Δυναμική της Ομάδας και Θυματοποίηση ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΑΛΑΤΣΗΣ Ημερίδα για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Ενδοοικογενειακής και Ενδοσχολικής Βίας Λαύριο 7-3-15.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Όλοι μπορούμε να λύσουμε τα προβλήματά μας συζητώντας !
Advertisements

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Προσωπικές δεξιότητες
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΙΚΙΑΣ
Πρόληψη επιθετικότητας Πρόληψη επιθετικότητας ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ : ΘΕΜΑ Παρουσιάζουν οι Μαθήτριες του τμήματος ΑΥ1 – Ε.Π.Α.Λ Γλυφάδας •Κιουστελίδη Δανάη.
Σχολικός Εκφοβισμός (Bullying)
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Αυτοεκτίμηση Σεβασμός Αγάπη
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 9-10
Όνομα:Ελευθερία+Γιώτα
BULLYING Τελευταία γίνεται μεγάλη αναφορά στην ενδοσχολική βία μεταξύ των μαθητών και η πολιτεία με διαφημιστικά της μηνύματα, ξεκίνησε την ενημέρωση του.
5Ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ Β’ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΡΟΜΑ και κοινωνικη ενταξη
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε»
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε» Διασχολικό Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Όταν το ΕΓΩ συναντά το ΕΜΕΙΣ.
ΚΑΠΝΙΣΜΑ; ΌΧΙ ΕΜΕΙΣ! SİGARA MI? BİZDEN UZAK!
Σέβομαι τη διαφορετικότητα
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 3
ΘΕΜΑ: ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ.
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ ΙΙ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
Δύσκολες Συμπεριφορές στο Σχολείο.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
ΕΦΗΒΕΙΑ.
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 6-7
ΕΡΓΑΣΙΑ PROJECT Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ
6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο Μίλα, μη φοβάσαι! Το υλικό είναι από την ιστοσελίδα
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΣΚΗΣΗ Εργαλείο για τη ζωή μας.
Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΜΕΡΙΚΩΝ ΟΤΙ Η ΜΟΡΦΩΣΗ ΕΙΝΑΙ «ΑΧΡΗΣΤΗ» Β’ ομάδα:Λιόλιου Αρετή, Ματσούκα Αντωνία,
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
Bullying Τρόποι Πρόληψης και Αντιμετώπισης
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
ΥΠΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΠΟΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
Οι εκτιμήσεις των ενηλίκων αποτελούν τη βάση για την αυτοεκτίμηση των παιδιών της νηπιακής ηλικίας Το καλό και το κακό ορίζονται από τις συναισθηματικές.
«Παιχνίδια» εξουσίας στο νηπιαγωγείο
Θετικές & αρνητικές επιδράσεις Το ηλεκτρονικό παιχνίδι είναι η πρώτη ποιοτικά διαφορετική μορφή παιχνιδιού μετά από εκατοντάδες χρόνια, ενώ αρχίζουν.
1.ΠΟΙΟΙ ΛΟΓΟΙ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΕ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ;
5 η διάλεξη: 30/3/2015 Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική.
Τ.Ε.Ι. Αθήνας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας «ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Διδάσκουσα: Δρ. Ειρήνη Κατσαμά.
Θέμα : « Ενδοσχολική Βία ».  A βραάμκια Ελεονώρα  Καραλή Σοφία  Σπυριδώνου Ειρήνη  Σωτηρίου Μαρία.
Έχω κάτι … διαφορετικό??. ’διαφορετικός «το να είσαι …’διαφορετικός’…» 14 ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνών Επιμέλεια από την εκπαιδευτικό της Στ2 τάξης: Μέλλου.
Βία στα σχολεία. Τι είναι ο εκφοβισμός; O σχολικός εκφοβισμός συμβαίνει όταν κάποιος μαθητής ή μαθήτρια χρησιμοποιεί επανειλημμένα τη δύναμη του/της,
Ειδικό Επαγγελματικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Κατάρτισης Ελευσίνας Οι εκπαιδευτικοί Παναγιώτα Καρτσάκη (ΠΕ30), Χριστίνα Μωραϊτη (ΠΕ 19.50) και Ρουντίν.
Τ.Ε.Ι. Αθήνας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας « ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Διδάσκουσα: Δρ. Ειρήνη Κατσαμά.
Εθισμός στο Διαδίκτυο.
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
Αγάπη και μίσος στην αυλή του δημοτικού
ΒΙΑ, ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ, BULLYING (εκφοβισμός).
Φοιτητής: Τάρταρης Παναγιώτης (Α.Μ 6510)
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
Συντελεστές: Εκπαιδευτικό προσωπικό του Σχολείου
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
Διδακτικοί στόχοι Το κεφάλαιο αυτό θα σε βοηθήσει να κατανοήσεις ότι κάθε κοινωνία οργανώνεται με βάση συγκεκριμένους κοινωνικούς κανόνες, οι οποίοι προσδιορίζουν.
Στη συνέχεια οι μαθητές έγραψαν τις δικές τους σκέψεις..
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ-ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική
Εκπαίδευση και μειονότητες
Φυσιολογικό και παθολογικό
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ 1ου ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δυναμική της Ομάδας και Θυματοποίηση ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΧΑΛΑΤΣΗΣ Ημερίδα για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Ενδοοικογενειακής και Ενδοσχολικής Βίας Λαύριο

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΝΗΤΙΚΗΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ 1. Εξωτερικά χαρακτηριστικά (εμφάνιση, κίνηση, ομιλία, υγεία) 2. Ικανότητες α. νοητικές β. μαθησιακές γ. επικοινωνιακές 3. Ψυχοσυναισθηματικές αντιδράσεις και συμπεριφορές οι οποίες καταπατούν δικαιώματα και συμφέροντα άλλων α. Το επιθετικό/ενοχλητικό/διασπαστικό παιδί β. Ο «γλειψιματίας», ο «καθωσπρέπει», το «καρφί» γ. Το «ψώνιο» (ο ψηλομύτης, ο εγωιστής) 4. Ψυχοσυναισθηματικές αντιδράσεις και συμπεριφορές οι οποίες δεν καταπατούν δικαιώματα και συμφέροντα άλλων α. «Αδερφές» και «αγοροκόριτσα» β. Το παιδί που είναι «αλλού», «στον κόσμο του», «τρελό». γ. Το μαμμόθρεφτο (το μωρό) 5. Εθνικοί, πολιτισμικοί, κοινωνικοί παράγοντες α. Ο «ξένος» β. Ο «τσιγγάνος» γ. Το «παιδί του ιδρύματος» 2

Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ «ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥ» Το άτομο αναζητά, ανακαλύπτει και επαναβεβαιώνει την ύπαρξή του μέσω των άλλων Η άρνηση του άλλου σχετίζεται συχνά με την επιβεβαίωση του εαυτού - Οι «διαφορετικοί» αποτελούν ένα στόχο όπου η ομάδα συχνά εστιάζει την προσοχή της. (Goffman, 1963) -Tο μέλος που θεωρείται παρεκκλίνον συνεισφέρει αποφασιστικά στην ισορροπία μιας ομάδας. (Dentler και Erikson, 1959) -Στο πέρασμα των αιώνων οι άνθρωποι διδάχθηκαν ότι ο φόνος κάποιου ή κάποιων μελών της ομάδας συχνά επέφερε μια μυστηριώδη ειρήνη και μια αποφόρτιση της ατομικής και ομαδικής έντασης (Girard,1965). -Η πρωτογενής και ενστικτώδης επιθετικότητα του ανθρώπου (η οποία πηγάζει από το ένστικτο αυτοσυντήρησης) για να βρει διέξοδο, στρέφεται, με ρεαλιστικό ή συμβολικό τρόπο, αρχικά προς κοινότητες ή άτομα που θεωρούνται εξωομαδικά και, σταδιακά προς μέλη της ίδιας της ομάδας. (Freud, 1930) -Τα παιδιά δημιουργούν διάφορες έννοιες περί κανονικότητας και στη συνέχεια περιγελούν τις παρεκκλίσεις, επιχειρώντας έτσι να υπερασπιστούν την υπαγωγή τους στους «κανονικούς» και όχι στους «διαφορετικούς». (Quicke & Winter, 1994) 3

- Οι άνθρωποι προβάλλουν την «αρνητικότητά» τους προς τα έξω, δημιουργώντας έτσι «κακούς εχθρούς». (Jacques, 1955) -Τα άτομα τα οποία αποτελούν στόχους του κοινού μίσους ή της επιθετικότητας μιας ομάδας ανθρώπων αποτελούν «κεντρικά πρόσωπα» γύρω από τα οποία επιτυγχάνεται η ψυχοσυναισθηματική συγκρότηση αυτής της ομάδας. (Redl, 1970) -Σε μια κοινωνία, π.χ., η ανεκτικότητα αποτελεί τον κοινωνικό κανόνα (norm), τότε τα άτομα με καθοδική κοινωνική κινητικότητα γίνονται λιγότερο ανεκτικά και χρησιμοποιούν το μηχανισμό του αποδιοπομπαίου τράγου περισσότερο απ’ ό,τι τα αντίστοιχα άτομα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον όπου νόρμα είναι η μη ανεκτικότητα. (Pettigrew,1959) -ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ -ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Η διαφορετικότητα είναι ένα μέσο το οποίο χρησιμοποιείται για τη θετική ενίσχυση της προσωπικής και κοινωνικής ταυτότητας, για τη διοχέτευση της αρνητικότητας της ομάδας, καθώς και για την προστασία της συνοχής της και της ιδανικής της εικόνας. Ένα (μάλλον δυσλειτουργικό) κοινωνικό σύστημα χρειάζεται τη διαφορετικότητα για να ενισχύει την ατομική και κοινωνική ταυτότητα των μελών της και εφόσον τη χρειάζεται, είναι σε θέση και να τη δημιουργεί. 4

5

Οι ανάγκες της ταυτότητας ΑξίζωΑνήκωΔιακρίνομαι 6

7 Η ομάδα των συνομηλίκων Συμβολικός χώρος αναζήτησης αυτονομίας από τους ενηλίκους, κοινωνικής και προσωπικής ταυτότητας. Χώρος Κοινωνικής Σύγκρισης (ποιος είμαι; πόσο αξίζω;) Χώρος Κοινωνικής Συμμετοχής και Ένταξης (ανήκω, έχω φίλους) Χώρος Κοινωνικής Διαφοροποίησης από τους «άλλους» (αξίζω/αξίζουμε περισσότερα από κάποιους άλλους)

Ομάδες ΣυνοχήΔιάκριση Συμμόρφωση «Κοινοί εχθροί» (διαφορετικοί από εμάς) Προστασία από άλλες ομάδες 8

Κοινωνική Συμμόρφωση: Το πείραμα του Asch

10

11 Όταν σε μια ομάδα οι «θέσεις» που μπορούν να εξασφαλίσουν πρόσβαση σε κάποιο θετικό ρόλο είναι περισσότερες από τον αριθμό των ατόμων που επιθυμούν να συμμετέχουν, τότε τα άτομα αυτά εκφράζουν υποστήριξη και δέσμευση προς την ομάδα και νιώθουν πιο ικανοποιημένα ως προς την προσωπική τους ανάπτυξη. Αντίθετα, όταν οι θετικοί ρόλοι είναι λιγότεροι από τον αριθμό των υποψηφίων, δημιουργείται ανταγωνισμός, συγκρούσεις και αύξηση αρνητικών ρόλων.

«Μόλο που η λέπρα εξαφανίστηκε κι ο λεπρός σβήστηκε από τις μνήμες, οι δομές της θα παραμείνουν. Συχνά στους ίδιους τόπους θα ξαναπαιχτούν τα ίδια παιχνίδια της αποδιοπομπής όμοια με τα προηγούμενα, δυο και τρεις αιώνες αργότερα. Φτωχοί, αλήτες, ξεστρατισμένοι και “μυαλά αλαφροΐσκιωτα θα ντυθούν τον παλιό ρόλο των λεπρών… Με μια ολότελα διαφορετική έννοια, και σε μια κουλτούρα πολύ διαφορετική, οι ίδιες μορφές θα επιβιώσουν – και κυρίως αυτή ενός αυστηρού διαχωρισμού, που οδηγεί στον κοινωνικό αποκλεισμό μια μερίδα ανθρώπων ενώ ταυτόχρονα εξασφαλίζει την πνευματική αποκατάσταση των υπόλοιπων». Μισέλ Φουκώ «Η ιστορία της τρέλας» 12

Εκ των υστέρων τα δάκρυα. Εκ των υστέρων οι παραδοχές πως αλήθεια, ένα παιδί έγινε περίγελως, χλευάστηκε φανερά και κρυφά, στοχοποιήθηκε, απέκτησε «τίτλους» που του έδωσαν άλλοι επειδή ήταν εκτός της τρέχουσας «νόρμας». Εκ των υστέρων οι μετάνοιες επειδή προσπεράσαμε γιατί δεν μας φάνηκε και τόσο σπουδαίο. Εκ των προτέρων χρειάζεται ίσως να αποδεχτούμε πως οι έφηβοι υιοθετούν και αναπαράγουν συμπεριφορές των σημαντικών ενηλίκων. Εκ των προτέρων ας πάψουμε να ανεχόμαστε τις ρετσινιές, τις ύβρεις, τους χαρακτηρισμούς, τις ταμπέλες που ισχυροί, «μάγκες» ενήλικες αποδίδουν σε άλλους, χρεώνοντας προθέσεις και προβάλλοντας δικές τους ανασφάλειες και μειονεξίες. Εκ των προτέρων ας απελευθερώσουμε τη φωνή που ως τώρα πνίγουμε κι ας προβάλουμε τον άνθρωπο που σκέφτεται, που αναρωτιέται, που δεν ζει κρίνοντας και χαρακτηρίζοντας τους άλλους, αλλά ψάχνει πάντα τις καλές πλευρές των ανθρώπων, έτοιμος κάθε στιγμή ν΄ αλλάξει ο ίδιος. Εκ των προτέρων ας απορρίψουμε την κάλπικη «μαγκιά», την ανήθικη δύναμη και την υποκρισία της διδασκαλίας των "πρέπει" που καταρρέει μπροστά στα μάτια των εφήβων από τις αντίθετες πράξεις μας. Διαφορετικά ας μην πούμε τίποτα εκ των υστέρων. Για μια ακόμα φορά. Τσαμπίκα Καράκιζα Σχολική Σύμβουλος Πληροφορικής 13