Δημοτικό Σχολείο Καμινίων Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Ταξίδι στις γευστικές γαστρονομικές συνήθειες του λαού μας από την αρχαιότητα έως τις μέρες μας» Σχολικό έτος 2012-2013 Δημοτικό Σχολείο Καμινίων
Ξεκινώντας… Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Σαραντούδης Γεώργιος Τάξη: Στ΄
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες Οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες Η 1η ομάδα ασχολήθηκε με τη διατροφή των αρχαίων Ελλήνων . Η 2η ομάδα ασχολήθηκε με τη διατροφή στο Βυζάντιο . Τέλος από κοινού ασχολήθηκαν με τη διατροφή στην περίοδο της Τουρκοκρατίας και τη σύγκριναν με τη σημερινή .
ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ… Αφορμή επιλογής του θέματος αποτέλεσε η 4η ενότητα στο μάθημα της Γλώσσας με τίτλο << ΔΙΑΤΡΟΦΗ >> και συγκεκριμένα η αναφορά της ενότητας σε φαγητό των αρχαίων ( σελ. 51 Α΄ τεύχος ) που εντυπωσίασε τους μαθητές .
Η Δραση μαΣ…(5 τουλαχιστον διαφανειεΣ) Συμπλήρωση ερωτηματολογίου προκειμένου να προσδιορίσουμε τις γνώσεις μας ως προς το αντικείμενο . Συλλογή πληροφοριών από περιοδικά , βιβλία και το διαδίκτυο . Διαλογική συζήτηση και αξιολόγηση των πληροφοριών . Καταγραφή μικρών κειμένων . Συγκέντρωση εικόνων και δημιουργία κολλάζ . Δημιουργία διαφημίσεων που αφορούν βασικά τρόφιμα στην πυραμί- δα της Διατροφής . Αναφορά σε παραδοσιακά επαγγέλματα που σχετίζονται με τη διατροφή . Επίσκεψη σε ελαιοτριβείο και ξενοδοχείο της περιοχής . Παρουσίαση της εργασίας στις υπόλοιπες τάξεις του σχολείου .
Εικόνες από αγγεία της Αρχαίας Ελλάδας που έχουν σκηνές διατροφής Εικόνες από αγγεία της Αρχαίας Ελλάδας που έχουν σκηνές διατροφής Ο Πλούτων δειπνεί με τη συντροφιά της Περσεφόνης. Αττική ερυθρόμορφη κύλικα, Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο, 440-430 π.Χ. περίπου. Ερυθρόμορφο πιάτο με παράσταση ψαριών, Μουσείο του Λούβρου, Παρίσι, 350 - 325 π.Χ. περίπου. Νεαρός που στο δεξί χέρι κρατά μια οινοχόη για να αντλήσει κρασί από έναν κρατήρα, ώστε να γεμίσει μια κύλικα στο αριστερό του χέρι. Το γεγονός ότι εμφανίζεται γυμνός μαρτυρά πως υπηρετεί ως οινοχόος σε συμπόσιο. Αττικό ερυθρόμορφο κύπελλο,Μουσείο του Λούβρου, Παρίσι, 490 - 480 π.Χ. περίπου. Τεμαχισμός και αγορά ψαριού
Σκηνή από συμπόσιο: οι συνδαιτημόνες παίζουν κότταβο ενώ μία κοπέλα παίζει αυλό. Αττικός ερυθρόμορφος κρατήρας, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Μαδρίτης, 420 π.Χ. περίπου. Τα δημητριακά κατείχαν εξέχουσα θέση στη διατροφή τωνΑρχαίων Ελλήνων. Ήδη από την ομηρική εποχή ήταν γνωστός ο τρόπος καλλιέργειας σίτου, κριθαριού και όλυρας Θυσία αγριόχοιρου
Εικόνες από τη Βυζαντινή περίοδο που έχουν σκηνές διατροφής Εικόνες από τη Βυζαντινή περίοδο που έχουν σκηνές διατροφής
Σκεύη Βυζαντινής περιόδου Σκεύη Βυζαντινής περιόδου
Συνταγές βυζαντινών φαγητών Συνταγές βυζαντινών φαγητών 1. Όρνις μονθυλευτή: Άφηναν ένα κοτόπουλο για λίγες ώρες σε κρασί ή ξίδι, με διάφορα καρυκεύματα (πιπέρι, γαρίφαλο, κανέλα, μοσχοκάρυδο). Μετά το παραγέμιζαν με ψίχα ψωμιού, αμύγδαλα και άλλα καρυκεύματα. Συχνά, προσέθεταν σταφίδες, κουκουνάρια και ψιλοκομμένα μανιτάρια. Σιγόβραζαν το κοτόπουλο σε κρασί ή το έψηναν στο φούρνο μέσα σ΄ ένα καλά κλεισμένο πήλινο σκεύος, αφού το άλειφαν καλά με βούτυρο. 2. Αμανίται: Έκοβαν φέτες μανιτάρια και τα αλατοπιπέρωναν και στη συνέχεια τα τηγάνιζαν με φέτες αχλαδιού. 3. Σφουγγάτον: Έτριβαν ένα κρεμμύδι και το τσιγάριζαν στο τηγάνι. Προσέθεταν μυρωδικά και στο τέλος τ΄ αβγά. 4. Κρασάτον ή ξιδάτον λαγομαγείρευμα: Οι Βυζαντινοί αγαπούσαν να μαγειρεύουν τον λαγό μέσα σε κόκκινο κρασί ή σε ξίδι, με την προσθήκη πιπεριού, γαριφάλου και νάρδου (βαλεριάνα). Για να ενισχύσουν τη γεύση προσέθεταν, κατά το μαγείρεμα και λίγο χοιρινό κρέας 5. Μυττωτόν: Ήταν ψιλοκομμένες σκελίδες σκόρδου, αναμεμειγμένες με λάδι και πολτό μαύρης ελιάς. 6. Μονόκυθρον: Μαγειρεύονταν από διάφορα παστά ή και φρέσκα ψάρια, μαζί με κομμάτια διάφορων τυριών, αβγά και λάχανο, μέσα σε λάδι με πιπέρι και σκόρδα.
Διαφημίσεις μαθητών
Παραδοσιακά επαγγέλματα που σχετίζονται με τη διατροφή Παραδοσιακά επαγγέλματα που σχετίζονται με τη διατροφή
Μας επισκέφθηκαν… Επισκεφτήκαμε τον αρχιμάγειρα γειτονικού ξενοδοχείου και συζητήσαμε θέματα παλιότερων και σύγχρονων διατροφικών συνηθειών των Ελλήνων .
Η παρουσίασή μας… Η εργασία παρουσιάστηκε στο σύνολό της Η εργασία παρουσιάστηκε στο σύνολό της στην αίθουσα σε κάθε τάξη του σχολείου μας .
Ας αξιολογηθούμε… Οι εντυπώσεις των μαθητών μας από το πρόγραμμα ήταν θετικές . Τους δόθηκε η δυνατότητα να γνωρίσουν απλές καθημερινές συνήθειες και τρόπους σίτισης των προγόνων μας . Το πρόγραμμα είχε επιτυχία , οι μαθητές εργάστηκαν , συνεργάστηκαν , άντλησαν πληροφορίες , τις αξιολόγησαν , έδωσαν δικά τους κειμενάκια και σχεδίασαν . Θα επιθυμούσα να αναπτύξουμε κι άλλες δράσεις , όμως η πίεση της ολοκλήρωσης της ύλης των μαθημάτων δε μας το επέτρεψε .
Κλεινοντασ… Αυτό που εντυπωσίασε περισσότερο τους μαθητές ήταν το πόσο λιτοδίαιτοι αλλά και καλοφαγάδες ήταν οι Αρχαίοι Έλληνες και η αγάπη που είχαν για τον άρτο , τα φρούτα και το μέλι . Η διατροφή τους ήταν πλήρης με βάση τις τροφές που υπήρχαν τότε . Επίσης τους παραξένεψε που οι Βυζαντινοί δεν έτρωγαν πρωινό και πως τα φαγητά τους μοιάζουν με τα δικά μας σπιτικά φαγητά πάρα πολύ .