Το Scratch και ο σχεδιασμός γεωμετρικών σχημάτων
Εισαγωγή Ο προγραμματισμός στην πράξη Παρουσίαση εννοιών: Αλγόριθμος και Πρόγραμμα. Γνωριμία και εξοικείωση με το προγραμματιστικό περιβάλλον του Scratch. Παρουσίαση των βασικών εντολών στο Scratch. Δημιουργία μικρών σεναρίων για τη σχεδίαση διάφορων γεωμετρικών σχημάτων.
Στόχοι Να διακρίνουμε την αναγκαιότητα χρήσης της δομής επανάληψης. Να διακρίνουμε την αναγκαιότητα χρήσης της δομής επανάληψης. Να εντοπίζουμε τη δομή επανάληψης στον κώδικα ενός προγράμματος. Να συντάσσουμε σωστά μια δομή επανάληψης. Να περιγράφουμε τι σχεδιάζει μια ομάδα εντολών, όταν μας δοθεί. Να σχεδιάζουμε γεωμετρικά σχήματα χρησιμοποιώντας τη δομή επανάληψης στην απλή της μορφή.
Το περιβάλλον προγραμματισμού του Scratch
Βασικές εντολές προγραμματισμού Η “γάτα” προχωράει μπροστά τόσα βήματα (εικονοστοιχεία) όσα έχουμε ορίσει. Η “γάτα” κινείται προς τα πίσω όταν εισάγουμε έναν αρνητικό αριθμό. Η “γάτα” στρίβει προς τα δεξιά τόσες μοίρες όσες έχουμε ορίσει. Η “γάτα” στρίβει προς τα αριστερά τόσες μοίρες όσες έχουμε ορίσει. Δίνει εντολή στη “γάτα” να αφήνει ίχνος από κάθε σημείο της οθόνης που περνάει. Δίνει εντολή στη “γάτα” να σταματήσει να αφήνει ίχνος καθώς προχωράει Σβήνει τα σχέδια που έχουμε δημιουργήσει στη σκηνή Εμφανίζεται στη Σκηνή κάποιο μήνυμα Απλή υπενθύμιση, αφού τις έχουν διδαχθεί στο προηγούμενο μάθημα και τους μοιράζω ένα φυλλάδιο με αυτές τις εντολές ώστε να τις έχουν μπροστά τους και να τις χρησιμοποιήσουν αργότερα στο φύλλο εργασίας.
Δομές Επανάληψης στο Scratch Από τις βασικότερες εντολές στον προγραμματισμό είναι οι δομές της επανάληψης, οι οποίες μας δίνουν τη δυνατότητα να επαναλάβουμε μια ή περισσότερες ενέργειές μας. 1 2 3
Η εντολή Επανάλαβε Επαναλαμβάνει τις εντολές που βρίσκονται μέσα στο βρόχο συγκεκριμένες φορές, όσες ορίζουμε εμείς (π.χ. 10 φορές) και με την ίδια σειρά. οι επαναλήψεις των εντολών που περιέχονται μέσα στις δαγκάνες της, είναι συγκεκριμένες. Ο αριθμός των επαναλήψεων προσδιορίζεται από το νούμερο που συμπληρώνουμε στο λευκό κουτάκι. Υπάρχει, όμως, ακόμη μια πολύ σημαντική διαφορά. Από τη στιγμή που ο αριθμός των επαναλήψεων είναι συγκεκριμένος, άλλες εντολές μπορούν να ακολουθούν την εντολή επανάλαβε
Δημιουργία Τετραγώνου (1) Πώς θα δημιουργήσει η γάτα ένα τετράγωνο στην σκηνή; Τι παρατηρούμε; Υπερσύνδεσμος τετράγωνο
Ποιο νομίζετε ότι θα είναι το αποτέλεσμα της εκτέλεσης των παρακάτω εντολών; Παρουσιάζουμε μόνο την πρώτη ομάδα εντολών (αριστερά) – απαντήσεις από τους μαθητές, με βάση την προηγούμενη διαφάνεια.
Πλεονεκτήματα της εντολής Επανάλαβε Κάνει εφικτή τη συγγραφή μικρότερων έργων, επιτρέποντας την ευκολότερη ανάγνωσή τους. Εκτελεί τις επαναλαμβανόμενες ενέργειες (υπολογισμούς, εμφανίσεις στην οθόνη κλπ) πολύ πιο γρήγορα. Φαντάζεστε πόσες εντολές χρειαζόμαστε για να σχεδιάσουμε 6 τετράγωνα χωρίς τη χρήση της συγκεκριμένης εντολής; Ερωταποκρίσεις Χμμ???
Σχεδιασμός γεωμετρικών σχημάτων Στην εντολή που χρησιμοποιήσαμε, για να σχεδιάσουμε ένα τετράγωνο: συνολικά στο σχήμα μας κάναμε στροφή 360 μοιρών σε 4 βήματα. Δηλαδή σε κάθε βήμα στρίψαμε 360:4=90 μοίρες. Για οποιοδήποτε σχήμα ν-πλευρών με μήκος π.χ. 100, εφαρμόζουμε την εντολή ως εξής: Τονίζουμε αυτή τη διαφάνεια και με παραδείγματα και την αφήνουμε ώστε να απαντήσουν το Φύλλο εργασίας 1. ν 360:ν
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1
Δημιουργία ισόπλευρου Τριγώνου Τονίζουμε ότι στην δεύτερη περίπτωση υπάρχει η εντολή στρίψε αριστερά 60 μοίρες.
Δημιουργία Πενταγώνου
Δημιουργία Εξαγώνου
Δημιουργία Οκταγώνου
Δραστηριότητα 2.α. Τι πιστεύετε ότι δημιουργείται από την ομάδα εντολών που ακολουθεί;
Δραστηριότητα 2.β. Τι πιστεύετε ότι δημιουργείται από την ομάδα εντολών που ακολουθεί;
Δραστηριότητα 3 Κάντε τη μορφή να επαναλαμβάνει το όνομα σας, 4 φορές, για 3 δευτερόλεπτα. Την εκτελούν πρακτικά στον δικό μου υπολογιστή και στο πρόγραμμα Scratch. Ο υπεύθυνος της ομάδας.
Στόχοι Να διακρίνουμε την αναγκαιότητα χρήσης της δομής επανάληψης. Να διακρίνουμε την αναγκαιότητα χρήσης της δομής επανάληψης. Να εντοπίζουμε τη δομή επανάληψης στον κώδικα ενός προγράμματος. Να συντάσσουμε σωστά μια δομή επανάληψης. Να περιγράφουμε τι σχεδιάζει μια ομάδα εντολών, όταν μας δοθεί. Να σχεδιάζουμε γεωμετρικά σχήματα χρησιμοποιώντας τη δομή επανάληψης στην απλή της μορφή.
Ανακεφαλαίωση Ασχοληθήκαμε με τη δημιουργία γεωμετρικών σχημάτων χρησιμοποιώντας τη Δομή Επανάληψης, την οποία και θα εφαρμόσουμε σε συνδυασμό με τις βασικές εντολές του προγράμματος Scratch, στα επόμενα μαθήματα προκειμένου να μελετήσουμε τους εμφωλευμένους βρόγχους και να προχωρήσουμε στη δημιουργία των Διαδικασιών.