Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΗΝΕΛΟΠΗ GANDHI ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ.
Advertisements

ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
Πάντα οι άνθρωποι αναζητούν την αλήθεια.
Έκλειψη σελήνης Μύθοι και μυστήρια περιβάλλουν το φεγγάρι από γενέσεως κόσμου. Ο άνθρωπος πίστευε ότι η Σελήνη -όπως και ο Ήλιος- επηρέαζε τα πάντα γύρω.
Μαρία Βανδουλάκη Αντριάνα Ντίνι Άννα Παπαβενετίου
Εικονικη πραγματικοτητα
Θρησκευτική ετερότητα και διαπολιτισμική εκπαίδευση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
ΦΟΡΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ-ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
γ. ΗΣΙΟΔΟΥ ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΑΙ η. ΤΡΑΓΩΔΙΕΣ, ΚΩΜΩΔΙΕΣ κ.α.
1.Ιστορική αναδρομή της Οικιακής Οικονομίας
ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
32. Ο Ινδουϊσμός (Α’) Σελίδες
ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑ.
ΠΟΣΟ ΚΑΙ ΤΙ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ!
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
Τα μυστήρια του Όσιρη Τα Μυστήρια του Όσιρη αναπαριστούν όλα τα γεγονότα από την γέννηση του θεού μέχρι και την νίκη του Ώρου. Ο Ηρόδοτος αναφέρει αρκετές.
1 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ‘ΑΛΛΟΥ’ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Αρχαίος ελληνικός πολυθεϊσμός
ΑΡΙΣΤΕΑ ΓΙΑΝΝΟΥ ΣΩΣΩ ΚΑΤΣΕΛΗ ΑΣΠΑ ΙΑΚΩΒΟΥ
ΙΟΥΔΑΪΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΔΕΝΤΣΙΚΙΩΤΗΣ.
ΟΡΙΣΜΟΣ 1. «Ορίζοντας τον ορισμό». ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ.
Αρχαία θέατρα Γιώργος Καρανάσιος Ε ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσ/νίκης.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Γιάννης Πεχτελίδης 12/4/2017.
ΙΟΥΔΑΪΣΜΟΣ Καθηγητής : Γ. Καπετανάκης Μαθήτρια : Κωνσταντίνα Πολίτη
Ο ΙΝΔΟΥΙΣΜΟΣ Καθηγητής : Γ. Καπετανάκης Μαθήτρια : Κωνσταντίνα Πολίτη
33. Η προσευχή των μουσουλμάνων στο τζαμί την Παρασκευή
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ 1ο Δημ. Σχ. Βαγίων Τάξη : Γ’ Αριθμός μαθητών:12
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΕΓΑΡΩΝ
Οδυσσέας Ελύτης 2 Νοεμβρίου Μαρτίου 1996.
ΒασίληςΑθανασιάδης Τάγη Ε2 ΠΤΔΕ-ΑΠΘ
Λευτέρης Δάλπης 1 ο Πρότυπο Πειραματικό δημοτικό 12\ Θ Σχολείο Π. Τ. Δ. Ε Α. Π. Θ Ε ’
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Λαϊκή πίστη και κοινωνική οργάνωση. Ευάγγελος Αυδίκος.
5 η διάλεξη: 30/3/2015 Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική.
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Ιγνατιάδου Αναστασία-Μιχαέλα Παρουσίαση : από το βιβλίο «Μύθος, Λατρεία, Ταυτότητες» της Μαριλένας Παπαχρηστοφόρου.
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΤΑΚΤΟΥΝ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟΥΣ.
ΔΙΑ ΒΊΟΥ ΜΆΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΊΔΕΥΣΗ Εκπαίδευση Ενηλίκων.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ Η ΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ: ΟΠΤΙΚΗ-ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΕΠΙΦΑΣΗ Ή ΦΡΑΣΤΙΚΗ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ;
Εβραϊσμός και Ισλάμ Λεωνίδας Κ. 1 ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσσαλονίκης ΣΤ2 –
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 1: Τι είναι μύθος; Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
Παραδοσιακοί Χοροί. Περιεχόμενα Εισαγωγικά Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Μάθημα: Φυσική Αγωγή Υπ. Καθηγητής: Λάμπρος Αθανασόπουλος Τμήμα: Α1 Σχολικό έτος: Από.
Αγροτική Κοινωνιολογία
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ, ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ: ΑΝΝΗ ΜΠΑΛΩΤΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΝΤΟΥ Το θέμα της ομάδας μας ήταν να ερευνήσουμε.
ΤΑ ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΑ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΤΚΟΓΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Α2’ 2Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
ΤΕΧΝΗΤΟ ΟΦΣΑΙΝΤ: γυναίκες και άντρες όμοιοι και διαφορετικοί
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Τα μυστήρια του Όσιρη Τα Μυστήρια του Όσιρη αναπαριστούν όλα τα γεγονότα από την γέννηση του θεού μέχρι και την νίκη του Ώρου. Ο Ηρόδοτος αναφέρει αρκετές.
2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου
Η τέχνη της Αγιογραφίας
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
Τα μυστήρια του Όσιρη Τα Μυστήρια του Όσιρη αναπαριστούν όλα τα γεγονότα από την γέννηση του θεού μέχρι και την νίκη του Ώρου. Ο Ηρόδοτος αναφέρει αρκετές.
Νεοελληνικός Πολιτισμός
ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Γ.Καπετανάκης
ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ.
Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική
Πιέρ Μπουρντιέ Ο Πιέρ Μπουρντιέ ( 1 Αυγούστου  Ιανουαρίου 2002) ήταν Γάλλος φιλόσοφος, κοινωνιολόγος και κοινωνικός επιστήμονας.
Εκπαίδευση και μειονότητες
Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΪΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ. Βασικές καινοτομίες Η αρχαϊκή τέχνη αποτυπώνει την αίσθηση της υπεροχής που αισθάνονται οι Έλληνες μετά τη νίκη τους στους.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant

Μύθος, τελετουργία, αναπαράσταση των θεών. Η ελληνική θρησκεία της αρχαϊκής και κλασικής περιόδου ήταν πολυθεϊστική και έτσι δεν γνώρισε κανένα προφήτη ή μεσσία.

Η παράδοση της θρησκείας στηριζόταν στα πολιτισμικά χαρακτηριστικά, δεν είχε δογματικό χαρακτήρα, Ιερά Γραφή και «πιστεύω».

Η πίστη των ανθρώπων προέρχονταν μέσα από την προφορική παράδοση (μύθοι), και μέσα από αυτή μετείχαν στις τελετουργίες.

Η φωνή των ποιητών Η παραδοσιακή «γνώση» μεταδόθηκε από γενιά σε γενιά με την προφορική παράδοση (μύθοι), κυρίως μέσω των γυναικών.

Μέσα από τους μύθους εντάσσανε το θείον στην κοινωνία τους, το αναπαριστούσαν και στοχάζονταν πάνω σε αυτό.

Μέσα από τον λόγο των ποιητών οι θεοί πήραν δύναμη, ο κόσμος τους έγινε απόμακρος και παράξενος, υπερφυσικός.

Η ποίηση (μύθος) μέσα από τον δημόσιο χαρακτήρα της, τη συνοδεία μουσικής και την βοήθεια της γραφής μετασχηματίζει την προφορική παράδοση και αποκτά κεντρική θέση στην κοινωνική και πνευματική ζωή της αρχαίας Ελλάδος. Δημιουργεί συλλογική μνήμη, διαφυλάσσει και διαδίδει τη γνώση.

Η ποίηση (μύθος) διαμόρφωνε μια σχέση εξάρτησης από το θείον. Ήταν ένας τρόπος μετάδοσης και γνώσης του κόσμου των θεών. Μέσα από ένα λόγο που είτε ήταν, είτε δεν ήταν αληθινός.

Festugiere Η μυθολογία των ποιητών και τα έργα των τεχνητών, δεν μας δίνουν την αληθινή θρησκεία των αρχαίων Ελλήνων. Πρέπει να μελετήσουμε αρχαιότερες λατρευτικές τελετές για να οδηγηθούμε σε αυτή.

Οι αρχαιότερες λατρείες βασιζόντουσαν στο δέος προς τους θεούς και το υπερφυσικό, το θάμβος.

Οι αρχαίοι Έλληνες όριζαν το θείον ή το δαιμόνιον βάσει των επιθυμιών ή φόβων τους, στα οποία η θρησκεία έπρεπε να ανταποκριθεί.

Με βάσει τον φόβο οι ποιητές φυσικοποιούσαν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά στους θεούς, έχοντας ο καθένας τη δική του δύναμη που δεν την είχε κάποιος άλλος.

Η αρχαία ελληνική θρησκεία εμφανίζεται ως μια συμβολική κατασκευή, σύνθετη αλλά με συνοχή, που επιτρέπει στη σκέψη όπως και στο συναίσθημα, να εκδηλώνεται σε όλα τα επίπεδα της, περιλαμβανομένης της λατρείας.

Μύθος, τελετουργία, εικαστική αναπαράσταση. Είναι οι τρείς τρόποι μέσω των οποίων δηλώνεται η θρησκευτική εμπειρία των αρχαίων Ελλήνων.

Η αποκωδικοποίηση του μύθου. Με τις τελετουργίες ο πιστός, σε αυστηρά καθορισμένο πλαίσιο, επιδιώκει να συνδεθεί με το θείον. Για να επιτευχθεί η σύνδεση προϋποθέτει μια ορισμένη αντίληψη περί θεού, συνθήκες και τρόπους για την προσέγγιση του, για την συμβολική συναλλαγή τους.

Με τα ίδια χαρακτηριστικά τους παρουσιάζουν και μέσα από την τέχνη. Ανθρωπομορφικά αγάλματα Εικονικές αναπαραστάσεις Τερατώδεις μορφές

Κάθε άγαλμα δίνει διαφορετική συμβολική αξία στην θεότητα που αναπαριστά. Απεικονίζει την υπερφυσική δύναμη που διαθέτει.

Ο μύθος, η αναπαράσταση και η τελετουργία, λειτουργούν στο ίδιο επίπεδο της συμβολικής σκέψης, συνδέονται μεταξύ τους συγκροτώντας κάθε θρησκεία σε ένα σύνολο.

ερωτήματα Πως συνέβαλε η προφορική παράδοση (μύθος) στη διαμόρφωση της πίστης; Η ποίηση (μύθος) μπορεί να μεταδόσεις την γνώση στις επόμενες γενιές; Αν μπορεί, είναι αληθινή γνώση ή επαναπροσδιορίζεται;

ΓΑΡΥΦΑΛΛΟΠΟΥΛΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ευχαριστώ..!!!