Πρακτικές Διαχείρισης Γνώσης στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία Α.Ε. Ι. Μυλωνάς Μεταπτυχιακό Μάθημα: «Τεχνολογίες Υποστήριξης Συνεργασίας» Διδάσκων: Νίκος Καρακαπιλίδης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
SAP & AUDITING. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΑΠΟΔΟΧΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ • ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ( CONSULTANTS ) – ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΠΟΙΗΣΗ (PARAMETERS SETTING) – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΒΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΕΙΩΝ (MASTER_FILES)
Advertisements

Β2Β eBusiness Παρουσίαση στα ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας Παράρτημα Καστοριάς Αθ. Στουρνάρας Διευθυντής Υπηρεσιών
ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΝΕΦΡΙΤΙΔΑΣ ΛΥΚΟΥ ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ. American College of Rheumatology Guidelines for Screening, Treatment, and Management of Lupus Nephritis.
Προηγμένες υπηρεσίες προς τους Πολίτες Σταύρος Αλεξάκης Public Sector Lead– Microsoft Hellas.
Ελληνική Βιομηχανία: προς την οικονομία της γνώσης, ΤΕΕ, Αθήνα, 3-5 Ιουλίου 2006 The Knowledge Economy and Public Administration Dr. Costis Toregas George.
ΗΥ Παπαευσταθίου Γιάννης1 Clock generation.
1 Διαχείριση Γνώσης Μ. Γεργατσούλης Χ. Παπαθεοδώρου.
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ “Preparing Europe for Global Competition” THE NETWORK : The Patent and Trademark Offices.
Week 11 Quiz Sentence #2. The sentence. λαλο ῦ μεν ε ἰ δότες ὅ τι ὁ ἐ γείρας τ ὸ ν κύριον Ἰ ησο ῦ ν κα ὶ ἡ μ ᾶ ς σ ὺ ν Ἰ ησο ῦ ἐ γερε ῖ κα ὶ παραστήσει.
Διοίκηση Απόδοσης Επιχειρηματικών Διαδικασιών Ενότητα #5: Key result indicators (KRIs), Performance Indicators (PIs), Key Performance Indicators (KPIs)
Διοίκηση Απόδοσης Επιχειρηματικών Διαδικασιών Ενότητα #4: Core Competencies, Core Processes, Balanced Scorecard and 6Sigma Διδάσκων: Αγγελική Πουλυμενάκου.
Διοίκηση Τεχνολογίας Εργασία: “Sources of Innovation” Πρόγραμμα:MBA Part-Time.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ Ι ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ (Learning Theories and.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εισαγωγή στην Ανθρωπολογία της Τέχνης Κουλτούρα, πολιτισμός και εθνική ταυτότητα (CULTURE &I DENTITY.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Εννοιών Light, Science and Society The importance of plants for global.
Αριθμητική Επίλυση Διαφορικών Εξισώσεων 1. Συνήθης Δ.Ε. 1 ανεξάρτητη μεταβλητή x 1 εξαρτημένη μεταβλητή y Καθώς και παράγωγοι της y μέχρι n τάξης, στη.
Στάδια εξέλιξης των συστημάτων ποιότητας. ΕΞΕΛΙΞΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ.
Αντίληψη (2016) Όραση Μαρία Κουτρομάνου. Structure of the Eye: Iris The iris is similar to the diaphragm in a camera Your iris widens in dim light and.
24/02/031 ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ και ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΡΓΩΝ Θωμάς Πούλιος ΜΑΘΗΜΑ 2.
: Οργάνωση Προγραμμάτων Αναψυχής ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ & ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών : «Άσκηση & Ποιότητα Ζωής» Κατεύθυνση.
Διαχείριση Διαδικτυακής Φήμης! Do the Online Reputation Check! «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2015» Ε. Κοντοπίδη, ΠΕ19.
SCIENCE EDUCATION Οργάνωση εξωσχολικών επισκέψεων/δράσεων Άννα Σπύρτου Άννα Σπύρτου.
Τεχνολογία Διοίκησης Επιχειρησιακών Διαδικασιών Τεχνολογία Διοίκησης Επιχειρησιακών Διαδικασιών Δημοσιεύσεις Καθηγήτρια: Αφροδίτη Τσαλγατίδου
Guide to Business Planning The Value Chain © Guide to Business Planning A principal use of value chain analysis is to identify a strategy mismatch between.
Guide to Business Planning The Value System © Guide to Business Planning The “value system” is also referred to as the “industry value chain”. In contrast.
Συνεργασία για την καινοτομία και την ανταλλαγή καλών πρακτικών
Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός ΙΙ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ
Ερωτήσεις –απαντήσεις Ομάδων Εργασίας
Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός ΙΙ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ "ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ & ΕΛΕΓΚΤΙΚΗ”
Στάδια εξέλιξης των συστημάτων ποιότητας
Επανασχεδιασμός του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ενδοκοινοτικών Συναλλαγών (Revised Intrastat) Η συγκεκριμένη παρουσίαση συνοψίζει την ανάλυση των αποτελεσμάτων.
Υποστηρίζω την άποψη μου επιχειρηματολογώντας
Business Process Management
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διοίκηση Απόδοσης Επιχειρηματικών Διαδικασιών
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Chemicals: The first link in many value chains ENΕΡΓΟUMΕ ΜΕ TO NOMO
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Στρατηγική Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού
(ALPHA BANK – EUROBANK – PIRAEUS BANK)
Χαράλαμπος Καραγιαννίδης
This show was edited by Mike:
ECTS-DS Labels Selection 2011 Αθήνα, 28/11/2011
CYPRUS RHEUMATOLOGY SOCIETY
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Ημερίδα Παράδοσης Συμφωνιών Επιχορήγησης Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση ΚΑ Ιουνίου, 2018 Λευκωσία.
Expression Home All In One Inkjet Printers
Find: φ σ3 = 400 [lb/ft2] CD test Δσ = 1,000 [lb/ft2] Sand 34˚ 36˚ 38˚
Εισαγωγή στα Τρόφιμα This publication has been produced with the support of the European Commission. The contents of this publication are the sole responsibility.
Ενημέρωση για eTwinning
aka Mathematical Models and Applications
ΜΠΣ: Διοίκηση & Διαχείριση
This show was edited by Mike:
All In One Inkjet Printers
All In One Inkjet Printers
All In One Inkjet Printers
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ‘ABC of Selling’. ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ The “MiGreat Project”- n IT01-KA has been funded with support from the European Commission. This document reflects the.
Κοστολόγηση κατά Φάση Τέταρτο Κεφάλαιο
Επέκταση εγγύησης σε 3 χρόνια
Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Πρωτοβουλίες για την Ανοικτή Διακυβέρνηση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πρακτικές Διαχείρισης Γνώσης στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία Α.Ε. Ι. Μυλωνάς Μεταπτυχιακό Μάθημα: «Τεχνολογίες Υποστήριξης Συνεργασίας» Διδάσκων: Νίκος Καρακαπιλίδης Τμήμα Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών Πανεπιστήμιο Πατρών Πάτρα, Νοέμβριος 2005

Αντικείμενο Το θέμα: Knowledge Management Προσέγγιση του θέματος μέσα από τη πρακτική εφαρμογή σε πραγματικό εργασιακό περιβάλλον

Διάρθρωση της Παρουσίασης Ενότητα 1: Γενικά για τη Διαχείριση Γνώσης και ο σχεδιασμός της σε μια Επιχείρηση Ενότητα 2: Πρακτική εφαρμογή της Διαχείρισης Γνώσης στη Heineken Company Ενότητα 3: Συμπεράσματα

Ενότητα 1

Βασικά Στοιχεία Θεωρίας Learning Knowledge Innovation fuels creates breeds accelerates Change

Βασικά Στοιχεία Θεωρίας Knowledge Knowledge management : is the management of mapping, creation, exchange, and application of knowledge.

Mapping and Keywords Introduction: Mapping of Knowledge is a method to compare the actual content of a knowledge system (i.e. in a Knowledge database) against the desired content.The difference between the actual content and the desired content represents a knowledge gap which may be filled. The existence of knowledge gaps allows management to direct and prioritise the creation of new documents. Keywords are a tool to define knowledge areas. Keywords are organised in a tree-like structure. The complete keyword structure is given in the keyword database. Use of keywords in mapping: Use of the same keywords in different databases allows comparison between these databases. The keywords represent the actual knowledge in these databases. The desired knowledge can be obtained from keywords used in the work orders of the customer files. These keywords represent the knowledge needed to respond to customer queries.

Methodology a. develop a clear vision of the project in the definition phase, incorporating also organisational change; the successful implementation of any knowledge or information management system is mostly dependent on needed changes in organisational behaviour. b. be prepared to adapt the vision frequently, as it is dependent on the insights of the members of the organisation on knowledge and knowledge management. It takes time recover or develop these insights. c. make roles, functions and responsibilities clear. d. get a mutual conviction, at least within the project team and its steering committee, on the vision. e. map the available and the needed/desired knowledge.

Μεθοδολογία Individual Input of Knowledge Knowledge Teams (Knowledge team mail boxes) Quality, Evaluation Knowledge Database Primary Business Process Customer questions Customer answers validation

Methodology Key Performance Indicators for Knowledge Management To define performance indicators for Knowledge Management they should be linked to the business objectives:  They should support the business strategy and objectives.  Knowledge Management can be seen as a method to use knowledge to improve business performance and results.

Methodology Key Performance Indicators for Knowledge Management When developing Knowledge Management you should pay attention to:  People (Skills, knowledge, values, attitude and culture)  Processes (Procedures and instructions, including roles and responsibilities)  Systems and tools  Organisational structure

Methodology Knowledge Management Process TOOLS & SYSTEMS Lotus Notes/Intranet Knowledge databases Business unit 1 (BU 1) with its business objectives (B.O’s) and specific key performance indicators (KPI’s) and specific knowledge. BU 2 with its B.O.’s and KPI’s and specific knowledge. BU 3 with its B.O.’s and KPI’s and specific knowledge. BU 4 with its B.O.’s and KPI’s and specific knowledge. BU 5 with its B.O.’s and KPI’s and specific knowledge. Culture of Knowledge Sharing

Methodology Performance Indicators of Knowledge Management Business Objectives *Number of contributions to knowledge team mailboxes. * Number of contributions accepted for publication in the knowledge database. *Input suitable for training/sharing. * Record of experience gained *Time to process content of mailbox (empty mailbox). *Quality of content of documents. *Number of documents. *Number and quality of documents in relation to time spent. *Active searching for information needed for the primary processes. *Make documents suitable for active sharing (e.g. training purposes). *Quality of documents (complete/current / unambiguous/format) *Building blocks for advice/service/service products. *Best practices shared. *Frequency of use. *Time saved by using information more times (less repetition of work). *Time needed for development of new products. *Availability of knowledge (system accessibility/user- friendliness). *Quality of primary business process. *Consistency of process and product. *Record number of GAPs/RESPONSES and knowledge submitted as a result of the primary process. *Faster primary process. * Experience gained recorded and shared. * Clear primary process. *Level of customer satisfaction. *Validated knowledge. *Amount of work done for customer and positive validations.

Ενότητα 2

Methodology LOTUS NOTES & DATA BASES

Methodology LOTUS NOTES & DATA BASES

Methodology LOTUS NOTES & DATA BASES

Methodology LOTUS NOTES & DATA BASES

Methodology LOTUS NOTES & DATA BASES

Methodology LOTUS NOTES & DATA BASES

Methodology LOTUS NOTES & DATA BASES

Αποτελέσματα Visits to documents

Αποτελέσματα Different users

Αποτελέσματα Knowledge use per OpCo (Jan. – Dec. 2002, avg. 2640/month)

Αποτελέσματα Visits to K-items and documents

Αποτελέσματα Utilisation of KIPP content No. of visits No. of different documents in KIPP 2200 Number of different users (OpCo + HTS) 950 KIPP content visited (longer than 30 secs) 97 % Average no. of visits per document* 14 Number of documents visited per user* 34 * Visits longer than 30 secs counted only, this is about 40 % ot the total number of visits Jan-Dec 2002

Αποτελέσματα Heineken Knowledge Production

Ενότητα 3

Συμπεράσματα και Προτάσεις Ευρεία χρήση του συστήματος Γρήγορη μετάδοση γνώσης και πληροφορίας.

Σύνοψη Συνοψίζοντας, είδαμε στη παρουσίαση το πρακτικό μέρος της εφαρμογής της Διαχείρισης Γνώσης σε ένα εργασιακό περιβάλλον. Είδαμε τον τρόπο οργάνωσης Τέλος, διαπιστώσαμε την αναγκαιότητα της διάχυσης της γνώσης

Βιβλιογραφία Heineken Knowledge Management