O ΧΟΡΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΠΟΧΗ ΜΕΧΡΙ ΤΟΥΣ ΝΕΩΤΕΡΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών ΤΕΦΑΑ-ΔΠΘ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΛΜΠΑΝΙΔΗΣ Αναπληρωτής Καθηγητής
Ο χορός στους Ρωμαίους Τριπόδιον: Πολεμικός χορός Τριπόδιον: Πολεμικός χορός Χοροί γονιμότητας: Άσεμνοι χοροί (Φλοράλια), Ζωόμορφοι χοροί (Λουπερκάλια), Ασκωλιασμοί (Κονσουάλια) Γιορτές διαβατηρίων εθίμων Παντομίμα
Ο Χορός στη Βυζαντινή εποχή Οι πληροφορίες είναι ελάχιστες λόγω της εχθρικής στάσης της εκκλησίας (εκκλησιαστικά κείμενα, τοιχογραφίες σε εκκλησιές) «ένθα όρχησις εκεί διάβολος». Ι. Χρυσόστομος 7ο αι. στη Σύνοδο εν Τρούλω απαγορεύτηκαν πλήρως οι χοροί.
ΧΟΡΟΙ Κύκλιοι χοροί (ίδιου φύλου &μικτοί), πυρρίχιος χορός, γέρανος, σάξιμος, κόρδακας. Τους χορούς συνόδευαν μουσικοί αλλά και τα καταλόγια (τραγώδια) που τραγουδούσαν οι χορευτές.
Βυζαντινή Μουσική Μονοφωνία. Πολυφωνία δεν συναντάται (Ισοκράτημα. Γκάιντα, τρίχορδη λύρα, 2 ζουρνάδες) Έλλειψη οργανικής συνοδείας (ύδραυλις, ταμπουράς) Καλλιεργήθηκε μόνο από άνδρες
Αρχαίοι τρόποι Βυζαντινοί ήχοι
Οι αρχαίοι τρόποι και οι Βυζαντινοί ήχοι
Παρασημαντική Βυζαντινή γραφή Δημοτικών τραγουδιών
Ο Χορός κατά την τουρκοκρατία Πληροφορίες για τους χορούς αντλούμε από τους περιηγητές (Guys Pierre Augustin, Madamme Chenier, Williams H.W., Gouffier C., Dodwell E.) Oι χοροί που μνημονεύονται από τους περιηγητές είναι: Ελληνικός (Ρωμαίικος), Αρναούτικος, Ιωνικός, Πυρρίχιος, Βλάχικος, Κρητικός, Καντιώτικος. Χοροί των Κλεφτών και των Αρματολών (Claude Fauriel)
Χοροί με ιστορικό περιεχόμενο Καγκελευτός (Ιερισσό Χαλκιδικής σε ανάμνηση της σφαγής του 1821) Μακρυνίτσα (Τελετουργικός γυναικείος χορός της Νάουσας αναπαράσταση της θυσίας των γυναικών το 1822) Χορός του Ζαλόγγου (Τραγικός χορός των γυναικών της περιοχής αναπαράσταση της θυσίας του 1803)
Δημοτικό τραγούδι και ελληνικότητα Jacob Falmerayer Claude Fauriel (1772-1844) N.Γ. Πολίτης (1866) Γ. Βλαχογιάννης Δ.Πετρόπουλος