Εξερευνώντας την κληρονομικότητα με μοντελοποίηση διαδικασιών

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
IGenetics Mια Μεντελική προσέγγιση.
Advertisements

Μενδελική κληρονομικότητα και άνθρωπος
ΜΕΝΔΕΛΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟΤΗΤΑ
ΧΙΑΣΜΑΤΑ. ΧΙΑΣΜΑΤΑ Μενδελική κληρονομικότητα ο Μέντελ χρησιμοποίησε για τα πειράματά του το μοσχομπίζελο διότι: Χρησιμοποίησε μία ή δύο ξεχωριστές.
Β:(brown) καφέ γούνα w:(white) λευκή γούνα •P: B B x B B •G:•G: •F1:BB όλοι οι απόγονοι Πιθανότητες σε ποσοστά: 100% ομόζυγα για το καφέ χρώμα (γονοτυπικά),
Πειραματική Διδασκαλία στη Βιολογία της Γ΄ Γυμνασίου Κεφάλαιο 3
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6ο ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΣ Α
Β:(brown) καφέ γούνα w:(white) λευκή γούνα P: B B x B B G: F1:BB όλοι οι απόγονοι Πιθανότητες σε ποσοστά: 100% ομόζυγα για το καφέ χρώμα (γονοτυπικά),
Α. Δρίβας 3ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου
Ασκήσεις Κεφάλαιο 5 Μαστή Χριστίνα ΠΕ0401.
ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΓΑΜΕΤΩΝ
Η επέμβαση της τύχης στη δημιουργία γαμετών
ΤΟ ΓΕΝΕΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΟΡΓΑΝΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΧΡΩΜΟΣΩΜΑΤΑ
ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΓΑΜΕΤΩΝ
Η επέμβαση της τύχης στη δημιουργία γαμετών Ε Κ Φ Ε Σ Ε Ρ Ρ Ω Ν
Νόμοι του Mendel.
ΓΕΝΕΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Βουλγάρογλου Γρηγόριος.
ΜΕΝΔΕΛΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟΤΗΤΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο ΓΕΝΕΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΜΕΡΟΣ Β
Ο ΜΑΔΟΠΟΊΗΣΗ Αιμιλία Αριστείδου. Ά ΣΚΗΣΗ 1 Φόντο ένα παιδί που παίζει στο χαλί με το παιχνίδι ξυλάκια. Τα ξυλάκια είναι σε χρώματα: κόκκινά, κίτρινα,
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6ο ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΣ Β
Εξαιρέσεις από τους νόμους του Mendel.
ΤΟ ΓΕΝΕΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΟΡΓΑΝΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΧΡΩΜΟΣΩΜΑΤΑ
μενδελική κληρονομικότητα
ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗΣ ΤΩΝ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5ο: ΜΕΝΔΕΛΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟΤΗΤΑ
ΧΡΩΜΟΣΩΜΑΤΑ Τα χρωμοσώματα είναι η μορφή που παίρνει η χρωματίνη
Επιμέλεια: Δούρου Μαρίνα ΠΕ04-04
ΔΙΠΛΟΕΙΔΕΣ ΚΥΤΤΑΡΟ (ΑΩΡΟ ΓΕΝΝΗΤΙΚΟ ΚΥΤΤΑΡΟ)
ΑΤΕΛΩΣ ΕΠΙΚΡΑΤΗ ΓΟΝΙΔΙΑ
ΕΠΙΠΕΔΑ ΠΑΚΕΤΑΡΙΣΜΑΤΟΣ ΤΟΥ DNA ΣΕ ΜΙΤΩΤΙΚΟ ΧΡΩΜΟΣΩΜΑ
ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΔΙΫΒΡΙΔΙΣΜΟΥ
 Έστω ότι επιθυμούμε να συγκρίνουμε ένα σύνολο n αντικειμένων κατά ζεύγη σύμφωνα με τα σχετικά τους βάρη. Ο αριθμός των συγκρίσεων θα είναι n(n-1)/2.
Η επέμβαση της τύχης στη δημιουργία γαμετών Ε.Κ.Φ.Ε. Αργολίδας
KΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΤΟΥ MENDEL
ΑΣΚΗΣΗ 11. ΑΣΚΗΣΗ 11 Ποιοι είναι οι άλλοι δύο πιθανοί συνδυασμοί ; ΑΣΚΗΣΗ 11 1ος 4ος Ποιοι είναι οι άλλοι δύο πιθανοί συνδυασμοί ;
ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ Η αναπαραγωγή είναι απαραίτητη για τη συνέχιση της ζωής
Νόμοι του Mendel.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΧΡΩΜΟΣΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΡΥΩΤΥΠΟΥ
ΜΙΤΩΣΗ Η ζωή ξεκινά από το ζυγωτό που είναι το πρώτο κύτταρο του οργανισμού Δημιουργείται από την γονιμοποίηση του ωαρίου από το σπερματοζωάριο Από το.
ατελώς επικρατή X Κ1Κ1Κ1Κ1 Κ1Κ2Κ1Κ2 Κ2Κ2Κ2Κ2 Κ 1 : λευκό Κ 2 : μαύρο Εμφανίζεται ενδιάμεσος φαινότυπος.
ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Dr. ΜΙΧΜΙΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡIOΣ
TO ΓΕΝΕΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΟΡΓΑΝΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΧΡΩΜΟΣΩΜΑΤΑ
Το γενετικό υλικό οργανώνεται σε χρωμοσώματα
6ο Κεφάλαιο: Αναπαραγωγή
ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ Ηλεκτρική Αντίσταση είναι η ιδιότητα των υλικών να δυσκολεύουν το πέρασμα του ηλεκτρικού ρεύματος από μέσα τους. Το ηλεκτρικό ρεύμα.
ΓΕΝΕΤΙΚΗ Μίτωση
Σε αυτή την τάξη των εντόμων ανήκουν πάνω από είδη σε όλο τον κόσμο. Ολομετάβολα έντομα Δύο ζεύγη φτερών καλυμμένα με πολύχρωμα λέπια Διαθέτουν.
Το πορτραίτο μας. Χάρις στην δυνατότητα των σημερινών υπολογιστών μπορούμε σχετικά εύκολα να δημιουργήσουμε ένα πορτραίτο με βάση τις πληροφορίες που.
Παράδειγμα Μεντελικής κληρονομικότηταςστον άνθρωπο:
Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης Γ΄ Τάξης Ενιαίου Λυκείου
Κληρονομικότητα Κληρονομικότητα: η μεταβίβαση των χαρακτηριστικών από τη μια γενιά στην άλλη Στην κληρονομικότητα οφείλεται η ομοιότητα Οι απόγονοι δεν.
Επέμβαση της τύχης στη δημιουργία γαμετών
Ερωτήσεις από όλη την ύλη
ΚΩΔΙΚΑΣ ΧΡΩΜΑΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΑΤΩΝ
ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ.
Η τακτοποίηση των κόμβων μίας δομής με μία ιδιαίτερη σειρά είναι μία πολύ σημαντική λειτουργία που ονομάζεται ταξινόμηση (sorting) ή διάταξη (ordering).
Η επέμβαση της τύχης στη δημιουργία γαμετών
Τέταρτη σειρά ασκήσεων
28 Νοεμβρίου 2017 Πέμπτη σειρά ασκήσεων.
9 Οκτωβρίου 2018 Πρώτη σειρά ασκήσεων.
Δεύτερη σειρά ασκήσεων
Τέταρτη σειρά ασκήσεων
23 Οκτωβρίου 2018 Τρίτη σειρά ασκήσεων.
Βιολόγος 3ο ΓΕΛ Χαϊδαρίου
Ασκ βιβλιο μ. λουκα Αν τα γονίδια Α (A, a), B (B, b), C (C, c), D (D, d), E (E, e) και F (F, f) είναι ανεξάρτητα, ποια είναι η συχνότητα των.
(αλληλεπίδραση των γονιδίων), η αναλογία 9:3:3:1 στην F2 αλλάζει...
ΑΣΚ. 1.29* ΒΙΒΛΙΟ Μ. ΛΟΥΚΑ Ένας κανονικός άνδρας παντρεύτηκε μια κανονική γυναίκα και απέκτησαν ένα αλφικό παιδί. Με ποια πιθανότητα, α) το δεύτερό τους.
Συνδεδεμένα γονίδια (στο ίδιο χρωμόσωμα)
Ερωτήσεις από τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Βιολογίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εξερευνώντας την κληρονομικότητα με μοντελοποίηση διαδικασιών Γιατί δύο αδέλφια από τους ίδιους γονείς δεν μοιάζουν μεταξύ τους; Γιατί ένας απόγονος δε ταυτίζεται (μορφολογικά ) με τους γονείς έστω με έναν από αυτούς; Στο υποθετικό μας είδος, το βαρελογούρι, οι γονείς είναι όμοιοι οι απόγονοι θα είναι ίδιοι μεταξύ τους; πόσο θα μοιάζουν με τους γονείς; Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος

Βαρελογούρι (Reebop) Αυτά τα ζωάκια τα βαρελογούρια αναπαράγονται όπως ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Βαρελογούρι (Reebop) Αυτά τα ζωάκια τα βαρελογούρια αναπαράγονται όπως ο άνθρωπος. Θα χρησιμοποιήσουμε κάποια χαρακτηριστικά τους για να μελετήσουμε την κληρονομικότητα. Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος

Ας τα κατασκευάσουμε Υλικά : Καραμέλες –ζαχαρωτά Φελλοί από μπουκάλια Φελλοί από μπουκάλια Πινέζες έγχρωμες απλές και με προεξοχή Καρφίτσες με έγχρωμο κεφαλάκι Εύκαμπτα έγχρωμα χνουδωτά σύρματα Μικρά καρφιά Ξυλάκια ή οδοντογλυφίδες Έγχρωμες χάντρες Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος

Οι γονείς Χρησιμοποιούμε τα υλικά που φαίνονται στην εικόνα, για να φτιάξουμε τον μπαμπά και την μαμά Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος

Χαρακτηριστικά σε κάθε γονέα τα οποία εντοπίζονται σε συγκεκριμένες θέσεις στα χρωμοσώματα Κεραίες Χρώμα ματιών Χρώμα μύτης Μήκος σώματος Χρώμα ποδιών Σχήμα ουράς Αριθμός προεξοχών στο κυρίως σώμα Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος

Απαιτούμενες γνώσεις Τα χαρακτηριστικά καθορίζονται από τα γονίδια που βρίσκονται πάνω στα χρωμοσώματα που τα έχουμε συμβολίσει με γράμματα (κεφαλαία και μικρά) Τα χρωμοσώματα (DNA και πρωτεΐνες ) είναι μία δομή πολύ συσπειρωμένη που εξυπηρετεί στη διαίρεση του κυττάρου και στη διαδικασία δημιουργίας γαμετών (μείωση) Τα χρωμοσώματα στα φυσιολογικά άτομα είναι σε ζεύγη Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος

Δραστηριότητα 1 ΒΗΜΑ 1 Γνωστικοί Στόχοι Μοιράζουμε σε ομάδες μαθητών (ανά δύο) τα υλικά για την κατασκευή των απογόνων βαρελογουριών Μοιράζουμε δύο φακέλους α) χρωμοσώματα μπαμπά β) χρωμοσώματα μαμάς 7 ζεύγη χρωμοσωμάτων για κάθε γονέα άσπρο για το αρσενικό και κόκκινο για το θηλυκό Γνωστικοί Στόχοι Οι μαθητές Να συνειδητοποιήσουν γιατί ο κάθε γονέας συνεισφέρει την ίδια ποσότητα γενετικής πληροφορίας Να διαπιστώσουν ότι η διαδικασία της μείωσης συμβάλλει και στην ποικιλότητα Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος

συνέχεια……. δραστηριότητα 1 Θεωρητικές γνώσεις Πάνω στα χρωμοσώματα έχουμε σημειώσει τα (αλληλόμορφα) γονίδια. Π.χ. στο μεγαλύτερο ζεύγος, τα Α και α Κάθε ζεύγος γονιδίων όταν εκφραστεί φανερώνει (φαινότυπος) ένα χαρακτηριστικό Πιο κάτω δίνεται πίνακας ΒΗΜΑ 2 Ζητάμε από τους μαθητές να ταξινομήσουν τα χρωμοσώματα του μπαμπά σε ζεύγη ομοίως και της μαμάς βασισμένοι στο μέγεθος. Στη συνέχεια χωρίς να δουν τα γράμματα (το συμβολισμό των γονιδίων) να ταξινομήσουν τα χρωμοσώματα σε ζεύγη παίρνοντας ένα άσπρο (από του μπαμπά) και ένα κόκκινο (από της μαμάς) ώστε να έχουν τελικά 7 ζεύγη. Αυτά είναι τα χρωμοσώματα του παιδιού που θα «γεννηθεί» Μόλις ολοκληρωθεί η ταξινόμηση σε ζεύγη αναποδογυρίζουν τα χρωμοσώματα και διαβάζουν τα γονίδια που είναι γραμμένα σε κάθε ζεύγος Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος

ΒΗΜΑ 3 Αρσενικά γονίδια Θηλυκά Δ μ λ Ε ε Οι μαθητές καταγράφουν τα αποτελέσματα της διασταύρωσης στον διπλανό πίνακα Π.χ. από το ζεύγος και συνεχίζουν με όλα τα ζεύγη Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος

ΒΗΜΑ 4 ΓΟΝΟΤΥΠΟΣ ΦΑΙΝΟΤΥΠΟΣ 1 κεραία / 2 κεραίες Χωρίς κεραία Αα ΑΑ 1 κεραία / 2 κεραίες αα Χωρίς κεραία ΒΒ Ββ 2 κίτρινα εξογκώματα ββ 1 κίτρινο εξόγκωμα ΓΓ Γγ Κόκκινα μάτια γγ Κίτρινα μάτια ΔΔ Μπλε μύτη Δδ Πράσινη μύτη δδ Κίτρινη μύτη ΜΜ Μμ Μπλε πόδια μμ Πράσινα πόδια ΛΛ Λλ Στριφτή ουρά λλ Ίσια ουρά ΕΕ Εε Μήκος σώματος 1 φελλός εε Μήκος σώματος ½ φελλού ΒΗΜΑ 4 Δίνουμε στους μαθητές έναν πίνακα στον οποίο παρουσιάζεται ο φαινότυπος σύμφωνα με το γονότυπο. Με βάση αυτά τα στοιχεία συμπληρώνουν σε έναν άλλο πίνακα τα χαρακτηριστικά (φαινότυπος) που θα εμφανίσει το βαρελογουράκι που θα γεννηθεί από τον τυχαίο συνδυασμό των γαμετών που οι ίδιοι επέλεξαν Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος

Αποτελέσματα μιας ομάδας μαθητών γονότυπος φαινότυπος ΑΑ 2 κεραίες ΒΒ 2 κίτρινα εξογκώματα γγ Κίτρινα μάτια ΔΔ Μπλε μύτη μμ Πράσινα πόδια λλ Ίσια ουρά Εε Μήκος σώματος 1 φελλός Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος

Και τελικά γεννιέται ένα βαρελογουράκι ΒΗΜΑ 5 Η κάθε ομάδα μαθητών χρησιμοποιώντας τα υλικά και με οδηγό το δικό τους πίνακα αποτελεσμάτων, δημιουργούν το βαρελογουράκι Όλοι οι μαθητές, μαζεύουν όλα τα παιδιά _ βαρελογούρια από όλες τις ομάδες και τα συγκρίνουν ως προς τα χαρακτηριστικά που κληρονόμησαν από το αρχικό ζευγάρι γονέων Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος

Και άλλες δραστηριότητες μαθητών επαναλαμβάνουν τη διαδικασία με γονείς που δεν είναι ετερόζυγοι για όλα τα χαρακτηριστικά που φέρουν περισσότερα χαρακτηριστικά και με φυλετικά χρωμοσώματα Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος

The science Teacher (1992) “Marchmallow Meiosis” by Patti Soderberg ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ Γιατί τα χρωμοσώματα ταξινομούνται σε ζεύγη παρόμοιου μήκους; Γιατί η μείωση ευθύνεται για την τεράστια ποικιλότητα χαρακτηριστικών; Ποιοι είναι οι δυνατοί συνδυασμοί από 7 ζεύγη χρωμοσωμάτων; Έστω ότι έχουμε 128 συνδυασμούς γονιδίων αυτοί οι συνδυασμοί αντιστοιχούν σε 128 διαφορετικά χαρακτηριστικά; ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ The science Teacher (1992) “Marchmallow Meiosis” by Patti Soderberg Κατερίνα Καλόσακα, Βιολόγος