Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αλγόριθμοι σχεδίασης βασικών 2D σχημάτων (ευθεία)
Advertisements

ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ “Σύνθεση πληροφοριών αισθητήρων για την ασφαλή πλοήγηση έντροχου ρομποτικού οχήματος” Αθανάσιος.
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ Πλεονεκτήματα:
ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Απαραίτητο στοιχείο κάθε σύγχρονης εφαρμογής.
Βελτίωση Ποιότητας Εικόνας: Επεξεργασία στο πεδίο της Συχνότητας
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΣΥΜΠΙΕΣΗ Τεράστιες ανάγκες σε αποθηκευτικό χώρο Παράδειγμα:
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Μάθημα 7ο Συμπίεση Εικόνας ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ.
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 8 ο Ανίχνευση Ακμών. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1)  Οι ακμές είναι βασικά χαρακτηριστικά της εικόνας Προς το παρόν δεν υπάρχει ακόμα.
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 7
Συμπίεση Ήχου με βάση την Αντίληψη:
Αρχές και Πρότυπα Συμπίεσης
ΕΙΚΟΝΕΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Απαραίτητο στοιχείο κάθε σύγχρονης εφαρμογής. Απλά και κατανοητά interfaces. Είδη εικόνων: Διτονικές (bitonal) (π.χ. έγγραφα, διαγράμματα,
Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων
το χρώμα στον υπολογιστή
Αναγνώριση Προτύπων.
Κατάτμηση Εικόνων ΔΤΨΣ 150 – Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΔΤΨΣ 150: Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας © 2005 Nicolas Tsapatsoulis Κατάτμηση Εικόνων: Κατάτμηση με βάση τις περιοχές Τμήμα Διδακτικής της Τεχνολογίας και.
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Θεωρία Στοχαστικών Σημάτων: Στοχαστικές διεργασίες, Περιγραφή εργοδικών.
Χαρακτηριστικά Εικόνας
Σημειώσεις : Χρήστος Μουρατίδης
Η. Τζιαβός - Γ. Βέργος Σήματα και φασματικές μέθοδοι στη γεωπληροφορική 2014/2015ΑΠΘ/ΤΑΤΜ Τομέας Γεωδαισίας και Τοπογραφίας 3 ο Εξάμηνο Σήματα και Φασματικές.
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 7 ο Συμπίεση Εικόνας. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1) Οι τεχνικές συμπίεσης βασίζονται στην απόρριψη της πλεονάζουσας πληροφορίας Οι τεχνικές.
ΠΑΛΜΟΓΡΑΦΟΣ ΣΤΟΧΟΙ Ο μαθητής να μπορεί να
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΒΕΣ 04: Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων Συμπίεση Βίντεο.
Εφαρμογές Πληροφορικής
Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Ηλεκτρομαγνητικά πεδία
JPEG Joint Photographic Expert Group. Τι είναι; Ε ξαιρετικά διαδεδομένο σχήμα συμπίεσης για ακίνητη εικόνα, τόσο μονόχρωμη (grayscale) όσο και έγχρωμη.
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Εφαρμογές Προσαρμοστικών Συστημάτων: Καταστολή ηχούς, Ισοστάθμιση καναλιού.
Εργαστήριο Ψηφιακής Επεξεργασίας Εικόνας
Τμήμα Πληροφορικής Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Στέλιος Κρηνίδης, Χριστόφορος Νίκου και Ιωάννης Πήτας 3D Volume Reconstruction by Serially Acquired.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο ΠΟΛΥΜΕΣΑ.
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Προσαρμοστικοί Αλγόριθμοι Υλοποίησης Βέλτιστων Ψηφιακών Φίλτρων: Ο αλγόριθμος.
Άνοιξη Συμπίεση Δεδομένων και Σημάτων Γιώργος Τζιρίτας Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών
ΒΕΣ 04: Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων © 2006 Nicolas Tsapatsoulis Συμπίεση δεδομένων: Εισαγωγή, Κατηγορίες τεχνικών συμπίεσης, Ανάλυση βασικών τεχνικών.
Πολυμέσα – Εφαρμογές Πολυμέσων
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 8 ο Ανίχνευση Ακμών. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1)  Οι ακμές είναι βασικά χαρακτηριστικά της εικόνας Προς το παρόν δεν υπάρχει ακόμα.
JPEG Μια τεχνική συμπίεσης ακίνητης εικόνας. Η Τεχνική JPEG Αφορά συμπίεση ακίνητων εικόνων Είναι τεχνική συμπίεσης με απώλειες Το πρόβλημα είναι η εκάστοτε.
ΔΟΜΙΚΑ ΣΟΙΧΕΙΑ ΠΟΛΥΜΕΣΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ
12/01/2007 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ «Ψηφιακές Μορφές Τέχνης»1 Εισαγωγή στους Η/Υ Μάθημα 2: Αναπαράσταση και Αποθήκευση Ψηφιακής Πληροφορίας Διδάσκουσα:
ΔΤΨΣ 150: Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας © 2005 Nicolas Tsapatsoulis Συμπίεση Ψηφιακών Εικόνων: Συμπίεση με απώλειες – Πρότυπα Συμπίεσης Εικόνων Τμήμα Διδακτικής.
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας Ενότητα 7 : Πρότυπο συμπίεσης JPEG Ιωάννης Έλληνας Τμήμα Η/ΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά Τεχνολογικού.
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας Ενότητα 8 : Πρότυπο συμπίεσης JPEG2000 Ιωάννης Έλληνας Τμήμα Η/ΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά Τεχνολογικού.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΕΔΙΟ & ΧΡΩΜΑ ΙΙ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΕΔΙΟ & ΧΡΩΜΑ ΙΙ ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ.
Παρουσίαση πτυχιακής εργασίας Σαλιάρη Αικατερίνη Επιβλέπων καθηγητής: Αθανάσιος Νικολαΐδης.
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 14: Κωδικοποίηση βίντεο: Η.264 Διδάσκων: Γεώργιος Ξυλωμένος Τμήμα: Πληροφορικής.
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας Ενότητα 6 : Κωδικοποίηση & Συμπίεση εικόνας Ιωάννης Έλληνας Τμήμα Η/ΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά.
Ψηφιακή επεξεργασία εικόνας Άγγελος Μπάκας Δεκέμβριος 2008.
ΒΕΣ 04 – Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Σχεδίαση Διαφανειών Πρακτικός Οδηγός Μιχαηλίδη Αφροδίτη.
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 10: Κωδικοποίηση ήχου
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 8: Αρχές κωδικοποίησης
Συμπίεση Ψηφιακών Εικόνων: Συμπίεση χωρίς απώλειες
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 11: Κωδικοποίηση εικόνων: JPEG
5ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
Τ.Ε.Ι. Κεντρικής Μακεδονίας Σ.Τ.Ε.Φ. – Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής
ΣΤΟΧΟΣ Ο μαθητής να μπορεί να,

ΚΙΝΗΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Εισαγωγή στα Προσαρμοστικά Συστήματα
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων ΒΕΣ 04: Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων Συμπίεση εικόνων: Το πρότυπο JPEG

Περιεχόμενα Εισαγωγή Ο μετασχηματισμός DCT Το πρότυπο JPEG Προετοιμασία εικόνας / μπλοκ Ευθύς μετασχηματισμός DCT Κβαντισμός Κωδικοποίηση Δημιουργία JPEG frame

Βιβλιογραφία Halsall [2001]: Chapter 3, pp. 140-169 Steinmetz [2002]: Chapter 7, pp. 120-135 [online] Image Compression, notes by Theodore Hong,IC, in [pdf]

Εισαγωγή Σχεδιάστηκε από την ομάδα Joint Photographic Experts Group σε συνεργασία με την Διεθνή Ένωση Τηλεπικοινωνιών (ITU-TS) Μπορεί να δώσει διαφορετικό αποτέλεσμα ανάλογα με τις απαιτήσεις που έχουμε για την ποιότητα της εικόνας και το λόγο συμπίεσης: 10:1 έως 20:1 – υψηλή ποιότητα 30:1 έως 50:1 – μέτρια ποιότητα 60:1 έως 100:1 – κακή ποιότητα Είναι μορφή κωδικοποίησης με βάση την αντίληψη και βασίζεται στο γεγονός ότι: Το μάτι είναι λιγότερο ευαίσθητο στις χρωματικές συνιστώσες (μικρότερη διακριτική ικανότητα) μιας εικόνα από ότι στη φωτεινότητα Έχει πεπερασμένη διακριτική ικανότητα σε διαδοχικές αλλαγές της φωτεινότητας Αποτελεί συνδυασμό διαφόρων τεχνικών συμπίεσης: Μετασχηματισμού (DCT) Στατιστική (Huffman) Μήκους διαδρομής (RLE)

Ο μετασχηματισμός DCT Ο διακριτός μετασχηματισμός συνημίτονου (Discrete Cosine Transform - DCT) για μια εικόνα Ν x Ν pixels δίνεται από τη σχέση: F(u,v) είναι ο DCT συντελεστής για τη χωρική συχνότητα (u,v) f(x,y) είναι η αρχική ένταση φωτεινότητας στη θέση (x,y) C(u,v) είναι ο παράγοντας κανονικοποίησης που ορίζεται ως: C(0,0) = 1/Ν C(0,v) = C(u,0) = 1/(N√2) C(u,v) = 2/N, u ≠0, v ≠ 0 Προσοχή! Ο πίνακας των χωρικών συχνοτήτων F(u,v) έχει τις ίδιες διαστάσεις με την αρχική εικόνα (NxN)

Μετασχηματισμός DCT => Γενική Εικόνα

Παράδειγμα (Ι): Ομοιόμορφη εικόνα Μετασχηματισμός DCT => Παράδειγμα (Ι): Ομοιόμορφη εικόνα Η χωρική συχνότητα F(0,0): Αντιπροσωπεύει τη μέση φωτεινότητα της εικόνας Η τιμή της μπορεί να είναι από F(0,0)=0 (μαύρη εικόνα) έως F(0,0) = 255 (λευκή εικόνα) όταν έχουμε αναπαράσταση 256 στάθμων φωτεινότητας ή χρωμάτων DCT => Εικόνα

Μετασχηματισμός DCT => Παράδειγμα (ΙΙ): Μεταβολές της φωτεινότητας κατά την οριζόντια κατεύθυνση μόνο Οριζόντιες χωρικές συχνότητες F(0,v): Όσο ταχύτερα μεταβάλλεται η φωτεινότητα κατά την οριζόντια κατεύθυνση τόσο γίνονται ισχυρότερες οι μεγάλες χωρικές συχνότητες (π.χ. F(0,7)>F(0,1)) Εικόνα DCT =>

Μετασχηματισμός DCT => Παράδειγμα (ΙΙΙ): Μεταβολές της φωτεινότητας κατά την κάθετη κατεύθυνση μόνο Κάθετες χωρικές συχνότητες F(u,0): Όσο ταχύτερα μεταβάλλεται η φωτεινότητα κατά την κάθετη κατεύθυνση τόσο γίνονται ισχυρότερες οι μεγάλες χωρικές συχνότητες (π.χ. F(7,0)>F(1,0)) Εικόνα DCT =>

Μετασχηματισμός DCT => Παράδειγμα (ΙV): Μεταβολές της φωτεινότητας και κατά τις δύο κατευθύνσεις DCT => Εικόνα

Το πρότυπο JPEG Πέντε βασικά στάδια: Προετοιμασία εικόνας / μπλοκ Ευθύς μετασχηματισμός DCT Κβαντισμός Κωδικοποίηση εντροπίας Δημιουργία Frame (πλαισίου)

Προετοιμασία εικόνας / μπλοκ Το πρότυπο JPEG => Προετοιμασία εικόνας / μπλοκ Προετοιμασία εικόνας: Τα διάφορα χρωματικά κανάλια (π.χ. R,G,B ή Y, Cr, Cb) κωδικοποιούνται ως διαφορετικές εικόνες Προετοιμασία μπλοκ Η εικόνα χωρίζεται σε μπλοκ 8x8 pixels έκαστο Τα μπλοκ μεταδίδονται με πρώτο το πάνω αριστερά και τελευταίο το κάτω δεξιά

Ευθύς μετασχηματισμός DCT Το πρότυπο JPEG => Ευθύς μετασχηματισμός DCT Σε κάθε μπλοκ εφαρμόζεται μετασχηματισμός DCT: Πριν την εφαρμογή του DCT από κάθε pixel του μπλοκ αφαιρείται η τιμή 128 (οπότε τελικά οι τιμές του μπλόκ θα λαμβάνουν τιμές στο δίαστημα [-128 127] αντί στο διάστημα [0 255] Ο συντελεστής F(0,0) ονομάζεται DC. Οι υπόλοιποι συντελεστές ονομάζονται AC.

Το πρότυπο JPEG => Κβαντισμός Το μάτι έχει διαφορετική ευαισθησία και διακριτική ικανότητα όσον αφορά τις χωρικές μεταβολές της φωτεινότητας (χωρικές συχνότητες): Οι πίνακες κβαντισμού αντιπροσωπεύουν την ευαισθησία αυτή Όσο μικρότερος είναι ο αντίστοιχος συντελεστής στον πίνακα κβαντισμού τόσο μεγαλύτερη θεωρείται η διακριτική ικανότητα του ματιού στη συγκεκριμένη συχνότητα

Κωδικοποίηση Η κωδικοποίηση περιλαμβάνει τα εξής στάδια: Το πρότυπο JPEG => Κωδικοποίηση Η κωδικοποίηση περιλαμβάνει τα εξής στάδια: Διανυσματοποίηση του μπλοκ από τους κβαντισμένους συντελεστές με zig-zag scanning Διαφορική κωδικοποίηση των συντελεστών DC γειτονικών μπλοκ Κωδικοποίηση μήκους διαδρομής για τους AC συντελεστές κάθε μπλοκ Huffman coding επί των συμβόλων που προέκυψαν από τη διαφορική κωδικοποίηση και την κωδικοποίηση μήκους διαδρομής

Δημιουργία JPEG frame Δημιουργία frame: Το πρότυπο JPEG => Επικεφαλίδες (χρωματικά κανάλια, διαστάσεις εικόνας, κλπ) Περιεχόμενα εικόνας (πολυπλεξία μπλοκ από διαφορετικά χρωματικά κανάλια ώστε να επιτυγχάνεται σταδιακή αποκωδικοποίηση) Δεδομένα των μπλοκ

Επεκτάσεις του βασικού JPEG Προοδευτική κωδικοποίηση (Progressive mode) Δημιουργήθηκε για την μετάδοσης εικόνων σε πραγματικό χρόνο (streaming). Οι συντελεστές DCT των μπλοκ μεταδίδονται σε πολλαπλά «περάσματα» της εικόνας αρχίζοντας από τους DC συντελεστές. Με κάθε πέρασμα ο αποκωδικοποιητής μπορεί να παράγει μια υψηλότερης ποιότητας εκδοχή της εικόνας, οπότε μια προεκδοχή της μπορεί να σταλθεί γρήγορα και να αποφασίσει ο χρήστης που την λαμβάνει εάν θέλει να την αφήσει να ολοκληρωθεί και να βελτιωθεί σε ποιότητα. Ιεραρχική κωδικοποίηση (Hierarchical mode) Η εικόνα αναπαριστάται σε διαφορετικές αναλύσεις. Έτσι, μια ανάλυση της εικόνας που θέλουμε να επεξεργαστούμε θα μπορούσε να είναι 256 x 256, μια άλλη 512 x 512 και μια άλλη 1024 x 1024. Η κάθε ανάλυση κωδικοποιείται ως το σύνολο των διαφορών που έχει από την αμέσως χαμηλότερη της ανάλυση και επομένως δεν έχουμε άσκοπη επανάληψη δεδομένων που ήδη έχουμε λάβει με την προηγούμενη εκδοχή της εικόνας.

Ιεραρχική κωδικοποίηση (Hierarchical mode) Το πρότυπο JPEG => Επεκτάσεις του βασικού JPEG => Ιεραρχική κωδικοποίηση (Hierarchical mode) Ανάλυση 128x128 Ανάλυση 256x256 Ανάλυση 512x512