Πώς δουλεύει το αυτί μας; Τι είναι ο ήχος; Πώς δουλεύει το αυτί μας;
Τι ακούμε και τι δεν ακούμε; Κλείνουμε τα μάτια. Δεν κάνουμε κανέναν θόρυβο για ένα λεπτό. Προσπαθούμε να ακούσουμε.
Τι άκουσα; Το πλυντήριο. Τον ανεμιστήρα. Την αναπνοή μου. Ένα σκυλί να γαυγίζει. Αμάξια να περνούν. Πουλάκια. Κυριαρχούν οι υψηλές εντάσεις και οι υψηλές συχνότητες……..
Τι δεν άκουσα; Καμπάνες. Μωρά να κλαιν. Μια μέλισσα να πετάει στον Παντοκράτορα. Βουδιστές μοναχούς να ψέλνουν στα Ιμαλάια. Έναν ζητιάνο να εκλιπαρεί για λεφτά.
ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να ακούσω; Να είμαι κοντά στην πηγή του ήχου. Ο ήχος να είναι δυνατός για να με φτάνει, ακόμη κι αν έρχεται από μακριά. Να μπορώ να ακούω καλά, να έχω οξυμένη την αίσθηση της ακοής και το αυτί μου να είναι υγειές. Να μην αποσπάται η προσοχή μου, κυρίως για τους λεπτούς ήχους.
Πώς δουλεύει το αυτί; Δονήσεις από το περιβάλλον, υγρό, στερεό ή αέριο, δονούν το τύμπανο κι αυτό μεταφέρει τις δονήσεις στον κοχλία, τον γεμάτο με υγρό, όπου τα 30.000 τριχοειδή νεύρα λαμβάνουν τις δονήσεις και τις μεταφράζουν σε ηλεκτρικές κενώσεις προς τον φλοιό του εγκεφάλου, ο οποίος τις αποκωδικοποιεί σε ήχους ακριβούς συχνότητας (ύψους) και έντασης.
Εκπαιδευτικά video
Ήχος = δονήσεις Αναφέρουμε κάποιυς ήχους της καθημερινότητας: αμάξια μοτοσυκλέτες παιδιά που παίζουν μωρά που καλίνε βροχή και αστραπές - βροντές κύματα της θάλασσας.
Ήχος = δονήσεις (2) Αν το αμάξι μείνει ανενεργό, ακούγεται; Αν η μοτοσυκλέτα δεν μπει μπρος ακούγεται; Αν τα παιδιά δεν κινούνται και δεν μιλάν ή δεν βγάζουν ήχους με το λάρυγγα ή με το σώμα, ακούγονται; Αν το μωρό δεν ενεργοποιήσει ενστικτωδώς τις φωνητικές του χορδές, κλαίει; Αν δεν πέσει η βροχή στο χώμα και σε άλλους όγκους, ακούγεται; Αν δυο σύννεφα δεν συγκρουστούν, παράγεται βροντή και αστραπή; Αν η θάλασσα δεν κινείται, ή αν εμείς είμαστε μακριά της ακούμε τα κύματα;
εκπαιδευτικό video
Εκπαιδευτικά video
Ήχος = δονήσεις (3) Στο φυσικό περιβάλλον, όλα περιβάλλονται από: αέρα νερό στερεά.
Ήχος = δονήσεις (4) Τα οχήματα, τα παιδιά που παίζουν, η βροντή, το μωρό που κλαίει, βρίσκονται σε ένα περιβάλλον που γεμίζει με ατμοσφαιρικό αέρα. Οι κινήσεις τους δονούν τα μόρια του αέρα και παράγεται ο κάθε ήχος.
Ήχος = δονήσεις (5) Όταν τραγουδούν οι φάλαινες ή τα δελφίνια, τα οποία είναι θηλαστικά της θάλασσας και έχουν αυτιά όπως τα θηλαστικά, ακούν και μιλάνε μέσα στο θαλασσινό νερό.
Ήχος = δονήσεις (6) Όταν ακούμε τoυς ήχους (ομιλίες, θορύβους κλπ) που παράγονται στο διπλανό δωμάτιο τα μόρια του αέρα που δονούνται από τις ομιλίες και άλλες κινήσεις στο διπλανό δωμάτιο έρχονται σ’ επαφή με τον τοίχο, τα μόρια του οποίου κινούνται παρόμοια αλλά σε μικρότερη ταχύτητα και αυτά κινούν τα μόρια του αέρα από την άλλη μεριά του τοίχου, στο δωμάτιο που βρισκόμαστε.