ΟΡΙΣΜΟΣ 1. «Ορίζοντας τον ορισμό». ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τι είναι ο προγραμματισμός
Advertisements

Αλφαβητισμός, εκπαίδευση και αγωγή στα μέσα επικοινωνίας: Ορισμοί και διευκρινίσεις Μπετίνα Ντάβου Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Εισηγητής: Άρης Ασπρούλης
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΠΕΡΙ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
32. Ο Ινδουϊσμός (Α’) Σελίδες
ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑ.
ΘΡΗΣΚΕΙΑ: ΕΝΑ ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
3/4/2015Μαθηματικές έννοιες και Φυσικές Επιστήμες 1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Συνάντηση 5η.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
ΑΘΕΪΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ © 2004 Δράσεις, Πρότυπα & Τεχνολογικές λύσεις για την ανάπτυξη Συστημάτων Διαχείρισης Δικαιωμάτων (DRMs) Σπύρος Ν. Νικολόπουλος.
Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Λαϊκή πίστη και κοινωνική οργάνωση. Ευάγγελος Αυδίκος.
Η Θεωρία του Κ. Lewin για το ζωτικό χώρο E ργασία στο πλαίσιο του μαθήματος «Ψυχολογία» από τους φοιτητές: Γεράσιμο Βαρσάνη Δέσποινα Μπρέκου Σπύρο Ζαρογιάννη.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80 ΜΑΘΗΜΑ 1 Ο (15/02/2013): ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 18 ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ (ORGANIZATIONAL CULTURE)
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 1: Τι είναι μύθος; Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Οικονομική Μεγέθυνση-Αποδοτικότητα- Παραγωγικότητα-Ανταγωνιστικότητα.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Ερμηνευτική προσέγγιση
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Φιλοσοφία-Ηθική Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΗΘΙΚΟΣ ΣΧΕΤΙΚΙΣΜΟΣ.
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Α) Κριτική Θεωρία.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η Σύνταξη Πτυχιακής Εργασίας
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
Επαγγέλματα Ο όρος επαγγέλματα στη γενικότερη αντίληψη χαρακτηρίζει την κατά κλάδο ή αντικείμενο συνήθη ασκούμενη βιοποριστική ενασχόληση, (εργασία), του.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ-ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Οικονόμου Γιώργος Γ’2 29/11/14 Θ.Ε.:2Η Θρησκευτικά
Εισαγωγή στην μέθοδο του κοινωνικού σχεδιασμού
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΟΡΙΣΜΟΣ 1. «Ορίζοντας τον ορισμό»

ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ

 α). K.Marx: Θρησκεία είναι: –«η αλλοτριωμένη αυτοσυνείδηση και αυτογνωσία του ανθρώπου» –«αντεστραμμένη κοσμοθεώρηση» –«γενική θεωρία του κόσμου» –«γενική βάση παρηγοριάς και αιτιολόγησης» –«πνευματική πεμπτουσία του κόσμου»

β). S. Freud: Η θρησκεία αποτελεί ορισμένες φορές το σύνολο (ψευδών) αντιλήψεων, που προσδιορίζονται από την αναφορά τους στο υπερβατικό. Άλλες φορές είναι ένα σύνολο (των λειτουργικών και νευρωτικών) πρακτικών.

ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΩΣ ΕΜΜΕΣΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ  Σύμφωνα με Russel McCutcheon:  «Η ίδια η επιστημονική έρευνα (σύμφωνα με τον J.Z.Smith) «εφευρίσκει» κατηγορίες, όπως η θρησκεία, ο μύθος, η τελετουργία, η θυσία, το ιερό προσκύνημα κλπ, τις χρησιμοποιεί για την κατασκευή θεωρητικών «προτύπων» του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν οι άνθρωποι ή οι θεσμοί, και έπειτα για τη χαρτογράφηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς.»

 ΘΡΗΣΚΕΙΑ και ΕΞΗΓΗΣΗ 1.προεκτάσεων της 2.λειτουργίας της  ΘΡΗΣΚΕΙΑ και ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ 1.ορίων θρησκείας 2.διατύπωση ενός ακριβούς περιγραφικού χαρακτήρος της

ΟΡΙΣΜΟΣ 2. Σημαντικές επιστημονικές συμβολές στον ορισμό της θρησκείας

 α. Max Müller: –Θρησκεία με βάση τους μύθους (φιλολογική προσέγγιση) –Θρησκεία=η πρωτόγονη διαίσθηση και ο θαυμασμός του θεού, η αντίληψη του απείρου, η φυσική και διαπολιτιστική αίσθηση ότι κάτι Άλλο ευθύνεται για την ύπαρξη τη δική μας και του κόσμου  β. Ανθρωπολογική προσέγγιση –β1: E.B.Tylor –β2: J.G.Frazer

 Νοησιαρχία + David Hume ( ) + ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ + ΜΟΝΤΕΡΝΟ  ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ (δόγμα) και ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ (ορθολογιστική επιστημονική γνώση)

Θεωρία της ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ, δηλαδή ορισμός της θρησκείας με βάση τη σύνδεσή της, ή τη λειτουργία της, μέσα στους τομείς της ανθρώπινης ζωής.  Οι λειτουργιστές ορίζουν τη «θρησκεία» όχι με βάση το τι πιστεύουν οι θρησκευόμενοι, αλλά με βάση το πώς το πιστεύουν (με βάση δηλαδή τον ρόλο της πίστης στη ζωή των ανθρώπων). Προσδιορίζουν ορισμένες ατομικές ή κοινωνικές ανάγκες και αντιμετωπίζουν τη θρησκεία ως ένα σύστημα του οποίου οι αντιλήψεις, οι πρακτικές ή τα σύμβολα έχουν σκοπό να ικανοποιήσουν αυτές τις ανάγκες.

Emile Durkheim: ο πιο σημαντικός εκπρόσωπος  Θρησκεία + ΚΟΙΝΩΝΙΑ  Διάκριση ΙΕΡΟΥ και ΒΕΒΗΛΟΥ: «Η θρησκεία είναι ένα ενιαίο σύστημα αντιλήψεων και πρακτικών που σχετίζονται με ιερά πράγματα, δηλαδή πράγματα απομακρυσμένα και απαγορευμένα».  ΘΡΗΣΚΕΙΑ +(κοινωνική) αλληλεγγύη

 α): Rudolf OTTO: –Το ιερό ως «mysterium tremendum» και «mysterium fascinans».  β)Mircea ELIADE: –«Homo religious» –«Τρόμος της ιστορίας»

 Clifford GEERTZ + «θρησκεία ως ένα πολιτιστικό σύστημα» –Η θρησκεία είναι: 1.Ένα σύστημα συμβόλων, το οποίο 2.Προκαλεί ισχυρά, επίμονα και διαρκή συναισθήματα και κίνητρα στους ανθρώπους 3.Διαμορφώνοντας αντιλήψεις για μια γενικού τύπου ύπαρξη, και 4.Προσδιορίζοντας σε αυτές τις αντιλήψεις ένα τέτοιο προσωπείο της πραγματικότητας, ώστε 5.Τα συναισθήματα και τα κίνητρα αυτά φαίνονται ιδιαίτερα πραγματικά  GEERTZ +ΝΟΗΤΙΚΗ + ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ + ΣΥΜΒΟΛΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (στα πλαίσια ενός πολιτισμού)

ΟΡΙΣΜΟΣ 3. Κριτική αποτίμηση στον ορισμό της θρησκείας

ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΟΡΙΣΜΩΝ  Ουσιοκρατικοί ορισμοί θρησκείας (έμφαση στα εσωτερικά χαρακτηριστικά της θρησκείας)  Πολιτισμικοί ή λειτουργικοί ορισμοί της θρησκείας

Χαρακτηρι -στικά Ουσιοκρατικοί ορισμοί Πολιτισμικοί ορισμοί Βάση ορισμού Οντολογική Συμβολική, επικοινωνιακή Γλώσσα Αναφορά σε θρησκευτικά αντικείμενα Συμβολική, επικοινωνιακή Περιεχόμε- νο Δια-πολιτισμικά σταθερό Αυθαίρετο, ιστορικά συγκεκριμένο ΑναφοράΥπερκόσμιοΚοσμικό Αξία της θρησκείας Θετική ή αρνητική Συχνά ουδέτερη

Η παραπάνω τυπολογία (αν και εύστοχη για περισσότερες περιπτώσεις) δημιουργεί δύο προβλήματα:  α) Οι ουσιοκρατικοί ορισμοί  Σχετίζονται με στοιχεία «μεταφυσικά» και «πνευματικά». Τι είναι όμως στην πραγματικότητα «μεταφυσικό» και τι «πνευματικό»? Πολλές φορές οδηγούμαστε σε λανθασμένες και αυθαίρετες κρίσεις.  Προϋποθέτουν, χωρίς να αιτιολογούν το γιατί. Προϋποθέτουν επίσης ότι τα συστατικά της θρησκείας είναι σημαντικά. Επομένως αυτοί οι ορισμοί πέρα από το ότι βασίζονται σε ένα φαινομενικό εύστοχο και /ή θεωρούμενο ως δεδομένο χαρακτηρισμό της θρησκείας, παρουσιάζουν επίσης την τάση να θεωρούν ως δεδομένη τη σπουδαιότητα αυτού του ορισμού.

 β) Οι πολιτισμικοί ή λειτουργικοί ορισμοί δεν παρουσιάζουν αυτό το τελευταίο πρόβλημα. Ορισμός της θρησκείας ως σύστημα. Το κυριότερο πρόβλημά τους είναι ότι, ενώ προτείνουν ορθά κριτήρια για την κατάταξη αυτών των φαινομένων (των θρησκευτικών) εντούτοις δεν παρέχουν συνήθως καμία στέρεη βάση για τον αποκλεισμό ορισμένων φαινομένων που συνήθως καλούνται «θρησκευτικά». Ετσι πολλά στοιχεία της καθημερινής πραγματικότητας μπορεί να συνδέονται με το μυστήριο, το δέος, το ανεξήγητο κλπ, αλλά δεν μπορούν να θεωρηθούν ως θρησκευτικά. Το κυριότερο πρόβλημά τους είναι ότι, ενώ προτείνουν ορθά κριτήρια για την κατάταξη αυτών των φαινομένων (των θρησκευτικών) εντούτοις δεν παρέχουν συνήθως καμία στέρεη βάση για τον αποκλεισμό ορισμένων φαινομένων που συνήθως καλούνται «θρησκευτικά». Ετσι πολλά στοιχεία της καθημερινής πραγματικότητας μπορεί να συνδέονται με το μυστήριο, το δέος, το ανεξήγητο κλπ, αλλά δεν μπορούν να θεωρηθούν ως θρησκευτικά.

Αντίθετα, η θεώρηση του Clifford GEERTZ υποστηρίζει ότι :  Η θρησκεία μπορεί να προσδιοριστεί με βάση τη λειτουργία της ως ένα διαπολιτισμικό συμβολικό σύστημα, το οποίο δημιουργεί συναισθήματα και κίνητρα που φαίνονται να είναι απόλυτα πραγματικά. Εντούτοις αυτή η λειτουργία περιορίζει κάπως το περιεχόμενο των συμβόλων που χρησιμοποιούνται κατ’ αυτόν τον τρόπο.  Ετσι, το ότι τα σύμβολα ή τα συμβολικά συστήματα που προκαλούν και καθορίζουν συμπεριφορές που χαρακτηρίζουμε ως θρησκευτικές και εκείνα που τοποθετούν αυτές τις συμπεριφορές σε ένα κοσμικό πλαίσιο είναι τα ίδια σύμβολα, δεν θα μας εκπλήσσει. Όταν λέμε ότι ένα συγκεκριμένο αίσθημα δέους είναι θρησκευτικό και όχι κοσμικό, τι άλλο εννοούμε παρά ότι πηγάζει από τη σύλληψη ενός καθολικού ζωτικού φαινομένου, όπως το μάνα, και όχι η επίσκεψη μας στο Γκραν Κάνυον.

ΟΡΙΣΜΟΣ 4. Μελλοντικές προοπτικές ορισμού θρησκείας

Οι παραπάνω προτάσεις οδηγούν τις περισσότερες φορές, εξαιτίας της φύσης της ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ, σε αδιέξοδο. Ετσι: Λύσεις – Προτάσεις:  Α) Να αναγνωριστεί τεχνητή φύση της έννοιας, χωρίς να εγκαταλειφθεί όμως για αυτόν τον λόγο η προσπάθεια ορισμού της. Ετσι αυτή η έννοια αντικείμενο διαρκούς ταξινόμησης και έτσι σύγχυσης.  Β) Η προσπάθεια του ακαδημαϊκού χώρου που έχει ως κύριο σκοπό να αποδομήσει και να αναλύσει τη λειτουργία της θρησκείας στο πλαίσιο της λαϊκής παράδοσης.  Β1) Η θρησκεία είναι προσωπική υπόθεση και δεν επιβάλλεται (ιδιαίτερα στον σύγχρονο κόσμο)

Μια πρόταση θα μπορούσε να είναι η παρακάτω:  «Το νόημα των θρησκευτικών πρακτικών και εκφράσεων δεν θα πρέπει να αναζητεί σε κοινωνικά φαινόμενα, αλλά η δυναμική τους και ο κανονιστικός τους χαρακτήρας θα πρέπει να ερμηνευθούν ως προϊόντα ιστορικά μοναδικών καταστάσεων και δυνάμεων. Ο ανθρωπολόγος ερευνητής των συγκεκριμένων θρησκειών θα πρέπει επομένως να ξεκινήσει από αυτό το σημείο, τεμαχίζοντας κατά κάποιον τρόπο, την αντλητική έννοια, την οποία μεταφράζει ως «θρησκεία» σε ετερογενή στοιχεία, σύμφωνα με τον ιστορικό της χαρακτήρα».