Διδακτική του Σ.Ε.Π. στο Επαγγελματικό Λύκειο Μεθοδολογία, Ιδιαιτερότητες και Προβλήματα 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ 1.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Advertisements

ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ Επαγγελματικά Λύκεια & Σχολές
ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΡΑΜΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ.
ΕΝΑ ΑΓΝΩΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ Το μέλλον έρχεται προς το παρόν με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Κάθε πρόβλεψη είναι αδύνατη. Μιχάλης Δερτούζος Διακεκριμένος καθηγητής στο.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΝΕΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (Σύμφωνα με το νόμο 4186/ ) ΚΕ.ΣΥ.Π. Ηρακλείου Δρ. Αντωνίου Θεόδωρος.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΝΑΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ ΔΡΑΣΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ● Η δράση της συμβουλευτικής περιλαμβάνει όλες εκείνες.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Καλλιβρετάκη Αργυρώ Καθηγήτρια Πληροφορικής Π.Ε. 19
Προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ – ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΗ
Δημιουργία θετικής ατμόσφαιρας μάθησης Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης Περιφερειακό Ινστιτούτο Επιμόρφωσης Θεσσαλονίκης Παπαδόπουλος Πάρης.
ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΕΤΑ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ & ΜΕΤΑ ΤΗΝ Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ 1.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Ανάπτυξη ουσιαστικής συνεργασίας ανάμεσα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ Νόμος 4186/2013 Φ.Ε.Κ. 193 τ.Α'
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Η αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών προσφέρει τη δυνατότητα: Να βελτιωθεί η ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος,
ΚΟΙΤΑΖΩ ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΚΟΙΤΑΖΩ ΓΥΡΩ ΜΟΥ. Η Διαδικασία της λήψης απόφασης στην επιλογή σπουδών και επαγγελμάτων ΓΡΑΣΕΠ Γ/σιο Ερασμίου Ξάνθης.
ΗΜΕΡΙΔΑ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ «Παρουσίαση ειδικοτήτων ΕΠΑΛ Ξάνθης»
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (PROJECT)
“Καλλιέργεια δεξιοτήτων προσέγγισης αγοράς εργασίας”
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Προετοιμασία μαθητών για Πανελλαδικές Εξετάσεις Αθανάσιος Κονταξής Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 12 Μηχανολόγος Μηχανικός
Προετοιμασία για την ανάληψη προγράμματος
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
ΓΡΑΦΕΙΟ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΣΠΟΥΔΩΝ & ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ Α.Π.Θ.
Υπεύθυνοι ΣΕΠ ΚΕΣΥΠ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ Παπακίτσος Ευάγγελος Θεολογής Ευάγγελος ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ.
ΠΑΚΕ Δυτικής Ελλάδας – Πελοποννήσου Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης & της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Το Νέο Επαγγελματικό Λύκειο
Αποτελεσματικότητα της σχολικής μονάδας: ο ρόλος του διευθυντή Μαργαρίτα Χριστοφορίδου 14 Μαρτίου 2013.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Υπεύθυνοι Προγράμματος: Προδρόμου Χρυσούλα (ΠΕ. 05) Γαβριηλίδου Ευθυμία (ΠΕ. 02) Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης Τμήμα: Γ2 Επιμέλεια:
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΒΟΗΘΩΝ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΩΝ. Για να αποκτήσεις γνώσεις, να εξασκηθείς και να πάρεις πτυχίο Βοηθού Βρεφονηπιοκόμου πρέπει να επιλέξεις σπουδές στο.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Επιβλέπουσα Καθηγήτρια: Βασιλική Ασκητοπούλου
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Παρουσίαση του Ημερήσιου Επαγγελματικού Λυκείου
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Το Νέο Επαγγελματικό Λύκειο
ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΣΥ.Π. Π.Ε.ΣΥ.Π. .
Γενικό Λύκειο και ΕΠΑΛ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Παναγιώτης Σαραντόπουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΒΟΗΘΩΝ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΩΝ
Το Νέο Επαγγελματικό Λύκειο
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Προετοιμασία για την ανάληψη προγράμματος
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ EΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ
Καθηκοντα και αρμοδιοτητεσ των Σχολικων συμβουλων
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Το Νέο Επαγγελματικό Λύκειο
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (ΕΠΑ.Λ)
ΠΑΚΕ Δυτικής Ελλάδας – Πελοποννήσου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδακτική του Σ.Ε.Π. στο Επαγγελματικό Λύκειο Μεθοδολογία, Ιδιαιτερότητες και Προβλήματα 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ 1

ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ 2

Α.Π.: Το μάθημα «ΣΕΠ (Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός) - Περιβάλλον Εργασίας» στοχεύει: • να βοηθήσει τους μαθητές και τις μαθήτριες στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές τους, και • να τους στηρίξει, επίσης, στην προσπάθεια για μια πορεία δια βίου ανάπτυξης και, ειδικότερα, για την ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής (Life skills). Η πραγματοποίηση του σκοπού αυτού επιχειρείται μέσα από τους τέσσερις, διεθνώς καθιερωμένους, στόχους του Σ.Ε.Π., οι οποίοι είναι: Αυτογνωσία, Πληροφόρηση, Λήψη Απόφασης, Μετάβαση, 3

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ : ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ Α.Π.: Οι ειδικότερα στόχοι για το συγκεκριμένο μάθημα στην Α΄ τάξη ΕΠΑΛ επιδιώκουν: Την ενεργοποίηση των μαθητών και την εμπλοκή τους σε μαθησιακές διαδικασίες (με βάση τις αρχές που προωθούν την κριτική και συνεργατική μάθηση) μέσα από τις οποίες θα ανακαλύπτουν και θα αποκτούν τη γνώση και, ειδικότερα, τη γνώση και τις πληροφορίες που αφορούν στις σύγχρονες συνθήκες εργασίας. • Την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης. • Την ανάπτυξη της αναλυτικής και συνθετικής σκέψης. • Την καλλιέργεια της γραπτής έκφρασης. • Την αξιοποίηση πηγών πληροφόρησης και την κριτική ανάγνωση της πληροφορίας. • Την ανάπτυξη υπευθυνότητας και ανάληψης πρωτοβουλιών. • Την καλλιέργεια διαπροσωπικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων. • Την ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοαξιολόγησης. ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ : ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ 4

Σ.Ε.Π. ή ΣΥ.Π. ; Κατεξοχήν στόχος Σ.Ε.Π. ή ΣΥ.Π. ; Κατεξοχήν στόχος ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ για ποικίλα ψυχολογικά, οικογενειακά, κοινωνικά κ.ά. προβλήματα στους μαθητές μας Αλλαγή τίτλου της δραστηριότητας Σ.Ε.Π. στο σχολείο και να αντικατασταθεί με τον διεθνή και ευρύτερο όρο ΣΥ.Π. δηλαδή ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ – ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ Ανάγκη επέκτασης εφαρμογής σε όλες τις τάξεις λυκείου (ΕΠΑΛ – ΓΕΛ) Αύξηση και επέκταση των δομών ΓΡΑ.Σ.Ε.Π. σε ΟΛΑ τα σχολεία (ΑΜΕΣΑ όπου καταργήθηκαν τα ΓΡΑ.ΣΥ. με τις ίδιες υποδομές και προσωπικό) 5

σε συνάρτηση με τις ιδιαιτερότητες των ΕΠΑ.Λ. Στοχοθεσία ΣΥ.Π. σε συνάρτηση με τις ιδιαιτερότητες των ΕΠΑ.Λ. Περιορισμός της διαφοροποίησης της εφαρμογής ΣΥ.Π. στα ΕΠΑ.Λ. σε σχέση με ΓΕ.Λ. Αποφυγή της παγίδας «αποδοχή στερεοτύπων» αντί «αποδοχή μαθητών» Οι μαθητές της Ε.Ε. : ισότιμα μέλη μιας κοινωνίας μαθητών που αξίζουν την αγάπη και το σεβασμό μας και φυσικά να έχουν την εξατομικευμένη συμβουλευτική υποστήριξη που θα είχαν αν φοιτούσαν σε οποιοδήποτε σχολείο 6

ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ 7

Ιδιαιτερότητες μαθητών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ Έλλειψη ΕΛΠΙΔΑΣ για το μέλλον Απαξίωση θεσμών με επιπτώσεις στη συμπεριφορά μέσα και έξω από το σχολείο Σχολική αποτυχία Σχολική διαρροή Παραβατικότητα 8

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ 9

Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ μαθητών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ΣΤΙΓΜΑΤΙΣΜΟΣ (αδύναμοι μαθητές, ανίκανοι, πνευματικά κατώτεροι) ΧΑΜΗΛΗ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ   ΜΕΙΩΣΗ ΠΡΟΣΔΟΚΙΩΝ ΔΕΝ ΤΙΘΕΝΤΑΙ ΥΨΗΛΟΙ ΚΑΙ ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΕΓΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ 10

Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ μαθητών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης   ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ (φασαρία, αδιαφορία, παραίτηση, απουσία) ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ (αγένεια, έριδες, βία λεκτική/σωματική, άρνηση της τάξης ως αναγκαίας κοινωνικής δομής, άρνηση ρόλων καθηγητή – μαθητή, άρνηση του ίδιου του μαθήματος) ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ, ΧΑΜΗΛΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΔΟΣΗ ΜΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ Άκοπη ΛΗΨΗ ΠΤΥΧΙΟΥ / ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟΥ που είναι ΑΚΥΡΟ, δεν ανταποκρίνεται σε ικανότητες και γνώσεις, δεν έχει αντίκρισμα στην κοινωνία, στην αγορά εργασίας 11

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ: ΠΡΟΣΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ Γενικά θέματα διδακτικής 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ 12

ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ Ρόλος καθηγητή ΣΥ.Π. αλλά και όλων των μαθημάτων και όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΣΤΑΣΗ ΩΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΚΑΙ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΕΣ ΣΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ Αναπτύσσουμε παιδαγωγικές δραστηριότητες με συμμετοχή των μαθητών μας που να τους δίνουν τα κίνητρα και τις ευκαιρίες που χρειάζονται για να βελτιωθούν σε όλους τους τομείς Αποδεικνύουμε εμπράκτως ότι αποδεχόμαστε άνευ όρων όλους τους μαθητές, χωρίς διακρίσεις, προκαταλήψεις και στερεότυπα Βοηθάμε στη βελτίωση του ψυχολογικού κλίματος στο σχολείο 13

ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ Ενθαρρύνουμε την επικοινωνία και τη συνεργασία (μαθητών, γονέων, καθηγητών). Διατηρούμε υψηλές προσδοκίες για τους μαθητές μας Βελτιώνουμε συνεχώς τη μαθησιακή διαδικασία (σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας, αυτενέργεια και ενεργητική συμμετοχή μαθητών, επιβράβευση, αύξηση αυτοεκτίμησης) Αναδεικνύουμε θέματα εκτός Α.Π. που άπτονται των εφηβικών προβλημάτων Επιμορφωνόμαστε σε θέματα ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ και ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ Αναπτύσσουμε συμβουλευτικές δεξιότητες : Ενσυναίσθητη κατανόηση κυρίως συναισθημάτων, γνησιότητα, εσωτερική συνοχή, ολοκλήρωση, επίγνωση εαυτού, άνευ όρων αποδοχή, συμπάθεια και σεβασμό προς το μαθητή. 14

ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ Εφαρμόζουμε τεχνικές – εργαλεία συμβουλευτικής μέσα και έξω από την τάξη (ενεργητική ακρόαση, προσεκτική παρακολούθηση, αντανάκλαση συναισθημάτων, αναδιατύπωση - παράφραση, προσεκτική χρήση ερωτήσεων, γλώσσα σώματος, διαχείριση απρόσφορων συναισθημάτων, εστίαση στο σημαντικό, μικρές ενθαρρύνσεις (λεκτικές ή μη), αυτοαποκάλυψη κ.ά. ανάλογα με την διαρκώς αυξανόμενη εμπειρία μας) Στενή συνεργασία με γονείς και κηδεμόνες Δόμηση συμβουλευτικής σχέσης με μαθητές που χρειάζονται ατομική συμβουλευτική αλλά και με ομάδες μαθητών με κοινά προβλήματα Συνέντευξη εντός και εκτός τάξης, τεχνικές ομαδικής συμβουλευτικής 15

Το παράθυρο JOHARI 16 Δημόσιος εαυτός Μη συνειδητο-ποιημένος εαυτός Άγνωστος εαυτός (Joseph Luft - Harry Ingham Κρυμμένος εαυτός Βλ. Μαλικιώση – Λοΐζου Συμβουλευτική Ψυχολογία 16

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΣΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ Ειδικά θέματα διδακτικής 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ 17

ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ Πέρα από το Α.Π. ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ = ΤΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΘΕΜΑΤΑ που προάγουν κριτική σκέψη, επικοινωνία, επίλυση προβλημάτων : π.χ. Περιβάλλον, Θρησκεία, Πολιτική, οικονομική και κοινωνική επικαιρότητα, Παιδεία, Ανθρώπινα δικαιώματα, Αθλητισμός, Τηλεόραση κ.λπ. Προαγωγή διαπολιτισμικής επικοινωνίας ως απαραίτητης δεξιότητας ζωής για το εργασιακό περιβάλλον του μέλλοντος ΕΥΡΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Διερεύνηση της αγοράς εργασίας στην περιοχή κατοικίας των μαθητών 18

ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΕΥΟΔΩΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Οι μαθητές μέσα από σχετικές δραστηριότητες πρέπει να κατανοήσουν την ανάγκη παραπέρα σπουδών (Η/Υ, ξένες γλώσσες, Τ.Ε.Ι., Α.Ε.Ι., Ι.Ε.Κ. κ.ά.) ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ : Αδικίες και παρανοήσεις Σύστημα 4 μαθημάτων (ομάδα Α) Μειωμένες θέσεις εισακτέων στα ΑΕΙ σε σχέση με το ποσοστό τους επί του ενεργού μαθητικού πληθυσμού Ελάχιστες θέσεις σε στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές Παγίδα της μη συμμετοχής των βαθμών των πανελλαδικών στο βαθμό απολυτηρίου (άρα μείωση του κινήτρου απόδοσης) και διπλές εξετάσεις (ενδοσχολικές και πανελλαδικές στα ίδια μαθήματα) Προαιρετικότητα της συμμετοχής στη διαδικασία πανελλαδικών και οι μισοί σχεδόν μαθητές δεν κάνουν μηχανογραφικό Σύστημα 6 μαθημάτων (ομάδα Β) Σημαντική η παρέμβασή μας να γνωρίσουν οι μαθητές τη δυνατότητα της εισαγωγής με 6 μαθήματα (ομάδα Β), να προσπαθήσουν με συνέπεια και επιμονή και θα έχουν πολλαπλά οφέλη (χαμηλότερες βάσεις, πρόσβαση σε ΑΕΙ, ανάπτυξη αυτοεκτίμησης). 19

Δεν υποτιμούμε τη ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ με βάση το Α.Π. 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ Δεν υποτιμούμε τη ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ με βάση το Α.Π. 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ 20

Μεθοδολογία με βάση το Α.Π. Έρευνες και εργασίες με τη μέθοδο του σχεδίου εργασίας (project) και τη μέθοδο της μελέτης περίπτωσης (case study) Συμπλήρωση ερωτηματολογίων Ατομικός φάκελος» portfolio Επεξεργασία πινάκων και διαγραμμάτων, δεδομένου ότι τα διαγράμματα, μαζί με άλλο χρήσιμο υλικό, αποτελούν κείμενα που συμβάλλουν στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων κριτικής ανάγνωσης των πληροφοριών. Συζήτηση σε ομάδες ή και ανά ζεύγη Ασκήσεις προσομοίωσης (με παίξιμο ρόλων, δημιουργία σεναρίων με θέματα κυρίως σχετικά με την απασχόληση, με τις στερεοτυπικές αντιλήψεις, με τη λήψη απόφασης, κ.ά.). 21

Μεθοδολογία με βάση το Α.Π. Συνεργασία με φορείς απασχόλησης Στρατηγικά οργανωμένες επισκέψεις σε χώρους εργασίας Διοργανώσεις ημερίδων από τους μαθητές με προσκλήσεις ατόμων για ενημέρωση για τις συνθήκες στο σύγχρονο περιβάλλον εργασίας. Συμβουλευτική, Χορήγηση test με την χρήση υπολογιστών Επισκέψεις σε χώρους εργασίας (αξιοποίηση εκδρομών) Συνεντεύξεις με επαγγελματίες-επισκέπτες στο Σχολείο Προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας-Ημέρα Σταδιοδρομίας Βιβλιοθήκη-Αρχείο Πληροφόρησης 22

Μεθοδολογία με βάση το Α.Π. Περιγραφές επαγγελμάτων Συζητήσεις για : ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ ΚΑΙ Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Περιγραφές επαγγελμάτων εξειδικευμένα σχέδια εργασίας για να μελετήσουν αντιπροσωπευτικά θέματα των Τομέων/Ειδικοτήτων και σύγχρονα περιβάλλοντα εργασίας 23

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ ΕΤΗΣΙΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ Σ. Ε. Π ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ ΕΤΗΣΙΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ Σ.Ε.Π. ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ 24

1 ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ 1 ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ 2 ΕΦΗΒΕΙΑ, ΕΦΗΒΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΓΟΝΕΙΣ - ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ 3 ΑΣΚΗΣΗ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ 4 Καταγραφή πίνακα επαγγελμάτων με καταιγισμό ιδεών 5 ΑΞΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ - ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ - ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ 6 Τι είναι ΣΕΠ -ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΠ 7 ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ 8 ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΜΑΘΗΤΕΣ 9 Εκπαιδευτικό Σύστημα 10 ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΕΠΑΛ ΕΠΑΣ - ΛΥΚΕΙΟΥ 11 ΑΞΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΠΙΔΟΣΗΣ. ΑΞΙΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 12 ΤΡΟΠΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΤΕΙ - ΑΕΙ 13 ΣΥΣΤΗΜΑ 4 ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ (ΤΕΙ) 14 ΣΥΣΤΗΜΑ 6 ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ - ΑΕΙ - ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΔΙΑ 15 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ Ι.Ε.Κ. 25

17 Παράγοντες επιλογής επαγγέλματος των μαθητών της τάξης μας 16 ΤΡΟΠΟΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ - ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ - ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΣΤΟΧΩΝ 17 Παράγοντες επιλογής επαγγέλματος των μαθητών της τάξης μας 18 ΕΡΓΑΣΙΑ, ΤΟΜΕΙΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ. Εξέλιξη οικονομίας - Οικονομικές θεωρίες 19 ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ - ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ μορφών εργασίας. 20 ΘΕΩΡΙΑ HOLLAND, ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ, ΣΥΖΉΤΗΣΗ, ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ, ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ. 21 ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ - ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΜΕ Η/Υ ΤΩΝ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΤΟΥΣ ΣΕ ΤΥΠΟΥΣ KATA HOLLAND 22 ΑΝΕΡΓΙΑ 23 ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ 24 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ - ΑΛΛΟΔΑΠΟΙ-ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ - ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ - ΠΑΛΙΝΝΟΣΤΟΥΝΤΕΣ 25 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ 26 ΟΠΤΙΚΗ ΤΟΥ ΦΥΛΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ 26

29 Αναζήτηση Εργασίας ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ 30 ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ APXIZOYN OI ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΩΝ από εργασίες μαθητών (ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ). ΣΥΧΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ ΑΠΌ ΒΙΒΛΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΕΛΕΤΕ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ, ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ κ.ά. 28 Ασκήσεις ΑΞΙΩΝ 29 Αναζήτηση Εργασίας ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ 30 ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ 31 Σύνταξη αίτησης - Συνοδευτική επιστολή 32 ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟΥ προς μαθητές Γ τάξης 34 Ασφάλεια και Υγιεινή Χώρου Εργασίας 35 Άσκηση διερεύνησης σωματικών χαρακτηριστικών 36 Προστασία Περιβάλλοντος 37 Ασκήσεις Ικανοτήτων - Δεξιοτήτων 38 Είδη Εταιρειών – Δομή Εταιρείας 27

40 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΤΟΜΙΚΗ ΣΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ 39 ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΕΠΙΣΗΣ ΟΙ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΕ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΣΕΚ (4-5 ώρες κάθε Τμήμα) 40 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΤΟΜΙΚΗ ΣΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ 41 ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ, ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ, ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ κ.ά. ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ και για πρόγραμμα σπουδών - 42 Εργασιακό Περιβάλλον του τομέα Πληροφορικής - Δικτύων Η/Υ 43 Εργασιακό Περιβάλλον του τομέα Οικονομίας - Διοίκησης 44 Εργασιακό Περιβάλλον του τομέα Υγείας - Πρόνοιας 45 Άσκηση Επαγγελματικών ενδιαφερόντων - Συσχέτιση των τύπων Holland με την άσκηση επαγγελματικών ενδιαφερόντων 46 Εργασιακό Περιβάλλον του τομέα Κατασκευών 47 Εργασιακό Περιβάλλον του τομέα ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ 28

48 ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ 48 ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ 49 ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΜΕΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ 50 Εργασιακό Περιβάλλον του τομέα Ηλεκτρολογίας 51 Εργασιακό Περιβάλλον του τομέα Ηλεκτρονικών 52 Εργασιακό Περιβάλλον του τομέα Γεωπονίας, τροφίμων και περιβάλλοντος 53 ΕΠΑΣ: ΟΜΙΛΙΑ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ για όλες τις ειδικότητες ΕΠΑΣ. Όσες σχετίζονται με Τομείς ΕΠΑΛ, τις συζητάμε μαζί με τους τομείς ΕΠΑΛ (π.χ. βοηθοί Φαρμακείου μαζί με τον Τομέα Υγείας - Πρόνοιας κ.λπ.) Άσκηση ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ Ποικίλες συζητήσεις – Αξιολόγηση μαθήματος κ.λπ. 29

ΑΣΚΗΣΕΙΣ (tests) KATA THN EΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ Σ.Ε.Π. Προσοχή: Χρήσιμες αλλά να μην τις υπερεκτιμούμε. Μεγαλύτερη αξία έχουν οι βιωματικές δραστηριότητες Παραδείγματα στο http://users.sch.gr/gestamos 30

31

32

33

34

35