Αλυσοειδής Καμπύλη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Στοιχειώδης γεννήτρια συνεχούς ρεύματος
Advertisements

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
4-3 ΡΟΠΗ ΔΥΝΑΜΗΣ.
Κεφάλαιο 9: Περιστροφή Στερεού Σώματος
Κανονικά πολύγωνα Τουρναβίτης Στέργιος.
Tάσος Μπούντης Τμήμα Μαθηματικών Πανεπιστήμιο Πατρών
Σύντομη Παρουσίαση των Μαθηματικών του Project «Παρθενώνας»
Sketchpad Χρήση του λογισμικού ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ
Ένταξη Προοπτικού σε Φωτογραφία Ε.Μ.Π. Γεωμετρικές Απεικονίσεις και Πληροφορική Κουρνιάτης Ν.
Ι. Διάγραμμα Ελεύθερου σώματος
Μαθηματικοί Υπολογισμοί Χειμερινό Εξάμηνο η Διάλεξη Παραστάσεις Καμπυλών και Επιφανειών 23 Οκτώβρη 2002.
Ο αγαπημένος αριθμός του σύμπαντος
Εκπαιδευτής: Tάσος Μπούντης Τμήμα Μαθηματικών Πανεπιστήμιο Πατρών
H Mathematica στην υπηρεσία της Φυσικής
SN 1987A Παρουσίαση Ερευνητικής Πρότασης. 1. Υπερκαινοφανείς Ορισμένοι αστέρες κατά το τέλος της ζωής τους (αφού κάψουν όλο το υδρογόνο που περιέχουν)
UniCon ΔΕΛΦΟΙ Ο ομφαλός της Γης ! Music by : Kotselis Charalampos.
ΗΗΜΕΙΑ.
Κυκλώματα ΙΙ Διαφορά δυναμικού.
Συστήματα Συντεταγμένων
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΣΕ ΜΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Με πόσο ...τρέχει η Γη; Κοίταξε για λίγο έξω από το παράθυρό σου και προσπάθησε να απαντήσεις σε αυτή την ...απλή ερώτηση: Με πόσο τρέχει η Γη; Τρελό! 
Κεφάλαιο 11 Στροφορμή This skater is doing a spin. When her arms are spread outward horizontally, she spins less fast than when her arms are held close.
3 Σ υ σ τ ή μ α τ α α ν α φ ο ρ ά ς κ α ι χ ρ ό ν ο υ
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ- ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κεφάλαιο 5 Εφαρμογές των Νόμων του Νεύτωνα: Τριβή, Κυκλική Κίνηση, Ελκτικές Δυνάμεις Chapter Opener. Caption: Newton’s laws are fundamental in physics.
Κεφάλαιο 2 Κίνηση σε μία διάσταση
ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ «στις γειτονιές του φεγγαριού…» Νίκη Μαματσή Φυσικός.
Φυσική κατεύθυνσης Γ’ Λυκείου Επιμέλεια –παρουσίαση χ. τζόκας
Τεστ Ηλεκτροστατική. Να σχεδιάσεις βέλη στην εικόνα (α) για να δείξεις την κατεύθυνση του ηλεκτρικού πεδίου στα σημεία Ρ, Σ και Τ. Αν το ηλεκτρικό.
ΕΙΔΗ ΓΡΑΜΜΩΝ-ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
3 Σ υ σ τ ή μ α τ α α ν α φ ο ρ ά ς κ α ι χ ρ ό ν ο υ
ΥΛΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ Η κίνηση είναι χαρακτηριστική ιδιότητα της ύλης. Κίνηση παρατηρούμε από τους μακρινούς γαλαξίες έως μέχρι το εσωτερικό των ατόμων. Η.
Ο ομφαλός της Γης ! Comsystem Hellas LTD
ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΠΛΑΝΗΤΕΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΑΣ.
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
Τι είναι ο αριθμός φ; The beauty is the harmony between the parts themselves but also between the parts and the whole! Albrecht Dürer, “About Measurement”
Η ΧΡΥΣΗ ΤΟΜΗ.
Η Συμβολή της Επίλυσης του Προβλήματος του Βραχυστόχρονου στη Γέννηση του Λογισμού των Μεταβολών Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία Ολυμπία Ι. Ηλιοπούλου.
Διάλεξη 5 Η Γεωμετρία του Σύμπαντος
Πάμε ξανά στις ξαστεριές …
Διάλεξη 8 Κοσμολογικές Παράμετροι
ΚΙΝΗΜΑΤΙΚΗ ΤΩΝ ΡΕΥΣΤΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Σκοπός της κινηματικής είναι η περιγραφή της κίνησης του ρευστού Τα αίτια που δημιούργησαν την κίνηση και η αναζήτηση των.
Περιοδικές κινήσεις: Οι κινήσεις που επαναλαμβάνονται σε ίσα χρονικά διαστήματα. Το χρ. διάστημα που επαναλαμβάνο- νται ονομάζεται περίοδος (T). – π.χ.
Σύνοψη Διάλεξης 2 Η Διαστολή του Σύμπαντος υπακούει στο νόμο του Hubble Το Σύμπαν περιλαμβάνει ποικιλία γνωστών σωματίων. Η πυκνότητα ενέργειας Ακτινοβολία.
Περιστροφή στερεού σώματος γύρω από σταθερό άξονα
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να
Η ΧΡΥΣΗ ΤΟΜΗ ΣΤΗΝ ΦΥΣΗ.
Το Ηλεκτρικό Πεδίο Στη μνήμη τού Ανδρέα Κασσέτα.
Ερωτηματολόγιο Φύλλο Εργασίας
Περιστροφή στερεού σώματος γύρω από σταθερό άξονα
Κύκλος.
Άραγε, γνωρίζουν οι μέλισσες μαθηματικά?
Φυσική του στερεού σώματος
Ο μαγικός αριθμός Φ.
Πι.
Μερκ. Παναγιωτόπουλος-Φυσικός
10 εντυπωσιακά παραδείγματα συμμετρίας στην φύση
Ηλιακό Σύστημα.
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΣΤΕΡΕΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
Το φαινόμενο ΤΑΛΑΝΤΩΣΗ.
ΤΟ ΗΛΙΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.. ΑΠΌ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΑΡΧΟ ΤΟΝ ΣΑΜΙΟ ΣΤΟ ΝΕΥΤΩΝΑ
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ
Οι αριθμοί Φιμπονάτσι - το αριθμητικό σύστημα της φύσης
Εργασία 2η: Δραστηριότητα από την Α΄ Λυκείου (Γεωμετρία)
Μαθηματικά: Βασικές έννοιες της αναλυτικής γεωμετρίας
Ηλιακό Σύστημα.
ΠΛΑΝΗΤΕΣ.
(Προαπαιτούμενες γνώσεις)
ΔΕΛΦΟΙ Ο ομφαλός της Γης ! UniCon
Διδάσκουσα: Μπαλαμώτη Ελένη
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αλυσοειδής Καμπύλη

Αλυσοειδής λέγεται η καμπύλη την οποία σχηματίζει ένα νήμα που κρέμεται ελεύθερα στο πεδίο βαρύτητας της γης στηριζόμενο στα δύο άκρα του

Με την αλυσοειδή καμπύλη, πρώτος ασχολήθηκε ο Γαλιλαίος Με την αλυσοειδή καμπύλη, πρώτος ασχολήθηκε ο Γαλιλαίος. Η εικασία του ήταν ότι η καμπύλη αυτή είναι παραβολή. Το 1669, ο Huygens και ο Jungius κετέρριψαν την άποψη του. Σε μια επιστολή του στον Leibniz εν έετει 1690, ο Huygens είναι ο πρώτος που χρησιμοποίησε τον όρο Αλυσοειδής Καμπύλη.

Η πρώτη μελέτη για την καμπύλη αυτή πραγματοποιήθηκε από τον μαθητή του Huygens, Johann Bernulli to 1691, ο οποίος προκάλεσε τον αδερφό του, Jacob, να βρει την εξίσωση της “αλυσίδας-καμπύλης”

Το πρόβλημα ήταν το εξής: “Έστω ένα ομογενές, ανεκτικό και ευλύγιστο νήμα που δέν μπορεί να εκταθεί, το οποίο κρέμεται ελεύθερα στο βαρυτικό πεδίο της γης, από δύο σημεία Ν, σ που η απόστασή τους είναι μοκρότερη του μήκους του νήματος. Να βρεθεί η εξίσωση της καμπύλης που παριστάνει το νήμα” Εξίσωση: y=(eªˣ+ eˉªˣ) / 2α

e=2,71828182846..... α= σταθερά που εξαρτάται από τις φυσικές παραμέτους της αλυσίδας (μάζα/μήκος, τάση) Για α=1, η εξίσωση διατυπώνεται ως εξής: y= eˣ + eˉˣ/2

Βραχυστόχρονος καμπύλη Ο πρώτος που έθεσε το πρόβλημα της βραχυστοχρόνου καμπύλης ήταν ο Johann Bernoulli, στην «πρόσκληση» του οποίου ανταποκρίθηκαν ο Leibniz, ο Jacob Bernoulli, ο L'Hospital, ο Νεύτων κ.ά. Όλοι αυτοί οι μαθηματικοί κατέληξαν στο ίδιο συμπέρασμα: Η βραχυστόχρονη είναι η κυκλοειδής καμπύλη. (Η κυκλοειδής είναι η τροχιά που διαγράφει κάποιο συγκεκριμένο σημείο ενός κύκλου που κυλίεται, χωρίς να ολισθαίνει, σε μια ευθεία γραμμή)

Η κυκλοειδής καμπύλη είχε προκαλέσει τον ενθουσιασμό μαθηματικών και φυσικών για πολλά χρόνια και πολλοί απ' αυτούς θεωρούσαν ότι η καμπύλη θα έπαιζε σημαντικό ρόλο στην ερμηνεία της φύσης. Παρότι, για παράδειγμα, μπορεί να εμφανιστεί στη λύση της εξίσωσης Friedmann που για συγκεκριμένες τιμές διαφόρων παραμέτρων, περιγράφει την χρονική εξέλιξη της διαστολής του σύμπαντος ή και σε άλλους τομείς της επιστήμης, τελικά η κυκλοειδής καμπύλη με το πέρασμα του χρόνου πέρασε στην αφάνεια. 

ΛΟΓΑΡΙΘΜΙΚΗ ΣΠΕΙΡΑ

Λογάριθμοι Λογάριθμος ενός αριθμού είναι η δύναμη στην οποία πρέπει να υψωθεί ένας δεδομένος αριθμός, η βάση, ώστε να παραχθεί αυτός ο αριθμός. Για παράδειγμα ο λογάριθμος του 1000 με βάση το 10 είναι 3, επειδή το 1000 ισούται με 10 υψωμένο εις την 3:1000 = 103 = 10 × 10 × 10. Πιο γενικά, αν x = by τότε το y είναι ο λογάριθμος του x με βάση το b, και γράφεται logb(x). Παρόμοια log10(1000) = 3.

Λογαριθμική σπείρα Η ισογώνια ή λογαριθμική σπείρα ανακαλύφθηκέ από τον Descartes το 1638. Ο Torricelli την μελέτησε ανεξάρτητα και υπολόγισε το μήκος της καμπύλης από τον πόλο της μέχρι ένα οποιοδήποτε σημείο της. Αν και οι ελιγμοί της σπείρας είναι άπειροι γύρω από το κέντρο της, επειδή γίνονται όλο και πιο κοντά στο κέντρο, το μήκος της από ένα σημείο της μέχρι το κέντρο δεν είναι άπειρο αλλά πεπερασμένο. Αυτό ακούγεται κάπως παράλογο, όμως από την αρχαιότητα είχαν αντιληφθεί ότι είναι δυνατόν να προσθέτουμε άπειρους αριθμούς και το αποτέλεσμα να είναι ένας πραγματικός αριθμός. Η επινόηση αυτή οφείλεται κατά πολύ στον Αρχιμήδη ο οποίος χρησιμοποιούσε τέτοια αθροίσματα στις μεθόδους του.

Η λογαριθμική σπείρα έχει αρκετές ενδιαφέρουσες ιδιότητες για τους μαθηματικούς. Εκτός του ότι ελίσσεται άπειρες φορές γύρω από τον πόλο της, παραμένει αμετάβλητη όταν εφαρμόσουμε κάποιους μαθηματικούς μετασχηματισμούς. Για παράδειγμα, αν την μεγεθύνουμε, το σχήμα της δεν θα αλλάξει αλλά θα είναι ένα ακριβές αντίγραφο του εαυτού της (ίσως να χρειαστεί να την περιστρέψουμε λίγο μόνο για να ταυτιστεί με το αρχικό σχέδιο). Δηλαδή όπως και να κοιτάξουμε, σε μικρότερη ή μεγαλύτερη κλίμακα το σχήμα της είναι το ίδιο.

Ο Jacob Bernoulli ενθουσιάστηκε τόσο πολύ με αυτές τις ιδιότητές της που το 1692 την ονόμασε «spira mirabilis». Μάλιστα ζήτησε να την σκαλίσουν στο μνήμα του με την επιγραφή «Eadem mutata resurgo» που σημαίνει «Αν και έχω αλλάξει θα ξαναπάρω την ίδια μορφή». Η επιθυμία του εκτελέστηκε πολύ άσχημα. Η λατινική φράση παραλήφθηκε και ο γλύπτης σκάλισε μία σπείρα που δεν είναι λογαριθμική, μια και το πλάτος μεταξύ δύο διαδοχικών περιστροφών παραμένει το ίδιο κάθε φορά. Ίσως λοιπόν να είναι μία σπείρα του Αρχιμήδη, ίσως και όχι, πάντως σε μία λογαριθμική σπείρα το πλάτος αυτό συνεχώς αυξάνει.

Η λογαριθμική σπείρα μπορεί να διακριθεί από την αρχιμηδική σπείρα από το γεγονός ότι οι αποστάσεις μεταξύ των πόλων της αποτελούν μία γεωμετρική πρόοδο, ενώ σε μια αρχιμηδική σπείρα αυτές οι αποστάσεις είναι σταθερές.

Ίσως δεν ξέρουμε αρκετά μαθηματικά για να εξηγήσουμε τον όρο «λογαριθμική» που χαρακτηρίζει αυτές τις σπείρες. Μπορούμε όμως να εξηγήσουμε γιατί λέγονται «ισογώνιες». Στο διπλανό σχήμα φαίνεται ότι η γωνία που σχηματίζεται από μία ακτίνα της σπείρας (μία ευθεία που διέρχεται από τον πόλο της, το σημείο γύρω από το οποίο ελίσσεται) και την εφαπτομένη, είναι πάντα ίδια (η γωνία ω στο σχήμα).

Τις λογαριθμικές σπείρες μπορούμε να τις διακρίνουμε σε δεξιόστροφές και αριστερόστροφες, ανάλογα με τον προσανατολισμό της κίνησης από τον πόλο προς τα έξω.

Δοκιμάζοντας να περιστρέψουμε γύρω από τον πόλο μία σπείρα, δημιουργείται η αίσθηση μίας κίνησης προς τα μέσα ή προς τα έξω, αναλόγως με την φορά της περιστροφής και με το αν περιστρέφουμε δεξιόστροφη η αριστερόστροφη σπείρα. Πολλές οπτικές απάτες έχουν εφαρμογή σ’ αυτή την ιδιότητα των σπειρών.

Κατασκευή λογαριθμικής σπείρας Ένας εύκολος τρόπος κατασκευής μίας λογαριθμικής σπείρας συνδέεται με την κατασκευή ενός σχήματος που λέγεται ροζέτα. Η κατασκευή είναι αρκετά απλή: Πρώτα σχεδιάζουμε όσους ομόκεντρους κύκλους επιθυμούμε, με ακτίνες διπλάσιες, τριπλάσιες, κ.ο.κ. της ακτίνας του εσωτερικού κύκλου. Χωρίζουμε τον εσωτερικό κύκλο σε ίσα τόξα. Οι χορδές αυτών των τόξων είναι οι βάσεις ισοσκελών τριγώνων που οι κορυφές τους βρίσκονται στον επόμενο κύκλο. Τα σημεία των κορυφών της πρώτης σειράς των τριγώνων αποτελούν τα σημεία των βάσεων της δεύτερης σειράς των τριγώνων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο συνεχίζουμε μέχρι να συμπληρώσουμε και την τελευταία σειρά τριγώνων.

Η ροζέτα έχει ένα σχήμα λουλουδιού που τα πέταλά του διασταυρώνονται κατά τρόπο όμοιο με την διασταύρωση των σπειρών που παρατηρείται στα ανθύλλια των λουλουδιών.

Ροζέτα σε παράθυρο του καθεδρικού Chartres Ροζέτα σε παράθυρο του καθεδρικού Chartres Ροζέτα σε παράθυρο του καθεδρικού Chartres Ροζέτα σε παράθυρο του καθεδρικού Chartres Ροζέτα σε παράθυρο του καθεδρικού Chartres Ροζέτα από την Πομπηία Ροζέτα από το βαπτιστήριο του S.Giovanni, στη Φλωρεντία Ροζέτα σε παράθυρο του καθεδρικού ναού Chartres, στην Γαλλία

Αντίγραφα της λογαριθμικής σπείρας στον κόσμο που μας περιβάλλει Στις διατάξεις ανθυλλιών ή σπορίων στα φυτά. Σε πολλά περιγράμματα φύλλων όπως της μπιγκόνιας, που είναι περίπου λογαριθμικές σπείρες. Στα όστρακα διαφόρων οργανισμών όπως είναι ο ναυτίλος. Στα κέρατα ζώων όπως οι γαζέλες ή οι αίγαγροι, στους χαυλιόδοντες του ελέφαντα ή ακόμα και στα γαμψά νύχια πολλών ζώων. Στους ιστούς της αράχνης Epeira. Πολλοί γαλαξίες έχουν σπειροειδή μορφή. Οι κυκλώνες έχουν σπειροειδή μορφή. (Τέτοιοι κυκλώνες έχουν φωτογραφηθεί από δορυφόρους, τόσο στην γη, όσο και σε άλλους πλανήτες όπως τον Δία ή τον Κρόνο.) Στις διακοσμήσεις πολλών κτιρίων όπως στις κολώνες στα αρχαία ελληνικά κιονόκρανα, ή τις ροζέτες.

Ο Euler πρότεινε την λογαριθμική σπείρα ως τη βέλτιστη καμπύλη για τις ράγες των τρένων, τόσο για το σταμάτημα όσο και για το στρίψιμο των τραίνων. Για τον ίδιο λόγο η λογαριθμική σπείρα είναι βέλτιστη και στις στροφές των αυτοκινητοδρόμων. Τέλος, πολλοί καλλιτέχνες συνειδητά ή ασυνείδητα κατασκεύασαν λογαριθμικές σπείρες στα έργα τους.

Ένας λόγος που οι λογαριθμικές σπείρες εμφανίζονται τόσο συχνά στη φύση είναι γιατί αποτελούν το αποτέλεσμα μιας απλής μαθηματικής διαδικασίας ανάπτυξης, η οποία μπορεί να περιγραφτεί ως εξής: Αυξήσου μία μονάδα, στρίψε μία μονάδα Αυξήσου δύο μονάδες, στρίψε μία μονάδα Αυξήσου τρεις μονάδες, στρίψε μία μονάδα κ.ο.κ…. Κάθε διαδικασία που «στρίβει» με σταθερό ρυθμό και «αυξάνει» με σταθερά επιταχυνόμενο ρυθμό, θα δημιουργήσει μία λογαριθμική σπείρα.