Παγκοσμιοποίηση και Εκπαίδευση. Παγκοσμιοποίηση Υφίσταται πράγματι η παγκοσμιοποίηση Είναι νέο ή παλαιό φαινόμενο; Είναι τα ανθρώπινα όντα παρόμοια, παντού;

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
“ Ἡ ἀ γάπη ἀ νυπόκριτος. ἀ ποστυγο ῦ ντες τ ὸ πονηρόν, κολλώμενοι τ ῷ ἀ γαθ ῷ, τ ῇ φιλαδελφί ᾳ ε ἰ ς ἀ λλήλους φιλόστοργοι, τ ῇ τιμ ῇ ἀ λλήλους προηγούμενοι.
Advertisements

Ελληνική Βιομηχανία: προς την οικονομία της γνώσης, ΤΕΕ, Αθήνα, 3-5 Ιουλίου 2006 The Knowledge Economy and Public Administration Dr. Costis Toregas George.
ΗΥ Παπαευσταθίου Γιάννης1 Clock generation.
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ “Preparing Europe for Global Competition” THE NETWORK : The Patent and Trademark Offices.
Week 11 Quiz Sentence #2. The sentence. λαλο ῦ μεν ε ἰ δότες ὅ τι ὁ ἐ γείρας τ ὸ ν κύριον Ἰ ησο ῦ ν κα ὶ ἡ μ ᾶ ς σ ὺ ν Ἰ ησο ῦ ἐ γερε ῖ κα ὶ παραστήσει.
WRITING B LYCEUM Teacher Eleni Rossidou ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Διοίκηση Απόδοσης Επιχειρηματικών Διαδικασιών Ενότητα #5: Key result indicators (KRIs), Performance Indicators (PIs), Key Performance Indicators (KPIs)
Διοίκηση Τεχνολογίας Εργασία: “Sources of Innovation” Πρόγραμμα:MBA Part-Time.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ Ι ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ (Learning Theories and.
VOICES OF YOUNG PEOPLE IN EUROPE-STREET ART by 1st EPAL ELEFSINAS Teacher’s name : Εleni Alexandraki(ΠΕ 06)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εισαγωγή στην Ανθρωπολογία της Τέχνης Κουλτούρα, πολιτισμός και εθνική ταυτότητα (CULTURE &I DENTITY.
Αριθμητική Επίλυση Διαφορικών Εξισώσεων 1. Συνήθης Δ.Ε. 1 ανεξάρτητη μεταβλητή x 1 εξαρτημένη μεταβλητή y Καθώς και παράγωγοι της y μέχρι n τάξης, στη.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. SCHOOLS OF EUROPEAN EDUCATION.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΣΘΕΝΩΝ (PATIENT SAFETY) ωφελέειν ή μη βλάπτειν ωφελέειν = θεραπευτική παρέμβαση μη βλάπτειν = ασφάλεια ασθενών.
Γιώργος Μαυρομμάτης Δια - εθνική πολιτική οικονομία.
Γιώργος Μαυρομμάτης.  In 2015, 244 million people, or 3.3 per cent of the world's population, lived outside their country of origin. The majority of.
321. Perathoraki Chryssoula & Mandilara Cristiana.
Ελληνικό Αναπηρικό Κίνημα & Οικονομική Κρίση Φ. Ζαφειροπούλου Ε.Σ.Α.μεΑ. The Greek Disability Movement & Financial Crisis F. Zafeiropoulou NCDP.
European Perspectives in Language Teaching, Learning, Assessment The European Language Portfolio: What, why and how Bessie Dendrinos School of Philosophy.
Απασχόληση φοιτητών Erasmus για πρακτική άσκηση στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Αριάδνη Λ. Χάγερ-Θεοδωρίδου.
SCIENCE EDUCATION Οργάνωση εξωσχολικών επισκέψεων/δράσεων Άννα Σπύρτου Άννα Σπύρτου.
Guide to Business Planning The Value Chain © Guide to Business Planning A principal use of value chain analysis is to identify a strategy mismatch between.
Διασφάλιση των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού στον τομέα των ΜΜΕ
SPACE “Exploring the City surrounding our Prison: a glimpse from Inside to the Outside.” SDE DIAVATON.
Demand: key factors world economy sea borne commodity trade
Ερωτήσεις –απαντήσεις Ομάδων Εργασίας
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Jane Austen Pride and Prejudice (περηφάνια και προκατάληψη)
Industry Led Software Development Cluster of Thessaloniki
Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία
Ψηφιακeς ιδEες και αξIες
Στρατηγικός προγραμματισμός
Τι είναι η AIESEC; Η AIESEC είναι ένας παγκόσμιος νεανικός οργανισμός που προσπαθεί να πετύχει ειρήνη στον κόσμο και μεγιστοποίηση των ανθρώπινων δυνατοτήτων,
Working Along with Key Experts
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β4 Σχ. Έτος:
2. Μάθηση μέσω Σχεδιασμού
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Νομική Σχολή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Chemicals: The first link in many value chains ENΕΡΓΟUMΕ ΜΕ TO NOMO
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
Τζένη Παγγέ, Καθηγήτρια ΠΤΝ, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Γεώργιος Σ. Γκουμάς MD,PhD, FESC
ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΜΟΝΩΣΗΣ ΤΩΝ PV ΣΤΗ ΡΟΗ ΤΟΥ LAA ΣΕ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΜΕ PAF
Το ιερό δισκοπότηρο της ΙΕ γλωσσολογίας
ECTS-DS Labels Selection 2011 Αθήνα, 28/11/2011
CYPRUS RHEUMATOLOGY SOCIETY
Morphologie Beispiel 3: Maori Language Dr. Christina Alexandris
Παγκοσμιοποίηση μύθος ή πραγματικότητα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Νομική Σχολή
Ανάλυση Γεωργικού Οικογενειακού Εισήματος (ΓΟΕ)
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
WALES. Wales (Welsh: Cymru) is a country that is part of the United Kingdom and is part of the island of Great Britain and offshore islands. It is bordered.
Πάμε να φτάσουμε τ΄αστέρια…
Children with visual disability in the digital environment
Ενημέρωση για eTwinning
Θεωρία Παιγνίων: οι Καταλήψεις και οι Τζαμπατζήδες
aka Mathematical Models and Applications
Study in Holland: open to international minds
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΜΟΆΙ;.
Study in Holland: open to international minds
Η Συμμετοχή των Μεταναστών στη Δημόσια Ζωή: Εμπειρίες από την Ελλάδα και την Ευρώπη Immigrant Participation in Public Life: European & Greek experiences.
Χαρακτηριστικά της αποτελεσματικής διδασκαλίας και μάθησης
Find: ρc [in] from load (4 layers)
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Faceforward … into my home!
ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Erasmus + An experience with and for refugees Fay Pliagou.
Towards a green economy Moving towards a Green Economy & Green Jobs
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Παγκοσμιοποίηση και Εκπαίδευση

Παγκοσμιοποίηση Υφίσταται πράγματι η παγκοσμιοποίηση Είναι νέο ή παλαιό φαινόμενο; Είναι τα ανθρώπινα όντα παρόμοια, παντού; Βιώνουμε πράγματι την έναρξη μιας νέας εποχής και το τέλος του εθνικού κράτους; Εναν ‘παγκόσμιο πολιτισμό;’

Πότε ‘συμβαίνει’ η παγκοσμιοποίηση Τέλος του ψυχρού πολέμου Το τέλος του υπαρκτού σοσιαλισμού και οι μεταβατικές κοινωνίες της ανατολικής Ευρώπης Η μεταβιομηχανική εποχή

Πως γίνεται αντιληπτή η παγκοσμιοποίηση Global flows > αγαθών υπηρεσιών, κεφαλαίων, προσώπων σημείων και συμβόλων Παγκόσμια παραγωγή και διάδοση της γνώσης Νέα συνθήκη όπου οι συνέπειες ενός γεγονότος ξεπερνούν κατά πολύ το χώρο στον οποίο αυτό συμβαίνει

Οικονομική πλευρά της παγκοσμιοποίησης Έκρηξη παγκόσμιου εμπορίου (μεγαλύτερη από την belle époque period ?) (D. Held & A McGrew, 2002; Held & McGrew, 2000; Hobsbawm, 1962, 1987, 1994). Πρόκειται γιά μύθο; (Held & McGrew 2002), «enhancement of global interdependence», Continuity, rather than a new stage of capitalism? (while the real political agenda is that of a creation of a global market which enhances capitalism and generates Americanization and neoliberal policy). growing linkage between different national economies and societies. For those who see the historical argument as inadequate to explain the present, globalisation is not a synonym for imperialism. While imperialism has been considered as a political, geographical and economic expansion that led to internationalisation, globalisation affects the whole range of human activity, within and beyond the boundaries of the nation-state (Kotzias, 2003).

Οικονομική πλευρά της παγκοσμιοποίησης Νέος διεθνής καταμερισμός της εργασίας (Castells) International organisation of production, distribution and consumption; the increasing importance of economic and trade related issues in international affairs. Classic examples of the globalisation of production, distribution and consumption are training shoes or cars and University markets.

Time-space compression Global Village ‘I want to suggest that we have been experiencing … an intense phase of time-space compression that has had a disorienting and disruptive impact upon political- economic practices, the balance of class power, as well as upon cultural and social life’ … the transition [from Fordism] to flexible accumulation was in part accomplished through the rapid deployment of new organizational forms and new technologies in production. Accelerating turnover time in production entails parallel accelerations in exchange and consumption. Improved systems of communication and information flow, coupled with rationalizations in techniques of distribution made it possible to circulate commodities through the market systems with greater speed’ (Harvey, 1989 p.284).

The new social geography of difference ‘some initiate flows and movement, others don’t; some are more at the receiving end of it than others; some are effectively imprisoned by it’ (Massey, D. 1993). Information and communication technologies are key components to the network society but at the same time they are polarising the world into the connected and the isolated.

Τεχνολογικές προϋποθέσεις Knowledge Economy ICT technology and programmes, pharmaceuticals, military technology, aerospace, materials technology and nanotechnology, genetic engineering. international legal services (almost exclusively based on the eastern seaboard of the USA) (Gabel & Bruner, 2003), fashion and design (one of the UK’s most economically significant exports to Japan), music, television and film, marketing and advertising, university level education (Davis, 2003)

United Nations “Geography divides Thailand has more cellular phones than Africa. South Asia home to 23 per cent of the world’s population has less than 1 per cent of Internet users. Education is a ticket to the network high society. Globally, 30 per cent of users had at least one university degree. Income buys access. To purchase a computer would cost the average Bangladeshi more than eight years income, the average American, just one month’s wage. Men and youth dominate. Women make up just 17 per cent of the Internet users in Japan, only 7 per cent in China. Most users in China and the United Kingdom are under 30. English talks. English prevails in almost 80% of all websites. Yet less than one in 10 people worldwide speaks it” (UNDP, 1999 p.346).

Πολιτικές συνέπειες της παγκοσμιοποίησης Νέες μορφές και επίπεδα διακυβέρνησης the suprastate (such as the UN system, the OECD, the World Bank or the IMF), the regional, such as the EU, the North American Free Trade Agreement (NAFTA), the Southern Common Market in Latin America (MERCOSUR), The Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) the transnational (i.e. the TNCs or the anti-globalisation movement); the sub-state (such as local government or corporate interests); in some contexts the sub-state is of high visibility as the power of nationalism provokes division in Spain, Belgium, the Soviet Union, Yugoslavia, Czechoslovakia, Chechnya, Iraq, East Timor and the United Kingdom

Η δυναμική της παγκοσμιοποίησης Giddens: Globalisation is a dialectical process because it does not bring about a generalised set of changes acting in a uniform direction, but consists in mutually opposed tendencies Universalism versus particularisation Homogenisation vs. differentiation Integration vs fragmentation Centralisation vs decentralisation Juxtaposition vs syncretisation

Η παγκοσμιοποίηση δεν λειτουργεί προς μία μόνο κατεύθυνση: η αναβίωση των εθνοτικών κινημάτων Mathews says that “within hours after the Chiapas rebellion in Southern Mexico in January 1994, the Internet swarmed with messages from human right activists. The worldwide media attention they and their groups focused on Chiapas, along with the influx of rights activists to the area, sharply limited the Mexican government’s response. What in other times would have been a bloody insurgency turned out to be a largely nonviolent conflict. ‘The shots lasted ten days’ Jose Angel Gurria, Mexico’s foreign minister, later remarked, ‘and ever since, the war has been... a war on the Internet’” (Mathews, 1998 p.96).

Πολιτισμικές συνέπειες Κυριαρχία Αγγλικής Γλώσσας Επιλογή πολιτισμικών αγαθών: Αμερικανοποίηση της αισθητικής, της μόδας, της γεύσης, του τρόπου ζωής McDonaldisation Ομογενοποίηση vs ethnic

Παγκοσμιοποίηση & Εκπαίδευση  Education and training as an instrumental part of economic policy:  Education as a marketable commodity and the commodification of knowledge:  The growth of scrutiny institutions and the homogenisation of testing at an international level:  Dominance of English language  Curriculum reform and “valuable knowledge”  The introduction of entrepreneurial culture in school and universities  Devolution of power and increasing decentralisation in education institutions  Universities and research are becoming increasingly important