ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Κ. ΓΚΟΥΤΖΙΑΜΑΝΗ-ΣΩΤΗΡΙΑΔΗ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Ο γενικός σκοπός της Φ.Α. δεν αλλάζει Οι ειδικοί στόχοι διαμορφώνονται σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών Όλα τα παιδιά μπορούν να ευεργετηθούν από την άσκηση και το παιχνίδι, αρκεί να γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές Πριν από τον σχεδιασμό του εξατομικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος απαιτείται αξιολόγηση παρούσας κινητικής συμπεριφοράς
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (συνέχεια) Απαιτείται γνώση ύπαρξης άλλων παθολογικών καταστάσεων (π.χ. επιληψία, άλλα συνοδά προβλήματα) Απαιτείται συνεργασία με δάσκαλο και με ομάδα αποκατάστασης Ο χώρος άσκησης πρέπει να εξασφαλίζει την ασφάλεια των παιδιών Το είδος και ο βαθμός αναπηρίας θα καθορίσουν τις προσαρμογές που απαιτούνται στο χώρο, στους κανονισμούς, στα όργανα κ.α.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (συνέχεια) Κεφάλι- Θέσεις του σώματος (συμμετρία) Λανθασμένη στάση Σημεία «κλειδιά» Σταθεροποίηση όπου απαιτείται Tοποθέτηση στο αμαξίδιο Tοποθέτηση βοηθητικών μέσων (ορθοστάτες, καθίσματα, αναπηρικά αμαξίδια) Φυσιολογικές θέσεις - φυσιολογική σειρά κινήσεων Αντανακλαστική δραστηριότητα -Παθολογικό πρότυπο
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (συνέχεια) Υποστήριξη από τον ΚΦΑ και συνασκήσεις όπου απαιτείται Διατάσεις Παθητική κίνηση για χαλάρωση Ανάλυση έργου Επαναλήψεις Όχι πολλές αλλαγές σε μια δραστηριότητα Έμφαση στον τρόπο Νοερή εξάσκηση
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (συνέχεια) Βάρος στα όργανα Στην αθέτωση και στην αταξία είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούνται βαριές μπάλες ενώ στη σπαστικότητα μικρή συμπαγή μπάλα ή φ/σάκουλο Τα παιδιά με σπαστικότητα: αργά Τα παιδιά με αθέτωση: να χαλαρώνουν πριν την εκτέλεση
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (συνέχεια) Τα παιδιά που έχουν διάσπαση προσοχής πρέπει να υποβοηθούνται έτσι ώστε να μάθουν να συγκεντρώνονται στο έργο τους Δυνατοί θόρυβοι και αγχώδεις καταστάσεις πρέπει να αποφεύγονται ή να μειώνονται στο ελάχιστο εάν τα παιδιά δεν είναι εξοικειωμένα Δραστηριότητες με υψηλό ανταγωνισμό αυξάνουν την ανώμαλη κινητικότητα-Πρέπει να δίνονται βαθμιαία
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ Π.Κ.Α Βασικές αναπτυξιακές δεξιότητες -(θεμελιώδη κινητικά πρότυπα Η αδρή κίνηση των ατόμων με ΕΠ έχει εξεταστεί στο παρελθόν από διαφορετικούς ερευνητές (Russell και συν, 1989; Kourtessis & Reid, 1997; Nordmark, Hagglund & Jarnio, 1997; Russell και συν, 2000; Ketelaar και συν, 2001; Liao & Hwang, 2003; Ostensjo, Brogren, Carlberg, & Vollestad, 2004). Οι Nordmark και συνεργάτες (1997), εξετάζοντας την αξιοπιστία του Gross Motor Function Measure (GMFM-88), υποστήριξαν ότι το GMFM-88 είναι ένα χρήσιμο και αξιόπιστο ερευνητικό εργαλείο για την εκτίμηση της αδρής κινητικότητας των παιδιών με ΕΠ.
Σωματογνωσία Αμφιπλευρικότητα – πλευρικότητα Ισορροπία Οπτικο-κινητικός συντονισμός- Αντίληψη του χώρου Προσανατολισμός – Κατεύθυνση Αντίληψη της κίνησης του σώματος μέσα στο χώρο Αντίληψη του χρόνου -Ρυθμός
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ Π.Κ.Α Φυσική κατάσταση Παιχνίδι Κολύμβηση Αθλοπαιδιές Αθλήματα Δραστηριότητες για την αντίληψη της χαλάρωσης Ορθοσωμικές ασκήσεις Αναπνευστικές ασκήσεις
Κολύμβηση Θερμοκρασία 34-35° Εξοικείωση Συμμετρικές κινήσεις Αργές κινήσεις Αναπνευστικές ασκήσεις Έλεγχος κεφαλής Ύπτια θέση σε αρχικά στάδια Χρήση βοηθητικών μέσων
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ Στην αίθουσα (προσβασιμότητα, ασφάλεια) Στα όργανα (βάρος, μέγεθος) Στους κανονισμούς (μείωση, απλοποίηση) Στις αποστάσεις (μείωση) Στον χρόνο της δραστηριότητας και της συμμετοχής (μείωση ή αύξηση) Στη μεθοδολογία
Ενδεικτικές Δραστηριότητες Σλάλομ Precision throw High throw Ball thrust Kick ball