ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ Ερευνητική εργασία των μαθητών του ΕΠΑ.Λ. ΖΑΚΥΝΘΟΥ Σχολ. Έτος 2011-2012
Τι είναι ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ; Με τον όρο Ανακύκλωση περιγράφουμε ένα σύνολο Μέτρων, Δράσεων, & Τεχνικών διαδικασιών που ακολουθούνται αλυσιδωτά έτσι ώστε ήδη χρησιμοποιημένα υλικά να ξαναγίνουν νέα προϊόντα με σκοπό δηλαδή υλικά τα οποία θεωρούνταν απορρίμματα να επανέλθουν στο φυσικό κύκλο
Τι πετυχαίνουμε κάνοντας Ανακύκλωση Τι πετυχαίνουμε κάνοντας Ανακύκλωση Μείωση του όγκου των σκουπιδιών, μείωση των απαιτούμενων εκτάσεων που δεσμεύονται για κατασκευή ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ και παράταση του χρόνου λειτουργίας Εξοικονόμηση πρώτων υλών (δένδρα, πετρέλαιο, νερό, κλπ) Εξοικονόμηση πόρων σε συνάλλαγμα Περιορισμός της ρύπανσης του περιβάλλοντος (έδαφος, αέρας, υπόγεια νερά) κατά την επεξεργασία και κατασκευή νέων προϊόντων Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας Αποτελεσματικότερη διαχείριση των Αστικών Στερεών Αποβλήτων Δημιουργία περιβαλλοντικής συνείδησης
Τι είναι η Ε.Ε.Α.Α.;
Ποιος ο ρόλος της Ε.Ε.Α.Α.; Η Ε.Ε.Α.Α. δηλαδή η Ελληνική Εταιρεία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης έχει αναπτύξει και υλοποιεί το εγκεκριμένο από τις αρμόδιες αρχές σύστημα συλλογικής εναλλακτικής διαχείρισης για τα απόβλητα συσκευασίας. Στην Ε.Ε.Α.Α συμμετέχουν βιομηχανικές και εμπορικές επιχειρήσεις της ελληνικής αγοράς από τις οποίες αποκλειστικά παρέχονται οι πόροι της. Σε συνεργασία με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης υλοποιούν το δίκτυο των ΜΠΛΕ ΚΑΔΩΝ
Ποια λάθη συνήθως κάνουμε Βρόμικες συσκευασίες Σφιχτοδεμένες σακούλες Ελλιπής διαχωρισμός Λάθος υλικά Ογκώδη αντικείμενα
Ας μάθουμε τι μπαίνει στον ΜΠΛΕ ΚΑΔΟ; Ας μάθουμε τι μπαίνει στον ΜΠΛΕ ΚΑΔΟ;
Συσκευασίες από Αλουμίνιο, π.χ. αναψυκτικά, μπύρες Συσκευασίες από Λευκοσίδηρο, π.χ. γάλα εβαπορέ, τόνο Συσκευασίες από Πλαστικό, π.χ. μπουκάλια από νερό, απορρυπαντικά, πλ. σακούλες Συσκευασίες από Γυαλί, π.χ. μπουκάλια, βαζάκια Συσκευασίες από Χαρτί & Χαρτοκιβώτια, π.χ. δημητριακά, γάλα, χαρτοσακούλες
ΤΙ ΔΕΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΟΥΜΕ ΣΤΟΥΣ ΜΠΛΕ ΚΑΔΟΥΣ Τα υλικά που ανήκουν σε άλλα συστήματα ανακύκλωσης: μπαταρίες, κάθε είδους ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, ελαστικά, μέταλλα, ρούχα, παπούτσια, πλαστικά δοχεία από λάδια αυτοκινήτων ή από φυτοφάρμακα, οικοδομικά υλικά, στρώματα, παλιά έπιπλα, την παλιά δερμάτινη τσάντα, τα οργανικά υπολείμματα των τροφών, τα κλαδιά από τα δέντρα. Τις βιοδιασπώμενες σακούλες (αυτές θεωρούνται συμβατικά σκουπίδια και δημιουργούν μεγάλο πρόβλημα στην ανακύκλωση. Είναι καλύτερα να τις χρησιμοποιούμε στα κοινά σκουπίδια γιατί, όταν η σακούλα διασπάται, επιταχύνεται ο χρόνος αποδήμησης). τα μικρά χαρτάκια, εισιτήρια και σκισμένες σελίδες (όχι γιατί δεν ανακυκλώνονται, αλλά επειδή δεν έχει μεριμνήσει η ΕΕΑΑ για την ανακύκλωσή τους). Αποτσίγαρα από έτοιμα ή από στριφτά τσιγάρα. Χρησιμοποιημένες χαρτοπετσέτες και χαρτομάντιλα.
Μερικές συμβουλές για Σωστή Ανακύκλωση Μερικές συμβουλές για Σωστή Ανακύκλωση Διαχωρίζουμε καθημερινά τα υλικά συσκευασίας μας από τα υπόλοιπα στο νοικοκυριό. Αδειάζουμε εντελώς τις συσκευασίες μας από τα υπολείμματα. Διπλώνουμε τα χαρτοκιβώτια. Δεν πετάμε στον κάδο τα υλικά συσκευασίας μας μέσα σε δεμένες σακούλες, τα ρίχνουμε χύμα. Βγάζουμε τα καπάκια από τα γυάλινα ή πλαστικά μπουκάλια για να διευκολύνετε τον διαχωρισμό των υλικών. Δεν πετάμε ποτέ κοινά σκουπίδια στους μπλε κάδους ανακύκλωσης.
Ποια είναι τα στάδια της Ανακύκλωσης 1ο στάδιο: Διαλογή στη πηγή / Συμμετοχή του πολίτη Οι δημότες διαχωρίζουν τα υλικά συσκευασίας από τα υπόλοιπα στο νοικοκυριό (ή στο σημείο παραγωγής των απορριμμάτων). Στη συνέχεια, οι πολίτες απορρίπτουν τις συσκευασίες που έχουν συλλέξει, στους ειδικούς μπλε κάδους που έχει παραχωρήσει η Ε.Ε.Α.Α. στους εκάστοτε συνεργαζόμενους Δήμους και έχουν τοποθετηθεί με ευθύνη τους στις γειτονιές.
2ο στάδιο: Αποκομιδή Το επόμενο στάδιο είναι αυτό της αποκομιδής, που πραγματοποιείται με την ευθύνη των Δήμων, χρησιμοποιώντας τα ειδικά απορριμματοφόρα οχήματα
3ο στάδιο: Διαλογή στα Κ.Δ.Α.Υ. Σε αυτή τη φάση, το περιεχόμενο των μπλε κάδων με τα απόβλητα συσκευασίας μεταφέρονται, με ευθύνη των συνεργαζόμενων Δήμων, στα Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (Κ.Δ.Α.Υ.) Εκεί πραγματοποιείται η διαλογή των υλικών συσκευασίας και ο διαχωρισμός τους σε επιμέρους κατηγορίες όπως: χαρτί-χαρτόνι συσκευασίας, χάρτινες συσκευασίες υγρών, χαρτί εντύπων, πλαστικές συσκευασίες (PET, HDPE), πλαστικό φιλμ, λοιπά πλαστικά (PP/PS), γυάλινες φιάλες και δοχεία, συσκευασίες από αλουμίνιο και λευκοσίδηρο.
4ο στάδιο: Συμπίεση -Δεματοποίηση
Σε αυτό το στάδιο τα υλικά συσκευασίας συμπιέζονται (με εξαίρεση το γυαλί) δεματοποιούνται και προωθούνται σε αντίστοιχες βιομηχανίες προς την περαιτέρω αξιοποίησή τους.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ –ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ –ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ Το ερωτηματολόγιο μοιράστηκε σε 60 μαθητές του ΕΠΑΛ ΖΑΚΥΝΘΟΥ Στόχο είχε να δούμε τι γνωρίζουν οι μαθητές για την Ανακύκλωση και κατά πόσο συμμετέχουν
Γνωρίζετε τι είναι Ανακύκλωση Γνωρίζετε τι είναι Ανακύκλωση
Γνωρίζετε ότι ο Δήμος Ζακύνθου υλοποιεί πρόγραμμα Ανακύκλωσης
Γνωρίζετε ποια υλικά ανακυκλώνονται;
Αν ναι Ποιο υλικό ανακυκλώνετε πιο συχνά; Κάνετε Ανακύκλωση; Μόνο το 37% των μαθητών απάντησαν ότι κάνουν Ανακύκλωση Σημ. Τα ποσοστά αναφέρονται στο πλήθος των μαθητών
Γνωρίζετε ότι τα υλικά συσκευασιών πρέπει να απορρίπτονται στους μπλε κάδους χύμα; Πιστεύετε ότι οι μπλε κάδοι είναι αρκετοί;
Η γνώση για την ανακύκλωση και η δημιουργία περιβαλλοντικής συνείδησης πρέπει να ξεκινά: Από το σχολείο: 12% Από το σπίτι : 13% Και από τα δύο: 75%
Ενημερωθήκατε πρώτη φορά για την ανακύκλωση από: Το σχολείο : 51% Την τηλεόραση : 24% Περιοδικά/βιβλία : 15% Τους φίλους : 10%
Γνωρίζετε ότι δεν πρέπει να πετάμε στους κοινούς κάδους υλικά όπως μπαταρίες, καμένες λάμπες, ηλεκτρικές συσκευές αλλά σε ειδικούς κάδους ανακύκλωσης; Το 73% των μαθητών απάντησαν ότι το γνωρίζουν
Οι γνώσεις που σου δίνει το σχολείο για την ανακύκλωση είναι: Πολλές : 15% Αρκετές: 25% Ελάχιστες : 38% Καμία : 22%
Γενικά Συμπεράσματα ερωτηματολογίου Παρόλο που οι περισσότεροι μαθητές γνωρίζουν τι είναι Ανακύκλωση ωστόσο μόνο το 37% αυτών συμμετέχουν στην ανακύκλωση υλικών και αυτοί δεν έχουν πλήρη γνώση για το πώς ανακυκλώνουμε σωστά. Ένας λόγος είναι η έλλειψη αρκετής ενημέρωσης, από τους γονείς και το σχολείο καθώς και τους αρμόδιους φορείς. Επίσης η μη ύπαρξη αρκετών Mπλε Κάδων είναι ένας ακόμα λόγος
Θα ωφελούμασταν όλοι αν: Θα ωφελούμασταν όλοι αν: Μειώνουμε την ποσότητα των σκουπιδιών που δημιουργούμε. Επαναχρησιμοποιούσαμε πράγματα που συνήθως τα πετάμε. Ανακυκλώναμε περισσότερο. Το Α1 από το ΕΠΑΛ ΖΑΚΥΝΘΟΥ εύχεται σε όλους ΚΑΛΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΗ ΧΡΟΝΙΑ
Σχετικές Ιστοσελίδες - Φορείς http://www.larissa-dimos.gr/larissa/anakyklosh/NEWS/ereuna_anakyklosh_Larisas.pdf http://www.herrco.gr/default.asp?siteid=1&pageid=13&langid=1 http://www.herrco.gr/herrco_movie2.html ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΑΛΟΓΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΖΑΚΥΝΘΟΥ Το φωτογραφικό υλικό καθώς και πολύτιμες πληροφορίες είναι από την επίσκεψη μας στο Κ.Δ.Α.Υ. Ευχαριστούμε πολύ!
Στην Ερευνητική εργασία συμμετείχαν οι μαθητές ΒΑΡΔΑΚΑΣΤΑΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΑΣΑ ΛΑΟΥΡΕΝ ΒΙΣΒΑΡΔΗΣ ΚΩΣΤΑΣ ΒΥΘΟΥΛΚΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΓΙΑΤΡΑΣ – ΡΙΤΣΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΚΙΤΣΑΣ ΤΑΣΟΣ ΚΟΚΛΑ ΜΑΓΔΑ ΚΟΚΛΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΛΑ ΠΑΥΛΟΣ ΚΟΥΤΣΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΦΑΡΑΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ Οι καθηγήτριες ΜΑΡΟΥΔΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΜΠΕΛΕΓΡΑΤΗ ΜΑΡΙΑ