ΠΡΟΛΗΨΗ & ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ:

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Advertisements

Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Όλοι μπορούμε να λύσουμε τα προβλήματά μας συζητώντας !
Αναστασία Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας ΑΤΕΙΘ
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ Ντία Γερμανού, Δασκάλα ΙΒ΄Δημοτικό Σχολείο Πάφου.
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Μαρία Κουφέλου Μαρία Παυλή Θάλεια Τσουκαρέλλη Όλγα Δουγραματζή
Η σχολική βία και ο εκφοβισμός (Bullying)
Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Διεύθυνσης Π.Ε. Ανατ. Θεσσαλονίκης
6η ΜαρΤΙΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Η ΒΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ!!! 54ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ ΑΡΤΕΜΙΣ ΔΑΜΙΓΟΥ
16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Οι απόψεις των υπευθύνων των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη» Ιφιγένεια.
Όνομα:Ελευθερία+Γιώτα
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
O σχολικός εκφοβισμός Ανοιχτοί Ορίζοντες.
6 Μαρτίου 2013, ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Εργασία της μαθήτριας Γ’ τάξης
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
«Λέμε ΟΧΙ στο σχολικό εκφοβισμό»
Γονείς Εκπαιδευτικοί Μηχανισμοί ομάδας
Σχολικός Εκφοβισμός Τι ακριβώς είναι ; Πώς αντιμετωπίζεται από το θύμα ; Πώς αντιμετωπίζεται από τον παρατηρητή ;
Βασιλική Παλαπέρη Μαριέττα Ματζαβέλα
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ
Σχολικός Εκφοβισμός Τι είναι σχολικός εκφοβισμός;
ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ Βαλεντίνα Μιχαήλ Στ’1.
Σχολικός Εκφοβισμός/Bullying
Παρεμβάσεις ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό Εντοπίζονται σε τρία επίπεδα: Στοχευμένες παρεμβάσεις Ολιστικές παρεμβάσεις ή παρεμβάσεις βασισμένες στο σχολείο.
Δύσκολες Συμπεριφορές στο Σχολείο.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΑΞΗ: Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2014.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Ο σχολικός εκφοβισμός (αγγλ. bullying) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας,
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
Η ΕΝΤΑΞΗ ΑΛΛΟΓΛΩΣΣΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Σχολικός εκφοβισμός Δούκας Αλβανός Med,
Σωτηρία Ηλιοπούλου Βίκυ Μάρκου
ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
“ Ένας 15χρονος έστειλε μήνυμα μέσω e- mail και γνωστοποιούσε ότι τον κορόιδευαν για μια συμπεριφορά που είχε και που δεν ταίριαζε με το στερεότυπο συμπεριφοράς.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ – ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ(bullying)
Bullying Τρόποι Πρόληψης και Αντιμετώπισης
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας Mάθημα Παιδαγωγικών Ενισχυτική Εργασία Υπεύθυνη μαθήματος: Ζαχαρούλα.
ΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ: RAINBOW TEAM ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ: ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ (BULLYING)
Όλοι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, όλοι ΙΣΟΙ.
Ενδοσχολική Βία (Bullying). Διαστάσεις του φαινομένου Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός μεταξύ των μαθητών έχει αρχίσει να γίνεται αντικείμενο προσοχής,
Βία στα σχολεία. Τι είναι ο εκφοβισμός; O σχολικός εκφοβισμός συμβαίνει όταν κάποιος μαθητής ή μαθήτρια χρησιμοποιεί επανειλημμένα τη δύναμη του/της,
Ο Χ Ι στον Μουσαβερές ΚώσταςΤσαρούχας Γιάννης. Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός ή αλλιώς bullying είναι το φαινόμενο όπου μαθητές ασκούν βία και προκαλούν.
Ονομα ομαδασ: ‘’NUMBER 2’’
ΒΙΑ, ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ, BULLYING (εκφοβισμός).
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Ερευνητική εργασία Θέμα: Σχολική βία Κατάλογος μαθητών:
σχολικοσ εκφοβισμοσ - επιθετικοτητα
ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
Ερευνα για την σχολικη βια
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΡΟΛΗΨΗ & ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Προτάσεις εκπαιδευτικών σε ελληνικά σχολεία & διεθνή προγράμματα παρέμβασης Κ. Κωνσταντίνου & A. Ψάλτη Τμήμα Ψυχολογίας, Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας, Α.Τ.Ε.Ι. Θεσ/νίκης , Σίνδος

Είδη εκφοβισμού ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ  Συστηματική κατάχρηση δύναμης ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ  Συστηματική κατάχρηση δύναμης επαναληπτικός χαρακτήρας ανισότητα δύναμης ανικανότητα του θύματος να αμυνθεί (Farrington, 1993) Είδη εκφοβισμού Φυσικός (ασκηση βίας, καταστροφή περιουσίας) Λεκτικός (πέιραγμα) Έμμεσος (κουτσομπολιό, διαρροή άσχημων φημών, κοινωνική απομόνωση) Ηλεκτρονικός εκφοβισμός (μέσω της χρήσης κινητών τηλεφώνων και διαδικτύου)

«Ταυτότητες φύλου, Εθνικές ταυτότητες & Σχολική Βία: Διερευνώντας τη βία & τη θυματοποίηση στο σχολικό πλαίσιο» [ΑΠΘ, 2004-2007, συγχρηματοδότητση ΥΠΕΠΘ & ΕΕ ] Δείγμα  202 εκπαιδευτικοί Α΄Βάθμιας & Β΄Βάθμιας εκπαίδευσης Είδος εκφοβισμού Α΄Βάθμια Β΄Βάθμια Λεκτικός (κοροϊδία) 68,5% 38,4% Κοινωνικός (απομόνωση) 45,1% 16% Λεκτικός (σεξουαλικά σχόλια) - 11,4 Λεκτικός (διακρίσεις) 14% 10,9% Σωματικός 29,7% 8% Λεκτικός (φήμες) 14,8% 6,7%

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών Παρεμβάσεις εκπαιδευτικών στον εκφοβισμό (Α΄Βάθμ.Ε 91% Β΄Βάθμ.Ε 77, 3%) Α΄βάθμια Β΄βάθμια Στάσεις εκπαιδευτικών για το ρόλο τους Μ.Ο Τ.Α. Πρόληψη = ευθύνη των εκπαιδευτικών 1,65 0,81 1,75 0,77 Οι εκπαιδευτικοί είναι εκπαιδευμένοι να προλαμβάνουν φαινόμενα εκφοβισμού 3,50 0,09 3,86 0,91 Οι εκπαιδευτικοί είναι εκπαιδευμένοι να αντιμετωπίζουν περιστατικά εκφοβισμού 3,44 0,96 3,89 0,89 Οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται εκπαίδευση για την πρόληψη περιστατικών εκφοβισμού 1,57 0,71 1,48 0,88 Οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται εκπαίδευση σε τρόπους αντιμετώπισης εκφοβισμού 1,32 0,56 1,55 0,98

Προτάσεις δασκάλων για την πρόληψη & την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού ΠΡΟΤΑΣΗ % Συζήτηση, ιδιαίτερη προσέγγιση του θύτη 46,1 Σεμινάρια-επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην αντιμετώπιση 38,5 Συνεργασία με γονείς 34,6 Συνεργασία μεταξύ φορέων (σχολείο, σύμβουλος, ΚΔΑΥ) 30,8 Συζήτηση στο σύνολο των μαθητών της τάξης, εμπλοκή όλων Σεμινάρια-επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην πρόληψη Σχολικός ψυχολόγος 23,1 Αναζήτηση αιτιών Θέσπιση κανόνων για εκφοβιστικές συμπεριφορές 19,2 Καλλιεργεια ομαδικού-συνεργατικού κλίματος στην τάξη 15,3 Επιβολή τιμωρίας- κυρώσεων 11,5 Αποφυγή «ετικετών» που οδηγούν σε περιθωριοποίηση 3,8 Αμεση παρέμβαση του εκπαιδευτικού

Προτάσεις καθηγητών για την πρόληψη & την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού ΠΡΟΤΑΣΗ % Συζήτηση, ιδιαίτερη προσέγγιση του θύτη 38,2 (46,1) Επιβολή τιμωρίας- κυρώσεων 32,4 (11,5) Θέσπιση κανόνων για εκφοβιστικές συμπεριφορές 29,5 (19,2) Σεμινάρια-επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην αντιμετώπιση 26,5 (38,5) Σεμινάρια/επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην πρόληψη 23,5 (30,8) Συνεργασία με γονείς 14,7 (34,6) Σχολικός ψυχολόγος 14,7 (23,1) Συνεργασία μεταξύ φορέων (σχολείο, σύμβουλος, ΚΔΑΥ) 11,8 (30,8) Καλλιεργεια ομαδικού-συνεργατικού κλίματος στην τάξη 11,8 (15,3) Στήριξη των θυμάτων 11,8 Αναζήτηση αιτιών 11,3 (23,1) Συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών, εμπλοκή όλων 8,8 (30,8) Αποφυγή «ετικετών» που οδηγούν σε περιθωριοποίηση 5,8 (3,8)

Παρεμβάσεις ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό Εντοπίζονται σε τρία επίπεδα: Στοχευμένες παρεμβάσεις Ολιστικές παρεμβάσεις ή παρεμβάσεις βασισμένες στο σχολείο Παρεμβάσεις επιρροής της κοινωνίας Αποτελεσματικότερες Στρατηγικές: προώθηση γνώσεων & πληροφοριών & κατάρριψη μύθων γύρω από σχολικό εκφοβισμό καταπολέμηση κυρίαρχων αντιλήψεων για την επιθετική συμπεριφορά εκτίμηση του φαινόμενου στο σχολείο με μετρήσεις ανάπτυξη ενός πλαισίου αρχών & συμπεριφοράς για τους μαθητές συμβουλευτικές υπηρεσίες για τα θύματα & τους δράστες εμπλοκή των γονέων στις παρεμβάσεις ανάπτυξη ειδικών στρατηγικών για παιδιά που εκδηλώνουν επιθετικότητα

Ολιστικές σχολικές προσεγγίσεις Στόχοι ολιστικών σχολικών παρεμβάσεων: αύξηση της γνώσης & συνειδητοποίησης του προβλήματος δημιουργία κανονισμού για την πρόληψη & αντιμετώπιση του εκφοβισμού αντιμετώπιση επεισοδίων εκφοβισμού εμπλοκή μαθητών, εκπαιδευτικών & γονέων

Ολιστικές σχολικές προσεγγίσεις Παρεμβάσεις από εκπαιδευτικούς Μη-αγνόηση/υποτίμηση του προβλήματος Άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος  Άμεση & αυστηρή παρατήρηση αμέσως μετά το περιστατικό  Εφαρμογή συνεπειών σχετικών με την εκφοβιστική πράξη, που καθιστούν το θύτη υπεύθυνο για τη συμπεριφορά του απέναντι στο θύμα  Επιβολή τιμωρίας που περιέχει στοιχεία δικαιοσύνης & αναπλήρωσης της ζημιάς που προκλήθηκε  Αξιοποίηση της «δύναμης» του θύτη σε θετικές κοινωνικές συμπεριφορές

Ολιστικές σχολικές προσεγγίσεις Παρεμβάσεις από εκπαιδευτικούς Ανάπτυξη πλάνου δραστηριοτήτων σχετικών με τον εκφοβισμό  Τακτικές συζητήσεις με μαθητές/ήτριες  Προβολή σχετικών ταινιών,  Παιχνίδι ρόλων  Ανάγνωση σχετικών λογοτεχνικών κειμένων Δημουργία «θετικού σχολικού κλίματος»  Συνεργασία  Σεβασμός  Εμπιστοσύνη  Φροντίδα, νοιάξιμο  Ανάπτυξη του αισθήματος του ανήκειν Ανάπτυξη ενσυναίσθησης Κατανόηση της διαφορετικότητας  Αποδοχή του άλλου

Ολιστικές σχολικές προσεγγίσεις Παρεμβάσεις από μαθητές/τριες Υποστήριξη από συνομηλίκους παρέχουν στους συμβούλους-συνομηλίκους δεξιότητες & στρατηγικές για την επίλυση του προβλήματος οι ενήλικοι διατηρούν έναν υποστηρικτικό & εποπτικό ρόλο Παρεμβάσεις στους παρατηρητές αύξηση της επίγνωσης της σοβαρότητας του προβλήματος συνειδητοποίηση των ρόλων που λαμβάνουν κατά τη διαδικασία του εκφοβισμού δέσμευση σε νέες συμπεριφορές μέσα από συζήτηση ή από παίξιμο ρόλων

Ολιστικές σχολικές προσεγγίσεις Συνεργασία με γονείς Ενημέρωση για το φαινόμενο του εκφοβισμού & τα είδη του Διερεύνηση των απόψεων & στάσεών τους για τον εκφοβισμό Συλλογή & καταγραφή ιδεών & προτάσεων, εμπλοκή ίδιων Ενεργή συνεργασία με γονείς θυμάτων και θυτών Ενημέρωση για την πορεία της προσπάθειας ενάντια στον εκφοβισμό Παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών Ατομική συμβουλευτική σε θύματα ή δράστες Ομαδική συμβουλευτική σε μαθητές/τριες Συμβουλευτική υποστήριξη σε οικογένειες Συμβουλευτική υποστήριξη στο εκπαιδευτικό προσωπικό

Συμπερασματικά... Ανάγκη Μικτά αποτελέσματα προγραμμάτων παρέμβασης Συμβολή σε επιμέρους τομείς στη μείωση του εκφοβισμού Αποτελεσματικότερα όταν εφαρμόζονται σε μικρότερους μαθητές με συστηματικό τρόπο Ανάγκη Πρώιμης παρέμβασης με συστηματικές και εξατομικευμένες στρατηγικές ανάλογα με τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες του κάθε σχολικού πλαισίου!