Λεξικολογία-Λεξικογραφία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

ΣΧ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Μετρήσεις στη γλώσσα και ανάλυση του λόγου Γ. Μικρός, Γ. Ταμπουρατζής, Σ. Μαρκαντωνάτου ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ INSTITUTE FOR LANGUAGE & SPEECH.
ΕΝΙΑΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ «ΙΑΜΑΤΙΚΗ»
Τμήμα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΤΕΤ) Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου Φιλογλωσσία Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας (2η Δράση του ΙΕΛ στην Γλωσσική.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΣΟΦΙΑ Κ. ΖΕΡΔΕΛΗ Φιλόλογος
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ»
Αρχαίες Νέες Τεχνολογίες
Μορφολογία. Μορφολογία Μόρφημα / Μορφή Μόρφημα (σύστημα), π.χ. το μόρφημα του πληθυντικού, το στερητικό μόρφημα Μορφή (πραγμάτωση) : το μόρφημα του.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
Κεφ.1 Εισαγωγη στην εννοια του Αλγοριθμου και στον Προγραμματισμο
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός,
Σημασιολογία Σχέση ανάμεσα σε σημαινόμενο και αντικείμενο αναφοράς
Διδασκαλία γλώσσας και περιεχομένου
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
Κριτικός γραμματισμός και διδασκαλία της Α΄ γραφής & ανάγνωσης
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΔΑΜΠΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Β ΚΑΛΩΤΑ ΑΝΝΑ Β
Σχεδίαση Αλγορίθμων. Διεργασίες (1/2) Μία διεργασία αλληλεπιδρά με το περιβάλλον της δεχόμενη είσοδο και παράγοντας έξοδο.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Μάθημα 6: Γλώσσα και περιεχόμενο Διδάσκουσα: Βασιλάκη Ευγενία ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Στόχοι διδασκαλίας λεξιλογίου  Αύξηση του αριθμού των λέξεων  Συνειδητοποίηση της δομής του λεξιλογίου: έτσι οι οι μαθητές θα ομαδοποιήσουν το ήδη γνωστό.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
Λεξικολογία Ενότητα 4: Λεξιλόγιο - Λεξικό Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
Λεξικολογία Ενότητα 13: Ειδικά Λεξιλόγια Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Γλωσσική επιμέλεια: επιλογή ή αναγκαιότητα; Άννα Ιορδανίδου.
Λεξικολογία Ενότητα 8: Εννοιακές σχέσεις (ομωνυμία, παρωνυμία) Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Λεξικολογία Ενότητα 2: Η λέξη και τα χαρακτηριστικά της Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Κωφούς και Βαρήκοους Μαθητές»
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Σχολ. Έτος
ΟΡΙΣΜΟΙ Επιστήμη Το σύνολο συστηματικών και επαληθεύσιμων γνώσεων, καθώς και η έρευνα αυστηρώς καθορισμένων πεδίων του επιστητού με συγκεκριμένες και.
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ / PROJECT ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
ΤΟΜΕΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Επιστημονικοί τομείς χωρίζονται σε :
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Γλώσσα και Κοινωνία.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Ψηφιακοί, γλωσσικοί περίπατοι στην πόλη μου
έκθεση – έκφραση α΄ λυκείου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Λεξικολογία-Λεξικογραφία Γαβριηλίδου Ζωή Λέκτορας Ελληνικής Γλώσσας Π.Τ.Ν-Δ.Π.Θ

Α. ΛΕΞΙΚΟΛΟΓΙΑ

Λεξικολογία και συναφείς επιστήμες Λεξικολογία : μελετά το γλωσσικό σημείο στο σύνολό του και ασχολείται με τα λεξικά μορφήματα Λεξικογραφία : κλάδος που ασχολείται θεωρητικά και πρακτικά με τη σύνταξη λεξικών Σημειολογία : μελέτη κωδίκων σημείων Σημασιολογία : μελέτη σημαινομένου

Η λεξικολογία είναι : Περιγραφική, όταν περιγράφει συγχρονικά το λεξιλόγιο μιας γλώσσας (μονοσημία, πολυσημία, ομωνυμία, ιδιωτισμοί, σύνθεση-παραγωγή, συνωνυμικά-αντωνυμικά πεδία) Ιστορική, όταν εξετάζει διαδοχικά το λεξιλόγιο (ετυμολογία) Εφαρμοσμένη, όταν ασχολείται με τη συστηματική διδασκαλία του λεξιλογίου πρώτης ή δεύτερης γλώσσας

Το λεξιλόγιο Διακρίνουμε ανάμεσα σε λεξιλόγιο (lexique) που είναι το σύνολο των λεξικών μονάδων της γλώσσας ως συστήματος και λεξιλόγια (vocabulaires) που είναι το σύνολο των λεξικών μονάδων που εμφανίζονται στο λόγο. Μονάδα του λεξιλογίου είναι το λέξημα, ενώ των λεξιλογίων η λέξη π.χ. ΠΑΙΔΙ : παιδιά, παιδιών, παιδιού

Είδη λέξεων Γραμματική Φωνολογική Ορθογραφική Υπάρχουν αναντιστοιχίες (πέρασε/ άδεια/κιλό-κυλώ/λέγονταν-λεγόντουσαν)

Μονάδα λεξικολογίας Λεξική μονάδα : σημαίνουσα μονάδα που ως προς τη μορφή μπορεί να ταυτίζεται με τη λέξη (πετρέλαιο) ή και να την ξεπερνά (μαύρος χρυσός), χωρίς όμως να ταυτίζεται με σύνολο λέξεων που συνδυάζονται ελεύθερα (σύνταξη) Μονολεκτική λεξική μονάδα / μη μονολεκτική λεξική μονάδα (λεξική φράση)

Οι λεξικές φράσεις διακρίνονται σε Ονοματικές (Ε+Ο, Ο+Ογεν, Ο+Ο) Ρηματικές Λεξικοσυντακτικές

Λεξικοποίηση Διαδικασία κατά την οποία μια ελεύθερη φράση μετατρέπεται σε λεξική (πβ. Βαθμός παγίωσης). Η λεξικοποίηση αφαιμάσσει τη σύνταξη και εμπλουτίζει το λεξιλόγιο. Στον αντίποδα της λεξικοποίησης βρίσκεται η γραμματικοποίηση. Η γραμματικοποίηση αφαιμάσσει το λεξιλόγιο και εμπλουτίζει τη σύνταξη.

Κριτήρια εντοπισμού λεξικοποίησης (παγίωσης) Φωνολογικά (πνευστική ενότητα) Γραφής Μορφολογικά (περιορισμοί ως προς τον αριθμό, το χρόνο, κτλ) Συντακτικά (σειρά των όρων, παρεμβολή, αδυναμία παράταξης και αντικατάστασης από αντωνυμία, ονοματοποίηση) Σημασιολογικά (μη αθροιστική σημασία και μη δυνατότητα αντικατάστασης από συνώνυμα)

Συνωνυμία - Ομωνυμία - Πολυσημία Συνωνυμία : 1 σημαινόμενο και πολλά σημαίνοντα Καθαρός Σύσταση (σύνολο στοιχείων που αποτελούν σώμα / η ενέργεια του συνιστώ, ένωση ατόμων ή δημιουργία σύσταση εταιρίας/ η ενέργεια του συστήνω / διεύθυνση

Β. ΛΕΞΙΚΟΓΡΑΦΙΑ

Ιστορία των λεξικών Σουμέριοι (λίστες λέξεων στο έπος του Γκιλγκαμές : καταγραφή του κόσμου/ ένα αντικείμενο υπάρχει μόνο αν έχει όνομα) Κατάκτηση Σουμερίων από Ακκάδες (2340 π.Χ) ανάγκη ‘δίγλωσσου λεξικού’ Κλασική Ελλάδα (γλώσσαι) ανάγκη ανάγνωσης Ομήρου, κατανόησης διαλέκτων και νομοθεσίας Ρωμαίοι : ανάγκη κατανόησης Ελλήνων φιλοσόφων και ρητόρων Φώτιος : Λεξικόν (κομψές συνθέσεις ρητόρων) Λεξικό της Σούδας

Είδη Λεξικών Ορθογραφικά Εγκυκλοπαιδικά Ερμηνευτικά Ετυμολογικά Αντίστροφα Αντιλεξικά (ή αναλογικά λεξικά) Δίγλωσσα Παιδικά Σχολικά Ηλεκτρονικά Νεολογισμών (Πρωίας)

Τι πληροφορίες παίρνουμε; Γλωσσικές (ορισμοί, συνώνυμα, αντίθετα, ετυμολογία, παραγωγή, σύνθεση, χρήση) Εγκυκλοπαιδικές (σχετικά με Τέχνη, Ιστορία, Τεχνολογία, Κύρια Ονόματα>συχνά υπάρχουν εικονογραφήσεις)

Δομή Λεξικών Μακροδομή (σύνολο λημμάτων)  Ειδικές εκδόσεις ανάλογα με το κοινό (π.χ. αγγλικά και γαλλικά λεξικά) Μικροδομή (δομή του λεξικογραφικού άρθρου)

Μακροδομή Επιλογές ως προς τον αριθμό λημμάτων (με βάση σώματα κειμένων και τη συχνότητα των λέξεων σε αυτά) Επιλογές ως προς το επίπεδο γλώσσας (αργκό, γλώσσα νέων, χυδαιολογία) Επιλογές ως προς την καταγραφή παγιωμένων εκφράσεων (ξεχωριστό ή όχι λήμμα) Επιλογές ως προς την ορθογράφηση (ρυθμιστική λειτουργία)

Οι επιλογές γίνονται με βάση το κοινό στο οποίο απευθύνεται κάθε λεξικό

Ζητήματα ορολογίας Λήμμα Aλφαβήτηση Ερμήνευμα Κεφαλάρι Μεταγλώσσα Λεξικογραφικός ορισμός Επίπεδο Ύφους Φωνητική καταγραφή Corpora

Αρετές ενός ετυμολογικού λεξικού Ανάγει τη λέξη Β στον πρόγονό της λέξη Α Διακρίνει το λεξιλόγιο ως προς την καταγωγή του Διαφορετικές προελεύσεις ίδιας λέξης (π.χ. υπολογιστής, φανταστικός) Κάνει αναφορά σε κανόνες που διέπουν την εξέλιξη του φωνολογικού συστήματος Κάνει αναφορά στους μορφολογικούς κανόνες

Αναφορά σε συντακτική λειτουργία Επισήμανση σημασιολογικών αλλαγών Καθορισμός διαλέκτου και περιόδου (π.χ. αν έχω λεξικό της Κ.Ν.Ε δεν βάζω διαλέκτους, αν έχω λεξικό της Ν.Ε δεν βάζω ετυμολογίες αρχαίων λέξεων) Για δάνεια ορίζω από ποια διάλεκτο και ποια περίοδο της ξένης σε ποια περίοδο και ποια διάλεκτο της αποδέκτριας

Χρήση λεξικού στη σχολική ηλικία Χρήση κατά την επεξεργασία κειμένων (προφορικών ή γραπτών) : προσληπτική χρήση Χρήση κατά την παραγωγή κειμένων

Χρήση κατά την επεξεργασία κειμένου Τι πρόβλημα έχω να επιλύσω ; Πότε καταφεύγω στο λεξικό ; Σε ποιο λήμμα ψάχνω και σε ποιο σημείο του λήμματος ; Πώς αξιοποιώ την αναζήτηση στο λεξικό ;

Χρήση λεξικού κατά την παραγωγή κειμένων Προβλήματα : Συντακτικά, λεξικής επιλογής (αγγελική υπομονή / *αγγελική χαρά), κοινωνιογλωσσικά, σημασιολογικά (επιλογή συνώνυμου προς αποφυγή επανάληψης)