφοριών. Σύνδεση της ΕΕ με τον Πολιτισμό. Στόχος: Γνώση της σημασίας του πολιτισμού για την ΕΕ και αξιοποίηση της γνώσης αυτής για ανίχνευση μελλοντικών χρηματοδοτήσεων. Παρουσίαση Προγραμμάτων/Δράσεων για τον Πολιτισμό. Στόχος: Γνώση της υπάρχουσας χρηματοδότησης. Προσδιορισμός χρηματοδοτικών πηγών. Αξιοποίηση ευκαιριών. Αξιολόγηση υποβαλλόμενων Προτάσεων/Πράξεων. Στόχος: Γνώση υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου και διαδικασίας υποβολής προτάσεων.

4 « Εν αρχή ην το χάος », Ησίοδος

5 Α. Εισαγωγικά στοιχεία-Ανάλυση Εννοιών

6 1.Ευρωπαϊκή Ένωση Οικονομική & Πολιτική Ένωση 28 ευρωπαϊκών κρατών. Υπερ-κρατικό μόρφωμα με διευρυμένες αρμοδιότητες & επιδιώξεις κοινωνικού & πολιτιστικού περιεχομένου. A. Εισαγωγικά Στοιχεία Ανάλυση Εννοιολογικού Πλαισίου

7 Για να καταλάβουμε τι εννοούμε μιλώντας για υπερ-κρατικό μόρφωμα, θα αναφερθούμε στα συστατικά στοιχεία του κράτους σύμφωνα με την πολιτική επιστήμη και τα οποία είναι τα ακόλουθα: Α)Η χώρα, δηλαδή ο τοπικά οριοθετημένος και αποκλειστικός τόπος όπου ασκείται η εξουσία. Δηλαδή η γεωγραφική έκταση, η επικράτεια, τα σύνορα. Β)Ο λαός, δηλαδή οι άνθρωποι που διαμένουν σε μία χώρα. Γ)Η εξουσία. Το κράτος είναι η με πρωτογενή εξουσιαστική ισχύ εξοπλισμένη ένωση των ανθρώπων που διαμένουν σε μία χώρα. (Jellinek). Κατά αναλογία το υπερ-κράτος είναι η με (κατά περίπτωση )πρωτογενή εξουσιαστική ισχύ εξοπλισμένη ένωση κρατών που διαμένουν σε μία χώρα.

8

9 Ο βασικός μηχανισμός που εξασφαλίζει τη λειτουργία της αποτελείται από: Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (Λαός) Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΣΠΑ, Χρηματοδοτήσεις) Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (Πολιτική Ηγεσία) Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα A. Εισαγωγικά Στοιχεία Ανάλυση Εννοιολογικού Πλαισίου

10 Επειδή στην παρούσα μας αφορά το οικονομικό σκέλος της ΕΕ, εφεξής κάνουμε αναφορά στην Ε.Επιτροπή, European Commission, καθώς από αυτήν απελευθερώνονται όλα τα κονδύλια, όλες οι χρηματοδοτήσεις.

11 2.Πολιτισμός Ανάπτυξη τεχνικών και πνευματικών επιτευγμάτων που δημιουργήθηκαν από την αστικοποίηση του ανθρώπου, τη συγκέντρωση δηλαδή των ανθρώπων σε πόλεις και την προσαρμογή τους στον εξελιγμένο αυτό τρόπο ζωής. Η διαβίωση με τους συνανθρώπους και η αναγκαστική εγγύτητα (γειτονία) κατέστησε επιτακτική την ισχυροποίηση καλών τρόπων, ώστε να προκύπτει ένα δυναμικό ευστάθειας. Η ασφάλεια που παρέχεται σε συνδυασμό με τη δημιουργία ελεύθερου χρόνου έδωσαν τη δυνατότητα ανάπτυξης των τεχνών, της φιλοσοφίας, των επιστημών. A. Εισαγωγικά Στοιχεία Ανάλυση Εννοιολογικού Πλαισίου

12 . Η πολιτισμική ανάπτυξη είναι η πολιτιστική δράση (υλικά και πνευματικά έργα, δραστηριότητες και έθιμα) και η πνευματική καλλιέργεια/κουλτούρα ( αξίες, παραδόσεις, παιδεία, μόρφωση, αισθητική, εκλέπτυνση συμπεριφοράς). Ένας πολιτισμός δεν έχει αναγκαστικά τοπικό χαρακτήρα αλλά μπορεί να διαχέεται γεωγραφικά και με άλλα κοινωνικά κριτήρια που του δίνουν ταυτότητα (γλώσσα, θρησκεία, μόδα) ή άλλος παράγοντας κοινωνικής συνοχής. Και φυσικά ένας πολιτισμός μπορεί να χαθεί εάν αλλοιωθούν σε μεγάλο ποσοστό στοιχεία της πολιτισμικής του ταυτότητας όπως επίσης και να διατηρηθεί εφόσον αφήνει πνευματικά επιτεύγματα ως παγκόσμια κληρονομιά (Αρχαία Αθήνα).

13 Β. Σύνδεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τον Πολιτισμό.

14 2007/Ανακοίνωση της Ε. Επιτροπής για την ανάγκη ύπαρξης Ευρωπαϊκής Ατζέντας για τον πολιτισμό «Ο πολιτισμός είναι το σύνολο των ονείρων και των έργων που συμβάλλουν στην πλήρη πραγμάτωση του ανθρώπου. Ο πολιτισμός απαιτεί ένα παράδοξο σύμφωνο : να αποτελέσει η πολυμορφία την αρχή της ενότητας· να τονιστούν οι διαφορές όχι για να προκύψουν διαιρέσεις, αλλά για να εμπλουτιστεί ο πολιτισμός ακόμα περισσότερο. Η Ευρώπη υφίσταται ως πολιτισμός ή δεν υφίσταται καθόλου.» Ντενί ντε Ρουζμόν Β. Η Ευρωπαϊκή Ένωση συναντά τον Πολιτισμό

15 «Η Ευρώπη υφίσταται ως πολιτισμός ή δεν υφίσταται καθόλου.» Υπαρξιακό ζήτημα μιας υπερ-κρατικής οντότητας, η οποία κυρίως για πολιτικούς και οικονομικούς λόγους θέλει να επεκταθεί στο διεθνές στερέωμα ως αναγνωρίσιμη & ισχυρή δύναμη.

16 Ψήφισμα του Συμβουλίου της ΕΕ/2007/ για την Ευρωπαϊκή Ατζέντα για τον Πολιτισμό. Μετά την ανακοίνωση της Ε.Επιτροπής, το Συμβούλιο της ΕΕ θεώρησε πως ο πολιτισμός και η δημιουργικότητα μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά στην προσωπική ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή, την οικονομική ανάπτυξη, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την καινοτομία και την ανταγωνιστικότητα, την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και αποφάσισε με Ψήφισμα να συνδέσει τον πολιτισμό με την ανάπτυξη, ορίζοντας τη λεγόμενη Ευρωπαϊκή Ατζέντα για τον Πολιτισμό. Β. Η Ευρωπαϊκή Ένωση συναντά τον Πολιτισμό

17 Ευρωπαϊκή Ατζέντα για τον Πολιτισμό Στρατηγικός Στόχος Α Προώθηση της πολιτιστικής πολυμορφίας και του διαπολιτισμικού διαλόγου. «Η τέχνη είναι εκείνη που διαμορφώνει την προσωπικότητα των νέων, με στόχο να διευρύνει το πνεύμα τους, να τους ενσταλάξει το σεβασμό προς τους άλλους και τον πόθο για ειρήνη». – Γεχούντι Μενουχίν Ειδικός στόχος Α: ενθάρρυνση της κινητικότητας των καλλιτεχνών και άλλων επαγγελματιών του πολιτιστικού τομέα/ προώθηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, ιδίως με τη διευκόλυνση της κινητικότητας των συλλογών και την ενίσχυση της διαδικασίας ψηφιοποίησης με στόχο τη βελτίωση της πρόσβασης του κοινού σε διαφορετικές μορφές πολιτιστικών και γλωσσικών εκφράσεων/ προώθηση του διαπολιτισμικού διαλόγου ως βιώσιμης διαδικασίας που συμβάλει στην ευρωπαϊκή ταυτότητα, ιθαγένεια και κοινωνική συνοχή, μεταξύ άλλων μέσω της ανάπτυξης των διαπολιτισμικών δεξιοτήτων των πολιτών.

18 Ευρωπαϊκή Ατζέντα για τον Πολιτισμό Στρατηγικός Στόχος Β Προώθηση του πολιτισμού ως μέσο ανάπτυξης, απασχόλησης, καινοτομίας, ανταγωνιστικότητας. «Η διάνοια είναι προγραμματισμένη να δημιουργεί το διαφορετικό.» Φραντσέσκο Αλμπερόνι Β. Η Ευρωπαϊκή Ένωση συναντά τον Πολιτισμό

19 Ειδικός στόχος Β: προώθηση καλύτερης χρήσης της συνέργειας μεταξύ πολιτισμού και εκπαίδευσης, ιδιαίτερα με την ενθάρρυνση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και της δραστήριας συμμετοχής σε πολιτιστικές δραστηριότητες με στόχο την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της καινοτομίας/προώθηση της διαθεσιμότητας εξειδικευμένων δυνατοτήτων κατάρτισης στον τομέα της διαχείρισης καθώς και στον εμπορευματικό η επιχειρηματικό τομέα για επαγγελματίες του πολιτισμού και της δημιουργίας/καλλιέργεια ευνοϊκού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη του πολιτιστικού και δημιουργικού κλάδου.

20 Ευρωπαϊκή Ατζέντα για τον Πολιτισμό Στρατηγικός Στόχος Γ Προώθηση του πολιτισμού ως ζωτικού στοιχείου των διεθνών σχέσεων της Ένωσης. «Κάθε πολιτισμός γεννιέται μέσα από το συγκερασμό, το συγχρωτισμό, τις συγκρούσεις. Η απομόνωση, αντιθέτως, είναι αυτή που προκαλεί το θάνατο του πολιτισμού.» – Οκτάβιο Πας Ειδικός στόχος Γ : ενίσχυση του ρόλου του πολιτισμού στο πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ όσον αφορά τις εξωτερικές σχέσεις και την ανάπτυξη.

21 Σχέδιο Δράσης 2015-2018 Με βάση τα νέα συμπεράσματα του Συμβουλίου (Δεκέμβριο 2014) για την τετραετία 2015-2018, στον τομέα του πολιτισμού συμφωνήθηκε η ενίσχυση των εξής προτεραιοτήτων: Προσβάσιμος και χωρίς αποκλεισμούς πολιτισμός. Πολιτιστική Κληρονομιά. Κλάδοι του πολιτισμού και της δημιουργικότητας: δημιουργική οικονομία και καινοτομία. Προώθηση της πολιτιστικής πολυμορφίας, του πολιτισμού στις εξωτερικές σχέσεις της ΕΕ και της κινητικότητας. Γ. Τα Προγράμματα της ΕΕ για τον Πολιτισμό

22 Η δραστηριότητα της ΕΕ για τον πολιτισμό υπάγεται στο άρθρο 167 της ΣΛΕΕ. Το άρθρο 6 της ΣΛΕΕ τονίζει πως η ΕΕ έχει αρμοδιότητα να αναλαμβάνει δράσεις για να υποστηρίζει, να συντονίζει ή να συμπληρώνει τη δράση των κρατών-μελών. Δεν υποκαθιστά το ρόλο των κρατών –μελών.

23 Γ. Παρουσίαση Προγραμμάτων/Δράσεων για τον Πολιτισμό

24 Χρηματοδοτικά Προγράμματα Συγχρηματοδοτούμενα Προγράμματα ΕΕ. Ανταγωνιστικά Προγράμματα (Δημιουργική Ευρώπη, Heritage Plus, Ορίζοντας 2020, Ευρώπη για τους Πολίτες).

25 Συγχρηματοδοτούμενα Προγράμματα Τα Συγχρηματοδοτούμενα Προγράμματα αφορούν προγράμματα που συγχρηματοδοτούνται στην Ελλάδα: από συγκεκριμένα κονδύλια του Πολυετούς Προϋπολογισμού της ΕΕ τα οποία έχουν κατανεμηθεί στην Ελλάδα (τα προγράμματα αυτά χρηματοδοτούνται κυρίως από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία), από εθνικούς πόρους (κρατικό προϋπολογισμό). Οι τομείς προτεραιότητας που χρηματοδοτούνται συναποφασίζονται μεταξύ της ΕΕ και της Ελλάδας και η διαχείριση των προγραμμάτων αυτών γίνεται στην Ελλάδα με δικαίωμα ελέγχου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Κατά κανόνα, οι προτάσεις υποβάλλονται για έγκριση σε αρμόδιους φορείς του δημόσιου ή ευρύτερου δημόσιου τομέα της Ελλάδας, ανάλογα με το Πρόγραμμα. Σημειώνεται ότι, για τα Προγράμματα Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας (ΕΕΣ), οι τομείς προτεραιότητας συναποφασίζονται μεταξύ των χωρών που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα σε συνεργασία με την ΕΕ. Για κάθε Πρόγραμμα συνεργασίας υπάρχει μια (κοινή) Διαχειριστική Αρχή (ΔΑ) η οποία εδρεύει σε μία από τις χώρες που συμμετέχει στο Πρόγραμμα. Οι προσκλήσεις υποβολής προτάσεων εκδίδονται από τις ΔΑ των Προγραμμάτων.

26 Ανταγωνιστικά Προγράμματα Τα Ανταγωνιστικά Προγράμματα ΕΕ είναι προγράμματα που χρηματοδοτούνται από τον Προϋπολογισμό της ΕΕ με στόχο να συμβάλουν στην υλοποίηση μιας πολιτικής της ΕΕ. Κατά κανόνα είναι διεθνικά – δηλαδή στην υποβολή και υλοποίηση μιας πρότασης απαιτείται η συμμετοχή συνεργατών από περισσότερα του ενός κράτη μέλη. Οι προτάσεις υποβάλλονται για έγκριση απευθείας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, χωρίς την παρέμβαση των θεσμών του κράτους μέλους. Ανταγωνίζονται με προτάσεις από όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ και επιλέγονται μετά από συγκριτική αξιολόγηση όλων των προτάσεων που υποβάλλονται.

27 Προγράμματα- Δράσεις της ΕΕ για τον Πολιτισμό Α) Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης. Β) Βραβεία (EuropaNostra, Label Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς). Γ) Κινητικότητα των καλλιτεχνών. Δ) Δημιουργική Ευρώπη. Γ. Τα Προγράμματα/Δράσεις της ΕΕ για τον Πολιτισμό

28 Βραβεία Η πολιτική της ΕΕ στον τομέα του πολιτισμού στηρίζει την απονομή βραβείων στους τομείς της πολιτιστικής κληρονομιάς, της αρχιτεκτονικής, της λογοτεχνίας και της μουσικής. Στόχος των βραβείων αυτών της ΕΕ είναι η προβολή της άριστης ποιότητας και της επιτυχίας των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων στους τομείς αυτούς. Τα βραβεία φέρνουν στο προσκήνιο καλλιτέχνες, μουσικές ομάδες, αρχιτέκτονες, συγγραφείς και άλλα άτομα που εργάζονται στον τομέα της πολιτιστικής κληρονομιάς καθώς και το έργο τους. Με τον τρόπο αυτόν εξαίρεται η πλούσια πολιτισμική πολυμορφία της Ευρώπης και η σημασία του διαπολιτισμικού διαλόγου και των διασυνοριακών πολιτιστικών δραστηριοτήτων εντός και εκτός Ευρώπης.

29 Βραβεία EuropaNostra Περιλαμβάνουν τους ακόλουθους τομείς: Architectural Heritage: single buildings or groups of buildings in rural or urban setting; Building additions or alterations, or new building projects within historic areas; Industrial and engineering structures and sites; Cultural landscapes: historic urban environments or townscapes, city or town squares and streetscapes; Historic parks and gardens, larger areas of designed landscape or of cultural, environmental and/or agricultural significance; Archaeological sites, including underwater archaeology; Works of art and collections: collections of artistic and historic significance or old works of art; Intangible cultural heritage as practices, representations, expressions, as well as the knowledge and skills that communities, groups and, in some cases, individuals recognise as part of their cultural heritage; Digitisation projects of cultural heritage.

30 Χωρίζονται σε 4 διακριτές κατηγορίες: Conservation. Research. Dedicated service by individuals or organizations. Education, training and awareness raising.

31 Ανταγωνιστικό Πρόγραμμα_ Δημιουργική Ευρώπη Νέο Πρόγραμμα της ΕΕ για την περίοδο 2014-2020 για τον πολιτιστικό και οπτικοακουστικό τομέα. Βασίζεται σε προηγούμενα προγράμματα της Ένωσης: τα προγράμματα MEDIA (1991-2013), το πρόγραμμα MEDIA Mundus (2011-2013), καθώς και τα προγράμματα Πολιτισμός (2000-2013). Η Δημιουργική Ευρώπη θα περιλαμβάνει ένα διατομεακό υπο- πρόγραμμα που θα αποτελείται από δύο μέρη: μια οικονομική εγγύηση, την οποία θα διαχειρίζεται το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων, ώστε να καταστεί ευκολότερο για τις μικρές επιχειρήσεις να έχουν πρόσβαση σε τραπεζικά δάνεια· χρηματοδότηση για την υποστήριξη μελετών, αναλύσεων και την καλύτερη συλλογή δεδομένων με σκοπό τη βελτίωση της βάσης τεκμηρίωσης για τη χάραξη πολιτικής.

32 Συνολικός Προϋπολογισμός: €1,460,000,000. 9% υψηλότερο από το τρέχον επίπεδο το πρόγραμμα αναμένεται να δώσει ώθηση στους τομείς του πολιτισμού και της δημιουργικότητας με σκοπό την έξυπνη, βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη. Θεματικές Κατηγορίες: Οπτικοακουστικός τομέας - ΜΜΕ Πολιτισμός (€454,800,000) Δια-τομεακό σκέλος (νέο οικονομικό ταμείο εγγυήσεων για τις πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες που θα ξεκινήσουν μετά το 2014.) 13%. Δικαιούχοι: Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης Ιδιωτικοί Φορείς Κρατικοί Οργανισμοί και Κρατικές Επιχειρήσεις Μη Κερδοσκοπικοί Οργανισμοί Μη Κυβερνητικοί Οργανισμοί Σύνδεσμοι/Σωματεία

33 Το Πρόγραμμα υποστηρίζει: Έργα διασυνοριακής συνεργασίας μεταξύ πολιτιστικών δημιουργικών οργανώσεων εντός της Ε.Ε και πέραν αυτής. Δίκτυα που βοηθούν τους πολιτιστικούς και δημιουργικούς τομείς να ενεργοποιηθούν σε διεθνικό επίπεδο και να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Μετάφραση και προώθηση λογοτεχνικών έργων στις αγορές ολόκληρης της ΕΕ. Πλατφόρμες πολιτιστικών φορέων που προωθούν ανερχόμενους καλλιτέχνες και ενθαρρύνουν ένα πραγματικά ευρωπαϊκό προγραμματισμό πολιτιστικών και καλλιτεχνικών έργων.

34 Δημιουργία ικανοτήτων και επαγγελματική κατάρτιση για επαγγελματίες του οπτικοακουστικού τομέα. Ανάπτυξη έργων μυθοπλασίας, κινουμένων σχεδίων, δημιουργικών ντοκιμαντέρ και βιντεοπαιχνιδιών για τις ευρωπαϊκές αγορές του κινηματογράφου, της τηλεόρασης και για άλλες πλατφόρμες. Διανομή και πωλήσεις οπτικοακουστικών έργων εντός και εκτός Ευρώπης. Φεστιβάλ κινηματογράφου που προωθούν τις ευρωπαϊκές κινηματογραφικές ταινίες. Κονδύλια για τη διεθνή συμπαραγωγή κινηματογραφικών ταινιών. Ανάπτυξη ακροατηρίου για την καλλιέργεια της κινηματογραφικής παιδείας και για αύξηση του ενδιαφέροντος για τις ευρωπαϊκές κινηματογραφικές ταινίες μέσα από ένα ευρύ φάσμα εκδηλώσεων. Σήμα Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

35 Συμπεράσματα Α,Β & Γ Ενότητας « Ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα.» – Γκάο Ξινγκγιάν Θέσπιση νέας Ευρωπαϊκής Ατζέντας για τον Πολιτισμό, η οποία αποτυπώνει τη σημερινή πραγματικότητα όπως διαμορφώνεται από την παγκοσμιοποίηση. Μέχρι το 2020 οι πόροι και τα κύρια χρηματοδοτικά εργαλεία για τον τομέα του πολιτισμού προέρχονται κυρίως από το Πρόγραμμα Creative Europe/Δημιουργική Ευρώπη. Στην Ελλάδα του σήμερα οφείλουμε να αντιληφθούμε πως ο πολιτισμός είναι από μόνος του «πόρος» με την πλήρη σημασία του όρου και η πρόσβαση στον πολιτισμό θα αποτελεί για αρκετά χρόνια ακόμη προτεραιότητα των αναπτυξιακών πολιτικών, οπότε και θα χρηματοδοτείται.

36 Δ. Επιλεξιμότητα Προτάσεων/Πράξεων

37 Τι καθιστά μία Πρόταση/Πράξη επιλέξιμη Σημειώνουμε πως δεν υπάρχει κώδικας αξιολόγησης κοινός για όλα τα έργα. Κάθε πρόσκληση που ανακοινώνεται είναι διαφορετικής φύσεως, ανταγωνιστικό- συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα, με διαφορετικό προϋπολογισμό και, ως εκ τούτου, απαιτείται η πλήρωση συνυφασμένων με το έργο προδιαγραφών και κριτηρίων. Δ. Αξιολόγηση Υποβαλλόμενων Προτάσεων/Πράξεων

38 Ωστόσο, υπάρχουν κάποια αντικειμενικά κριτήρια στα οποία βασίζονται όλες οι αξιολογήσεις των υποβαλλόμενων προτάσεων.

39 Αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης ανταγωνιστικών προγραμμάτων Παράδειγμα πρόσκλησης Call for tenders EAC/16/2015 - Study on generating growth and fostering employment in the cultural and creative SME's

40

41 Αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων Έλεγχος του παραδεκτού της πρότασης. Φύση και είδος του έργου/πράξης (αποδεκτό της πρότασης). Συμβατότητα με τις εθνικές και κοινοτικές πολιτικές (κανονικότητα της πράξης) Πληρότητα του έργου/πράξης. Ωριμότητα.(Ώριμο για ένταξη έργο θεωρείται όταν τουλάχιστον ένα υποέργο παρουσιάζει πλήρη ωριμότητα έναρξης υλοποίησης και καταγράφεται στο τεχνικό δελτίο η αλληλουχία ‘όλων των προγραμματισμένων υποέργων που θεωρούνται απαραίτητα για την ολοκλήρωση και τη λειτουργία του έργου με την προϋπόθεση ότι θα ολοκληρωθεί εντός του χρονικού ορίου ισχύος του Επιχειρησιακού Προγράμματος). Σκοπιμότητα( οικονομική βιωσιμότητα και κοινωνικό όφελος). Δ. Αξιολόγηση Υποβαλλόμενων Προτάσεων/Πράξεων

42 Πληρότητα και σαφήνεια της πρότασης Αξιολογείται ως προς το εάν η περιγραφή της πράξης περιλαμβάνει σαφώς περιγεγραμμένο και ποσοτικοποιημένο φυσικό αντικείμενο. Δηλαδή τα βασικά λειτουργικά και τεχνικά χαρακτηριστικά και τη μεθοδολογία υλοποίησης. Η ρεαλιστικότητα του προϋπολογισμού της πράξης σε σχέση με το φυσικό της αντικείμενο. Η πληρότητα του προτεινόμενου προϋπολογισμού που περιλαμβάνει όλα τα αναγκαία κόστη για την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου. Εξετάζεται εάν χρησιμοποιήθηκαν τα τυποποιημένα έγγραφα και έχουν επισυναφθεί όλα τα συνοδευτικά έγγραφα που ορίζει η προκήρυξη πχ ΤΔ, χρηματοοικονομική ανάλυση, βεβαίωση διαχειριστικής επάρκειας του δικαιούχου από τη ΔΑ.

43 Ωριμότητα πράξης Εξετάζεται το στάδιο εξέλιξης των απαιτούμενων ενεργειών ωρίμανσης της πράξης από την άποψη των απαιτούμενων προπαρασκευαστικών ενεργειών ( μελέτες, έρευνες, τεύχη δημοπράτησης) για την έναρξη της υλοποίησής της. Η αξιολόγηση της ωριμότητας διενεργείται ανά υποέργο και η εκτίμηση της συνολικής ωριμότητάς της πράξης προκύπτει από τον μέσο όρο των επιμέρους τιμών. Η συνολική ωριμότητα μιας πράξης αξιολογείται με βάση την ωριμότητα των υποέργων εκείνων που την επηρεάζουν περισσότερο. Το βαθμό προόδου διοικητικών ή άλλων ενεργειών ( πχ.εξετάζεται η ύπαρξη κατάλληλου νομικού πλαισίου για την υλοποίηση της προτεινόμενης πράξης).

44 Σκοπιμότητα πράξης Εξετάζεται ως προς την αποτελεσματικότητά της, δηλαδή την συμβολή της προτεινόμενης πράξης στην επίτευξη των στόχων προτεραιότητας του προγράμματος. Την αποδοτικότητά της (πηλίκο εκροών). Την κρισιμότητα του προβλήματος που αντιμετωπίζεται με την υλοποίηση της συγκεκριμένης πράξης και τον βαθμό κάλυψης των αναγκών. Τη συνέργεια και τη συμπληρωματικότητά της με άλλες πράξεις και τομεακές πολιτικές.

45 Οι προτάσεις οφείλουν να συμμορφώνονται προς τους κανόνες για: Την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Την ισότητα των ευκαιριών (ΑΜΕΑ). Τη διασφάλιση της τήρησης της νομιμότητας και κανονικότητας των Πράξεων. τις δημόσιες συμβάσεις έργων, μελετών, προμηθειών και υπηρεσιών: Τόσο τα κριτήρια, όσο και η μεθοδολογία αξιολόγησης γνωστοποιούνται στους δυνητικούς Τελικούς Δικαιούχους πριν την έναρξη της διαδικασίας αξιολόγησης των υποβαλλομένων προτάσεων με τη δημοσίευση της πρόσκλησης. Δ. Αξιολόγηση Υποβαλλόμενων Προτάσεων/Πράξεων

46 Αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης βραβείων πολιτιστικής κληρονομιάς Παράδειγμα πρότασης για ψηφιοποίηση έργου πολιτιστικής κληρονομιάς. Α) Ημερομηνία Έναρξης και λήξης του έργου. Β) Σύντομη περιγραφή του έργου. Γ) Στοιχεία Συμμετεχόντων. Δ) Περίληψη 1 σελίδα (σκοπός και εφαρμογή του προγράμματος, των αποτελεσμάτων, του κόστους σε ευρώ, το ευρωπαϊκό πλαίσιο και τις επιπτώσεις στην κοινωνία). Ε) Αναλυτική Περιγραφή <1500 λέξεις Α: ( σκοπός του έργου, στόχοι και επιδιώξεις, έρευνα, στάδια εφαρμογής, πλαίσιο στο οποίο εξελίσσεται το έργο). Β: Τα αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν ( λεπτομερής αναφορά για την ολοκλήρωση ή όχι του έργου, μελλοντικές ενέργειες για συνέχιση του έργου. Γ: Ετήσιο κόστος κατά το στάδιο ανάπτυξης και εφαρμογής τα τελευταία χρόνια.. Περιγραφή της συνεισφοράς των συμμετεχόντων. Δ: Το ευρωπαϊκό πλαίσιο και τα οφέλη στην κοινότητα ( πως το προς ανάδειξη έργο επωφελήθηκε από το project, τους τρόπους που ενεπλάκη η νεολαία, η ευρύτερη κοινότητα καθώς και μη παραδοσιακά ακροατήρια, πως το project προσέδωσε στον διαπολιτισμικό διάλογο και την προστασία της πολιτιστικής διαφορετικότητας). Ε <150 λέξεις : Συμμετοχή στο πρόγραμμα, συμμετέχοντες, ειδική διοργάνωση επισκέψεων κτλ)

47 Κλείνοντας τον κύκλο αυτό, υπογραμμίζω πως αυτό που προέχει όλων είναι η γέννηση της ιδέας και η δημιουργία… …η ικανότητα να σκεφτείς “out of the box”, να παρατηρήσεις νέες αλληλεπιδράσεις μεταξύ των αντικειμένων και των ιδεών, να συλλάβεις και να δημιουργήσεις ιδέες και πρότυπα τα οποία υπερέχουν, συνδυάζουν ή παραγκωνίζουν υπάρχοντα στοιχεία και τρόπους σκέψης και αντίληψης. Cores | www.cores.gr Ευρωπαϊκή Ένωση & Πολιτισμός. Δέσποινα Χριστοφορίδου, Αναπτυξιολόγος, Director, Cores.

48 Και πως μπορώ από το χάος να φτάσω στη δημιουργία? Cores | www.cores.gr Ευρωπαϊκή Ένωση & Πολιτισμός. Δέσποινα Χριστοφορίδου, Αναπτυξιολόγος, Director, Cores. [ Χάος ] [ Δημιουργία ]

49 Cores | www.cores.gr | info@cores.gr Ευρωπαϊκή Ένωση & Πολιτισμός. Δέσποινα Χριστοφορίδου, Αναπτυξιολόγος, Director, Cores.www.cores.grinfo@cores.gr Σχεδιάζω για τους ανθρώπους | Μιλάω για εμπειρίες | Ολοκληρώνω τους τομείς >> ΜΙΑ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ, ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ


Κατέβασμα ppt "Cores | Ευρωπαϊκή Ένωση & Πολιτισμός. Δέσποινα Χριστοφορίδου, Αναπτυξιολόγος, Director, Cores."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google