Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΗΜΕΡΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΜΗΝΑΣ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ.
Advertisements

Άνοιξη Η άνοιξη είναι η εποχή που η φύση ξαναγεννιέται. Τα φυτά ανθίζουν, τα ζώα ζευγαρώνουν. Ο καιρός είναι ηλιόλουστος και ζεστός. Άνοιξη έχουμε τον.
Ιλιάδα και Οδύσσεια Κωνσταντίνα Ντούρα.
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Φύγαμε για αρχαία Αθήνα! Έχει διάλεξη ο Ισοκράτης... Θα μιλήσει:
KΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ 1.Η Ποικιλία των βιβλίων της Π. Διαθήκης 2.Πως και πότε γράφτηκαν τα βιβλία της Π. Διαθήκης.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΕΠΟΧΕΣ.
Εικονομαχία Με τον όρο Εικονομαχία εννοείται μεγάλη μεταρρυθμιστική κίνηση που ξέσπασε στο Βυζαντινό Κράτος τον 8ο και 9ο αι. που από θρησκευτική εξελίχθηκε.
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Η βασιλεια του ΜιχαΗλ Γ’
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Τρεισ ιεραρχεσ Γιάννη Τζωρτζίνα Γιασλακιώτη Σίλια.
ΟΙ ΑΓΙΟΙ: ΚΙΡΙΛΛΟΣ & ΜΕΘΟΔΙΟΣ
Επανάληψη για το διαγώνισμα του β΄ τρίμηνου
ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 8η ΕΝΟΤΗΤΑ ΦΡΑΓΚΟΙ ΠΑΠΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΡΛΟΜΑΓΝΟΣ
Νεοελληνική λογοτεχνία
Φιλοσοφία & Γράμματα Αυτό που ονομάζουμε Βυζαντινή Φιλοσοφία, αποτελεί μια άρρηκτη ενότητα της ιστορίας του δόγματος και της χρήσης της ζωντανής φιλοσοφικής.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ: Ιςτορια - Ιςτορικος Χρονος
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Κύριλλος κ Μεθόδιος Άγιοι της εκκλησίας. Η ζωή τους Η ζωή τους Στις αρχές του 9ου αιώνα, οι αδελφοί Κωνσταντίνος (μοναστικό όνομα Κύριλλος) και Μεθόδιος,
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
3ο. Πολεοδομία και Οικιστική στη μέση Βυζαντινή περίοδο
5ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
Anthony Kaldellis, The Christian Parthenon: Classicism and Pilgrimage in. Byzantine Athens, New York: Cambridge University Press, 2009, σ (κεφ.
Διδασκαλία Ιστορίας Β΄Γ/σίου-Λυκείου Παράδειγμα:Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ( ) Ιωάννης Δημητρούκας Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Πρωτογενείς πηγές Textus Byzantini.
Βιβλιογραφικό δελτίο Βιβλιογραφικό δελτίο βιβλίου Ονοματεπώνυμο συγγραφέα με όρθια στοιχεία Τίτλος έργου με πλάγια στοιχεία Εκδότης, τόπος έκδοσης ή χ.τ(=χωρίς.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Λογοτεχνία Ενότητα 2: Ιστορία - Χρονογραφία. Πρώιμη περίοδος, Α' Μέρος Μέσης περιόδου Μαρίνα Λουκάκη Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Φιλολογίας.
Σχέσεις Βυζαντίου Δύσης Αγώνες για τη διατήρηση των ιταλικών κτήσεων portobuffalo.blogspot.com.
Εορτολογία Ενότητα 5: Η Εορτή της Μεταμορφώσεως Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
( ) Επιφανής ζωγράφος. Γεννήθηκε στην Τήνο, όπου και πέρασε τα παιδικά του χρόνια. Μετά την εγκατάσταση της οικογένειάς του στην Αθήνα (1850)
Archimedean Academy Mr. Panagiotis Tsakalis 3rd/4th Grade Greek Language Days/Months/Seasons Pronunciation & Spelling Review Study Packet *Click anywhere.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Λογοτεχνία Ενότητα 10: Φιλολογία Μαρίνα Λουκάκη Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Φιλολογίας Τομέας Βυζαντινής Φιλολογίας και Λαογραφίας.
11. Ιγνάτιος ο Θεοφόρος Αποστολικός πατέρας Αποστολική παράδοση Φρόνημα, διδασκαλία, τρόπος ζωής των αποστόλων Αποστολικοί Πατέρες Εκκλησιαστικές προσωπικότητες.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ ( ). Βιογραφία Ο Γιώργος Σεφέρης (φιλολογικό ψευδώνυμο του Γιώργου Σεφεριάδη) γεννήθηκε στη Σμύρνη. Είχε δύο μικρότερα αδέρφια.
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ 13Κ3: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ

Βασίλειον τὸν μέγαν, καὶ τὸν Θεολόγον Γρηγόριον,
ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
ΟΙ 4 ΕΠΟΧΕΣ.
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
8. Χριστούγεννα, η γιορτή της ενανθρώπησης του Θεού
Αύγουστος 2009 ΔΕΥΤΕΡΑ ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗ ΠΕΜΠΤΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΣΑΒΒΑΤΟ ΚΥΡΙΑΚΗ
2010 Μηνιαίο ημερολόγιο Μπορείτε είτε να εκτυπώσετε αυτό το πρότυπο για να το χρησιμοποιήσετε ως ημερολόγιο τοίχου είτε να αντιγράψετε τη σελίδα ενός μήνα.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
ΟΙ 4 ΕΠΟΧΕΣ.
Ο ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΟΣ ΕΦΡΑΙΜ.
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ! Μαρίνα & Άννα.
Ημερολόγιο ακαδημαϊκού έτους
ΡΩΜΑΙΚΗ ΑΓΟΡΑ.
ΕΤΗΣΙΟΣ ΔΙΠΛΟΣ ΠΕΡΙΟΔΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΤΙΒΟΥ
7.2. ΝΙΚΗΤΑΣ ΧΩΝΙΑΤΗΣ ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΗΓΗΣΙΣ: Η ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Croy 15 - Exercises 1. ἐν ταῖς ἡμέραις ἐκείναις ἦν ὁ υἱὸς αὐτῆς μικρός, νῦν δὲ γέγονεν ἄνθρωπος καὶ ἔχει αὐτὸς υἱόν.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Η ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΤΩΝ ΣΕΛΕΥΚΙΔΩΝ
ΟΙ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΙ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία Μάθημα 4ο Τετάρτη 29/10/2014 Χρονογραφία (Πρώιμη –Μέση περίοδος) Κλασικίζουσα; Ιστοριογραφία 7ος-αρχές 10υυ αι.

Χρονογραφία Νεωτερισμός στην ιστοριογραφική παράδοση Πρόγονοι:Υπατικοί Κατάλογοι και Χρονικά Πόλεων ελληνιστικής και ρωμαϊκής εποχής Εμπνέεται από το βιβλικό μοντέλο ιστορίας Οικουμενική ιστορία της ανθρωπότητας από κτίσεως κόσμου (από Αδάμ).

Χρονογραφία πρώιμης βυζαντινής περιόδου Χρονογραφία πρώιμης βυζαντινής περιόδου Ακμάζει τον 6ο και τον 7ο αιώνα Η ιστορία ως ιστορία σωτηρίας που κινεί ο Θεός για τον άνθρωπο. Τα γεγονότα ερμηνεύονται ως ενέργειες του Θεού. Ο χρονογράφος δεν ενδιαφέρεται να ερμηνεύσει ή να αναλύσει Απευθύνεται σε ευρύ αναγνωστικό κοινό ευσεβών χριστιανών Γλώσσα συνήθως απλή και προσιτή, πολύ κοντά στην ομιλούμενη της εποχής. Ύφος λαϊκότροπο και ιδιωματικό Σημασία στη χρονολόγηση

Σημαντικότερα έργα πρώιμης εποχής Χρονογραφία Ιωάννη Μαλάλα Χρονογραφία Ιωάννη Αντιοχέα Ανωνύμου, Πασχάλιο Χρονικό

Ιωάννης Μαλάλας (6ος αι.) Eξελληνισμένος Σύρος Σπούδασε ρητορική (malal ή malel (συριακά) = ρήτορας, κήρυκας, δικηγόρος) Έζησε και συνέθεσε το έργο του μάλλον στην Aντιόχεια

Χρονογραφία Ιωάννη Μαλάλα 18 βιβλία αρχίζει από κτίσεως κόσμου και φτάνει μέχρι το 563 Πραγματεύεται μεγάλες ιστορικές ενότητες χωρίς ιστορική και χρονολογική συνέχεια μεταξύ τους Από τα βιβλικά επεισόδια του κατακλυσμού του Nώε και τους πατριάρχες της Παλαιάς Διαθήκης, περνά στην ελληνική μυθολογία (Τρωικός πόλεμος). Ακολουθούν οι πόλεμοι του Μ. Αλεξάνδρου, τα ελληνιστικά χρόνια, η ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Καταλήγει στις βασιλείες του M. Kωνσταντίνου, του Θεοδοσίου του A΄, του Θεοδοσίου του B', του Zήνωνα, του Aναστασίου, του Iουστίνου και του Iουστινιανού.

Ιωάννης Μαλάλας Έκδοση κειμένου: I. Thurn, Ioannis Malalae Chronographia [CFHB 35], Βερολίνο–Νέα Υόρκη 2000. Μετάφραση : E. και M. Jeffreys – R. Scott, The Chronicle of John Malalas [ByzAustr 4], Μελβούρνη 1986 (αγγλική μετάφραση και σχόλια).

Ιωάννης Μαλάλας 18.)   Μετὰ δὲ τὸ ὄγδοον ἔτος τῆς αὐτοῦ Ἰουστίνου βασιλείας καὶ μηνῶν θʹ καὶ ἡμέρας εʹ συνεβασίλευσεν αὐτῷ ὁ θειότατος Ἰουστινιανὸς ὁ συγγενὴς αὐτοῦ, ὁ μεγαλόψυχος εἰς ὑπερβολήν, μετὰ τῆς Αὐγούστας Θεοδώρας, στεφθεὶς ὑπὸ τοῦ θειοτάτου αὐτοῦ θείου Ἰουστίνου μηνὶ ξανθικῷ τῷ καὶ ἀπριλλίῳ κατὰ τοὺς Ῥωμαίους τῆς εʹ ἰνδικτιῶνος, καὶ τῷ φοε΄ ἔτει κατὰ τοὺς Ἀντιοχεῖς τῆς Συρίας ἐπὶ τῆς ὑπατείας Μαβορτίου. ὅστις βασιλεὺς Ἰουστινιανὸς πολλὰ ἐχαρίσατο τῇ αὐτῇ τῶν Ἀντιοχέων πόλει· καὶ εἰς πᾶσαν πόλιν τῆς Ῥωμαϊκῆς πολιτείας ποιήσας μεγάλην κατάστασιν· καὶ ἐν ἑκάστῃ δὲ πόλει κατέπεμψε θείας σάκρας, ὥστε τιμωρηθῆναι τοὺς ἀταξίας ἢ φόνους ποιοῦντας, ὁποίου δ’ ἂν ὑπάρχωσι μέρους, ὥστε μὴ τολμᾶν τινα τοῦ λοιποῦ τὴν οἱανδήποτε ἀταξίαν ποιῆσαι, φόβον ἐνδειξάμενος εἰς πάσας τὰς ἐπαρχίας.  

Ονόματα Μηνών του Μακεδονικού Ημερολογείου Χρήση στην Αντιόχεια   Υπερβερεταίος: Οκτώβριος Δίος: Νοέμβριος Απελλαίος: Δεκέμβριος Αυδυναίος: Ιανουάριος Περίτιος : Φεβρουάριος Δύστρος : Μάρτιος Ξανθικός: Απρίλιος Αρτεμίσιος: Μάιος Δαίσιος: Ιούνιος Πάνεμος: Ιούλιος Λώος: Αύγουστος Γορπιαίος: Σεπτέμβριος  Το πρώτο έτος του Διονυσιακού ημερολογίου αντιστοιχεί στο 49 του ημερολογίου της Αντιόχειας. V. Grumel : Traité d’Etudes Byzantines, I. La Chronologie, Paris 1958.

7ος-πρώτο μισό 9ου αι. Χρονογραφία Θεοφάνης Ομολογητής (περ.760-12/5/817) Γεώργιος Μοναχός (πρώτο μισό 9ου αι.)

Θεοφάνης Κείμενο: C. de Boor, Theophanis Chronographia, 2 τόμ., Λιψία 1883–85 Μετάφραση : C. Mango - R. Scott, The Chronicle of Theophanes Confessor: Byzantine and Near Eastern History AD 284–813, Οξφόρδη 1997 (αγγλική μετάφραση και σχόλια).

Θεοφάνης (404.) Ῥώμης ἐπίσκοπος Γρηγόριος ἔτη θʹ. θʹ. βʹ. αʹ. ιαʹ. κʹ. (404.) Ῥώμης ἐπίσκοπος Γρηγόριος ἔτη θʹ.     θʹ. βʹ. αʹ. ιαʹ. κʹ. Τούτῳ τῷ ἔτει ἤρξατο ὁ δυσσεβὴς βασιλεὺς Λέων τῆς κατὰ τῶν ἁγίων καὶ σεπτῶν εἰκόνων καθαιρέσεως λόγον ποιεῖσθαι. καὶ μαθὼν τοῦτο Γρηγόριος, ὁ πάπας Ῥώμης, τοὺς φόρους τῆς Ἰταλίας καὶ Ῥώμης ἐκώλυσε γράψας πρὸς Λέοντα ἐπιστολὴν δογματικήν, μὴ δεῖν βασιλέα περὶ πίστεως λόγον ποιεῖσθαι καὶ καινοτομεῖν τὰ ἀρ-χαῖα δόγματα τῆς ἐκκλησίας, τὰ ὑπὸ τῶν ἁγίων πατέρων δογματισθέντα. Τῷ δ’ αὐτῷ ἔτει καὶ ὁ χείμαρρος πλημμυρήσας εἰσῆλθεν εἰς  Ἔδεσαν τὴν πόλιν καὶ πολλοὺς ἠφάνισεν.

Γεώργιος Μοναχός Κείμενο: C. de Boor και Peter Wirth, Georgii Monachi Chronicon, Στουτγάρδη 1978 .

7ος-πρώτο μισό 9ου αι. Κλασσικίζουσα Ιστοριογραφία; Νικηφόρος Πατριάρχης (750-5/4/828) Κείμενα, μεταφράσεις: C. Mango, Nikephoros Patriarch of Constantinople, Short History [CFHB 13], Washington DC 1990 (ελληνικό κείμενο με παράλληλη αγγλική μετάφραση). – Λ. Κωσταρέλη, Νικηφόρος πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Ιστορία Σύντομος, Αθήνα 1994 (κείμενο, μετάφραση και σχόλια). –

Ιωάννης Καμινιάτης Αρχές 10ου αι. Άλωση Θεσσαλονίκης –Άραβες 904 Κείμενο: G. Böhlig, Ioannis Caminiatae de expugnatione Thessalonicae [CFHB 4] Berlin 1973 Μετάφραση: Ε. Τσολάκης, Ιωάννης Καμινιάτης Εις την άλωσιν της Θεσσαλονίκης [ΚΒΙ 10], Αθήνα 2000 (κείμενο, μετάφραση και σχόλια).