Πεζογραφία Ρωμαϊκών / Αυτοκρατ. χρόνων (31 π.Χ. – 330 μ.Χ.)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η κρυφή γεωμετρία της Σχολής των Αθηνών του Ραφαέλο
Advertisements

Ιωάννης Βηλαράς
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
Αλέξανδρος ο Μέγας Ο Αλέξανδρος ο Μέγας ή Αλέξανδρος Γ' ο Μακεδών, υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους στρατηγούς της ιστορίας, που σε ηλικία μόλις 33.
Ο πατέρας των Ελλήνων μυθοποιών, στον οποίο αποδίδονται οι περισσότεροι από τους διδακτικούς μύθους. Κατά τον Ηρακλείδη "Θράξ ην το γένος". Κατά τον.
ΣΩΚΡΑΤΗΣ.
Καλώς ήρθατε στο Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
Ξενοφώντας.
Δημοσθένης Εισαγωγή. Βίος και Έργο.. Βίος  384 π.Χ. γέννηση στην Παιανία Αττικής.  322 π.Χ. θάνατος στον Πόρο Αργολίδας.  Πλούσια οικογένεια, με.
Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ. Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ-ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
Μαριάμ Μακάρ Ορέστης Μπίτρο
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Π.Μ.Σ.) 2 Επίπεδα 1.Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (Μ.Δ.Ε.) 2.Διδακτορικό Δίπλωμα (Δ.Δ.) Αναφέρεται σε ίδιες ή συναφείς.
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
Φιλοσοφία & Γράμματα Αυτό που ονομάζουμε Βυζαντινή Φιλοσοφία, αποτελεί μια άρρηκτη ενότητα της ιστορίας του δόγματος και της χρήσης της ζωντανής φιλοσοφικής.
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
Αναγέννηση Τον 15ο και 16ο αιώνα στον ευρωπαϊκό χώρο εκδηλώνεται ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό συγχρόνως κίνημα : η Αναγέννηση. Κατά την προετοιμασία.
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Ελευθεροτεκτονισμός (ΜΑΣΟΝΙΑ)
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2006 ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1 ΟΥ ΓΕΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΣΑ ΒΑΡΔΑΚΑ.
ΛΙΝΤΙΑ ΒΥΣΚΑ, ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΟΥΜΕΛΑ ΠΛΑΤΩΝΑΣ.
ΥΠΑΤΙΑ ΝΙΚΟΣ ΓΙΑΝΝΙΟΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Γ Θ.Ε:4.
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
Δρούγκα Κλεονίκη Καρακίτσιος Αντρέας Κωτόπουλος Η. Τριαντάφυλλος ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ & ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΟΤΥΠΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΟΡΘΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗ.
4. ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ. Οι Αλεξανδρινοί υπολόγιζαν ότι ο Αριστοτέλης έγραψε 400 περίπου συνολικά βιβλία. Ο Διογένης ο Λαέρτιος υπολόγισε το έργο του.
Panos filologos.  συμβολισμός  διδακτικός τόνος  θεατρικότητα  λεπτή ειρωνεία  ρεαλισμός  αίσθηση του τραγικού  στοχαστική – φιλοσοφική διάθεση.
Εισαγωγή στην αρχαία ελληνική ιστοριογραφία 1 ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών – Γεννάδειο Στάθης Λεουτσάκος.
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ ΜΕΡΟΣ Στ’ Sandro Botticelli, H Άνοιξη.
ΑΘΗΝΟΔΩΡΟΣ. Ο Αθηνόδωρος ήταν Έλληνας σοφιστής, Αινίτης από τη μεριά του πατέρα του, που άκμασε περί το 180 μ.Χ. Μάθαμε γι αυτόν από το σύγγραμμα του.
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
« Αρχαία Ελληνικά από πρωτότυπο, Γ’ Λυκείου»
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΣ, ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΚΑΙ…
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Επίκ. Καθηγήτρια Ελένη Λεοντσίνη, Τομέας Φιλοσοφίας,
Η αναγεννησιακή παιδεία
Η Ευρώπη των Αντιφάσεων Επιστήμη ή Μαγεία;;
Ευρωπαϊκή Ιστορία 5 συνάντηση (21/3/2017)
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ
Δρόσου Μαρίνα Θεοδοσίου Ιωάννα Καμαργιάννη-Βασιλείου Άννα
Σκοποί, αντικείμενα διδασκαλίας και μάθησης
Νεοελληνικός Πολιτισμός
Θανοσ Βλεκασ του Παύλου Καλλιγά.
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
Η κρυφή γεωμετρία της Σχολής των Αθηνών του Ραφαέλο
Φιλόλογος-Υπεύθυνη Σχολ. Βιβλιοθήκης
Η κρυφή γεωμετρία της Σχολής των Αθηνών του Ραφαέλο
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πεζογραφία Ρωμαϊκών / Αυτοκρατ. χρόνων (31 π.Χ. – 330 μ.Χ.) Ιστοριογραφία: Διονύσιος Αλικαρνασσεύς (Ρωμαϊκή Αρχαιολογία), Αρριανός (Αλεξάνδρου Ανάβασις), Παυσανίας (Ελλάδος Περιήγησις), Στράβων (Γεωγραφικά). Φιλοσοφία (Νέα Στοά, Νεοπλατωνισμός): Επίκτητος (Διατριβές), Μάρκος Αυρήλιος (Εις Εαυτόν), Πλωτίνος (Εννεάδες). Διογένης ο Λαέρτιος (Φιλοσόφων Βίων και Δογμάτων Συναγωγή).

Πεζογραφία Ρωμαϊκών / Αυτοκρατ. χρόνων (31 π.Χ. – 330 μ.Χ.) «Δεύτερη Σοφιστική» => σύζευξη Φιλοσοφίας και Ρητορικής (1ος-3ος αι. μ.X.). (Επι)Στροφή στο (κλασικό) παρελθόν. Kαικίλιος (Περί του Χαρακτήρος των Δέκα Ρητόρων), Λογγίνος, Περί ύψους, Διονύσιος Aλικαρνασσεύς (π.χ. Περί των Αρχαίων Ρητόρων), Δίων ο Xρυσόστομος (80 λόγοι), Aίλιος Aριστείδης (π.χ. Ιεροί Λόγοι), Ηρώδης ο Αττικός.

Πεζογραφία Ρωμαϊκών / Αυτοκρατ. χρόνων (31 π.Χ. – 330 μ.Χ.) Λουκιανός (71 πεζά κείμενα [σοφιστικές μελέτες, διαλέξεις, πραγματείες,  σατιρικοί διάλογοι – Μενίππεια σάτιρα (κριτική συμπεριφορών και παραδεδομένων μύθων, απότομες εναλλαγές ύφους)].

Πεζογραφία Ρωμαϊκών χρόνων  (Ερωτικό) Μυθιστόρημα: Tα περί Xαιρέαν και Kαλλιρρόην του Xαρίτωνος, τα Εφεσιακά του Ξενοφώντος, Δάφνις και Xλόη του Λόγγου, Tα κατά Λευκίππην και Kλειτοφώντα του Aχιλλέως Tατίου, τα Aιθιοπικά του Hλιοδώρου. Λουκιανού Λούκιος ή Όνος (έργο που ενέπνευσε τον Λατίνο Aπουλήιο, Μεταμορφώσεις). Επίδραση σε Λατινικό, Μεσαιωνικό και Βυζαντινό — λόγιο, ιπποτικό— και νεότερο Ευρωπαϊκό μυθιστόρημα.

Πλούταρχος, Βίος ~ 50 – 120 μ.Χ., Χαιρώνεια Βοιωτίας. Εύπορη αριστοκρατική οικογένεια, επιμελημένη μόρφωση (Αθήνα / Αμμώνιος). Ταξίδια σε Ελλάδα, Ιταλία, Σάρδεις, Αλεξάνδρεια, Ρώμη. Δημόσια αξιώματα (ιερατικά καθήκοντα στο μαντείο των Δελφών [ισόβιο ιερατικό αξίωμα, περίπου από το 95 μ.Χ.], Ρωμαίος πολίτης, Αθηναίος πολίτης, δεσμοί με την Ακαδημία).

Έργο (‘Κατάλογος Λαμπρία’) 1. Βίοι Παράλληλοι: ~ 50 βιογραφίες επιφανών Ελλήνων και Ρωμαίων ανά ζεύγη (π.χ. Δημοσθένης-Κικέρων, Θησεύς-Ρωμύλος), εκτός από τέσσερις μεμονωμένες (Άρατος, Αρταξέρξης, Γάλβας, Όθος / Όθων). Βιογραφία / Ηθολογία (παρά Ιστορία). 2. Ηθικά: Ομάδα έργων (~ 200, σώζονται γύρω στα 70) με ποικιλία θεμάτων (καθαυτό ηθικά, ιστορικά, πολιτικά, κοινωνικά, παιδαγωγικά, θρησκειολογικά, κοσμολογικά, καλλιτεχνικά, ερωτικά). Μάξιμος Πλανούδης (τέλη 13ου αιώνα). Συμβουλευτική-διδακτική διάθεση.

Έργο (‘Κατάλογος Λαμπρία’) Τα καθαυτό ηθικά συγγράμματα (όπως το Περί πολυπραγμοσύνης) συγκροτούνται από ομιλίες, διαλόγους (κατά τα πρότυπα των Πλατωνικών) ή διατριβές / πραγματείες. Εκλεκτικισμός (Πλατωνισμός, Αριστοτέλης και Περιπατητικοί, Στωικισμός, Πυθαγόρειοι, Κυνικοί). Πλούσια πηγή Γραμματείας Κλασικών και Αλεξανδρινών χρόνων. Δεινός μελετητής, ‘επιστημονική’ μέθοδος.

Γλώσσα / Ύφος Καλλιεργημένος Αττικός λόγος χωρίς υπερβολές Αττικισμού. Μετριοπαθές γλωσσικό ιδίωμα. Αττικισμός (Απολλόδωρος απο Πέργαμο, Διονύσιος Αλικαρνασσεύς, Φρύνιχος, Αρποκρατίων, Πολυδεύκης, Μοίρης) # Ασιανισμός (Ρητορικές Σχολές Μ. Ασίας). Απλό, επιμελημένο ύφος. Μακροπερίοδος λόγος και συμπύκνωση νοημάτων.

Έργο, Πρόσληψη Μεγάλη απήχηση στην εποχή του και στην ύστερη αρχαιότητα (π.χ. Αρριανός, Μάρκος Αυρήλιος). Πλατωνιστές (Πρόκλος, Πορφύριος, Αλκίνοος, Νουμήνιος). Εκκλησιαστικοί Πατέρες (Κλήμης Αλεξανδρείας [Στρωματεις], Βασίλειος Καισαρείας [Βασίλειος ο Μέγας]).

Έργο, Πρόσληψη 16ος-18ος αιώνας: Erasmus, Rabelais, Montaigne, F. Bacon, Shakespeare, Rousseau, Goethe, Beethoven, Emerson. Αδαμάντιος Κοραής (μελετητής και εκδότης). 19ος αιώνας: Κάμψη (ιστορική ακρίβεια). Αναζωπύρωση κατά τις τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα.

Περί πολυπραγμοσύνης Ανήκει στην ευρύτερη κατηγορία των εκλαϊκευτικών ηθικών συγγραμμάτων του Πλουτάρχου / των συγγραμμάτων πρακτικής φιλοσοφίας. πολυπραγμοσύνη = (υπερβολική) περιέργεια, αδιακρισία. // περιεργία (516A, 519A), τὸ περίεργον (517E), τὸ φιλοπευθές … καὶ φιλόπραγμον (515F). Πρβλ. τον γνωστό (πολιτικό) ορισμό της πολυπραγμοσύνης. Στενή σχέση με το έργο Περί αδολεσχίας.

Περί πολυπραγμοσύνης Πραγματισική ηθική (πρακτικό πνεύμα και πίστη στην κοινή λογική). Ο Πλούταρχος είναι πεπεισμένος πως η απόλυτη αρετή είναι άπιαστη, εξού και οι παραινέσεις του παραμένουν εντός των δυνατοτήτων της ανθρώπινης φύσης. Παιδαγωγικός στόχος => ηθική βελτίωση. Υποδείγματα της Ελληνορωμαϊκής λογοτεχνίας / ιστορίας ως ηθικά διδάγματα.

Περί πολυπραγμοσύνης Πηγές / Επιρροές: 1. Κωμωδία (τύπος συκοφάντη). Βλ. και Τιμοκλή Πολυπράγμων. 2. Αρίστων ο Χίος (Στωικός / Κυνικός φιλόσοφος του 3ου π.Χ. αι., μαθητής του Ζήνωνος του Κυτιέα). Σύγκριση με τους Χαρακτήρες του Θεόφραστου (και συγκεκριμένα με το Περιεργίας).

Περί πολυπραγμοσύνης Δομή 1. Ορισμός του πάθους (/ νοσήματος). Δύο ορισμοί (515D, 518C). Μορφή ακρασίας (519E, όπως και η αδολεσχία). Ένδειξη μίας φύσης κακής, καθώς συνδέεται με τη συκοφαντία, την κακολογία και τη χαιρεκακία (516A, 517E, 518C, 519C-E). Προσωπικό ηθικό ελάττωμα και κοινωνικό κακό. Η πολυπραγμοσύνη αντιτίθεται στη δικαιοσύνη και τη σωφροσύνη. Πρβλ. τα αυτου πράττειν και μη πολυπραγμονειν στην Πλατωνική Πολιτεία (433a) και τη διαδεδομένη αντίληψη για την αξία της ησυχιότητος και της οικειοπραγίας στην αρχαία Γραμματεία.

Περί πολυπραγμοσύνης 2. Παραδείγματα που φωτίζουν τη φύση / τις εκδηλώσεις του πάθους (κυρίως από τη σύγχρονη καθημερινή ζωή και δευτερευόντως ιστορικά / λογοτεχνικά). 3. Θεραπεία. Συνάδει με το γενικότερο ψυχοθεραπευτικό σχήμα του Πλουτάρχου (Κρίσις [συνειδητοποίηση και στοχασμός] και Άσκησις [εξάσκηση - συνήθεια]). Πρωταρχικής σημασίας στη θεραπευτική διαδικασία είναι η διαμεσολάβηση και η επικράτηση της λογικής (π.χ. 521E).

Περί πολυπραγμοσύνης Ο Πλούταρχος βασίζεται περισσότερο στην άμεση εμπειρία και τη βιωματική γνώση (οξυδερκής παρατηρητής των ηθών και των συνηθειών της εποχής του ή και ‘θεωρητικός’ της ψυχής), παρά στα διαβάσματα (μολονότι τα έργα του προϋποθέτουν ευρεία φιλοσοφική κουλτούρα). Καθαρή και συνεπής επιχειρηματολογία, πλούτος πρακτικών συμβουλών, οξυδερκείς ψυχολογικές ενοράσεις, αλλά και κάποιες ατυχείς συγκρίσεις, παρατραβηγμένα συμπεράσματα ή αντιφάσεις.