ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ- ΠΤΕΑ ΜΑΘΗΜΑ:ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ: ΜΑΡΙΝΑ ΣΑΛΑΟΥΝΗ ΑΝΘΗ ΜΑΚΡΙΝΑ ΑΝΑΠΗΡΙΑ
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΠΗΡΙΑ; Ο όρος αναπηρία αναφέρεται στον περιορισμό της κοινής δραστηριότητας λόγου, έργου ή άμεσης αντίληψης λόγω σωματικής ή πνευματικής βλάβης ενός ανθρώπου. Διακρίνουμε τους σωματικά ανάπηρους και τους διανοητικά ανάπηρους. Η αναπηρία γενικά διακρίνεται σε ολική και μερική καθώς και σε σωματική και διανοητική.
ΑμεΑ ( Άτομα με Αναπηρία) Aπό έρευνες προκύπτει ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο αριθμός των ατόμων με αναπηρίες ανέρχεται σε 37 εκατομμύρια άτομα, αριθμός που αντιστοιχεί στο 10% του πληθυσμού. Στην Ελλάδα, ο αριθμός των ατόμων με αναπηρίες, υπολογίζεται περίπου στο 1 εκατομμύριο. Επίσημη απογραφή δεν υπάρχει, τα στοιχεία στηρίζονται σε ποσοστά της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας και των επίσημων φορέων του κράτους. Στο μεγαλύτερο ποσοστό τους, με βάση τα δεδομένα, κατοικούν στις μεγάλες αστικές πόλεις, δεδομένου ότι εκεί λειτουργούν Ειδικά Σχολεία (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά), Κέντρα προκατάρτισης, εργαστήρια, Υπηρεσίες Κοινωνικών Παροχών, Φορείς Πρόνοιας , Ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες , Νοσοκομεία κ.λπ..
Η οργάνωση εκπροσώπησης των Ατόμων με Αναπηρία στην ελληνική πολιτεία και κοινωνία. Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) είναι ο τριτοβάθμιος κοινωνικοσυνδικαλιστικός φορέας του αναπηρικού κινήματος στην Ελλάδα. Από την ίδρυσή της, το 1989, έως σήμερα, αγωνίζεται για την προώθηση πολιτικών που συμβάλλουν στην πλήρη συμμετοχή όλων των ατόμων με αναπηρία στην κοινωνική, οικονομική, πολιτική και πολιτιστική ζωή της χώρας.
ΕΘΝΙΚΗ ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΑΤΟΜΩΝ με ΑΝΑΠΗΡΙΑ Η Εθνική Αθλητική Ομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρίες ιδρύθηκε το 2002 και λειτουργεί σύμφωνα με τον Αθλητικό νόμο όπως και οι υπόλοιπες Αθλητικές Ομοσπονδίες στην Ελλάδα. Εκπροσωπεί όλες τις κατηγορίες αθλητών με κινητικές αναπηρίες (ακρωτηριασμός, κάκωση νωτιαίου μυελού, εγκεφαλική παράλυση κλπ), νοητική αναπηρία και αναπηρίες όρασης. Τα αθλήματα που καλλιεργεί η Ομοσπονδία είναι τα εξής: (Παραολυμπιακά) Στίβος, Κολύμβηση, Άρση βαρών σε πάγκο, Μπότσια, Ποδηλασία (δρόμου & πίστας), Γκόλμπολ, Αντισφαίριση σε αμαξίδιο, Πετοσφαίριση καθιστών, Ξιφασκία σε αμαξίδιο, Επιτραπέζια Αντισφαίριση, Ποδόσφαιρο 5Χ5, Σκοποβολή, Τζούντο, Τοξοβολία. (μη Παραολυμπιακά) Καλαθοσφαίριση για άτομα με Νοητική Αναπηρία, Χορός σε αμαξίδιο, Σκάκι τυφλών.
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΠΟΥ ΠΗΡΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΟΝΕΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΠΟΥ ΠΗΡΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΟΝΕΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ
Στην προκειμένη περίπτωση διαταράχθηκε ΠΩΣ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΡΟΛΟΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΕΝΟΣ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ Στην προκειμένη περίπτωση διαταράχθηκε η ψυχική υγεία της οικογένειας. Αλλάζει άρδην η καθημερινότητα της οικογένειας. Στη συγκεκριμένη οικογένεια οι σχέσεις δεν είχαν αλλάξει κατά πολύ, αφού είχαν δεθεί ακόμη περισσότερο μετά την γέννηση του παιδιού με αναπηρία. Το οικογενειακό περιβάλλον δέχτηκε χωρίς κανένα πρόβλημα το παιδί. Αντιθέτως προσπαθούσαν να κοινωνικοποιήσουν το παιδί.
ΠΡΩΤΗ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Αρχικά οι γονείς είχαν πάθει ένα ισχυρό σοκ. Ένιωσαν απογοήτευση και θυμό. Οι γονείς είχαν αποδεχθεί πλήρως το πρόβλημα του παιδιού τους και προσάρμοσαν τη ζωή τους στις νέες απαιτούμενες ανάγκες. Μέτα την διάγνωση της αναπηρίας, οι γονείς πάλεψαν και παλεύουν να αποκαταστήσουν την αναπηρία του παιδιού τους.
ΠΩΣ ΣΥΝΗΘΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΟΙ ΣΥΖΥΓΟΙ; Μετά την γέννηση του παιδιού οι σχέσεις του ζευγαριού ενδυναμώθηκαν και οι δεσμοί μεταξύ τους έγιναν πιο ισχυροί. Έως και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια γάμου, στηρίζουν ο ένας τον άλλον και αγωνίζονται για το καλύτερο του παιδιού τους.
ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΝ/ΤΗΝ ΑΔΕΡΦΟ/Η ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ; Ο/Η αδελφός/η ως μεγαλύτερος/η στην αρχή ζήλευε για το λόγο ότι οι γονείς έδιναν περισσότερη σημασία στο παιδί με αναπηρία. Μετέπειτα, όμως , καθώς μεγάλωναν ο/η αδελφός/η κατανοούσε την ιδιαιτερότητα του παιδιού και προσαρμόστηκε στα νέα δεδομένα. Τα δύο αδέλφια, πια είναι πολύ δεμένα μεταξύ τους και ο/η μεγαλύτερος/η αδελφός/η προστατεύει και φροντίζει τον/την άλλο/η αδελφό/η.
ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΝ/ΤΗΝ ΑΔΕΡΦΟ/Η ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ; Επίσης ο/η αδελφός/η προσπαθούσε να προσαρμόζει τα παιχνίδια και τις δραστηριότητες του/της έτσι ώστε να μπορεί να συμμετέχει σε αυτά και το παιδί με αναπηρία , π.χ. επιτραπέζια και πάζλ. Όταν οι γονείς απουσίαζαν τη ευθύνη για τη φροντίδα του παιδιού με αναπηρία τη είχε ο/η μεγαλύτερος/η αδελφός/η.
ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν αντιμετώπισε κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα το παιδί. Αντιθέτως μάλιστα λόγω του ότι υπήρχαν στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον και άλλα παιδιά με αναπηρία η προσαρμογή ήταν πιο εύκολη Είναι αξιόλογο να αναφερθεί ότι από την πρώτη μέρα φοίτησης στο σχολείο όλοι ήταν ενήμεροι για την ιδιαιτερότητα του παιδιού και δεν υπήρχε περιθωριοποίηση από τα άλλα παιδία, αλλά και από τους δασκάλους – καθηγητές.
Τα αυτούσια λόγια από τον γονέα και το παιδί . . . "Πάντα αντιμετωπίζω τις δυσκολίες της ζωής με θάρρος και θράσος" (παιδί) Όνειρο του γονέα : "Να αυτονομηθεί και να πάρει την ζωή στα χέρια του, πραγματοποιώντας τα όνειρα του."
ΤΟΥΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ !!! Σε όλη την διάρκεια της συνέντευξης ο γονέας αλλά και το παιδί ήταν άνετοι, δεχόντουσαν κάθε ερώτηση και κάθε απορία μας. Μας εξέπληξε η θετική ματιά που έχουν για την ζωή γιατί μέσα από τα προβλήματα την απολαμβάνουν στο έπακρον. ΤΟΥΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ !!!
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ