Πολιτισμοί του Κάμπου της Θεσσαλίας και υδάτινες διαδρομές. Γουρνοχαρά Αγγελική Βαβάκα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Προσωπικές δεξιότητες
Advertisements

‘’ Η ιστορία των μηχανών και η συμβολή τους στην ανάπτυξη των κοινοτήτων και στη βελτίωση του επιπέδου ζωής (ευρεσιτεχνίες, εφευρέσεις, ρύπανση) ΜΠΛΕ ΟΜΑΔΑ.
Το Πασχα.
Αποκριές στην αγαπημένης μας Κοζάνης
ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ : ΠΑΥΛΟΣ Γ. ΠΑΥΛΑΚΗΣ Δρ. ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ
Η Αλλαγή μέσα στον Οργανισμό
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ.
Οικιακή οικονομία Γιατί? Καθηγήτρια: Αποστολοπούλου Μαρία- Βενετία.
ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΙΤΕ 21,23/2/2005Πληροφοριακή σχεδίαση για πολιτισμική τεκμηρίωση και διαλειτουργικότητα1 Τεκμηρίωση.
Ζητήματα Σελιδοποίησης
ΨΗΦΙΑΚΟ ΧΑΣΜΑ Η ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΗΣ
Θα μπορούσαμε να περιγράψουμε τα συστήματα τεχνικού σχεδιασμού ως εξής:  Βασίζονται σε γεωμετρικά σχήματα  Οι σχεδιαστές χρησιμοποιούν αυτά τα σχήματα.
Διανεμητικές επιπτώσεις της λιτότητας και της ύφεσης Μάνος Ματσαγγάνης Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
Βασικοί παιδαγωγικοί όροι
Η επιχείρηση διαφέρει από τις άλλες παραγωγικές μονάδες γιατί: β) παράγει προϊόντα που τα διαθέτει έναντι μιας αξίας ανταλλαγής α) παράγει προϊόντα που.
FINAN€NIAL FIVE Είμαστε οι Financial five και ασχολούμαστε με το κομμάτι της περιγραφής του σύγχρονου καταναλωτικού προτύπου. Το οποίο αποτελεί το δεύτερο.
ΘΕΩΡΙΑ ΑΝΑΓΚΩΝ Abraham Maslow
 Αντί για τον όρο Πληροφορική χρησιμοποιείται πλέον ο όρος Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών: ΤΠΕ (ICT: Information and Communications.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Γ’ Λυκείου
28η Οκτωβρίου «ΟΧΙ» Το ιταλικό τηλεσίγραφο της 28ης Οκτωβρίου 1940 με το οποίο ο Μουσολίνι ζητούσε την ελεύθερη δίοδο των ιταλικών στρατευμάτων απορρίπτεται.
Διαχείριση Έργων Πληροφορικής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Χριστουγεννιατικα εθιμα της Κυπρου και της Ελλαδας
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΞΥΛΑΓΑΝΗΣ Παγκόσμια ημέρα κατά της παχυσαρκίας Σχολ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Γιάννης Πεχτελίδης 12/4/2017.
Ο ρατσισμός επιστρέφει Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 και από το 2000 όλο και εντονότερα η Ευρώπη ξαναβλέπει μπροστά της εφιάλτες ενός παρελθόντος,
Τελετουργίες και επιτελέσεις
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας. Tο κεντρικό ζητούμενο ενός συστήματος διοίκησης και διαχείρισης των υπηρεσιών Μακροχρόνιας Φροντίδας.
Μ. Σαριδομιχελάκης Παθολογική Κλινική, Τμήμα Κτηνιατρικής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας 1. ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΣΤΟ Σ ΚΑΙ ΤΗ Γ.
Τροφή και τρόφιμα.
ΣΙΑΜΕΤΗ ΦΩΤΕΙΝΗ ΜΑΘΗΜΑ : Λαϊκοί πολιτισμοί και σύνορα στα Βαλκάνια ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ : Ευάγγελος Γρ. Αυδίκος.
ΠΡΟΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΕΣ
HUMAN RESOURCE MANAGEMENT II – CHAPTER 11 ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΠΟΡΩΝ ΔΙΕΘΝΩΣ.
Χριστουγεννιάτικα και πρωτοχρονιάτικα ήθη και έθιμα
Έ ΘΙΜΑ Χ ΡΙΣΤΟΥΓΈΝΝΩΝ Από τη μαθήτρια Ξανθοπλά Χριστίνα!
Ισοζύγιο Ενέργειας Και Έλεγχος Βάρους θεωρεία & Άσκηση Πράξης ΕΞΑΜΗΝΟ Γ’
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
Αυτόχθονες λαοί- Πάπουα Όνoμα: Αντριάνα Θεοχαρίδου Tάξη: Στ΄2 Μάθημα: Νέα Ελληνικά.
Ορθολογισμός και Παράγοντες Περιορισμού του. Ορθολογισμός και Υποκειμενικότητα Σύγχρονες μελέτες (1995), υποδεικνύουν την διαφορά μεταξύ Ορθολογιστικής.
Υποδείγματα Συμπεριφοράς n Η ερμηνεία της χωροθέτησης πρέπει να στηρίζεται στην συμπεριφορά: –των ατόμων (decision makers) –των επιχειρήσεων (decision.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ 11
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Ερμηνευτική προσέγγιση
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΤΜΗΜΑ Θ. Ε. Κ
Εργασία στο μάθημα της Τεχνολογίας
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ.
εκπαιδευτικη μεταβαση
Άσκηση 1.
Λειτουργικά Συστήματα και Ασφάλεια Πληροφοριακών Συστημάτων ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Μοντελοποίηση Διακριτών Συστημάτων
Eτερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
Οι Ελληνεσ Δημιουργουν Αποικιεσ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Ανάπτυξη & Υλοποίηση Δημοτικών Προγραμμάτων Άσκησης - Αναψυχής
Επαγγέλματα Ο όρος επαγγέλματα στη γενικότερη αντίληψη χαρακτηρίζει την κατά κλάδο ή αντικείμενο συνήθη ασκούμενη βιοποριστική ενασχόληση, (εργασία), του.
Διδακτικοί στόχοι Το κεφάλαιο αυτό θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις ότι κάθε κοινωνία οργανώνεται με βάση συγκεκριμένους κοινωνικούς κανόνες, οι οποίοι προσδιορίζουν.
Από τις θεωρίες μάθησης… στην θεωρία του BLOOM
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΑ ΕΘΙΜΑ
Παρουσίαση Έρευνας: Βαρόμετρο Απόντων. Ανίχνευση, κατηγοριοποίηση και
Εκτίμηση αναγκών & Κοινωνικός Σχεδιασμός Μάθημα 1ο - Εισαγωγή
Νεοελληνικός Πολιτισμός
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Η ανοιχτή μέθοδος συντονισμού (ΑΜΣ)
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πολιτισμοί του Κάμπου της Θεσσαλίας και υδάτινες διαδρομές. Γουρνοχαρά Αγγελική Βαβάκα

Geertz: « Ο πολιτισμός είναι ένας ιστός από σημασίες. Ο ρόλος των συμβόλων στις τελετουργίες είναι σημαντικός. Van Gennep: Τα σύμβολα καλούνται να οριοθετήσουν τις φάσεις μετάβασης από μία κατάσταση σε μία άλλη ( αποχωρισμός, μετάβαση, ενσωμάτωση ).

Η αναζήτηση του κοινωνικού περιβάλλοντος, είναι αναγκαία για να κατανοηθεί η εκάστοτε τελετουργία, ακόμη κι αν αυτή θεωρείται συχνά ένας αυτόνομος χώρος. Turner: « Είναι αδύνατο να αναλύσει κανείς τελετουργικά σύμβολα χωρίς να τα μελετήσει μέσα σε μια χρονική ακολουθία σε σχέση με άλλα γεγονότα, καθώς τα σύμβολα εμπλέκονται σε κοινωνικές διαδικασίες ».

Το σύμβολο είναι ένα πολυφωνικό μέσο, που συμπυκνώνει φωνές, αρκετές φορές από διαφορετικές κατευθύνσεις. Rappaport: Η τελετουργία είναι ένα τύπος επικοινωνίας, που, μέσω των συμβόλων δημιουργεί προϋποθέσεις για πολυεπίπεδες συμπεριφορές και πολυφωνικές ερμηνείες

Γουρνοχαρά : Κάθε σπίτι σφάζει έναν οικόσιτο χοίρο στη διάρκεια του Δωδεκάμερου. Η ίδια η διαδικασία του εθίμου είναι ένας δείκτης για τα μελλούμενα. Έχει ταυτιστεί κυρίως με τους Καραγκούνηδες. Ενδυναμώνεται από ένα ηχητικό σύμβολο, τον ήχο που έβγαζαν τα γουρούνια την ώρα της θυσίας. Ο ήχος, αποτελούσε σύμβολο της επιτυχούς ολοκλήρωσης του προηγούμενου έτους.

Η τοποθέτηση του χοίρου στο χώρο του μιαρού είναι κοινή : « Η νοικοκυρά έδινε μια φτυαρίτσα σε αναμμένη στάχτη και θυμίαμα στον σφαγέα, ο οποίος αφού θυμιάτιζε τους εργαζομένους και όλους τους άλλους, για να έχουν την ευλογία του Χριστού και να εξαφανιστούν οι καλικάντζαροι, έριχνε τη στάχτη με το θυμίαμα στο λαιμό του γουρουνιού ».

Τοποθετείται το γουρούνι στον μιαρό πόλο του ελληνικού πολιτισμικού κύκλου ; Προφανώς όχι, αν μάλιστα αναλογιστούμε ότι ο χοίρος συστατικό στοιχείο του ελληνικού διαιτολογίου. Η αντίληψη ότι ο χοίρος αποτελεί φορέα μιαρότητας στον πολιτισμό του Θεσσαλικού κάμπου δεν είναι πραγματική. Αυτό, αλλάζει από τα μέσα της δεκαετίας του 1970 και μετά, όταν εκμηχανίζεται η γεωργία στο Θεσσαλικό Κάμπο και ο χώρος του αγροτικού νοικοκυριού αντιμετωπίζεται με όρους υγιεινής.

Τελικά ποιος ο ρόλος του θυμιάματος, μετά το σφάξιμο ; Η ενέργεια αυτή, γίνεται συνήθως πάνω στην ανοιχτή πληγή και εντάσσεται σε αυτό που ο Αλεξάκης χαρακτηρίζει ως « καθαγιασμό / ιεροποίηση » του ζώου.

Τα αίμα του ζώου, χρησιμοποιείται για το σχηματισμό μιας βούλας ή σταυρού στο μέτωπο των παρισταμένων. Μετασχηματίζεται σε μέσο μεταβίβασης ιδιοτήτων του σφαγιασμένου ζώου στο συμμετέχοντα μέσω της βούλας - σταυρού. Σχετικά με τη σφαγίαση, οι συμμετέχοντες, προσπαθούν να μειώσουν τα αισθήματα εκδίκησης, που ενδεχομένως οδηγήσουν την οικογένεια στο κέντρο της μεθοριακότητας.

Οι Καραγκούνηδες της Δυτικής Θεσσαλίας, αγόραζαν δύο ή τρία γουρούνια. Το ένα, από αυτά, το εξέτρεφαν για να το πουλήσουν και να πάρουν τρόφιμα για το σπίτι. Στόχος του νοικοκύρη, ήταν να γίνει το γουρούνι αρκετά βαρύ. Τα βάρος του γουρουνιού ήταν στοιχείο κοινωνικής ταξινόμησης της οικογένειας

Σταδιακά, το έθιμο της γουρνοχαράς άλλαξε. Έτσι απουσιάζουν πολλά από τα στοιχεία που του παρελθόντος : 1) Το λίπος που αποτελούσε παράγοντα κύρους. 2) Τα γουρνοτσάρουχα, που ήταν απαραίτητα καθώς μόνο με αυτά μπορούσε να ανταπεξέλθει κανείς στις συνθήκες εργασίας.

Με το πέρασμα των χρόνων, η γουρνοχαρά έχασε τα χαρακτηριστικά της. Παλαιότερα, το σφάξιμο και το γλέντι συνιστούσαν αυτό που θα πει γουρνοχαρά. Συνήθως το ίδιο βράδυ, ακολουθούσε γιορτή στο σπίτι του νοικοκύρη. Πλέον, όλα εστιάζονται στην προετοιμασία για το τραπέζι. Ο σημερινός άνθρωπος, δίνει τα δικά του σύμβολα για τη θέση της θυσίας στη ζωή του.