ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ: Ραδιοφωνικός Δέκτης AM

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Επικοινωνιες-δικτυα-διαδικτυο-ιστοσελιδεσ
Advertisements

Αρχές Επικοινωνίας με ήχο και εικόνα
ΚΙΝΗΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 16 Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα
Μετασχηματιστής λ/4 Μία από τις μεθόδους προσαρμογής είναι η παρεμβολή πριν από το φορτίο γραμμής μεταφοράς μήκους l/4 και κατάλληλης χαρακτηριστικής αντίστασης.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16)
ΘΕΜΑ : ΔΕΚΤΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 1 περίοδος.
Τεχνολογία Επικοινωνιών Κεφ.17
Δίκτυα Υπολογιστών Ι Δρ. Ηλίας Σαράφης.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Ερωτήσεις Σχολικού Ποια είναι η σχέση μεταξύ εναλλασσόμενου ρεύματος και ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων; Είναι δυνατόν να δημιουργηθεί εναλλασσόμενο ρεύμα.
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ.
Επιλογή Μέσου Μετάδοσης
HY 532 Συστηματα Προσωπικων Επικοινωνιων Αποστολος Τραγανίτης Ενοτητα 5a Διαμορφωση Τηλ. : Σημειώσεις στο:
Αναλογικά και Ψηφιακά Σήματα και Αρχές Τηλεπικοινωνιών
ΘΕΜΑ : ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΣΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 1 περίοδος.
Τεχνολογία Επικοινωνιών
ΘΕΜΑ : ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 1 περίοδος ΠΟΜΠΟΣ. Πομπός Όνομα : Λεκάκης Κωνσταντίνος Καθ. Τεχνολογίας 27/9/ :02 (00) Τι είναι πομπός? Το σύστημα που χρησιμοποιείται.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16)
Κεφάλαιο 4ο Στοιχειοκεραίες
ΕΝΟΤΗΤΑ 5η Ενισχυτές Μετρήσεων
Ψηφιακη διαμορφωση.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ
1 Τεχνολογία Επικοινωνιών Κεφ.17 Συσκευές Ήχου & εικόνας σελίδες
Διαμόρφωση κατά πλάτος (Amplitude Modulation – AM)
Δίαυλοι Μεταδόσεως και Λήψη
Επικοινωνίες δεδομένων
Τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής
ΤΑΤΜ-ΑΠΘ - Τομέας Γεωδαισίας και Τοπογραφίας A. ΔερμάνηςΣήματα και Φασματικές Μέθοδοι A. Δερμάνης Σήματα και Φασματικές ΜέθοδοιΑΠΘ/ΤΑΤΜ Τομέας Γεωδαισίας.
Ψηφιακές και αναλογικές πηγές & επικοινωνιακά συστήματα
Κεφ. 1 (Θ) & Κεφ. 9 (Ε): Μοντέλο επικοινωνίας δεδομένων
Δίκτυα Απευθείας Ζεύξης
Εισαγωγή στην Ηλεκτρονική
1 Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Σερρών Σχολή Τηλεπικοινωνιακών Εφαρμογών Τμήμα Πληροφορικής και Επικοινωνιών Θέμα: Προσομοίωση ψηφιακής μετάδοσης PAM.
Πτυχιακή Εργασία Νανιοπούλου Ελένη (2453) Επιβλέπων καθηγητής : Δρ. Δημήτριος Ευσταθίου “ Μελέτη και ανάλυση HSPA Downlink σήματος κινητής τηλεφωνίας ”
ΗΜΥ 100: Εισαγωγή στην Τεχνολογία Διάλεξη 19 Εισαγωγή στα Συστήματα Επικοινωνιών TΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ.
1 Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16) Συστήματα επικοινωνίας με ήχο και εικόνα Παραδείγματα: 1.Τηλέγραφος 2.Τηλέφωνο 3.Τηλεόραση 4.Ραδιόφωνο.
Ηλεκτρομαγνητικά Κύματα Στις σύγχρονες τηλεπικοινωνίες, η διάδοση των σημάτων μέσα στο κανάλι υποστηρίζεται από ηλεκτρομαγνητικά κύματα. Το ηλεκτρομαγνητικό.
ΒΛΑΧΟΘΑΝΑΣΗ ΒΑΣΩ ΓΚΙΤΕΡΣΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΑΤΣΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ.
Π.ΚΩΣΤΑΡΑΚΗΣ- Β.ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΑΚΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ-ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ & ΕΦΑΡΜΟΓΩN ΤΟΜΕΑΣ ΙV ΤΜΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Ήχος Ως Δομικό στοιχείο των Πολυμέσων. Ήχος  Διευκολύνει την παρακολούθηση μιας εφαρμογής Ακουστικής απόλαυσης Εντυπωσιασμός μέσω των ηχητικών εφέ 
Ισχύς Θορύβου στη είσοδο του Δορυφορικού δέκτη Θόρυβος είναι ένα σήμα χωρίς περιεχόμενο πληροφορίας που προστίθεται στο χρήσιμο σήμα και μειώνει την ικανότητα.
Ενότητα 7 η Αναλογική και Ψηφιακή Διαμόρφωση. Αναλογική Διαμόρφωση Με τον όρο διαμόρφωση εννοούμε την αποτύπωση ενός σήματος m(t) σε ένα άλλο σήμα u(t)
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΣΥΡΜΑΤΟΥ ΚΥΚΛΩΜΑΤΟΣ ΑΚΟΥΣΤΙΚΟΥ ΕΝΙΣΧΥΤΗ ΜΕ ΤΟ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΚΥΚΛΩΜΑ TDA2030 KAI ME BLUETOOTH Ονοματεπώνυμο: ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ.
Ενότητα 2 η Σήματα και Συστήματα. Σήματα Γενικά η πληροφορία αποτυπώνεται και μεταφέρεται με την βοήθεια των σημάτων. Ως σήμα ορίζουμε την οποιαδήποτε.
ΚΙΝΗΤΕΣ & ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ 4 Ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Π ΑΡΕΜΒΟΛΕΣ ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ 1.
3 ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ 1. ASK Ψηφιακή διαμόρφωση πλάτους – Amplitude shift keying – Αποθήκευση πληροφορίας στο πλάτος Δυαδική ASK – On Off Modulation.
1 ΕΠΑΛ ΑΓΡΙΝΙΟΥ Ερευνητική Εργασία ΑΤ2 Καθηγητής: Τσαφάς Α. Σχ. Ετος Θέμα: Μετατροπή του ήχου σε ηλεκτρικά σήματα και αντίστροφα.
Εισαγωγή Στις Τηλεπικοινωνίες Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεματικής Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών Διδάσκων: Χρήστος Μιχαλακέλης Ενότητα.
2 ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΣΕ ΒΑΣΙΚΗ ΖΩΝΗ 1. Διασυμβολική Παρεμβολή (1/2) Intersymbol Interference - ISI 2.
XDSL Δίκτυα ΙΙ Ενότητα 6.8. Τι σημαίνει DSL Η τελευταία και αρκετά ικανοποιητική λύση στο πρόβλημα της ταχύτητας του τοπικού βρόγχου είναι μια τεχνολογία.
Ψηφιακές Επικοινωνίες
ΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ II
Ψηφιακές Επικοινωνίες Ι
ΚΙΝΗΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Συστήματα Επικοινωνιών
Ενισχυτές με Ανασύζευξη-Ανάδραση
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ Ι ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Ασύρματα μέσα μετάδοσης
Περί σήματος, διαμόρφωσης και πολυπλεξίας
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Ηχητικά Συστήματα Ι Μάθημα 2 Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017.
Παρουσίαση πτυχιακής εργασίας
Σεραφείμ Καραμπογιάς Τι είναι σήμα;
Υποενότητα:Μεσαία κύματα – ραδιoφωνία (AM)
ΚΙΝΗΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Περιγραφή: Ενισχυτής audio με το LM358
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ: Ραδιοφωνικός Δέκτης AM ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΠΕΙΡΑΙΑ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Τ.Ε. ΜΑΘΗΜΑ: Σχεδίαση Ηλεκτρονικών Κυκλωμάτων RF EΞΑΜΗΝΟ: Εαρινό 2014-15 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ: Ραδιοφωνικός Δέκτης AM

Εισαγωγή Σχηματικό διάγραμμα τηλεπικοινωνιακού συστήματος Η υιοθέτηση συγκεκριμένου τύπου διαμόρφωσης του προς μετάδοση σήματος, σημαίνει και τη χρήση των αντιστοίχων κυκλωμάτων – βαθμίδων (α) Διαμόρφωσης (modulation) στον Πομπό (TX) (b) Απο-διαμόρφωσης (demodulation) στο Δέκτη (RX)

Είδη Διαμόρφωσης Τηλεπικοινωνιακού Σήματος ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΑΝΑΛΟΓΙΚΩΝ ΣΗΜΑΤΩΝ Το προς μετάδοση αναλογικό σήμα περιέχει πληροφορία (κυρίως συχνοτική, τη διαμορφώνουσα συχνότητα) η οποία χρησιμοποιείται για να διαμορφώσει το πλάτος ή τη συχνότητα ή τη φάση ενός «φέροντος» σήματος (carrier signal) ημιτονικής μορφής: Αντίστοιχα προκύπτουν οι εξής τρεις τύποι διαμόρφωσης (modulation) αναλογικού σήματος: Διαμόρφωση Πλάτους ή Εύρους (Amplitude Modulation, A.M.): Το μέγιστο πλάτος της φέρουσας συχνότητας, Vc, μεταβάλλεται στο ρυθμό της διαμορφώνουσας συχνότητας Διαμόρφωση Συχνότητας (Frequency Modulation, F.M.): Μεταβάλλεται η συχνότητα του φέροντος κύματος, ωc , στο ρυθμό της διαμορφώνουσας συχνότητας Διαμόρφωση Φάσης (Phase Modulation, P.M.): Μεταβάλλεται η φάση του φέροντος κύματος, φc, στο ρυθμό της διαμορφώνουσας συχνότητας

Είδη Διαμόρφωσης Τηλεπικοινωνιακού Σήματος ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΣΗΜΑΤΩΝ Το προς μετάδοση ψηφιακό σήμα περιέχει πληροφορία (κυρίως πλάτους, δηλαδή διακριτών τιμών του σήματος) η οποία χρησιμοποιείται για να διαμορφώσει το πλάτος ή τη συχνότητα ή τη φάση ενός «φέροντος» σήματος (carrier signal) ημιτονικής μορφής. Αντίστοιχα προκύπτουν οι εξής κύριοι τύποι διαμόρφωσης (modulation) ψηφιακού σήματος: Διαμόρφωση Μετατόπισης Πλάτους ή Εύρους (Amplitude Shift Keying Modulation, A.S.K.) Διαμόρφωση Μετατόπισης Συχνότητας (Frequency Shift Keying Modulation, F.S.K.) Διαμόρφωση Μετατόπισης Φάσης (Phase Shift Keying Modulation, P.S.K.) Διαμόρφωση Τετραγωνισμού Πλάτους (Quadrature Amplitude Modulation, Q.A.M.)

Παράδειγμα διαμόρφωσης πλάτους (AM) αναλογικού audio σήματος

Παράδειγμα διαμόρφωσης συχνότητας (FM) αναλογικού audio σήματος

Φασματική Ανάλυση του διαμορφωμένου κατά AM σήματος Εξετάζουμε την απλουστευτική περίπτωση που το προς διαμόρφωση αναλογικό σήμα είναι ένα απλό ημιτονοειδές (τα αντίστοιχα ισχύουν και για πιο ρεαλιστικές περιπτώσεις σημάτων, που αποτελούν υπέρθεση ημιτόνων), έστω ενώ το φέρον σήμα είναι το Τότε το διαμορφωμένο σήμα um(t) περιέχει ως συνιστώσες (α) το φέρον και (β) το γινόμενο του φέροντος επί το προς διαμόρφωση σήμα (όπου έχουμε αγνοήσει, για απλότητα, τις αρχικές φάσεις φα και φc):

Φασματική Ανάλυση του διαμορφωμένου κατά AM σήματος Η πρώτη συνιστώσα στην παραπάνω σχέση είναι το φέρον σήμα. Στο φάσμα του διαμορφωμένου σήματος που φαίνεται στο Σχήμα, η συνιστώσα αυτή αντιστοιχεί στη μεσαία φασματική γραμμή, συχνότητας fc. Οι άλλες δύο συνιστώσες ονομάζονται «πλευρικές ζώνες» (sidebands), και αντιστοιχούν στις δύο φασματικές γραμμές δεξιά και αριστερά της κεντρικής: η συνιστώσα με συχνότητα (fc + fa ) ονομάζεται Άνω Πλευρική Ζώνη (Upper Sideband), ενώ η συνιστώσα με συχνότητα (fc – fa ) ονομάζεται Κάτω Πλευρική Ζώνη (Lower Sideband).

Φασματική Ανάλυση του διαμορφωμένου κατά AM σήματος Η διαμόρφωση αυτή ονομάζεται Διπλής Πλευρικής Ζώνης με Φέρον (Double Sideband with Carrier) και δεν είναι αποδοτική, διότι ο πομπός πρέπει να εκπέμψει σε υψηλή ισχύ, εφόσον η ισχύς στο δέκτη μοιράζεται σε τρεις συχνοτικές περιοχές (τρεις φασματικές γραμμές). Αν αποκοπεί η κεντρική συνιστώσα (carrier), η οποία εξάλλου δεν φέρει πληροφορία του προς διαμόρφωση σήματος, και μεταδοθεί σήμα που περιέχει μόνο τις δύο πλευρικές, προκύπτει η διαμόρφωση Διπλής Πλευρικής Ζώνης χωρίς Φέρον (Double Sideband no Carrier), που είναι πολύ αποδοτικότερη από πλευράς ισχύος. Η πλέον αποδοτική λύση είναι να αποκοπεί και η μία από τις δύο πλευρικές (συνήθως αποκόπτεται η πιο υψίσυχνη, δηλαδή η Άνω Πλευρική), και να μεταδοθεί σήμα που περιέχει μόνο την Κάτω Πλευρική Ζώνη, οπότε προκύπτει η διαμόρφωση Απλής Πλευρικής Ζώνης (Single Sideband). Πλεονεκτήματα της Διαμόρφωσης AM – SSB: Μειώνεται ο θόρυβος αφού έχουμε περιορισμένο εύρος ζώνης. Για δεδομένη ισχύ στον πομπό, το εκπεμπόμενο σήμα είναι ισχυρότερο, οπότε και μεταδίδεται σε μεγαλύτερες αποστάσεις. Μετάδοση περισσότερων σημάτων μέσα σε δεδομένο εύρος ζώνης, αφού το φάσμα μειώνεται στο μισό σε σχέση με το DSB.

Διαμόρφωση AM και Ραδιοφωνική Εκπομπή Υπήρξε ιστορικά ο παλαιότερος τύπος αναλογικής διαμόρφωσης, λόγω της απλότητάς της (η διαμόρφωση κατά FM ακολούθησε). Αντίστοιχα αναπτύχθηκαν οι απαραίτητες βαθμίδες διαμόρφωσης και αποδιαμόρφωσης. Για το δέκτη (receiver) αναπτύχθηκε πρώτα η τεχνολογία Τuned Radio Frequency (TRF) Receivers και στη συνέχεια η τεχνολογία Superheterodyne (Superhet) Receivers, η οποία και επικράτησε λόγω των πρακτικών της πλεονεκτημάτων – κυρίως διότι ο χειρισμός του δέκτη από τον ακροατή ήταν απλούστερος. Η τεχνολογία Superhet αναπτύχθηκε τόσο για σήματα διαμορφωμένα τόσο κατά AM όσο και κατά FM. Χρησιμοποιήθηκε στη ραδιοφωνική μετάδοση, στην τηλεοπτική μετάδοση και στις τηλεπικοινωνίες. Αναπτύχθηκε στον Α Παγκόσμιο Πόλεμο, κατοχυρώθηκε το 1918 από τον Edwin Armstrong και επικράτησε πλήρως στη δεκαετία του 1930.

Διαμόρφωση AM και Ραδιοφωνική Εκπομπή Η αξιοπιστία ενός δέκτη, που καθορίζει και την ποιότητά του, εξαρτάται από τα εξής μεγέθη: Ευαισθησία – Sensitivity: Είναι η ελάχιστη λαμβανόμενη ισχύς που απαιτείται στην είσοδο του δέκτη προκειμένου να λειτουργήσει ικανοποιητικά Επιλεκτικότητα – Selectivity: Αναφέρεται στην ικανότητα του δέκτη να μπορεί να διαχωρίσει και να φιλτράρει τις επιθυμητές συχνότητες και να αποκόψει τις ανεπιθύμητες (πχ σταθμούς εκπομπής σε γειτονικές ζώνες συχνοτήτων) Πιστότητα – Reliability: Αναφέρεται στην ικανότητα του δέκτη να αναπαράγει σωστά και χωρίς παραμορφώσεις τις λαμβανόμενες συχνότητες Συντελεστής θορύβου – Noise figure: Είναι το ποσοστό θορύβου που εισάγει ο δέκτης σε σχέση με το σήμα της πληροφορίας Δυναμική περιοχή – Dynamic range: Είναι η ικανότητα διατήρησης γραμμικής συμπεριφοράς για ασταθή σήματα

Διάγραμμα Βαθμίδων Ραδιοφωνικού Πομπού (FΜ) Διάγραμμα Βαθμίδων Ραδιοφωνικού Πομπού (ΑΜ) Διάγραμμα Βαθμίδων Ραδιοφωνικού Πομπού (FΜ)

Διάγραμμα Βαθμίδων Υπερετερόδυνου Ραδιοφωνικού Δέκτη (ΑΜ)

Συνοπτική περιγραφή λειτουργίας Ραδιοφωνικού Δέκτη ΑΜ Το λαμβανόμενο από την Κεραία (Antenna) του δέκτη σήμα οδηγείται στον Ενισχυτή RF (RF Amplifier), όπου πραγματοποιείται στοιχειώδης ενίσχυση, επιλεκτικά ως προς τη συχνότητα (συντονιζόμενος ενισχυτής). Παράλληλα ο ενισχυτής RF παίζει το ρόλο του απομονωτή μεταξύ Kεραίας και Mείκτη (RF Mixer), εμποδίζοντας το ημιτονικό σήμα που παράγει η επόμενη βαθμίδα, ο Τοπικός Ταλαντωτής (Local Oscillator), να οδεύσει μέσω του Mείκτη προς την Κεραία. Η πλέον σημαντική λειτουργία του Ενισχυτή RF είναι η απόρριψη του σήματος-ειδώλου (Image Signal), το οποίο έχει συχνότητα υψηλότερη από εκείνη του Τοπικού Ταλαντωτή και εφόσον δεν απορριφθεί αλλά περάσει στο Μείκτη, θα δώσει συχνοτικές συνιστώσες μέσα στη ζώνη ενίσχυσης του Ενισχυτή Ενδιάμεσης Συχνότητας (Intermediate Frequency Amplifier, IF). Αυτές θα ενισχυθούν, θα αποδιαμορφωθούν και θα φτάσουν μέχρι τον Ακουστικό Ενισχυτή (Audio Amplifier, AA) και τα ηχεία (Loudspeakers), λειτουργώντας ως παρεμβολές στο επιθυμητό σήμα Η έξοδος του Ενισχυτή RF οδηγείται στο Μείκτη, όπως και η έξοδος της βαθμίδας του Τοπικού Ταλαντωτή. Ο Μείκτης ή Μετατροπέας Συχνοτήτων (Frequency Converter) είναι μη γραμμική βαθμίδα. Ουσιαστικά πολλαπλασιάζει μεταξύ τους τα εισερχόμενα σήματα στο πεδίο του χρόνου, με αποτέλεσμα να δίνει στη έξοδό του σήμα που αποτελεί υπέρθεση (α) των εισερχομένων σημάτων και (β) συνιστωσών πάνω στο άθροισμα και στη διαφορά των συχνοτήτων των εισερχομένων σημάτων. Η λειτουργία αυτή του Μείκτη ονομάζεται «Ετεροδύνωση» (Heterodyning). Οι παραγόμενες συχνότητες είναι fRF, fLO, fLO-fRF, fLO+fRF. Την έξοδο του Μείκτη φιλτράρει ένα συντονιζόμενο κύκλωμα (συντονιζόμενος ενισχυτής), ο ενισχυτής IF, ο οποίος επιλέγει και ενισχύει μόνο τη συνιστώσα με συχνότητα τη διαφορά των συχνοτήτων σήματος κεραίας και σήματος τοπικού ταλαντωτή.

Συνοπτική περιγραφή λειτουργίας Ραδιοφωνικού Δέκτη ΑΜ Μέσω ενός μεταβλητού πυκνωτή στο κύκλωμα ταλάντωσής του, τον οποίο στην πράξη χειρίζεται ο ακροατής, ο Τοπικός Ταλαντωτής μπορεί να μεταβάλλει τη συχνότητα του παραγόμενου ημιτόνου σε ένα μεγάλο εύρος συχνοτήτων. Είναι πάντα δυνατόν ο χειριστής να φέρει τον Τοπικό Ταλαντωτή σε συχνότητα ταλάντωσης που η διαφορά της από την (κεντρική) συχνότητα του εισερχόμενου σήματος να είναι σταθερή και συγκεκριμένα ίση με 455 KHz: fIF = fLO – fRF = 455 Ηz Για πρακτικούς λόγους, ο Τοπικός Ταλαντωτής ταλαντώνει πάντα σε συχνότητες υψηλότερες εκείνων του εισερχόμενου από την κεραία σήματος (High Side Injection), οπότε fLO – fRF > 0. Ο Ενισχυτής IF, ο οποίος συχνά είναι διβάθμιος ή και τριβάθμιος, ενισχύει σημαντικά μόνο την ανωτέρω συχνότητα, ενώ απορρίπτει τις υπόλοιπες fRF, fLO, fLO + fRF. Στις βαθμίδες του IF οφείλεται σχεδόν όλη η επιλεκτικότητα και ευαισθησία του δέκτη. Η κεντρική συχνότητα των βαθμίδων αυτών είναι ρυθμισμένη στα 455 KHz με βάση το αντίστοιχο διεθνές πρότυπο. Το σημαντικά ενισχυμένο πλέον σήμα οδηγείται στον Αποκωδικοποιητή ή Φωρατή (Demodulator), ο οποίος απομονώνει το σήμα πληροφορίας από το φέρον σήμα, ενώ απορρίπτει το φέρον. Το ανακτημένο σήμα πληροφορίας είναι (για το ραδιόφωνο) στην ακουστική περιοχή συχνοτήτων. Οδηγείται σε ένα ακουστικό ενισχυτή (ενδεχομένως προενισχυτή – ενισχυτή ισχύος (τελικό ενισχυτή)), η έξοδος του οποίου οδηγεί τα ηχεία.

Συνοπτική περιγραφή λειτουργίας Ραδιοφωνικού Δέκτη ΑΜ Μερικά από τα πρότυπα για τις κεντρικές συχνότητες των Ενισχυτών Ενδιάμεσης Συχνότητας που χρησιμοποιούνται είναι: 455 KHz για ραδιοφωνία AM στα Μεσαία Κύματα (MW), 10,7 MHz για δέκτες FM , 38,9 MHz (Ευρώπη) ή 45 MHz (ΗΠΑ) για την τηλεόραση, και 70 MHz για τη δορυφορική τηλεόραση και επίγειο εξοπλισμό μικροκυμάτων. Αυτόματος Έλεγχος Απολαβής (AGC) ή Έντασης Ήχου (AVC) To φαινόμενο των διαλείψεων κατά την ασύρματη ραδιοφωνική μετάδοση σήματος, προκαλεί απότομες αυξομειώσεις της έντασης του ήχου στο δέκτη, με αποτέλεσμα την έντονη ενόχληση του ακροατή. Το AGC ή AVC είναι ένας μηχανισμός αυτομάτου ελέγχου (ανάδρασης), που αντισταθμίζει τις αυξομειώσεις πλάτους του εισερχόμενου σήματος μεταβάλλοντας κατάλληλα το σημείο πόλωσης των βαθμίδων του I.F., με αποτέλεσμα σταθερή ένταση ήχου στα ηχεία.

Αριθμητικό Παράδειγμα Ετεροδύνωσης Ας υποθέσουμε ότι στην κεραία φτάνουν ασύρματα τα σήματα εκπομπής από τρεις σταθμούς στα Μεσαία Κύματα, με τις εξής κεντρικές συχνότητες: fS1 = 711 kHz (Nis), fS2 = 855 kHz (Bucharest), fS3 = 1008 kHz (Belgrade 2). Αν ο ακροατής ρυθμίσει μέσω του μεταβλητού πυκνωτή τον τοπικό ταλαντωτή στα fLO=1166 kHz, ο Μείκτης θα βγάλει στην έξοδό του τα εξής σήματα (κεντρικές συχνότητες): fm1 = fLO – fS1 = 1166 – 711 kHz = 455 kHz, fm2 = fLO – fS2 = 1166 – 855 kHz = 311 kHz, fm3 = fLO – fS3 = 1166 – 1008 kHz = 158 kHz. Καθώς η ζώνη ενίσχυσης του Ενισχυτή IF είναι εκ κατασκευής επικεντρωμένη στα 455 kHz, ο IF θα ενισχύσει μόνο το σήμα από τον 1ο σταθμό (Nis) και θα απορρίψει τα υπόλοιπα δύο. Μόνο αυτό το σήμα θα καταλήξει τελικά και στα ηχεία. Προκειμένου να ακούσει το 2ο σταθμό (Βουκουρέστι), ο ακροατής θα πρέπει να μεταβάλλει τον Τοπικό Ταλαντωτή στα 1310 KHz, ενώ για τον 3ο σταθμό (Βελιγράδι), στα 1463 ΚΗz. Ο ακροατής δεν χρειάζεται να γνωρίζει τις συχνότητες των σταθμών. Μετακινώντας απλά τη συχνότητα του Τοπικού Ταλαντωτή, συντονίζει διαδοχικά στους διαθέσιμους σταθμούς και σταματά όταν ακούει καθαρά το σήμα του επιθυμητού σταθμού.

Ο Αποδιαμορφωτής ή Φωρατής