Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 7 η Αποτίμηση Μη Αγοραίων Αγαθών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αποφάσεις Τιμολόγησης
Advertisements

Ελαστικότητα 4η Διάλεξη.
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ και ΚΟΣΤΟΣ.
 Από τις ανάγκες εκπαίδευσης της οικονομίας στις ανάγκες εκπαίδευσης του ατόμου : Το επαγγελματικό προφίλ ως στοιχείο σύζευξης της προσφοράς με τη ζήτηση.
Βασική πολιτική μικροοικονομία Μάνθος Ντελής. Ελεύθερη αγορά  Τα τελευταία χρόνια έχει δοθεί μεγάλο βάρος στη σπουδαιότητα της έννοιας ελεύθερη αγορά.
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Msc Αντωνία Μανιάτη.
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ: ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ ΓΙΑ ΑΡΤΟΠΟΙΕΙΟ ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΕΙΟ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
1.3 ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Δασική Διαχειριστική Ι
ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΕΙΣ-ΚΑΤΑΝΟΜΕΣ. Η βασική αρχή του οικονομικού σχεδιασμού είναι η δημιουργία οικονομικών και κοινωνικών στόχων για το μέλλον, εκφρασμένων σε ποσοτικοποιημένα.
Βασικές Οικονομικές Έννοιες
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Διαδικασία Καθορισμού Τιμής Πώλησης Αγαθού ή Υπηρεσίας
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 2 η Δημόσιες Επενδύσεις και Αναπτυξιακά Έργα.
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 1η
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 4η
Ασκήσεις - Εφαρμογές Διάλεξη 4η
Ασκήσεις - Εφαρμογές Διάλεξη 5 η Οικονομική Αξιολόγηση Έργων και Πολιτικών.
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 3η
Ασκήσεις - Εφαρμογές Διάλεξη 3η
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Οικονομικών Επιστημών Κατεύθυνση: Θεωρία και Πολιτική Ανάπτυξης και Διεθνούς Οικονομικής Μάθημα: Κοινωνικοοικονομική.
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 5η
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 6η
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 8 η Διανομή Εισοδήματος και Μέτρα Πολιτικής.
Λογιστική παρακολούθηση και αποτίμηση αποθεμάτων
Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης Εργαστήριο Πολιτικής Οικονομίας και Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης.
1 Διαχείριση Έργων Πληροφορικής Διάλεξη 7 η Διαχείριση Πόρων.
ΤΟ Α.Ε.Π. ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΤΟΥ.. Τι ονομάζουμε Α.Ε.Π. ; Το ποσό που αξίζουν τα αγαθά και οι υπηρεσίες που παράγει μια οικονομία σε ένα συγκεκριμένο.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ 1. Μέσω των δημοσίων δαπανών πραγματοποιούνται όλοι οι στόχοι του κράτους, όπως : 1.Η ανακατανομή των πόρων της οικονομίας. 2.Η επέκταση.
ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΛΕΞΗ 7η Περί Χρήματος. ΧΡΗΜΑ Χρήμα (Money) οτιδήποτε γενικά αποδεκτό στις συναλλαγές. Λειτουργεί ως:  Μέτρο υπολογισμού αξιών και.
Πολιτική Παιδεία Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου Γεωργία Καζάκου, ΠΕ09 Οικονομολόγος 1.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 2: ΖΗΤΗΣΗ. Διάλεξη 3. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, T.E.I. Θεσσαλίας.
1 Κ ΕΦΑΛΑΙΟ 17 ο: Eξωτερικές επιδράσεις και δημόσια αγαθά.
Τι είναι Χρηματοδοτική Διοίκηση;...τομέας των χρηματοοικονομικών ο οποίος ασχολείται κυρίως με τη διοίκηση μιας επιχείρησης Βασικές Χρηματοοικονομικές.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ (Κ105) ΚΛΕΑΝΘΗΣ ΣΥΡΑΚΟΥΛΗΣ ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΔΕ.
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ / ΤΡΟΦΙΜΩΝ Εισήγηση 6 η Δρ. Δημήτριος Π. Πετρόπουλος Οικονομολόγος.
1 Η Μέθοδος Υποθετικών Εκτιμήσεων Η πιθανολογική αποτίμηση (contingent valuation) εξετάζει τη δηλούμενη προθυμία του καταναλωτή να πληρώσει ή να αποζημιωθεί.
ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ Ενότητα 6: Ζήτηση Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός.
1 Βασικές Έννοιες της Οικονομικής Επιστήμης (Επανάληψη ή Εισαγωγή) Τι είναι Οικονομικό Υπόδειγμα; Όφελος Κόστος Αγορές Ελαστικότητα Εξωτερικότητες Οικονομικά.
Διάλεξη 7 Μακροοικονομία. Κεϋνσιανός Σταυρός Πραγματική δαπάνη (Υ): το ποσό που τα νοικοκυριά, οι επιχειρήσεις και το κράτος δαπανούν σε αγαθά και υπηρεσίες,
Εισαγωγή στην Οικονομική Ι Ζήτηση, Προσφορά, Ελαστικότητες.
ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΑ 3ο& 4ο
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 5: Δειγματοληψία και Ποιοτικός Έλεγχος
Καταναλωτές , πωλητές και πλεονάσματα
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
Μικροοικονομία Διάλεξη 2.
Μικροοικονομία Διάλεξη 1.
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Ενότητα 7: Ισορροπία της αγοράς
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΜΗΜΑ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ.
Η Μέθοδος Κόστους Ταξιδιού
ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Οικονομική Ανάλυση.
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Oι τιμές των αγαθών προσδιορίζονται στην αγορά από την αλληλεπίδραση των δυνάμεων της ζήτησης και της προσφοράς.
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΘΑΡΟΥ ΚΕΡΔΟΥΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Οδυσσέας Κοψιδάς Ελευθέριος Σαχινίδης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ Δ. Π. Μ. Σ
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Λήψη απόφασης για Ενεργειακό Σχεδιασμό
Τεχνολογία Β’ Γυμνασίου
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
Γεωργική Εκτιμητική Κώστας Τσιμπούκας.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 7 η Αποτίμηση Μη Αγοραίων Αγαθών

Ζητήματα που θα εξεταστούν: ► Με βάση ποιες μεθόδους αποτιμώνται τα μη αγοραία αγαθά και υπηρεσίες. ► Ποια είναι η μέθοδος υποθετικής αποτίμησης, που χρησιμεύει και ποια τα μειονεκτήματά της. ► Που χρησιμοποιείται η μέθοδος των ποιοτικών χαρακτηριστικών. ► Σε τι πλεονεκτεί η μέθοδος του κόστους ταξιδιού. ► Πότε είναι δυνατή η χρήση μιας ανάλογης αγοράς.

Μέθοδοι Αξιολόγησης Περιβαλλοντικών Αγαθών

Η Μέθοδος της Υποθετικής Αποτίμησης Άμεση Σκοπός: Η Διαμόρφωση μιας Υποθετικής Καμπύλης Ζήτησης. Στόχος της CVM: Η μέτρηση της Διάθεσης προς Πληρωμή (WTP: Willingness to Pay) και της Διάθεσης προς Αποδοχή του Καταναλωτή (WTA: Willingness to Accept).

Στάδια Υποθετικής Αποτίμησης ► Καθορισμός Υποθετικής Αγοράς Στο στάδιο αυτό γίνεται ο ορισμός του αγαθού (π.χ. περιβαλλοντικό αγαθό) και κατόπιν καθορίζεται μια αγορά για το συγκεκριμένο προϊόν. ► Απόκτηση Τιμών Εδώ προσδιορίζεται η τιμή για το αγαθό που καθορίστηκε στο προηγούμενο στάδιο. Τα άτομα δηλώνουν τη μέγιστη τιμή που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για να αποκτήσουν το υπόψη αγαθό (μέγιστη WTP) ή την ελάχιστη αποζημίωση που θα δέχονταν (ελάχιστη WTA) για να συνεχιστεί η υπάρχουσα κατάσταση (χωρίς την παραγωγή του αγαθού).

Στάδια Υποθετικής Αποτίμησης ► Υπολογισμός Μέσης WTP ή WTA Σε αυτό το στάδιο υπολογίζεται μια μέση τιμή για το αγαθό μέσα από τις προσφορές που έχουν δηλωθεί. Σκόπιμο είναι ο αποκλεισμός τυχόν ακραίων τιμών από το δείγμα. ► Υπολογισμός Καμπύλης WTP και WTA Η WTP γίνεται να θεωρηθεί ως συνάρτηση του εισοδήματος (Υ), της μόρφωσης (Ε), της ηλικίας (Α) και βέβαια της ποσότητας του αγαθού (Q), δηλαδή: και η συνάρτηση της καμπύλη ζήτησης του αγαθού θα είναι:

Στάδια Υποθετικής Αποτίμησης ► Διαμόρφωση Συνολικών Δεδομένων Κατά το στάδιο αυτό:  καθορίζεται η κατάλληλη πληθυσμιακή ομάδα που θα χρησιμοποιηθεί, η ομάδα δηλαδή που επηρεάζεται άμεσα από την παραγωγή του αγαθού,  γίνεται η μετάβαση από το δείγμα που επιλέχθηκε στο σύνολο του πληθυσμού, και  επιλέγεται η χρονική περίοδος συλλογής των προσφορών. ► Αξιολόγηση της Μεθόδου Αφού έχει πραγματοποιηθεί η μέθοδος υποθετικής αποτίμησης γίνεται μια ex post αξιολόγηση για να εξεταστεί ο βαθμός επιτυχίας της.

Δειγματοληπτικές Έρευνες για WTP/WTA ► Ανοιχτή Οι καταναλωτές ρωτούνται ευθέως τη μέγιστη τιμή που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για την απόκτηση ενός αγαθού. ► Κλειστή Στη μέθοδο αυτή οι καταναλωτές καθοδηγούνται από μια αρχική τιμή και ρωτώνται αν επιθυμούν να αποκτήσουν ένα αγαθό πληρώνοντας ένα συγκεκριμένο ποσό.

Δειγματοληπτικές Έρευνες για WTP/WTA ► Υποθετική Ιεράρχηση Εδώ ζητείται από τους καταναλωτές να ιεραρχήσουν διάφορους συνδυασμούς ποσοτήτων και τιμών του εν λόγω αγαθού. ► Δημοψήφισμα Οι καταναλωτές ρωτούνται εάν επιθυμούν ή όχι να αποκτήσουν το προϊόν της έρευνας πληρώνοντας μια συγκεκριμένη τιμή.

Μέθοδος Ποιοτικών Χαρακτηριστικών Βάση στήριξης της μεθόδου αποτελεί το γεγονός ότι οι καταναλωτές επιθυμούν να αποκτήσουν τα χαρακτηριστικά που διέπουν το αγαθό παρά το ίδιο το αγαθό. Στη μέθοδο αυτή γίνεται ο προσδιορισμός των ωφελειών ενός αγαθού βάση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που διαθέτει. Συνδέονται δηλαδή τα χαρακτηριστικά του με την αγοραία τιμή του.

Εφαρμογή Μεθόδου ► Ας υποτεθεί ότι έχει επιλεγεί ως αγαθό ένα διαμέρισμα. Η τιμή του εξαρτάται από τα διάφορα χαρακτηριστικά που το διέπουν, όπως η επιφάνεια (S), ο όροφος (Κ), το είδος κατασκευής (L), καθώς και ορισμένα ποιοτικά στοιχεία (περιοχή που βρίσκεται (R), επίπεδο ρύπανσης και θορύβου (Q), κ.α.). Δηλαδή: ► Μέσα από τη συνάρτηση αυτή είναι δυνατός ο υπολογισμός των ποιοτικών χαρακτηριστικών που ενδιαφέρουν τον αναλυτή (π.χ. το επίπεδο της ρύπανσης). ► Με μερική παραγώγιση της παραπάνω συνάρτησης ως προς το επιθυμητό χαρακτηριστικό λαμβάνεται η τιμή του χαρακτηριστικού:

Σχέση τιμής Διαμερίσματος και Ποιότητας Περιβάλλοντος

Μέθοδος Κόστους Ταξιδιού Το κόστος ταξιδιού σε μια περιοχή αναψυχής είναι δυνατό να αποτυπωθεί μέσα από τη συνάρτηση: όπου DC: κόστος απόστασης (δαπάνη για να φτάσει ο καταναλωτής στο χώρο αναψυχής), TC: κόστος του χρόνου (απαιτούμενος χρόνος επίσκεψης), F: εισιτήριο εισόδου. Στόχος της TCM: η οικονομική αποτίμηση μιας περιοχής αναψυχής, αντλώντας πληροφορίες από τη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Εφαρμογή Μεθόδου Μέσω του κόστους ταξιδιού υπολογίζεται η συνάρτηση ζήτησης του χώρου αναψυχής: όπου g:αριθμός επισκέψεων, P: τιμή επίσκεψης, PS: τιμή εναλλακτικής δραστηριότητας αναψυχής, Υ: εισόδημα, Z: διάφορα κοινωνικο-οικονομικά χαρακτηριστικά ατόμου. Καταλήγουμε στη συνάρτηση: όπου ν: αριθμός επισκέψεων ανά μονάδα χρόνου, μέσω της οποίας είναι δυνατή η κατασκευή της καμπύλης ζήτησης.

Καμπύλη Ζήτησης για Επισκέψεις

Χρήση Ανάλογης Αγοράς ► Στις περιπτώσεις αποτίμησης αγαθών που παρέχονται δωρεάν από το κράτος είναι δυνατή η χρήση μιας ανάλογης αγοράς όπου παρέχονται παρόμοια (ή και ίδια) αγαθά από ιδιώτες. ► Η τιμή του αγαθού στην ιδιωτική αγορά αποτελεί ικανοποιητική προσέγγιση της σκιώδης τιμής του δημόσια παρεχόμενου αγαθού.

Επιλογή Μεθόδου Αξιολόγησης