Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ
800 – 479 π. Χ.
2
Ποιες μορφές τέχνης αναπτύχθηκαν την αρχαϊκή εποχή;
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΑ ΑΡΧΑΪΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΙΚΗ
3
Επίδραση της τέχνης της Ανατολής και της Αιγύπτου
4
ΔΥΟ ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ
Ανέγερση λίθινων ναών Δημιουργία λίθινων αγαλμάτων σε φυσικό και υπερφυσικό μέγεθος
5
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ Οικοδομούνται οι πρώτοι μνημειακοί ναοί της αρχαίας Ελλάδας Χτίζονται από λίθο ή από μάρμαρο
6
Το βασικό σχήμα τους θυμίζει
το Μυκηναϊκό μέγαρο ΑΠΛΟΙ ΝΑΟΙ
8
ΑΜΦΙΠΡΟΣΤΥΛΟΣ ΝΑΟΣ
9
ΠΕΡΙΠΤΕΡΟΙ ΝΑΟΙ
10
Ο Παρθενώνας είναι ένας περίπτερος ναός:
Περιβάλλεται από κιονοστοιχία που ονομάζεται «πτερόν»
11
Μέρη αρχαϊκού ναού ΠΡΟΝΑΟΣ: ανοικτός προθάλαμος με δύο κίονες
ΣΗΚΟΣ: κύριο δωμάτιο ΟΠΙΣΘΟΔΟΜΟΣ: ανοιχτό δωμάτιο στο πίσω μέρος του ναού που ενίοτε επικοινωνούσε με το σηκό. ΠΤΕΡΟ: κιονοστοιχία γύρω από το κτήριο
14
Το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς (που κρατάει τη Νίκη) μέσα στο σηκό του Παρθενώνα.
Από σύγχρονο αντίγραφο του Παρθενώνα που βρίσκεται στο Νάσβιλ των Η.Π.Α.
15
Παρατηρώντας τις εικόνες, ποιες διαφορές επισημαίνετε;
ΡΥΘΜΟΙ ΝΑΩΝ Παρατηρώντας τις εικόνες, ποιες διαφορές επισημαίνετε; ΙΩΝΙΚΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΔΩΡΙΚΟΣ ΡΥΘΜΟΣ
16
ισημαίν Δωρικά κέντρα Δωρικά κέντρα
Οι ναοί της αρχαικής περιόδου χτίζονται σε δύο ρυθμούς: το Δωρικό, που διαμορφώθηκε στα δωρικά κέντρα της Πελοποννήσου Τον Ιωνικό, που αποκρυσταλλώθηκε στα ιωνικά κέντρα του Αιγαίου και της Μικράς Ασίας. Δωρικά κέντρα Ιωνικά κέντρα ισημαίν Δωρικά κέντρα Ιωνικά κέντρα
20
Δωρικό κιονόκρανο Iωνικό κιονόκρανο
22
Στις παρακάτω διαφάνειες θα δείτε δύο ναούς: έναν ιωνικό και ένα δωρικό. Ποιος σας φαίνεται πιο βαρύς και αυστηρός; Ποιος σας φαίνεται πιο περίτεχνος, πιο διακοσμημένος και πιο ανάλαφρος;
23
Ναός Απτέρου Νίκης ( Ιωνικός)
24
Ναός Ομόνοιας στη Σικελία (Δωρικός)
25
ΙΩΝΙΚΟΣ ΔΩΡΙΚΟΣ Διαφορές ρυθμών Ψηλός Κομψός Έλικες στο κιονόκρανο
Έλικες στο κιονόκρανο ΔΩΡΙΚΟΣ Κοντός Βαρύς αυστηρός
26
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΓΛΥΠΤΑ κοσμούν το πάνω μέρος των ναών , όπως:
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΓΛΥΠΤΑ κοσμούν το πάνω μέρος των ναών , όπως: Ανάγλυφα και ολόγλυφα λιοντάρια Μυθολογικά τέρατα Μυθολογικά θέματα Ο Τρισώματος δαίμων από τον Εκατόμπεδο Ναό της Ακρόπολης
27
Και κάτι τελευταίο!! Οι αρχαίοι ναοί ήταν χρωματισμένοι με έντονα και λαμπερά χρώματα, κυρίως με κόκκινο και γαλάζιο. Δε χρωματίζονταν όμως ποτέ οι κίονες και το επιστύλιο.
28
Β. ΑΡΧΑΪΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ Πρώτα μεγάλα αγάλματα: Από ασβεστόλιθο στην Κρήτη
Β. ΑΡΧΑΪΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ Ο Κούρος στο Φλεριό της Νάξου (6,50 μ. μήκος) Πρώτα μεγάλα αγάλματα: Από ασβεστόλιθο στην Κρήτη Από μάρμαρο στη Νάξο Ο Κούρος στον Απόλλωνα της Νάξου (10,50 μ. μήκος) Καθιστό γυναικείο άγαλμα από τον Πρινιά της Κρήτης
29
Παράγοντες που συντέλεσαν στη δημιουργία της μεγάλης γλυπτικής:
Εμπορικά ταξίδια στην Αίγυπτο Αφθονία μαρμάρου στη Νάξο Συγκέντρωση πλούτου από τους αριστοκράτες και τις πόλεις (υπέρογκο κόστος κατασκευής) Για ένα άγαλμα φυσικού μεγέθους έπρεπε να εργαστεί ένας γλύπτης με τους βοηθούς του για ένα χρόνο !!
30
Συγκρίνετε τα αγάλματα των Φαραώ της Αιγύπτου με αυτά που ακολουθούν...
31
ΟΙ ΑΡΧΑΪΚΟΙ ΚΟΥΡΟΙ
32
ΟΙ ΚΟΥΡΟΙ νεαροί άνδρες όρθιοι, γυμνοί με καλογυμνασμένα σώματα
πλούσια κόμη ακίνητοι μπροστά στο θεατή με προβολή του αριστερού ποδιού Ήταν επιτύμβια μνημεία ή αναθήματα σε ιερά
33
Είχαν το χαρακτηριστικό «αρχαϊκό μειδίαμα»
34
ΟΙ ΚΟΡΕΣ νεαρές κοπέλες παριστάνονταν ορθές κομψά ντυμένες
καλοχτενισμένες χαμογελαστές (αρχαϊκό μειδίαμα) στολισμένες με πλήθος κοσμημάτων βρίσκονταν σε κοιμητήρια ή ιερά Σε πολλες διατηρούνται ίχνη από ζωγραφική διακόσμηση
36
Θα τις θαυμάσουμε στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης !!
37
Ήταν ντυμένες με μακρύ χιτώνα. Από πάνω φορούσαν
ή τον απλό δωρικό πέπλο ή το περίτεχνο ιωνικό ιμάτιο
38
Οι κόρες της Ακρόπολης πρόσφεραν στην Αθηνά ένα άνθος, ένα πουλί ή ένα ρόδι.
39
Άλλοι τύποι αρχαϊκών αγαλμάτων
Αξιοσέβαστες γυναίκες (οικοδέσποινες ή ιέρειες) Παριστάνονται καθιστές σε θρόνους Ντυμένοι κούροι Κούροι καθιστοί, θεοί κτλ.
40
Άλλοι τύποι αρχαϊκών αγαλμάτων
Σφίγγες (από μάρμαρο Νάξου)
41
Άλλοι τύποι αρχαϊκών αγαλμάτων
Γλαυξ (κουκουβάγια) Η τρομερή Γοργώ Άγαλμα σκύλου
42
Αγάλματα ιππέων
43
Ο Μοσχοφόρος Φέρει στους ώμους του μοσχαράκι για θυσία προς τιμήν της θεάς Αθηνάς. Προσέξτε το Χ που σχηματίζεται στο κέντρο της σύνθεσης και την ηρεμία των προσώπων !!
44
Γ. ΑΡΧΑΪΚΗ ΚΕΡΑΜΙΚΗ Ποιες διαφορές παρατηρείτε ανάμεσα στα δύο αυτά αγγεία;
45
Aναπτύχθηκαν δύο ρυθμοί αγγείων σε αντίστοιχα καλλιτεχνικά κέντρα:
1. Μελανόμορφος ρυθμός 2. Ερυθρόμορφος ρυθμός
46
1. Μελανόμορφος ρυθμός Αναπτύχθηκε σε εργαστήρια της Κορίνθου τον 7ο αι. π. Χ. Οι μορφές και τα κοσμήματα βάφονται ολόμαυρα πάνω στην κοκκινωπή επιφάνεια των αγγείων. Οι λεπτομέρειες δηλώνονται με χάραξη
48
2. Ερυθρόμορφος ρυθμός Αναπτύχθηκε σε εργαστήρια της Αθήνας τον 6ο αι. π. Χ. Οι μορφές είναι κόκκινες πάνω στη μαύρη επιφάνεια των αγγείων
50
Θέματα είναι σκηνές από την:
Θέματα είναι σκηνές από την: καθημερινή ζωή θρησκευτική ζωή μυθολογία
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.