Δημιουργία: Όλγα Παΐζη, Φιλόλογος, Μed – users.sch.gr/olpaizi Νεοελληνική Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου 2η Ενότητα Τα είδη των συνθέτων Θεωρία – Ασκήσεις Δημιουργία: Όλγα Παΐζη, Φιλόλογος, Μed – users.sch.gr/olpaizi
Η σύνθεση με ένωση λέξεων Η σύνθεση είναι η διαδικασία δημιουργίας νέων λέξεων από δύο ή περισσότερες άλλες λέξεις. Οι λέξεις που χρησιμοποιούνται για να συνθέσουν τη νέα λέξη λέγονται συνθετικά και η λέξη που σχηματίζεται λέγεται σύνθετη λέξη ή σύνθετο. α΄ συνθετικό + β΄ συνθετικό σύνθετη λέξη ή σύνθετο 1η άσκηση στο 2η άσκηση στο
Η σημασία των σύνθετων λέξεων Ως προς τη σημασία τους οι σύνθετες λέξεις διακρίνονται στις: παρατακτικές προσδιοριστικές κτητικές αντικειμενικές
Η σημασία των σύνθετων λέξεων Παρατακτικές σύνθετες είναι οι λέξεις που η σημασία τους αποτελεί τη σύνθεση των σημασιών που έχουν τα συνθετικά τους. αλατοπίπερο (αλάτι και πιπέρι) νοτιοδυτικά (νότια και δυτικά) Τα δύο συνθετικά παρατάσσονται το ένα δίπλα στο άλλο.
Η σημασία των σύνθετων λέξεων Προσδιοριστικές σύνθετες είναι οι λέξεις στις οποίες η σημασία του ενός συνθετικού προσδιορίζει τη σημασία του άλλου. αγριοκάτσικο (άγριο κατσίκι) θαλασσοπούλι (πουλί της θάλασσας) Το πρώτο συνθετικό προσδιορίζει το δεύτερο.
Η σημασία των σύνθετων λέξεων Κτητικές σύνθετες είναι οι λέξεις που δηλώνουν εκείνο το πρόσωπο ή το αντικείμενο που έχει κάτι ως κτήμα του ή ως χαρακτηριστικό του. καλόκαρδη (αυτή που έχει καλή καρδιά) μεγαλόσωμος (αυτός που έχει μεγάλο σώμα) Τα κτητικά σύνθετα μπορούν να αποδοθούν με τη φράση: «εκείνος που έχει».
Η σημασία των σύνθετων λέξεων Αντικειμενικές σύνθετες είναι οι λέξεις στις οποίες το ένα συνθετικό λειτουργεί ως αντικείμενο στο ρήμα που προκύπτει από το θέμα του άλλου συνθετικού. ημεροδείκτης (αυτός που δείχνει την ημέρα) μηχανοδηγός (αυτός οδηγεί μηχανή τρένου) Το ένα συνθετικό είναι ουσιαστικό, το άλλο ρήμα. Το ουσιαστικό έχει θέση αντικειμένου του ρήματος.
Η μορφή των συνθέτων: το συνδετικό φωνήεν Το –ο- που εμφανίζεται συνήθως ανάμεσα στο θέμα του πρώτου συνθετικού (όταν αυτό είναι κλιτό) και στο δεύτερο συνθετικό (όταν αυτό αρχίζει με σύμφωνο) λέγεται συνδετικό φωνήεν (γυναίκ-ες + παιδιά=γυναικ –ό- παιδα). Το βλέπουμε επίσης και σε πολλά επιρρήματα (κρυφ-ά + μιλώ = κρυφομιλώ. Ωστόσο, όταν το δεύτερο συνθετικό αρχίζει με φωνήεν (κυρίως α ή ο), το συνδετικό –ο- συνήθως δεν εμφανίζεται: δεκαπέντε + Αύγουστος Δεκαπενταύγουστος γλυκός +ανάλατος γλυκανάλατος αλλά έχουμε και βόρειος + ανατολικός βορειοανατολικός
Πατήστε εδώ για να κάνετε εξάσκηση! Εξάσκηση Φύλλο εργασίας Πατήστε εδώ για να κάνετε εξάσκηση!
Πηγές Νεοελληνική Γλώσσα, Β΄Γυμνασίου, Βιβλίο μαθητή, ΟΕΔΒ Νεοελληνική Γλώσσα, Β΄Γυμνασίου, Τετράδιο εργασιών, ΟΕΔΒ Νεοελληνική Γλώσσα, Β΄Γυμνασίου, Βιβλίο Εκπαιδευτικού, ΟΕΔΒ Γραμματική Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου, ΟΕΔΒ Νεοελληνική Γλώσσα για το Γυμνάσιο, Γλωσσικές Ασκήσεις, ΟΕΔΒ