ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Advertisements

Η φωνολογική επίγνωση.
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Σχολική Ετοιμότητα Πρώιμη Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Η Παρέμβαση του Λογοθεραπευτή σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Διαταραχές Λόγου και Μαθησιακές Δυσκολίες
Δεκέμβριος 2014 Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη Αρσάκεια –Τοσίτσεια Δημοτικά Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
ΑΥΤΙΣΜΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ.
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
Ανάπτυξη λόγου σε παιδιά με κοχλιακό εμφύτευμα
Άτυπη παιδαγωγιΚΗ αξιολογηση
Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΟΜΙΛΙΑΣ - ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ ΠΑΡΔΑΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ 4Ν-ΕΡΜ11.
Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Γνωστικές Δυσχέρειες Διάκριση δυσκολιών Γενικές (όλη τη μαθησιακή διαδικασία) Ειδικές (ανάγνωση, γραφή,μαθηματικά) Είδος.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 Η Αξιολόγηση των Διαταραχών της Άρθρωσης και των Φωνολογικών Διαταραχών Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
ΜΑΘΗΜΑ 10ο. Ανάρρωση και πρόγνωση  Είναι χαρακτηριστικό του εγκεφαλικού ότι οι περισσότεροι ασθενείς παρουσιάζουν βελτίωση, ανεξάρτητα από το αν μπαίνουν.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
Τ.Ε.Ι. Αθήνας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας « ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Διδάσκουσα: Δρ. Ειρήνη Κατσαμά.
Γλωσσική ανάπτυξη. Θεωρίες Γλωσσικής Ανάπτυξης  Οι υπέρμαχοι της θεωρίας της μάθησης- με πρωταγωνιστή τον Skinner- πιστεύουν ότι η ανάπτυξη της.
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου Ενότητα 8.
ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
Διαβάζοντας με το παιδί μου: οφέλη και στρατηγικές
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ.
Ο λογοθεραπευτής και η λογοθεραπεία
H ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ THΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΚΟΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Η Τριάδα Διαταραχών στον Αυτισμό
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία Α. Τερζή
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Γλωσσική ανάπτυξη – Κατάκτηση γλώσσας
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
ΔΙΑΦΟΡΑ ΔΕΞΙΟΥ ΜΕ ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Παναγοπούλου Θεώνη Λογοπαθολόγος-Λογοθεραπεύτρια του Τ.Ε.Ε. Ειδικής Αγωγής

Ιστορική Αναδρομή Οι γλωσσικές διαταραχές εξελικτικής φύσης εντοπίστηκαν στις αρχές του 18ου αιώνα από νευρολόγους και αφασιολόγους Στα μέσα του 19ου αιώνα επιστημονικές θεωρίες υιοθέτησαν την άποψη ότι τα παιδιά δεν χάνουν τις γλωσσικές λειτουργίες λόγω επίκτητης βλάβης αλλά αποτυγχάνουν να αναπτύξουν την γλώσσα με φυσιολογικό ρυθμό. Την ίδια εποχή ψυχολόγοι επικέντρωσαν την περιγραφή των διαταραχών σε άλλα συμπτώματα μη γλωσσικά.

Ιστορική Αναδρομή Για τις διαταραχές λόγου χρησιμοποιήθηκαν διάφοροι όροι όπως : καθυστέρηση λόγου, διαταραχή λόγου, γλωσσική αναπηρία, ειδική γλωσσική αναπηρία κλπ. Πρόσφατα οι γλωσσολόγοι χρησιμοποίησαν όρους όπως γλωσσική διαταραχή για να περιγράψουν μορφές ανάπτυξης της γλώσσας που είναι διαφορετικές από την εξελικτική ανάπτυξη της γλώσσας ως προς τα είδη και την σειρά απόκτησης γλωσσικών συμπεριφορών.

Αίτια γλωσσικών διαταραχών Εμφανές σύνδρομο (αυτισμό, σύνδρομο Down κλπ.) Δυσλειτουργία οργάνων ακοής και ομιλία Οργανική εγκεφαλική βλάβη «Άγνωστης αιτιολογίας»

Παραδοχές ☺ Τα παιδιά γεννούνται με φυσική προδιάθεση στην απόκτηση της μητρικής γλώσσας σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα δηλ. στην προσχολική ηλικία. ☺ Η διαδικασία απόκτησης της μητρικής γλώσσας είναι σχεδόν «ακούσια» όπου τα παιδιά στη βρεφική και νηπιακή ηλικία μαθαίνουν μόνα τους την μητρική γλώσσα στην βρεφική και νηπιακή ηλικία χωρίς διδασκαλία.

ΕΙΔΗ ΓΛΩΣΣΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ Η ποικιλία των γλωσσικών διαταραχών είναι μεγάλη ως προς το είδος των διαταραχών και τον βαθμό της γλωσσικής βλάβης Διαστάσεις της γλώσσας (περιεχόμενο, μορφή και χρήση γλώσσας) Αλληλεπιδράσεις μεταξύ περιεχόμενου, μορφής και χρήσης γλώσσας

Α. Γλωσσικό Περιεχόμενο Το περιεχόμενο της γλώσσας περιέχει συγκεκριμένο θέμα ή θέματα τα οποία διαδέχονται το ένα το άλλο μεταδίδοντας έτσι το νόημα του μηνύματος.

B. Γλωσσική Μορφή (Συντακτικό- Μορφολογία- Φωνολογία) Το γλωσσικό μήνυμα μεταφέρεται μέσα από μία σειρά προτάσεων όπου η κάθε πρόταση ακολουθεί συντακτικούς κανόνες ως προς τη θέση των λέξεων μεταξύ τους (Συντακτικό), η κάθε λέξη της πρότασης σχετίζεται με τις άλλες μέσω μορφολογικών κανόνων (Μορφολογία) και τέλος η κάθε λέξη προφέρεται με μια σειρά ήχων (Φωνολογία) οι οποίοι αποκωδικοποιούνται από τον εγκέφαλο και δίνουν το λεκτικό μήνυμα.

Γ. Χρήση Γλώσσας (Πραγματολογία) Εξυπηρέτηση στόχων ή λειτουργιών - χρήση των συναναστροφών μεταξύ ανθρώπων για την διατήρηση και τερματισμό συνομιλιών - χρήση πληροφοριών από τα συμφραζόμενα για καθορισμό του δικού μας λεκτικού μηνύματος για εξυπηρέτηση των στόχων μας.

Ενσωμάτωση Περιεχομένου, Μορφής και Χρήσης Οι τρεις διαστάσεις της γλώσσας βρίσκονται σε διαρκή αλληλεξάρτηση. Η Ενσωμάτωση Περιεχομένου, Μορφής και Χρήσης σε ένα σύνολο αποτελούν την γνώση της γλώσσας και την γλωσσική ικανότητα.

Διαταραχές Περιεχομένου, Μορφής, Χρήσης και αλληλεπιδράσεις. Διαταραχές Περιεχομένου: αν το περιεχόμενο των φράσεων δεν είναι ανάλογο της χρονολογικής ηλικίας του παιδιού ή δεν είναι το αναμενόμενο βάση του επιπέδου της μορφής και της χρήσης της γλώσσας τότε θεωρείται ότι υπάρχει διαταραχή περιεχομένου.

Διαταραχές Περιεχομένου, Μορφής, Χρήσης και αλληλεπιδράσεις. Διαταραχές Μορφής: σχετίζονται με δυσκολίες στον συνδυασμό των ήχων της ομιλίας ή χρήση συγκεκριμένων κατηγοριών του λόγου.

Διαταραχές Περιεχομένου, Μορφής, Χρήσης και αλληλεπιδράσεις. Διαταραχές Χρήσης: υφίστανται όταν τα παιδιά χρησιμοποιούν τη γλώσσα μόνο για προσωπικές λειτουργίες (μιλούν για τον εαυτό τους / για κάτι που σκέφτονται το οποίο όμως είναι εκτός θέματος ή σταδιακά ξεφεύγει από το θέμα) κι όχι για δια-προσωπική επικοινωνία.

Διαταραχές Περιεχομένου, Μορφής, Χρήσης και αλληλεπιδράσεις. Διαταραγμένες αλληλεπιδράσεις περιεχομένου, μορφής και χρήσης: π.χ. ένα παιδί μπορεί να έχει σωστό συντακτικό και γραμματική, και να αρθρώνει καλά τις λέξεις αλλά οι φράσεις του να μην συνδέονται με τα συμφραζόμενα και να μην έχουν νοηματική συνοχή.

ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ Είναι σημαντικό να γίνεται έγκαιρη αναγνώριση των παιδιών με διαταραχές λόγου για να επιτυγχάνεται και έγκαιρη παρέμβαση. Ο έλεγχος ακοής συνήθως είναι απαραίτητος αν υπάρχει οποιαδήποτε ανησυχία.(δυσκολίες στην άρθρωση μπορεί να συνδέονται με δυσλειτουργίες της ακοής ) Ανεξάρτητα από το είδος των διαταραχών και τον βαθμό της γλωσσικής βλάβης, οι διαταραχές λόγου πρέπει να αξιολογούνται.

ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ Ακόμα και ήπιες διαταραχές λόγου μπορεί να έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην σχολική πρόοδο του παιδιού. Δυσκολίες π.χ. στην κατανόηση μπορεί να επηρεάσουν σχεδόν όλα τα θέματα του σχολείου : επεξεργασία – κατανόηση κειμένου, εκτέλεση οδηγιών, εκμάθηση – χρήση λεξιλογίου κλπ. Δυσκολίες π.χ. στην ανάκληση των λέξεων μπορεί να δίνουν ανακριβή εικόνα του λεξιλογίου του παιδιού.

ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ Δυσκολίες π.χ. στην φωνολογική ενημερότητα μπορεί να προκαλέσουν δυσκολίες στη γραφή και ανάγνωση. Οι γλωσσικές δραστηριότητες μπορούν να είναι πολύ ευχάριστες για τα παιδιά και να τους παρέχουν περισσότερα γλωσσικά ερεθίσματα.

Κατακλείδα Ο λόγος είναι βασικότατο στοιχείο για τη κοινωνική ανάπτυξη του ατόμου, την αποτελεσματική επικοινωνία και την σχολική πρόοδο. Οι διαταραχές λόγου δεν πρέπει να παραβλέπονται.

Μελέτη Περίπτωσης: Διάλογος 6-χρονου αγοριού με τη δασκάλα του Γιώργος: Γεια. Κάνεις; Δασκάλα : Γράφω στο φυλλάδιο Γιώργο . Γιώργος: Γράψω; Δασκάλα : Όχι Γιώργο πρέπει να βγούμε διάλειμμα σε λίγο. Γιώργος: Πού ; Δασκάλα : Εκεί απέναντι στην αυλή. Γιώργος: Α! Γιώργος: Τούτο; (Δείχνει το μπουκάλι με τη γόμα) Δασκάλα : Είναι γόμα. Με αυτή κολλούμε. Γιώργος: Καλά. Γεια. (Φεύγει)

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Αφού μελετήσετε το φυλλάδιο Διαταραχές λόγου, τα αίτια των γλωσσικών δυσκολιών και τους παράγοντες γλωσσικής ετοιμότητας, σκεφτείτε δραστηριότητες οι οποίες να αξιολογούν τις γλωσσικές ικανότητες των παιδιών.