ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Ευάγγελος Αλμπανίδης Αναπληρωτής Καθηγητής
Προτεινόμενα θέματα 1ης εργασίας Η ολυμπιακή λαμπαδηδρομία (ιστορικό, συμβολισμοί) Η πολιτιστική διάσταση των Ολυμπιακών Αγώνων. (Ολυμπιακοί αγώνες της τέχνης). Εκεχειρία και σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες Η συνεισφορά των Ολυμπιακών Αγώνων στην καταπολέμηση του ρατσισμού και της ξενοφοβίας Η συνεισφορά των Ολυμπιακών Αγώνων στην προώθηση της ισότητας των δύο φύλων.
Φιλοσοφία Ολυμπιακής Παιδείας «Μαθαίνω, Ευαισθητοποιούμαι, Συμμετέχω, Δημιουργώ» Η διδασκαλία οφείλει να ενσωματώνει τις παρακάτω αρχές: να δίνει βιώματα επιτυχίας, να είναι κατάλληλη για όλους, κάθε μαθητής να βρίσκει δραστηριότητες που ανταποκρίνονται στις προτιμήσεις και τις ικανότητές του
Η Ολυμπιακή παιδεία προάγει Τη γνώση -α) σε θέματα ιστορίας -β) στα προβλήματα των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων -γ) ως προς την ωφέλεια της άσκησης Δεξιότητες που σχετίζονται με συγκεκριμένες συμπεριφορές (σεβασμός στους κανόνες, στο διαφορετικό, στο άλλο φύλο) Βελτίωση της στάσης απέναντι στην άσκηση, την αυτοεκτίμηση και την εμπιστοσύνη στις προσωπικές ικανότητες
Στόχοι στο επίπεδο των γνώσεων Ιστορία της αρχαίας αγωνιστικής (αγωνίσματα, πρόγραμμα, βραβεία, τιμωρίες, σπουδαίοι αθλητές) Η σύγχρονη Ολυμπιακή ιστορία (αναβίωση, Κουμπερτέν, Ολυμπιακά σύμβολα, αθλήματα και αγωνίσματα, αθλητές θρύλοι) Η ωφέλεια της άσκησης (Γιατί να ασκούμαι αφού ιδρώνω και κουράζομαι, τι πρέπει να γνωρίζω για να γυμνάζομαι αποτελεσματικά)
Εκπαιδευτικές τεχνικές Παρουσίαση Ερωτήσεις-Απαντήσεις Συζήτηση Πρακτική Άσκηση Μελέτη περίπτωσης Ανάθεση ρόλων (Ηθικά διλήμματα)
Παρουσίαση ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ Εύχρηστη Ευκολότερη προετοιμασία Οι μαθητές νοιώθουν ασφάλεια ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ Οι μαθητές είναι παθητικοί Δεν είμαστε σίγουροι για το αποτέλεσμα
Ερωτήσεις-Απαντήσεις & Συζήτηση ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ Προώθηση αυτενέργειας Ανάπτυξη κρίσης Λεπτομερής προσέγγιση ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ Απαιτεί αρκετό χρόνο Δεν συμμετέχουν όλοι Οι συμμετέχοντες πρέπει να διαθέτουν κάποιες αρχικές γνώσεις
Πρακτική Άσκηση Πρόκειται για ατομική ή ομαδική εργασία που προωθεί την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών Παράδειγμα: Οι πόλεις που έγιναν οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες και τους δίνουμε το όνομα μιας τέτοιας πόλης τα παιδιά θα πρέπει να συλλέξουν στοιχεία από τη βιβλιοθήκη για τη γλώσσα, την ιστορία τον πολιτισμό καθώς και τα γεγονότα που συνδέουν την πόλη με τους Ολυμπιακούς Αγώνες
Επικοινωνιακές δεξιότητες Ανάπτυξη διαλόγου (ανοιχτές ερωτήσεις, τονίζουμε τα κύρια σημεία των απαντήσεών τους, προσωπικά παραδείγματα) Διατήρηση του ενδιαφέροντος των μαθητών (προσπαθούμε να κερδίσουμε το σεβασμό και όχι τη φιλία τους) Μη λεκτική επικοινωνία Ανατροφοδότηση
Αρχαίοι Ολυμπιακοί Αγώνες Θεωρητική (Παρουσίαση, Ερωτήσεις - Απαντήσεις) Εικαστική (Ανάθεση σε ομάδες εργασίας: κατασκευή αθλητικών οργάνων, κατασκευή μακέτας αρχαίου σταδίου) Κινητική (Αρχαία αγωνίσματα, αρχαία παιχνίδια)
Σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες Θεωρητική (Παρουσίαση, Ερωτήσεις-Απαντήσεις) Εικαστική (Δημιουργία λευκωμάτων με αθλητές θρύλους, σκηνές φιλίας και συναδέλφωσης, συλλογή έργων τέχνης, σχετικών μουσικών συνθέσεων) Κινητική (γνωριμία με μη διαδεδομένα αθλήματα)
Παραολυμπιακοί Αγώνες Θεωρητική (Παρουσίαση, Ερωτήσεις-Απαντήσεις) Εικαστική (Ανάθεση Ομαδικής εργασίας με θέμα: «Αθλητισμός και άτομα με αναπηρίες». Συλλογή εικόνων και έργων τέχνης) Κινητική ( Μπάσκετ με ένα χέρι, Βόλευ από εδραία θέση)
ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 1896-Αθήνα 1900-Παρίσι 1904-Σαίντ Λιούις 1908-Λονδίνο 1912-Στοκχόλμη 1920-Αμβέρσα 1924-Παρίσι 1928-Αμστερνταμ 1932-Λος Άντζελες 1936-Βερολίνο 1948-Λονδίνο 1952-Ελσίνκι 1956-Μελβούρνη 1960-Ρώμη 1964-Τόκιο 1968-Μεξικό 1972-Μόναχο 1976-Μόντρεαλ 1980-Μόσχα 1984- Λός Άντζελες 1988-Σεούλ 1992-Βαρκελώνη 1996-Ατλάντα 2000-Σίδνεϋ
ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Οικουμενικός χαρακτήρας Περιφερειακή τέλεση Απουσία θρησκευτικού στοιχείου Συμμετοχή γυναικών Μη ισχύ του θεσμού της εκεχειρίας Πλούσιο αγωνιστικό πρόγραμμα (28 αθλήματα – ατομικά & ομαδικά)
Ολυμπιακά σύμβολα Ολυμπιακός Ύμνος Ολυμπιακή Σημαία Ολυμπιακός Όρκος Ολυμπιακή Φλόγα Ελιά
•Ανάληψη της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896 Η δημιουργία του Ύμνου •Ανάληψη της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896 •Ο Βικέλας αναθέτει το 1895 στον Παλαμά να γράψει τον ύμνο των Ο.Α ‘ ’’Αρχαίον Πνεύμα αθάνατον, αγνέ πατέρα Του ωραίου του μεγάλου και του αληθινού….’’ • Την μελοποίηση του Ύμνου πραγματοποίησε ο Σαμάρας •Ο Ύμνος ακούστηκε για πρώτη φορά το 1896 στο Καλλιμάρμαρο Παναθηναϊκό στάδιο •Την εκτέλεση διηύθυνε ο ίδιος ο Σαμάρας Η καθιέρωση του Ύμνου •Προκήρυξη διαγωνισμού της ΔΟΕ για μελοποίηση Ολυμπιακού Ύμνου (1957) •Απόφαση καθιέρωσης ως επίσημου Ύμνου των Ολυμπιάδων (Γ.Σ. ΔΟΕ Τόκιο 1958)
Κωστής Παλαμάς (1859-1943) Ο Ποιητής του Ολυμπιακού Ύμνου Σπυρίδων Σαμάρας (1861-1917) Ο Μελωδός του Ολυμπιακού Ύμνου
Πρώτη έπαρση της Ολυμπιακής Σημαίας Ολυμπιακοί Αγώνες της Αμβέρσας (1920)
• Συμβολισμός: Οι 5 ήπειροι Εκδοχές προέλευσης του εμβλήματος της σημαίας • Ιδέα του P. de Coubertin από τους πέντε κύκλους που υπήρχαν σε βωμό των Δελφών, αντιπροσώπευαν την ολυμπιακή ανακωχή και η σημασία τους αναλυόταν σε επιγραφή πάνω στον ιερό δίσκο του Ιφίτου. (Λανθασμένη άποψη) • Ιδέα του Άγγελου Βολανάκη (1880-1954), διακεκριμένου Έλληνα ομογενή της Αιγύπτου και επί δεκαετίες μέλος της ΔΟΕ εκπροσωπώντας την Αίγυπτο και μετά την Ελλάδα. Την ιδέα του αποδέχτηκε και έκανε πράξη ο Coubertin. • Συμβολισμός: Οι 5 ήπειροι
Παράδοση Ολυμπιακής Σημαίας
Ολυμπιακή Σημαία Έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων ΑΘΗΝΑ 2004
Ολυμπιακός Όρκος Καθιερώθηκε στην Ολυμπιάδα της Αμβέρσας (1920) Ο.Α Παρίσι (1924) Ολυμπιακός Όρκος ‘’Εξ ονόματος όλων των συμμετεχόντων υπόσχομαι ότι θα μετάσχουμε στους Ολυμπιακούς Αγώνες σεβόμενοι και συμμορφούμενοι προς τους κανόνες οι οποίοι τους διέπουν, με αληθινό πνεύμα του καλώς αγωνίζεσθε, για τη δόξα του αθλητισμού και την τιμή των ομάδων μας’’ Καθιερώθηκε στην Ολυμπιάδα της Αμβέρσας (1920) Victor Boin, Βέλγος ξιφομάχος Τελική διαμόρφωση του Ολυμπιακού Όρκου (1962)
Σύμβολο συναδέλφωσης και ειρήνης Ολυμπιακή φλόγα Σύμβολο συναδέλφωσης και ειρήνης
Η ιδέα αφής της ολυμπιακής φλόγας από τον ήλιο της Ολυμπίας ανήκει στον αρχαιολόγο Αλέξανδρο Φιλαδελφέα (1866-1955) Αλέξανδρος Φιλαδελφεύς (1866-1955) (Προσωπογραφία, έργο του Γεραντώνη Δ. 1907)
Carl Diem, εμπνευστής της σύγχρονης λαμπαδηδρομίας, ενόψει των ΟΑ (1936)
Αφή της Ολυμπιακής φλόγας στο βωμό του ναού της Ήρας (Αρχαία Ολυμπία 2004)
•Την ανθρώπινη εγκαρδιότητα Η Ολυμπιακή φλόγα συμβολίζει.. •Την άρρηκτη σχέση του αρχαίου ιερού της Ολυμπίας και της ολυμπιακής πόλης •Το φως που εκπέμπει η φωτιά συμβολίζει το αρχαίο Ολυμπιακό πνεύμα, την αγάπη και τη συναδέλφωση •Την ανιδιοτελή προσφορά του Ελληνικού πνεύματος της Ολυμπίας στους λαούς της γης •Είναι μορφοποίηση της Αγάπης και της Ειρήνης για ψυχοπνευματική ανύψωση του ανθρώπου •Την ανθρώπινη εγκαρδιότητα •Την αδελφοσύνη και την αλληλεγγύη μεταξύ των ανθρώπων .
• Ο.Α Άμστερνταμ (1928) • Ο.Α Λος Άντζελες (1932) Εμφάνιση της Ολυμπιακής φλόγας • Ο.Α Άμστερνταμ (1928) • Ο.Α Λος Άντζελες (1932) • Ο.Α Βερολίνου (1936). Επίσημη εμφάνιση της σύγχρονης λαμπαδηδρομίας και αφής της Ολυμπιακής φλόγας • Ο.Α Αθήνα (2004). Η φλόγα ταξίδεψε σε 77 χώρες των 5 ηπείρων, στα νησιά και πόλεις της ηπειρωτικής Ελλάδας. Συνολικά 7.700 λαμπαδηδρόμοι.
Αφή της ολυμπιακής φλόγας στην έναρξη των αγώνων της Αθήνας το 2004
Ελιά • Όμηρος, Σοφοκλής, Θεόφραστος, Σόλωνας. • Αλείπτες • Αείφυλλο, σκληρόφυλλο, μακρόβιο δένδρο • Καλλιέργεια στη Παλαιστίνη 3.000 πΧ. • Στη Κρήτη στα μέσα της 3ης χιλιετίας πΧ. • Όμηρος, Σοφοκλής, Θεόφραστος, Σόλωνας. • Αλείπτες Κατέχει σημαντική θέση μεταξύ των φυτών που σχετίζονται με τους αρχαίους Ο.Α
Έμβλημα των Ολυμπιακών Αγώνων το 2004 ήταν το κλαδί αγριελιάς