Οικονομική Ανθρωπολογία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Θεωρία και Ιστορία της Τεχνολογίας Ενότητα 1: Η Τεχνολογία ως Θεωρία και Ιστορία Δημήτρης Μπιλάλης Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα: Ιστορίας, Αρχαιολογίας,
Οικονομική Ανθρωπολογία
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Τίτλος Μαθήματος Ενότητα #: 8η Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης Σχολή: Σ.Α.Κ.Ε. Τμήμα: Φιλοσοφίας.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 3η: Η έννοια της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 1
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Προσχολική Παιδαγωγική
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 1: Εισαγωγή στους Η/Υ Ιωάννης Σταματίου
Ενότητα 2: Εισοδηματικός περιορισμός
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Κινητικά προβλήματα Πολλαπλές αναπηρίες
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οικονομική Ανθρωπολογία Ενότητα 1: Αρχές, προέλευση και κατευθύνσεις της οικονομικής ανθρωπολογίας Ε. Δέλτσου Επίκουρος Καθηγήτρια Κοιν. Ανθρωπολογίας Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοιν. Ανθρωπολογίας Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Σκοποί ενότητας Η επισήμανση των κεντρικών ζητημάτων της οικονομικής ανθρωπολογίας: ο εθνοκεντρισμός της δυτικής οικονομικής και η σχέση μεταξύ του ευρύτερου κοινωνικο-πολιτισμικού πλαισίου και της οικονομίας. Οι θέσεις του Karl Polanyi και η διαμάχη μεταξύ φορμαλιστών και υποστασιαστών, ο οικουμενισμός και ο σχετικισμός στις προσεγγίσεις του οικονομικού και η εξέλιξη της διαμάχης.

Περιεχόμενα ενότητας Καταστατικές θέσεις της Οικονομικής Ανθρωπολογίας Περιεχόμενα ενότητας Καταστατικές θέσεις της Οικονομικής Ανθρωπολογίας Αρχικά ζητήματα στις ανθρωπολογικές προσεγγίσεις του οικονομικού Ανθρωπολογικές προσεγγίσεις του οικονομικού. Τυπολογιστές και Υποστασιαστές: Η διαμάχη Οι θέσεις του Karl Polanyi Υποστασιαστές και τυπολογιστές, όπως σχετικιστές και οικουμενιστές Η οικονομική ανθρωπολογία «μετά τη διαμάχη» υποστασιαστών και τυπολογιστών: νεο-μαρξισμός, φεμινισμός, οικολογία, ανάπτυξη, γεωργία, κλπ Βιβλιογραφία

Αρχές, προέλευση και κατευθύνσεις της οικονομικής ανθρωπολογίας

Καταστατικές θέσεις της Οικονομικής Ανθρωπολογίας ΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ: Η σχέση μεταξύ περιβάλλοντος, κοινωνίας, πολιτισμού, οικονομίας Η οικονομία ως παραγωγή, διανομή και κατανάλωση Η ενθυλάκωση του οικονομικού στο κοινωνικό Η αμφισβήτηση της οικουμενικότητας των αρχών της δυτικής οικονομικής

Αρχικά ζητήματα στις ανθρωπολογικές προσεγγίσεις του οικονομικού Κυρίαρχο ερώτημα: ήταν τα εννοιολογικά εργαλεία της δυτικής οικονομικής κατάλληλα για τη μελέτη μη-βιομηχανικών οικονομιών; Κριτική της κοινωνικής ανθρωπολογίας για τη δυτική οικονομική: Εθνοκεντρική επιστήμη Αγνοεί το ρόλο του πολιτισμού στην οικονομική συμπεριφορά Ανθρωπολογικές μελέτες του οικονομικού στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα: ολιστικές, περιγραφικές, η διερεύνηση των τρόπων προς το ζην ενταγμένη στο γενικό κοινωνικό-δομικό πλαίσιο.

Ανθρωπολογικές προσεγγίσεις του οικονομικού Τυπολογιστές και Υποστασιαστές: Η διαμάχη Ο σχετικισμός και ο οικουμενισμός στις προσεγγίσεις του οικονομικού: οι διαφορετικοί πολιτισμοί απαιτούν διαφορετικά επιστημονικά εργαλεία για την κατανόηση τους ή όλες οι ανθρώπινες εμπειρίες είναι ίδιες, οπότε και τα αναλυτικά εργαλεία είναι καθολικά; Ο Karl Polanyi (1944, O μεγάλος μετασχηματισμός και 1957, Trade and Market in the Early Empires), η οικονομία ως θεσμοθετημένη διαδικασία και οι δύο διαστάσεις του οικονομικού: Η τυπολογική: η οικουμενικότητα της ορθολογικής λήψης αποφάσεων. Η υποστασιακή: οι υλικές δραστηριότητες που αφορούν στο βιοπορισμό.

Οι θέσεις του Karl Polanyi Οι προ-καπιταλιστικές κοινωνίες εμφανίζουν όλων των ειδών τις οικονομικές δραστηριότητες, αλλά δεν εντάσσονται στην οικονομική λογική της ανταγωνιστικής αγοράς. Μόνο στο νεότερο καπιταλισμό η υποστασιακή διάσταση του οικονομικού συγχωνεύεται με την ορθολογική, ενσωματώνεται στο θεσμό της αγοράς και στοχεύει στη μεγιστοποίηση του ατομικού κέρδους («αντί η οικονομία να ενθηκεύεται στις κοινωνικές σχέσεις, οι κοινωνικές σχέσεις ενθηκεύονται στο οικονομικό σύστημα». Polanyi , The Great Transformation). Η οικονομία ενσωματώνεται στην κοινωνία με τρεις τρόπους: Αμοιβαιότητα Ανακατανομή Ανταλλαγή (τρεις εφαρμογές: α) τοπική κίνηση «αλλαγής θέσεων» από το ένα χέρι στο άλλο, β) πράξη ιδιοποίησης σε συγκεκριμένη τιμή, γ) πράξη ιδιοποίησης σε διαπραγματεύσιμη τιμή) Διαφορετικοί συνδυασμοί των τριών υπάρχουν σε όλες τις κοινωνίες, ένας από τους τρεις τρόπους όμως κυριαρχεί (π.χ. η αμοιβαιότητα σε κοινωνίες με δεδομένες συμμετρικές δομές –λ.χ., ημιφύλια συγγενών– η αναδιανομή σε κοινωνίες με συγκεντρωτική πολιτική δομή –λ.χ., αρχηγάτα–, η ανταλλαγή της αγοράς στον καπιταλισμό).

Υποστασιαστές και τυπολογιστές, όπως σχετικιστές και οικουμενιστές Το υποστασιακό μοντέλο του Polanyi ήταν σχετικιστικό και εξελικτικιστικό: οι οικονομίες διαφορετικών κοινωνιών βασίζονται σε διαφορετικές πολιτισμικές λογικές και άρα χρειάζονται διαφορετικά εργαλεία για την κατανόηση τους. Οι τρεις τρόποι ενσωμάτωσης της οικονομίας στην κοινωνία συνιστούν μιαν ιστορική, εξελικτική πορεία από τον ένα στον άλλο με την ανταλλαγή να καταλαμβάνει το τελικό «στάδιο» Θέσεις τυπολογιστών ανθρωπολόγων που διαφωνούσαν με τον σχετικισμό του Polanyi: όλες οι κοινωνίες διαθέτουν ορθολογική συμπεριφορά  πίσω από «παράξενες» στον ξένο παρατηρητή συμπεριφορές υπάρχει λογική.

Η οικονομική ανθρωπολογία «μετά τη διαμάχη» υποστασιαστών και τυπολογιστών: νεο-μαρξισμός, φεμινισμός, οικολογία, ανάπτυξη, γεωργία, κλπ. Η μαρξική και μαρξιστική ανθρωπολογία  η έμφαση στους τρόπους παραγωγής, στο ρόλο της αποικιοκρατίας και του παγκόσμιου εμπορίου  ευρύτερα ζητήματα επιβολής της εξουσίας και κοινωνικής αλλαγής. Ο φεμινισμός  η αμφισβήτηση της διάκρισης μεταξύ δημόσιας σφαίρας παραγωγής και ιδιωτικής οικιακής σφαίρας κατανάλωσης  κριτική στην οικονομική θεωρία για τις έμφυλες αντιπαραθετικές ταυτίσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού (πολιτισμικές επιρροές του 19ου αι.)  το νοικοκυριό ως κεντρική αναλυτική κατηγορία πέραν της διάκρισης οικιακού και οικονομικού. Η πολιτισμική οικολογία = οι σχέσεις μεταξύ φυσικού περιβάλλοντος και ανθρώπινων πληθυσμών, όπου εντάσσονται και οι οικονομικές συνισταμένες. Η μετα-πολεμική περίοδος του ψυχρού πολέμου και η έννοια της «ανάπτυξης»  επιρροές της θεωρίας της εξάρτησης και του παγκόσμιου συστήματος στην ανθρωπολογία, αλλά και εκπρόσωποι της «αναπτυξιακής» κατεύθυνσης στην ανθρωπολογία. Οι αγροτικές μελέτες και η αγροτική οικονομία στην ανθρωπολογία στα 1970 και 1980  συνεκτικές κοινωνίες με ηθικές αρχές ή ατομικά συμφέροντα;

Βιβλιογραφία Συγγράμματα: Wilk, R. R., Cliggett, L. 2010. Οικονομία και πολιτισμός. Εκδόσεις Κριτική. Narotzky, S. 2007 (1997). Οικονομική Ανθρωπολογία: Νέοι Προσανατολισμοί. Εκδόσεις Σαββάλας. Συμπληρωματική βιβλιογραφία: Cohen, D. 2013. Homo economicus: Ένας (παραστρατημένος) προφήτης της νέας εποχής. Πόλις. Godelier, M. 2003. Το Αίνιγμα του Δώρου. Gutenberg. Godelier, M. 1987. Η θεωρία της μετάβασης στον Μαρξ. Gutenberg. Godelier, Μ. 1988. Μαρξιστικοί ορίζοντες στην Κοινωνική Ανθρωπολογία. Gutenberg. (τομ. Α, σελ.53-138, τομ. Β , σελ.167-236) Gudeman, St. 2009. Ανθρωπολογία της οικονομίας. Εκδόσεις Πολύτροπον. Hall, St., D. Held, A. McGrew (επιμ.). 2003. Η νεωτερικότητα σήμερα: Οικονομία, κοινωνία, πολιτική, πολιτισμός. Σαββάλας. Μως, Μ. 1979. Το Δώρο. Καστανιώτης. Πολάνυι, Κ. 2001. Ο Μεγάλος Μετασχηματισμός. Νησίδες. (σελ.37-77) Wolf, E. 2008/1982. Η Ευρώπη και οι λαοί χωρίς ιστορία. Ελληνικά Γράμματα. (σελ.59-169)

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση, Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.