Ηγεσία και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Σεμινάρια Επιθεωρητών Σεπτεμβρίου Σχολική χρονιά
Advertisements

Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΙΟΓΟΝΩΝ ΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ AIDS ΔΗ.ΜΟ.Π. «ΝΙΚΟΣ ΜΩΡΟΣ» «Η Πρόληψη Τόπος Συνάντησης και Συναπάντησης για τη Συνερασία,
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Μεθοδολογικά εργαλεία για το μάθημα της Πληροφορικής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
ΠΑΙΔΕΣ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ ΜΙΑ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ.
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Π.Ε.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Λειτουργία και Δυναμική της ομάδας
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ – ΣΧ.ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ –ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ 1/3/2004 Σκοπός – στόχοι της Συνάντησης Ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου (Παιδαγωγική ευθύνη λειτουργίας.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (β)
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Δρ. Χριστίνα Χατζησωτηρίου Συνάντηση 5 η.
Ο ρόλος της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Παρεμβάσεις ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό Εντοπίζονται σε τρία επίπεδα: Στοχευμένες παρεμβάσεις Ολιστικές παρεμβάσεις ή παρεμβάσεις βασισμένες στο σχολείο.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
Διαρρύθμιση Διδακτικού Χώρου
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
Σχολικός εκφοβισμός Δούκας Αλβανός Med,
Διαπολιτισμική Εκπαίδευση – Θεωρία και Πράξη
1 Ενότητα 5: Ταυτότητες στη Διασπορά – Η περίπτωση εφήβων με μεταναστευτικό υπόβαθρο Διδάσκων: Χρήστος Γκόβαρης Τμήμα: Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Ιχνηλατώντας το «καινούριο» στο σύγχρονο σχολείο.
Άτομα με ειδικές ανάγκες, άτομα με ψυχικές διαταραχές. Άτομα εξαρτημένα από ουσίες, αλκοολικοί. Άτομα που βιώνουν την φτώχεια, άστεγοι. Μετανάστες,
Δυναμική της ομάδας και Διδακτική
Ερμηνείες της κοινωνικής ανισότητας στο σχολείο. Διαφορετικές ερμηνείες (θεωρίες) για τις αιτίες τους μηχανισμούς τον κοινωνικό ρόλο των εκπαιδευτικών.
Πανσυλλεκτικό-Πολυσυλλεκτικό Κόμμα Χρονική περίοδος: Καθολική ψηφοφορία Βαθμός κοινωνικής ανάπτυξης: η οικονομική ανάπτυξη μειώνει ανισότητες και.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας Mάθημα Παιδαγωγικών Ενισχυτική Εργασία Υπεύθυνη μαθήματος: Ζαχαρούλα.
Δίγλωσση εκπαίδευση και σχολική αποτυχία.. Σχολική Αποτυχία Συχνά η ευθύνη της σχολικής αποτυχίας, επιρρίπτεται στη διγλωσσία. Δεν ισχύει παρά μόνο για.
Εκπαιδευτική Ημερίδα ΑΚΙΔΑ « Σχολική Ηγεσία » 14/3/2013, CIIM Λευκωσία Δρ Μάριος Στυλιανίδης.
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Ευαισθητοποίηση εκπαιδευτικών για τη διαχείριση της πολυμορφίας των ιδιαιτεροτήτων του μαθητικού πληθυσμού Ιδιαιτερότητες μάθησης & προσαρμογής στο σχολείο.
O ΌΡΟΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΉΘΗΚΕ ΑΡΧΙΚΆ, ΓΙΑ ΆΤΟΜΑ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΟΎΝΤΑΝ ΣΤΟ ΧΏΡΟ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΉΣ ΥΓΕΊΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΈΧΕΙΑ ΣΥΝΔΈΘΗΚΕ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΕΠΆΓΓΕΛΜΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΎ,
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Σχολική επίδοση και μειονότητες
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
εκπαιδευτικη μεταβαση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Παιδαγωγικό ζεύγος: μαθητής – δάσκαλος Σχολείο: γενικεύτηκε με τη σημερινή του μορφή κατά τους τελευταίους δύο με τρεις αιώνες. Μαθητής: παιδικό επάγγελμα.
H ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ THΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΚΟΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Βασικός στόχος της παρέμβασης:
Μεθοδολογικά εργαλεία για το μάθημα της Πληροφορικής
Ο κοινωνικός περίγυρος - Μορφές διαπροσωπικών σχέσεων.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Συνεργασία νηπιαγωγείου -οικογένειας
Διεθνείς έρευνες (PISA) και κυπριακό εκπαιδευτικό σύστηµα: δεδοµένα και προβληµατισµοί Δρ Αθ. Μιχαηλίδου Διευθύντρια Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Εκπαίδευση και μειονότητες
ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΜΙΚΡΟ-ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
Φυσιολογικό και παθολογικό
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ηγεσία και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση Γιώργος Νικολάου Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Διαχείριση της πολυπολιτισμικότητας Στη διαπολιτισμική θεωρία η έμφαση δίνεται στη γνωριμία και την αλληλεπίδραση μεταξύ των διαφόρων πολιτισμών που συνθέτουν μία κοινωνία Γιώργος Νικολάου, Αναπληρωτής Καθηγητής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Δ.Ε.

Παραδοχές – Βάσεις της Διαπολιτισμικής Θεωρίας Η αναγνώριση της ετερότητας Η κοινωνική συνοχή Η ισότητα Η δικαιοσύνη Γιώργος Νικολάου, Αναπληρωτής Καθηγητής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Δ.Ε.

Εκπαιδευτικές προεκτάσεις Η διαπολιτισμικότητα αποδεχόμενη την ετερότητα ως κατάσταση υπαρκτή θέτει ως προτεραιότητα τη δημιουργία εκείνου σχολικού περιβάλλοντος που θα χαρακτηρίζεται από: Την αποδοχή και το σεβασμό της ιδιαιτερότητας του άλλου Τη δημιουργία κλίματος επικοινωνίας και συνεργασίας Τη φροντίδα για παροχή ίσων ευκαιριών πρόσβασης στη γνώση, αλλά και την κοινωνική, πολιτισμική και οικονομική ζωή Γιώργος Νικολάου, Αναπληρωτής Καθηγητής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Δ.Ε.

κάθε σχολείο, άσχετα από τη σύνθεση του μαθητικού του πληθυσμού, είναι δυνάμει διαπολιτισμικό, με την έννοια ότι οφείλει να καλλιεργεί ένα συγκεκριμένο και σαφώς προσδιορισμένο έθος, σύμφωνα με τις αρχές και τις αξίες αφενός του πολιτισμού μας και αφετέρου με αυτές της διαπολιτισμικότητας Γιώργος Νικολάου, Αναπληρωτής Καθηγητής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Δ.Ε.

Εκπαιδευτικοί Στόχοι στο Διαπολιτισμικό Σχολείο Ανάπτυξη της γνώσης σχετικά με την εθνο-πολιτισμική ετερότητα Ανάπτυξη της πολυπρισματικής προσέγγισης των πραγμάτων Ανάπτυξη της γνώσης σχετικά με την ανισότητα στην πολυεθνοτική κοινωνία και των αξιών και δεξιοτήτων για την άρση της ανισότητας Ανάπτυξη των αξιών και των δεξιοτήτων για τη διατήρηση της εθνοπολιτισμικής ετερότητας, της προσωπικής αυτονομίας και της κοινοτικότητας στο σχολείο και την κοινωνία Ανάπτυξη των αξιών και των δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για τη δημοκρατική ζωή σε ένα πολυεθνοτικό πλαίσιο

Εκπαιδευτική πολιτική και Διεύθυνση του Σχολείου Γενικές οδηγίες για διαπολιτισμική εκπαίδευση Έλλειψη κατευθύνσεων σχετικά με τη διεύθυνση σχολικών μονάδων και την ανάπτυξη του προσωπικού Το ίδιο ισχύει και για το σχολικό κλίμα και την οργάνωση της σχολικής μονάδας

Εκπαιδευτική πολιτική και Διεύθυνση του Σχολείου Οι διαπολιτισμικές δραστηριότητες περιορίζονται σε ημερίδες με αυτό το θέμα Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών είναι σε εθελοντική βάση και συχνά παραμένουν περιθωριακές Μερικές φορές φαίνεται ότι υπάρχει μία έλλειψη υποστήριξης αυτών των δραστηριοτήτων.

Εκπαιδευτική πολιτική και Διεύθυνση του Σχολείου Καμία αλλαγή δεν μπορεί να γίνει δίχως τη σύμφωνη γνώμη και την υποστήριξη των εκπαιδευτικών Έχει σημασία η δυνατότητα προσαρμογής του σχολείου στα νέα δεδομένα και πώς αυτό μπορεί να αλλάζει Οι καινοτομίες που εισάγονται πρέπει να είναι συνδεδεμένες με τις αλλαγές που επιχειρούνται προκειμένου να γίνονται αποδεκτές

Εκπαιδευτική πολιτική και Διεύθυνση του Σχολείου Η Διαπολιτισμική εκπαίδευση δεν είναι μία απλή καινοτομία Ο λόγος περί την εθνοπολιτισμική ετερότητα διακρίνεται από μία σημαντική δυναμική και συνεχείς αλλαγές Οι πολυπολιτισμικές κοινωνίες αναπτύσσονται και αλλάζουν πολύ γρήγορα (π.χ. όταν ήρθαν οι πρώτοι Αλβανοί στην Ελλάδα αντιμετωπίζονταν σχεδόν με φόβο και δέος. Σήμερα είναι κομμάτι της καθημερινότητάς μας) Η ζωή στην πολυπολιτισμική κοινωνία δεν είναι απλή και δε συναντά τη γενική συναίνεση Η ίδια η εθνοπολιτισμική ετερότητα βιώνεται με διαφορετικό τρόπο σε κάθε κοινωνία, με αποτέλεσμα ο κάθε πολίτης να εννοεί άλλο πράγμα σχετικά με τη διαπολιτισμικότητα

Εκπαιδευτική πολιτική και Διεύθυνση του Σχολείου Η διαπολιτισμική εκπαίδευση μοιάζει να μην είναι προτεραιότητα για όλους Σχολική επιτυχία = κοινωνική επιτυχία = εξαφάνιση στερεοτύπων = η διαπολιτισμική εκπαίδευση δεν είναι πλέον απαραίτητη. Επομένως η έμφαση δίνεται στη σχολική αποτελεσματικότητα Κάποιες φορές η Δ.Ε. συνδέεται μόνο με την «ηθική αποστολή» του σχολείου

Εκπαιδευτική πολιτική και Διεύθυνση του Σχολείου Οι εκπαιδευτικοί έχουν ανάγκη από σαφείς οδηγίες για την υιοθέτηση μιας καινοτομίας Η διαπολιτισμική εκπαίδευση δεν έχει ακόμη ξεκάθαρους στόχους όσον αφορά την εφαρμογή της: διαφέρουν από σχολείο σε σχολείο, από εκπαιδευτικό σε εκπαιδευτικό Η κατανομή των εθνοπολιτισμικά διαφορετικών μαθητών στα σχολεία διαφέρει σημαντικά, με αποτέλεσμα κάποιοι εκπαιδευτικοί να μη θεωρούν υποχρέωσή τους τη διαπολιτισμική εκπαίδευση

Εκπαιδευτική πολιτική και Διεύθυνση του Σχολείου Δυσκολία ένταξης της Δ.Ε. στις καθημερινές ρουτίνες του σχολείου Δυσκολία για διαπολιτισμική προσέγγιση των «κανονικών» μαθημάτων Αυτοσχεδιασμός των εκπαιδευτικών και ανάδειξη μόνο εκείνων των σημείων που τους ενδιαφέρουν άμεσα Πολύ συχνά δίνεται έμφαση στην κοινωνικο-πολιτισμική υστέρηση με ένα γενικό τρόπο, χωρίς να εστιάζουμε στην εθνοπολιτισμική ετερότητα

Σχολικό κλίμα Η έννοια του σχολικού κλίματος παραπέμπει στο πώς αντιλαμβανόμαστε την ποιότητα ζωής και επικοινωνίας μέσα στο σχολείο. Μπορούμε να θεωρήσουμε ότι το κλίμα ενός σχολείου αντιστοιχεί στην επικρατούσα ατμόσφαιρα όσον αφορά τις διαπροσωπικές σχέσεις και τις αξίες, τις στάσεις και τα συναισθήματα που μοιράζονται οι παράγοντες μιας σχολικής μονάδας. Το αντιλαμβανόμαστε σε δύο επίπεδα: Την ομάδα μέσα στην οποία ανήκουμε (τάξη) Συνολικά τον οργανισμό (σχολείο)

Σχολικό κλίμα Το κλίμα είναι μία υποκειμενική μεταβλητή και εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο τα άτομα βιώνουν τη μεταχείρισή τους και από τους ρόλους τους σε σχέση με τους άλλους Θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες της αποτελεσματικότητας του σχολείου Έρευνες δείχνουν ότι οι μαθητές είναι ευαίσθητοι όσον αφορά το σχολικό κλίμα, το οποίο δεν τους επηρεάζει μόνο συναισθηματικά, αλλά σε μεγάλο βαθμό επιδρά και στις επιδόσεις τους στα μαθήματα Ομοίως, οι δραστηριότητες όλου του προσωπικού επηρεάζονται από τον τρόπο που βιώνουν το κλίμα στον εργασιακό τους χώρο Το σχολικό κλίμα, συνεπώς, σχετίζεται με τη γενικότερη αποτελεσματικότητα της σχολικής μονάδας, με τη σχολική βία και εκφοβισμό καθώς και με το στρες που βιώνουν μαθητές και εκπαιδευτικοί.

Σχολικό κλίμα Σχέσεις μεταξύ μαθητών Σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών Σχέσεις εκπαιδευτικών με το Διευθυντή Εμπλοκή και συμμετοχή των γονέων Σχέσεις με την κοινότητα Περιπτώσεις σχολικής βίας και εκφοβισμού Δείκτες του σχολικού κλίματος

Παιδαγωγικό κλίμα Ανάδειξη της κοινοτικότητας μεταξύ των μελών της σχολικής ομάδας Ατμόσφαιρα εμπιστοσύνης και προσωπικής εμπλοκής μεταξύ των εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικών – μαθητών Δίκαιη και «ανοικτή» επίλυση των συγκρούσεων και των διαφορών Ενεργός συμμετοχή των μαθητών στη σχολική ζωή Έμφαση στην αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών στις παιδαγωγικό – διδακτικές προσεγγίσεις

Παιδαγωγικό κλίμα + διαπολιτισμικότητα Εθνοπολιτισμικά ετερογενής σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού Ειδικές ευκαιρίες για δια-εθνοτική επαφή Συνεργατική μάθηση σε εθνοτικά ετερογενείς ομάδες Προσωπική εμπλοκή του σχολείου και των εκπαιδευτικών με όλους τους μαθητές Ανοικτή καταδίκη του ρατσισμού και των διακρίσεων από το σχολείο

Παιδαγωγικό κλίμα + διαπολιτισμικότητα Σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει κυρίως στην Ολλανδία έχει φανεί ότι: Τα μικρά σχολεία ευνοούν το διαπολιτισμικό κλίμα Οι δάσκαλοι που καταδικάζουν ευθέως το ρατσισμό και τις διακρίσεις αποτρέπουν εθνοτικές διακρίσεις και σχολική βία Οι μαθητές σέβονται περισσότερο τους εκπαιδευτικούς που παίρνουν αυτές τις θέσεις Οι μικτές τάξεις αίρουν παγιωμένες απόψεις για την κοινωνική στρωμάτωση, όπου οι μειονότητες κατέχουν τις χαμηλότερες θέσεις Μερικές φορές, όταν οι ντόπιοι μαθητές είναι μειοψηφία στην τάξη τους διατρέχουν τον κίνδυνο να αισθάνονται λιγότερο αποδεκτοί από τους συνομηλίκους συμπατριώτες τους

Παιδαγωγικό κλίμα + διαπολιτισμικότητα Διάφοροι παράγοντες καθιστούν δύσκολη την επιλογή των κατάλληλων εκπαιδευτικών στρατηγικών: Η περιορισμένη γνώση που έχουμε σχετικά με την επίδραση του σχολικού κλίματος στη διαπολιτισμική μάθηση Η απουσία ανάλογων αποτελεσμάτων σχετιζόμενων με κάποιες παρεμβάσεις σε διαφορετικές μεταξύ τους εθνοπολιτισμικές ομάδες Ο καταναγκαστικός χαρακτήρας αρκετών από τις παρεμβάσεις Η ανάγκη να λαμβάνουμε ταυτόχρονα υπόψη διάφορους εκπαιδευτικούς στόχους

Παιδαγωγικό κλίμα + διαπολιτισμικότητα Υπάρχει δυστυχώς η πιθανότητα να «χαθούμε» στην επιδίωξη να ικανοποιήσουμε ταυτόχρονα διαπολιτισμικούς στόχους που αναφέρονται σε ετερόκλητες μεταξύ τους εθνοπολιτισμικές ομάδες. Τότε ίσως χρειάζεται να ανατρέξουμε στους γενικούς παιδαγωγικούς στόχους που συνάδουν με η σχολική κουλτούρα και αναφέρονται στο σεβασμό του άλλου, τη δημοκρατία και την πρόληψη πάσης μορφής βίας στο σχολικό περιβάλλον.