Ένας φιλόσοφος του κοινού νου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κατηγορηματικός Λογισμός
Advertisements

Διαλυτοτητα στερεων σε υγρα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2-ΕΝΟΤΗΤΑ 5 ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ
Μάθημα 7ο.
Ψυχοκοινωνικά ζητήματα στην αγωγή στα μέσα επικοινωνίας Νικόλας Χρηστάκης Τμ. Ψυχολογίας, Πάντειο Παν/μιο.
λειαίνοντας φακούς (πώς βλέπουμε τα πράγματα)
Πόσο % του εγκεφάλου μας χρησιμοποιούμε;
Κοσμολογία και Αρχαία Ελλάδα
2ο κεφάλαιο ενότητα πέμπτη: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ.
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός,
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
31 Μαρτίου 2015 ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 1 ΤΥΠΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΤΜ. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Α.Π.Θ. – ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΜΟΣ Ι Για τον προτασιακό.
ΕΝΕΡΓΕΙΑ Όλες οι συσκευές που χρησιμοποιούμαι καθημερινά, από τις πιο μικρές ως τις πιο μεγάλες χρειάζονται ενέργεια, για να λειτουργήσουν .Χωρίς ενέργεια.
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
ΔΥΝΑΜΗ μέτρο (πόσα Ν) κατεύθυνση (προς τα πού) διάνυσμα παραμόρφωσης
ΣΥΝΟΛΑ.
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
Η ΑΝΑΓΚΗ ΜΙΑΣ ΣΥΝΘΕΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΙΜΜΑΝΟΥΕΛ KANT ( )
ΕΠΙΚΥΡΩΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ (περί επαγωγής) Ευαγγελία Α. Φτάκα Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Σχολή Ε.Μ.Φ.Ε. Σεμινάριο Φυσικής 2009 Υπεύθυνος: Α. Αραγεώργης.
2.5. Αριστοτελική Λογική.
Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία A’ εξάμηνο ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ, Ακαδ. Έτος Μαρία Ιακώβου, Τομέας Γλωσσολογίας γρφ. 830 (Tε, )
Γλώσσα και Σκέψη Εργασία Ψυχολογίας Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Ιωάννου Γεωργία Φίλιππα Δήμητρα Χατωνίδη Γεωργία.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Ιστορία της φιλοσοφίας: Σωκράτης, Πλάτων, Αριστοτέλης Σ. Σταυριανέας Τμήμα Φιλοσοφίας Παν/μίου Πατρών 14/10/2015.
ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑ 10. Επιθετικότητα Συνηθισμένο φαινόμενο Μπορεί να αποτελεί από τη μαζική βία ενός πολέμου ως τα καθημερινά περιστατικά λεκτικής.
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πέικου Μαρία Α.Ε.Μ:3867 Ο ΧΡΟΝΟΣ 1 2η Εργαστηριακή Άσκηση.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 12: Επιστήμη και αίτια / Θεωρητικές & πρακτικές επιστήμες Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας 2 η Εργαστηριακή Άσκηση Διδάσκων: Γ. Παλαιγεωργίου ΕΛΕΝΗ ΚΑΛΑΪΤΖΗ Α.Ε.Μ.: 3783.
ΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ II Καθ. Πέτρος Π. Γρουμπός Διάλεξη 4η Δειγματοληψία.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Η χρήση της ενσώματης μάθησης στην εκπαίδευση.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Παραλογικοί Συλλογισμοί
ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
Κων/νος Καβάφης Διαθεματική εργασία Λογοτεχνίας Σταυρούλα Μαγουλά
ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Α) Κριτική Θεωρία.
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος.
ΟΡΙΣΜΟΙ Επιστήμη Το σύνολο συστηματικών και επαληθεύσιμων γνώσεων, καθώς και η έρευνα αυστηρώς καθορισμένων πεδίων του επιστητού με συγκεκριμένες και.
ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΙΣ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ολυμπιακή παιδεία και Αθλητική Ηθική
ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Η Γιόγκα Εργασία Θρησκευτικών ΒΟΥΧΑΡΑ ΚΛΑΙΡΗ ΔΑΙΛΛΙΔΗ ΜΑΡΘΑ.
Μείγματα.
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Γιατί και πως μελετούμε την Ιστορία;
ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Ορθολογικότητα στη φιλοσοφία και τις επιστήμες
1. Το πληροφοριακό περιεχόμενο των μαθηματικών αληθειών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ένας φιλόσοφος του κοινού νου Eίπαμε λοιπόν τι είναι η φύση και τι σημαίνει ότι κάτι οφείλεται στη φύση και ότι είναι σύμφωνο με τη φύση. Το να αποπειραθούμε να δείξουμε ότι υπάρχει η φύσηθα ήταν γελοίο, αφού είναι φανερό ότι υπάρχουν πολλά όντα σαν και αυτά που αναφέραμε. Η προσπάθεια να δείξει κανείς το φανερό μέσω του μη φανερού χαρακτηρίζει τον άνθρωπο που δεν μπορεί να διακρίνει αυτό που γίνεται από μόνο του γνωστό από εκείνο που δεν γίνεται Φυσικά 193a1-6

Γλώσσα και πραγματικότητα Ο Σωκράτης είναι φιλόσοφος Τί καταλαβαίνει ο φιλόσοφος από μια τέτοια πρόταση για τη γλώσσα και για την πραγματικότητα; Τι είναι τα καθέκαστον και τί είναι τα καθόλου;

Το καθέκαστον είναι ένα συγκεκριμένο ατομικό ον, ενώ το καθόλου είναι ένας γενικός προσδιορισμός που χαρακτηρίζει πολλά ατομικά όντα.

Οι ατομικές, δηλαδή υλικές, ιδιότητες της ουσίας ξεφεύγουν κατά τον Αριστοτέλη από τη λογική έρευνα και την επιστημονική γνώση. Μπορούν να ποικίλλουν άπειρα από άτομο σε άτομο, καθώς και να μεταβάλλονται στο ίδιο άτομο. Η λογική και η επιστήμη πρέπει να στηρίζονται σε προτάσεις καθολικές και σταθερές συνεπώς πρέπει να κινηθούν στο επίπεδο των ειδών- ουσιών. Έτσι, μολονότι η πρώτη ουσία, η κατεξοχήν (΄κυρίως’) υπάρχουσα, είναι μόνο το άτομο..., η λογική και η επιστήμη ασχολούνται με τις δεύτερες ουσίες, τα είδη....

Το ειμί δηλώνει ύπαρξη μόνο όταν χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο της κατηγορίας της ουσίας· στο πλαίσιο των άλλων κατηγοριών δηλώνει μόνο την απόδοση, πχ, ενός ποιου ή ενός ποσου σε κάποια ουσία. ...δεν μπορούμε να μιλάμε για το ειναι ‘συνωνύμως’, δηλαδή σαν να έχει πάντοτε μία και μόνο σημασία. Χρειάζεται πρώτα να καθορίσουμε το πλαίσιο της κατηγορίας για την οποία μιλάεμ· ο όρος αυτός, όπως και πολλοί άλλοι, είναι ομώνυμος, δηλαδή πολύσημος και η φιλοσοφία πρέπει επιτέλους να μάθει να διακρίνει με προσοχή τις διάφορες σημασίες του.

συλλογισμός Συλλογισμός είναι εκείνος ο τρόπος σκέψης στον οποίο, έχοντας θέσει κανείς κάποιες προτάσεις συνάγει υποχρεωτικά μια άλλη εκ του γεγονότος και μόνο της θέσης των παραπάνω προτάσεων

Αναλυτική: η μελέτη της δομής της πρότασης. Αποφατικές προτάσεις Όλοι οι άνθρωρποι είναι ζώα Ορισμένοι άνθρωποι είναι γυναίκες Κανένας άνθρωπος δεν είναι τετράποδο Ορισμένοι άνθρωποι δεν είναι έξυπνοι

Όλα τα ζώα [μέσος όρος] είναι θνητά Όλοι οι άνθρωποι ειναι ζώα Όλοι οι άνθρωποι ειναι θνητοί Κανένας άνθρωπος δεν είναι τετράποδο Μερικά ζώα είναι άνθρωποι Μερικά ζώα δεν είναι τετράποδα

Όλα τα ζώα πετούν Όλοι οι άνθρωποι είναι ζώα Όλοι οι άνθρωποι πετούν Ολα τα χ είναι ψ Όλα τα φ είναι χ Όλα τα φ είναι ψ

Οι ανώτατες αρχές της λογικής Η αριστοτελική διαλεκτική είναι η επιστήμη όχι της απόδειξης αλλά της συζήτησης και της ανασκευής. Κατά συνέπεια, οι προκείμενές της δεν είναι αληθείς και αναγκαίες, αλλά στηρίζονται στη δόξαν· τέτοια είναι, κατ’ ανάγκην, και τα συμπεράσματά της. Ο ρόλος της αριστοτελικής διαλεκτικής, που εμφανίζεται με αυτό τον τρόπο κατώτερος από την αποδεικτική γνώση και περιορισμένος στο επίπεδο ςητς δόξης (σε πλήρη αντίθεση προς την πλατωνική διαλεκτική), αποκτά ιδιαίτερη σημασία όταν τίθεται το ζήτημα των ανώτατων αρχών της λογικής.

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, κάθε λόγος με νόημα, κάθε γλωσσική επικοινωνία μεταξύ ανθρώπων, κάθε έλλογη γνώση προϋποθέτουν τρεις αρχές: την ‘αρχή της ταυτότητας’, την ‘αρχή της μη αντίφασης’ και την αρχή του αποκλειομένου τρίτου.

Κατηγοριοποίηση των επιστημών Ποιητικές Πρακτικές Θεωρητικές: ουσίες ένυλες και μεταβαλλόμενες ποσότητες άυλες και ακίνητες Ουσίες αΪδιες, άυλες και ακίνητες

Επαγωγή και ενόραση Εμπειρία και τέχνη (η επιστήμη ως γνώση των αιτίων) Η αξιοπιστία των αισθήσεων