Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Το «σενάριο» Αφού ολοκληρώσουμε τη διδασκαλία στο κεφάλαιο 3 οι μαθητές θα πραγματοποιήσουν την εργαστηριακή άσκηση «Προσδιορισμός.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ογκομέτρηση.
Advertisements

ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ Ή ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΗ ;
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
1. Πού διδάσκω; Τάξη: Γ’ Λυκείου Επίπεδο-αποδοχή μαθητών: Μέτριο
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές  Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med  Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΕΡΟ.
« ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΣΥΓΧΡΟΝΙΚΗΣ ΛΗΨΗΣ ΚΑΙ
ΘΕΡΜΟΧΗΜΕΙΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ. Click board to change its colour.
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Α΄ΕΠΑΛ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ ΚΑΙ ΒΑΣΕΩΝ
Γ΄Λυκείου Κατεύθυνσης
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Β΄ Γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Χημείας Α΄Γενικού Λυκείου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης
Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΠΟΤΕΝΣΙΟΜΕΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ pH ΚΑΙ ΠΕΧΑΜΕΤΡΙΚΕΣ ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΕΙΣ
ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΣΤΑΘΕΡΑ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
«Η οργάνωση της γνώσης»
ΧΗΜΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ, ΟΞΕΑ, ΒΑΣΕΙΣ, pH. ΟΓΚΟΜΕΤΡΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΟΞΙΚΟΥ ΟΞΕΟΣ
∆είκτες Πρωτολυτικοί ή ηλεκτρολυτικοί δείκτες είναι ουσίες των οποίων το χρώμα αλλάζει ανάλογα με το pH του διαλύματος στο οποίο προστίθενται. Οι δείκτες.
Περί ρυθμιστικών διαλυμάτων
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση θερμοκρασίας και συγκέντρωσης.
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΕ ΥΔΑΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ ΓΙΝΟΜΕΝΟ ΙΟΝΤΩΝ ΝΕΡΟΥ Kw
Arrhenius. Arrhenius Ιοντισμός ηλεκτρολύτη μέσα στο νερό.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ
Άσκηση 5η -Εργαστήριο Χημείας Τροφίμων
IrYdium Chemistry Lab.
Καμπύλη ογκομέτρησης είναι η γραφική παράσταση του pΗ του άγνωστου διαλύματος που ογκομετρούμε σε συνάρτηση με τον όγκο του πρότυπου διαλύματος που προσθέτουμε.
«Εν Χημικόν ωρολόγιον» Το χημικό ρολόι Β ΛΥΚΕΙΟΥ-ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΧΗΜΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ Η. Γαβρίλης.
ΟΞΕΙΔΟΑΝΑΓΩΓΙΚΕΣ ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΟΞΕΙΔΟΑΝΑΓΩΓΙΚΗ ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΗ:
Συμπλοκομετρικές τιτλοδοτήσεις Προσδιορισμός σκληρότητας νερού
2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ Επιμέλεια: Κωτίτσας Αριστοτέλης B΄ Τάξη Λυκείου B΄ Τάξη Λυκείου ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Άσκηση 7 Εργαστηριακού οδηγού.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.2.Θ: ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΗΣ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ Τι είναι: ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΗΣ είναι η διαδικασία προσδιορισμού του.
Μια ενδεικτική χρήση του Multilog στη Βιολογία.  Το H 2 O 2 είναι τοξικό για τους περισσότερους οργανισμούς.  Μπορεί να καταστρέψει ενζυματικά πολλούς.
5. ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΕΩΣ -πρόκειται για τη σπουδαιότερη τάξη των ογκομετρικών μεθόδων αναλύσεως με ευρύτατη χρήση στη χημεία, τη βιολογία, τη γεωλογία,
Πρακτική άσκηση Eργαστήριο Εδαφολογίας τμήματος Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων και Γεωργικής μηχανικής ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ Α.Μ.:Ζ
1 Γεωργική Χημεία Αλκαλιμετρία - Οξυμετρία, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Γεωργική Χημεία Ενότητα.
ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Υπεύθυνος: Ι. Θεοχαρόπουλος Ταχύτητα Αντίδρασης - Παράγοντες που την επηρεάζουν Εισηγητής:Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Συνεργάτης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Λυκείου Θετικής Κατεύθυνσης ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ.
ΕΥΡΙΔΙΚΗ ΗΛΙΑ 8ο ΕΞΑΜΗΝΟ Α.Μ : Z15880 ΑΦΠ ΚΑΙ ΓΜ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΔΑΦΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΧΗΜΕΙΑΣ- Γ.Π.Α 9 ΙΟΥΛΙΟΥ-31 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2012.
ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΕΠHΡΕΑΖΟΥΝ ΡΟΛΟΪ ΙΩΔΙΟΥ Μάντζιου Μαρία χημικός.
1 Γεωργική Χημεία Αλκαλιμετρία - Οξυμετρία, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Γεωργική Χημεία Ενότητα.
Ογκομετρική ανάλυση Είναι η μεθοδολογία κατά την οποία προσδιορίζεται η συγκέντρωση διαλύματος άγνωστης ουσίας με την προσθήκη μετρήσιμου όγκου διαλύματος.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα Ογκομέτρηση Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Β΄ Γυμνασίου Παρασκευή Διαλυμάτων Ιδιότητες Υλικών Λογισμικό VLAB Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Συνεργάτης.
Ογκομέτρηση πολυπρωτικών οξέων
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
ΧΗΜΕΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Μέτρηση pH διαλυμάτων οξέων και βάσεων Βαθμονόμηση pH-μέτρου
ΤΜΗΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
∆είκτες Πρωτολυτικοί ή ηλεκτρολυτικοί δείκτες είναι ουσίες των οποίων το χρώμα αλλάζει ανάλογα με το pH του διαλύματος στο οποίο προστίθενται. Οι δείκτες.
ΚΕΦ.2.3: ΙΟΝΤΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ, pH (α)
ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΚΑΘΙΖΗΣΕΩΣ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΝΟΜΟΥ ΤΩΝ ΙΔΑΝΙΚΩΝ ΑΕΡΙΩΝ
ΟΙΝΟΛΟΓΙΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3ο.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου
Θερμόμετρα Αλλαγή Φάσης – Τήξη
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
ΔΕΙΚΤΕΣ Πρόκειται για ασθενείς ηλεκτρολύτες (οργανικά οξέα ή βάσεις) με χαρακτηριστική ιδιότητα το διαφορετικό χρώμα αδιαστάτων μορίων και χαρακτηριστικών.
11/12/20171 ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ ΤΩΝ ΙΔΑΝΙΚΩΝ ΑΕΡΙΩΝ.
Άσκηση 4 Πηγή ενέργειας για τη μυϊκή σύσπαση.
Σκληρότητα νερού Σκληρό νερό ονομάζεται το νερό που περιέχει ποσότητα αλάτων μεγαλύτερη από 0,5 gr/l (500mg/L) Το σκληρό νερό δεν είναι πόσιμο, εμποδίζει.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΝΟΜΩΝ ΤΩΝ ΙΔΑΝΙΚΩΝ ΑΕΡΙΩΝ
ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ
Ποιές ενώσεις ονομάζονται δείκτες; Που χρησιμοποιούνται οι δείκτες;
Άσκηση 4 Πηγή ενέργειας για τη μυϊκή σύσπαση.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Το «σενάριο» Αφού ολοκληρώσουμε τη διδασκαλία στο κεφάλαιο 3 οι μαθητές θα πραγματοποιήσουν την εργαστηριακή άσκηση «Προσδιορισμός της περιεκτικότητας του ξιδιού σε οξικό οξύ με την ογκομετρική μέθοδο». Στο επόμενο μάθημα γίνεται το αντίστοιχο πείραμα με τη χρήση του συστήματος συγχρονισμένης λήψης-απεικόνισης. Η καμπύλη ογκομέτρησης που προκύπτει δίνεται στους μαθητές. Με αφετηρία την καμπύλη ξεκινά μια σειρά μαθημάτων στα οποία γίνεται επανάληψη σχεδόν ολόκληρου του κεφαλαίου.

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Το πείραμα Αραιωμένο διάλυμα ξιδιού ογκομετρείται με πρότυπο διάλυμα NaOH 0,1M, παρουσία φαινολοφθαλεΐνης ως δείκτη. Χρησιμοποιείται το σύστημα συγχρονισμένης λήψης και απεικόνισης και γίνεται καταγραφή του pH κατά τη διάρκεια της ογκομέτρησης.

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Τα … απαραίτητα (συσκευές και υλικά) Σύστημα Multilog με αισθητήρα pH και θερμοκρασίας συνδεδεμένο με Η/Υ και εγκατεστημένο το πρόγραμμα DBLab. Μαγνητικός αναδευτήρας Προχοΐδα στηριγμένη σε ορθοστάτη Ποτήρι ζέσεως των 50mL Σιφώνια των 10mL και 25mL Ογκομετρική φιάλη των 250mL Ξίδι εμπορίου (κατά προτίμηση λευκό) Πρότυπο διάλυμα NaOH 0,1M Αποντισμένο νερό

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ

Η διαδικασία 10mL ξίδι αραιώνονται σε τελικό όγκο 250mL. Δείγμα όγκου 25mL από το αραιωμένο ξίδι μεταφέρεται σε μικρό ποτήρι ζέσεως (50mL) και βυθίζεται το ηλεκτρόδιο του πεχαμέτρου (+ αισθητήρας θερμοκρασίας) που συνδέεται με το Multilog. Το Multilog ρυθμίζεται στα 2000 σημεία με ρυθμό 10 μετρήσεις/s. Μετά την έναρξη των μετρήσεων ανοίγεται η στρόφιγγα της προχοΐδας ώστε να έχουμε ρυθμό περίπου 2 σταγόνες/s. Για την ανάδευση χρησιμοποιείται μαγνητικός αναδευτήρας. Η διαδικασία ολοκληρώνεται σε λιγότερο από 3 min. Στο τέλος η καμπύλη ογκομέτρησης εκτυπώνεται και δίνονται αντίγραφα στους μαθητές για επεξεργασία. Πάνω στην καμπύλη αυτή μπορεί να γίνει επανάληψη σχεδόν ολόκληρου του κεφαλαίου.

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Το … «τεχνικό» πρόβλημα Οι καμπύλες ογκομέτρησης αποτυπώνουν τη μεταβολή του pH σε συνάρτηση με τον όγκο του προτύπου διαλύματος που προστίθεται. Το πείραμα, όπως προτείνεται, αποτυπώνει τη μεταβολή του pH σε συνάρτηση με το χρόνο. Η παροχή της προχοΐδας μειώνεται σταδιακά (λόγω μείωσης της υδραστατικής πίεσης) και η καμπύλη που λαμβάνεται δεν είναι ακριβής. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος έχουν προταθεί διάφορες λύσεις.

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Προτεινόμενη λύση Για να ολοκληρωθεί το πείραμα σε σύντομο χρόνο και με σταθερή παροχή προτείνεται η διάταξη του διπλανού σχήματος. Αν η ποσότητα προτύπου που απαιτείται είναι περίπου 10mL, η επιφάνεια του διαλύματος στο χωνί θα «κατεβεί» μόλις 1-1,5mm… Θα έχει προηγηθεί ογκομέτρηση με την κλασσική μέθοδο (από προηγούμενο μάθημα-εργαστήριο) και θα είναι γνωστός ο όγκος του προτύπου στο ΙΣ. Με αντιστοίχιση του όγκου αυτού με το χρόνο στην καμπύλη που προκύπτει από το πείραμα λαμβάνεται –τελικά- η καμπύλη ογκομέτρησης. Χωνί 10cm Προχοΐδα Ελαστικός σωλήνας

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Παρατηρήσεις κατά την εκτέλεση του πειράματος Είναι δυνατόν να γίνουν και ποσοτικές μετρήσεις για τον προσδιορισμό της περιεκτικότητας του διαλύματος του ξιδιού σε οξικό οξύ (Σημειώνεται η αρχική ένδειξη στην προχοΐδα, αλλά απαιτείται συνεργασία για την καταγραφή της ένδειξης στην προχοΐδα στο Ισοδύναμο Σημείο: ένας κοιτάει το ογκομετρούμενο διάλυμα για να σημειώσει τη στιγμή που αλλάζει το χρώμα και ένας άλλος διαβάζει την ένδειξη της προχοΐδας εκείνη τη στιγμή χωρίς να διακοπεί η ροή. Εναλλακτικά το ΙΣ μπορεί να προσδιοριστεί με παρατήρηση της μορφής της καμπύλης ογκομέτρησης). Η δική μας πρόταση είναι να μην ασχοληθούμε με ποσοτικές μετρήσεις κατά την εκτέλεση του πειράματος αλλά με συζήτηση υπό μορφή ερωτήσεων ή παρατηρήσεων: «Πώς μεταβάλλεται το pH;», «Γιατί αυξάνεται το pH όσο προχωρεί το πείραμα;», «Δείτε ότι το pH δε μεταβάλλεται πολύ τώρα!» (στην ημιεξουδετέρωση), «Τώρα αυξήθηκε απότομα το pH, και ταυτόχρονα χρωματίστηκε η φαινολοφθαλεΐνη» (ΙΣ), «Το διάλυμα τώρα (τέλος) είναι πολύ βασικό. Γιατί;»

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Η καμπύλη όπως προκύπτει από το πείραμα. Οι μπλε γραμμές δείχνουν την αρχή της ογκομέτρησης και το ισοδύναμο σημείο.

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Και … μετά το πείραμα; Αφού ολοκληρωθεί το πείραμα δίνεται στους μαθητές αντίγραφο της καμπύλης ογκομέτρησης που προέκυψε. Με αφετηρία την καμπύλη αυτή αρχίζει μια σειρά μαθημάτων για επανάληψη ολόκληρου του κεφαλαίου. Μερικά από τα θέματα που θα συζητηθούν αναφέρονται στη συνέχεια (τελείως ενδεικτικά).

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Θέματα για επεξεργασία Ισοδύναμο σημείο (>, < ή = 7) Επιλογή κατάλληλου δείκτη. Σφάλματα από την επιλογή ακατάλληλου δείκτη. Υπολογισμός της Κ a του ασθενούς οξέος (pK a = pH ημιεξουδετέρωσης ) Ρυθμιστικά διαλύματα – Ρυθμιστική ικανότητα.

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Ισοδύναμο σημείο

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Ισοδύναμο σημείο Διάλυμα ισχυρού οξέος ογκομετρείται με διάλυμα ισχυρής βάσης. Στο ΙΣ το pH=7 (Κανένα ιόν δεν αντιδρά με το νερό). (εικόνα από την ιστοσελίδα του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Αθηνών)

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Ισοδύναμο σημείο Διάλυμα ασθενούς οξέος ΗΑ ογκομετρείται με διάλυμα ισχυρής βάσης. Στο ΙΣ το pH>7 (Με το νερό αντιδρά η συζυγής βάση Α - ). (εικόνα από την ιστοσελίδα του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Αθηνών)

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Ισοδύναμο σημείο Διάλυμα ασθενούς βάσης Β ογκομετρείται με διάλυμα ισχυρού οξέος. Στο ΙΣ το pH<7 (Με το νερό αντιδρά το συζυγές οξύ ΒΗ + ). (εικόνα από την ιστοσελίδα του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Αθηνών)

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Επιλογή κατάλληλου δείκτη

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Επιλογή κατάλληλου δείκτη Η φαινολοφθαλεΐνη είναι κατάλληλη για ογκομέτρηση του οξικού οξέος με NaOH. Αντίθετα η βρωμοκρεζόλη δεν είναι κατάλληλη για την ίδια ογκομέτρηση. (εικόνα από την ιστοσελίδα του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Αθηνών)

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Υπολογισμός της σταθεράς K a

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Υπολογισμός της σταθεράς K a Στο σημείο της ημιεξουδετέρωσης (V προτύπου = V ΙΣ /2) ισχύει pH = pK a. Πχ: για το οξικό οξύ pK a = 4,7 και K a = 1,8  10 -5

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Ρυθμιστική ικανότητα

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Ρυθμιστική ικανότητα Κατά την ογκομέτρηση διαλύματος ασθενούς ηλεκτρολύτη με πρότυπο ισχυρού ηλεκτρολύτη, πριν από το ισοδύναμο σημείο το διάλυμα είναι ρυθμιστικό. Πχ. Διάλυμα οξικού οξέος που ογκομετρείται με πρότυπο διάλυμα NaOH πριν από το ΙΣ περιέχει CH 3 COOH και CH 3 COO -. Η μέγιστη ρυθμιστική ικανότητα υπάρχει στην περιοχή της ημιεξουδετέρωσης (V προτύπου = V ΙΣ /2) όπου pH = pK a.

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Προσθήκη ίσων όγκων του προτύπου διαλύματος (2 mL) προκαλεί διαφορετικές μεταβολές στο pH.

Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ